eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
139 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
82 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم 🌼موضوع: مگر مرده زنده می‌شود؟🌼 🔵وَيَقُولُ ٱلْإِنسَٰنُ أَءِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا ٦٦ أَوَ لَا يَذْكُرُ ٱلْإِنسَٰنُ أَنَّا خَلَقْنَٰهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْ‍ٔاً ٦٧ 🔴و آدمی می‌گوید: «آیا هنگامی که مُردم، راستی راستی زنده از گور بیرون آورده خواهم شد»؟ آیا به خاطر نمی‌آورد که ما او را پیش از این آفریدیم، در حالی که هیچ چیز نبود. 🔶سوره‌ی مبارکه‌ی مریم، آیات 66 و 67 🔍یَقولُ: می‌گوید؛ الْإِنْسانُ: انسان، آدمی؛ أَ: آیا؛ إِذا: هنگامی که؛ ما: آنچه، نه؛ مِتُّ: مُردم؛ ل‍َ: حتما؛ سَوْفَ: به زودی؛ أُخْرَجُ: بیرون آورده می‌شوم؛ حَیّاً: زنده؛ لایَذْکُرُ: به یاد نمی‌آورد؛ أَنّا: همانا ما؛ خَلَقْنا: آفریدیم؛ هُ: او؛ مِنْ: از؛ قَبْلُ: پیش؛ لَمْ یَکُ: نبود؛ شَیْئاً: چیزی. ✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) 🌐https://www.instagram.com/quranicmessages 🌐https://www.eitaa.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: 🗒@yazdanibakhsh
🗒 موضوع: تپه‌های ماسه‌ای و چند «دربایست» 🔵چند سالی بود که به تپه‌های ماسه‌ای نرفته بودم؛ وصفی شنیده بودم که جرأت نمی‌کردم خانواده‌ام را برای تفریح، به این محیط ببرم؛ این، یکی از مشکلات محیط‌های بی‌بند و بار و دور از نظارت است که قشر متدین و مذهبی یا قشر مقید به عفاف و حجاب را از محیط فراری می‌دهد و قشر به تعبیر قرآن، «مُترَف»، مجال می‌یابد که آنجا را عرصه‌ی تاخت و تاز خود قرار دهد؛ بگذریم. 🔵صبح دیروز را-که با شهادت حضرت رقیه(س) مصادف بود-فرصتی یافتم که شاید به حرمت این روز و خواب بودن بسیاری از گردشگران، فضای تپه‌های ماسه‌ای برای یک صبحانه‌ی خارج از خانه، مناسب باشد. هنگامی که به تپه‌ها وارد شدم، با انبوهی از کشف حجاب و...(این سه‌نقطه را خودتان تفسیر کنید) روبه‌رو و مجبور شدیم بلافاصله با خانواده محیط را ترک کنیم و به گوشه‌ی خلوتی پناه ببریم. تذکر به افراد و حتی تماس با پلیس 110 هم سودی نداشت و اثری بر آن مترتب نشد. 🔵پرسش اینجاست که با این همه پایگاه بسیج و نیروی مردمی و داوطلب، چرا یک پایگاه در تپه‌های ماسه‌ای ایجاد نشده است؟ آیا نیروی انتظامی نمی‌تواند یک اتاقک یا دست کم گشت دائم یا موقت در اینجا داشته باشد؟ آیا اصلا بر اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های اجاره‌ای در شهر نظارت می‌شود؟ 🔵البته قبول دارم که وضع حجاب، در کوتاه مدت به اینجا نرسیده که بتوان با گشت و نیروی انتظامی، آن را اصلاح کرد و برای ترمیم ذهنیت مردم نسبت به حجاب، باید سال‌ها کار فرهنگی کرد و میلیون‌ها دلار هزینه‌های ساخت برنامه و راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای و پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی و خریدن «چهره»(سلبریتی)ها و ... را نیز در نظر گرفت و با آن مقابله نمود؛ اما به هر حال، گروهی انگار از عمد، با آستانه‌ی تحمل عموم مردم بازی می‌کنند تا کار را به خشونت بکشند و وظیفه‌ی نیروهای نظامی و انتظامی است که از این کار پیش‌گیری کنند. البته شاید هم قصد این گروه، بالا بردن آستانه‌ی تحمل مردم نسبت به سطح کشف حجاب باشد: از عقب بردن اندک اندک روسری شروع کردند و به برداشتن روسری رسیدند و فردا ... 🔵از دولتمردان و مسؤولان هم می‌خواهم با مهار گرانی‌های افسارگسیخته در حوزه‌ی مسکن و معیشت و ایجاد زمینه‌های اشتغال و کار و توزیع زمین مسکونی ارزان و فراوان، شرایط ازدواج جوانان سابق! و فعلی را فراهم کنند که این امور، خود تا حدود زیادی پدیده‌ی بی‌اخلاقی و فساد و به دنبال آن بی‌حجابی را مهار خواهد کرد. البته کار فرهنگی هم در کنار این مسائل، لازم است؛ وگرنه زدن چند تبلیغ حجاب با وجود بالا بودن سن ازدواج در کنار بلوغ زودرس ناشی از دسترسی به محتوای نامناسب و بی‌توجهی برخی خانواده‌ها به رعایت حریم بین پدر و مادر و فرزندان، کاری از پیش نخواهد برد. 