eitaa logo
کانال رسمی آیت الله احدی
6.9هزار دنبال‌کننده
987 عکس
507 ویدیو
31 فایل
کانال رسمی حضرت آیت الله احدی از شاگردان آیات‌عظام بهجت،حسن ‌زاده ‌آملی،بهاءالدینی، انصاری شیرازی و.. ارتباط : @Tartibi1 اینستاگرام: ahadi.ir دفتر قم: 02591001441 نشانی دفتر: قم پردیسان خ زاگرس خ مؤمن پور کوچه سوم دست چپ https://maps.app.goo.gl/QH6ns8RHAM
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم شب هفتم رمضان ۹۸ 🌀از اول تاریخ نزول قرآن تا حالا؛ قرآن روی اکثریت تذکر میدهد. یکی از آسیبهای فریبنده بشر؛ آسیبهای اکثریت است؛ قرآن هم روی آن خیلی تذکر میدهد. اکثریت از نگاه جمع قانون گذار؛ درست است و نگاه خوبی است. امّا از نگاه شرع، اکثریت نگاه خوبی نیست و لذا اکثریت مقبولیت مردمی دارد امّا مشروعیت الهی ندارد؛ و به این معنا نیست که اگر یک اکثریتی کاری کرده‌اند دلیل بر اینست که مشروعیت الهی دارد؛ خیر اینگونه نیست. لذا یکی از آسیبهای بزرگی که بچه های امروز ما را درگیر کرده است و خانواده ها را عموماً درگیر کرده است همین مقوله اکثریت است. ♻️در آیه ۱۱۶ سوره مبارکه انعام آمده است که: وَإِن تُطِع أَكثَرَ مَن فِي الأَرضِ يُضِلّوكَ عَن سَبيلِ اللَّهِ ۚ إِن يَتَّبِعونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِن هُم إِلّا يَخرُصونَ. اگر از بیشتر کسانی که در روی زمین هستند اطاعت کنی، تو را از راه خدا گمراه میکنند؛ (زیرا) آنها تنها از گمان پیروی می‌نمایند، و تخمین و حدس (واهی) می‌زنند. ↩️اگر از اکثریت مردم پیروی کنید؛ اینها تو را از مسیر خداوند گمراه میکنند. اکثریت مردم عاشق رقاصی؛ لهو ولعب؛ آزادیهای فاسد و حرام هستند. انسان از این آزادیهای حرام نمیتواند تبعیت کند؛ گمراه و فاسد میشود. اکثریت مردم روی گمان و تخمین حرکت میکنند. 💠و همینطور که در این آیه مبارکه شرح میدهیم: إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ مَنْ يَضِلُّ عَنْ سَبِيلِهِ‌. بدرستى كه پروردگار تو داناتر است به كسى كه گمراه شود از راه هدايت و ايمان‌ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ‌. و ذات اقدس الهى داناتر است به راه‌يافتگان از غير او. امّا خداست که آگاه تر از همه مردم است که تشخیص میدهد چه کسی گمراه است و چه کسی در مسیر و هدایت است. ✅علامه جوادی آملی میفرماید: این اطاعت به معنای اجابت است؛ یعنی شما اگر اکثریت مردم را اطاعت کنید حواستان باشد این اطاعت بچگانه است؛اجابت از خداوند حکیمانه است؛ امّا اجابت از اکثریت کودکانه است و شما را گمراه و از مسیر دور میکند. ❇️وقتی که بحث مدیریت میشود قرآن میفرماید عده‌ای میگویند: أَنَا أَكْثَرُ وَ نَفَرا. ما نفراتمون بیشتر است. وقتی بحث حاکمیت میشود عده‌ای میگویند: ًُ أَنَا أَكْثَرُ مالاً. ما ثروتمان بیشتر است. بعضی ها هم میگویند: نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ. ما مدیر قوی و شایسته‌ای هستیم. ❎اگر یک مدت با اینها رفاقت کنید، میبینید که اینها از قبل بوی کفر داشتند و بعد همان بوی کفرشان باعث شد حاکمیت را در دست گرفتند، و وقتی حاکمیت را در دست گرفتند فرار میکنند و میروند به سمت کفر؛ لذا ما هم حرفمان این است و تمام توجه‌مان این است که ما باید این واقعیت را بشناسیم. ✳️امام علی (ع) فرمودند: إِنَّ الْحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجالِ، اِعرفِ الْحقَّ تَعرِف أهلَهُ حق به شخصیت ها شناخته نمیشود. خودِ حق را بشناسید تا پیروان آن را بشناسید. شما فکر نکنید حق به مردان شناخته میشود؛ نه اول حق را بشناسید آنگاه ببینید مردان حق چه کسانی هستند. مردان حق را بعد از اینکه حق را شناختید آن وقت ببینید مردان حق چه کسانی هستند؛ این آکادمی علمی ماست. چون اکثریت مردم یا تابع ظن هستند یا آرای آنها بر اساس حدس و تخمین است. کسی که تابع ظن است و آرای آنها بر اساس حدس و تخمین است؛ او نمیتواند محور اندیشه های ما باشد. لذا ما یک تکلیفی داریم؛ تکلیف دینی و وظیفه شرعی ما این است که آیات الهی را یکی پس از دیگری برای مردم تفهیم کنیم و بگوییم حق همین است و رساله أَنَّهُ الْحَقّ بالقرآن این است که شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ. ↩️اگر کسی نماز بخواند میشود، شَهِدَ اللَّهُ. اگر کسی نماز با حضور قلب بخواند میشود، شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا. اگر کسی نماز با حضور قلب بخواند و بلرزد و در خداوند ذوب شود میشود، إِلَّا هُوَ. بعد هنگامیکه إِلَّا هُو شد؛ آن وقت ببینید وَ أُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ، اگر سواد هم دارد قَائِمًا بِالْقِسْطِ است؛ اگر علم او برای او حجاب نیاورد؛ غرور نیاورد آن وقت ازش اطاعت کن. این أُولُو الْعِلْمِ ما قبل إِلَّا است؛ علامه طباطبایی میفرمودند، نه به همین هو وصل است؛ یعنی آن أُولُو الْعِلْمِ، که ما میگوییم هر عمامه به سر نیست؛ آن أُولُو الْعِلْمِ، که میگوییم هر استاد دانشگاه نیست. ادامه دارد......... __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
