سرچشمه.mp3
58.46M
💡ریشه کانونیِ ابهامات اجتماعی در مورد مقاومت چیست؟
▫️در جمع فعالان تبلیغی استان کرمان
🔸مجموعه فرهنگی مس سرچشمه
https://eitaa.com/afrazmahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در غزه زندگی جاریست
قربان آن بدن کوچکی که با تداوم «زندگی» در برابر این وحشت و خشونت «مقاومت» میکند...
https://eitaa.com/afrazmahdi
💡در حکم دیوان لاهه چه دستاوردی نهفته است؟
✍️مهدی افراز
بخش اول
🔸ایده مقاومت فراتر از مواجهه میلیتاریستی واجد عقلانیتی است که مسأله اش نه توسعه قدرت که ظهور حق است. مقاومت می گوید فقط زمانی که حق بروز یابد، استیلا از میان می رود و قسط اقامه می شود. مقاومت ورای مواجهه میلیتاریستی در یک میدان پیش نمی رود، هرجا که زمینه ای برای تظاهر حق باشد، آنجا میدان سرنوشت سازی برای مقاومت است. آن هایی که امروز برای قضاوت در موازنه نبرد صرفا به میدان خیام و جبالیا چشم دوخته اند، فهمی میلیتاریستی از جهاد دارند.
🔹پس از ۱۴ ماه تداوم و تشدید جنایت، دیوان کیفری بینالمللی در یک روند دو مرحله ای، حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت را صادر کرد؛ حکمی که علت صدور آن، ارتکاب جنایات جنگی در غزه از سوی این دو مقام رژیم صهیونیستی اعلام شدهاست. با اندک تأملی در سابقه نهادی این دیوان درخواهیم یافت که حتما اتفاق متفاوتی در مناسبات حقوق بین الملل رقم خورده است.
🔸در عملکرد ۸۰ ساله دادگاه لاهه تاکنون هیچ رأی یا حکمی که در چارچوب نظام منافع دنیای غرب معنادار نباشد، صادر نشده است. این دادگاه در طول عمر مفید خود، صرفا به موضوع نسلکشی اوگاندا، کنگو، آفریقای مرکزی، دارفور، کنیا و اوکراین رسیدگی و علیه ۱۵ نفر اعلام جرم کرده که هیچکدام از متعلقان به بلوک قدرت غرب نبوده اند. اما اینبار و پس از صدور رأی، بسیاری از کشورهای اروپایی از آمادگی خود برای اجرای حکم خبر دادهاند و جوسپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تصریح کرد "باید به تصمیم این دیوان احترام گذاشته و آن را اجرا کنیم."
🔹در رفتارشناسی این حکم متفاوت، حداقل پنج احتمال قابل تصویر است؛
🔸احتمال اول؛ بیدار شدن وجدان انسانی در ساختار حقوق بین الملل، با اندک دقتی در فلسفه وجودی نهادهای بین المللی پس از جنگ دوم و کارکرد نهاد حقوقی آن، وقوع این احتمال ساده انگارانه به نظر خواهد رسید. هیچیک از مفادی که در سیاهه جرائم سران رژیم برای صدور این حکم به آن ها استناد شده، بدیع و جدید نمی باشند. رفتارهای مبتنی بر جنایت جنگی، حمله عمدی علیه جمعیت غیرنظامی، آزار و اذیت، قتل عمدی و تحمیل گرسنگی همگی بخشی از مانیفست نظامی اسرائیل در ادوار گذشته در قبال مردم فلسطین و لبنان بوده و در هیچکدام از فصول قبلی این جنایات، این وجدان انسانی با وجود دریافت گزارشات متعدد حتی به خود هم نیامده بود و در طول یک دهه گذشته حتی موضوعات مرتبط با بحران انسانی غزه و زندانی شدن دو میلیون انسان در یک باریکه را به بحث هم نگذاشته بود.
🔹احتمال دوم؛ تغییر سیاست های کلان اتحادیه اروپا در قبال آمریکا و رژیم صهیونیستی؛ ممکن است به ذهن برسد که به جهت تغییرات در موازنه قدرت جهانی و افول هژمونی امریکایی، صهیونیزم دچار افت سرمایه در دنیای غرب شده و امکان صدور چنین حکمی صرفاً در بستر جهانی قابل تصور است که یهود امریکا در آن تضعیف شده است. لذا اتحادیه اروپا بر اساس استقلال رأی خود تلاش نموده قدم هایی را برای بیرون آمدن از ذیل پروسه تحمیلی واشنگتن بردارد و نشانه هایی را برای ایجاد تغییر بنیادین در سیاست های خود در قبال رژیم صهیونیستی بروز دهد. روشن است که چنین برداشتی از مسأله نیز بیش از حد خوشبینانه است، با توجه به این واقعیت که تمدن غربی، صرف نظر از وجوه یونانی آن، اساساً تمدنی یهودی است و در موقعیت کنونی نیز گره خوردگی ماهوی میان آینده اقتصادی اروپا و موضوع دسترسی های آمریکا به منابع غرب آسیا، هیچ امکان عقلائی برای استقلال نظر اروپائیان نسبت به مسأله اسرائیل وجود ندارد. ضمن این که در همین دادرسی محمد ضیف، یحیی السنوار و اسماعیل هنیه نیز مورد اتهام قرار گرفته و تحت همین حکم واقع شده اند، که این موضوع بیانگر این واقعیت است که اگر بنابود این دیوان با رویکردی متفاوت از گذشته اقدام نماید، نبایست چنین جرائمی را برای رهبران مقاومت فلسطین مقرر می نمود.
🔸احتمال سوم؛ تلاش اروپا برای تضعیف بلوک ترامپ از طریق تحت فشار گذاشتن باند نتانیاهو؛ با توجه به رویکردهای ضد حمایتی ترامپ در قبال اتحادیه اروپا در دور اول ریاست خود و اختلافات اساسی که در موضوع ناتو و اوکراین میان اروپا و ترامپ شکل گرفته است، این احتمال طبیعی به نظر می رسد که اتحادیه اروپا تلاش دارد با بهره گیری ابزاری از وضعیت انسانی غزه، این موضوع را به وزنه ای برای قرار گرفتن در موقعیت بهتر در موازنه منازعات خود با بلوک ترامپ تبدیل کند.
https://eitaa.com/afrazmahdi
💡در حکم دیوان لاهه چه دستاوردی نهفته است؟
بخش دوم
🔹احتمال چهارم؛ تلاش ریاکارانه غرب برای حفظ ارزش های مدرن در افکار عمومی جهان؛ بیش از یکسال است که همه روزه و با سقوط هر بمب و موشک در باریکه غزه، ساختار ارزش های مدرن در پیشگاه ذهن و وجدان عمومی جهان بیش از پیش مورد محاکمه قرار گرفته و پایه های اصولی آن لرزان می گردد. طبعاً آن هایی که در جهان غرب نسبت به آینده تمدنی مدرن و باورمندی الهیات آن فهم دارند، طراحی هایی را برای ترمیم این وضعیت و بازسازی ذهنی آن صورت می دهند. حکم اخیر دادگاه لاهه می تواند ضلعی از تحقق همین سناریوها باشد.