🔵از عموم مردم هم می‌خواهم با آسان کردن شرایط ازدواج و حذف رسوم دست و پاگیر و پرخرج و رضایت به زندگی‌های ساده در آغاز ازدواج، به حال بالا رفتن سن ازدواج که تبعات اجتماعی و فرهنگی زیادی دارد، فکر کنند و چاره بیندیشند؛ وگرنه دیر یا زود، همه در آتش این هیزم خواهیم سوخت. 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem 🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2teCIv5meTn
🗒 موضوع: آیت الله احمد جنتی و عمر نوح(ع) 🔵می‌توان گفت کسی نیست که از عمر طولانی آیت الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان، در شگفت نباشد و در این باره، لطیفه یا فکاهی نشنیده باشد(آیت الله جنتی، متولد 3 اسفند 1305 شمسی و 1927/2/23 میلادی است). 🔵رهبر معظم انقلاب اسلامی را هم به کبر سن و پیری متهم می‌کنند(رهبر انقلاب متولد 29 فروردین 1318 شمسی و 19/4/1939 میلادی هستند). حالا بد نیست دو نمونه‌ی خارجی را هم بررسی کنیم: 🔵ملکه‌ی انگلستان، که دیروز درگذشت، متولد 31 فروردین 1305 شمسی و 21/4/1926 میلادی است)؛ یعنی حدود یک سال از آیت‌الله جنتی بزرگ‌تر است؛ اما کدام یک از ما، در باره‌ی عمر طولانی و تولد او پیش از زادروز حضرت آدم، لطیفه‌ای شنیده‌ایم؟ 🔵جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، متولد 29 آبان 1321 شمسی و 20/11/1942 میلادی است؛ تاکنون در حضور دوربین‌های خبرنگاران، بارها با شخصیت‌های خیالی و موهوم، دست داده است. چنان پیر و فرتوت است که در پوشیدن کت خود هم ناتوان است؛ فراموشی چنان به او فشار آورده در حضور خبرنگاران می‌گوید: «پوتین ممکن است بتواند با تانک‌ها دور کی‌یف چرخ بزند اما هرگز نمی‌تواند قلب و روح مردم «ایران»(!) را از آن خود کند» یا «آیا کسی فکر می‌کرد که وقتی من خواستار تحریم روسیه شدم علاوه بر ناتو، استرالیا، ژاپن، «کره‌ی شمالی»(!) و برخی از کشور‌های آسه‌آن از این تحریم‌ها حمایت کنند؟». مقایسه کنید با تحلیل‌های دقیق و درست و موشکافانه‌ی رهبر ایران از وقایع. انصاف بدهیم، اگر قرار بر ناتوانی بر انجام امور باشد، کدام یک باید استعفا دهند و کنار بروند؟ آن که با خورزوخان دست می‌دهد یا آن که نیروهای نیابتی‌اش، شرق و غرب عالم را تسخیر کرده‌اند و برای «ایران اسلامی قدرتمند» یا به قول یکی از مخالفان نظام، امپراطوری بزرگ ایران برنامه‌ریزی نموده است؟ 🔵یکی از فنون اقناع، تکرار است؛ موضوعی را مثل سن آیت‌الله جنتی یا موروثی شدن رهبری در ایران یا انبوه منابع و فقر مردم ایران(راست یا دروغ، درست یا نادرست)، چنان در بوق و کرنا می‌کنند که همه باور می‌کنیم؛ اما سن ملکه‌ی انگلیس یا موروثی و پادشاهی بودن حکومت این کشور یا فقر در آمریکا و اروپا را هرگز نمی‌بینیم یا نمی‌گذارند ببینیم. (بد نیست مستند شبکه‌ی دویچه وله آلمان را درباره‌ی فقر در آمریکا یا نمونه‌های مشابه را با جستجو در گوگل ببینید. نسخه‌ی با زیرنویس فارسی این مستند را از این پیوندlink بگیرید: https://cdn.mashreghnews.ir/d/2020/12/16/0/3008056.mp4 ) 🔵مشکلات کشورمان را قبول داریم و انکار نمی‌کنیم؛ اما اجازه ندهیم رسانه‌ها با پررنگ کردن و تکرار مکرر یک موضوع، آن را بزرگ‌تر از آنچه هست، نشان دهند و نگذارند موضوعات هم‌ارز آن را ببینیم و به آن بیندیشیم. 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem 🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2teCIv5meTn
