eitaa logo
آهات | آموزش مداحی
5.9هزار دنبال‌کننده
109 عکس
168 ویدیو
4 فایل
آهات، راهِ بهتر برای یادگیری مداحی! آهات امکان دسترسی به استانداردترین آموزش‌های مداحی را برای شما فراهم می‌کند 💡
مشاهده در ایتا
دانلود
آهات | آموزش مداحی
✅ اهل بیت مقتل رو تماما گفتند... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 👤 حاج #سعید_حدا
⁉️ 💬ویدیوهای آموزشی که در کانال از ایشون گذاشته شده مربوط به جلسات آموزش مداحی ایشون در سال های گذشته هست که در تهران برگزار شده و خیلی وقت هست که به پایان رسیده... اما جایی برای افسوس خوردن نیست❗️ 📕چون جزوه ای توسط کانال آهات تنظیم شده که حاوی خلاصه متن حدود 20 جلسه از این جلسات اموزشی ای هست که حاج سعید حدادیان در تهران برگزار کرده اند... 💢این جزوه تنها بخشی از پکیج آموزش مداحی هست که در چند روز آینده قراره در کانال معرفی بشه... ⭕️ اگر سوال، پیشنهاد یا انتقادی داشتید بنده درخدمتم: 🆔@ahaat_admin
17.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ روضه خوانی حاج در شب ششم محرم ۹۶ 🎬👇 کلی این جلسه: ◾️در این ویدیو حاج آقای حدادیان به غرّا خوانی می پردازند. یعنی مداحی با نثر که شاید بتوان به آن مقتل خوانی نیز گفت پس كساني كه با زبان نثر به ذكر مصائب اهل بيت و مدح و منقبت ايشان اشتغال دارند را غرا خوان و يا روضه خوان می‌گويند. و همچنین غرا خوانی را بصورت حرفه ای و بدون هیچ توپوقی اجرا می کنند که نشان از داشتن بالای ایشون هست. ◾️به چهره محزون و گریان حاج آقای حدادیان هنگام اجرا دقت کنید. در مرثیه خوانی با توجه به محتوای مراثی شعر، میمیک صورت (حالت چهره) باید محزون باشد و مداح به خود بگیرد. و همچنین زبان ایشون که خیلی تاثیر گذار بود در جلسه. ◾️در دقیقه 02:57 حاج آقای حدادیان یک نوجوانی را که در مصائب حضرت قاسم گریه می‌کرد را بلند کردند و از حالت او برای ترغیب و تشویق مستمع بهره بردند. استفاده از این گونه موارد در تجسم و بسیار موثر است. ◾️برای اثرگذاری کلام باید محتوا را در ذهن مستمع به تصویر کشید و مجسم کرد. در این مجلس در دقیقه 04:52، حاج آقای حدادیان بصورت خیلی ماهرانه فضای روضه را برای مستمع تصویر سازی می‌کنند. 🔺[ملاحظه] به احترام ذکر مصائب ذوات مقدسه، بامعرفت و در شرایط مناسب مشاهده‌نمایید. - @ahaat_ir | آموزش مداحی -
🛑 با سید مهدی میرداماد ⁉️ آقا سيد بنده در بحث مداحي از شما تقليد ميكنم بنده با روضه ها آشنا هستم اما وقتي روضه ميخونم اگر ببينم كسي پا روضه خواني گريه ميكنه خيلي روضه در حد بالايي ميخونم اما اگه كسي گريه نكنه نميتونم اونجور كه بايد روضه بخونم ، آيا راهي هست برا رفع مشكل؟ ✅ حاج سید مهدی میرداماد: بهترین راه حل برای این مشکل این است که اگر حتی یک نفر در جلسه اشک می ریزد فقط به او نگاه کنید و به کسانی که گریه نمی کنند نگاه نکنید ، شما نباید خودتان را درگیر این مساله کنید،هدف عرض ادب به ساحت مقدس اهل بیت است. باید به خودشان توسل کنید تا حال مجلس را عوض کنند. •@ahaat_ir | آهات•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️، گلوگاه تحریک احساسات بس کن رباب! حرمله بیدار می‌شود سهمت «دوباره» خنده انظار می‌شود❗️ ادبیات، چهره می‌سازد! برای مثال چهره‌ای که از حضرت رباب سلام‌ الله علیها در ذهن من و شما نقش بسته است، شخصیتی ضعیف، ناتوان، ناراضی