بسم الله الرحمن الرحیم شب هفتم ماه رمضان ۹۸ ادامه صوتی....... 🌀در روایت داریم اگر یک عالمی؛ فقیهی و یا طلبه‌ای را دیدید، مشتاق مسائل و امور مالی است او را تکذیب کنید و به او بگویید انت المنافق. ✅نگاه ما اصلاً با دنیای دیگر فرق میکند؛ ما جهان بینیمان این نیست که هر کسی مردان حق است. خداوند امام حسین (ع) را هم در عرش و هم در قیامت جز اعلی علیین قرار داده است؛امام حسین (ع) در روز عاشورا حق را نمایش داد ولی چون اکثریت بودند میگفتند تو تنهایی و ما نمیآییم. ♻️در سوره مبارکه انعام آیه ۱۲۲ آمده است: أَوَمَنْ کَانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُوراً یَمْشِى بِهِ فِى النَّاسِ کَمَن مَثَلُهُ فِى الظُّلُمَتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا کَذَ لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ. و آیا آنکه (به واسطه جهل و شرک) مرده بود، پس او را (با هدایت خویش) حیات بخشیدیم و براى او نورى (از ایمان) قرار دادیم که با آن در میان مردم راه خود را بیابد، مَثَل او مَثَل کسى است که در ظلمتهاى (جهل و شرک) قرار دارد و از آن بیرون آمدنى نیست؟ این گونه براى کافران، کارهایى که میکردند جلوه داده شده بود. ❎خب افق نگاه انسان کامل چون افق محدودی نیست و زندگی محدود را نمیخواهد، و زندگی مادی را نمیخواهد اسمش را نور گذاشت چون نور هم مادی نیست. ❌هشدار جدی به شما بدهم با این روایاتی که داریم: از پیامبر (ص) نقل شده است که: « سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ تَخْبُثُ فِيهِ سَرَائِرُهُمْ وَ تَحْسُنُ فِيهِ عَلَانِيَتُهُمْ طَمَعاً فِي الدُّنْيَا لَا يُرِيدُونَ بِهِ مَا عِنْدَ رَبِّهِمْ يَكُونُ دِينُهُمْ رِيَاءً لَا يُخَالِطُهُمْ خَوْفٌ يَعُمُّهُمُ اللَّهُ بِعِقَابٍ فَيَدْعُونَهُ دُعَاءَ الْغَرِيقِ فَلَا يَسْتَجِيبُ لَهُمْ. در دوره آخرالزمان مردم و امتی را میبینم که باطنشان خبیث امّا ظاهری آراسته دارند؛ اینها صرفاً طمع به مال دنیای شما دارند؛ هیچ چیز از خدا نمیخواهند چون پیش خدا هم چیزی ندارند؛ اینها دینشان ریا است؛ یک ذره از عقاب نمیترسند؛ اصلاً خوف و ترس از عقاب در اینها نیست و لذا هرگونه حرام برای آنها شیرین است و از حرام خوری دست بر نمیدارند. ↩️این برای الان است؛ برای زمان ماست؛ این روایات به ما درس میدهند که نباید دنبال طایفه ای برویم که عمومیت این طایفه برمیگردد به اینکه ظاهراً از تو تعریف میکنند و میگویند در خط ولایتم و با شما هستیم امّا وقتی نگاه میکنید میبینید باطن خبیثی دارند و حرمتهای دین را نگاه نمیدارند؛ اساس دین که نه؛ حتی حرمتهای ظاهری دین را هم نگاه نمیدارند. میفرماید مواظب باشید؛ اینجور امت در عصر غیبت زیاد میشود. 💠پیامبر اکرم (ص) فرمودند: اسلام به زودی غریب برمیگردد. منظور این است که مردم دیگر علماء و فقهاء را نمیخواهند؛ مردم یک بازیگر را از فقهاء برتری میدهند؛ مردم لهو و لعب را از یک کلام فقیه برتری میدهند. 🔚 شما باید حتماً در دنیا که زندگی میکنید، موج شکن امواج فتنه ها را داشته باشید. ↩️موج شکن امواج فتنه ها؛ کشتی نجات بشریت؛ اهل بیت (ع) است. حتماً ائمه اطهار (ع) را داشته باشید وگرنه نمیتوانید موج شکن امواج فتنه ها را قوی کنید. ___ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
📌از مومن ناسپاسی میشود؛ کار خیری که انجام دهد بالا پیش ملائکه آسمان میرود، امّا در بین مردم اصلاً منتشر و بازگو نمیشود.... ______ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
بسم الله الرحمن الرحیم شب هشتم رمضان ۹۸ 🌀بنده تا دیشب آسیب های اجتماعی را بررسی میکردم امّا امشب یک فاصله‌ای میخواهم بیندازم، اصلاً ثمره من آخوند و علامه حسن زاده و آیت الله برجرودی و روضه چیست؟ ما برای چه آمده‌ایم؟ ↩آنچه که فلسفه وجودی مبلغین عظام را تشکیل میدهد یک کلمه است، اختیار مردم را درست کنند، مردم در اختیارشان مترلزلند، و در انتخاب، عزم و قصدشان گرفتارند. علماء با پاکی‌ها، طهارت، سعه صدر و با درایت‌های روحی، معنوی و قرآنی که دارند میتوانند اختیار تک تک بازاری‌ها، استاتید دانشگاه، دانشجو‌ها و کارگران را بسازند. 