[ عقیل ]
🔴 برخورد با امثال علی علیزاده چگونه باشد؟
✍️ #داود_مدرسی_یان
🔹افراد و جریانات ایرانی در خارج از کشور وجود دارند که گاهی از دستاوردهای نظام و انقلاب دفاع می کنند و علیه دشمنان ایران می شورند و گاه هم زبان به انتقاد از نظام و سران نظام و سیاست های نظام باز می کنند.
🔸علی علیزاده و امید دانا به عنوان دو شخصیت رسانه ای در خارج از کشور را می توان مصداق این جریان دانست. بارها شده از نقاط قوت و دستاوردهای جمهوری اسلامی دفاع کرده و بارها نیز نظام و سران نظام و سیاست های نظام را مورد انتقاد قرار داده اند.
✅ ما چه مواجهه ای با این جریان و اشخاص باید داشته باشیم؟ و چگونه با آنها تعامل کنیم؟
🔹یک دسته با توجه به گذشته برخی از این افراد که مثلاً از جریان اصلاحات حمایت کرده اند و یا به استناد صحبت های آنها در برخی جلسات در اروپا در نقد سیاست های نظام، برچسب نفوذی را به پیشانی آنها می زنند.
🔸در حالیکه هزاران نفر در ایران و خارج از ایران اینگونه فکر می کنند و مسائل را اینگونه تحلیل می کنند عده ای از ما براحتی برچسب نفوذی را به پیشانی آنها می چسبانیم. می گوئیم فلانی نفوذی است چون در فلان جلسه گفته «ما برای زنده کردن چپ سوسیالیستی و مفهوم برابری در ایران باید اقدام کنیم».
✅ این دوستان ما یک قدم پا را فراتر گذاشته اند و وحید یامین پور را چون در یک نشست رسانه ای، علیزاده را دعوت کرده هم نفوذی می دانند! بعد برای توجیه این بهتان می گویند نفوذ که شاخ و دم ندارد!
🔹 این نگاه، نگاهی ناقصی است. تمام ادله این طیف مبنی بر نفوذی بودن امثال علیزاده، انتقادات وی به نظام و رهبری و حضور وی در برخی جلسات نقد جمهوری اسلامی است. این برچسب زنی راه تبیین و تحلیل شخصیت این افراد را می بندد.
🔸 مهم ترین رکن سواد رسانه و روش تحلیل سیاسی، استناد به «داده متقن و مستند» برای تحلیل است. بی آنکه داده متقن وجود داشته باشد که علیزاده مأمور یک سرویس اطلاعاتی است او را نفوذی می خوانند. ما نفوذی بودن یا نبودن امثال علیزاده را نه تأیید می کنیم نه رد؛ اما استدلال های طیفی که او را نفوذی می نامند بسیار بی پایه است. نمی شود به مجرد اینکه کسی به نظام و رهبران نظام انتقاد کرد(تند یا کند) او را نفوذی بدانیم!
✅ متأسفانه برخی از ما براحتی برچسب نفوذ را به افراد می زنند در حالی که تقوا و اخلاق سیاسی به ما می آموزد حتی انسان نباید به دشمن خود تهمت بزند چه برسد به مخالف فکری؛ چه برسد به دگراندیشی!
🔹 بله؛ اینکه ما این مدل و طرز فکر و استدلال شان را قبول نداریم و رد می کنیم اشکالی ندارد. اینکه علیزاده در برخی مطالب خود بگونه ای اظهار کند که رهبری می تواند با حکم حکومتی مملکت را گلستان کند یا برخی مشکلات را با یک دستور حل کند بدون توجه به تقسیم وظایف و اختیارات در قانون اساسی، مشخص است این استدلال غلط است.
🔸 اما اینکه بدون سند متقن و یا اثبات در دادگاه صالحه، وی یا هر فرد دیگری را با برچسب نفوذی بنوازیم جدا از اینکه ظلم کرده ایم راه تبیین و تحلیل و آزاداندیشی را نیز بسته ایم! مگر آزاداندیشی برای چه زمانی، کَی و کجاست؟
✅ بطور مثال در ماجرای انتقاد علیزاده از رضا رشیدپور و ماجرای دستمزدهای نجومی برخی مجریان از صداوسیما، عده ای سخت برآشفته که ای وای اینها بناست صداوسیما را از اعتبار ساقط کنند! در حالیکه این نقد علیزاده وارد است و جزو انتقادات بجا از صداوسیماست. دستمزد نجومی به مجری چون رشیدپور که دستیار اصلی وی در این برنامه ها به اسم اردوان رحیمی (یکی از افراد ضدانقلاب واضح) حضور دارد، قابل نقد است.
