eitaa logo
عقل و نقل
122 دنبال‌کننده
45 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
@aghlvanaghl 🌺🌷📚🌺
​🔔فقط کافیه مهلت انقضایش برسد! ✍احتمالاً خیلی‌ها امروز این حس را داشتند که سقوط نظام اسد چه قدر ناگهانی و غیر منتظره بود. حدود ده دوازده سال قبل، همین معارضان سوری با درگیری و جنگ تمام عیار خواستند حکومت اسد را کنار بگذارند، نتوانستند. اما اکنون طی یک‌هفته و با کمترین جنگ و خونریزی، اسد کنار رفت. طالبان طی یک هفته بدون مقاومت ارتش وقت، حکومت افغانستان را به آسانی در اختیار گرفت، در حالی که پیش از آن ۲۰ سال با ارتش و حکومت افغانستان درگیرهای شدیدی داشت. صدام چندین بار با خارج درگیر شد و چندین شورش داخلی را تاب آورد و سرکوب کرد، اما در سال ۲۰۰۳ با آن ارتش آماده و امکانات نظامی در کمتر از دو هفته سرنگون شد. از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده که فرمودند: 🔹از جا کندنِ کوه‌ها از سرنگون کردن حکومتی که زمانِ انقضایش فرانرسیده آسان‌تر است. از خدا یاری طلبیده و صبر کنید! زمین برای خداست و به هرکس که بخواهد، واگذار می‌کند و سرانجامِ نیکو، برای پرهیزکاران است. برای این امر (دولت اهل بیت علیهم‌السلام) قبل از این‌که وقتش برسد، عجله نکنید که پشیمان می‌شوید و تاخیر زمانِ این امر را طولانی نَشمارید که دل‌های شما را قساوت فراخواهد گرفت. 📗الخصال للصدوق، ج۲، ص۶۲۲ 💠@aghlvanaghl
عقل و نقل
https://t.me/aghlvanaghl/1465 🔰میناگری محبت 🖌حسینی دورود 🔸یکم: نامه آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد به مراجع عظام تقلید درباره قانون حجاب و عفاف مسئولانه و خردمندانه بود. برخورد یکی از طلاب حوزه علمیه قم با آن، برخوردی موهن و دور از شأن و ادب طلبگی بود. این موضع نه تنها عالمانه و منطقی نبود که نشان از فقدان شناخت لازم از آیت‌الله محقق داماد و فقدان اطلاعات کافی از اقتضائات جامعه و رسالت حوزویان و تلاش برای جلب توجه داشت. جایگاه والای علمی و فکری معظم‌له را نه در سطح ملی که باید در مجامع علمی و دینی سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و دانشگاه‌های معتبر جهان به عنوان شخصیتی ماندگار در تاریخ علمی و فرهنگی ایران و جهان به تماشا نشست. برای از بین بردن اخلاق کافی‌ است طلبه‌ای در حوزه علمیه قم به شخصیتی مثل آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد « نسبت دروغ» بدهد، معظم‌له را موج سواری در جستجوی دیده شدن بخواند و یک خبرگزاری که خود را صدای رسای حوزه می‌داند هم او را منتشر کند. به اطراف خویش نگاه کنید و ببینید چگونه اصول اخلاقی‌مان را از دست داده‌ایم و چگونه این روند اضمحلالِ امر اخلاقی در جامعه - عادی - تلقی می‌شود. بی‌تردید افرادی با انگیزه‌های نامعلوم به پیش‌برد این اهداف شوم، کمک شایانی می‌کنند. به‌همان اندازه که مواد مخدر و فیلم‌های مستهجن، نهاد اجتماع را آلوده و جامعه را بیمار می‌سازد، دروغ‌گفتن و تهمت زدن و ترویج آن، آن‌هم برای دفاع از قانونی پر ابهام چون "قانون حجاب و عفاف" نیز در فروپاشی سیستماتیک «امر اخلاقی» اثر‌گذار خواهد بود. 