🌐لذا نشستن در جلسات علم افضل جلوس است. ائمه (ع) میفرمایند: آن مجلسی بروید که حدیث ما را میخوانند از ما و کلمات ما میگویند چون کسی که حدیث از معصومین (ع) بشنود اختیارش درست میشود و فردای قیامت هم محضر خداوند حجت دارد، که خدایا اگر من این را انتخاب کردم به این دلیل بود. ♻خداوند به پیامبر (ص) میفرمایند: در سوره مبارکه کهف آیه ۲۹: وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ، تو حق را بیان کن. وظیفه انسان کامل اینست که حق را بیان کند. فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ، اختیار با مردم است آن کس که میخواهد کافر بشود، میشود و آن کس که بخواهد ایمان را اختیار کند، میکند. ✅ما برای اختیار سازی مردم آمده‌ایم، برای جبر، فشار و زدن نیامده‌ایم. آیه ای که به خود پیغمبران (ص) میگوید: وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ. (سوره مبارکه الشعرا آیه ١٥١) شما خودتان نباید رفتار کسانی که به نفسشان اسراف میکنند، انتخاب کنید. چون در اینصورت مردم نمی تواند به اختیار نورانی، پویا و شکوفا برسد. ⬅پس خلقت انسان کامل برای اینست که اختیار مردم تکمیل شود. عجیب اینست که این انسان کامل که میخواهد اختیار مردم را کامل کند نیازمند دو عنصر است: 1⃣◀تعلیم و تربیتش ماورائی باشد. در سوره مبارکه علق آیه ۵ آمده است که: عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ. تعلیم انسان باید تعلیم ماورائی باشد. چرا خداوند نمیگوید اکرم، برای اینکه تربیتی که خدا ما را میکند تربیت ماورائی است. یعنی اگر به تو پول بدهد، خانه و ویلا بسازد به این مرد نمی توانید اکرم بگوئید. خداوند به تو ویلا نمیدهد، امّا تربیت ماورائی میدهد، عشق به حیات طیبه به زندگی دائمی میدهد. این عشق‌ها را که به تو میدهد، تعلیم تربیت ماورائی میگویند‌. تعلیم و تربیت ما اگر ماورائی شود، این جوان را اگر در اروپا هم رها کنید، مسجد میرود و حسینه را پیدا میکند ما به دنبال این هستیم. آنهایی که حقوق اسلامی گرفتند، فرار کردند و رفتند تربیت ماورائی نگرفتند. اگر روحانیون و قرآن خوان‌های مساجد فعال باشند. اگر برادرای عزیز ما که از صبح سرکارند، شب دست زن و بچه را بگیرند ببرند پای درس قرآن و اخلاق تا تربیت ماورائی بگیرند، آنگاه این جوان به بلوغ جنسی که رسید هر جا برود نگرانش نباشید، خودش میداند کجا برود. اینهایی که میبینید الان اتفاق میفتد، برای اینست که تربیت ماورائی ندارند، از بچگی شبکه پویا داشتند، بعدش سنتور و ... ❇به پیامبر (ص) میگویند: وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ. (سوره مبارکه نساء آیه ١١٣) چیزی به تو یاد میدهم که کسی به تو یاد نداد. ❎تربیت ماورائی کار معلم اخلاق است که باید آنقدر ریاضت قلبی بکشد و برای واردات قلبش هزینه کند تا به این مقام برسد. 2⃣◀به فکر عمران و آبادی باشد. هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ. وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا. (سوره مبارکه هود آیه ٦١). 💠تعمیر فقط، تعمیر خداست نه تعمیر شما. بعضی از عزیزان گول تعمیر تمدن روز را خوردند، امّا فقیه تعمیر تمدن روز را مادی می نگرد، تعمیر خدایی را معنوی و ماورائی مینگرد. کسی که تعمیر را مادی بنگرد میگوید ماشین یک میلیاردی بخرد و از این خوشش میآید.امّا فقیه چون معنوی مینگرد می گوید: این ماشین یک میلیاردی چیزی برای من نمیگذارد باید کاری کنم که در قیامت همراه من باشد. ✳در احوالات حاج عباس قمی آمده که در برزخ بعضی از چهره ها نورانی هستند، همه سوال میکنند این آقا کیست آنقدر نورانی است؟ چرا آنقدر نورانی است؟ پاسخ میدهند: چون یک مفاتیح نوشت که در تمام خانه‌ها هست، هر کس مفاتیح بخواند ثوابش به او میرسد کاری کرد که برزخ و قیامت را قبضه کرد. 🔚آقای مکارم در یکی از کلاس هایشان گفتند: آشیخ عباس قمی را در صف اول بهشت دیدند، گفتند چرا در صف اول است؟ پاسخ دادند چون مقتل الحسین را نوشت و دیدند بالای در نوشته شده: در الجنه الحسین. این ها را میگویند تربیت ماورائی. امّا فلان مرجع تقلید آمد جلویش را گرفتند، گفتند: این در روضه خوان‌های امام حسین (ع) است، صف مراجع آن سمت است. گفت: آن صف طولانی است. گفتند: بله روضه خوان‌های حسین زود میروند. ادامه دارد...... __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
Shab 25.mp3
8.57M
#شب_بیست_و_پنجم_رمضان۹۸
Shab 27.mp3
10.62M
#شب_بیست_و_هفتم_رمضان۹۸
Shab 26.mp3
10.48M
#شب_بیست_و_ششم_رمضان۹۸
Shab 24.mp3
6.4M