🔹چگونه است وقتی علیزاده، علیه منابع مالی منو تو افشاگری می کند خوب است اما وقتی از شفافیت دستمزد نجومی برخی مجریان صداوسیما انتقاد می کند، نفوذی است؟
💢 به نظر می رسد بهترین نوع مواجهه با این اشخاص و هر شخص دیگری این است که نه آنها را بگونه ای مطرح کنیم که در عرش اعلایند نه هم آنان را با برچسب نفوذی و غیره چنان بنوازیم که همان ذره دفاع از جمهوری اسلامی را هم دیگر انجام ندهند! از حرف ها و اقدامات خوب افراد دفاع کنیم و به اقدامات آنان انتقاد! مواجهه ای منصفانه و منطقی نه احساسی و خلاف واقع.
___________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
[ عقیل ]
🔴 فرق ما با آنها
✍️ #کمیل_خجسته
🔹 ملت ایران چیزی دارد که خیلی از ملتها از آن محرومند. به همین دلیل هم هست که در مقابل کرونا رفتارشان با آنها فرق دارد.
🔸 تفاوت در اینست که ایرانیها اسوه دارند و آنها اسطوره. یعنی چه؟ به متن زندگیمان برگردیم. وقتی دردی را متحمل میشویم. مثلا عزیزی را از دست میدهیم، خود را تسلی میدهیم که این درد بدتر از رنج آن مادر پهلوشکسته نیست که شبانه و در غربت دفن شد. یا بدتر از فقدان پسری با لب تشنه و بدن اِرباًاربا یش و صبری بالاتر از صبر زینب نیست که همهی این رنجها را با هم دید و محکم ایستاد تا هدفش را محقق کند.
✅ یا در زمان گذشت از خود، ایثار آن برادر تشنه را بهخاطر میآوریم که در دریای آب، مشکها را به آب زد تا به خیمه آب برساند یا به یادمان میآید تن شریف حسینبنعلی را که بهخاطر سعادت مردم، جسم مطهرش را به زیر سم اسبان سپرد و چه ایثاری بالاتر از ایثار این دو برادر.
🔹 رزمندهی ما یاد ابوالفضل علمدار میافتد و ماسک را از صورتش برمیدارد و به دیگری میدهد.
🔸 جوان ما خودش را کنار سپاه حسین میبیند وقتی مدافع حرم میشود و مگر خونش رنگینتر از زهیر است در دفاع از زینب در مقابل داعش.
✅ اسوه، چون واقعی است اسوه میآفریند. از دل جنگ تحمیلی، همت و باکری و باقری قهرمان میشوند و از دل مدافعان حرم، حججی و حاج قاسم و... اسوه خلق میشوند.
پزشک و پرستار و مردم و... ما هم آن سابقه را پشت سرشان دارند که در میدان مبارزه با کرونا خوش میدرخشند.
🔹 فرق اسوه و اسطوره در همینجاست. اسطورهها، با قواعد دنیا عمل نمیکنند. سوپرمنشان، شگفتانگیزانشان، بتمن و اسپایدرمنشان و... چنان هستند که فقط آنها هستند. نه جاذبه زمین، نه پیوستگی مولکولی و.... هیچ چیز عالم طبیعت بر آنها عمل نمیکند. به همین خاطر وهم هستند، واقعی نیستند. نمیشود تکرارشان کرد و از آنها الگوبرداری کرد.
💢 ملت ایران یک سال ۶۱ هجری قمری واقعی دارد که کل یوم را عاشورا میبیند و همهی سرزمینها را کربلا. اما آنها چه؟! آنها محرومند. نه زمان واقعی، نه مکان واقعی و نه قهرمان واقعی.
این یکی از رمزهای غلبهی ملت ایران بر چالشهایش است.
_______
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
🔴 درباره امام جمعه ایرانشهر
#علی_مهدیان
🔹 بر خلاف همه اظهار نظرهایی که درباره رفتار امام جمعه ایرانشهر با کارگران بیان شده، من میخواهم زاویه دیگری را طرح و بحث کنم.
🔸 حدود دوازده سیزده سال پیش، در خیابان های قم دنبال خانه ای اجاره ای بودم. برای ما طلبه ها خیلی سخت است دنبال خانه اجاره ای گشتن. آنهم با خانواده، بدون ماشین و وسیله، تازه اگر هم پیدا کردیم میترسیم که صاحبخانه سر سال میخواهد چه کند. ما پول زیادی به عنوان شهریه نمیگیریم. با این پول باید درس خواند و زندگی گذراند و کرایه خانه داد. سخت است خصوصا در ابتدای طلبگی.
