شهيد بزرگوار استاد مطهري(ره) نيز به درس ايشان عنايت خاصّي داشتند. آيت الله محمد حسين احمدي يزدي در اين باره ميگويد:«آيت الله شهيد مطهري درباره درس آيت الله بهجت به ما خيلي سفارش ميکرد و ميفرمود: حتماً در درس ايشان شرکت کنيد مخصوصاً در اصول، چون آقاي بهجت درس آقا شيخ محمد حسين اصفهاني را ديده حتماً در درس ايشان شرکت کنيد.»
استاد خسرو شاهي ميگويد:«بنده در درس فقه خارج خيارات حضرت آيت الله شيخ مرتضي حائري شرکت ميکردم. ايشان اواخر عمر مريض بودند و درسشان تعطيل شد. يک روز وقتي که آيت الله حايري از حرم بيرون ميآمدند، به خدمتشان رفتم و پس از سلام عرض کردم: ان شاء الله درس را شروع ميفرماييد؟ فرمودند: نه. بعد فرمودند:«شما که جوان هستيد من يک ضابطهاي را در اختيار شما قرار بدهم، و آن اين که درس کساني شرکت بکنيد که فقط نقل اقوال نکنند؛ بلکه اقوال را بررسي کرده و نکاتي را در درس بيان کنند که در فعليت رساندن ملکه اجتهاد خيلي سودمند باشد. چون درسي براي شما مفيد است که اين ملکه اجتهاد را از قوه به فعليت برساند، و تنها به نقل اقوال کفايت نکند.»
من همان جا به ايشان عرض کردم: جناب عالي کسي را با اسم براي ما معرفي بفرماييد. فرمودند:«من از اسم بردن معذورم.» عرض کردم: من در درس آيت الله العظمي بهجت شرکت ميکنم. ايشان اظهار رضايت نمود و تبسم کردند و فرمودند:«درس ايشان از نظر دقت و محتوا همين قاعده و ضابطهاي را که به شما گفتم دارد، خوب است که در درس ايشان شرکت ميکنيد. درس ايشان از هر جهت سازنده است، هم از جهت علمي هم از جهت اخلاقي، اين درس را ادامه بدهيد.»
مرجعيت
با اين که ايشان فقيهي شناخته شدهاند و بيش از سي سال است که اشتغال به تدريس خارج فقه و اصول دارند؛ ولي هماره از پذيرش مرجعيت سرباز زدهاند.
آيت الله مصباح درباره علت پذيرش مرجعيت از سوي ايشان و نيز پيرامون عدم تغيير وضعيت آيت الله بهجت بعد از مرجعيت ميگويد:«بعد از مرجعيت، منزل آيت الله بهجت هيچ تغييري نکرده است، ملاقات و پذيرايي از بازديدکنندگان در منزل امکان ندارد؛ لذا در اعياد و ايام سوگواري، در مسجد فاطميه از ملاقات کنندگان پذيرايي ميشود. اصولاً قبول مرجعيت ايشان به نظر من يکي از کرامات ايشان است، يعني شرايط زندگي ايشان آن هم در سن هشتاد سالگي به هيچ وجه ايجاب نميکرد که زير بار چنين مسؤوليتي برود و کساني که با ايشان آشنايي داشتند هيچ وقت حدس نميزدند که امکان داشته باشد آقا يک وقتي حاضر بشوند پرچم مرجعيت را به دوش بکشند و مسؤوليتش را قبول بکنند. بدون شک جز احساس يک وظيفه متعين چيزي باعث نشد که ايشان اين مسؤوليت را بپذيرند. بايد گفت که رفتار ايشان در اين زمان با اين وارستگي و پارسايي، حجت را بر ديگران تمام ميکند که ميشود در عين مرجعيت با سادگي زندگي کرد، بدون اين که تغييري در لباس، خوراک، مسکن، خانه و شرايط زندگي پيش بيايد.»
