eitaa logo
در محضر عارفان
2هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
0 فایل
گاهی تنها یک دعا گافیست تا همه مشکلات حل شود. توصیه های اخلاقی ، اسرار عارفان ، نکته های ناب ، تربیتی ، ادعیه مجرب ، دعای رزق و.... @aflaakyaan تاریخ ساخت کانال 1399/01/28 شرایط تبلیغات در کانال زیر https://eitaa.com/joinchat/1449066547Cb7701b4b48
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ اوقات خود را هـدر ندهيد! ✍️ آیت الله فاطمی نیا(ره) : از ابتدای صبح که بيدار ميشود ، دنبال اين است كه ببيند فلان مسئول چه گفت؟ فلان كس چه كرد؟ فلان روزنامه و سايت چه نوشت!؟ رها كنيد! اوقات خود را هدر ندهيد! هر چقدر كه خود را مشغول اين امور بي فايده كنيد ، در عبادات حضور قلب نخواهيد داشت! جوانان عزيز ، روزانه زماني را به كسب معارف ديني اختصاص دهيد ، با نهج البلاغه مولايمان اميرالمومنين(عليه السلام) انس بگيريد ؛ ادعيه ي صحيفه ي سجاديه را با تامل مطالعه بفرماييد! اينها مملوء از معارف عميق است. حيف است كه يك شيعه با معارف اهل بيت(عليهم السلام) مانوس نباشد ؛ خسران محض است. ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🔸شخصی به مرحوم علامه طباطبایی گفت: یک ریاضتی برای پیشرفت معنوی به من بفرمایید. 🔹علامه فرمودند:بهترین ریاضت برای شما، خوش اخلاقی با خانواده است. ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🔰قرآنِ 1400 سال پیش، چطور به درد امروز می‌خورد؟ 🔹آیت الله حائری شیرازی یک نفر از من سؤال کرد: «این کتاب قرآن که هزار و چهار صد سال پیش آمده، آیا برای امروز هم می‌تواند مفید باشد؟! گفتم: «این کرۀ زمین، هزار و چهار صد سال پیش بود یا نبود؟» گفت: «بود». گفتم: «هزار و چهار صد سال پیش مردم از این زمین بیشتر می‌فهمیدند یا حالا؟» گفت: «حالا». گفتم: «آن خدایی که می‌تواند یک زمینی را خلق کند که هرچه علم مردم بیشتر شود، از آن بیشتر استفاده کنند، نمی‌تواند یک کتابی خلق کند که هرچه علم بشر بیشتر شود، از آن بیشتر استفاده کنند؟» ببین! تو قبول داری که خدا زمینی ساخته است که هزارو چهارصد سال پیش، مردم با علم و درک خودشان از آن استفاده می‌کردند. حالا هزار برابر آن موقع، از آن استفاده می‌کنند؛ چون از این زمین، برق تولید می‌کنند، این صنعت‌های متفاوت را ایجاد کرده اند و ... . الان متوجه شده اید که در زمین چه عجایبی هست که آن موقع نمی‌دانستید. درست است؟ پس آن کسی که توانست این زمین را اینطوری خلق کند که هرچه علم تو بیشتر شود، از آن بیشتر بفهمی، نمی‌تواند یک کتابی خلق کند که هرچه تو عقلت بیشتر شود و عِلمت بیشتر شود، از آن بیشتر استفاده کنی؟! ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🔰سطح معرفتمان را بالا ببریم 🔸ما بايد سطح معرفت خودمان را نسبت به اسلام و معارف دين بالا ببريم و نباید به داشته‌های خود قانع باشيم. 🔹همان طور که بين همه آقايان همه پزشکان مرسوم است گزارش‌های پزشکی و مقالات پزشکی که نو به نو نوشته می‌شود، تازه و به روز منتشر می‌شود در نشريات معتبر دنيا، مطالعه می‌کنند چه دارويی جديدا کشف شده، روش معالجه‌ و فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید پزشکی را پیگیری می‌کنند و دائماً بر تجربه و دانش خود میفزایند، در زمينه دين هم باید همين طور باشد. 🔸ما نباید به آن معرفتی که در مکتب‌خانه ياد گرفتيم، یا از پدر مادرمان يا [از] درس شرعيات دوره ابتدايی [آموخته‌ایم]، به اين‌ها اکتفا کنيم، بلکه بايد سعی کنيم هر روز يک مطلبی بر معلومات دينی ما افزوده شود. ۱۳۹۱/۰۴/۲۳ ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