🔸احتمال پنجم؛ استفاده از فرصت انتقال قدرت در آمریکا برای تغییر در آرایش سیاسی رژیم صهیونیستی؛ حفظ رژیم و جلوگیری از قرار گرفتن آن در سراشیبی وجودی حتماً از رسالت های تاریخی است که در شرایط کنونی جهان غرب در قبال آن احساس ضرورت می کند. بازسازی وجهه اسرائیل از طریق منحصر نمودن جنایات به رفتارها و تصمیمات شخصی نتانیاهو و تیم او و مبرّی نمودن کلیت ساختار سیاسی رژیم، حتماً در دسترس ترین راهبرد برای نجات آن و ایجاد دگرگونی در وضعیت بحران زده کنونی اش می باشد.
🔹فارغ از کنکاش در راستی آزمایی هریک از احتمالات مذکور و بدون توجه به این مطلب که آیا دنیای غرب در سناریو تازه طراحی شده خویش می تواند منفعت یا آورده ای را تصاحب کند یا خیر، می بایست متوجه دستاوردی بزرگ برای ایده مقاومت باشیم. در بدبینانه ترین احتمالات نیز قابل انکار نیست که مهم ترین ساختار حقوقی بین الملل مجبور شده است، سران رژیم را به عنوان جنایتکاران جنگی مورد پیگرد کیفری قرار دهد و این موضوع حتی اگر با هدف بازسازی تصویر جهانی از صهیونیزم هم که صورت گرفته باشد به طورناخودآگاه بزرگترین ضربه وجودی را به آن وارد آورده است. بیش از هشت دهه است که فلسفه وجودی این رژیم در چارچوب کلان روایتی با عنوان "مظلومیت تاریخی یهود" معنادار شده است.
🔸"تصویرسازی از یهود به عنوان یک قربانی تاریخی" کلان پروژه ای است که اروپای معاصر برای موفقیت آن هزاران اثر علمی و رسانه ای تولید کرده و سرمایه های فراوانی را به پای آن ریخته است. در یک فقره آن شخصیتی چون هانا آرنت به عنوان یک فیلسوف سیاسی و شاگرد مکتب هایدگر، مهم ترین اثر اندیشه سیاسی خود را تحت عنوان "یهود ستیزی" به این مسأله اختصاص می دهد که؛" نفرت از یهودیان چرا و تحت چه شرایطی در میان جوامع اروپایی پدید آمد؟"
🔹با در نظر داشتن به این واقعیات و توجه به میزان ارزش مندی که موضوع مظلومیت یهود برای عالم مدرن دارد، باید دریافت که مقاومت، امروز در بسیاری از میادین غیر میلیتاریستی همچون این میدان تاریخی چه پیروزی بزرگی را به دست آورده و چه دوران کابوس ناکی را برای روایت های غرب پدید آورده است. جنایت کار شناخته شدن سران رژیم -با این فرض که هیچ مابه ازای سیاسی و حقوقی هم نداشته باشد- منهدم کننده ارکانِ کلان روایتِ "قربانی بودن یهود" بوده و به طور مستقیم ریشه های الهیاتی اسرائیل به عنوان یک کشور و ساختار سیاسی دولت - ملت را خواهد پوساند. این رخداد در دوران پساتوافق، یک پیروزی تثبیت شده، غیرقابل انکار و بنیادین را برای جبهه مقاومت خواهد آفرید. این پیروزیِ نهفته، بیش از هرچیز مدیون منطق، عقلانیت و از همه مهم تر حقانیت ایده مقاومت بوده و در آینده نزدیک پیامدهای خود را بر مناسبات جهانی تحمیل خواهد نمود.
https://eitaa.com/afrazmahdi
💡توضیحی پیرامون یک بریده فیلم...
✍مهدی افراز
🔸بریده فیلمی از بنده در فضای مجازی پخش شده است که مربوط به جلسه ای در حدود دو ماه پیش و پس از شهادت سید مقاومت، در محفل بچه مسجدی ها بوده است.
🔹بنده در این جلسه ضمن برشمردن استدلال هایی که در طرفین میدان فکری امروز ایران در جریان است، تلاش نمودم با توجه دادن به موقعیت سرنوشت سازی که در آن قرار گرفته ایم به ضرورت خروج از سرخوشی و جدی گرفتن فرمان جهاد مبنی بر حمایت همه جانبه از حزب الله بپردازم. موقعیتی که همه ظرفیت های تکنولوژیک غرب در خدمت اراده شیطانی رژیم صهیونیستی قرار گرفته و تنها راه برای تداوم پیروزی های گذشته کشاندن اراده الهی به صحنه از طریق اقدام و مجاهدت بی امان است و الا با دلخوش کردن به امکانات نظامی و خلاصه کردن اقدام به القای فشار برای پرتاب موشک نمی توانیم کمک شایانی را به مقاومت تقدیم کنیم.
🔸بیان کلی بنده ناظر به نقد رویکردی بود که از سه بی توجهی رنج می برد؛
🔹اولا؛ نسبت به قدرت و توان دشمن گویی بی توجه است و حواسش نیست که با قدرتی مستظهر به توان شیطانی غرب میجنگد و کوچک شمردن ذهنی آن به نوعی کوچک شمردن حماسه مقاومت و حزب الله است.
🔸ثانیا؛ نسبت به اقتضائات ما در میدان نبرد و موازنه نظامی بی پروایی دارد و تصور می کند پیشرفت های فنی ما به گونه ای دست برتری مطلق درست کرده است که از هر تلاش برای تکاپو در میدان های دیگر مستغنی هستیم.
🔹ثالثا؛ نسبت به کاستی هایی که در سرمایه اجتماعی ما وجود دارد نیز بی اعتناست و آن را بی اهمیت قلمداد نموده و لذا اراده و انگیزه ای برای ارتقا و تقویت آن ندارد.
🔸و این هر سه بی توجهی یک غفلت بزرگ را درست میکند و آن غفلت از منطق پیروزی است که منطق عجز در مقابل درگاه الهی است و بسترسازی برای جریان پیدا کردن قدرت لایزال حق از مسیر مجاهدت های طاقت فرساست.