تا اين که بعد از رحلت مرحوم آقاي سيد احمد خوانساري(ره) جلد اول و دوم کتاب«ذخيره العباد» (جامع المسائل کنوني) را به قلم خود تصحيح و در اختيار خواص گذاشتند، و پيش از رحلت مرجع عالي قدر، حضرت آيت الله اراکي(ره) اجازه نشر رساله عمليه خويش را دادند، سرانجام وقتي جامعه مدرسين با انتشار اطلاعيهاي هفت نفر از آن جمله حضرت آيت الله بهجت را به عنوان مرجع تقليد معرفي کرد و عدهاي از علماي ديگر از جمله آيت الله مشکيني و آيت الله جوادي آملي و... مرجعيت ايشان را اعلام کردند، به دنبال درخواستهاي مصرانه و مکرر راضي شدند تا رساله عمليه ايشان در تيراژ وسيع به چاپ برسد، با اين حال از نوشتن نام خويش بر روي جلد کتاب دريغ ورزيدند.
در همين ارتباط يکي از نزديکان ايشان ميگويد: ايشان پيش از درگذشت حضرت آيت الله اراکي، چون مطلع شدند جامعه مدرسين نظر به معرفي ايشان را دارند، پيغام دادند که راضي نيستم اسمي از بنده برده شود.
پس از رحلت آيت الله اراکي و پيام جامعه مدرسين و اطلاع از انتشار اسمشان فرمودند:«فتاواي بنده را در اختيار کسي قرار ندهيد. از ايشان توضيح خواسته شد فرمودند: صبر کنيد، همه رساله خود را نشر دهند، بعدها اگر کسي ماند و از ديگران تقليد نکرد و فقط خواست از ما تقليد کند آن وقت فتاوا را منتشر کنيد.» چندين ماه پس از اين رخداد رساله ايشان از سوي بعضي از اهل لبنان به چاپ رسيد.
آثار مکتوب
حضرت آيت الله بهجت داراي تأليفات متعددي در فقه و اصول هستند که خود براي چاپ اکثر آنها اقدام نکردهاند و گاه به کساني که ميخواهند آنها را حتي با غير وجوه شرعيه چاپ کنند، اجازه نميدهند و ميفرمايند: هنوز بسياري از کتابهاي علماي بزرگ سالها است که به گونه خطي مانده است، آنها را چاپ کنيد نوبت اينها دير نشده است.
برخي از آثار اين عالم عارف عبارتند از يک دوره کامل اصول، حاشيه بر مکاسب شيخ انصارى (ره) و تکميل آن تا پايان مباحث مربوط به مکاسب و متاجر، دوره کامل طهارت، دوره کامل کتاب صلاه، دوره کامل کتاب زکات، دوره کامل کتاب خمس و حج، حاشيه بر کتاب ذخيره العباد مرحوم شيخ محمد حسين غروى، چندين مجلد تقريباً يک دوره فقه فارسى، حاشيه بر مناسک شيخ انصارى (ره) و...
فهرست عمده تأليفات ايشان که برخي نيز با اصرار و پشتکاري برخي از شاگردانشان به چاپ رسيده، عبارتند از:
آثار منتشر شده
1. رساله توضيح المسائل(فارسي و عربي)،
2. مناسک حجّ،
دو کتاب ياد شده از سوي برخي از فضلا بر اساس فتاواي ايشان تأليف و پس از تأييد آقا به چاپ رسيده است.
3. وسيله النجاه،
اين کتاب دربردارنده نظرات فقهي ايشان در بيشتر ابواب فقه است که در متن وسيله النجاه حضرت آيت الله سيد ابوالحسن اصفهاني(ره) گنجانده شده و نهايتاً جلد نخست آن با تأييد ايشان به چاپ رسيده است.
4. جامع المسائل.
اين کتاب مجموعه حواشي ايشان بر کتاب«ذخيره العباد» استادش حضرت آيت الله محمد حسين غروي اصفهاني، و نيز تکميل آن تا آخر فقه است، که قسمتهايي از آن ابتدا با نام«ذخيره العباد» با حروفچيني نه چندان زيبا و در تعداد نسخهاندک در اختيار برخي از شاگردان و خواصّ ايشان قرار گرفت، و بعداً جلد اول از اين مجموعه که قرار است در پنج مجلد به چاپ برسد، به سبب کثرت فروع فقهي که از سوي حضرت آيت الله بهجت بر اصل کتاب افزوده شده و جامعيت آن«جامعُ المسائل» نام گرفته که به همت برخي از شاگردان ايشان به چاپ رسيد.