از آن‌چه بر او گذشته و مضطرب است. مادری که قربانی واقعه عاشوراست و حالا در غیاب هم‌سرش، مجبور است به خواهر هم‌سرش پناه ببرد. او نیز با افعال امری مدام در حال توصیه‌های مکرر به ایشان است! وقتی صحبت از می‌کنیم، یعنی دقیقا داریم از یک چهارچوبی حرف می‌زنیم که رعایت نشدنش، تصویر زننده‌ای که در بالا بیان شد را برای مخاطب بازسازی می‌کند. مثلا: آیا ما اجازه داریم برای مرثیه‌خوانی، شان شخصیت والایی مانند حضرت رباب سلام‌الله علیها، که اسوه صبر و ایثار و استقامت است را به یک انسان بلادیده تقلیل دهیم؟ یا آیا ما می‌توانیم به همسر صالحه‌ی «امام» حسین علیه‌السلام، امر که هیچ، توصیه کنیم؟ آیا ما از ایشان نسبت به وظایف یک بانوی عفیفه بیش‌تر آگاهیم؟ چه طور می‌توانیم به خودمان اجازه دهیم انقدر بی‌ادبانه، مخدرات را صرف مرثیه‌سرایی‌های خود کنیم؟ بسترسازان ادامه حیات شیعی، مادران و همسرانی بودند که توانستند امتداد دهنده راه امامانمان باشند. این نوع تصویرسازی از این والامقامان نه تنها غیرهنرمندانه که متاسفانه خلاف واقعیت است. این نوع اشعار و مرثیه‌سرایی‌ها نه تنها حیات سراسر شکوه شخصیتهای دینی را تحریف می‌کند بلکه عامل تصویرگری یک چهره معاذالله ناقص و عاجز از این بزرگواران خواهد شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍منبع: ••• •@ahaat_ir | آهات•
آهات | آموزش مداحی
⚫️#مخدرات، گلوگاه تحریک احساسات بس کن رباب! حرمله بیدار می‌شود سهمت «دوباره» خنده انظار می‌شود❗️ ا
. ☝️ قبل از مطالعه بحث شعر مخدرات و ادب در مرثیه، پست بالا و کپشن اون رو مطالعه بفرمایید. .
. 1⃣ مرثیه‌خوانی لازمه منتها به دو شرط هست، هنرمندانگی شعر و مودبانه بودنش. منظور از هنرمندانه بودن اینه که ابتداییات که هیچ، زیبایی های ادبی رو داشته باشه. اما مودبانه بودن: •ما حق داریم هر روضه ای رو در هر زمانی بخونیم؟ •ما حق داریم از هر لفظی برای تشریح مرثیه استفاده کنیم؟ این دو تا سوال در تمام مراثی مطرحه، که مسلما در مورد مخدرات باید با ظرافت بیشتری رعایت بشه. .
. 2⃣ مثلا خوندن روضه لحظه شهادت امام حسین با جزئیات دردناک و جانسوزش، فقط برای روز عاشوراست یا ما می‌تونیم توی جلسات هفتگیمون هم این روضه ها رو بخونیم⁉️ خب پاسخ روشنه: هر روضه زمانی داره، ادبی داره و شرایطی داره. حالا همه اینها رو گفتیم برای یک جمله: ما اجازه نداریم در هر زمانی و با هر ادبیاتی روضه حساس و ظریف مخدرات رو بازگو کنیم. .
. 3⃣ جایگاه عظیم بانوان کربلا، که امتداد دهنده قیام عاشورا بودند در ادبیات هیئت امروز، چطور دیده می‌شود؟ .
آهات | آموزش مداحی
⚫️#مخدرات، گلوگاه تحریک احساسات بس کن رباب! حرمله بیدار می‌شود سهمت «دوباره» خنده انظار می‌شود❗️ ا
. 4⃣ به پست ریپلای شده مراجعه کنید و‌ و یبار دیگه کپشنش رو بخونید؛ بعضی از نمونه هاش هم در کلیپ قابل مشاهده هست. .
. 5⃣ نمونه شعر موفق اثریه که اون دو ویژگی رو داشته باشه: •هنرمندانه باشه •مودبانه باشه نمونه شعر منطبق بر این دو ویژگی، اصلا کم نیست. در ادامه چند نمونه رو با هم می‌خونیم. .
. 6⃣ فاش می‌گویم اگر زینب نبود هیچ آثاری از این مکتب نبود زینب همان زنی است که در راه عفتش عباس می‌دهد نخ معجر نمی‌دهد بار امانتی که به منزل رسانده است چیزی کم از رسالت پیغمبران نداشت السلام ای مظهر شور و شعور پای تا سر عشق سر تا پا حضور .
