بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
اللّٰھُمَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم
والسلام علی صاحب الزمان
والسلام علی عبادالله الصالحین و علیکم و رحمةالله و برکاته
امروز جمعه:
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
۲ شوّال المکرّم ۱۴۴۲
۱۴ مه ۲۰۲۱
احکام انهار
https://eitaa.com/ahkam_anhar
ــــــــــــــــــ
درگاه ارسال سؤال در ایتا
https://eitaa.com/banihashemi
درگاه ارسال سؤال در سایت انهار
https://portal.anhar.ir/ahkam.htm#gsc.tab=0
1_1014360759.m4a
1.89M
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
توضیحات حجةالإسلام موحدنژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در مورد صوتی که به اسم ایشان در فضای مجازی منتشر شده
AUD-20210101-WA0016.m4a
15.28M
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
دعای ندبه بانوای ملاباسم کربلایی
زمان حدود ۳۱ دقیقه
AUD-20210108-WA0026.
7.45M
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
دعای ندبه بانوای آقای علی علیزاده
زمان حدود ۳۴ دقیقه
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
یکی از اعمال مهم روز جمعه خواندن دعای ندبه است.
دعای ندبه را امام صادق (علیه السلام) به شیعیان زمان خویش آموختند و امرفرمودندكه این دعا در اعیاد چهارگانه جمعه، فطر، غدیر و قربان خوانده شود.
همچنین در زمان غیبت حضرت (صاحب الزمان) این دعا می تواند باعث تجدید عهد و میثاق با آقا صاحب الزمان (علیه السلام) باشد.
این دعا بیان تاریخی از حضور اولیای خدا بر روی زمین تا حضرت مهدی (عجّل الله تعالی الفرجه الشریف) میباشد.
مرحوم صدرالاسلام همدانی در كتاب خود (تكالیف الأنام) در رابطه با فضیلت دعای ندبه گفته است: هرگاه در جایی با حضور قلب و اخلاص تمام و توجه به مضامین عالی آن خوانده شود نه تنها عنایت و توجه آقا امام زمان (علیه السلام) را به آن مكان جلب میكند بلكه باعث حضور حضرت در آنجا میگردد.
بسیاری از اولیا با خواندن این دعا با حضرت مهدی (علیه السلام) ملاقات داشته اند.
التماس دعا
1_395197834.mp3
7.7M
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
نماز گزاران چهار دسته اند:
قال رسول اللَّه (صلى اللَّه عليه وآله و سلّم):
اُمَّتي عَلى أربَعَةِ أصنافٍ:
(۱) صِنفٌ يُصَلّونَ ولكِنَّهُم في صَلاتِهِم ساهونَ ، فَكانَ لَهُمُ الوَيلُ ، والوَيلُ اسمُ دَرَكَةٍ مِن دَرَكاتِ جَهَنَّمَ ، قالَ اللَّهُ تَعالى : (فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ)،
(۲) وصِنفٌ يُصَلّونَ أحيانًا ، ولا يُصَلّونَ أحيانًا ، فَكان لَهُمُ الغَيُّ ، والغَيُّ اسمُ دَرَكَةٍ مِن دَرَكاتِ جَهَنَّمَ ، قالَ اللَّهُ تَعالى : (فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُواْ الصَّلَوةَ وَ اتَّبَعُواْ الشَّهَوَ تِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا)،
(۳) وصِنفٌ لا يُصَلّونَ أبَدًا فَكانَ لَهُم سَقَرُ ، وسَقَرُ اسمُ دَرَكَةٍ مِن دَرَكاتِ جَهَنَّمَ ، قالَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى: (مَا سَلَكَكُمْ فِى سَقَرَ قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ).
(۴) وصِنفٌ يُصَلّون أبَدًا وهُم في صَلاتِهِم خاشِعونَ ، قالَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى : (قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِى صَلَاتِهِمْ خَشِعُونَ).