تأليفات آماده چاپ و نشر
1. جلد اول از کتاب صلوه،
آيت الله بهجت در اين کتاب با سبکي ويژه و تلخيص مطالب به ترتيب مباحث «جواهر الکلام» به بيان نظريات نو و ابتکاري خويش پرداختهاند.
2. جلد اول از دوره اصول،
اين کتاب تقريبا" به ترتيب « کفايه الاصول» نگارش يافته است، و بارها توسط ايشان مورد مداقّه و تجديد نظر قرار گرفته، و نظرياتي نو در بسياري از مباحث اصول را در بردارد.
3. تعليقه بر مناسک شيخ انصاري،
اين کتاب در بردارنده نظرات ايشان درباره مناسک حجّ است.
آثاري که چاپ و منتشر نشده است
1. بقيه مجلّدات دوره اصول،
2. حاشيه بر مکاسب شيخ انصاري،
که به ترتيب مکاسب شيخ انصاري(ره) از اول تا انجام، و پس از اتمام آن ادامه مباحثي که در مکاسب مطرح نشده بر اساس متن«شرايع الاسلام» نگارش يافته است، ايشان در اين دوره از مباحث فقهي نظرات جديدي را ارائه دادهاند.
3. دوره طهارت،
در اين کتاب نيز آيت الله بهجت بسان دوره«کتاب الصلوه» به ترتيب مباحث«جواهر الکلام» با تلخيص و نوآوري نظرات خويش را مطرح کردهاند.
4. بقيه مجلّدات دوره کتاب الصلوه.
همچنين ايشان در تأليف«سفينه البحار» با مرحوم حاج شيخ عباس قمي(ره) همکاري داشتهاند و قسمت زيادي از سفينه البحار خطي، به خط ايشان نوشته شده است.
شاگردان
با توجه به اين که ايشان به سبب شهرت گريزي عمدتاً در منزل خود تدريس ميکردند، با وجود اين افراد بسياري از محضر آن جناب استفاده کرده و ميکنند. که برخي از آنان خود صاحب رساله و فتوا هستند.
اينک نام برخي از شاگردان را با حذف القاب ذکر ميکنيم:
آیت الله مصباح یزدی در کنار استاد آیت الله بهجت
1. محمد تقي مصباح يزدي،
2. عبدالمجيد رشيد پور،
3. سيد مهدي روحاني،
4. علي پهلواني تهراني،
5. مختار امينيان،
6. محمدهادي فقهي،
7. هادي قدس،
8. محمود امجد،
9. محمد ايماني،
10. محمد حسن احمدي فقيه يزدي،
11. محمد حسين احمدي فقيه يزدي،
12. مسعودي خميني،
13. سيد رضا خسروشاهي،
14. حسن لاهوتي،
15. عزيز علياري،
16. سيد محمد مؤمني،
17. حسين مفيدي،
18. جواد محمد زاده تهراني،
19. سيد صابر مازندراني،
20. شهيد نمازي شيرازي
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
در محضر آیه الله بهجت
بعضی به حدی باحیا هستند که با همۀ ناداری و بیچارگی، حاضر نیستند نیاز خود را اظهار کنند! آیا نباید همسایه ها و همکارها به این گونه افراد رسیدگی کنند؟!
آیه الله بهجت(در محضر بهجت:2/20)
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
#حکایت_خوبان
دیدار زیر درخت
از نجف اشرف پیاده راهی مشهد شدم. کوهها و درّههای عظیمی سر راهم بود و برف هم بسیار باریده بود. یک روز نزدیک غروب آفتاب که هوا هم سرد بود و سراسر دشت را برف پوشانده بود، به قهوهخانهای رسیدم. دیدم جمعی مشغول لهو و لعب و قمار هستند، با خودم گفتم: «خدایا چه بکنم؟! اینها را که نمیشود نهی از منکر کرد، من هم که نمیتوانم با آنها مجالست نمایم، هوای بیرون هم که فوقالعاده سرد است.»
همینطور که بیرون قهوهخانه ایستاده بودم، صدایی شنیدم که میگفت: «محمّدتقی! بیا اینجا.»