. 7⃣ صدها هزار نمونه موفق میشه ذکر کرد. مثال های قبل فقط از شعرای امروزی انتخاب شده. مقصود چیه؟ ما موظفیم در محضر شخصیت والای این حضرات، چه مرد و چه زن، مودب باشیم. با توجه به حساسیت های مراثی مخدرات این مساله در مورد ایشان باید بیشتر رعایت بشه. .
. 8⃣ و الا چه اتفاقی میوفته؟ ما ناخودآگاه ابعاد اجتماعی و سیاسی این بانوان رو، محدود به مراثی و مصیبت خواهیم کرد. و مشخصا در این حالت ما این چهره ها رو خواسته یا ناخواسته سانسور می‌کنیم. و از آن بانوانی که با غیرت و عفت بی‌مثالشون، پیام عاشورا رو به جهان مخابره کردن، صرفا شخصیت های مرثیه زده می‌سازیم. .
. ✅ : روضه باید خونده شه، منتها مودبانه و هنرمندانه. پیام این قیام که به واسطه ایشان تبیین شده، باید در هیئت بازگو شود. اتفاقی که امروز خیلی شاهدش هستیم. .
ممنون که خوندید🙏 لطفا اگر نظری، نقدی یا پیشنهادی راجع به بحث امروز یا حتی پست های قبلی کانال دارید حتما بفرمایید👇 🆔@ahaat_admin
19.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️صحبت های سرکار خانم موسوی راجع به تصویر اقرار شده و منفی ای که از در اشعار ارائه میشه... ••• •@ahaat_ir | آهات•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•| |• 📌راه ورود به مداحی و ستایشگری از زبان حاج 🎬قسمت اول ••• •@ahaat_ir | آهات•
. 💠برای ورود به بحث هوش موسیقایی حاج محمود کریمی، ابتدا فایل صوتی زمینه شب دوم محرم 1396 ایشون رو همراه با تحلیل حاج آقای فراهانی از این رو بشنوید تا انشاءالله در ادامه به گفتگو بپردازیم👇
AUD-20220725-WA0021.mp3
9.03M
◾️زمینه شب دوم محرم 1396 🎤حاج محمود کریمی
بسم الله برای بررسی بحث امروز به صحبت های دو شاعر و نوحه سرای زبردست یعنی حاج و حاج پیرامون این موضوع می پردازیم...
✅برای ورود به بحث لازم هست که ابتدا با مفهوم واژه ملودی و نغمه آشنا بشیم... بشونید مفهوم واژه ملودی و نغمه رو از زبان حاج 👇
. 1⃣ 👤حاج 👇 متاسفانه امروزه مداحان به دلیل همان تعد و مسابقه نانوشته، گاهی برای آن‌که ملودی و شعر یک اثر به جانشان بنشیند تا بتوانند بهترین اجرا را در هیأت داشته باشند، وقت نمی‌گذارند. زمانی که مداحی بنا دارد در یک شب ۵ نوحه جدید بخواند، قطعاً نمی‌تواند تمرکز لازم را داشته باشد. بنابراین مانند بسیاری از آثار، مداح تنها ملودی را اجرا می‌کند، در حالی که مداح باید بداند یک ملودی را با کدام مخرج صدا بخواند و این مستلزم تمرین و تمرکز است. .
آهات | آموزش مداحی
. 1⃣ 👤حاج #مهدی_زنگنه👇 متاسفانه امروزه مداحان به دلیل همان تعد و مسابقه نانوشته، گاهی برای آن‌که مل
. 2⃣ ادامه👇 مداح موفق باید ملودی را درک کند و در لحن به آن اضافه کند؛ کاری که امروزه حاج محمود کریمی انجام می‌دهد و گاهی یک ملودی ساده را با تشخیص لحن، به درستی اجرا می‌کند و می‌توان گفت هیچ مداحی مانند او ملودی را درست اجرا نمی‌کند؛ زیرا او ملودی را کشف می‌کند. البته حاج محمود نیز در سال‌های اخیر نوآوری‌ها و ابداعات دهه ۸۰ را ندارد؛ ولی همچنان یکه‌تاز اجرای ملودی‌های عاشورایی است. .