🔸دوم: امروز هرچند اوضاع زندگی مردم و روح و روان جامعه خوب نیست و می‌شود با جابه‌جا کردن واژه‌ها و حرف تند و تلخ زدن،  مشتری پیدا کرد اما برای مردم، مهم همان "حرف حساب" و "منصفانه" است. معمولا در چنین اوضاع  و احوالی کمتر کسی حرف درست را می‌زند مخصوصا اگر پای نفسانیات و اهدافی مثل دیده شدن هم در میان باشد. اما تنها اهل انصاف و تفکرند که چون سید مصطفی محقق حرف حساب می‌زنند. حرفی که منطبق بر منابع و با نگاه به شرایط تاریخی - اجتماعی و وضعیت انضمامی جامعه باشد. آنها برای بهبود شرایط بد، به جای تحریک یا سوء استفاده از توده‌ها، جامعه و مسئولان را به «تأمل» و «تحمل» دعوت می‌کنند تا جامعه فرصت خودیابی داشته باشد؛ و چه چیزی جز عقلانیت می‌تواند به بهبود شرایط بدِ ما کمک کند. 🔸سوم: برای من که دفاع از حقیقت را تکلیف خود می‌داند، شخصیتی مانند استاد سید مصطفی محقق داماد، میناگر محبت است که در امتداد رسالت انبیاء و ائمه‌ هدی علیهم‌السلام می‌خواهد تا زنجیر را از ذهن و دل و دست مردمان باز کند. می‌خواهد تا کدورت نباشد، تا جهل نباشد، تا کینه نورزیم، تا آزادگی باشد، تا کرامت انسان‌ها حتی در رویکرد قوانین حفظ شود‌. حرمت آدم‌ها شکسته نشود. (یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم)‌. او چون اجداد طاهرینش می‌خواهد تا بار از دوش مردمان برگیرد، تا زنجیرها را بردارد و زندانیان جهل و ظلمت را آزاد کند. ✅مگر نه این‌که ولایت و حقیقت محمدیه (ص) محبت است!!! هم او که ولایت حضرتش در هنگام فتح مکه، هنگامه‌ای به‌پا کرد. همان‌که شعار (الیوم یوم الملحمه) امروز روز کشتار است و انتقام را به شعور (یوم المرحمه) امروز روز رأفت است و مرحمت، مبدّل ساخت. همان پیامبری که به همراهان خویش آموخت که انتقام، کینه توزی، خشونت و ظلم یک خصلت بدوی، اما گذشت و شفقت بر خلق، سیره نبوی است و مدنی..! فی‌الواقع محقق دامادها درس آموز مکتب پیامبری هستند‌ که با ابوسفیان و جریان همراه او که از نخستین روز رسالت تا هشتمین سال هجرت یعنی ۲۱ سال به براندازی دیانت و دولت نبوی اقدام کردند و از هیچ خصومت و رذالتی کوتاهی نکردند، چگونه رفتار کرد؟ یک شیوه جاودان و یک گفته ماندگار داشت: (اذهبوا و انتم الطلقا) بروید که شما آزاد هستید. این یعنی میناگری محبت..! بوالعجب میناگری کز یک عمل بست چندین خاصیت را بر زحل. لطف تو خواهم که میناگر شود این زمان این تنگ هیزم زر شود. 💠@aghlvanaghl
✍هميشه اين جمله را با خودت تكرار كن: ««من مستحق آرامشم»» ﺧﻮﺏ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ منوط به ﺧﻮﺏ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻧﮑﻦ! و ﺑﺪ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺑﺪ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺗﻮﺟﯿﻪ ﻧﮑﻦ! ﻣﺎ ﺁینه ﻧﯿﺴﺘﯿﻢ، ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﻢ..! ﻣﺸﮏ ﺭﺍ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺗﻮ ﺭﺍ ﯾﮏ ﻋﯿﺐ ﻫﺴﺖ، ﺑﺎ ﻫﺮ ﮐﻪ ﻧﺸﯿﻨﯽ، ﺍﺯ ﺑﻮﯼ ﺧﻮﺷﺖ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﻫﯽ... ﮔﻔﺖ: ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻪ ﻧﻨﮕـــﺮﻡ ﺑﺎ ﮐﯽ‌ﺍﻡ! ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﻨﮕـــﺮﻡ ﮐﻪ ﻣﻦ ﮐﯽ‌ﺍﻡ... ﻭ ﺍﯾﻦ يعنى رسيدن به آرامشى بى انتها 💠@aghlvanaghl
