ما انسانها مثل مداد رنگی هستیم،
شاید رنگ مورد علاقه یکدیگر نباشیم
اما روزی
برای کامل کردن نقاشی هایمان
دنبال هم خواهیم گشت
به شرطی که همدیگر را تا حد نابودی نتراشیم!
✳️جانم فدای هر پیروز غمگین....
که عزیزانش همه کشته شدند؛
در حالی که از دیگران دفاع میکرد
در همان محدودهی یک وجبی زیر پاهایش
از تمامیت عقل و معنای مطلقِ عدالت در دنیا دفاع میکرد
از همه مردم دفاع میکرد؛
❗️ حتی از آن کشورهایی که دست از مبارزه کشیدهاند
✅و جنگ این گونه ما را نصیحت میکند:
رزمندگان زنده ماندند و آنان که در خانهشان بودند کشته شدند؛
آری؛ این قضای الهی بود اما چه بسا همه زنده میمانند،
اگر همه رزمنده بودند
❤️جانم فدای مردانِ چهرهپوشیده
وقتی تیری شلیک میکنند،
مثل دعا از زمین زبون به آسمان برین پرواز میکند
مانند تاریخی که اینجا نوشته و بازگو میشود
هر طور میخواهید ما را محاصره کنید!
اما «نان» و «تاریخ»، اینجا در تنگنای محاصره شکل میگیرد!
✳️جانم فدای آن خورشیدهایی که در تاریکی تونلها
از خانهای به خانهای در حرکتاند.
اینجا «صبح» را پنهانی دست به دست میکنند
به جای صبحی که جنگندههای ستمگر نابودش کردند
جانم فدای آسمان که
بمبهای فسفری آن را همچون گیسوان یک هیولا پُر میکنند
هزاران گیسوی سفید، هزاران افعی
به سوی زمین میآیند
و آسمان میخواهد همچون بنایی باستانی فرو بریزد
ما با دستهایمان سعی میکنیم، آن را نگهداریم
و نزدیک بود فرو بریزد،
اگر دستهای پاکان نبود
❗️ای مردم غزه!
پس از این چه خواهید کرد؟
به خدا قسم اگر شما نبودید، آسمانی نمیماند که بر جهان سایه افکند
به دشمن بگو:
هنوز هم احمق هستی!
حالا هر چه میخواهی با آنها مذاکره کن!
و از آنها آتشبس بخواه!
ای فرمانده لشکری که سالهاست،
به سوی گیسویی بافته شده یا چشمی سرمهکشیده حملهور شدهای!
میدانم که تو از کودکان زنده نمیترسی؛
صادقانه تو را دعوت میکنم:
از کودکان جانباخته بترس!
❤️تمیم برغوثی رویایی میخواند....
@Thirdintifada
حرف عمیق و پرمغز!
فی الکافی عن الصادق (علیه السلام) وَ قَالَ لَمْ یَطْلُبْ أَحَدٌ الْحَقَّ بِبَابٍ أَفْضَلَ مِنَ الزُّهْدِ فِی الدُّنْیَا وَ هُوَ ضِدٌّ لِمَا طَلَبَ أَعْدَاءُ الْحَقِّ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مِمَّاذَا قَالَ مِنَ الرَّغْبَةِ فِیهَا. (ملامحسن فیض کاشانی ، الشافی ، ص ۵۳۳ .)
راههایی، درهایی که انسان می تواند از آن درها و از آن راهها برود تا به حق برسد ، حق را درک کند، کـه طبـعاً راهـهای گـوناگـونی است. هـیچ یک از این ابـواب و از این طٌـرقی که انسان را بـه حـق می رساند،مثل زهد در دنیا نیست. برای رسیدن به حق،شناختن حق از باطل، تشخیص راه حق از راه باطل ، بهترین راهها عبارت است از زهد در دنیا .خیلی مطلب عمیق و پر مغزی است این حرف.چون مهمترین چیزی که انسان را از حق منصرف می کند،دل انسان را مشوب می کند، انسان را از حق به باطل گرایش می دهد، هوای نفس است، دنیا طلبی است.اگر چنانچه این دنیا طلبی، این هوای نفس، و رغبت به زخارف دنیا را انسان نداشته باشد، شناخت حق برای او از باطل آسان می شود. بهترین راهها برای شناخت حق این است. « وَ هُوَ ضِدٌّ لِمَا طَلَبَ أَعْدَاءُ الْحَقِّ.» این زهد دنیا نقطة مقابل آن چیزی است که دشمنان حق، یعنی اهل باطل طلب می کنند،همین هم آنها را به باطل می اندازد. قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مِمَّاذَا ؟! آن چیزی که دشمنان حق به آن علاقه مندندودر آن راه قرار دارند چیست؟ قَالَ مِنَ الرَّغْبَةِ فِیهَا. رغبت در دنیا،عشق به دنیا،دلباختگی به دنیا.این آن چیزی است که انسان را از راه حق منصرف می کند، به باطل می اندازد، از شناختن راه حق از راه باطل جلوگیری می کند.