بهطرف آن صدا رفتم، دیدم شخصی باعظمت زیر درخت سبز و خرّمی نشسته و مرا بهطرف خود میطلبد. نزدیک او رفتم و او سلام کرد و فرمود: «محمّدتقی! آنجا جای تو نیست.»
متوجه شدم در حریم این درخت، هوا ملایم است و کاملاً میتوان برای استراحت در آنجا ماند. با قرائنی متوجّه شدم او حضرت بقیّه الله (ع) است و آنچه لیاقت داشتم استفاده کنم از آن وجود مقدّس استفاده کردم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
راوی: مرحوم حجّت الاسلام ملا اسدالله بافقی
آیتالله محمّدتقی بافقی
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
در محضر آیه الله بهجت
خود را مریض نمی دانیم، وگرنه علاج آسان است.
آیه الله بهجت(در محضر بهجت:1/333)
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
مراقبه مهمتر از محاسبه
س: در مورد محاسبه اعمال و نحوه اين محاسبه توضیح بفرماييد؟
ج: محاسبه معلوم است ديگر. آدم شب كه مي خواهد از كار كنار بكشد و بخوابد ببيند صبح تا حالا چه كار كرده است؟ يك حساب اجمالي از كارهایی كه با چشم و گوش و زبان و دست و پا انجام داده است بکند و ببيند در آن گناه بوده است يا نه؟ اگر گناه است استغفار كند و تصميم بگيرد که فردا ديگر انجام ندهد، اگر گناهي نيست سپاسگزاري كند و فردا ادامه بدهد.
امّا مراقبت مهمتر از محاسبه است. چون اگر مراقبت نباشد حرام از دست آدم در مي رود (انجام میدهد). ولی مراقبت نميگذارد. لذا امام صادق صلوات الله و سلامه عليه فرمودند: سه چيز سيدُ الأعمال است و يا مشكلترين كارهاست[1]، يكي از آنها را فرمودند: همين مراقبت است. فرمودند: «ذِكْرُ اللَّهِ عَلَى كُلِ حَالٍ»،در هر حالي، هر كجا هستي، بيابان، خيابان، در اتاق، بيرون، به ياد خدا باش. فرمودند: نه اينكه شما بگويي «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ فَقَطْ» ، نه، منظورم اين نيست، اگر چه اين هم ياد خداست، امّا آن چيز كه من ميخواهم بگويم آن مقدمه تربيتي دارد، اين نيست. فرمودند: آن اين است، هر وقتي خواستي با چشم نگاه كني، با زبان حرف بزني، با گوش بشنوي، با دست و پا كاري بكني، فوراً ببين حلال است يا حرام؟ اگر ديدي حلال است انجام بده امّا اگر حرام بود تركش كن، اين مراقبت است. اگر دو سه هفته اين جوري كار كني آدم ميتواند مسلّط بر اعضاء شود و ديگر از او كار حرام سر نزد. و الّا اگر مراقبت در انجام عمل نباشد آدم طبق عادت معمول عمل میكند از لاي دستش حرام در ميرود آن وقت شب بايد با محاسبه آن را گير بياورد، مراقبه كار محاسبه را هم آسان ميكند.
پرسش و پاسخ از سالک الی الله حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه
مدرسه علمیه حضرت صاحب الأمر عجل الله فرجه
25/01/1384
[1] 1-...قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ سَيِّدُ الْأَعْمَالِ ثَلَاثَةٌ إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِكَ حَتَّى لَا تَرْضَى بِشَيْءٍ إِلَّا رَضِيتَ لَهُمْ مِثْلَهُ وَ مُوَاسَاتُكَ الْأَخَ فِي الْمَالِ وَ ذِكْرُ اللَّهِ عَلَى كُلِ حَالٍ لَيْسَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ فَقَطْ وَ لَكِنْ إِذَا وَرَدَ عَلَيْكَ شَيْءٌ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ أَخَذْتَ بِهِ أَوْ إِذَا وَرَدَ عَلَيْكَ شَيْءٌ نَهَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ تَرَكْتَهُ. کتاب شریف كافي ج2 ؛ ص144
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
برای رفع گرفتاریها چه کنیم ؟
حضرت آیت الله العظمی بهجت به این پرسش که برای رفع گرفتاریها چه کنیم ؟پاسخ داده است.
