eitaa logo
نوشته‌ها
862 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
658 ویدیو
32 فایل
اینجا به یاری خدا از خانواده، زنان، سیاست، مبانی تمدن غرب و نقد اندیشه‌ها می‌نویسم. «اللهم اجْعَلنی مُجَدِّد دینک و مُحیِ شَریعَتِک» مریم اردویی طلبه سطح ۳، رشته مطالعات اسلامی زنان @ma_3461 ایتا اینستاگرام @maryam_ordouei
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام حسین به کام یزید؟! @zananegiii
خوبه که بیانیه دادید و اعلام برائت کردید اما گاهی آب رفته سخت به جوی برمی‌گرده
🔰ماریه زنانه پای انقلاب حسین ایستاد «کتیبه و پرچم و سیاهی و کیسه‌های برنج و دیگ و اجاق گاز برای مراسم محرم و فاطمیه، یک طرف تمیز و مرتب چیده شده بودند. سمت دیگر، بسته‌های ارزاق و لباس برای خانواده‌هایی که یک‌ماه را تا‌ماه بعد، چشم به راه کمک سر می‌کردند. یک طرف هم ویلچر و تخت و تشک بیمارستانی و ده‌ها وسیله ضروری و رفاهی برای خانواده‌هایی که بیمار داشتند و امکانات مالی نه». این توصیف خانه اشرف‌سادات، مادر شهید معماریان در مقدمه کتاب «تنها گریه کن» است. این توصیفات را کنار روایت «المراه سیده بیتها» بگذارید. هویت یک خانه با هویت زن گره خورده است. او تعیین می‌کند، خانه پایگاه تجملات فردی باشد یا کانون تجمعات اجتماعی.  در تاریخ زنی هست به نام «ماریه العبدیه»، حدس می‌زنم نامش را نشنیده باشید. ماریه یا سعدیه، بانویی از عبدالقیس ساکن بصره بود. او در کربلا حضور نداشت اما همیشه حضور نداشتن به‌معنای نبودن نیست. ماریه خیلی قبل‌تر همسر و فرزندش را در جنگ جمل در حمایت از امیرالمومنین(ع) از دست داده بود. این نسبت می‌توانست برای او تبصره‌ای باشد تا با خود بگوید من سهم‌ام را در دفاع از ولایت پرداخته‌ام و باقی عمر را کنج عافیت گزیند، اما او به جای «توجیه المسائل» اهل «توضیح‌المسائل» بود. در زمانه‌ی اختناق که کوچک‌ترین تحرک در حمایت از اهل‌بیت از نظر دور نمی‌ماند و نفس کشیدن هم احتیاط می‌خواست، خانه ماریه پایگاه تجمع شیعه و مرکز شکل‌گیری حرکت‌های شیعیان و هسته اصلی مذاکرات آنها در شهر بصره محسوب می‌شد. یاران امام حسین(ع) در خانه او جمع می‌شدند، حدیث می‌گفتند و می‌شنیدند و سیاست را تحلیل می‌کردند. مباحث علمی و عقیدتی را مطرح و به بحث می‌گذاشتند. خانه‌ای کوچک مرکز نشر معارفی عظیم و محل تربیت مردانی بزرگ شده بود. هنگامی که پیام امام حسین(ع) به بزرگان بصره ابلاغ شد، بیت ماریه نخستین پایگاه مخابره دقیق پیام بود. «یزید بن ثبیط بصری» به همراه دو پسرش «عبدالله» و «عبیدالله» در همین خانه پیام امام را دریافت و تصمیم گرفت به کاروان حسین(ع) در مکه بپیوندد. «ادهم بن امیه» از اصحاب و راویان حدیث رسول‌الله(ص) و کسی که در آغازین حملات سپاهیان یزید در پشتیبانی از ولایت هدف اصابت تیر خصم قرار گرفت و به شهادت رسید، در اجتماع شیعیان در خانه ماریه حضور داشت و از آنجا به کاروان عاشورا پیوسته بود. ماریه، اینگونه زنانه پای انقلاب حسین(ع) ایستاد. ✍️مریم اردویی @aghletarif
هدایت شده از عصر زنان
31.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ▪️ غیاب زنان در بزنگاه‌هایی که حضورشان ضرورت داشت... 🎙 به بیان: دکتر فریبا علاسوند 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔺ختم کلام یکی از نکات مهم در نقل تاریخی پیرامون تدفین حضرت سیدالشهداء، حضور پررنگ زنان بنی‌اسد است که به عنوان اولین گریه‌کنان و عزاداران حضرت، مردان خود را برای دفن شهدا به کربلا کشاندند. یعنی طلایه‌دار عزاداری بر سیدالشهدا، زنان در تاریخ بوده‌اند. 🆔 @Qasas_school
نیاز فوری! @zananegiii