✅کار را در وقت باید انجام داد! ✍️ : فریضه وقت دارد، در وقت خود باید فریضه را انجام داد، بهترین وقت انجام فریضه هم اول وقت -وقت فضیلت- است. خب بعضی اصلا فریضه را انجام نمی‌دهند می‌گویند بی‌خیال، بعضی انجام می‌دهند اما با تأخیر، بعضی می‌گذارند وقت که گذشت انجام می‌دهند، مثل توابین؛ توابین وقتی که باید می‌آمدند -که عاشورا بود- نیامدند؛ وقتی آمدند که کار از کار گذشته بود. یا قیام مردم مدینه با رهبری عبدالله بن حنظله؛ آمدند در مقابل یزید ایستادند قیام کردند حاکم مدینه را بیرون کردند اما دیر؛ آن وقتی که شنیده‌اند که حسین‌بن‌علی علیه السلام از مدینه خارج شد آن وقت باید به این فکر می‌افتادند، نیفتادند؛ دیر به فکر افتادند، یک سال بعد به فکر افتادند؛ نتیجه همانی شد که تاریخ ثبت کرده است؛ قتل عام شدند، تار و مار شدند، نابود شدند، هیچ کاری هم نتوانستند بکنند. کار را در وقت باید انجام داد. خب اگر بخواهیم کار را در وقت انجام بدهیم، بایستی فریضه را بشناسیم، بدانیم چه کاری باید انجام داد تا آن را در وقت خود انجام بدهیم. 📚برگرفته از کتاب جهاد تبیین، ص121، دیدار با مردم قم، 19 دی 1395 ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
💠 مرد برخلاف آنچه ابتدا تصور می‌رود، در عمق روح خویش از ابتذال زن و از تسلیم و رایگانی او متنفر است. مرد همیشه عزت و استغناء و بی‌اعتنایی زن را نسبت به خود ستوده است. 📗مسئله حجاب، ص۶۵ ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
💠آیت الله آقا مجتبی تهرانی ره :این را بدان ! اگر در دنیا برای تأمین راحتی آخرتت تلاش کردی ، در دنیا هم تا حدی راحتی نصیبت تو میشود ، ولی اگر بخاطر راحتی دنیا اینجا دویدی ، بدان که به این راحتیات نمیرسی. ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🔰علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه: 💎انقلاب اسلامي يکي از اين نعمت‌هاي بي‌نظير است که کشور ما را از نوکري آمريکا به عزت رساند که همه به برکت نام امام حسين‌(ع) بود. ١٣٨۵/١١/١ ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🎤مقام معظم رهبری: ▪️اهمیت اربعین در آن است که در این روز با تدبیر الهی خاندان پیامبر(صل‌الله‌علیه‌وآله)، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه و پایه‌گذاری شد. ▪️اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلی در حوادث گوناگون از قبیل شهادت حسین‌بن‌علی (علیه‌السلام) در عاشورا به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسل‌های بعد، از دستاورد شهادت استفاده زیادی نمی‌برند. ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : 🔵 تربیتی در حساب خدا ! عَن جابر بن یزید الجُعفی عَن ابی جعفرٍ محمدبن‌علیٍ الباقر علیه‌السلام قال مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله حَجَبُوهُ مِنَ النَّارِ بِإِذنِ الله عَزَّوَجَل؛ (الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی 634) «یَحتَسِبُهُم عِندَالله» یعنی جوری این فرزندان را، این اولاد را بار بیاورد که بتواند آنها را به حساب خدا بگذارد. طبعاً فرزندی را انسان می تواند به حساب خدا بگذارد که او تربیت الهی پیدا کرده باشد؛ متدیّن باشد؛ اهل فسق و فجور و تضییع اوقات و این ها نباشد. این [فرزند] را انسان می تواند به حساب خدا بگذارد و الّا اگر یک فرزندی بود که انسان او را بد تربیت کرد –کما این که بعضیها فرزندان خودشان را بد تربیت می کنند؛ از اوّل این بچّه را اهل دنیا و اهل اشرافیگری و اهل شهوات و این ها بار می‌آورند. 