منبع: .المواعظ العددية : ص ۲۱۱.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
نماز گزاران چهار دسته اند:
قال رسول اللَّه (صلى اللَّه عليه وآله و سلّم):
اُمَّتي عَلى أربَعَةِ أصنافٍ:
(۱) صِنفٌ يُصَلّونَ ولكِنَّهُم في صَلاتِهِم ساهونَ ، فَكانَ لَهُمُ الوَيلُ ، والوَيلُ اسمُ دَرَكَةٍ مِن دَرَكاتِ جَهَنَّمَ ، قالَ اللَّهُ تَعالى : (فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ)،
(۲) وصِنفٌ يُصَلّونَ أحيانًا ، ولا يُصَلّونَ أحيانًا ، فَكان لَهُمُ الغَيُّ ، والغَيُّ اسمُ دَرَكَةٍ مِن دَرَكاتِ جَهَنَّمَ ، قالَ اللَّهُ تَعالى : (فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُواْ الصَّلَوةَ وَ اتَّبَعُواْ الشَّهَوَ تِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا)،
(۳) وصِنفٌ لا يُصَلّونَ أبَدًا فَكانَ لَهُم سَقَرُ ، وسَقَرُ اسمُ دَرَكَةٍ مِن دَرَكاتِ جَهَنَّمَ ، قالَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى: (مَا سَلَكَكُمْ فِى سَقَرَ قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ).
(۴) وصِنفٌ يُصَلّون أبَدًا وهُم في صَلاتِهِم خاشِعونَ ، قالَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى : (قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِى صَلَاتِهِمْ خَشِعُونَ).
منبع: .المواعظ العددية : ص ۲۱۱.
آقا رسول اکرم (صلى اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمودند: امّت من، چهار دسته اند:
(۱) دستهاى نماز مىگزارند ؛ ولى در نمازشان غافل اند . براى اينان ، «ويل» است و ويل ، نام دركهاى از دركات دوزخ است. خداوند متعال فرموده است: (پس ويل براى نمازگزاران است؛ آنان كه از نمازشان غافل اند).
(۲) دستهاى گاه نماز مىخوانند و گاه نمىخوانند . براى اينان ، «غَى» است و غَى ، نام دركهاى از دركات دوزخ است. خداوند متعال فرموده است: (آن گاه، پس از آنان ، جانشينانى به جاى ماندند كه نماز را تباه ساختند و از هوسها پيروى كردند. پس به زودى [سزاى ]گمراهى [خود] را خواهند ديد).
(۳) دستهاى هيچ گاه نماز نمىخوانند. براى اينان ، «سَقَر» است و سَقَر ، نام دركهاى از دركات دوزخ است. خداوند متعال فرموده است: (چه چيزى شما را به سقر در آورد؟ گفتند : از نمازگزاران نبوديم).
(۴) و دستهاى هميشه نماز مىخوانند و در نمازشان نيز فروتن اند. خداوند - تبارك و تعالى - فرموده است: (بى گمان ، مؤمنان ، رستگار شدند؛ آنان كه در نمازشان فروتن اند).
ــــــــــــــ
احکام انهار
https://eitaa.com/ahkam_anhar
ــــــــــــــــــ
درگاه ارسال سؤال در ایتا
https://eitaa.com/banihashemi
درگاه ارسال سؤال در سایت انهار
https://portal.anhar.ir/ahkam.htm#gsc.tab=0
سوال وارده:👇
سلام علیکم
عیدشمامبارک
اگرشخصی خواهرش بیوه ودخترخواهرش یتیم باشند میتواند زکات فطره را بعنوان هدیه به آنها بدهد؟
کفاره روزه (بعلت مریضی) و کفاره تاخیر چطور؟ بسیارمتشکرم ازشما
التماس دعا
پاسخ: 👇
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمةالله
عید شما هم مبارک
دادن فطریه به برادر و خواهر و بچههای آنها اشکال ندارد.
دادن کفاره نیز اشکال ندارد ولی به شرط آن که پول کفاره را فقط نان بگیرند.