هر وقت درگیری بین آمر به معروف و یکی از افراد اباحه‌گر اتفاق می‌افته، عده‌ای از جماعت مذهبی سریع تقصیر رو به گردن آمر می‌ندازند و این اشتباهی هست که حتی برخی دغدغه‌مندان انقلابی هم مرتکب می‌شن. در فضایی که تمام توان دشمن بر علیه دین بسیج شده، دائم مذهبی‌ها رو مقصر جلوه دادن سبب تنگ‌تر شدن دایره‌‌ی دینداری و ضیق شدن فضا برای محجبه‌ها خواهد شد. عدم توجه به گفتمان غلط آزادی حاکم بر جامعه و تمایل عده‌ای به بی‌مبالاتی، ما رو دچار خطای در تحلیل می‌کنه. یادتون هست خاتمی گفت اگر دین در برابر آزادی بایسته، این دین است که باید محدود شود. حالا با این دست تحلیل‌های ناقص ما، بدون دیدن فضای کلان، به بسط این گفتمان کمک می‌کنیم؛ گفتمانی که سبب محدود شدن دین در مقابل آزادی(اباحه‌گری) می‌شه. اینکه دائم بگیم علت این ولنگاری‌ها حکومت هست و در هر درگیری بگیم طرف مذهبی مقصر بوده، عملا داریم گناهکار و عمل‌کننده به منکر را محق جلوه می‌دیم و گناهش را توجیه می‌کنیم و این انگاره را برای عمل‌کننده به منکر به وجود میاریم که تو هیچ تقصیری نداری، حتی اراده هم نداری، حتی عاملیت در ارتکاب گناه هم نداری و این حاکمیت و آمر به معروف بوده که تو را در این شرایط قرار داده و تو حق داشتی که اینگونه عمل کنی. مثل حرف غلطی که اون خانم در برنامه‌ی مهلا زد که «فلان دختر تو باغ کتاب اومد نمازش رو خوند وقتی رفت بیرون شالش رو انداخت، این یعنی با خدا مشکلی ندارد و با تو (حکومت) مشکل داره» می دونید این منطق خطرناک که بوی لیبرالیسم می‌ده اگر بر جامعه حاکم بشه دیگه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. فتأمل ✍مریم اردویی @zananegiii
هدایت شده از 🍃محمدعلی صدر
11.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این چند جمله ی رهبر معظم، یک قطره از دریایی است که وسط روها اسلام رحمانیها مهدی نصیریها علی مطهریها پویانفرها ضرغامیها و اصلا همه ی صورتیها، هرگز نخواهند فهمید. کسانی که ادعای دلسوزی برای دین و حجاب و حتی انقلاب دارند؛ اما از بصیرت متناسب با درک ابتدائیات جنگ ترکیبی محرومند. یادداشتهای دکتر علی صدر را اینجا بخوانید : @siyasatbrotoush
این هم شاهدی بر آنچه در مطلب بالا نوشتم
نوشته‌ها
🗒️کاش حداقل آداب گفتگو را بلد بودند! ✍️مریم اردویی 🔳پنج نفریم. مشخصات درج‌شده در بلیط می‌گوید بلیط
این یادداشت تجربه‌ی شخصی منه توصیه می‌کنم مطالعه کنید برخی کلا پیش فرضشون اینه که آمر به معروف مقصره بدون توجه به تفکر لیبرالی برخی افراد که براشون فضای عمومی معنا ندارد و حریم نمی‌شناسند و همه جا رو ملک شخصی پدرشون می‌دونند
چرا باز منفعل شدید؟ @zananegiii
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⏳حساسیت به انحراف کم شد، شیخ فضل‌الله به دار کشیده شد رهبر انقلاب: چه شد که غربی‌ها، مشخصا انگلیسی‌ها، در این مساله [مشروطه] کامیاب شدند؛ از چه شگردی استفاده کردند که کامیاب شدند. در حالی که مردم که جمعیت اصلی هستند، می‌توانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضل‌الله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ قاعده‌ی قضیه این بود. به نظر من مشکل کار از این‌جا پیش آمد که اینها توانستند یک عده‌ای از اعضای جبهه‌ی عدالت‌خواهی - یعنی همان اعضای دینی و عمدتا علما - را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند... انسان می‌بیند که حساسیت آنها را در مقابل انحراف کم کرده‌اند؛ اما حساسیت بعضی‌ها مثل مرحوم آشیخ فضل‌الله باقی ماند... یک جمع دیگری از همین جبهه، این حساسیت را از دست دادند و دچار خوش‌باوری و حسن‌ظن و شاید هم نوعی تغافل شدند. البته انسان حدس می‌زند که بعضی از ضعف شخصیتی‌ها و ضعف‌های اخلاقی و هوای نفس بی‌تاثیر نبود. ۱۳۸۵/۰۲/۰۹ 🗓 یازدهم مرداد مصادف با سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری از رهبران نهضت مشروطه در سال ۱۲۸۸ هجری شمسی ⏳تاریخ ایران و جهان به روایت رهبر انقلاب 💻 Farsi.Khamenei.ir