#شب_بیست_و_چهارم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم شب هشتم ماه رمضان ٩٨ ادامه ی صوتی...... 🌀آقای حسن زاده آملی هم درس عرفان را به همین سبک بیان میکردند و غالباً مباحثشان نظری بود. یک شب گفتند: شما غیب الغیوب هستید. اگر لاهوتیان به لاهوت نرسند، غیب الغیوب شما مفهومی ندارد. اگر حضرت جمعیه به مقام لاهوتی شما نرسد، جبروتی شما میرود. اگر شما جبروتی، چون غیب الغیوب هستید. اگر غیب الغیوب هستید، چون چند لاهوتی دارید. ↩️اول لاهوتی عالَم، علی بن ابی طالب (ع) است، آخر لاهوتی عالَم، حضرت مهدی (عج) است. میآید چون به غیب الغیوب وصل است. 🔹در سوره مبارکه جن آیه ٢۶ آمده است که: عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَىٰ غَيْبِهِ أَحَدًا. [ﺍﻭ] ﺩﺍﻧﺎﻱ ﻏﻴﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻏﻴﺐ ﺧﻮﺩ ﺁﮔﺎﻩ نمیکند. ✅یک شب خواستند ذکر مصیبت کنند، گفتند: علی (ع) و امام زمان (عج) هر دو غیب الغیوب عالمند. امّا وقتی این غیب به تاریکی رفت، که مادر غیب سیلی خورده است. مردم بعد از این، غیب را ندیدند و دستشان از غیب کوتاه شد. من که گفتم، غیب الغیوب را سیلی زدند چونکه غیب الغیوب شب قدر است، وقتی شب قدر سیلی بخورد، نزول قرآن بسته میشود، پس نزول قرآن کتک خورد، حقیقت قرآن کتک خورد. امیرالمؤمنین علی (ع) در مسجد کوفه سخنرانی میکردند، شخصی بلند شد گفت: خالد بن عرفطه مرد، امام (ع) به حرفش اعتنا نکرد. دوباره گفت، باز امام (ع) اعتنا نکرد. دوباره گفت، امام (ع) گفت خالد نمرد، پرچم مخالفان را به دست میگیرد و قیام میکند و از همین مسجد کوفه برمیخیزد علیه حکومت اسلامی و تو هم از یارانش هستی. آنقدر به وعاظ انتقاد نکنید، اینجا امام علی (ع) میگویند امّا گوش نمیکند. ♻️علامه حسن زاده آملی در مورد این آیه گفتند: تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ. (سوره مبارکه المسد آیه ١) بریده باد دست ابی لهب.، چون دنبال کاسبی حرام رفت و کاسبی حرام او را سیر نکرد. میگفتند طلبه ها دنبال کسب حرام نروید وگرنه شما هم بروید میشوید تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ. ادامه آیه میگوید: مَا أَغْنَىٰ عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَب. (٢) اخرش این کسب حرام چی شد؟ سَيَصْلَىٰ نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ. (٣) ❇️وقتی آیه إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا. (سوره مبارکه انسان آیه ٣) را نزد امیرالمؤمنین علی (ع) خواندند فرمودند، باور کنید ماییم. ما اهل بیت (ع) مردم را دعوت میکنیم به اینکه یا راه شاکر را بروید یا ما کسی را اجبار، تحمیل و تهدید نمیکنیم. ما راه را نشان میدهیم، خودشان میدانند کدام را انتخاب کنند. 🔚 در عیون الخبار آمده است که وقتی پیش امام رضا (ع) گفتند: اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ.(سوره مبارکه الفاتحه آیه ٦) امام رضا (ع) بلند شدند دست روی سینه گذاشتند و فرمودند: السلام علیک یا علی بن ابی طالب (ع)، و بعد فرمودند: صراط مستقیم علی (ع) است. هر بار نماز میخوانید، میگویید: اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ. بیاد بیاورید اختیار شما به دست علی (ع) است. این شب ها، شب های حساسی است. دعای افتتاح را یک شب ترک نکنید زمزمه کنید. اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ . ___ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
با سلام برای واریز فطریه و کفاره زیر نظر استاد احدی از طریق شماره کارت زیر میتوانید اقدام کنید: 6037701683901547 به نام مجتبی احدی همچنین جهت کمک به ساخت حوزه علمیه استاد احدی از طریق شماره کارت زیر هدایای خود را واریز نمایید: 5859831075434810 به نام مجتبی احدی
بسم الله الرحمن الرحیم سب نهم ماه رمضان ۹۸ 🌀یکی از مشکلاتی که قرآن پیش بینی میکرد مسئله تبرج است، سه مدل تبرج در قرآن است: 1⃣◀️تبرج اخلاقی جامعه‌ی شما رفته رفته لباسش را عوض میکند، خانم‌ها و آقایان متبرج میشوند. ↩️در قرآن کریم سوره مبارکه احزاب آیه ۳۳ داریم که: وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا. و در خانه هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستاده‌اش را فرمان بريد خدا فقط میخواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند. 2⃣◀️تبرج سیاسی اینست که انسان از امید به قدرت الهی فاصله بگیرد، و چشمش را به سمت قدرت های مادی کفار بسپارد. 3⃣◀️تبرج دینی از این مدل هم سه بار در قرآن آمده است، ممکن است لباست، لباس اسلام باشد ولی معنویاتت نباشد. ↩️در قرآن کریم سوره مبارکه تغابن آیه ۱۶ داریم که: فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنْفِقُوا خَيْرًا لِأَنْفُسِكُمْ ۗ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. پس تا بتوانید خدا ترس و پرهیزکار باشید و (سخن حق) بشنوید و اطاعت کنید و از مال خود برای (ذخیره آخرت) خویش (به فقیران) انفاق کنید. و کسانی که از خوی لئامت و بخل نفس خود محفوظ مانند آنها به حقیقت رستگاران عالمند. ✅لذا جاهلیتی که ما امروز داریم جاهلیت مدرن است، این جاهلیت سه عنصر دارد: 1⃣⏪علم 2⃣⏪صنعت 3⃣⏪مسکن ❌در جاهلیت مدرن هر کسی خود را عالم میداند از بچه دبیرستانی گرفته تا اشخاص در مدارک علمی بالاتر‌. ♻️نظر ما اینست که مشکل امروز ما، این نیست که طرف مسجد نمیاید بلکه این شخص به بدبختی، ایمان ندارد و کسی که به آن ایمان ندارد چه باید کرد. و لذا تنها کاری میتوان کرد اینست که بتوانید خودتان را حفظ کنید. تا آنها نیز از نور شماها استفاده کنند. مباحث نظری ما بسیار کامل است اگر آنها وارد این مباحث میشدند صددرصد اصلاح میشدند، چون این مباحث بدون شبهه است. در نهج البلاغه بحث میکند که اسلام چه فکری دارد؟ اسلام کارش ارزش آخرت گرایی است، یعنی تمام ارزش تو را به این سمت میبرد که یک دنیایی دیگری هم وجود دارد، و به سمتی میبرد که شخص به مقدار کافی مصرف میکند، و خوشا به حال کسی که هدفش فقط رضایت خداوند است. ❎در روایتی از امام صادق (ع) خصوصیات شخص احمق آورده شده است: 1⃣⬅️کسی است که ظاهر بین است. 2⃣⬅️کسی که فقط میخواهد طنز و لغو بگوید. 3⃣⬅️کسی هست که بددهن است و ناسزا میگوید. 4⃣⬅️همه را بی عقل میداند ولی خودش را عاقل میداند. ↩️حال عاقل کیست: کسی هست که در دل شب با خداوند ارتباط برقرار میکند. علوم خداوند را پخش میکند و اسرار خداوند را می آموزد. مزین به نور خداوند میشود، در دل این شخص آرزوی رسیدن به خداوند است. 🔚 امام علی (ع) تاکید دارند بر روی اینکه، رفاقت با کفار شما را حقیر میکند و نیازمند آنها میکند، رفت و آمد با فاجر زندگی شما را تباه میکند. ______ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
رمضان رفت ولی کاش صفایش نرود سحر و جوشن و قرآن و دعایش نرود کاشکی پر شده باشد دلم از نور سحر همره روزه و افطار، ثــوابـــش نرود عید سعید فطر مبارک باد. __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
بسم الله الرحمن الرحیم شب دهم رمضان ٩٨ 🌀برکت این ماه و عظمت این ماه اینست که حالات ما تغییر پیدا کند. أَللَّهُمَّ غَیِّر سُوءَ حَالِنَا بِحُسنِ حَالِکَ                بارالها ! حالِ بدِ ما را به حالِ نیکویت تغییر ده. ✅یک مقدمه ای را عرض میکنم، مسٔله بارداری زن یک مسٔله بسیار عقلایی است امّا آنچه که غیرعقلایی است اینست که یک دختر باردار شود. اتفاقاً این را قرنهای متمادی زشت میدانستند و میگفتند که دختری که هنوز ازدواج نکرده چرا ارتباط نامشروع گرفته و باردار شده است. در تمام کشورها و جهان تقریباً به همین صورت زشت میدانند؛ الان روند کشورهای غربی هم همینطور است. 💠در ماجرای حضرت مریم (س) ایشان وقتی باردار شد برای زایمان فرار کرد و رفت در صحرا و کنار یک درختی زایمان کرد و بچه را در آغوش گرفت و آمد در بین مردم؛ اولین حرفی که مردم زدند: قَالُوا يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا خیلی کار بدی کردی؛ این چه کاری بود کردی. يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيّ پدرت که مرد بدی نبود؛ مادرت هم زن پاک و فرهیخته ای بود؛ خیلی کار زشتی کردی. معلوم میشود که بحث بارداری دختر ربطی به نظام اسلامی یا حکومت اسلامی یا جمهوری ندارد؛ اصلاً نگاه دنیا همین است. خوششان نمی آید که دختر در منزل پدری اشتباهی مرتکب شود که منجر به سقط جنین یا امثال این شود. آن روزها هم که دین حاکم نبود، باز هم بد میدانستند و میگفتند که جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا ؛ خیلی کار بدی کردی. ✳️بحث امروزی سنت قطعی دنیاست ربطی به دانشگاه تهران یا دانشگاه آزاد یا فلان دانشگاه ندارد؛ همه بد میدانند لذا من میبینم که مادر بسیار بی حجاب است ولی نزدیکای ظهر که شد می آید دنبال دخترش؛ دستش را میگیرد؛ سوار میکند و میبرد؛ زشت میداند که یک وقت خدایی ناکرده جوانی به ایشان تعرض نکند. اصلاً همه این کار را زشت و بد میدانند نیازی نیست که علیه جمهوری اسلامی شعار بدهید. خب کشف حجاب نیز یک نوع بارداری میآورد. 🌐اسلام خلاف عقل حرف نمیزند و همه کار اسلام عقلانی است. خانمها شما حساب کنید خیلی محدود نشده اید؛ شما دو جا فقط بیشتر محدود نیستید؛ بنده به عنوان یک فقیه دارم عرض میکنم زنها در دو جا محدود هستند: 1⃣◀️با نامحرمان و اجنبی محدود هستند؛ آن هم تا حلقه صورت محدوداند؛ کف دست؛ پشت دست و حلقه صورت مانعی ندارد. 2⃣◀️لباسهایی نپوشند که دیگران را به سمت حرام تحریک کنند. اصلاً اسلام محدود نکرده است؛ فکرتان خیلی غلط است؛ آشفتگی زن را اسلام قبول ندارد امّا مهربانی زن را که قبول دارد؛ مهربانی زن را می ستاید. ↩️حالا فهمیدید چرا حضرت علی (ع) در نهج البلاغه میفرماید: النِّسَاء نَوَاقِصُ الْعُقُولِ زنها عقلشان ناقص است. آیا این توهین به زن است؛ نه منظور همین است. همین هایی که کشف حجاب میکنند؛ منظور این افراد هستند. بابا جان کشف حجاب نمیخواهد؛ شما فقط در دو جا بیشتر ممنوعیت ندارید؛ این همه آزادی دارید. ❌خب پس بگویید اصلاً عبدیت را قبول نداریم؛اصلاً نمیخواهیم بنده باشیم؛ اصلاً بگویید ما از خداوند روزی نمیخواهیم؛ هیچ چشم داشتی از خداوند نداریم؛ یکدفعه بگویید ما عبد نیستیم ما خودمان خداییم. نواقص عقل از این بیشتر؛ شما فقط در دو جا بیشتر محدودیت ندارید. امّا من مرد در اسلام خیلی محدودیت دارم: 1⃣⏪نمیتوانم بدن خواهرم که تیشرت پوشیده را ببینم. 