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم 🌼موضوع: ماه و خورشید، هر دو حرکت مداری دارند🌼 🔵وَهُوَ ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلَّيْلَ وَٱلنَّهَارَ وَٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَۖ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ ٣٣ 🔴و اوست که شب و روز و خورشید و ماه را آفرید؛ هر یک، در مداری شناور و در حال حرکت هستند. 🔶سوره‌ی مبارکه‌ی انبیاء، آیه‌ی 33 🔍هُوَ: او؛ الَّذی: کسی که؛خَلَقَ: آفرید، خلق کرد؛ اللَّیْلَ: شب؛ النَّهارَ: روز؛ الشَّمْسَ: خورشید؛ الْقَمَرَ: ماه؛ کُلٌ: همگی، کل؛ فی: در؛ فَلَکٍ: مدار؛ یَسْبَحونَ: شنا می‌کنند. ✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) 🌐https://www.instagram.com/quranicmessages 🌐https://www.eitaa.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: 🗒@yazdanibakhsh
🗒 موضوع: ایجاد تضادهای دروغین(کاذب) 🔵پیش‌تر گفتیم که گاه، با کنار هم قرار دادن چند چیز که با هم جور در نمی‌آیند(مثل نماز خواندن و سگ‌بازی) تلاش می‌کنند ما را به امری قانع کنند. 🔵گاهی عکس ماجرا روی می‌دهد؛ یعنی سعی می‌کنند دو یا چند چیز را که مستقل از هم هستند، در تضاد با هم و مقابل هم نشان دهند و با سوء استفاده از یکی، دیگری را بکوبند. مثل ایجاد تقابل بین دین و علم یا تقابل بین زیارت و کمک به فقرا. حتماً شما هم شنیده‌اید که: 🔵هنگام استفاده از یک ابزار با فناوری پیشرفته، با طعنه می‌گویند: «آخوندها این را ساخته‌اند!»؛ در حالی باید به کم‌کاری مراکز علمی و دانشگاهی کشور در رسیدن به این فناوری‌ها اعتراض کنیم نه به آخوندها! جالب است که این افراد ساختن دانشگاه را (که وظیفه‌اش درست کردن خودرو خوب، تجهیزات پزشکی خوب، موشک خوب، داروی خوب، بذر خوب و ... است) به شاه نسبت می‌دهند و خروجی ضعیف دانشگاه را در برخی از حوزه‌ها به آخوند! که البته هر دو نسبت، نادرست است. 🔵یا گاهی روحانیت را مخالف یک موضوع علمی یا شبه علمی(مثل نظریه‌ی داروین یا نظریه‌ی گرد بودن زمین یا تزریق واکسن) معرفی می‌کنند؛ این در حالی است که در جهان غرب هم، مخالفان نظریه‌ی تکامل تدریجی داروین فراوانند؛ از همه عجیب‌تر، مخالفان نظریه‌ی کروی بودن زمین به نام «زمین‌تخت‌گرایان» هستند که پرشمارند و از آن مهم‌تر، در بین روحانیون، بسیار کم‌شمارند تعداد مخالفان یک موضوع علمی ثابت‌شده؛ که آن کم‌شمار هم اغلب، افراد برجسته یا در سطح بالایی نیستند. 🔵یا دین و یک حوزه‌ی دیگر را با هزاران پرسش نادرست(مثل کار خیر و دین؛ کمک به فقرا و دین؛ علم و دین؛ واکسن و دین) در برابر هم قرار می‌دهند؛ در حالی که دین، به تمام این امور، دستور داده است: در قرآن، همه جا، «ءامَنوا(ایمان آوردند)» در کنار «عملوا الصالحات(کارهای شایسته انجام دادند)» قرار دارد و ایمان، بدون کار و تلاش شایسته در جستجوی دانش، رشد اقتصادی، کمک به ناتوانان و...، از نظر قرآن، بی‌ارزش است؛ حالا اگر پیروان یک دین، کم‌کاری و سستی می‌کنند، دین مقصر نیست؛ پیروان دین مقصر هستند. 🔵در هر حال، دین و علم، با هم تضاد و تقابل ندارند؛ پس نباید با دوقطبی‌سازی از دین و علم، آن دو را در برابر هم قرار دهیم؛ چنانکه «آخوند و فناوری»، «جمهوری اسلامی و واکسن»، «حجاب زن و پیشرفت»، «زیارت و کمک به فقرا» و خیلی از دوقطبی‌های دروغین و ساختگی دیگر هم در برابر هم قرار ندارند و اعتقاد به یکی، موجب انکار و دروغ‌انگاری دیگری نیست؛ حتی گاه، کمک به فقرا را بیشتر اهل زیارت و عبادت انجام می‌دهند و راهیان سواحل آنتالیا و تایلند و دبی، کمتر از بینوایان و ضعفا یاد می‌کنند. البته از نظر آنان، این مسافرت‌ها و پول خرج‌کردن‌ها اشکال ندارد، اما زیارت و حج رفتن، حرام شرعی است! 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem 🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2teCIv5meTn
