#چه_مراقباتی_داشتند_عُرَفا⁉️
🍃میرزا جواد آقا تهرانی ، شبی دیر وقت به منزل میآیند ، متوجه میشوند که کلید منزل همراهشان نیست ، چون خانوادهشان ، خواب بودند از در زدن خودداری کرده و در هوای سرد تا اذان صبح قدم میزنند. هنگام اذان در میزنند و وارد خانه میشوند ، یکی از فرزندان که از قضیه مطلع میشود ، میپرسد چرا زنگ نزدید؟ ایشان میگویند : شما خواب بودید ، زنگ من موجب اذیت شما میشد!
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
#حسرت_بزرگترین_استاد_عرفان❗️
🍃آیت الله بهجت: استادم سیدعلی قاضی را درخواب دیدم به او گفتم چه چیزی حسرت شما در دنیاست که انجام نداده اید؟ فرمودند: حسرت میخورم که چرا در دنیا فقط روزی یک مرتبه زیارت عاشورا میخواندم.
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
#روشی_ساده_برای_رفع_غصه❗️
🍃شیخ محمداسماعیل دولابی: در دنیا اگر خودت را مهمان خدا کنی و حق تعالی را میزبان ، همه غصه ها می رود ؛ چون هزار غصه به دل میزبان است که دل مهمان از یکی از آنها خبر ندارد.
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
🕌اهل سنت و مهدویت
مسئله «مهدویت» و عقیده به «مهدی منتظر» در بین مسلمانان، اهمیت زیادی دارد و این مطلب اختصاص به شیعه ندارد، بلکه اهل سنت در این موضوع به طور عموم با شیعه موافقت دارند و روایات زیادی که به حد #تواتر معنوی می رسد، درباره حضرت مهدی (عج) نقل می کنند.
احادیثی که در رابطه با حضرت مهدی (عج) در نظر اهل سنت به تواتر معنوی رسیده بالغ بر صد حدیث است و در تمامی این احادیث به ظهور حضرت مهدی (عج) اشاره شده است.
آنان معترفند بالغ بر بیست نفر از #صحابه، از زبان پیامبر اکرم (ص) در رابطه با حضرت مهدی (عج) روایت نقل کرده اند که همه اینها در بسیاری از منابع معروف اسلامی و متون اصلی حدیثی اعم از: سنن، معاجم، مسانید، مانند: سنن ابوداوود، سنن ترمذی، ابن ماجه، مسند احمد، صحیح حاکم، بزاز، معجم طبرانی، دیده می شود.
از منابع و گفته های علمای اهل سنت، می توان برداشت کرد که مهدی (عج) از اولاد فاطمه (س) است و ظهور خواهد نمود.
علمای اهل سنت در رابطه با موضوع ظهور این گونه اظهار نظر کرده اند:
راجع به ظهور #مصلح آخرالزمان در میان اصحاب و تابعین از قرن اوّل هجرت و بعد از آن تا به امروز خلافی نبوده و همه بر ظهور آن حضرت اتفاق داشته و دارند و اگر کسی در صحت احادیث آن و صدور این #بشارت از پیامبر اسلام (ص) تردید می کرد، حمل بر عدم استقامت یا بی اطلاعی او می کردند. به همین جهت تاکنون کسی مدعیان مهدویت را به انکار اصل ظهور حضرت مهدی (عج) رد نکرده است.
با وجود مشترکات، تفاوت هایی هم وجود دارد که در زیر به دو مورد از آنها اشاره می شود :
▫️اختلاف در ولادت:
شیعه دوازده امامی معتقد است، امام مهدی (عج ) فرزند امام حسن عسکری (ع) است و هم اکنون نیز زنده و غایب است، ولی اهل سنت هر چند بالاتفاق به مهدویت معتقد هستند و به دلیل وجود روایت های متواتر، ظهور حضرت مهدی (عج ) در آخرالزمان را جزو #اعتقادات قطعی خود می دانند، اما در مورد نسب و ولادت ایشان به چند گروه تقسیم می شوند:
عده ای از اهل سنت مدعی اند که مهدی (عج) همان عیسی بن مریم است.
تعداد اندکی نیز مدعی هستند که مهدی (عج) از اولاد عباس بن عبدالمطلب است.
عده ای نیز معتقدند مهدی (عج) از اولاد امام حسن مجتبی است و نه امام حسین علیهمالسلام
گروهی می گویند: پدر امام مهدی (عج) هم نام پدر پیامبر اسلام (ص) است و چون نام پدر حضرت محمد (ص) عبدالله بود، پس مهدی (عج) بن حسن عسکری (ع) نمی تواند مهدی (عج) موعود باشد.