2⃣⏪نمیتوانم از قسمتی از بدن خواهرم لذت ببرم. 3⃣⏪نمیتوانم لباسی در منزل بپوشم که عورتم مشخص شود. محدودیت مردان آنقدر زیاد است ولی خانمها فقط دو جا که آن هم محدودیت نیست؛ عفت و عزت شماست. به گونه ای خودتان را در ماشین لخت میکنید؛بیرون ماشین لخت میکنید خب این عقل ناقص نیست؛ مگه عقل ناقص چه چیزی است؛ نقص عقل همین است. ♻️امّا تعریف حضرت علی (ع) از زن در نهج البلاغه اینست که: «إِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة» زن گل خوشبوی جامعه است؛ بویش کنید. امّا زن را بازی نگیرید و بازیش ندهید؛ کالایش نکنید. 🔚 اساس قضیه اینست که زندگی زناشویی زن برای تکثیر نسل است؛ دامن پاک میخواهد تا نسل متکثر شود؛ دامن آلوده که نسل آلوده میدهد؛ چه فایده دارد نسل آلوده بدهد. ادامه دارد..... __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
بسم الله الرحمن الرحیم شب دهم ماه رمضان ٩٨ ادامه صوتی... 🌀امام صادق (ع) میفرمایند: مردی نزد پیغمبر (ص) آمد و عرض کرد یا رسول الله: به چه کسی نیکی کنم؛ فرمودند به مادرتان نیکی کنید؛ دوباره تکرار کرد بعد مادرم چی، باز هم فرمودند مادرتان، بعد از مادر چی آقا؛ دوباره فرمودند مادرتان، بعد از این سه بار فرمودند، پدرتان. ↩️باز در مقالات مینویسند به زن در اسلام احترام قائل نشده است؛ پس این چیست. ♻️جوانی نزد پیامبر (ص) جهت شرکت در جهاد آمد. ایشان فرمودند آیا مادر دارید؟ گفت بله، فرمودند برو در خدمت مادرتان باشید که بهشت زیر پای مادران است. و فرمودند جهاد واجب کفایی است و واجب عینی نیست. يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَرَدْتُ أَنْ أَغْزُوَ وَقَدْ جِئْتُ أَسْتَشِيرُكَ، فَقَالَ: «هَلْ لَكَ مِنْ أُمٍّ؟» قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: «فَالْزَمْهَا، فَإِنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ رِجْلَيْهَا» ✅واقعاً زحمات مادر خیلی بالاست امّا در کنار پدر به نتیجه میرسد؛ در عین حال عظمت را به مادر میدهند چون کانون محبت نشکند؛ کانون زندگی مهر و محبت نشکند؛ هدف اینست. ❎مادر امام سجاد (ع) گله کرد از ایشان که چرا شما نمیخواهید با من نهار بخورید؟ فرمودند مادر این ظرف غذا را جلوی من میزارید؛ یک طرف خودتان مینشینید و یک طرف من؛ من نمیدانم کدام لقمه را میخواهید بردارید؛ میترسم آن لقمه ای که شما نیت کردید من زودتر بردارم و بخورم. ❇️در رابطه با فضیلت زن آمده است که: ام سلمه خدمت پیامبر (ص) رسید و عرض کرد همه افتخارات نصیب مردان شده است؛ زنان چه سهمی از این افتخارات دارند؛ پیامبر (ص) فرمودند: هنگامی که زن باردار میشود در تمام طول مدت حمل به منزله روزه دار، شب زنده دار و مجاهد در راه خدا با جان و مال است و هنگامی که وضع حمل میکند آنقدر خداوند به او پاداش میدهد که هیچکس حد آنرا از عظمت نمیداند و هنگامی که فرزندش را شیر میدهد در برابر هر مکیدنی از سوی کودک خداوند پاداش آزاد کردن برده ای از فرزندان اسماعیل را به او میدهد و هنگامی که دوران شیرخوارگی کودک تمام شود یکی از فرشتگان بزرگوار بر پهلوی او میزند و میگوید: برنامه اعمال خود را از نو آغاز کن چرا که خداوند همه گناهان شما را بخشید. 🔚 شخصی محضر امام صادق (ع) آمد و گفت: آقاجان هنگامی که نزدیک سحر میشود فرزندم بیدار میشود و نمیتوانم نماز شب بخوانم فرمودند، همین که شیر میدهید و فرزندت را اداره میکنید و نماز شب نمیخوانید این افضل از نماز شب است. گفت میخواهم نماز شب هم بخوانم؛ فرمودند همینطور که شیر میدهید بگویید الله اکبر، گفت رو به قبله نیستم، فرمودند اشکال ندارد، گفت وضو ندارم، فرمودند اشکال ندارد، گفت طهارت ندارم، گفتند اشکال ندارد. __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
بسم الله الرحمن الرحیم شب یازدهم رمضان ٩٨ 🌀مهمترین توجهات ما نسبت به شب جمعه، همان توجهی است که فرشتگان به اهل شب جمعه دارند. ما یکی از فرشتگانمان معروف است به فرشته مناجات؛ معمولاً این فرشته سعی میکند که اهل مناجات را زیر نظر بگیرد؛ مستغفرین را آنهایی که اهل استغفارند. به اهل استغفار توجه خاصی میکند. ✅من آن اندازه ای که در خودمان میبینم اینست که بسیاری از ماها از استغفار درس نگرفتیم، چون استغفار اهل بیت (ع) فرق میکند؛ استغفار خواص فرق میکند؛ استغفار بندگان خالص خداوند فرق میکند. ❇️میدانید که استغفار از مغفر است؛ مغفر یعنی کلاهخود؛ آن لباس آهنینی که رزمنده در جنگ میپوشد آن را مغفر میگویند. مستغفر واقعی آن کسی است که این لباس استغفار را به تن کند که اگر بعداً؛ فردا؛ پس فردا؛ لحظه های بعد؛ ساعات بعد شیطان تیراندازی کرد؛ رگبار به