متن پرسش مطرح شده و پاسخ این این عالم وارسته بدین شرح است:
چند سال است که در کارهایم دچار مشکل می شوم که راهها به رویم بسته می شود، از جمله در زمینه اشتغال و ازدواج، و هر چه از خدا طلب یاری می کنم، راه مساعدی گشوده نمیشود؟
ج: بسمه تعالی
زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: «أستغفر الله»، هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از ضروریات و واجبات تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید؛ و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده اید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفته اید. والله العالم.
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
پند و نصیحت از امام خمینی (ره)
پسرم! فرصت را از دست مده و در جوانى خود را اصلاح كن. پيران نيز بايد بدانند كه تا در اين عالم هستند مىتوانند جبران تبهكارىها و معصيتها را بكنند و اگر از اين جا منتقل شدند كار از دست آنان خارج است. دل بستن به شفاعت اولياء- عليهم السلام- و تجرّى در معاصى از خدعههاى بزرگ شيطانى است. شما به حالات آنان كه دل به شفاعتشان بسته و از خدا بىخبر شده و به معاصى جرأت مىكنيد بنگريد، نالهها و گريهها و دعاها و سوز و گدازهاى آنان را ببينيد و عبرت بگيريد. در حديث است كه حضرت صادق- عليه سلام اللّه- در اواخر عمر، بستگان و فرزندان خود را احضار نمود و قريب به اين مضمون به آنان فرمود كه: «فردا با عمل بايد در محضر خداوند برويد و گمان نكنيد بستگى شما به من فايده دارد» ..
صحیفه امام خمینی (ره) ج 16 صفحه 222
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
کلام علما
🍃آیت الله مجتهدی تهرانی (ره):
👈اگر می خواهید هم دنیا داشته باشید و هم آخرت ،نماز اول وقت را فراموش نکنید
📚نامه ها و برنامه ها ص ۲۸
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
اهم مقدمات انتظار فرج
آیتالله بهجت قدسسره:
اهم مقدمات انتظار فرج را که توبه و طهارت از گناهان است، تحصیل کنیم.
درمحضر بهجت، ج٣، ص٢٨٠
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
🌸کرامات علما
👈 ذهن خوانی آیت الله سید علی قاضی (ره)
✍️مرحوم آیت الله محمد تقی آملی ـ از شاگردان آن بزرگوار ـ میفرماید: من مدتها میدیدم که مرحوم قاضی دو سه ساعت در وادی السلام مینشینند، با خود میگفتم: «انسان باید زیارت کند و برگردد و به قرائت فاتحهای روح مردگان را شاد کند، کارهای لازم تر هم هست که باید به آنها پرداخت!» این اشکال در دل من بود اما به احدی ابراز نکردم، حتی به صمیمیترین رفیق خود از شاگردان استاد. مدتها گذشت و من هر روز برای استفاده از محضر استاد به خدمتش میرفتم، تا آن که از نجف اشرف بر مراجعت به ایران عازم شدم ولیکن در مصلحت بودن این سفر، تردید داشتم.
این نیت هم در ذهن من بود و کسی از آن مطلع نبود. شبی بود میخواستم بخوابم؛ در آن اتاقی که بودم، در تاقچه پائین پای من کتاب بود؛ کتابهای علمی و دینی. در وقت خواب، طبعا پای من به سوی کتابها کشیده میشد، با خود گفتم: برخیزم و جای خواب را تغییر دهم یا لزومی ندارد، چون کتابها درست مقابل پای من نیست و بالاتر قرار گرفته، و این، هتک حرمت کتاب نیست. بالاخره بنا بر آن گذاشتم که هتک حرمت نیست و خوابیدم.
صبح که به محضر استاد، مرحوم قاضی رفتم و سلام کردم: فرمود: «علیکم السلام! صلاح نیست شما به ایران بروید. و پا دراز کردن به سوی کتاب ها هم هتک احترام است.» بی اختیار حول زده گفتم: «آقا! شما از کجا فهمیدهاید؟» فرمود: «از وادیالسلام فهمیدهام.»