🔹ما حتما در فضای پیشرفت همه توانی که داشته ایم را به کار بسته ایم و همه دنیا را به شگفتی وا داشته ایم و عمیقا کار را برای دشمن سخت کرده ایم.
🔸ما حتما در سرمایه اجتماعی بالاترین سطح آمادگی تاریخ اسلام را داریم و این مقاومت چهل ساله ملت ایران است که این قوت را پدید آورده است، اما با این وصف وسط یک مبارزه سختی هستیم که همانطور که برای طرف مقابل وجودی است برای ما نیز حالت وجودی دارد.
🔹لذا در این جنگ سخت هم باید واقعیت سخت مواجهه با اسراییل را شناخت و به مردم بازشناساند و هم باید واقعیت کاستی ها در سرمایه اجتماعی را دید و به داد ذهن بی پناه جامعه رسید و هم در عین حال مردانه پای این جنگ ایستاد و استمداد از درگاه الهی نمود.
🔸ما در کوران یک جنگ تاریخی بزرگ هستیم و هیچ آتش بسی آتش این جنگ را به سردی نمی کشاند.
🔹ما در تداوم وعده های صادق هستیم، در حالی که هم قدرت دشمن مان را میشناسیم، هم درباره خودمان برآورد درستی داریم در ضعف و قوت و هم مطمئنیم ورق جنگ ها را اراده الهی مردم می چرخاند و لذا ناموس جهاد تبیین و تقویت ایمان عمومی به جهاد را جدی می گیریم و نهایتا از وعده های صادق مان از سه تا بیشمار نیز کوتاه نخواهیم آمد ...
https://eitaa.com/afrazmahdi
هدایت شده از تمدننگار | شکوهیانراد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ببینید
🔴 بسیار مهم‼️
🔶🔹 توضیحات جناب شکوهیانراد در خصوص سوءاستفاده از صحبتهای جناب مهدی افراز توسط رسانههای رژیم صهیونیستی
💢 محورهای موضوعی
1️⃣ چرا اسرائیل به چنین عملیاتهای شناختی در ایام #آتشبس نیاز دارد؟
2️⃣ اصل صحبتهای آقای افراز در جلسهی مباحثهی «عطش انتقام» چه بود؟
3️⃣ بخشی از مطالب تکمیلی که در جلسه، حول محاسبهگری بیان شده است:
🌐 https://eitaa.com/SHRChannel/3838
4️⃣ عملیاتهای وعدهی صادق، بهترین سند عینی برای اثبات توان نظامی ایران نسبت به حذف اسرائیل؛
✍️ تمدننگار | شکوهیانراد
@SHRChannel
🌐 لینک:
https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
هدایت شده از خط فرهنگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشهایی از صحبت های آقای مهدی افراز که در رسانه های معاند حذف شده بود.
🔻 باید به استقبال جنگ برویم
🔻 اسرائیل در سراشیبی وجودی است
🔻 باید از فانتزی های ذهنی خارج شویم و واقع بینی ما به معنی محافظه کاری نیست
@khatteh_farhang
💡چرا سنوار به جای مانیفست، رُمان می نویسد؟
"خارومیخک؛ زندگی نامه ای برای مقاومت"
✍️مهدی افراز / بخش اول
🔸چهل روز از شهادت بزرگ مرد تاریخ انسانیت، یحیی السنوار گذشت. سنوار آن حقیقتی را که مؤفق شد با حیات پُربار و حماسی خود در وجود تمامی فلسطینیان نشأ کند، تلاش نموده در رُمان خود نیز آن را انشاء نماید. خارومیخک، یادگاری بین نسلی است که سندی بر جهت و محتوای تاریخ مبارزه فلسطین است. سنوار برخلاف سایر رهبران مبارز برای چریک ها یا سمپاتیزان های خود مانیفست یا پروتکل نمی نویسد. او مکتوبه ای را به جای می گذارد که با طرح کلان آن برای مبارزه هم خوان و در یک مستوی است و آن رُمان است.
🔹چرا سنوار رُمان می نویسد؟ رُمان مصرف فرهنگی انسانی است که مشغول زندگی است، پس اگر او با دغدغه انتقال فرهنگ و تاریخ مقاومت به جای نوشتن مانیفست یا پروتکل، برای مبارزین آینده، رُمان می نویسد حتماً طرح مبارزاتی او زندگی است. او باور دارد که با تجربه ای که ملّت فلسطین از ناکامی ایده های چپ گرا و ملی گرا بدست آورده باید بر پارادایم اسلامی تکیه داشته باشد و در این چارچوب فکری – زیستی، مقاومت محورش با زندگی است. او در همین داستان و در خلال رفت و برگشت ها با برادر بزرگترش محمود که نماینده گفتمان چپ گرا و ملی گراست، بر این فهم خود نیز تکیه می کند.
🔸رمان از روایت حال و هوای اردوگاه های ساحل غزه در زمستان 1967 آغاز و در سپتامبر 2004 در زندان های بئر سبع پایان می یابد، سنوار در سطر به سطر و فصل به فصل این رساله تلاش می کند تا ضمن مرور تاریخ تطور مبارزه، امکان آینده را در درون خود از طریق درهم تنیدگی مقاومت و زندگی بارور کند. در فصول سی گانه این داستان، تناسب میان مقاومت و زندگی در پنج سویه مختلف جلوه گر شده است.
سویه اول: مقاومت با زندگی، زندگی به مثابه سبک مقاومت
🔹سنوار در سراسر رمان تلاش می کند بگوید که تنها راه حل برای مبارزه واقعی و مؤثر با اشغال گران، تغییر سبک مقاومت از یک وضعیت فوق العاده و ویژه به وضعیتی است که نام آن زندگی است. آن چه توسط اشغال گران، اشغال شده است زندگی روزمره فلسطینیان است و اگر بناست فلسطین از غصب خارج شود باید زندگی در جریان باشد. به بیان دیگر جریان دادن مستمر به زندگی توسط مردم فلسطین، بهترین راه مقابله با آرزوهای صهیونیستی است و قدم به قدم هم برای فراخ شدن و گسترده تر شدن دایره این زندگی با محدودکنندگان آن به ضرب سلاح های سرد و گرم، سبک و سنگین مقابله می کنیم.