جمعی از آنان همانند شیعه دوازده امامی معتقدند که امام مهدی (عج ) از اولاد پیامبر (ص) و فاطمه (س ) است و حضرت عیسی نیز به هنگام ظهور امام مهدی (عج) به یاری او خواهد شتافت و در نماز به آن حضرت اقتدا خواهد کرد.
چنان که در روایت های متعدد آمده است. از ام سلمه نقل شده که رسول خدا (ص) فرمود : "المهدی (عج) من عترتی من ولد فاطمه(س) ".
مهدی (عج) از عترت من و از فرزندان فاطمه است.
ابن حجر ادعا می کند: همه مسلمانان غیر از #امامیه معتقدند که مهدی (عج) غیر از حجت (عج ) است؛ چون غیبت یک شخص آن هم با این مدت طولانی از خوارق عادات است ....
به این ادعا پاسخ های دقیقی داده شده است و اینکه شواهد تاریخی و گزارش های بسیاری وجود دارد که ولادت آن حضرت و ایام کودکی او را نقل کرده اند.
حافظ سلیمان حنفی می گوید: خبر معلوم نزد محققان و موثقان این است که ولادت قائم (عج ) در شب پانزدهم شعبان (255 ق) در شهر #سامرا واقع شده است.
آیت الله العظمی صافی در کتاب مهَدویت بیش از هفتاد و هفت نفر از علمای اهل سنت را نام می برد که هر یک، به نحوی، ولادت آن حضرت را بیان کرده اند. بنابراین، اگر برخی از اهل سنت می گویند: حضرت مهدی (عج ) به دنیا نیامده است، ادعایی بی اساس است که حتی با گفته ها و نوشته های بزرگان خودشان نیز سازگار نیست.
▫️یکی دیگر از اختلافات، انکار غیبت است.
علمای شیعه اتفاق نظر دارند که سال غیبت مهدی (عج)، سال 329 هـ ق است. آنان بر این باورند که ایشان همچنان زنده است تا زمانی که خداوند متعال اجازه ظهور به ایشان دهد. چنین باوری بر اساس #احادیث و روایات نقل شده از نبی اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است.
روایاتی که پیش از رُخ دادن غیبت و یا برخی از آنها صد سال و یا دویست سال قبل از ولادت حضرت مهدی (عج) صادر شده است.
اما بیشتر دانشمندان اهل سنت اعتقاد به #غیبت امام زمان (عج) ندارند.
در هر حال در اصل ظهور، اتفاق نظر وجود داشته و حتی بعضی از علمای اهل سنت، شخص #منکر اعتقاد به ظهور را مستحق مجازات دانسته و تصریح کرده اند که واجب است که چنین شخصی را بزنند و او را تحقیر کنند، تا ادب شود و به حق روی آورد و در غیر این صورت واجب القتل و مهدورالدم است.
🔹برگرفته از کتاب اسلام و آینده جهان. با تلخیص و تصرف
#انتظار #فرج #اهل_سنت #ظهور
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
🕌 ذکـــــــر:
«یا صاحب الزمان اغثنی»
حضرت آیت الله ناصری:
حضرت آیتالله سید محمد كشمیری، استاد ما و از اولیای الهی و #اوتاد بود
از ایشان اسم اعظم را خواستم. ایشان ندادند ولی گفتند اگر اسم اعظم را میخواهی به در خانه #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برو و از این اسم شریف:
«یا صاحب الزمان أغثنی یا صاحب الزمان أدركنی» نگذر.
این اسم اعظم حق است، به آن توجه داشته باش.
اسم حضرت بقیـةالله(ع) اسم اعظم حضرت حقّ است. در #گرفتاری های روحی، معنوی، جسمی، مادی توجه و توسّلتان به این اسم شریف باشد.
خدا شاهد است بنده مكرّر گرفتاریهای مختلفی داشتم مخصوصاً در فشارها و ناراحتیهای خارجی با این ذکر، #نتیجه قطعی گرفتهام.
ذکر «یا صاحب الزمان اغثنی یا صاحب الزمان ادركنی» را یادداشت كنید و در مواقع گرفتاری #متوسل و متوجه به حضرت بقیـةالله روحی له الفدا بشوید، انشاءالله نتیجه قطعی خواهید گرفت.
این ذکر، عدد هم ندارد و ایشان به من عدد نفرمودند که برای جواب گرفتن چند بار آن را تکرار کنم. لازم است مرتب آن را تکرار کنید و همین طور بگویید.
🔹ماهنامه موعود شماره 100
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
دستورالعمل مرحوم قاضی برای رفع مشکلات:
علاّمه انصاری لاهیجی که از شاگردان مرحوم قاضی هستند، فرمودند: روزی از ایشان پرسیدم که: در مواقع اضطرار و گرفتاری چه در امور دنیوی و چه در امور اخروی، و در بن بست کارها به چه ذکر مشغول شوم تا گشایش یابم؟
سید علی قاضی در جواب فرمودند: پس از پنج مرتبه صلوات و آیةالکرسی، در دل خود بدون آوردن به زبان بسیار بگو: اللّهُم اجعَلنی فی دِرعِکَ الحَصینَةِ الّتی تََجعَلُ فیها مَن تَشاءُ
إنشاءالله گشایش یابد. علاّمه انصاری فرمودند: من در مواقع گرفتاریهای صعب و مشکلات لاینحلّ به این دستور عمل کردم و نتیجههای عجیب گرفتم
مهر تابناک صفحه ۲۶۰
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
🕌 توصیه هایی برای شب نیمه شعبان
از حضرت رضا علیه السلام منقول است که در شب نیمه شعبان گل خطمی را با برگ مورد #جوشانده و ۳۰ مرتبه این دعا را بر او بخوانند و روی خود را با آن بشویند.
تا شب برات سال آینده از همه بلاها محفوظ ماند و برکت در #عمر و فتح و نصرت او را حاصل گردد:
اَللّهُمَّ صَحِّح جِسمِی وَ اکتُب فیِ السُعَداءِ إِسمِی وَ حبِّبنی فِی قُلُوبِ الصالِحِینَ وَ اصرِف عَنِّی شَرَّ جَمِیعِ الظّالِمِینَ بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمِینَ.
مرحوم آیت الله فشارکی در کتاب عنوان الکلام از سید اسماعیل بحرینی نقل کرده است که، از #اسرار_مخزونه ما است که، هر کس در شب نیمه شعبان مقداری نخود بردارد و به هر یک یکبار سوره توحید و سه بار صلوات بفرستدو آن را پخته هر نفری هفت دانه بخورد در آن سال از جمیع #امراض و اوجاع و وبا و طاعون و مرگ ناگهانی محفوظ بماند
▫️خواندن سه بار یس
در شب نیمهی شعبان سه مرتبه سورهی یاسین را بخواند، مرتبهی اول به نیت طول عمر، مرتبهی دوم به نیت #توانگری و مرتبهی سوم به نیت دفع بلیات
🔸الکلام، فشارکی. سایت آیت الله جاودان
#دعا #اعمال #نیمه_شعبان
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
🕌 شب نیمه شعبان؛ لیلة البرات
نيمه شعبان در فرهنگنامه ها و متون کهن، «شب برات» ناميده شده و اين بدان خاطر است که بنا به روايات، خداوند در اين شب «برات آزادي» از دوزخ را به بندگان خود مي بخشد.
ابوريحان بيروني در کتاب «التفهيم» در اين باره چنين آورده: «و شب پانزدهم از ماه شعبان، بزرگوار است و او را «شب برات» خوانند و همي پندارم، اين از قبيل آن است که هر که اندرو عبادت کند و نيکي به جاي آورد، بيزاري يابد از دوزخ».
«غياث اللغات» شب نيمه شعبان را «شب برات» دانسته مي نويسد: «شب برات شب پانزدهم شعبان است که در آن شب ملائکه به حکم الهي حساب عمر و تقسيم رزق مي کنند».
شمس الدّين دمشقي از آيين بزرگداشت اين شب در دمشق اين گونه روايت مي کند:
شب نيمه شعبان در #مسجد_جامع_دمشق دوازده هزار قنديل با پنجاه قنطار دمشقي، روغن چراغ زيتون در آن شعله ور مي شود البته اين مقدار جز قنديل هايي است که در مسجدهاي ديگر، گورستانها، خانقاهها، کاروانسراها و بيمارستانهاي اين شهر برافروخته مي گردد»
✨ابوالفتوح رازي ـ مفسّر شيعي ـ ضمن تقل روايتي از ابن عبّاس مي نويسد که :«خداي تعالي حکم ها در نيمه شعبان ،فصل کند و در شب قدر به فرشتگان سپرد».
فخر رازي نيز در تفسير کبير خود آورده است: «طبق روايتي که عکرمه نقل کرده است ، شب قدر همان «ليلة البرات »است.
همچنين ميبدي در «کشف الاسرار»به نقل از عکرمه آورده :«الليلة المبارکه :ليلة النّصف من شعبان ؛خداوند جبرئيل را در آن شب به آسمان دنيا فرو فرستاد تا اينکه قرآن را بر کاتبان املا کند و آن را مبارکه ناميده ،زيرا که آن پرخير و برکت است به خاطر آنچه که در آن از رحمت فرو فرستاده شده،دعا در آن به اجابت مي رسد».(کشف الاسرارج۳)
✨امام باقر علیه السلام درباره فضيلت شب نيمه شعبان فرمودند: «اين شب برترين شب بعد از شب قدر است. خداوند در اين شب، نعمتهاي افزون خود را به بندگانش ارزاني مي دارد .