📙 کتاب عطش(سیر و سلوک توحیدی آیت الله قاضی)
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
#حکایت_خوبان
من کودک بودم که با پدرم نزد آقای سید محمدکاظم طباطبایی یزدی رفتیم. روبهروی من روی طاقچه قابلمه سیاهرنگی بود. من دائم از پدر میپرسیدم که این قابلمه سیاهرنگ چیست و پدرم هر بار از من میخواستند که ساکت باشم تا درنهایت آقا سید کاظم خودشان متوجه شدند و از من پرسیدند: «چه سؤالی داری؟» من نیز جریان قابلمه را پرسیدم. آقا سید تعریف کردند که در زمان طلبگی در اصفهان پولی نداشتند که گوشتی تهیه کنند به همین دلیل هیچوقت غذای با گوشت نمیخوردند؛ تا اینکه تاجری نذر میکند که هفتهای ۱۵۰ گرم گوشت به من بدهد. بعد از تصمیم آن تاجر هر هفته آقاسیدمحمد کاظم با همین ۱۵۰ گرم غذایی با گوشت تهیه میکرده و میخورده است. ایشان بیان میکنند که من این قابلمه را بالای سرم گذاشتهام تا هرگز گذشته خود را در این زمان که مرجع شدهام از یاد نبرم.
راوی: آیتالله مرعشی نجفی
منبع: خبرگزاری مهر
عالم جلیل و استاد کمنظیر شیعه علامه «سید محمدکاظم یزدی»
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
محال است محب اهل بیت (ع) معصیت را دوست بدارد
وقتی از خدا میخواهیم تا ما را ببخشد، ما را خواهد بخشید. برخی که خیلی گناه دارند، میگویند یعنی خدا من را میبخشد؟ آنها نمیدانند که وقتی به این حال میرسند، یعنی اینکه بخشده میشوند؛ این حالی که با گریه به دنبال بخشش خدا باشد، خودش نشان میدهد که این فرد بخشیده شده است. بخشیده میشود که اینجور گریه میکند.
خواهشهای طبیعت و نفسانی زیاد در بشر عوارض دارد، این عوارضها بر بشر فشار وارد میکند و از او خطا سر میزند. بشر اما همه این خطاها را خائفانه، وحشتانه، ترسان و لرزان انجام میهد؛ پس بشر کجا دوست دارد تا گناه کند؟ اگر دوست دارد، شق و رق برود گناه انجام دهد.
انسان معصیت را دوست ندارد. شهوات و خواهشها فشارش میدهد. ترسان و لرزان میرود. حتی میخواهد که کسی نفهمد، یک معصیت کار حاضر نیست تا کسی بفهمد. کسی که معصیتی راچند بار انجام داده، دوست نداشت آن را انجام دهد؛ دچار گناه شده است.
کسی به زن و بچهاش تندی میکند و یک غضبی دارد. بعد از چند ساعت تازه میفهمد این بد است. پیش خودش میگوید، من بدبختم. عبادت داشت، کارهای خوب داشت، همه چیز داشت، به زن و بچهاش تندی کرده، درک کرده که این معصیته، اشک میریخت، پیرمرد بود، میگفت، من خیلی ظلم کردم به زن و بچههایم. او غضب کرده بود که یک لباس برقی است، یک تکه از جنون است و یک باره میآید و میرود.
بعضی وقتها غضب میرود، آدم گریه میکند، بعضیهاشون که گریهشان افتاد، خندهشان هم میگیرد، اون دیگر معرکه است و قشنگ و زیباست. تا غضب کرد خودش به خنده میافتد. میبیند غضب لباسی قلابی است. لباس بیخودی است و به تنش نمیآید. به قوارهاش نمیخورد، اول گریه میکند که جسارتی کردم به بچه یا به کسی، بعد آن وقت به خنده میافتد. خنده هم باطلکن است و قوه میدهد و غضب دیگر از بین میرود. وقتی خندید رقیق و لطیف شد.
