نکتهی اول که باید مد نظر قرار بدیم اینه که ما در اسلام یک حق داریم و یک تکلیف، اشتغال در اسلام به منزلهی حقی برای زن به حساب میاد که میتونه از این حق استفاده کنه یا نکنه. اما برای مرد به منزلهی تکلیفه که نمیتونه ازش گذر کنه و واجبه برای مرد.
پس اشتغال برای مرد یک ضرورته چون نفقه خانواده و در مواردی والدین بر دوش مرده. مهریه، اجرتالمثل و..هم بر عهدهی مرده
من در مورد این دایرکت با یکی از اساتید بزرگوار صحبت کردم و نظرشون رو جویا شدم، که نظر ایشون دقیقا نظر منه👇
«سلام علیکم و رحمهالله
حقیقتش من یک تحلیلی در این زمینه دارم که تقریبا نتیجهاش میشود همین چیزی که این بنده خدا گفته
و آن اینکه مرد چون شرعا و بلکه تکوینا مسئول تأمین نفقه خانواده است پول را برای خانواده و عائله خود اکتساب میکند پولی که با این نیت فراهم میشود ، میشود مصداق «الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیلالله» لذا پول مرد نهاد مقدس «خانواده» را محکم میکند لذا نور و برکت دارد.
اما پولی که زن اکتساب میکند چون شرعا و تکوینا و حتی عرفا و به طور اولی برای تأمین «خانواده» نیست و پولی شخصی است برکت پول مرد را ندارد از سوی دیگر حتی بالقوه میتواند عامل تهدید خانواده و گرفتن مدیریت از مرد هم باشد که خود آسیب دیگری است.
مگر آنکه زنی پولی را کسب کند و آن را در راستا و در ذیل مدیریت مرد در خانواده و در مسیر تحکیم خانوادهای که مدیرش مرد است هزینه کند که متأسفانه تجربه نشان داده خیلی از خانمها وقتی پول در میآورند زیر بار این منطق نمیروند لذا میتواند نور و برکت را هم تضعیف کند.
به هر حال اگر کاری با نیت خیر و عمل خیر همراه باشد نمیتوان گفت بی برکت است هرچند باز هم میتوان مدعی شد وقتی وظیفه شرعی روی کاری باشد «درآمد مرد» آن کار ارزش و برکت بیشتری نسبت به کارهای دیگر پیدا میکند مثل نماز واجب که هیچ نماز مستحبی به اثر آن نمیرسد»
🔰نقش اشتغال زنان در بیکاری
📌به این واقعیت ها، توجّه کنید:
1️⃣ زن ها تو جامعۀ ما، موقعیتهای شغلی زیادی رو تو دست گرفتن.
2️⃣ خیلی از زنهای شاغل، برای زندگی بهتر کار میکن، نه برای زندگی حدّاقلی. خیلی از این زنها در حالی مشغول به کار هستن که همسرشون هم شاغله.
3️⃣ خیلی از زنها، تو شغلهایی مشغول به کار هستن که زنانه نیست؛ یعنی شغلی نیست که باید یک زن، عهدهدار اون باشه. شغلهایی مثل پزشکی یا معلّمی برای جنس زن، زنانه هستن. بدون شک، این شغلا رو باید به زنها اختصاص داد؛ امّا خیلی از کارهای اداری، زنانه نیست.
4️⃣ اولویت تو اشتغال با مرد ها ست؛ چون از نظر شرعی و قانونی و حتّی از نگاه عرف، این مردها هستن که باید عهدهدار مخارج خانواده باشن. پس تا وقتی که تو یک جامعه، مردهای بیکار وجود دارن، نباید فرصت شغلی رو به زنها داد که برای زندگی بهتر، مشغول کار هستن.
5️⃣ آیا تا حالا به این مسئله فکر کردین که اگر زنها از شغلهای غیرزنانه کنار برن، چه اندازه شغل آزاد میشه؟ نگاهی به آمار، میتونه جواب این پرسش رو بده.
❌ بحث اشتغال زنها رو میشه از یک زاویۀ دیگه هم بررسی کرد. به صورت طبیعی، وقتی زنها به سمت اشتغال میرن، تمایل اونا به فرزندآوری بیشتر، کم میشه.
📛 الان ۴۶ درصد زنهای شاغل، یا بچّه ندارن و یا یک بچه دارن.میزان باروری زنهای غیرشاغل، 2.2و زنهای شاغل، 1.1 هست؛ یعنی میزان باروری زنهای شاغل، نصف زنهای غیرشاغل است!
⬅️ ادامه داره.....