✨عالم بزرگوار سید بن طاووس در کتاب شريف «اقبال» يکي از اعمال و آداب اين شب را اقامه نماز صد رکتعي نوشته و در کيفيت آن مي نويسد:
در روايتي درباره فضيلت #صد_رکعت نماز ـ در هر رکعت سوره حمد يک مرتبه و سوره توحيد ده مرتبه ـ آمده است که از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده:
«هر کس اين نماز را در اين شب بخواند، خداوند هفتاد بار به او نظر رحمت مي کند و در هر نظر، هفتاد حاجت او را برآورده مي کند که کمترين آنها، آمرزش اوست...»
✨غزّالي در «احياء علوم الدّين» پس از ذکر کيفيت اين نماز مي آورد:
«سلف (=پيشينيان) اين نماز را اقامت نمودندي و «صلوة الخير» خواندندي و بر آن جمع شدندي و بسي بودي که به جماعت گزاردندي و حسن [بصري] گفت: «از سي کس از اصحاب پيغامبر شنيدم که هر که در اين شب نماز کند، حق تعالي در وي هفتاد نظر رحمت فرمايد که به هر نظري، هفتاد حاجت وي را روا کند و کمتر آن آمرزش است»
ابن بطوطه ـ جهانگرد مسلمان ـ از اهتمام مکّيان به اين نماز در شب نيمه شعبان و احياي اين شب شريف اين گونه گزارش مي دهد:
«شب نيمه شعبان و از ليالي متبرکّه است. مردم #مکه اين شب را به طواف و نماز و عمره مي گذراندند.
هر دسته پشت سر پيش نماز در #مسجدالحرام گرد آمده، چراغ ها و مشعله ها مي فروزند. از اعمال اين شب، صد رکعت نماز است...».
✨اعمال این شب مبارک فراوان است؛ از جمله آنها غسل است و احیاء و شب زنده داری به نماز و دعا و استغفار. اما بافضیلت ترین عمل این شب، #زیارت_امام_حسین علیه السلام است.
آمده است که اگر کسی خواست روح یکصد و بیست و چهار هزار پیغمبر با او مصافحه کند، در این شب امام حسین علیه السلام را زیارت کند و کمترین حد این زیارت آن است که زیر آسمان یا روی بام بروی، سمت راست و چپ خود را نگاه کنی، آنگاه سر به آسمان بلند کنی و بگویی:
«السلام علیک یا اباعبدالله یابن رسول الله السلام علیک و رحمه الله و برکاته».
🔸برگرفته از سایت ویکی اهل البیت. دانشنامه اسلامی
#برات #لیلةالبرات #نیمه_شعبان #احیاء #نماز
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
منتظران را به لب آمد نفس
ای ز تو فریاد، به فریاد رس
نیمه شعبـــان المعظم،
سالروز میلادِ سراسر نور و برکاتِ حضرت قـائـم آل محمـد «عجل الله تعالی فرجه الشریف» بر مسلمین و منتــظران، مبـارک باد.
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
🕌استغفار در ماه شعبان
هر که در هر روز از ماه شعبان، هفتاد مرتبه استغفار کند، مثل آن است که #هفتاد هزار در ماههاى دیگر استغفار کرده باشد. «مفاتیحالجنان»
📝شرح حدیث:
در روایتی که استغفار را توصیه میفرمایند، این نکته را اضافه میکنند که #ضریب استغفار در ماه شعبان، هزار است.
یعنی چه؟
یعنی هر یک استغفار در ماه شعبان برابر هزار تا است؛ یعنی اگر یک بار بگویی : «استغفرالله واسئله التوبه»
برایت #هزار مرتبه نوشته میشود.
در روایت دارد روزی هفتاد بار بگویید، لذا هفتاد هزار مرتبه در روز نوشته میشود.
یعنی اگر کسی در هر #روز از ماه شعبان هفتاد مرتبه بگوید:
«استغفرالله و اسئله التوبه»
مثل این است که در ماههای دیگر هفتاد هزار بار این استغفار را گفته باشد. به رقم و ضریب دقّت کنید!
🔹شرح: آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی ره
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan
آیت الله شیخ عبد القائم شوشتری :
🍃سه ماه رجب و شعبان و رمضان سکوی پرش سالکان الی الله می باشد . لذا فرصت مغتنمی است که کمال استفاده را از این سه ماه شریف برده شود
------------------
در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا)
@aflaakyaan