✅ آن شب مشاور املاکی گفت زیر زمینی را میخواهم معرفی کنم. این را ببینی میپسندی. زیر زمین را دیدم اما صاحب خانه بیشتر از خانه به دلم نشست. حاج آقایی سید که آرام و متین و با محبت برخورد میکرد. گفتم حاج آقا پول رهن خانه ام آماده نیست. گفت ایرادی ندارد بیایید و بنشینید. نگران نباشید مهمان مایید ان شاء الله از اینجا هم به خانه خودتان سفر کنید.
🔹 آن صاحب خانه همین سید ابطحی بود. امام جمعه ای که رفتارش با کارگران ایرانشهری حاشیه ساز شد. بر خلاف دیگر خانه های اجاره ای چند سالی آنجا ماندیم هم مهربان بودند و هم منصف. بعد هم ندیدمش تا امروز.
🔸 صاحبخانه ما کم حرف بود. تعاملش با دیگران کم بود احساس میکردم کمی خجالتی است وقتی متوجه شدم که او امام جمعه شده تعجب کردم. خیلی تعجب کردم. چون فکر نمیکردم اهل کر و فر باشد یا اهل تعامل و رفاقت با مردم. اصلا نمیدانم انتخاب او درست بود یا نه.
✅ اما یقین دارم او در دلش از سر محبت و لطف و کرامت با کارگران برخورد کرده چون اخلاقش را میشناسم. ولی از طرفی یقین دارم ما طلبه ها مهارت ارتباط با مردم را تمرین نکرده ایم. ما طلبه ها مهارت حضور مقابل رسانه ها را نیز تمرین نکرده ایم. تواضع هم از جنس روحیه و اخلاق است هم یک آداب و رفتار اجتماعی است. این دومی را باید آموخت و تمرین کرد. و الا اینطور بهانه هایی را به دست دشمن نانجیب خواهیم داد.
💢 سید ابطحی بزرگوار را احترام میکنم و این استعفای او را نیز دلیل بزرگواریش میبینم. اما رفقا! در قضاوتهایمان درباره آدمها خیلی عجول و گاهی بی تقواییم. مراقب باشیم با چند دقیقه فیلم دیگران را راحت قضاوت نکنیم.
__________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
🔴 رکب دولت
چرا روحانی به جای وزیر جهاد کشاورزی به وزیر اطلاعات دستور داد پیگیر موضوع معدوم کردن جوجهها شود؟
__________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
[ عقیل ]
✍️فریده خانم و عذاب الهی به نام کرونا
برخی از مومنین «کرونا» را تنبیه الهی می دانند. به واسطه سرکشی و طغیان بشر مدرن؛ بشری که فکر می کرد خیلی نیرومند است و به خدا پشت کرده بود. خداوند اراده کرد و با موجودی به نام ویروس کرونا که خیلی هم نمی شود به آن موجود گفت، چون اساسا زنده نیست، کاسه و کوزه انسان طاغی، مغرور و سرکش را به هم ریخت. به بشر قرن بیست و یکی نشان داد که چقدر ضعیف، درمانده و ناتوان است. ده ها هزار نفر در قلب تمدن انسان امروزی، یعنی اروپا و آمریکا به مرگ وحشتناکی جان دادند. بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا در مراحل آخر آن قدر دچار درد و رنج می شوند که مرگ شان را می طلبند. جالب اینجاست که پزشکان، دانشمندان، دستگاه های پزشکی میلیاردی، داروهای پیشرفته و کلینیک های فوق تخصصی جملگی در برابر کرونا سر تعظیم فرود آوردند. طرفداران این نظریه معتقدند که کرونا درسی بود از جانب خداوند که بشر فراموش نکند که نه عرضه ای دارد و نه کاره ای است. همچنین ضعیف بودن و ناتوانی بشر را بار دیگر به او یادآور شود. حقیقتش را بخواهید، من از اول هم با همه وجود با نظریه «کرونا؛ انتقام الهی» مشکل داشتم. مشکل که چه عرض کنم. مطلقا آن را نمی توانم بپذیرم. نه اینکه فکر کنم رفتار بشر امروزی خیلی عالی است، خیر! هزارویک عیب و ایراد به رفتار بشر امروزی وارد است. اما باوجود همه عیب و ایرادها نمی توانم بپذیرم که کرونا را خداوند برای تنبیه انسان امروزی نازل کرده است. تا اینکه «فریده خانم» کرونا گرفت و متاسفانه بعد از دو هفته فوت شد. اگر هنوز تردیدهای مختصری داشتم که نکند کرونا عذاب الهی باشد و آن قدر با آن مخالفت نکنم با مرگ فریده خانم