"ام العبد زباله ها را تمیز می کرد و از لابه لایشان چیزهایی مثل بطری ها را به زن دیگری می فروخت که در جلوی درمانگاه بساط می کرد. لبنیاتی را که دیگران نمی خواستند، می خرید و از آن ها ماست درست می کرد و می فروخت. از این راه ها پول بخور و نمیری درمی آورد تا نیازهای بچه هایش را رفع کند. شاکر بود و بچه های همسر شهیدش را به دندان می گرفت و بزرگ می کرد."
https://eitaa.com/afrazmahdi
💡چرا سنوار به جای مانیفست، رُمان می نویسد؟
"خارومیخک؛ زندگی نامه ای برای مقاومت"
بخش دوم
سویه دوم: مقاومت برای زندگی، زندگی به مثابه غایت مقاومت
🔸سنوار با یک درک عمیق اسلامی و ولایی دریافته است تا زمانی که تمامی ابعاد حیاتی انسان از ظلّ ولایت ظاغوت خارج نباشد، مسلمانی محقق نخواهد شد. شرط اول برای ورود به جهان عبودیت، رهایی شئون عادی زندگی از اراده های تحمیلی استکباری است. از این جهت مقدس ترین و الهی ترین آرمان یک انسان موحّد، ساختن زندگی است. هرچه غیر از زندگی ساخته شود، ناتمام و حداقلی است. همه وجود انسان در کره خاکی باید همسو با اراده حق تدبیر شود و ظرفی که همه وجود انسان در آن تعیّن می یابد، زندگی است. پس یک مبارز مسلمان، همه توان و قابلیت های خود از جمله مقاومت را مصروف حرکت در یک مسیر قدسی به نام حیات طیبه می کند. تمدّن هم که بزرگترین دورنمای مأموریتی انبیاء تلّقی می شود در همین افق زندگی سازی است که تجلّی تام و تمام یک زندگی عاری از انگاره ها و ساختارهای غیرالهی و شیطانی است. سنوار در خارو میخک با همین فتانت پیامبرانه، خوب می داند که برای مبارز فلسطینی هم باید همین هدف حداکثری منزل و مقصود باشد، لذا در جابه جای داستانش و به بهانه های مختلف در دل گفتگوها، آزاد شدن تمام ابعاد زندگی را حدّی راضی کننده برای مقاومت می داند.
"تا جائی که من میدانم، انقلابی ها هم عاشق اند و هم ادیب! خندید و گفت؛ «درسته... اما نه برای ما، نه برای مردم فلسطین. شاید برای مبارزان ویتنام، کوبا، چین و ...! شاید سرنوشت ما اینه که فقط یه عشق داشته باشیم و بس؛ عشق این سرزمین! عشق به این زمین، به مقدساتش، خاکش، به هوایش، به پرتغال هاش! انگار که این سرزمین اجازه نمیده عشق معشوق دیگه ای توی سینه هاشقش آشیونه کنه. عشق این خاک، رقیبی رو برنمی تابه!» با خنده گفتم؛ تو هرسه تاشی؛ مبارز، عاشق و شاعر! گفت: « حرام زاده های این سرزمین چیزی برای حلال زاده ها باقی نذاشتن...! اشغال همه چیز رو آلوده کرده. خاکمون، آرامشمون، دریا و خیابان هامون و حتی نفس هامون رو... "
سویه سوم: مقاومت در زندگی، مقاومت به مثابه سبک زندگی
🔹تصویر سنوار از زندگی روزمره فلسطینیان درگیر بودن همه جانبه آن ها با مقاومت است، در تمام زوایای پنهان و پیدای زندگی یک فلسطینی دارد مقاومت به عنوان ابزار کوبنده در برابر اشغال گران خود را بروز می دهد. سبک زندگی این مردم برخلاف بدیل های غربی و شرقی است در گونه ای جدید در تربیت، سلامت، معاشرت، معیشت، مراودات اقتصادی و مراحل تحصیلی و آموزشی مشحون از مقاومت شده است.
"ناگهان زمین زیرپایمان لرزید و صدای زنجیر تانک به گوش رسید که مانند هیولایی که چنگال هایش را بر زمین بکشد، پیش می آمد و تلاش می کرد در پشتی دانشگاه را از جا بکند. لحظه ای نگذشت که یکی از دانشجویان با بلندگو فریاد زد:«تانک از در پشتی وارد دانشگاه شده!» و ناگهان بیش از هفتصد دانشجو به سمت تانک برگشتند، با نگاه هایی مصمم، دلیر و بادپا. به جای فرار، به سمت آن دویدند. منظره جنون انگیزی در حال خلق شدن بود. برای راننده تانک و کسانی که با آن ها بودند، روشن بود که زیر زنجیرهای آن ده ها نفر را به خاک و خون خواهند کشید؛ اما از سوی دیگر می دانستند که اگر دست همین دانشجویان به آن ها برسد، اگر از تانک بالا بروند، گوشت با استخوان شان نخواهد گذاشت. تانک با عقب گردی بزدلانه دانشگاه را ترک کرد."
"در کوچه پس کوچه های محله ها و روستاها و اردوگاه ها، در گوشه و کنار شهرها و خرابه های کرانه باختری، گروه ها و هسته های جدیدی شکل می گرفتند. جوانان به دل دره های عمیق و پشت کوه های بلند می رفتند تا از سلاح هایی که به تازگی به دست آورده بودند، سردربیاورند یا با تفنگ های اجدادی که سال ها پیش پدران و پدربزرگ هایشان مخفی کرده بودند، سروکله بزنند و طرز کارشان را یاد بگیرند. آن ها برای آغاز نبردهای پیش رو آماده می شدند و مشتاق اولین فرصت رویارویی با دشمن بودند. سلاح ها را هرچند که کم بودند و ساده، در دست های بی تجربه شان می فشردند و در سینه هاشان چیزی به جوش می آمد."
https://eitaa.com/afrazmahdi
💡چرا سنوار به جای مانیفست، رُمان می نویسد؟
"خارومیخک؛ زندگی نامه ای برای مقاومت"
بخش سوم
سویه چهارم: مقاومت معنای زندگی
🔸زندگی یک فلسطینی همانند سایر انسان ها نیازمند معنا و فلسفه است. در دنیای سنوار غیر از مقاومت هیچ عنصر انسجام بخش و ضرورت بخش دیگری غیر از مقاومت و مبارزه وجود ندارد، آن چه حیات را برای یک غزاوی هدفمند می کند تلاش برای غلبه بر وضعیتی است که اشغال و سلطه برآن تحمیل کرده است. بدون مقاومت، زندگی برایش پوچ می شود. در خارومیخک، شیخ احمد یاسین؛ آن عنصر محوری است که به عنوان مبدئی برای این معنابخشی ظهور می کند.