حالا غضب معصیت نیست؛ ممکن است معصیتی از آن سر بزند، به کسی یا به ضعیفی جسارت کند. غضب خودش به نفسه معصیت نیست. صفتی است که طلوع کرده، اگر به معرض عمل برسد، ممکن است، خطایی از آن سر بزند، و سیلی گوش یک مظلوم بزند. امیدوارم این معنا کشف بشود برای همهمان که فرج بزرگی است در نفس ما در روح ما و جان ما.
کسی که محب اهل بیت (ع) را دوست دارد، محمد، علی، فاطمه، حسن، حسین (ع)، علی بن حسین، محمد بن علی، جعفر بن محمد، موسی بن جعفر، علی بن موسی، محمد بن علی، علی بن محمد، حسن بن علی و ولی خدا (ع) را دوست داد، کسی که به این خانواده محبت دارد، معصیت را دوست ندارد.
محال است که گناه را دوست بدارد، روی این محال کار کنید، چون بنده میگویم محال است، نمیگویم دوست ندارد. گفتم «محال است دوست بدارد» مطلب خیلی بزرگی را عرض کردم. سنگین به نظر میآید. چون محال عرض کردم، گفتم رسیدگی کنید. این چون کار میآورد، زیباتر کار کنید. ببینید چه راهی پیدا شده برای شما، شاهدش آیه قرآن «حَبَّبَ إِلَیکُمُ الْإِیمَانَ ... وَکَرَّهَ إِلَیکُمُ الْکُفْرَ» یعنی من دوست دارم با شمار ایمان را و «کر» دارم یعنی دوست ندارم کفر را.
دیدیم بندگانش هم همینطور هستند. مرادم الته دوستان اهل بیت (ع) هستند. کوچک و بزرگش دوست ندارد تا گناه کند. یعنی میگویند ما ایمان را دوست داریم به محمد و آل محمد، وزرای خدا، خلیفه خدا، عزیزان خدا. ما اینها را دوست داریم و ما محال است معصیت را دوست بداریم.
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
توصیه ها و وصایای آیت الله سید علی قاضی (ره)
نماز
شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا آورید .
رفتن به مساجد :
زیارت مشهد اعظم – برای کسی که مجاور آنجاست – در هر روز ، و رفتن به مساجد معظمه در حد امکان و همین طور سایر مساجد ، همانا مومن در مسجد مانند ماهی در آب است .
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
صلوات
مرحوم حاج اسماعیل دولابی می فرمایند:
هیچ عبادتی مانند صلوات نیست.
هیچ عبادتی را خداوند نفرمود من انجام میدهم پس شما هم
انجام دهید. در مورد نماز و روزه و هیچ عبادت دیگری چنین نفرمود.
اما در مورد صلوات فرمود: خدا و ملائکه اش بر پیامبر صلوات می فرستند،
پس ای مؤمنان شما هم بر او صلوات بفرستید.
منبع : کتاب صلوات معجزه ذکر
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
✍ آیتالله بهجت (ره) :
چه میشد بواسطه بندگی خدا، روابط ما با آن آقا[امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف] محفوظ میماند؟ دیگران نگذاشتند، هرچند ما هم مقصریم و نخواستیم اتصال میان ما و آن حضرت محفوظ باشد.
📚 در محضر بهجت، ج١، ص٣٠۵
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
✍علامه حسن زاده آملی
هرجا باشی تنهایی، با دیگران هم که هستی تنهایی. به این معنی که تو هستی که داری خودت را میسازی و کسی با تو نیست. خلاصه اینکه جناب حافظ فرمود: سرا خالی است از بیگانه می نوش که جز تو نبود ای مرد یگانه
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
✍سخنرانی آیت الله بهجت (ره)
💠موضوع: ذکری برای دفع همه ی بلاها!
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
#حکایت_خوبان
نیکی به پدر و مادر، رمز موفقیت
آیتالله مرعشی نجفی، احترام خاصی برای والدین قائل بودند؛ خودشان میفرمودند: «وقتی مادرم مرا میفرستاد تا پدرم را برای خوردن غذا صدا کنم، بعضی وقتها میدیدم پدر به خاطر خستگی، در حال مطالعه خوابش برده است. دلم نمیآمد ایشان را بیدار کنم، همانطور که پایش دراز بود، صورت خودم را به کف پای پدرم میمالیدم تا ایشان بیدار میشد! در این حال که بیدار میشد، برایم دعا میکرد و عاقبتبهخیری میخواست. من خیلی از توفیقاتم را از دعای پدر و مادر دارم.»
آیتالله مرعشی نجفی ازجمله بزرگانی است که در مورد ایشان کرامت عجیبی ازجمله تشرف به حضور امام زمان (عج) نقل شده است. پس رمز موفقیت و توفیقات ایشان برای ما میتواند بسیار راهگشا باشد، مخصوصاً اگر این سخن از زبان خودشان باشد.
منبع: منبرک
آیتالله سید شهابالدین مرعشی نجفی
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
#حکایت_خوبان
مفتخور کسی است که مشغول انجام تکلیف نباشد
چنانکه مرسوم است، برخى اشكال مىگيرند كه چرا طلبهها كار يدى نمىكنند و حالآنکه على (علیهالسلام) كار مىكرد؟ يادم نيست كه كسى همين مطالب را به صورت پرسش مطرح كرد يا خود ايشان فرمود:
«على (علیهالسلام) كه روى زمين كار میکرد، به اين خاطر بود كه او را از كار كردن روى استعدادها محروم كرده بودند، وگرنه هرگز آدمها را رها نمیکرد.»
يكى از برادران طلبه كه گويا دلآزردگى زيادى از برخورد برخى بىانصافها داشت پرسيد: «راستى به نظر شما مفتخور كيست؟» فرمود: «مفتخور كسى است كه مشغول انجام تكليف نباشد. اگر پزشكى بتواند پزشك تربيت كند، ولى تعليم را رها كرده و مطب باز كند كه خود را تأمين مالى كند، بر مسند وظيفه ننشسته است.»
منبع: منبرک
آیتاللّٰه علی صفائی حائری
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
#آمادگی_برای_ماه_رمضان
🔹همانطور که جسم انسان کثیف و آلوده می شود و علاج آن حمام رفتن است، با #استغفار هم انسان، #روح خود را شستشو می دهد و تمیز می کند.
🔸 #ماه_رجب ماه شستشو است تا
انسان از گناهانی که روحش را تیره و آلوده کرده، استغفار کند و پاک شود.
(مثل حمام رفتن قبل از مهمانی)
🔹در ماه #شعبان ، خدای تعالی ولادت چند معصوم و اولیائش را قرار داده تا با توسل به ایشان، انسان لباس زیبایی که زیبنده شخصیتش است بر تن کند تا آماده ورود به ماه مهمانی خدا شود.
(مثل پوشیدن لباس مناسب برای مهمانی
وَلباسُ التَقوی ذَلکَ خَیر)
🔶استاد حاج آقا زعفری زاده
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan
#کلام_نورانی_استاد
⚠️حواسمان به غربالهای آخرالزمان باشد!
امام صادق علیهالصّلاةوالسّلام قسم میخوردند و میفرمایند: «غربال میشوید، غربال میشوید، غربال میشوید».
حواستان باشد. پیچ و مهرههایتان را محکم کنید! #خواب_غفلت شما را نگیرد. دستتان از دامان اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالصّلاةوالسّلام جدا نشود. دستتان از دامان امام زمانتان کوتاه نشود.
⚠️روایت داریم حتّی قائلین به امامت امام زمان ارواحنافداه میروند - امام که دروغ نمیگوید روایت داریم - یک تعداد کمی میمانند. آنهایی که متمسّک هستند، محکم دست به دامان امام زمان ارواحنافداه زدهاند، نمیگذارند این سیلابها و طوفانها اینها را بکَند و ببرد.
یک زمانی میرسد قائلین به امامتش دست از امامت امام زمان ارواحنافداه میکشند، رها میکنند و میروند.
👈چطور جدّش را در کربلا رها کردند رفتند؟ مگر شیعه نبودند؟ مگر با امام حسین علیهالصّلاةوالسّلام نیامده بودند؟ مگر منزل به منزل با امام حسین علیهالصّلاةوالسّلام نبودند؟ مگر نماز جماعتهایشان را پشت سر امامشان نمیخواندند؟
شب عاشورا گذاشتند، رفتند!
استاد حاج آقا زعفری زاده
------------------
در محضر عارفان
@aflaakyaan