صد درصد یقین پیدا کردم که کرونا ربطی به عذاب الهی ندارد. فریده خانم سمبل همه خوبی ها، مهربانی ها، گذشت ها و بزرگواری هایی که ممکن است در یک انسان جمع شود، بود. در تمام شصت وچندسالی که زندگی کرد، آزارش به یک مورچه هم نرسید. جوری با قوم شوهرش رفتار می کرد که اگر کسی نمی دانست فکر می کرد که ملوک خانم مادر خودش است و نه مادر احمدآقا. در منزلش همیشه باز بود. هیچ وقت در زندگی نه از کسی انتقام گرفت، نه سعی کرد کسی را سر جایش بنشاند و نه اینکه خواست حق کسی را کف دستش بگذارد. وقتی بازنشسته شد، همکاران سابقش که یک مدرسه دخترانه غیرانتفاعی به راه انداخته بودند، با اصرار فریده خانم را برای نظامت مدرسه دخترانه برده بودند. وقتی فهیمه، خواهرش در ۴۷سالگی به واسطه سرطان سینه فوت شد، برای شاهین و شهره، خاله فریده فقط خاله نبود؛ واقعا مادر شده بود. حتی بعد از اینکه منوچهرخان ازدواج کرد، فریده خانم هیچ وقت در برابر زنی که جای خواهرش آمده بود، جبهه نگرفت. حجابش تعریفی نداشت اما با اینکه دکتر به او توصیه کرده بود روزه نگیرد، هیچ کس حریفش نمی شد. دلم می خواهد از همه آنان که کرونا را عذاب یا انتقام الهی از بشر یاغی و سرکش امروزی می دانند، فقط یک سوال بپرسم. می شود بگویید فریده خانم دل چه کسی را در زندگی شکسته بود که در روزهای آخر کرونا در بیمارستان التماس می کرد زودتر بمیرد؟
✍صادق زیبا کلام
@aghiil
[ عقیل ]
✍️فریده خانم و عذاب الهی به نام کرونا برخی از مومنین «کرونا» را تنبیه الهی می دانند. به واسطه سرکش
به نام خدا
این یادداشت #صادق_زیباکلام برایم جالب بود❗️
خیلی به دنبال نفی یا اثبات آن نیستم اما به نظرم او از دریچه ی یک سیاستمدار غرب گرا با تعلق خاطر درونی به امانیسم به موضوع نگاه کرده و نتیجه ی به حقی هم گرفته اما قطعا شاید حکما به خصوص حکمای اسلامی نسبت به #کرونا با استدلال، نظر متفاوتی داشته باشند. فقط به ایشان به عنوان یک دانش آموخته ی علوم قرآن یاد آور میشوم که:
اولا از منظر عدل الهی کرونا اگر عذاب الهی نباشد که احتمالا نیست دلیلی ندارد برای گرفتار کردن افراد خوب ها را از بدها سوا کند.
ثانیا در روایات هست که بلا و ابتلا برای مومن امتحان است و سبب پاک شدن از گناه برای کافر مقدمه ی عذاب و برای اولیا موجب ارتقا درجه.
ثالثا قضاوت در رابطه ی با بد و خوب بودن افراد به هیچ وجه درحیطه ی اختیارات بندگان نیست.
✍#یونس_اروجی
______
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
👤 حملات رسانه ای به #رائفی_پور واکنش #امیر_حسین_ثابتی و در ادامه پاسخ علی اکبر رائفی پور را به دنبال داشته... از این که بگذریم لفظ پیرمرد کاخ نشین و صد شغله اصولگرا از زبان ثابتی برایم جالب بود.
جوانان انقلابی هرگز در تقسیم بندی اصولگرا و اصلاح طلب نمی گنجند و سیاسیون را نیز با هر سابقه ای ابدا بواسطه ی جناح سیاسیشان تطهیر نمی کنند.
شیرین است که جوانان مؤمن فعال رسانه ای و سیاسی در این مملکت _آن ها که بناست بعد از این بر سپهر سیاسی و اجرایی کشور بدرخشند_ افراد را با خط کش و معیار صحیح که از اسلام محمدی و علوی فهم کرده اند بر اساس رفتار ایشان می سنجند نه القاب دهان پر کن اغواگری چون یار امام و نخست وزیر رهبری و وزیر خارجه ی فلان .
✍#یونس_اروجی
________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
فرمانده سپاه به رهبرانقلاب نامه نوشتند: ما پیشمرگان مردمیم.
نگفته است پیشمرگ رهبر؛ بلکه فداییان ملت.
رهبر هم جزئی از مردمست.
این بلوغ معرفتی برآمده از فهم درست از مردمسالاری دینی است. امام و امت در کنار هم مثل یک پیکره اند و مردمند و سالارند.
روحت شاد حضرت روح الله.
✍محسن مهدیان
@aghiil
یارو تو توییتر برای تلگرام کامنت گذاشته که تو جاسوسی اطلاعات شخصی مارو چطوری انجام میدی ؟
اکانت رسمی تلگرام جواب داده که مامانت به ما میگه ❗️
@aghiil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظه ی شیرین
سحر ماه رمضان ایام کودکی ❤️
فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مبارک🌸
@Aghiil
بسمه تعالی
جناب آقای دکتر سعید نمکی
وزیرمحترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سلام علیکم
گزارش جنابعالی درباره کاهش تلفات انسانی ناشی از کرونا به یک سوم، و کاهش ۵۳ درصدی ابتلای روزانه، باعث غرور و افتخار ملت ایران است.
این دستاورد از دو جهت قابل تقدیر است. نخست بابت مجاهدتهای شبانهروزی کادر بهداشت و درمان و همه دستاندرکارانی که با محوریت جنابعالی، به یاری مردم عزیز ایران شتافتند و صحنههای به یادماندنی از ایثار و از خودگذشتگی در تاریخ ثبت کردند.
و جهت دوم تقدیر اینکه، در شرایطی که با وقوع اپیدمی کرونا، چشمهای برخی باز برای یافتن راهحل، به بیرون از مرزها دوخته شد، شما و همکارانتان ثابت کردید که راه حل مشکلات ما نه در پاریس و بروکسل و نیویورک، که در تهران و در دستان قهرمانان این ملت است.
به سهم خودم سپاسگزار مجاهدتهایتان هستم
سید یاسر جبرائیلی
پنجم اردیبهشتماه نود و نه
________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
نیما حسنی نسب: جنجال پخش نشدن سریال «زیرخاکی» بخاطر گوهر خیراندیش مضحک است/ ما را گرفتهاید یا واقعا اوضاع صدا و سیما اینقدر آشفته است؟
🔹بعد از حواشی پخش شدن یا نشدن سریال «زیرخاکی» بخاطر گوهر خیراندیش، نیما حسنی نسب(منتقد سینما) در واکنش به این اتفاقات نوشت: خیلی مضحک است؛ جنجال بر سر پخش یا حذف یک سریال ماه رمضان بهخاطر حواشی حضور گوهر خیراندیش در امریکا حسابی داغ است و طرفین با آب و تاب حرف میزنند و کارگردان به بازیگرش میتوپد و این وسط کیهان هم تیتر میزند «گوهر باید محاکمه شود».
🔹نکتهی بامزه و مضحکهی اصلی اینجاست که همزمان با این جار و جنجال، هر شب سریال «میوه ممنوعه» با بازی گوهر خیراندیش روی آنتن میرود. طی دو هفته اخیر هم لااقل من دو فیلم با بازی خیراندیش در شبکههای مختلف سیما دیدهام و دو سه شب پیش هم قسمتی از «خندوانه» پخش شد که مهمانش خیراندیش بود (و کور شوم اگر دروغ بگویم)... ما را گرفتهاید یا واقعا اوضاع سازمان اینقدر آشفته شده؟
____
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
⭕️خدای آنها از هلیکوپترهای ما قویتر بود
در بازدید از کارخانه هلیکوپترسازی امریکایی به #ادواردو_آنیلی توضیح میدهند که این هلیکوپتر تمام تکنولوژی برتر جهان را در خود دارد. ادواردو میپرسد در طبس که این هلیکوپترها شکست خوردهاند؟
آن ژنرال امریکایی هم در پاسخش میگوید خدای آنها از هلیکوپترهای ما قویتر بود...
📚مرکز اسناد انقلاب اسلامی
🗓پنجم اردیبهشت، سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس
________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
🔹آیتالله امینی یکی از شخصیتهای مهم ولی کم سر و صدای تاریخ انقلاب امشب در سن نود و چهار پنج سالگی فوت کرد.
🔹او یکی از حاضرین و راویان جلسه مهم شامگاه شش فروردین شصت و هشت است. یعنی دیدار آقایان خامنهای و هاشمی، آیتالله امینی و آیتالله مشکینی با امام با هدف منصرف کردن ایشان از دستور خواندن نامه عزل آقای منتظری در اخبار.
🔹ایشان در کتاب خاطراتش این جلسه را اینگونه نقل میکند: حدود ساعت 9.30 بود كه خدمت امام مشرف شدیم. درابتدا آقای هاشمی سخن را آغاز كرد، با لحن ملتمسانه ای گفت: ما همیشه به هنگام بروز مشكلات و معضلات خدمت شما شرفیاب میشدیم و در حل آن از جنابعالی كمك میگرفتیم، اكنون در رابطه با نامه ای كه برای آقای منتظری نوشته اید و امكان دارد برای نظام مشكلاتی به وجود بیاورد، شرفیاب شده ایم. تقاضای ما این است كه در پخش آن عجله نكنید، شاید در آینده راه حل بهتری پیدا شود. در تشكیل مجلس خبرگان هم تعجیل نفرمایید، اجازه بدهد اطراف و جوانب كار را خوب بررسی كنیم و خدمت شما عرضه بداریم آنگاه هرچه بفرماییدعمل میكنیم.