"در طول شب، گروهی از مردان به رهبری شیخ احمد با هم ملاقات کردند و تصمیم به ادامه راهپمایی و تشدید تنش داشتند، شیخ احمد امیدواری داشت که این حالت قیام و انتفاضه به یک دولت دائمی تبدیل شود و به عادت مردم فلسطین و معنای زندگی روزمره آن ها تبدیل شود و محور اصلی زندگی ما باشد و هر چیز دیگری با این محور اصلی منطبق و سازگار شود. خود را به مقتضیاتش، تحصیل، کار، بهداشت و تمام امور زندگی تا رسیدن به اهداف مان در شکست اشغال و آزادسازی سرزمین ها تداوم دهد و گفت: «به برکت خدا پس سالها کار خالصانه در آموزش و پرورش، برای آماده شدن برای چنین مرحله ای بوده پس نباید توقف کنیم، و نباید عقب نشینی کنیم، پیشروی می کنیم و سطح کار خود را بالا می بریم و مرحله به مرحله پیشرفت می کنیم تا رسیدن به اهداف، مردم ما ثابت خواهند کرد که در حد وظیفه هستند و مشمول عنایات الهی خواهند بود."
سویه پنجم: مقاومت امکانِ زندگی
🔹در اندیشه سنوار تنها زمانی که برای شهادت آماده و مشتاق هستید، امکان می یابید در همین زندگی موفقیت هایی کسب کنید. تنها کسی که برای مرگ آماده است، می تواند بر زندگی خود تسلط داشته باشد. به همین جهت بخش هایی از خارومیخک به گزارش تحلیل های مردمی می گذرد که آرام آرام فهم و جمع بندی شان این می شود که برای داشتن زندگی، چاره ای جز مقاومت وجود ندارد و مقاومت تنها مسیر ممکن برای تداوم زندگی است.
"در گوشه ای، چند نفر از همسایگانمان نشسته بودند چای می نوشیدند، بعضی ها سیگار می کشیدند و از دل مشغولی ها و نگرانی هایشان می گفتند. آن ها از عزت و کرامتی که نیروهای مقاومت از زیر لگد اشغالگران بیرونش کشیده بودند، احساس افتخار می کردند و از فرداهای نامعلوم می ترسیدند.آیا وضعیت به همین شکل باقی می ماند؟! آیا نیروهای اشغالگر حمله های سنگین تری به اردوگاه نمی کنند؟ حرف ها متفاوت بود؛ اما نظر غالب بر این بود که باید به میدان آمد و هرکسی به نوعی می گفت که دیگر چه چیزی برای از دست دادن داریم؟ فقط خانه ای؛ آن هم زیر ساطور دشمن، پس چرا باید بترسیم؟!"
https://eitaa.com/afrazmahdi
💡آیا مقاومت در سوریه، با سفیانی می جنگد؟
🔖 سخنرانی شهید سیدحسن نصرالله
📆 ۹ محرم سال ۱۴۳۶ ه.ق
🔹امروز بعضی افراد میآیند و به برادران و بچههای ما میگویند شما دارید در سوریه با سفیانی میجنگید! نه هیچ معلوم نیست. به خاطر این که نیرو بسیج کنیم یا برای نبردمان مشروعیت بسازیم؟ نه، ما اصلا به چنین چیزی نیاز نداریم. مشروعیت نبرد ما نیز مبتنی بر مبانی فقهی، شرعی، واقعنگرانه و خارجی است. نیازی هم به مشروعیتها یا بسیجهایی از این جنس نداریم.
🔸تا این لحظه همهی کسانی که ادعای مهدویت کرده یا خود را سید خراسانی، یمانی، حسنی، سفیانی، نفس زکیه یا… نامیدهاند هیچ دلیلی ارائه ندادهاند. همین طور یک حرفی زدهاند. دلیل و بینهشان چیست؟ در این زمینه شک، ظن و احتمال کافی نیست. باید بر اساس علم رفتار کنید اما چنین چیزی وجود ندارد. هیچ کس هیچ دلیلی که علم ایجاد کند که او همان شخصیت مورد نظر روایات و احادیث است ارائه نکرده.
🔹گفتند سفیانی صدام حسین است و این هم کارنامهی ذبح، قتل و جنایاتش. اما زد و فردا صدام حسین مرد! سفیانی رفت! حالا چه کار کنیم؟! متوجه شدید؟ سپس بعد از اشغال عراق توسط آمریکا و عملیاتهای القاعده در این کشور یک نفر به نام ابو مصعب زرقاوی ظهور کرد و شروع کرد به تکفیر و کشتن مردم شیعه، سنی، کرد، ترکمن و… هیچ کس برایش اهمیتی نداشت. همهی جامعه را تکفیر کرد و شروع کرد به کشتن. فرد سفاکی بود. دقیقا مثل سفیانی. عدهی زیادی از مردم گفتند ابو مصعب زرقاوی سفیانی است. پرچم سفیانی ظهور و خروج کرد. پس دیگر تکلیف معین است. سفیانی ابو مصعب زرقاوی است. اما ابو مصعب زرقاوی کشته شد. مشکل وقتی آغاز میشود که مردم را با این روش تربیت میکنند، به مردم این حرفها را میزنند و به مردم وعده و امید میدهند.
🔸در یک برهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مردم تحت تأثیر عواطف قرار گرفتند و گفتند اینها همان پرچمهای هدایتی هستند که از شرق ظهور میکنند و… . خراسانی کیست؟ خراسانی حضرت امام خمینی هستند. ایشان سید است، میتوانیم همهی ایران را خراسان در نظر بگیریم و خمین یا قم هم بخشی از خراسان هستند. پس امام سید خراسانی است. همان کسی است که پرچم را به امام زمان(ع) تحویل خواهد داد. این دورانها متصل هستند. یعنی میگفتند چند سال صبر کنید خواهید دید. خب، ایشان فوت کردند.
🔹حتی بنده به یاد دارم در دوران حیات امام بعضی افراد چون دیدند امام پیر هستند و مریض به نظر میرسند و در ماههای آخر بیماریشان شدید شده بود ادعا کردند و به این نتیجه رسیدند آیت الله منتظری سید خراسانی هستند. خراسان کل ایران است و در نتیجه نجفآباد و اصفهان بخشی از خراسان هستند. خب، ایشان هم فوت کردند. امروز نیز ممکن است بعضی از ما به واسطهی محبت و علاقه بگویند حضرت سید القائد یعنی امام خامنهای(دام ظله الشریف) سید خراسانی هستند. آماده باشید که سید خراسانی سید القائد است. البته من بیش از همه دوست دارم واقعا اینگونه باشد. ولی بر اساس کدام دلیل؟ بر اساس کدام مبنا، اطلاعات، علم و قرینه؟!
🔸ما برای حفظ سوریه، لبنان، فلسطین، منطقه و ملتهای منطقه در برابر سلطه آمریکا و اسرائیل و تکفیریان در سوریه میجنگیم. تکفیریانی که اگر سوریه یا غیر سوریه به دستشان بیفتد همان کاری را میکنند که امروز ابوبکر بغدادی در عراق با عشیره بوالنمر کرد.