📚ایران! جوان بمان! ص ۷۲
#محسن_عباسی_ولدی
#ایران_جوان_بمان
#جمعیت
╭━━⊰ ❀ 🇮🇷 ❀ ⊱━━╮
@iranjavanbeman_ir
╰━━⊰ ❀ 🌱 ❀ ⊱━━╯
آقای عباسی ولدی کتابی دارند به اسم «آسمانی نشان، آسمانی بمان» که در مورد اشتغال زنان از جنبههای مختلف بحث کردند و کتاب خوبیه به نظرم
https://ketabresan.net/book/%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%85%D8%A7%D9%86
اما نکتهی بعدی که به نظرم میتونه در بیبرکت شدن حقوق زن تأثیر داشته باشه به این برمیگرده که اگر زن به خاطر اشتغالی که براش ضرورتی نداره، حقی از فرزند یا شوهر را ضایع کنه اینجا مرتکب نوعی ظلم شده، چون شغل زن در ابتدا همسری و مادریه. مادری که بچه شیرخوارش رو به مهد میسپاره تا بره سر کار داره به کودکی که فقط در آغوش مادر احساس امنیت میکنه ظلم میکنه. این مادر هست که عطر حضورش خونه رو پر از آرامش میکنه و تبعات این کمبود بعدها در بزرگسالی خودش رو نشون میده
کلا تأمین مخارج زندگی زنان به عهدهی مردان هست. زمان تجرد با پدر یا برادره و بعد از ازدواج با شوهر
حتی ما روایاتی داریم که از مردان خواسته تا اگر خاله یا عمهای دارند که سرپرستی نداره، معیشتش رو تأمین کنند
ما قبلا در پیج مومنات مجموعه روایاتی رو کار کردیم در رابطه با وظیفه مردان در خانواده، روایاتی که شاید کمتر گفته شده و شنیده باشید
@aghletarif
@momenaat_ir
ثواب سرپرستی زنان
مَنْ عَالَ اِبْنَتَيْنِ أَوْ أُخْتَيْنِ أَوْ عَمَّتَيْنِ أَوْ خَالَتَيْنِ حَجَبَتَاهُ مِنَ اَلنَّارِ .
امام صادق عليه السلام فرمود: كسي كه دو دختر يا دو خواهر يا دو عمه يا دو خاله را سرپرستي كند او را از آتش نگاه ميدارند.
منبع : الخصال، ج 2، ص 37
این پیامی بود که دو روز پیش دریافت کردم و خب میتونم بگم کاملا درک میکنم موقعیت ایشون رو
متاسفانه برخی مردان هم در دادن نفقه خساست دارند و هم قدردان زحمات همسر نیستند.
اما اما شما خواهر عزیزم برای زحماتی که میکشید با خدا معامله کنید. حفظ خانواده رو مثل یک نهاد مقدس بدونید و هر فعالیتی که در خانه دارید رو برای رضای خدا انجام بدید. ما سعی کنیم نسل بعد رو با نگاه درست نسبت به حقوق و تکالیف زن و مرد در خانواده تربیت کنیم. ما دنیا رو جای بهتری برای زیستن کنیم. نگاهمون رو آسمونی کنیم.
خانم بانو طوبی کرمانی که هم استاد فلسفه دانشگاه تهران بودن و هم اولین زن دکترای فلسفه در ایران و فارغالتحصیل فوق دکترای فلسفه تطبیقی و کلام از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا و همچنین اولین زن رایزن فرهنگی ایران در یونان یک همچین زن موفقی در مصاحبهای در مورد نقش زن اینطور گفتند:« خانمهای محترم باید زمان عمر خود را تقسیم کنند: زمانی که بچهی کوچک دارند، جفا به حق اوست اگر صبحهای زود در سرما و گرما، در هر شرایطی، او را موظف به مهد کودک رفتن کنیم. گزارشی از دانشگاه هاروارد خواندم که میگفت: زنهایی که موظف هستند ساعت دقیق و منظمی از خانه خارج شوند، فشار خاصی بر وجودشان تحمیل میشود. این نظم خشک برای بچهها غیر قابل پذیرش است. ما باید برنامههایمان را با بچهها تنظیم کنیم، نه بچه را با برنامههای خودمان.
یک خاطرهایی از کودکی خودم دارم. زمانی که از مدرسه میآمدم تنها کسی را که صدا می زدم مادر بود. اگر در خانه حضور داشت، من آرامش خاصی احساس میکردم و اگر نبودند احساس می کردم غم دنیا با من است. در زبان عربی مادر به معنای "ام" است یعنی ریشه و در این کلمه معانی بسیاری نهفته است.»
اینم لینک کامل مصاحبه👇
https://article.tebyan.net/43222/%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B2%D9%86-
اما آیا میخوام بگم زن خانهنشین بشه؟ پس تکلیف فعالیت اجتماعی زن چی میشه که از قضا زن در ساحت اجتماع هم تکلیف داره، برای رسیدن به این پاسخ یادداشت خوبی رو در ادامه به اشتراک میذارم که قبلا در پیج مومنات منتشر شده
این یادداشت رو آقای دکتر طاهر رحیمی نوشتند که دکترای فلسفه اسلامی و از اساتید حاضر در گروه علمی مومنات هستند.
اینم لینک کانالشون هست
https://eitaa.com/taherrahimi
@momenaat_ir
@aghletarif