🔹بعد از آن آقای خامنه ای سپس آقای مشكینی درباره همین مطلب سخنانی را عرضه داشتند. امام كه آثار اندوه بر چهره ربانی اش آشكار بود فرمود: من در اطراف و جوانب این كار خوب فكر كردهام و تصمیم گرفتهام. دیگر حرف ندارد. من از اول با انتخاب ایشان مخالف بودم؛ ولی نخواستم در كار خبرگان دخالت كنم. من گفته بودم نامه را در اخبار بخوانند ولی در این باره كوتاهی شد. اگر اصرار كنید میگویم همین حالا بخوانند. من گفتهام عكس او را از ادارات پایین بیاورند. تشكیل مجلس خبرگان هم ضرورتی ندارد من خودم او را خلع میكنم. چون اگر خبرگان او را خلع كنند معنایش این است كه انتخاب سابق آنها كار درستی بوده در صورتی كه من از اول مخالف این كار بودم.
🔹آنگاه به آقایان خامنه ای و هاشمی فرمودند: شما هم لازم نیست نامه را برای ایشان به قم ببرید، آن را به وسیله شخص دیگری میفرستم. شماهم دیگر برای دیدار ایشان به قم رفت و آمد نكنید.
🔹در همین جلسه آقای هاشمی از امام در خواست كرد لحن نامه طوری باشد كه به جنبه حوزوی آقای منتظری لطمه ای وارد نشود. امام در جواب سخنان تندی فرمودند كه با توجه به برخی مصالح و ملاحظات از ذكر آنها معذورم."
❗️پ. ن یک: در بخشی از متن مکتوبی که آقای مشکینی هم از شرح این جلسه نوشتهاند آمده است" اگر کسی در آن حال سخنان ایشان را درباره آقای منتظری می شنید نه فقط یقین می کرد که نامه، نامه ایشان است بلکه یقین می کرد که ایشان در نوشتن نامه ارفاق نموده و رعایت برخی از مصالح را کرده است.
‼️روحالله حسینیان در سخنرانی سال هفتاد و یک خود درباره سخنان قاطع امام در این دیدار میگوید: "حضرت امام در آن جلسه جملهای را به آقایان فرمودند من این را با شاهد عادلی كه آنجا بود نقل میكنم، شما میتوانید از این افراد سؤال كنید. امام(ره) فرمودند: البته اینكه من نامه را پس بگیرم ، نه اینكه پشیمان شدم و نه اینكه اصرار شما مرا وادار كرد كه من این نامه را پس بگیرم، فقط ترسیدم كه با پخش این نامه ، خون مردم به جوش آید و بریزند آقای منتظری را بكشند كه آقای منتظری یك شیخ فضلالله نوری برای انقلاب بشود. من از این ترسیدم و آقای منتظری هم خودش فاسد است و هم شاگردی كه تربیت كند فاسد تربیت میكند این عین جملات مبارك حضرت امام(ره) هست.
‼️در کتاب "از جدایی تا رویارویی" که نمایندگی ولی فقیه در سپاه پس از سخنرانی سیزده رجب آیتالله منتظری منتشر کرد نیز آمده است "البته اينكه من نامه 6/1/68 را پس گرفتم، نه اينكه پشيمان شدم و نه اينكه اصرار شما مرا وادار كرد كه اين نامه را پس بگيرم، فقط ترسيدم كه با پخش اين نامه، خون مردم به جوش بيايد و بريزند و آقاي منتظري را بكشند.
❗️پ. ن دو: آیتالله امینی همین خاطره را در مصاحبه تفصیلی خود با نشریه پاسدار اسلام آذر نود و شش تعریف کرده است.
✍ محمدامین فرج اللهی
____
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
🔴 بازگشت عبّاس و سراغ خانه کدخدا
✍️ #وحید_جلیلی
🔰 تاملی در "خروج" حاتمی کیا بر سینمای تهران شمالی
🔹 در طول بیش از دو دهه، در سینمای اِشغالی ایران، سهم چندانی به حدود سی درصد ایرانیها که در روستاها زندگی میکنند و بیش از هفتاد درصد ایرانیها که در شهرهای بزرگ زندگی نمیکنند؛ نرسیده است.
🔸 حتی آنها که در تهران و دیگر شهرهای بزرگ، زندگی میکنند نیز، فقط در دو حالت، امکان بازنمایی در قاب سینمای اِشغالی ایران را دارند: یا جزو طبقه مرفهِ بیهویتِ غربزده (که برای رد گم کردن و بی هیچ معیاری، طبقه “متوسط”! نامیده میشوند) باشند و یا جز نکبت و فلاکت و سیاهی و تباهی و ناامیدی و اندوه را تداعی نکنند.