🔹ما نیازی نداریم به خاطر این که جوانان را بسیج کنیم بگویم بلند شوید برویم با سفیانی بجنگیم! آخر این چه حرفی است؟ این حرف غلط است. اگر کسی این گونه رفتار کند در اشتباه است. اینها فریب دادن مردم است. درست نیست.
🔸برادران ما عقل، منطق، علم، قواعد، اصول، مبانی، قرآن، سنت نبوی، ادله، روش استدلال، اجتهاد و استنباط و اصولی مستحکم داریم که جنبش، رفتار و درکمان از احکام و تکلیف شرعیمان را بر اساس آن پایهریزی میکنیم.
🔹نیازی هم به همه این حرفها که مبتنی بر ظن، احتمال و توهم هستند نداریم. الحمدلله ما به اندازه کافی وحی داریم. قرآن و سنت رسول الله. به اندازه کافی هم عقل، علم و معرفت داریم. پس ان شاء الله در این زمانه بسیار دقیق و مراقب باشیم.
متن کامل بیانات جناب سید
https://moqawama.ir/?speech=930811
https://eitaa.com/afrazmahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡تجلی قدرت حق تعالی در خانه حضرت زهرا
(سلام الله علیها)▫️روح الهی جبران کنندهی قلّتِ ابزار جنگ در برابر ابرقدرت ها #مکتب_امام https://eitaa.com/afrazmahdi
4.38M
💡آیا با سقوط دولت بشار، به عقب بازگشته ایم؟!
🎙مهدی افراز
https://eitaa.com/afrazmahdi
هدایت شده از یادداشت های مهدی افراز
📌با توجه به اوج گیری غیرعادی در برداشت های آخرالزمانی از تحولات سوریه، اگر از فردا عزیزانی با استناد به این عکس و روایات در کتاب شریف الغیبة - سفیانی؛ حمص، حلب و دمشق را تصرف نموده...چون به دمشق نزدیک شود، حاکم دمشق پا به فرار میگذارد... و نخستین خطبهاش را بر منبر دمشق میخواند- خواستند شاهدی دیگری بر قرائت های خود داشته باشند، خوب است به طورکلی به این گمانه نیز توجه داشته باشیم که این معارف در اختیار جبهه معارض مقاومت هم وجود دارد و دور نیست که از این دست اقدامات و تطبیقات برای "ایجاد اختلال شناختی و راهبردی" برای عاقله مقاومت بهره گیری می کنند.
https://eitaa.com/afrazmahdi
🔰فهرستی از منابع مرتبط با " اندیشه، نظریه و راهبرد مقاومت اسلامی"
📚 کتابها :
▪️ اندیشه مقاومت از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مدظله العالی)
▫️ گردآورنده: سعید صلحمیرزایی
▫️ ناشر: انقلاب اسلامی
▪️ تبیین نظریه مقاومت مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی
▫️ نویسنده: حسین میرچراغخانی
▫️ ناشر: زمزم هدایت
▪️ مقاومت پرمنفعت: چگونگی برهمزدن نقشههای آمریکا در منطقه توسط ایران
▫️ نویسنده: سید محمدحسین راجی
▫️ ناشر: اندیشکده راهبردی سعداء
▪️ طرح کلی اندیشه مقاومت
▫️ نویسنده: علی مهدیان
▫️ ناشر: سفیر صادق
▪️ مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم (بر اساس دیدگاههای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنهای)
▫️ به کوشش: محمدصادق یوسفی مقدم
▫️ ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
▪️ تبیین گفتمان مقاومت اسلامی
▫️ نویسنده: حسین میرچراغخانی
▫️ ناشر: زمزم هدایت
▪️ چرا مقاومت؟ نگاهی به ضرورت مقاومت در گفتمان انقلاب اسلامی
▫️ نویسنده: ناصر قوامی مشفق
▫️ ناشر: دیدمان
▪️ مقاومت و محور مقاومت: نظریه و عمل
▫️ نویسنده: رضا داددرویش
▫️ ناشر: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر تهران
📂 مقالات:
▪️ راهبرد مقاومت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در اندیشه و عمل آیت الله خامنهای
▫️ نویسندگان: غلامحسن فرجی، مرتضی محمودی، محمدرضا حاتمی
▫️ مجله: پژوهشهای سیاسی جهان اسلام
▪️ گفتمان مقاومت در سپهر فکری و اندیشهای مقام معظم رهبری
▫️ نویسندگان: مسعود مطلبی، اردشیر کاظمی، حوریه امجدی
▫️ مجله: مطالعات منافع ملی
▪️ مختصات الگوی مقاومت اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری
▫️ نویسندگان: اصغر افتخاری، محمد حکیمی
▫️ مجله: پژوهشهای سیاست اسلامی
▪️ مؤلفههای مفهومی مقاومت در اندیشه امام خامنهای (مدظله العالی)
▫️ نویسندگان: اصغر افتخاری، محمد حکیمی
▫️ مجله: پژوهشهای انقلاب اسلامی
▪️ بررسی مؤلفههای راهبردی مقاومت در اندیشه مقام معظم رهبری
▫️ نویسندگان: سید عباس حسننیا مقدم، محمدرضا دهشیری، گارینه کشیشیان سیرکی، محمدرضا قائدی
▫️ مجله: پژوهشهای سیاسی و بینالمللی
▪️ بررسی ابعاد و پیامدهای راهبرد مقاومت در اندیشه آیت الله خامنهای (مدظله)
▫️ نویسنده: آسیه مهدیپور
▫️ مجله: جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
▪️ تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت الله العظمی خامنهای
▫️ نویسنده: آسیه مهدیپور
▫️ مجله: دانش سیاسی
▪️ راهبرد مقاومت فعال در سبک سیاسی آیت الله خامنهای
▫️ نویسندگان: حاجی رحیم فرهادزاده، محمدرضا حاتمی، مرتضی محمودی
▫️ مجله: جامعهشناسی سیاسی ایران
▪️ گفتمان مقاومت در عرصه بینالملل در اندیشه آیت الله خامنه ای با تأکید بر بیانیه گام دوم
▫️ نویسنده: رضا لکزایی
▫️ مجله: پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی
▪️ ضرورت شکلگیری گفتمان مقاومت در راه نیل به تمدن اسلامی از دیدگاه آیت الله خامنهای (مدظلهالعالی)
▫️ نویسندگان: سید مجتبی حسینی، بهرام یوسفی، فریدون اکبرزاده، حامد عامری گلستانی
▫️ مجله: مطالعات قدرت نرم
▪️ مبانی فقهی نظریۀ مقاومت در روابط بینالملل با تأکید بر آراء و اندیشههای حضرت آیت الله خامنهای (مدظلهالعالی)
▫️ نویسنده: محمدقیوم عرفانی