@aghlvanaghl 🌺🌷📚🌺
عقل و نقل
https://t.me/aghlvanaghl/1469 🌐نمونه‌ای در علم و مردم‌داری ✍سید مهدی حسینی دورود برای حوزه علمیه قم بایستی مایه مباهات باشد که چونان آیت‌الله فقیهی مدرس و فقیهش‌ باشد. نخستین روزهای طلبگی هر روز صبح عالمی را می‌دیدم وارسته و موقّر با سیمایی منوّر، قدی کشیده، اندامی نحیف که از حرم حضرت معصومه سلام الله علیها بیرون می‌آمد و با آرامش و طمأنینه‌‌ای خاص‌ از خیابان ارم به سمت صفاییه گام بر می‌داشت. هرطور بود خودم را به او می‌رساندم، سلام می‌کردم و با لبخندی ملیح و نگاهی نافذ جواب می‌‌شنیدم. پیش‌تر نیز از زبان بزرگان و اساتید وصف آیت‌الله محسن فقیهی را شنیده و ساعاتی به‌صورت رسمی با ایشان گفت‌‌وگوی محرمانه درباره موضوعات مختلف داشته‌ام. اما حالا با مطالعه دو اثر فقهی ارزشمند و کاربردی؛ «فقه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» و کتاب «غناء» و حضور در گعده‌های علمی ایشان، با اطمینان می‌‌نویسم: او فقط نه به نام؛ که به صفت فقیهی است دود چراغ خورده، دغدغه‌مند، دلسوز، آگاه به مقتضیات زمان و مکان که بندگان خدا را دوست می‌دارد و با طرد و حذف و دفع میانه‌ای ندارد. حضرت آیت الله فقیهی چون در میانه زبانه‌ کشیدن شعله‌های آتش مرید و مراد و مقلِد و مقلَد سازی‌های مرسوم، ماهرانه لگام نفسانیات خویش را کشیده است، عارفی زاهد و آدمی سیّاس را می‌ماند که: «منازل‌‌السائرین‌» عبدالرزاق‌ کاشانی را از بر کرده و در درونش‌ عملیاتی نموده است. چنین نمونه‌‌ای اگر نگوییم بی‌نظیر؛ می‌توان گفت از نمونه‌های نادر حوزه‌های علمیه است. نام و نشان بزرگانی چون استاد محسن فقیهی، هنوز به‌درستی به جامعه حوزوی ما نشان داده نشده است. با همین مرام و در همان ابتدا در کتاب «فقه پیشگیری آسیب‌های اجتماعی» که تقریری از ۹۰ جلسه درس خارج فقه ایشان در سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ است؛ می‌کوشد تا با بازخوانی دستورها و راهکارهای اسلام برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و پیش از پرداختن فقه به مسائل اجتماعی، از طریق توجه به انسان و حفظ کرامت انسانی به وسیله تربیت و اصلاح، بر اساس آداب و قوانین شریعت تمایز و حتی برتری آن با سایر جوامع از جمله جوامع مدرن و موفقیت در مهار بحران‌های اجتماعی را به تصویر کشیده و ثابت کند. کتابی مفید با رویکرد نگاه فقهی حضرت امام (ره) در مقایسه با قول مرحوم محقق خویی و سایرین، مبنی بر لزوم پیش‌گیری از جرم ( وجوب دفع‌‌المنکر و رفع المنکر) و مورد نیاز همه دستگاه‌ها و همه کسانی که با مقوله جرم و آسیب‌های اجتماعی سر و کار دارند. برای من که مردم‌داری و حفظ کرامت انسان‌ها را در سیره و مرام بزرگان شرط لازم و اصل‌ مهم می‌دانم، او به‌حق فقیهی انسان دوست و مردم‌دار است. فقیهی که صبح و شام دفترش به روی همگان خصوصا نیازمندان باز است و به راحتی می توان بی هیچ واسطه‌ای با او ملاقات و نشست و برخاست کرد. 💠@aghlvanaghl
عقل و نقل