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم 🌼موضوع: بندگان شایسته: میراث‌داران قطعی زمین🌼 🔵ولَقَدْ كَتَبْنَا فِي ٱلزَّبُورِ مِنۢ بَعْدِ ٱلذِّكْرِ أَنَّ ٱلْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ ٱلصَّلِحُونَ ١٠٥ 🔴بعد از تورات، در زبور هم نوشتیم: «بی‌شک، بندگان شایسته‌ام زمین را میراث‌دار خواهند شد». 🔶سوره‌ی مبارکه‌ی انبیاء، آیه‌ی 105 🔍لقَدْ: وقوع قطعی و حتمی؛ کَتَبْنا: نوشتیم، واجب کردیم؛ فی: در؛ الزَّبورِ: زبور، کتاب آسمانی حضرت داوود(ع)؛ مِنْ: از؛ بَعْدِ: پس، بعد؛ الذِّکْرِ: یاد، ذکر(کنایه از تورات)؛ أَنَّ: همانا؛ الْأَرْضَ: زمین؛ یَرِثُ: ارث می‌برد، میراث‌دار می‌شود؛ ها: آن؛ عِبادِ: بندگان؛ ی: من؛ الصّالِحونَ: شایستگان. ✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) 🌐https://www.instagram.com/quranicmessages 🌐https://www.eitaa.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: 🗒@yazdanibakhsh
🗒 موضوع: رانندگی؛ سرعت؛ قانون 🔵برخی جوانان شهر ما، با روشن کردن یک دستگاه موسیقی بسیار قوی روی خودرو خود و بلند کردن صدای آهنگ، مستانه و با سرعت زیاد رانندگی می‌کنند. مزاحمت صدای بلندگوهایشان، یک طرف، خطر برخورد و تصادف، یک سوی دیگر. 🔵نصب چراغ‌های موسوم به هالوژن و ... که چه در شهر و چه در جاده، چشم راننده‌ی مقابل را در آستانه‌ی نابینایی لحظه‌ای کامل قرار می‌دهد، یکی دیگر از این دست تخلفات است. 🔵توقف، در هر جا شد نه هر جا که می‌شود و مجاز است، راه‌بندان‌های عجیب و غریبی را در نقاط پر رفت و آمد شهر، موجب می‌شود. 🔵حضور کمرنگ پلیس راهنمایی و رانندگی هم در شهر، به گسترش تخلفات با خودرو و دوچرخه‌ی موتوری(موتور سیکلت) افزوده است. 🔵مشکل، البته، کاهش اقتدار پلیس به دلیل برخورد برخی عزیزان راننده با نیروهای راهنمایی و رانندگی در حین انجام وظیفه است که موجب شده است پلیس، به اندازه‌ی کافی در توقیف خودروهای متخلف و مزاحم، جسارت نداشته باشد. 🔵حالا تصور کنید راننده‌ای تمام یا چند تا از تخلفات بالا را مرتکب شده و پلیس او را بازداشت و خودروش را توقیف کرده باشد. به نظر شما، مردم باید از پلیس تشکر کنند یا به او اعتراض؟ قصه تمام نشده؛ فرض کنید این فرد در حین اعزام به بازداشتگاه، پایش پیچ بخورد؛ حالا چه؟ 🔵فرض کنید بعد از این واقعه، بین مردم اختلاف بیفتد که پلیس به عمد باعث شده که راننده‌ی خاطی زمین بخورد، یا به راستی، یک اتفاق بوده است؟ 🔵بدتر این که پای راننده‌ی خاطی در این داستان، می‌شکند که از شدت برخورد پلیس حکایت دارد و اعتراضات مردم را موجب می‌شود. البته بعدها و پس از پایان اعتراضات و البته خیلی دیر، معلوم می‌شود، که پای این فرد، پیش‌تر در یک سانحه‌ی رانندگی شکسته و گچ آن تازگی باز شده و این شکستگی، درست در محل پیشین رخ داده است. 🔵مرگ یک انسان، حتی اگر مثل ما فکر نکند، یا حتی آیین‌اش با آیین ما یکی نباشد، همواره اندوهناک و غم‌انگیز است؛ این را قبول داریم؛ متأسفانه از حوادث نزدیک به ما و آنچه در شهر کوچکی مثل ورزنه رخ می‌دهد، نمی‌توانیم روایت درست و دست اول و بدون خدشه‌ای پیدا کنیم(مثل همین نمونه‌ی پریروزی). حالا چطور روایت‌های مختلف و متفاوت رسانه‌های آن سوی آب را در باره‌ی حادثه‌ای که در تهران رخ داده، بپذیریم؟ البته اشکالی ندارد اگر به روایت رسمی هم با دیده‌ی تردید نگاه کنیم و منتظر رو شدن مستندات و دلایل کافی از دو طرف دعوا بمانیم. 🔵در هر حال، رسانه‌هایی مثل Iran Inernational و BBC و VOA و «من و تو»، که هر روز به مقامات آمریکایی فشار می‌آورند که تحریم‌های ضد ایران را تشدید کند، بعید است برای خانم مهسا امینی دل بسوزانند یا نگران آسایش و آرامش بانوان ایران باشند؛ آنها مزدبگیرانی هستند که باید بابت مواجبی که می‌گیرند، تآتر بازی کنند، قیافه‌ی غمگین و نگران داشته باشند و اشک بریزند و روان ما را به هم بریزند؛ اما ای کاش، دقایقی از پیش یا پس از پخش برنامه‌ی آنان را نیز نمایش می‌دادند. 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem 🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2teCIv5meTn