👈 در محیط خانواده، پدر و مادر، مشی شان برای فرزند، یک سرمشق است. اگر این سرمشق، سرمشق بدی باشد، بچّه بد بار می‌آید. فرض کنید پدر و مادر متقلّب [باشند]، دروغگو [باشند]، به همدیگر رحم نمی کنند، به همدیگر خیانت می کنند؛ اینها را هم بچّه، جلوی چشمش می بیند ؛ [پدر و مادر] به مسائل دینی اهمّیّت نمی دهند؛ به فرائض، به نماز، به روزه. بچّه [هم] همین‌جور بار می‌آید. ⭕️ این تربیت بد است- گاهی هست که انسان بچّه را، تربیت بد هم نمی کند لکن رها می کند؛ خیلی از ماها گرفتار این معنا هستیم؛ نه این که بچّه را بد تربیت کنیم، نه، امّا رهایش می کنیم؛ کَأنّه احساس مسئولیّتی نسبت به او نداریم. گاهی اوقات برای درس خواندن و مشق نوشتنش وقت صرف می کنیم اما برای نماز خواندنش، برای آشنا شدنش با قرآن، با مسائل دینی، نه، هیچ وقتی نمی گذاریم. این رها کردن بچّه است. این ها را نمی شود انسان به حساب خدا بگذارد؛ 👈 یعنی بگوید خدایا این بچّه را من تربیت کردم برای تو، در حساب تو؛ نمی شود. ... تربیت فرزندان، تربیت تک‌تک فرزندان نیست، تربیت محیط خانواده است. محیط خانواده که خوب بود، چه بچّه یکی باشد چه پنج تا باشد، فرقی نمی کند، به‌طور طبیعی، به‌طور غالب خوب تربیت می شوند. پس بنابراین «یَحتَسِبُهُم عِندَالله» که در این حدیث شریف هست، معنایش این است که بچّه را جوری تربیت کند که بتواند او را پای خدا حساب کند. ↩️ حالا، اگر «مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله»، اگر [انسان] تقدیم کند اولادی را -تقدیم کند یعنی بار بیاورد، پرورش بدهد، ارائه بدهد فرزندانی را- که بتواند آنها را پای خدا حساب بکند، این فرزندان، او را از آتش الهی، از عذاب الهی دور نگه می دارند، مانع می شوند. این یکی از این چیزهای مهم است. ⭕️ خدای متعال به ما میگوید که عمل صالح کنید تا پیش خدای متعال مأجور باشید، از عذاب الهی مأمون باشید؛ اما به این اکتفا نمی کند؛ می فرماید اگر چنانچه نسل بعد از خودتان را هم تربیت کردید، این هم یک حسنه‌ای است، یک عمل صالحی است که می تواند شما را حاجب از آتش باشد. Khamenei.ir ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: "والنوم اخ الموت " يكي از معاني اش همين است كه در بيداري هر چه داري در خواب مي بيني ، همانطوري كه بعد از مرگ آنچه داشته اي به ظهور مي رسد ، و آن خواب بزرگ هم كه در پيش داريد هر چه در اين جا كرده ايد همان است در سرشت داريد آن جا هم همانيد . 📚صدو ده اشاره ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 مرحوم ره: خداوند فرمود:اگر شکر کردید، برای شما زیاد میکنم و اگر کفران کردید، همانا عذابم سخت است. شکر هر چیزی مناسب خود آن چیز است. شکر پول، کمک کردن و انفاق به فقیر است. شکر علم، تعلین دادن و شکر قدرت، گرفتن دست ضعیف... ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: یک معصیت خدا، با کل نظام آفرینش منافات دارد. ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : 🔵 جمله ای بسیار پر مغز ❗️ عن الصادق جعفر بن محمد«علیه السلام»،عن ابیه،عن آبائه«علیهم السلام»أَنَّ علیّاً«علیه السلام»کان یقول:ما مِن احدٍ اُبتلِیَ و إن عظُمَت بَلواه بأحقَّ بالدعاءِ مِن المُعافی الذی لایَأمنُ البلاء. (امالی،صفحه ی 337 ) گاهی ما دچار گرفتاری می شویم،دچار بلا می شویم،دعا می کنیم.فرض بفرمایید بیماریِ سختی، قرضی، مشکل اجتماعی،... برایمان پیش می آید،که دچار یک بلیّه ای می شویم.این موجب می شود که با تضرع دعا کنیم،التماس کنیم،از خدای متعال بخواهیم.گاهی هست که هیچ گرفتاری ای هم علی الظاهر نداریم؛ (و) در حال عافیتیم. اینجا هم باید دعا کنیم؟حضرت می فرمایند: ↩️آن کسی که دچار بلا نیست و در حال عافیت است و مشکلی علی الظاهر ندارد،این هم به اندازه ی آن کسی که مشکل دارد، شایسته است که دعا کند..چرا؟برای این که این کسی هم که در حال عافیت است،لایَأمَن البلاء،ایمن نیست از اینکه بلا متوجه او بشود.امروز سالمیم،این ساعت سالمیم،یک ساعت دیگر ممکن است دچار یک بلایی بشو(یم) .کسی از عزیزان انسان دچار یک مشکل بشود،(یا) یک حادثه ای برایمان پیش بیاید که یک مشکل درست کند،لایَأمَن البلاء.دعا را در همه حال بایستی داشت. ↩️از پیغمبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند من دوست دارم یک روز سیر باشم،یک روز گرسنه؛تا آن روزی که سیرم دعا کنم وشکر کنم.آن روزی که گرسنه هستم،دعا کنم ودرخواست کنم.در همه حال دعا؛در حال سیری هم دعا،در حال گرسنگی هم دعا،در حال عافیت هم دعا،در حال بلاء هم دعا،در حال صحّت هم دعا،در حال بیماری هم دعا.دعا و توسل را به طور دائم بایستی حفظ کرد.این جمله ی امیرالمؤمنین جمله ی زیبا وبسیار پرمغزی است.21/2/1394 ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مأنوسیم یا نه، باید ببینیم از خواندن قرآن كه سخن خدا با ماست و از خواندن نماز كه سخن ما با خداست، احساس ملال می‌كنیم یا احساس نشاط... ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : ❇️ قال رسول الله صلى الله عليه و آله : مَن كانَ مسلما فلا يَمكُرْ و لا يَخدَعْ ؛ فإنّي سَمِعتُ جَبرئيلَ عليه السلام يقولُ : إنّ المَكرَ و الخَديعَةَ في النّارِ . ( امالی ص 344) ❇️ روابط بین انسانها در جامعه اسلامی باید بر اساس صداقت ،رفاقت،دلسوزی و خیر خواهی باشد، نه بر اساس فریبکاری و این که بخواهند یکدیگر را فریب بدهند! ... 🔻 گاهی فریب در مسائل مربوط به معاملات و تجارت و بازار می آید که البته بد است، لکن زیانِ آن به قدرِ همان پولی است که بر اثر فریب جابجا می شود... گاهی اوقات دائره وسیع تری پیدا می کند، اولاً خدعه به یک نفر نیست به یک جمع و جماعت است ، ثانیاً آنچه از دست می رود ،ده تومان و صد تومان و هزار تومان نیست، 🔻 گاهی دین از دست می رود! گاهی مسائل عمده از دست می رود! لذا در روابط اجتماعی ، درکارهای بزرگ، بالخصوص در کارهای مملکتی ، در کارهای سیاسی در کارهای گروهی و کارهای مربوط به تبلیغات دینی ، باید خیلی مراقبت کرد که صفا و صداقت حاکم باشد نه مکر و خدعه. پیغمبرمی فرماید : از جبرئيل عليه السلام شنيدم كه مى گفت: همانا نيرنگ و حيله گرى در آتشند. یعنی فردی که دارای این عنوان است جایش درون آتش است.28/2/94 ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : پروردگار در قرآن می فرماید: دوست ندارم در مقابل چیزی که از دستتان رفته، بی تابی کنید و غصه بخورید، بلکه دلت به چیزی شاد باشد که پیش خداست، یعنی رحمت، مغفرت و رضایت الهی. ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : فی الکافی عن الکاظم (علیه السلام ) : إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَيَّدَ الْمُؤْمِنَ‏ بِرُوحٍ‏ مِنْهُ‏ تَحْضُرُهُ فِي كُلِّ وَقْتٍ يُحْسِنُ فِيهِ وَ يَتَّقِي وَ تَغِيبُ عَنْهُ فِي كُلِّ وَقْتٍ يُذْنِبُ فِيهِ وَ يَعْتَدِي ... ( الشافی ، ص 604 ) روایت بسیار خوبی است . می فرماید : خداوند متعال مومن را به روح خود تأیید می کند. یک روحی از طرف پروردگار در مؤمن وجود دارد ، که او را کمک و تایید می کند . امّا این روح همیشه با انسان همراه نیست . چه موقع حاضر می شود و حضور دارد ؟ آن وقتی که انسان کار نیک انجام می دهد و تقوی پیشه می کند. 🔍 این روح الهی ، این احساس الهی که مایه کمک اوست، در او حضور پیدا می کند. امّا آن وقتی که گناهی انجام می دهد ، به کسی تعدّی می کند ، از حدّ الهی و شرعی عبور می کند،این روح از او غایب می شود . این روح هنگام انجام کار نیک با سرور و خشنودی اهتزاز و هیجان پیدا می کند . 🔍 وقتی کار بدی انجام می دهد ، این نورانیّتی که در دل انـسان به خـاطر عبادت ، به خـاطر توجّه و تقوا پدید می آید، این روح الهی ، ایـن تـوجّه الهی از انسان دور می شود و فاصله می گیـرد، کانّه چراغـی در درون انـسان روشـن بود (که) بر اثـر گناه خاموش می شود. 📜بنـدگان خدا ! نعمت های خدا را به یاد بیاورید ! به وسیله اصلاح نفس خودتان آنها را حفظ کنید ! اگر این کار را کردید ، یقین شما افزایش پیدا می کند ، و با این کار نیکی که انجام می دهید یک درآمد نفیس و گرانبهایی به دست می آورید. 88/12/18 ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : گاهی اوقات سبب ترس از مرگ، جهل است و گاهی نیز تعلقات شدید به دنیا است. اگر شما روی کف دست خود چسبی بزنید که مویی ندارد، می‌توانید به‌راحتی و بدون درد آن را بکنید. اما اگر آن را در جای پرمویی، مثلاً روی پا یا پشت دست خود بزنید که با صدها مو گره خورده، وقتی آن را می‌کنید، درد دارد. چه بسا نسبت به امورات مختلف دنیا شدید پیدا کرده و مانند هزاران به جان او وابسته شده است. طبیعتاً [برای او] دل کندن از آن‌ها و به سمت مرگ رفتن یعنی دوری کردن از ! ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: خوب است انسان در هر کار خیری که پیش می‌آید و می‌تواند آن را انجام دهد، فرصت را مغتنم بشمارد و خود را از آن محروم ننماید ... 🔸 زیرا فردای قیامت به هر یک از آنها شدیداً محتاج خواهیم شد ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: ما در دستورات دینی داریم، از نظر عقلی هم قابل تایید است که آدم در یک جاهایی باید اخم کند و تند حرف بزند. در روایت داریم که کسی که در مقابل گناه اخم نکند و قیافه نگیرد، از ما نیست. 🔸اینجا اخلاق شرعی اقتضا می‌کند که در مقابل شخص گنه کار، انسان اخم بکند، با تندی حرف بزند، اعتراض کند. اگر این‌طور رفتار بشود، در عرف می‌گویند که انسان بد اخلاقی بود، با بد اخلاقی برخورد می‌کند، ولی این عین وظیفه شرعی است، اخلاق خیلی خوبی است از نظر اسلامی، از نظر عقلی هم قابل تایید است. ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: بیمار در مقابل طبیب حالت تسلیم دارد. بیماری که با پزشک چانه می‌زند و بر نوشتن دارویی خاص اصرار می‌کند، یا از آن روست که خود را بیمار نمی‌داند یا آنکه در صداقت و تخصص طبیب شک و تردید دارد؛ وگرنه بیمار به طور طبیعی در مقابل طبیب تسلیم است. 🔺عارف بالله خود را بیمار، و خدا را طبیب می‌داند، و خود را به خدا می‌سپارد و در برابر خدا تسلیم محض است. حالت رضا به قضا و قدر الهی نیز نتیجه این معرفت می‌باشد. ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: خدا نکند حرام در نزد انسان زینت داده شود. 🔻این یک بیماری قلبی است که انسان بدان مبتلا می‌شود، و با وجود راه‌های حلال که نیازش را برآورده می‌کند، خود را به حرام گرفتار می‌نماید! 🔸 انسان می‌تواند به اختیار خویش، هم‌نشین سلمان، و یا ابوجهل گردد. ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : 🔴 حد و اندازه تواضع فی الکافی عن ابی الحسن(ع) قال الراوی: قلتُ: مَا حَدُّ التَّوَاضُعِ الَّذِی إِذَا فَعَلَهُ الْعَبْدُ كَانَ مُتَوَاضِعاً فَقَالَ التَّوَاضُعُ دَرَجَاتٌ مِنْهَا أَنْ یعْرِفَ الْمَرْءُ قَدْرَ نَفْسِهِ فَینْزِلَهَا مَنْزِلَتَهَا بِقَلْبٍ سَلِیمٍ لَا یحِبُّ أَنْ یأْتِی إِلَی أَحَدٍ إِلَّا مِثْلَ مَا یؤْتَی إِلَیهِ إِنْ رَأَی سَیئَةً دَرَأَهَا بِالْحَسَنَةِ كَاظِمُ الْغَیظِ عَافٍ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یحِبُّ الْمُحْسِنِینَ. (الشافی ص 564) یک درجه از تواضع این است که : انسان اندازه خودش را بشناسد. زیادتر از آنچه هست، خود را به حساب نیاورد.البته کمتر از آنچه که هست هم به حساب نیاورد. قلب سلیم در مقابل قلب مریض است. قلب مریض، آن است که صفات ناپسندی مثل تکبّر، خودبینی و غرور در آن هست. 🔵 انسان وقتی با غرور، با تکبّر و خودپسندی به خودش نگاه کند، خودش را طوری می بیند که اگر با یک قلب سالمی به خود نگاه کند، طور دیگری می بیند. آن وقتی که بعضی از مزایای وجودی انسان برای انسان ظاهر می شود، یک خودشگفتی ای در او به وجود می آید، اگر انسان متوجّه کند خود را به ضعف هایی که دارد. ضعف های ما از قوّت های ما بیشتر است. هر انسانی این طور است جز معصومین علیهم السلام. 🔘 گناهانی که می کنیم، ضعف هایی که داریم، بی صبری ها، بی تابی هایی که در مقابل مصیبت ها و دردها و رنج ها داریم، حسدها، ناتوانی های گوناگون روحی و جسمی و فکری و عقلی و امثال اینها، اگر انسان همه اینها را ملاحظه کند، می تواند به درستی اندازه خود را، قدر خود را به دست بیاورد. لازمه این که انسان خود را درست ارزیابی کند، این هاست:🔻🔻 1️⃣ انسان با دیگران همان طوری برخورد بکند که مایل است با او برخورد بکنند، از گناهان دیگران صرف نظر کند؛ چون ملاحظه می کند که خودش هم دچار مشکلات فراوانی است، این طور نباشد که ضعف ها را در دیگران ببیند، اما در خود این ضعف ها را مشاهده نکند. 2️⃣ اگر از کسی بدی دید، آن را با نیکی پاسخ بدهد، کما اینکه از دیگران همین توقع را دارد.18 /3/ 88 ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
✍️حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) : هر کاری میخواهی کن اما این ‌را بدان که این‌‌ عمل تو را خدا پیغمبر و مومنین می‌بینند! حیا کن‌ که یک ‌وقت نکند عمل زشتت‌ را ببرند نشان آقا‌ رسول الله (ص) بدهند . ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan