یک نکته راجع به تمایز برخی دوستان
درباره علم اقتصاد و اقتصاد اسلامی
یکی از مراکز علم اقتصاد بازار آزاد را می توان دانشگاه شیکاگو دانست که فریدمن در آنجا بود.
دانشگاه شیکاگو وقف راکفلر
در کنار کلیسای راکفلر
و حوزه ی علمیه شیکاگو هست.
ایرانیان نیز از این مکتب تلمذ داشتند.
نخبگان مهندسی ما که در یک تغییر ناگهانی مقطع دکتری اقتصاد را در شیکاگو و امثالهم گذرانده اند.
اما بدانید و آگاه باشید آنها نیز علم اقتصاد نمی خوانند.
بلکه فقه الاقتصاد حوزه ی علمیه شیکاگو را در جهت منافع خاندان های یهودی مثل راکفلرها به آن ها تحت عنوان علم آموزش می دهند.
اقتصاد اسلامی فعلی هم فقه الاقتصاد حوزه علمیه قم در جهت منافع تمدن نوین اسلامی می باشد.
از توصیه های هر فقهی نیز گزاره و مدل و نمودار و ادبیات متناسب با امروز تولید میشود.
این مهم نیست که چه کسی چه می گوید و کدام حرف علمی! هست.
این مهمه که بدانید کدام سخن و تجویز در راستای منافع مردم و دولت و اهداف عالیه شماست.
آیا آزادسازی قیمت ها که توصیه شیکاگو هست
رفاه مردم شما را افزایش می دهد؟
یا در راستای اهداف فقه الاقتصاد شیکاگو و منافع اقتصادی آمریکاست؟
پاسخ به این سوال شما را راهنمایی میکند تا بدانید الان کدام تجویز،
تجویز منافع و اهداف شما و جامعه است.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
⚠️ناظر بر مطلب فقه الاقتصاد دانشگاه شیکاگو
بسیاری از افراد آن را از پایه بی اساس
و توهم و پرت و پلا خواندند.
اینجا در قالب یک رشته توییت اطلاعات مستند را از تاریخچه خود سایت دانشگاه شیکاگو نقل میکنم.
این دانشگاه توسط انجمن باپتیست ها(دومین گروه بزرگ مذهبی آمریکا) و غول نفتی جان دی راکفلر تاسیس شده است.
راکفلر این کمک مالی را بهترین سرمایه گذاری که تا به حال انجام داده است میداند.
قضاوت این جمله با شما
این هم سند حوزه ی علمیه شیکاگو که در دانشگاه شیکاگو و کنار کلیسای راکفلر قرار دارد.
شاید براتون جالب باشد که موقعیت فعلی دپارتمان اقتصاد دانشگاه شیکاگو
با نام موسسه تحقیقاتی بکر-فریدمن
در ساختمان قبلی حوزه علمیه شیکاگو قرار نلسون رابرت اقتصاددان امریکایی در سال ۲۰۰۱ کتابی را منتشر می کند
با عنوان "اقتصاد به عنوان دین؛ از ساموئلسون تا شیکاگو و فراتر از آن"
و در آن به فقه الاقتصاد دانشگاه شیکاگو می پردازد. او معتقد است اقتصاد اساسا برگرفته از دین است تا اینکه بخواهد علم باشد.
اما چند نکته:
تمام مطالبی که راجع به اقتصاد اسلامی و مکتب شیکاگو نوشته شد تماما دارای رفرنس بود.
رفرنس های مکتب شیکاگو تماما از سایت دانشگاه شیکاگو یا منابع وابسته به آن گرفته شد.
متاسفانه منتقدین تاب چند نکته ی علمی از منابع خود را نیز نداشتند.
بعدها نگویید آزادی بیان
و نگویید که بحث علمی کنیم
یا نگویید این بحث ها ایدئولوژیک است.
زیرا هم تاب چند کلمه درباره اقتصاد اسلامی را نداشتید
هم با هر بحث علمی عبارات خارج از ادب به کار بردید
و هم بحث های شما نیز ایدئولوژیک است.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
✅ پارادوکس مسلمانی و عدم اعتقاد به اقتصاد اسلامی
❇️ اخیراً دکتر #مدنی_زاده فرمودند مگر میشود مسلمان بود و معتقد به اقتصاد اسلامی نبود؟
❎ متأسفانه پاسخ مثبت است.
❎ بسیاری از طرفداران وطنی #مکتب_شوک_درمانی_شیکاگو مسلمانند؛ ولی اعتقادی به اقتصاد اسلامی ندارند، آنها مسخ #علمگرایی افراطی اقتصاد اثباتی #فریدمن شدند، و علیرغم گرفتن ژست علمی پرهیز از ارزشداوری اخلاقی در اقتصاد، با ارائه تفسیری لیبرالی از عدالت، آزادی را در خدمت گسترش شکاف طبقاتی قرار میدهند آن هم با طرحهای پوپولیستی مانند یارانه تورمی خودتخریبگر و حذف یارانه پنهان موهومی!
✳️ دکتر مدنی زاده عزیز که هنوز توفیق زیارتتان را نداشتم، بر اساس یافته های فلسفه اقتصاد، حتی نظریه اقتصاد اسلامی هم میتواند به اشتباه بر مبانی مکتب شیکاگویی بنا شود و معجونی بسازد که نه به آموزههای مکتب اقتصادی اسلام شبیه است و نه به آموزههای مکتب اقتصادی شیکاگو!
✅ این مشکل ریشه در تفاوت #مبانی_نظریه_پرداز و #مبانی_نظریه دارد. نظریه پرداز معتقد به خدا، پیغمبر و شب اول قبر، ممکن است نظریه تامین اجتماعی را بر پایه مبانی سکولار مکتب اقتصادی شیکاگو بنا کند و فکر کند نظریه اقتصاد اسلامی داده است.
❎ چنین نظریه پردازی نام عدالت را بر ناعادلانه ترین سیاستهای شوکدرمانی قیمتی میگذارد و حتی تن فریدمن را هم در قبر میلرزاند؛ او که از مداخله دولت در اقتصاد بی زار بود.
❇️ و اینگونه #شترگاوپلنگ سیاست شوک درمانی حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه تورمی خودتخریبگر و #ذبح_عدالت در مسلخ #مکتب_اقتصادی_شیکاگو متولد میشود.
✍️ محمدجواد توکلی
https://eitaa.com/eqmoq2