ــــــــــــــ
احکام انهار
https://eitaa.com/ahkam_anhar
ــــــــــــــــــ
درگاه ارسال سؤال در ایتا
https://eitaa.com/banihashemi
درگاه ارسال سؤال در سایت انهار
https://portal.anhar.ir/ahkam.htm#gsc.tab=0
سؤال وارده: 👇
سلام علیکم
در مورد روزه ی شش روز بعد عید فطر نظر مراجع چیست؟
ممنون
پاسخ: 👇
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
بزرگوار در این زمینه نظری از هیچکدام از مراجع عظام در رساله های عملیه آن بزرگواران و نصایح آنها نیست.
اما روايت است که آقا رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) فرموده است:
«من صام رمضان ثم أتبعه ستّاً من شوّال كان كصيام الدهر»
هرکه ماه رمضان را روزه بگيرد، سپس در پي آن شش روز از ماه شوال را روزه بگيرد؛ اجرش همچون روزه گرفتن در تمام دهر (زمانه) میباشد.
البته مراد از دهر (زمانه) دراين حديث سال میباشد، به اين معني که تمام سال را روزه گرفته باشد.
پس اگر کسى مدام هر سال همين شش روز را روزه بگيرد مانند آن است که تمام زمانه و يا عمرش را روزه گرفته است.
در روايت دیگری از آقا رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) آمده است که:
«جعل الله الحسنة بعشر أمالها فشهر بعشرة أشهر وصيام ستة أيام بعد الفطر تمام السنة»
خدای متعال يک حسنه را به ده برابر گردانيده است، بناءً يک ماه (ماه رمضان) برابر به ده ماه بوده، وشش روز بعد از فطر را روزه گرفتن يک سال را پُره ميسازد.
و نیز آمده است:
«صيام شهر رمضان بعشرة أشهر، وصيام ستة أيام بشهرين فذلك صيام السنة»
روزه داشتن ماه رمضان برابر به ده ماه بوده، وروزه داشتن شش روز برابر به دو ماه ميباشد، اينست روزه گرفتن همۀ سال.
ــــــــــــــ
احکام انهار
https://eitaa.com/ahkam_anhar
ــــــــــــــــــ
درگاه ارسال سؤال در ایتا
https://eitaa.com/banihashemi
درگاه ارسال سؤال در سایت انهار
https://portal.anhar.ir/ahkam.htm#gsc.tab=0
سؤال وارده: 👇
سلام
نماز آیات باید ۵ تا رکوع داشته باشه ولی سوره توحید ۴ تا ایه داره آیا بسم الله هم جزوش میشه؟
مرجع تقلید آیت الله خامنه ای
پاسخ: 👇
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمةالله
مطابق با فتوای آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه) چون باید بعد از گفتن بسم الله الرحمن الرحیم بخشی از سوره خوانده شود نماز آیات چنین خوانده میشود:
بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد
برید رکوع اول
الله الصمد
برید رکوع دوم
لم یلد
برید رکوع سوم
ولم یولد
برید رکوع چهارم
ولم یکن له کفوا احد
برید رکوع پنجم
رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بخوانید و در پایان هم تشهد و سلام خوانده می شود و نماز آیات تمام می شود.
ــــــــــــــ
کانال احکام انهار در ایتا
https://eitaa.com/ahkam_anhar
ــــــــــــــــــ
درگاه ارسال سؤال در ایتا
https://eitaa.com/banihashemi
درگاه ارسال سؤال در سایت انهار
https://portal.anhar.ir/ahkam.htm#gsc.tab=0
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
اللّٰھُمَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم
والسلام علی صاحب الزمان
والسلام علی عبادالله الصالحین
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
احکام انهار
https://eitaa.com/ahkam_anhar
ــــــــــــــــــ
درگاه ارسال سؤال در ایتا
https://eitaa.com/banihashemi
درگاه ارسال سؤال در سایت انهار
https://portal.anhar.ir/ahkam.htm#gsc.tab=0