سمت راست: همسر رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون که گفته خانم‌های محجبه، ترس و وحشت دیگران را موجب می‌شوند سمت چپ: دو دختر محجبه‌ی فرانسوی
سمت راست: یک آقای معلم با خالکوبی که قانون اجازه می‌دهد به کلاس برود(اروپا) سمت چپ: یک خانم معلم محجبه که قانون نمی‌گذارد با مقنعه به کلاس برود(اروپا)
🗒 موضوع: قتل فجیع خانم امینی 🔵قبول داریم؛ خانم امینی به علت برخورد خشن گشت ارشاد، یا کشته شده یا دست کم، شرایط مرگش فراهم شده؛ شکی نیست. 🔵قبول داریم؛ گشت ارشاد، برای برخورد با بی‌حجابی، موفق نبوده است و شاید شیوه‌ها و روش‌هایش هم درست نباشد. 🔵قبول داریم؛ چرا حجاب اجباری؟ چرا اجازه ندهیم مردم خودشان با استفاده از عقل و اندیشه‌ی خود، نوع پوشش خود را از برهنه‌ی کامل تا داشتن پوشیه و روبنده و چادر، انتخاب کنند؟ راستی؛ پس چرا رضا پهلوی با آن حجم از خشونت و اجبار و نیروی نظامی به کشف حجاب اقدام کرد؟ مردم آن زمان لایق آزادی نبودند؟ مردم آن زمان، عقل نداشتند؟ یا جهت آزادی و عقل مردم، هم‌جهت با وزش باد است؟ طرفداران پهلوی حرفی دارند؟ 🔵راستی چرا در فرانسه که به گفته‌ی اروپایی‌ها، مهد آزادی است، خانم‌های محجبه اجازه ندارند به دانشگاه یا مدرسه بروند؟ مشکل، عقل زنان محجبه‌ی فرانسوی است، یا مخالفت با قانون کشور آنها؟ شاید هم آزادی در کشور فرانسه، معنایی دیگر دارد؟ طرفداران آزادی، حرفی دارند؟ 🔵اصلا فرض کنیم، از روز اول، همه‌ی متدینان و دینداران و انقلابی‌ها و وطن‌دوستانی که خون دادند و جبهه رفتند، اشتباه کردند. تظاهرات و راهپیمایی هم نه در اعتراض به قتل خانم امینی، که برای تغییر حکومت در ایران است؛ ما هم در این راهپیمایی شرکت می‌کنیم؛ اما کدام یک از ما، حاضریم خودرومان را آتش بزنند؟ شیشه‌های کسب و کارمان را بشکنند و به حاصل چندین سال خون دل خوردنمان، آتش بیندازند؟ چادر یا حجاب همسر یا دختر یا مادرمان را از سرش بکشند و او را برهنه کنند؟ برادر یا پدر یا فرزندمان را که در نیروی انتظامی یا سپاه یا ارتش استخدام شده و زن و بچه دارد، زیر مشت و لگد بگیرند و بکشند یا بسوزانند؟ بیمارمان را که با حال اضطراری سوار بر آمبولانس است، از خودرو بیرون بیندازند و خودرو را آتش بزنند؟ مدعیان انسانیت و شرف، سخنی ندارند؟ 🔵اراذل و اوباش، خیال نکنند که پرشمارند. باور کنید تعداد همه‌ی آشوبگران(نه معترضان) در کشور، به اندازه‌ی 10% مشتریان زیارت اربعین امام حسین(علیه السلام) که به عراق رفتند، نیستند و اگر نبود اختلاط آنها با مردم عادی، جمع کردنشان ساعتی بیش کار نداشت: هُمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ وَصَدُّوكُمْ عَنِ ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِ وَٱلْهَدْيَ مَعْكُوفًا أَن يَبْلُغَ مَحِلَّهُۥۚ وَلَوْلَا رِجَالٌ مُّؤْمِنُونَ وَنِسَآءٌ مُّؤْمِنَٰتٌ لَّمْ تَعْلَمُوهُمْ أَن تَطَ‍ُٔوهُمْ فَتُصِيبَكُم مِّنْهُم مَّعَرَّةُۢ بِغَيْرِ عِلْمٍۖ لِّيُدْخِلَ ٱللَّهُ فِي رَحْمَتِهِۦ مَن يَشَآءُۚ لَوْ تَزَيَّلُواْ لَعَذَّبْنَا ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (سوره‌ی فتح، آیه‌ی 25) 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem 🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2teCIv5meTn
صلح امام حسن علیه السلام.pdf
1.44M