✅ کمتر سالیست که حتی پنج درصد فیلم ها، دوربینشان به سمت ماجراها و قهرمانهای ِهفتاد درصد ایران (روستاها و شهرهای کوچک) بچرخد. در چنین سینمایی حاتمیکیا در بیستمین فیلمش به زیارت مزرعهداران ِروستای شهید پرور عدلآباد رفته است.
🔹 حاتمیکیا خوب میداند آن مرد که برای رحمت و نه برای قضای حاجت، هلیکوپترش در روستا مینشست؛ رفته است؛ و گزارش جشن خداحافظیاش را، رفقای فیلمساز با شوق زایدالوصفی در بوق کردند. کسانی که بیشتر از نقاط ضعفِ مهم و خسارتبارِ او با نقاط قوتش مشکل داشتند و از جمله این که برای یحییها بیش از بچه سوسولهای سعادت آباد، برای رحمتها بیش از سلبریتیها و برای عدلآباد بیش از پاستور، ارزش قائل بود.
🔸 سی سال است نزدیک به ۷۰ درصد مردم ایران از جمله حدود سی درصدی که در روستاها زندگی میکنند، اجازه ورود به هیچکدام از ایالات متحده تهران شمالی (از جمله سینما) را ندارند.
✅ اخذ ویزا برای ورود روستاییان به سینمای ایران تنها در صورتی ممکن است که قبلا دعوتنامهای از کن و برلین و ونیز و… برای نمایشِ “تباهی شان” داشته باشی و نه “انگیزه و تحرک و حماسه و فرهنگ و تلاش و آرمان و امیدشان”. و امروز تراکتور رحمت، هر کجای تهران که بایستد (از جمله خانه سینما یا هر کدام از دفاتر فیلمسازی) همان قدر غریبه و وصله ناجور است که جلوی ریاست جمهوری.
🔹 درهای “صنعتِ تخدیرِ تهران شمالی” که دوست دارند “سینمای ایران”! بنامندش، فقط به روی روستاییان ایران بسته نیست؛ در طی ۳۰ سال گذشته به ندرت یک سردار ایرانی از همت و باکری و خرازی گرفته تا زینالدین و صیاد و احمد کاظمی و قاسم سلیمانی اجازه ورود به قاب دراماتیک سینما و تلویزیون ایران را داشتهاند.
🔸هزاران دانشمند و پژوهشگر و متخصص و مخترعی که ایران را در نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، هوافضا، انرژی هستهای، صنایع نظامی و غیره به ردههای اول تا هشتم جهان رساندهاند؛ اجازه ندارند در کنار تصویر پرتکرار قاچاقچیها و معتادها و دزدها و عرق خورها و لاتها و و فاحشههای مدرن و … حتی یک فریم، حتی یک پلان در این سینما و تلویزیون دیده شوند.
✅ حاتمیکیا خروج کرده است و با تراکتور از روی همه قواعد سینمای تهران شمالی -سینمایی که خود، دیرزمانی گروگانش بود- رد شده است.
🔹 تهران شمالی، سالها کوشیده است سینمایش را با شاسی بلندهای چشم پرکن و دخترکان بزک کرده و تیکههای سیاسی و شوخیهای جنسی غالب کند.
تراکتور در برابر سانتافه؛
پیرمردان و پیرزنان در برابر تینایجرهای عشوهگر،
فریاد صریح سیاسی در برابر آروغهای آنارشیستی نئوکانهای وطنی،
و منطق نجیب و محکم ایرانی در برابر پردهدری غربزدههای سخیف؛
سینمای دگراندیش انقلاب را دوباره سرافراز کرده است.
💢 اما “خروج”؛ یک نوید با خود دارد:
جنگ پارتیزانی فرزندان انقلاب در کوچه پس کوچههای سینمای ایران برای پس گرفتن سینمای گرانقدرِ ملی از تجزیهطلبان تهران شمالی، در جریان است.
و پرچم افراشتنِ حاتمیکیا در میدان، مژدهای چون حضور چمران در پاوه است.
______
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 کارشناس شبکه "من و تو"
#فرید_طلایی، کارشناس سیاسی در گفتگو با شبکه لندنی منوتو:
🔹در خصوص مزاحمت قایق های سپاه برای ناوهای آمریکایی، شاید بشود اینگونه هم تعبیر کرد که ناوهای آمریکایی آنجا چه کار می کنند؟ حضور ناوهای نظامی و ادوات جنگی در مرزهای زمینی و دریایی یک کشور، یک تهدید نظامی برای آن کشور محسوب میشود.
________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
[ عقیل ]
♦️در این چهل سال....