[ شرح حدیث از مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای در مقدمه درس خارج مورخ ۵/۰۸/۸۷ ]
https://rubika.ir/asrebidar
چقد خوب گفت این:
💢هنگام وضو گرفتن جوان باش هنگام نماز خواندن پیرمرد و هنگام دعا کردن مانند کودک باش
بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِيمِ
بيا تا قدر يکديگر بدانيم
که تا ناگه ز يکديگر نما نيم
چه آمد بر سر اقوام و خويشان
که گرديد جمعشان اينطور پريشان
چرا خواهر ز خواهر ميگريزد
برادر با برادر مي ستيزد
چرا دختر ز مادر ننگ دارد
پدر با بچه هايش جنگ دارد
نه پولدار را ز پولش لذتي هست
نه نا دار را به جايي عزتي هست
به خود آييد عزيزان راه کج شد
ازاينرو زندگاني ها فلج شد
چومردم را عوض شد زندگاني
شده اين زدگاني زنده ماني
به ظاهر خانه ها مان کاخ شاه است
درونش يک جهان اندوه وآه است
در و ديوارهاش کاشي و سنگ است
ولي هرخانه يک ميدان جنگ است
تمام خير و برکتها ورافتاد
طبيعت باهمه مردم درافتاد
دگراز بذل و بخشش ها خبر نيست
زانصاف و مروت ها اثر نيست
شده ناياب صفا و مهرباني
تعارف ها همه سرد و زباني
عموجان خاله جان ديگر نگوييم
براي مرگ هم در آرزوييم
يکي با سود پولهاي نزولي
رود مکه به اميد قبولي
يکي از کربلا و شام گويد
براي فخر بر اقوام گويد
يکي نازد به ماشين و به باغش
يکي باد تکبر در دماغش
تمام کارها گشته ريايي
نجابت شد عوض با بي حيايي
بزرگترها ندارند احترامي
به محتاجان نداريم اهتمامي
کسي را با کسي کاري نباشد
اگرکاري بود ياري نباشد
نه در فکر حلال و نه حرامند
همه دارند ولي نعمت زوالند
زبس حرص وطمع درسينه دارند
مدام باهم چودشمن کينه دارند
شرف را مثل کالا مي فروشند
برادر را برادرها بدوشند
هنوزبابا نمرده سر دماغ است
سرميراث دعوا داغ داغ است
چنين مردم دگر خيري نبينند
اگرقارون شوند بازهم همينند
خلاصه دوستان دانيدچکاريم
همگي برخرشيطان سواريم
بيا ييد راه ديگر پيش گيريم
سراغ ازاصل و ذات خويش گيريم
بياييد قدريکديگر بدانيم
غرور و کينه را از خود برانيم
بياييد دست يکديگر بگيريم
ضمانت نيست تا فردا نميريم
بـشـر حـافـی!
بشر حافی از وزرای هارون الرشید بود او در ابتدای امر مرتکب برخی از کارهای ناشایست می شد که بعداً به دست مبارک حضرت کاظم (علیه السلام) توبه نمود و پای برهنه به خدمت آن حضرت رسید و از آن روز به بعد به حافی ( پابرهنه) ملقب و مشهور گردید.