. 3⃣ 👤حاج 👇 گاهی افراد نوحه‌ای می‌سازند که به زعم خود جدید و نو است اما زمانی که به حاج محمود ارائه می‌کنند، او می‌گوید من این را خوانده‌ام. نگاه او به ویژگی‌ و هنر آن نوحه است که پیشتر در نوحه‌هایی آنها را به کار بسته است. حاج محمود مدت‌هاست بر روی موسیقی بین‌الملل کار می‌کند و در این زمینه ظرفیت‌سازی می‌کند و در کنار آن از موسیقی‌های بین‌الملل هم استفاده می‌کند. متأسفانه این روزها شاهدیم مداحان شهرستان‌ها از تهرانی‌ها الگو می‌گیرند و پیشرفت خود را در تهرانی خواندن می‌بینند در حالیکه حاج محمود توجه به موسیقی‌های محلی دارد. .
. 4⃣ ♦️حاج محمود با هنر انتخاب نغمه‌هایش همه را درگیر می‌کند. این شاعر و نوحه‌سرا با بیان اینکه متأسفانه برخی از هیأت‌ها به واسطه استفاده از برخی موسیقی‌ها و ضرب‌ها شبیه شده است، گفت: در این شرایط شاهد هستیم که با شروع سینه‌زنی، از روند هیأت حذف می‌شوند در حالی که زنان نوحه‌گران اصلی در صدر اسلام بودند. از سوی دیگر در سینه‌زنی، اقشار ۵۵-۶۰ ساله از دور می‌شوند. هنر مداح این است که موسیقی­ای را به کار ببرد که همه سنین را درگیر کند و حاج محمود کریمی این را دارد. .
. 5⃣ با پیدایش برخی سبک‌های موسیقایی در عده‌ای تلاش کردند تا علیه امپریالیسم و زورگویی‌ها فریاد زدن را به مردم آموزش دهند، گفت: هر سبک موسیقی در سه حوزه قابل بحث است: ۱. پیدایش و تاریخچه ۲. ویژگی‌ها ۳. کارکرد. مداحان اگر از یک سبک موسیقایی استفاده میکنند باید این در این سه حوزه تاریخچه و ویژگی‌های یک سبک موسیقایی را بشناسند و بعد بدانند این سبک موسیقی با این ویژگی‌ها در هیأت کارکرد دارد یا خیر! مثلا الان باید بدانند این موسیقی و که باب شده است، تناسبی با مدح اهل بیت و تبلیغ امام حسین(ع) ندارد❗️ حاج محمود است و برای رسیدن به هدف و ایده خود که تبلیغ اهل بیت (ع) است، نغمات و تحریرها را انتخاب می‌کند و ارائه می‌دهد. زمانی که نغمه‌ای به گوش می‌رسد فرد ناوارد عین آن را می‌گیرد و استفاده می‌کند اما یک متخصص ویژگی‌های آن را دریافت می‌کند و می‌خواند. .
. 7⃣ ♦️حاج محمود خود را خوب می‌شناسد و از آن خوب استفاده می‌کند. این شاعر و نوحه‌سرا با بیان اینکه در ساختمان خواندن، گوشه‌هایی برای اوج و فریاد زدن داریم. این یعنی حتی فریاد زدن هم چارچوب دارد. هر زمان کسی داد می‌زند از «» خارج می‌شود در حالی که هر فرد عادی به راحتی می‌تواند حدود ۱۶ پرده صوتی را اجرا کند و نیاز به نیست. حاج محمود بازه صوتی خود را خوب می‌شناسد و از آن خوب استفاده می‌کند. وی با اشاره به یکی از مصادیق در این خصوص، ادامه داد: مناجات «با روی سیاه، با گریه و آه، از راه اومدم با بار گناه» یک برای استفاده از تماما بازه صوتی در «خواندن» است. به عبارتی با تمام پرده‌های صوتی بخواند نه اینکه صرفا صدا تولید شود. .
. 8⃣ ♦️شیخی با بیان اینکه محمود کریمی به قلب و دونیم کره مغز او متصل است که نیم کره چپ محاسبه‌گر و نیم کره راست خلاق است. حاج محمود کریمی ضمن اینکه محاسبه می‌کند، نیز امر جدیدی را خلق می‌کند. او ضمن اینکه برای انتخاب شعر و حساب و کتاب دارد و محاسبه می‌کند اما فی البداهه خلق هنری دارد و این ناشی از فعالیت نیم کره راست اوست. 👌باید درباره آثار موسیقایی حاج محمود پایان نامه‌ها و رساله‌ها نوشته شود. 💢این شاعر و نوحه سرا با بیان اینکه اتفاق موسیقایی حاج محمود در تاریخ شیعه است و این غلو نیست گفت: همانگونه که در اخلاص و شعر و ... افرادی بوده‌اند که در تاریخ مداحی زبانزد بوده‌اند، حاج محمود کریمی نیز در تاریخ موسیقی مداحی شیعه و است. .