ایشان زد؛ رگبار به بدنش آسیبی نرساند؛ این سپری باشد جلوی رگبار شیطان؛ بتواند جلوی تیرهای شیطان مقاومت کند. ↩️اصلاً ریشه استغفار برای همین است. مستغفرین بالاسحار آنهایی هستند که لباس رزم در لباس شب میپوشند که فردا اداره که میروند؛ به محل کار که میروند؛ خب تیرهای شیطان و لغزشها طبیعی است، ولی چون ایشان دیشب سحرخیزی داشت؛ آن لباس رزم را پوشید؛ دیگر تیرها به ایشان آسیبی نمیزند. در کرسی استغفار یک همچین مفهومی؛ یک همچین مصداق عینی پیدا کردین سلام برسانید. استغفار ما لقلقه زبان است؛ استغفار ما مجلس گرم کن است؛ استغفار ما شور و حال است؛ استغفار ما ناله و فریاد است؛ امّا استغفار ما در مقابل تیرهای شیطان اصلاً مقاومت ندارد؛ لذا چه بسا از دعا خوانهای ما فردا گرفتار معصیت میشوند؛ چه بسا افراد روزه گیر گرفتار معصیت میشوند. ♻️پیغمبر (ص) فرمودند: بروید آن مادر و دختری که منزل هستند بگویید بیایند؛ زمانیکه آمدند فرمود روزه تان را بخورید؛ گفتند آقا روزه ایم؛ فرمود شما که داشتید فلان گناه را میکردید پس روزه را افطار کردین. این روزه برای شما استغفار نیست. 💠اول دعای کمیل با اللّهُمَّ اغفِر شروع میشود به خاطر همین است؛ آقا میخواهد یک لباسی به شما بدهد که اگر بعد از اتمام دعای کمیل به سمت منزل حرکت کردید؛ تیرهای شیطان به شما اصابت نکند و بدن شما سالم بماند؛ هدف این است و هدف چیز دیگری نیست. 🌐آقای بهاءالدینی (ره) میفرمود: دعای کمیل هنرمند میخواهد؛ دنبال هنرمند است؛ میفرمود هنرمند دعا، کم است. هنرجو زیاد است امّا هنرمند کم است؛ کم هنرجو نداریم امّا هنرمند کم داریم. چنانچه هنرجوی شهادت زیاد است ولی هنر شهادت برای همه نیست؛ برای افرد مخلص و خاصی است. همه توجهتان این باشد که امشب به چه صورت گریه کنیم؛ داد بزنیم؛ نه. عاقل اینکار را نمیکند؛ بلکه همه توجهش اینست که بعد از دعا چکار کنم؛ در طول روز چکار کنم؛ در نشستهای با افراد در رفت و آمدها چه تکلیفی دارم؛ اینها خیلی مهم هستند. ⬅️لذا شما وقتی میخواهید دعا بخوانید نیازی نیست داد بزنید؛ انگشتتان را تکان بدهید؛ به بالا نگاه کنید و لبتان را تکان بدهید؛ آرام به خداوند بگویید چه حاجتی دارید؛ گاهی هم انگشتتان را تکان بدهید؛ علامت این باشد که دارید التماس میکنید و از خداوند حاجتتان را طلب کنید، این فضای وجودی دعاست. آنهایی که ۴ تا ۵ ساعت در سجده هستند، اینها دنبال ما بعد سجده هستند نه داخل سجده؛ دنبال آن نتیجه هستند. 🔔مشکل بعدی ما؛ دادگاه های ما بی ادب شدند؛ روزنامه های ما از ادب الهی دور شدند؛ کارمندان ادارات ما رشوه میگیرند؛ من با این جامعه درگیر هستم. با این جامعه چکار کنم؟ چگونه این جامعه را بسازم؟ چطور این جامعه را تربیت کنم؟ خودم را چطور تربیت کنم؟ مدرسه را چطور تربیت کنم؟ این پیراهن بنده سفید است سه هفته که نشویم و بعد از سه هفته بشویم مثل اول تمیز نمیشود. ما نمیخواهیم همه را جمع کنیم، و بگذاریم یک هفته بشوییم؛ هر هفته میشوییم؛ بحث اینجا طهارت است. 🔵ببینید در مجلسی که دعا میخوانید؛ فرشته میآید دم در مسجد و میگوید فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا، در این مسجد مردانی هستند که میخواهند پاک شوند. فرشته دنبال این است که میتوانید پاک شوید یا نه. 🔚 تا کی میخواهید قصه بگویید؛ تا کی میخواهی قصه بشنوید؛ چرا خودتان اهل قصه نمیشوید؛ چرا خودتان خاطره نمیگذارید؛ تا کی میخواهید از دیگران خاطره نقل کنید؛ بس نیست. خودتان صاحب خاطره شوید؛ ١٠ سال دیگر؛ ٢٠ سال دیگر خانم شما در جای دیگری از خاطرات شما نقل کند. مرد شما از زندگی شما بگوید؛ ازطهارت شما؛ از پاکی شما و از بچه های شما بگوید. ببینید اصلاً تمام توجهتان باید به کجا برود. ادامه دارد.... __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
بسم الله الرحمن الرحیم شب یازدهم ماه رمضان ٩٨ ادامه صوتی... 🌀امام حسن عسکری (ع) میفرمایند: در شب تاریک میتوانید یک مور سیاه را پیدا کنید؛ نگاه کنید این مور چه طور مخفی میشود؛ شرک در وجود شما از این مور سیاه هم مخفی تر است. « أَلاِْشْراكُ فِي النّاسِ أَخْفي مِنْ دَبيبِ الَّنمْلِ عَلَي الْمَسْحِ الاَْسْوَدِ فِي اللَّيْلَةِ الْمُظْلِمَةِ.» شرك در ميان مردم از جنبش مورچه بر روپوش سياه در شب تار نهانتر است. ✅من مدعی اخلاص بودم؛ من مدعی خلوص بودم؛ امّا امام حسن عسکری (ع) میفرمایند: نه نه، ای مدعیان خلوص؛ شما آن مور سیاه که در درونتان مخفی شده است را نمیبینید. ❇️گاهی امام باقر (ع) به خلال دندان مثال میزدند و میفرمودند: موقع خلال دندان دو کار باید انجام داد؛ اول اینکه بدانی کجا داری فرو میکنی و دیگر اینکه کدام ذره است که اذیتت میکند. میفرمودند: دعا مثل خلال در بدن انسان است؛ کجا میخواهی فرو کنید، به مغزت که پر از شبهه است؛ به قلبت که پر از لذتهای