مرحوم محدّث قمی ( شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان) در کتاب اَلْکُنی وَ الْاَلْقاب و همچنین مرحوم محمد باقر موسوی خوانساری صاحب روضاتُ الجنّات نقل نموده اند که سبب توفیق توبه یافتن بشر حافی این بوده که وی در بین راه قطعه کاغذی یافت که در آن بسم الله الرحمن الرحیم نوشته شده بود و در زیر پای مردم قرار گرفته و به گونه ناخواسته پایمال شده بود بشر قطعه کاغذ را برداشت و تمیز نمود و چند درهم عطر خریده و آن را خوشبو نمود و در شکاف دیواری قرار داد پس در خواب دید که گوینده ای خطاب به وی می گوید: “ ای بشر! مرا خوشبو و پاکیزه نمودی من نیز تو را طیِّب و پاکیزه در دنیا و آخرت قرار می دهم.” پس به هنگام صبح توفیق توبه برایش حاصل شد.
[ محمد حسین محمدی ، هزار و یک حکایت قرآنی، نیلوفرانه ، چاپ دهم ، ۱۳۹۴ ، ص ۳۱ . ]
https://eitaa.com/ah19620317
آیت الله بهجت (ره):
در هرکار خیری خود را به قدر نخود هم که شده شریک کنید،
💫شاید همان کارخیر و بی ریا قبول و باعث نجاتتون شد.
⭕ضمن اینکه انجام کار خیر توفیق آور است
(توفیق زیارت، رفیق خوب، همسر و فرزند خوب و..
🌺 انجام کارخیر اول ، کار خیر دوم را براتون ارمغان میاره و این خیر دائمی باعث سعادتمندی و نجات انسان میشه..
🌻در حدیث داریم فرزند صالح میخواهی زیاد صدقه بده..صدقه دادن زمینه نسل صالح است..
❗️صدقه تا هزار سال و تا ۷ نسل روی انسان اثر میگذارد...
🌺☘🌺☘🌼☘🌺☘🌺
📗فضائل الصدقه/ مهدی قاضی زاده
@nasimemarefat
➕️سید بن طاووس در کتاب شریف اقبال، در فضیلت صد مرتبه قرائت کردن سوره مبارکه توحید، روایتی را ذکر کرده است:
هر که در روز جمعه ماه رجب صد مرتبه سوره توحید را بخواند، این عمل در قیامت برای او نوری باشد که او را به بهشت بکشاند.
🌙طبق تقویم امروز آخرین جمعه #ماه_رجب است.
▪️ @Tasbihat_ir کانال تسبیحات
روح بزرگ! / روح مقدس!
حسین بن علی علیه السلام یک روح بزرگ و یک روح مقدس است. اساسا روح که بزرگ شد تن به زحمت می افتد، و روح که کوچک شد تن آسایش پیدا می کند. این خود یک حسابی است. ابن عباس ها بیایند نهی کنند، مگر روح حسین اجازه می دهد؟! (ابوطیّب مُـتَـنَـبّی) شاعر معروف عرب شعر خوبی دارد،می گوید:
و اذا کانت النفوس کبارا تعبت فی مرادها الاجسام
می گوید وقتی که روح بزرگ شد جسم و تن چاره ای ندارد جز آنکه به دنبال روح بیاید،به زحمت بیفتد و ناراحت شود.اما روح کوچک به دنبال خواهشهای تن می رود، هر چه را که تن فرمان بدهد اطاعت می کند. روح کوچک به دنبال لقمه برای بدن می رود اگر چه از راه دریوزگی و تملُّق و چاپلوسی باشد.روح کوچک دنبال پُست و مقام میرود و لو با گرو گذاشتن ناموس باشد. روح کـوچـک تن به هر ذلـت و بـدبختی می دهد بـرای ایـنکه می خواهد در خانه اش فرش یا مبل داشته باشد، آسایش داشته باشد، خواب راحت داشته باشد. اما روح بزرگ به تن ، نان جو می خوراند، بعد هم بلندش می کند و می گوید شب زنده داری کن.
... روح وقتی که بزرگ شد، خواه ناخواه باید در روز عاشورا، سیصد زخم به بدنش وارد شود. آن تنی که در زیر سم اسبها لگد مال می شود، جریمه یک روحیه بزرگ را می دهد، جریمه یک حماسه را می دهد، جریمه حق پرستی را می دهد، جریمه روح شهید را می دهد. وقتی که روح بزرگ شد، به تن می گوید من می خواهم به این خون ارزش بدهم.
( حماسه حسینی ج۱، استاد شهید مرتضی مطهری ، قم ، صدرا ، چاپ نودم ، ۱۳۹۵ ، ص ۳۱) https://rubika.ir/asrebidar