به نام خدا کتاب صلح امام حسن(علیه السلام) نوشته‌ی «شیخ راضی آل یاسین» و ترجمه‌ی رهبر معظم انقلاب، به واکاوی صلح امام حسن(علیه السلام) با معاویه می‌پردازد؛ صلحی که هم در زمان وقوع و هم 1400 سال پس از وقوع آن، همچنان برای بسیاری از شیعیان آن حضرت، بدرستی درک و فهم نشده است. این کتاب، این صلح را موشکافی و واکاوی و بررسی می‌کند. خواندن آن را به تمام دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) توصیه می‌کنیم. انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
سقیفه.pdf
3.46M
🗒 موضوع: سقیفه 🔵درست، در زمانی که حضرت علی(علیه السلام) در حال تجهیز و آماده‌سازی مقدمات کفن و دفن پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) بودند، در گوشه‌ای از مدینه، جانشینی و خلافت ایشان را به هم تعارف می‌کردند. اما این افراد، ناگهان برای غصب خلافت تصمیم نگرفتند؛ برنامه‌ریزی‌ها، از مدت‌ها پیش، آغاز شده بود. کتاب سقیفه، نوشته‌ی علامه سید مرتضی عسکری(ره) داستان جایگزینی خلافت را با امامت از ابتدا، یعنی چندین سال پیش از شهادت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) روایت می‌کند، به سقیفه می‌رسد و حتی شیوه‌ی حکومتداری خلفا را نیز با هم مقایسه می‌نماید. خواندن این کتاب را به همه‌ی دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) توصیه می‌کنم. همچنین این کتاب نشان می‌دهد، چگونه برنامه‌ریزی‌ها برای انجام یک کار در بین مردم، از مدت‌ها پیش از وقوع آن انجام می‌گیرد و مردم آن را یک «اتفاق» تصور می‌کنند. 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem 🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2teCIv5meTn
🗒 موضوع: سپاس؛ سه پاس آیین زرتشت 🔵لابد در فضای مجازی، خوانده‌اید که کلمه‌ی «سپاس» در اصل به معنی سه «پاس» آیین زرتشت، یعنی پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است. 🔵اما چیزی که از شما پنهان کرده‌اند، ماننده کوه یخ زیر آب است: 🔵سپری، در اصل به معنی سه «پری» یا «فرشته» است که این سه فرشته، مأموریت دارند، آن سه «پاس» را در کارنامه‌ی عمل انسان، بنویسند. 🔵ستایش، در اصل به معنی سه تا «یش» بوده، که هر «یش» یکی از بخش‌های بهشت است که پاداش کسانی است که آن سه «پاس» را به جای می‌آورند، یعنی نیک‌اندیش و زیباگفتار و نیکوعمل هستند. 🔵ستاره هم در اصل، سه تا «ر» است که در پایان «پندار» و «گفتار» و «کردار» آمده است که از بس درخشان و نمایان است، نام ستارگان را از آن، وام گرفته‌اند. *** 🔵امیدوارم این خزعبلات را باور نکرده باشید، چرا که خشت اول این مطلب بر دروغ بنا شده و «خشت اول چون نهد معمار کج/تا ثریا می‌رود دیوار کج». سعدی: «سگ حق‌شناس، به زآدم ناسپاس» که نشان می‌دهد، سپاس، به معنی حق‌شناسی است. علاوه بر این، عدد «سه» در زبان زرتشتی چیزی مانند «ثری» و شبیه معادل انگلیسی آن است، نه با همان عبارت «سه». 🔵داستان‌های فضای مجازی، گاه شبیه کسی است که داستان حضرت یوسف(ع) را چنین روایت می‌کرد: «در مصر، امامزاده یعقوب را بالای گلدسته، شغال خورد»؛ یکی گفت: «در مصر نبود، در کنعان بود؛ امامزاده نبود، پیغمبرزاده بود؛ یعقوب نبود، یوسف بود؛ بالای گلدسته نبود، ته چاه بود؛ شغال نبود، گرگ بود؛ تازه اصل داستان هم دروغ برادران یوسف بود، نه واقعیت»! 🔵گاهی، مطالب پیام‌رسان‌ها، بسیار جذاب و گیرا، اما نادرست هستند و گاه حاصل خیال‌بافی یا داستان‌سرایی یک شخص که جذابیت آن، پیام را به یک پیام همه‌گیر تبدیل می‌کند. 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem 🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم 🌼موضوع: حضور مؤمنان در بین کافران؛ علت عذاب نشدن کافران🌼 🔵هُمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ وَصَدُّوكُمْ عَنِ ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِ وَٱلْهَدْيَ مَعْكُوفًا أَن يَبْلُغَ مَحِلَّهُۥۚ وَلَوْلَا رِجَالٌ مُّؤْمِنُونَ وَنِسَآءٌ مُّؤْمِنَٰتٌ لَّمْ تَعْلَمُوهُمْ أَن تَطَ‍ُٔوهُمْ فَتُصِيبَكُم مِّنْهُم مَّعَرَّةُۢ بِغَيْرِ عِلْمٍۖ لِّيُدْخِلَ ٱللَّهُ فِي رَحْمَتِهِۦ مَن يَشَآءُۚ لَوْ تَزَيَّلُواْ لَعَذَّبْنَا ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ٢٥ آنان، کسانی بودند که بی‌دینی کردند و مانع از ورود شما به مسجد الحرام شدند و نگذاشتند قربانی‌های مخصوص حج، به قربانگاه برسند؛ چون مردان و زنان مسلمانی در میان مردم مکه بودند که آنان را نمی‌شناختید، خدا شما را از حمله به آنان بازداشت تا مبادا ایشان را پامال کنید و با کشتن آنان از سر ندانم‌کاری، به عار و ننگی گرفتار شوید. تا آنانی را که بخواهد با لطفش مشمول کند؛ بله، اگر کافران و مسلمانان مکه از هم جدا بودند، کافران را حتما به عذابی دردناک گرفتار می‌کردیم. سوره‌ی مبارکه‌ی فتح، آیه‌ی 25 هُمْ: ایشان؛ الَّذینَ: کسانی که؛ کَفَروا: کافر شدند؛ صَدّوا: بازداشتند، جلوگیری کردند؛ کُمْ: شما؛ عَنْ: از؛ الْمَسْجِدِ الْحَرامَ: مسجد الحرام؛ الْهَدْیَ: قربانی؛ مَعْکوفاً: بازداشته شده، منع‌شده؛ أَنْ: که؛ یَبْلُغَ: برسد؛ مَحِلَّ: محل، جا، مکان؛ هُ: او؛ لَوْ: اگر؛ لا: نه، نبود؛ رِجالُ: مردانی؛ مُوْمِنونَ: باایمان؛ نِساءُ: زنانی؛ مُؤْمِناتٌ: باایمان؛ لَمْ تَعْلَموا: نمی‌شناسید؛ هُمْ: ایشان؛ تَطَئوا: قدم می‌گذارید، گام می‌نهید؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ تُصیبَ: می‌رسد، فرود می‌آید؛ مِنْ: از؛ مَعَرَّةٌ: ضرر و زیان، خون‌بها؛ ب‍ِ: به، را؛ غَیْرِ: جز، مگر؛ عِلْمٍ: علم، آگاهی؛ ل‍ِ: تا، برای این که؛ یُدْخِلَ: داخل کند، وارد کند؛ فی: در؛ رَحْمَتِ: رحمت، بخشایش؛ مَنْ: هر کس، کسی که؛ یَشاءُ: می‌خواهد؛ تَزَیَّلوا: جدا شدند، پراکنده شدند؛ ل‍َ: قطعاً، حتماً؛ عَذَّبْنا: عذاب می‌کنیم؛ عَذاباً: عذابی، مجازاتی؛ أَلیماً: دردناک. ✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) 🌐https://www.instagram.com/quranicmessages 🌐https://www.eitaa.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: 🗒@yazdanibakhsh
🗒 موضوع: فاجعه: کشیدن سیگار در مدارس شهر ورزنه 🔵متأسفانه، رخ داد، آنچه نه تصور می‌کردیم، نه باید روی می‌داد. خبر، تلخ و دردناک است، باورکردنی، نه: «روز سه‌شنبه، در دبیرستان ... در شهر ورزنه، در حضور معلم، یک دانش‌آموز، سیگار کشیده است». 🔵هنگامی که آموزش و پرورش، کارش به جایی برسد که دانش‌آموز در کلاس، آن هم در حضور معلم، سیگار بکشد و واکنشی در خور به آن داده نشود، فاتحه‌ی نظام آموزشی و پرورشی کشور را باید خواند و برای آنچه روی داده، باید اشک و آه ریخت. 🔴🔴🔴 🔵پس از بازرسی و بررسی و واکاوی بسیار، خبر صحت داشت. اتفاقاً آن معلم، خود من بودم و این ماجرا را با چشمان خودم در کلاس درس خودم دیدم. جالب است که هیچ واکنشی هم، حتی در حد برخورد معمولی، داد و فریاد یا حتی اخم، بروز ندادم. نگران نباشید. دانش‌آموز من، سیگار را با گچ، روی تخته کشید. 🔵می‌بینید، گاهی با ارائه‌ی یک خبر راست، اما با بازی با کلمات یا پس و پیش کردن جملات یا صحنه‌ها، ذهنیت و برداشت شما را از خبر تغییر می‌دهند. در پی خبر، تحلیل‌گرانی که خود را استاد و دکتر و متخصص می‌دانند، تحلیل‌ها و تفسیرها و گفتگوها را آغاز می‌کنند و از کاه، کوه می‌سازند(البته تبدیل کوه به کاه هم در تخصص آنها هست، مثل ناچیزانگاری راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس و اربعین و...). 🔵البته، گاهی هم یک نمونه‌ی نادر(مثل کشیدن سیگار یا رقص در یک کلاس، کتک زدن معلم در یک مدرسه، برخورد نادرست یک کارمند یا مأمور و ...) را به کل جامعه‌، تعمیم می‌دهند؛ درست مثل این که با یک «گل»، بهار شود و با یک باد خنک، زمستان! جالب است که عنوانTitr مطلب(کشیدن سیگار در مدارس شهر) با خود خبر(کشیدن سیگار در یکی از مدارس شهر) همخوانی ندارد. همه‌ی ما، با نمونه‌هایی از این اخبار، روبه‌رو بوده‌ایم. 