▫️ مجله: پژوهنامه فقه و علوم اسلامی
▪️ مبانی مقاومت در اندیشه متعالی حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
▫️ نویسندگان: عباسعلی فرزندیی، منصور عنبرمو
▫️ مجله: حبل المتین
▪️ مبانی قرآنی و روایی مقاومت در کلام مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
▫️ نویسنده: غلامحسین اعرابی
▫️ مجله: مطالعات علوم قرآن
▪️ چیستی «راهبرد مقاومت» در اندیشه مقام معظم رهبری و تحلیل مبانی عقلی آن از منظر فقه سیاسی
▫️ نویسنده: مهدی درگاهی
▫️ مجله: حکومت اسلامی
▪️ طرح کلی مبانی اندیشه مقاومت مقام معظم رهبری (حفظه الله) از منظر قرآن کریم
▫️ نویسندگان: فرزانه جعفری، نرجس السادات محسنی
▫️ ارائهشده به همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم
▪️ پشتوانه قرآنی دستگاه محاسباتی مقاومت اسلامی از دیدگاه امام خامنهای
▫️ نویسنده: سید محمدعلی مسعودی
▫️ ارائهشده به همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم
https://eitaa.com/TawhidSchool_ir
@afrazmahdi
💡آیا با وجود حاج قاسم، بقای سوریه ممکن بود؟
✍مهدی افراز
🔸جریان مقاومتی که امروز با آن مواجه هستیم حاصل پایهریزی گام به گامی است که با حضور در کارزارهای متوالی در جغرافیای افغانستان، بوسنی، لبنان و ... تکوین یافته است. مقاومت ذاتاً یک جریان سلبی است، سلبی بودن نقص مقاومت نیست، امکان وجودی آن است. مقاومت، هوشمندانه انتخاب کرده است که نظم خود را در کورانِ یک تعامل سلبی با نظم آمریکایی برپا کند. اقتضای سلبی بودن آن است که فرآیند رشدش وابسته به مختصاتی خواهد بود که اکنون با آن درگیر شده است. هرچه آن درگیری وسیع تر و پرچالش تر باشد، استکمال سریع تر و قوی تر خواهد بود. راهبردِ؛ "فرصتی که در تهدیدها وجود دارد در خودِ فرصت ها نیست" مبتنی بر همین شاکله وجودی است.
🔹مقاومت تا پیش از ۷ اکتبر، عمدتاً ماهیتی ایستا و بازدارنده دارد. این کارکرد برخاسته از دو مقطع بزرگ یعنی نبرد ۳۳ روزه در ۲۰۰۶ و جنگ ۲۰۱۱- ۲۰۱۶ با فتنه داعش بوده است. در مقطع ۲۰۰۶ مقاومت با از سرگذراندن خطر وجودی حزب الله، برای اولین بار طعم به شکست کشاندن طرح سلطه را چشید و با اراده برآمده از آن به تأسیس و تکثیر هسته های مقاومت پرداخت. در همین هنگامه با پیشامد داعش در ۲۰۱۱، وضعیت آشفته سوریه و عراق به سان یک فرصت بزرگ این امکان را فراهم آورد تا هسته های مقاومت به جریان مقاومت مبدّل گردد.
🔸امّا در روند این سیر تکوّن و در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و مهم تر از آن در حوادث پساطوفان الاقصی، بلوغ این هسته ها، استعدادی را فراهم کرد تا مقاومت پا به دوران و در نتیجه کارکرد جدیدی بگذارد و به جبهه مقاومت به معنای واقعی کلمه تبدیل شود. مقاومت در دوران پساطوفان الاقصی، از مقاومت ایستا یا بازدارنده خارج و به ساحت مقاومت پویا، فعال و مهاجم وارد شده است. جریان مقاومت با پیشرانی جناح فلسطینی خود را وارد مرحله ای کرده است که به جای درگیر شدن با نیروهای نیابتی و پروژه ای نظام سلطه، اینبار مستقیماً با نقش اول امریکا و عناصر شناسنامه دار آن وارد منازعه نفس گیر شده، به حدّی که چنین تقابلی از جنگ دوم به این سو، هرگز سابقه دار نبوده است.
🔹حضور مقاومت در وضعیت فعال و مهاجم، هزینه ها، دستاوردها و در عین حال اقتضائات خاص خود را در میدان پدید آورده که یکی از برجسته ترین آن ها، جابجایی قدرت در سوریه است. ماجرای سقوط دولت سوریه، را می توان از مناظر مختلفی تحلیل نمود. وجودِ نارسائی های مدیریتی، نادرستی های برنامه ای و کم کاری های میدانی که از دهه نود تا به امروز گریبان گیر سیاست های ما در سوریه بود و منجر به از دست رفتن سرمایه حاکمیتی این کشور برای مقاومت شد، غیرقابل انکار است اما باید متوجّه ریشه و مبنای واقعی تحوّل بود. همه کمبودهای معیشتی، زیرساختی و افتضاحات مدیریتی حزب بعث، وسوسه های القا شده و فشارهای تحمیل شده در جهان عرب، برقراری مناسبات جدید ژئوپلیتیک در غرب آسیا و از همه مهم تر، طراحی های تحسین برانگیز امریکا برای انتقام سرزمینی از مقاومت، همگی در جای خود ضریبی از تأثیر دارد اما خاستگاه اصلی این رخداد را می باید در پدیده دیگری پی جوئی کرد و آن؛ گام نهادن مقاومت در افقی فراتر از گذشته است.
🔸در این دوران اساساً مقاومت با ورژن حزب بعثی اش – با همه خدمات و پشتیبانی هایش- کشش و وسع همراهی با سایر ساحات را ندارد. مقاومت در روند تطوّر خود وارد صورتی شده است که لازمه آن همراهی حلقاتی است که زیرساخت فکری و اجتماعی لازم برای حضور در این لایه بدیع را داشته باشند. دولت بشار خدمات بی نظیری برای مقاومت رقم زد که همه سران عرب روی هم رفته نداشته و نخواهند داشت، اما سقف استعداد او تا همین پلّه از استکمال مقاومت بود...
🔹لذا آن چه در میدان نیروهای قدرت، دولت اسد را از چارچوب مقاومت خارج نمود، تمام شدن انرژی او در دوندگی پابه پای مقاومت در دوران جدید بود. مقاومت در یکسال گذشته به جهت قرار گرفتن در مرتبه ای تهاجمی و استثنائی، درخواست هایی را روی میز گذاشت که او به جهت عدم برخورداری از یک جامعه مقاوم، امکان اجتماعی برای اجابت کردن آن را نداشت. از این رو تصور آن که سایر متغیرها، همچون بود یا نبود شخصیتی چون حاج قاسم به عنوان معمار جبهه مقاومت، موجبات سقوط دولت سوریه را فراهم آورده، روایت واقع بینانه ای به نظر نمی رسد.