♦️در این چهل سال:
✍#یونس_اروجی
1⃣این که در فعالیت های فرهنگی کشور به شدت موازی کاری به شدت بی سلیقگی به شدت بی سوادی به شدت شلختگی وجود داشته و موجب بی اثر شدن و هدر رفتن قسمت زیادی از وقت و انرژی و بودجه های فرهنگی شده که برای دلسوزان این حوزه اظهر من الشمس است.
2⃣این که بعضا دین و حق الناس، موجب بطلان و کم اثر شدن کارهای بزرگ فرهنگی و دلسرد شدن اهالی فرهنگ شده را که حداقل شخص بنده با پوست و گوشت خود حس کرده ام.
3⃣این که خیلی وقت ها وجود آدم های بی ربط و نامتناسب حتی با نیت های خالص موجب گم کردن مسیر اصلی و عدم تشخیص اصل و فرع برای دستگاه های فرهنگی شده که غیرقابل انکار است.
4⃣این که دستگاه های فرهنگی از صدر تا ذیل از اول انقلاب حیاط خلوت آدم های نفوذی از حجتیه ای ها و شیرازی ها بگیر تا لیبرال ها و سکولار ها بوده و هیچ کسی هم نمی تواند بگوید بالای چشمشان ابرو ولی در عوض نیروهای مخلص انقلابی مادام تهدید به اخراج و انفصال می شوند هم که برای فعالان فرهنگی کاملا عادی است.
و
5⃣این که گاهی به بهانه ی انقلابی گری با رفتارهای تند و خارج از روال معقول و قانونی، اساس اعتقاد مردم زده می شود را هم که بسیار دیده ایم.
با همه ی این ها که بنده مثال عینی برایشان دارم.
🔅اولا انصاف نیست از اتفاقات مثبتی که در این چهل سال به معجزه ی عملکرد پیران دلسوز و دانا و جوانان پاک و بی ریا رقم خورده گذشت.
انصاف آن است که آن طرف را می بینیم این طرف را هم بنگریم
اعتکاف ها
دعای ندبه ها
شب های قدر
راهپیمایی های اربعین
همین گروه های جهادی مبارزه با کرونا
و ...
🔅ثانیا این دنیا محل تقابل و تلاقی لشکریان الله و جنود شیطان است و رسول الله (ص) هم که باشی همیشه عده ای دل در گرو شیطان و اسلافش دارند.. لذاست که خداوند متعال به ایشان می فرماید "ما انزلنا هذا القران لتشقی" و قرآن هم که باشد هر چند "بیان للناس" است اما باز هم "و لا یزید الظالمین الا خسارا"
ما اگر مومن هستیم، در مسیر بندگی شخصی و اجتماعی خود وظیفه ای داریم، روشنگری، تبلیغ، تشویق و ترغیب وظیفه ی ماست در حد بضاعت، مابقی آن در دست خدای متعال است.
🔅ثالثا هجوم جوانان به پیج افراد معلوم الحالی مثل تتلو یا آقامیری به دلیل ذات اغواگر و جذاب رفتار و گفتار ساختارشکنانه ی ایشان از لحاظ جامعه شناختی کاملا طبیعی است و مختص جامعه ی ایران اسلامی ما هم نیست.
در هر جامعه ای برای پدیده های اینچنین عقلا و خردمندان راه کار ارایه می دهند، دولت مردان و مجریان آن را عملی می کنند و مردم هم می پذیرند.
کشور بزرگ چین مثال خوبی است.
به نظرتان اگر دولت چین بر فضای مجازی کشورش مدیریت نداشت می توانست اینطور تمدن، اصالت، فرهنگ و اقتصاد خود را در میان یک جمعیت یک ملیارد و چهارصد ملیون نفری نه تنها حفظ که صادر کند؟!
👈میدانیم که در چین حتی گوگل هم فیلتر است و همه پیامرسان های غیر بومی از جمله تلگرام! و مجازات سنگینی برای استفاده از پروکسی و فیلترشکن ها در نظر گرفته شده! و همچنین برای استفاده از نرم افزارهایی شبیه اینستاگرام قوانین بسیار سخت گیرانه وجود دارد.
در کشور ما چطور؟ مسؤلین چقدر به وظیفه ی خود در مورد شبکه ملی اطلاعات و مسدود کردن شاه راه های نفوذ فرهنگی عمل می کنند؟
مردم در مقابل مدیریت فضای بی در و پیکر مجازی چقدر همکاری و اتحاد رای دارند؟
🔅پس لطفا یک جانبه به مساله نگاه نکنید و حکم قطعی صادر نفرمایید.
✍#یونس_اروجی
#تتلو #آقامیری #آذری_جهرمی #فضای_مجازی #اینستاگرام #فرهنگ #جامعه
___________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65