https://t.me/aghlvanaghl/1471 💥آیت‌الله منتطری: ذره‌ای از ارادتم به امام کم نشد. ✍حسینی دورود در میان مشهورترین انقلابی‌هایی که در طی سال‌ها نشست و برخاستی‌ که با انان داشته‌‌ یا گفت‌‌وگو و پژوهشی درباره آنها داشته‌ام؛ مرحوم آیت‌الله العظمی منتظری یک انقلابی واقعی بود. از همان روز تولد نهضت، تا آن لحظه ابدی پایان زندگی‌اش دل در گرو اسلام، امام، انقلاب و مردم داشت. در این راه، هم پایبند به ارزش‌های اخلاقی انسانی و هم پایبند به ارزش‌ها و اصول انقلاب بود. اصولی که به‌ تعبیر خانم دکتر سوسن شریعتی؛ از زمان و زمانه تاثیر نمی‌پذیرد و تابع مد و گفتمان‌های مسلط نیست و معطل اکثریت قاطع نمی‌ماند و از در اقلیت ماندن نمی‌ترسد. استقامت آیت‌الله منتظری در حمایت از مهدی هاشمی و بی‌توجهی به نصایح حضرت امام و دلسوزان از جمله مرحوم حاج احمدآقای خمینی و اصرار بر خطای خود ضعف بزرگ و نقد وارد آن مرد بزرگ بود. گاهی توفیق شرکت در درس تفسیر نهج‌البلاغه ایشان نصیبم می‌شد. یک روز نظر شریفشان درباره حضرت امام (ره) را جویا شدم. فرمودند: یک‌ ذره از ارادتم به ایشان کم نشده است که او هرکاری می‌کرد برای خدا و از سر تکلیف بود!!! از بعضی بزرگانِ مریدان ایشان هم شنیدم که در روزهای پایان عمر هم این سخن را گفته‌اند. 👈حالا و به مناسبت یازدهمین سالگرد رحلت آن فقیه عالیقدر،خاطره‌ای مستند از خدمات بی‌بدیلش به نهضت و امام و انقلاب را از زبان حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر محمد اشرفی اصفهانی نقل می‌کنم: "بعد از رحلت آیت الله سید محسن حکیم به محمد آقای منتظری گفتم الان وقت آن است که آیت‌الله منتظری کاری بکنند. پرسید؛ چه کاری؟ گفتم؛ امشب به منزل شما می‌آیم و نظرم را به پدرتان می‌گویم. شب‌ به منزل آقای منتظری رفتیم محمد آقای منتظری به ایشان عرض کرد؛ آقای اشرفی می‌گوید در این شرایط شما باید برای تبلیغ و ترویج مرجعیت حاج آقا روح الله خمینی کاری بکنید! از من پرسید چه کار کنم؟ عرض کردم؛ برای همه علمای بلاد و بزرگان نامه بنویسید. فرمودند: چه پیشنهاد خوبی، همین حالا اولین نامه را برای والد شما می‌نویسم. فردای آن روز از آیت الله یزدی خواستم به کرمانشاه بیاید و نامه را در ختم آقای حکیم برای مردم بخواند. برخلاف یکی از آقایان که گفت جرأتش را ندارم، ایشان پذیرفت و راهی کرمانشاه شدیم. پدرم با دیدن نامه دست‌ها را بالا برد و گفت؛ الحمدلله که حجت بر‌من تمام شد. سه روز بعد از این ماجرا و برگشت به قم رفتم خدمت آقای منتظری... ایشان در جمع بزرگان فرمودند: به پیشنهاد آقا‌زاده حاج‌آقا عطاء‌الله دیشب "صدمین نامه" را در اعلام مرجعیت و اعلمیت حاج آقا روح‌الله خمینی به بزرگان کشور نوشته‌ام. 💠@aghlvanaghl
🔥 أَفَمَن يُلْقَىٰ فِي النَّارِ خَيْرٌ أَم مَّن يَأْتِي آمِنًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۚ "اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ ۖ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ" آیا کسی را که در آتش می‌افکنند‌ بهتر است یا کسی که در روز قیامت در حال ایمنی [از هر بلا و شری] می‌‌آید؟ 👈هرچه می‌خواهید انجام دهید، بی‌تردید او به آنچه انجام می‌دهید بینا است. فصلت/۴۰ 💠@aghlvanaghl
@aghlvanaghl 🌺🌷📚🌺