@afrazmahdi
💡خطای مستشاری ایران در سوریه چه بود؟
✍ مهدی افراز
🔸بدون تردید مقاومت وارد دوران جدیدی شده است، گذار از وضعیت بازدارنده و ایستا به وضعیت تهاجمی و فعال. در این تغییر وضعیت تاجایی که زیرساخت موجود به درستی فراهم بود فراروی میسر شد و در نقاطی که پایگاه مستحکمی وجود نداشت، هزینه های متناوبی بر آن تحمیل گردید. مقاومت برای فراگیری حرکت خود در وضعیت جدید، نیازمند بازسازی و بازخوانی است.
🔹یکی از ابداعات افتخار آمیز مقاومت در دوره گذشته، به الگوی مستشاری آن مربوط می گردد. در نظم فعلی منطقه، مدل های مستشاری متنوعی برقرار است که در قالب چهار الگو، قابل صورت بندی است؛
🔸الگوی اشغال گرانه؛ در این سازوکار، اساساً فرآیند نیاز به مستشار، از پیش طراحی و اجرا شده است. مستشار با بازی سازی توسط ابزارهای ثالث شرایطی را بر کشورها تحمیل می کند که نظامی از نیازهای بنیادین و وابستگی ساز دائماً بازتولید شود. لذا حضور مستشاری ابزاری برای کارسازی راهبردهایی است که در یک طرح کلان، دست اندازی در تحولات سیاسی به همراه وابسته سازی در چرخه درآمدِ منابع انرژی و تبدیل جغرافیا به بازار مصرف کالاها تسهیل می شود و این روش متداولی است که امریکا در عمده کشورهای منطقه بر مبنای آن انگیزه حضور دارد.
🔹الگوی انتفاع گرانه؛ مدلی است که قدرت مستشار، دخالتی در نیازسازی و وابسته سازی کشور میزبان ندارد ولی انگیزه اساسی او برای حضور، بهره برداری از وضعیت پیش آمده است. لذا آینده میزبان فارغ از نسبت ائتلافی که با او دارد از هیچ اهمیتی برخوردار نیست. حضور مستشاری روسیه در کشور سوریه تا حد زیادی بر مبنای این الگو محقق شده بود.
🔸الگوی امداد گرانه؛ سبکی از تعامل است که بر اساس مناسبات دو طرفه و برای کمک به کشور میزبان برای عبور از وضعیت بحران محقق می شود. مستشار به مثابه امدادگر تلاش می کند با در نظر گرفتن مصالحِ خود و میزبان از ظرفیت هایش برای دفع مخاطرات استفاده کرده و در ازای این خدمت چشم داشت فرصت طلبانه ای به منابع و سرمایه های آن کشور نیز نداشته باشد.
🔹الگوی احیاء گرانه؛ در این الگو، مستشار با در نظر گرفتن یک خیرِ منطقه ای و براساس یک طرح کلان برای مقابله با مخاطرات عمومی کشورها، هزینه های یک اقدام مستشاری را پذیرفته و در عین حال تلاش می کند از رهگذر امکاناتی که برای او فراهم می شود، زیرساخت های اجتماعی و سیاسی لازم برای رفع ریشه ای تهدیدات را در بدنه عمومی و حاکمیتی احیاء کند و زمینه ای را فراهم سازد تا به لحاظ درونی امکان مخاطره آفرینی در بلندمدت منتفی شده و اصل نیاز و وابستگی به یک عنصر مستشار مرتفع گردد.
🔸جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۱ تاکنون، در ازای سوریه به رفتارهایی پایبند بوده است که در شرایط فعلی به جهت بی توجهی ما فاقد نمود راهبردی شده اما با فروکش کردن گردوخاک مسلحین و اخوان المسلحین، اذهان عمومی به روایت و مرور آن ها مضطر خواهد شد.
🔹مرور خواهد شد که؛ در میان ۱۰۰ هزار نیروی دفاع وطنی، هرکه اهل سنت آمد، اهل سنت رفت، علوی آمد، علوی رفت، دروزی آمد، دروزی رفت و ما هیچ گاه مجمّعات خود را به کمپ های شیعه سازی مبدّل نکردیم. هیچگاه همچون افسران روس در خیابان ها قطار خودرویی به سان اشغال گران به راه نیانداختیم و در برابر هیچ حاجز سوری خود را شهروند درجه یک این کشور قلمداد ننمودیم.
🔸همواره برای متدینین فراری از ارتش حزب بعث پناهی بودیم که برای امکان مسلمان بودن و انجام فرائض و سنت ترجیح می دادند زیر سایه مستشاری ایران یا حزب الله زیست نظامی داشته باشند. در عین این که برای رشد سیاسی و دینداری مردم سوریه تلاش ها کردیم ولی ولعی برای سمپاتسازی از طریق ایجاد الیت و طبقه وابسته نداشتیم و اقدام به کالج سازی و حوزه سازی نیز نکردیم.
🔹همچون همسایگان عربی برای تاراج بردن تجّار و سرمایه ها از شهرک های صنعتی حلب به داخل کشور، پلن های ناجوانمردانه پهن نکردیم و برای تزریق مواد اولیه و کالاهای بنجل و دور ریز ایرانی در اسواق و مصانعِ دمشق و حما و لاذقیه کارسازی ننمودیم.
🔸استقرار راهبردی خود را بر مدار خطوط امتدادی میادین نفتی در رمیلان، سودیه و کراچوک قرار ندادیم و همچون سرویس های امنیتی منطقه از فرصت فقر عمومی برای ایجاد شبکه های تولید و توزیع کاپتاگون بهره گیری نکردیم.
🔹برای جلوگیری از شعله ورتر شدن آتش فتنه، استراتژی شهید بیشتر در برابر کشته کمتر را اجرا کردیم و در هیچ ایده بعثی که منجر به آسیب عمومی باشد، مشارکت نجستیم.
🔸لذا جمهوری اسلامی در عین آن که توانست در پرتو آرمان هایش، الگوی بدیعی از حضور مستشاری را در قالب امدادگرای از خود ارائه دهد اما به جهت برخی انفعال ها یا انسدادها، نتوانست قدم های برجسته ای را در راستای احیاگری بردارد. به این جهت اگر امروز برای ایران قائل به خطای مستشاری هستیم، این خطا را در چارچوب ترک اولی از احیاء به امداد ترسیم می نمائیم.
@afrazmahdi