🔵متأسفانه، به دلیل نداشتن سواد رسانه‌ای، بسیاری از ما، از رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی، فریب می‌خوریم، آنچنان که شاید، دروغ بودن کمتر از 10% این فریب‌ها را بفهمیم، آن هم پس از گذشت زمانی زیاد که واکنش‌ها و پسندlinkها و نظراتcomment ما بازگشت‌ناپذیر است. 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem 🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم 🌼موضوع: خداناباوری، زندگی سخت را همراه دارد🌼 🔵وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُۥ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُۥ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ أَعْمَىٰ ١٢٤ و هر که از یاد و نام من روی بگرداند، در سختی و فشار زندگی می‌کند، و روز قیامت هم چشم‌هایش را بر صحنه‌های خوشایند، می‌بندیم. سوره‌ی مبارکه‌ی طه، آیه‌ی 124 مَنْ: هرکس؛ أَعْرَضَ: رو بگرداند؛ عَنْ: از؛ ذِکْرِ: یاد؛ ی: من؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ إِنَّ: همانا؛ ل‍َ: برای؛ هُ: او؛ مَعیشَةً: زندگی، معیشت؛ ضَنْکاً: تنگ؛ نَحْشُرُ: محشور می‌کنیم؛ یَوْمَ: روز؛ الْقِیامَةِ: قیامت؛ أَعْمیٰ: نابینا، کور. ✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) 🌐https://www.instagram.com/quranicmessages 🌐https://www.eitaa.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: 🗒@yazdanibakhsh
🗒 موضوع: شروع از پله‌ی دوم 🔵گروه 8 نفره آماده هستند. چهار نفر، در چهار نقطه، که زاویه‌ی دید آن نقاط، نسبت به میدان بزرگ شهر، عالی است، مستقر شده‌اند. دو نفر قرار است او را در حد آستانه‌ی تحمل، خشمگین کنند؛ دو نفر هم به عنوان پشتیبان، مسؤول حمل و نقل هستند. چهار نفر اول، گوشی‌ها را روشن کرده‌اند و فیلم می‌گیرند. دو نفر دوم، تلاش می‌کنند با پرسیدن پرسش‌های بی‌ربط و تکرار آن، مأمور راهنمایی و رانندگی را خشمگین کنند. یک بار، دو بار، سه بار، مأمور، با حوصله پاسخ می‌دهد. بار چهارم تندی می‌کند. نفر اول، به سینه‌ی مأمور می‌کوبد. مأمور، هل دادن را با زدن دست به سینه‌ی طرف، پاسخ می‌دهد. فرد که از پیش خود را آماده کرده، نقش بر زمین می‌شود و پس از برخورد به زمین، خون از سرش جاری می‌شود. نفر دوم، داد می‌زند، این پلیس، این مرد را کشت. شلوغ می‌شود. مرد زخمی به همراه نفر دوم، بر خودرو از پیش آماده شده، که سر بزنگاه سرمی‌رسد، سوار می‌شوند. 🔵 دقایقی بعد، در شبکه‌های اجتماعی، فیلمی از برخورد خشن پلیس راهنمایی و رانندگی پخش می‌شود که به زخمی شدن شدید یک شهروند منجر شده است. پسندlikeها و نظرcommentها، در خصوص وحشی‌گری پلیس، به راه می‌افتد. 🔵این روش، به روش پله‌ی دوم مشهور است. فیلم، از برخورد پلیس آغاز می‌شود؛ اما معلوم نمی‌شود که در پله‌ی اول، چه عاملی سبب شده، پلیس چنین برخورد کند. تغییر مکرر زاویه‌ی فیلم‌برداری، نشان می‌دهد، کار به صورت حرفه‌ای انجام شده و فیلم‌برداران، چند نفر بوده‌اند و یک ماجرای ساده و اتفاقی نیست. 🔵گاهی دانش‌آموزان هم از این روش، برای نمایش برخورد غیر منطقی معلمان، استفاده می‌کنند؛ کاری می‌کنند که معلم خشمگین شود؛ هنگامی که معلم، رفتار غیر منطقی خود را آغاز کرد، یک نفر فیلم می‌گیرد و فیلم به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود؛ اما باز هم از پله‌ی دوم؛ یعنی درست پس از واکنش معلم، نه در هنگام انجام عملیات روانی پیش‌زمینه‌ی واکنش. برای این روش، می‌توانید نمونه‌ها و مثال‌های زیادی پیدا کنید. 🔵راستی، این یادداشت، به هیچ عنوان نمی‌خواهد اشتباهات برخی از نیروهای انتظامی یا برخی معلمان را تطهیر کند؛ فقط می‌خواهیم بگوییم، برای هر رویدادی، یک پله‌ی اول هم وجود دارد. 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem 🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2