حرام است؛ به چه چیزی میخواهید فرو کنید. ✳️امام رضا (ع) میفرمودند: بسیاری از عبادت کنندگان را میبینم مصداقِ يَحْمِلُ أَسْفَار هستند؛ هدف ما این است يَحْمِلُ أَسْفَار نشویم. ً↩️و در سوره مبارکه جمعه آیه ۵ اشاره به این موضوع شده است که: مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ. وصف حال آنان که علم تورات بر آنان نهاده شد (و بدان مکلف شدند) ولی آن را حمل نکردند (و خلاف آن عمل نمودند) در مثل به حماری ماند که بار کتابها بر پشت کشد (و از آن هیچ نفهمد و بهره نبرد)، آری مثل قومی که حالشان این است که آیات خدا را تکذیب کردند بسیار بد است و خدا هرگز ستمکاران را (به راه سعادت) رهبری نخواهد کرد. ♻️سفیان ثوری میفرمود که امام علی(ع) به من بارها این را گفتند که، به شیعیان سلام برسانید؛ به اینها بگویید که در دنیا چشمتان گریان باشد در قیامت جلوی ما نگریید؛ چون آنجا بگریید فایده ندارد؛ امّا اینجا بگریید گریه هایتان در قیامت شفاعت میکند. 💠دو چیز از شما شفاعت میکند، یکی از آنها اینست که: 1⃣◀️گریه در شبهای ماه رمضان؛ در روایات داریم گریه های شبهای ماه رمضان به هیچ وجه جمع نمیشود بلکه این گریه ها برای طول سال مثل رود آب است، یعنی جایی پیدا کنید که اشک بریزید؛ نقطه ای پیدا کنید که با خداوند حرف بزنید. ✳️انسانهای عزیز؛ برادران گرامی من؛ روی اینها فکر کنید هر کدام از اینها در دعا است. مثال دیگر زد فرمود اگر بار شما گم شود؛ روی یک مرکبی بسته بودید؛ مرکب گم میشود؛ در بیابان هستید؛ صحرا و وادی است؛ هیچ چیز هم پیدا نمیشود؛ لحظه های تشنگی و گرسنگی رسید؛ یکدفعه صدای مرکبتان را میشنوید، چقدر خوشحال میشوید؛ مرکبتان میاید؛ غذا و آب آورده است؛ فرمود این گریه های شما خداوند را بیش از اندازه خوشحال میکند که امشب یکی از بنده های من آمده و با من اینجوری ناله میزند؛ با من حرف میزند؛ گاهی اینجوری مثال میزنند. ⬅️اینها مثال تشبیهی نیست مثال تمثیلی است، تفاوت مثال تشبیهی و تمثیلی در اینست که: مثال تشبیهی یعنی این آقا مثل آن یکی آقا است؛ اگر این آقا سحرخیز است آن یکی هم سحرخیز است. امّا مثال تمثیلی این نیست یعنی خودتان را مانند او کنید. یعنی شما چون آیت الله بهجت نیستید ولی مثل ایشان باشید؛ شما چون امام علی (ع) نیستید مثل ایشان باشید؛ در عرفان اینها را مثال تمثیلی میگویند. یعنی من نمیخواهم بگویم شما هستید میخواهم بگویم مثل او باشید. 🔚حاج آخوند معصومی (ره) میفرمود: ما ٢۵ تا مجتهد بودیم پی درس جواد آقای ملکی تبریزی، میفرمود اصلاً از صفات تشبیهی به ما درس ندادند؛ گاهی آنقدر گریه میکردند و میگفتند، مثل امام باقر (ع) گریه کنید؛ مثل امام صادق (ع) گریه کنید؛ وقتی نمیتوانید گریه کنید از در حضرت ابوالفضل (ع) وارد شوید؛ اگر از در ایشان هم نمیتوانید، از در آن زن سیلی خورده وارد شوید؛ اینجوری ما را گریه می آوردند. ادامه دارد...... __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
بسم الله الرحمن الرحیم شب یازدهم ماه رمضان ٩٨ ادامه صوتی... 🌀ببینید در صفات تشبیهی صفات تنزیهی؛ صفات لولایی است؛ در صفات لولایی که به اینجا نیست آنجا حضرت جمعیّه است؛ اینجا که لاهوت هم نیست تا برسد به جمعیّه. اینجا که ملکوت هم نیست تا برسد به ربوبیت حق؛ ربوبیت حق بعد از ملکوت است. اینها نکاتی است که در معرفت شخص دخیل است؛ معرفت شخص به این سادگی نیست؛ واقعاً مشکل است؛ واقعاً زحمت دارد؛ واقعاً عزیز است؛ واقعاً عظیم است. ✅شاگردان آقا سید علی قاضی (ره) اشتغالات غیر الهی نداشتند؛ اشتغالات مادی آنها را مشغول نمیکرد؛ اصلاً سید علی قاضی (ره) و مرحوم شاه آبادی تکرر ازدواج کردن؛ چرا تکرر ازدواج کردن؟ خواستند به همه حالی کنند ازدواج مانع عرفان نیست؛ بچه مانع عرفان نیست و خوب هم نشان دادند. عرفان یک مقوله دیگری است؛ عرفان ذوب شدن در خداست و آنها نیاز به این لذت جنسی نداشتند. عرفان با خنده؛ ازدواج و زندگی جور است؛ عرفان همین هاست، بازی در آوردن نیست. واقعاً تحصیل میکردند؛ تحصیل واقعی بود؛ تلمذ بود؛ الان این تحصیل نیست؛ تلمذ نیست؛ الان حال است نه تلمذ؛ حال خوشی داریم. ↩️تلمذ یعنی صفات تمثیلی؛ حال یعنی صفات تشبیهی؛ شما در صفات تشبیهی بیشتر حال میکنید. ♻️آقا جان علامه حسن زاده میفرمودند: شب جمعه ما تا نزدیک های صبح احیاء میگرفتیم؛ با علامه طباطبایی ١٠٠٠ تا (إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ) میخواندیم؛ ایشان جلو بودند و ما عقب. میگفتم شما پایتان درد نمیکرد؛ مثلاً تجدید وضو نمیکردید؛ میگفتند نمیدانیم؛ آنقدر محو در علامه میشدیم که نمیدانیم. این سوال را که از آقای حسن زاده هم میکردیم میگفتند نمیدانیم. به چه عزتی رسیدند؛ به اینها صفات تمثیلی میگویند. ❎در همین مقدمه ریاض نوشته است؛ صاحب ریاض تالي تلو مقام عصمت شد؛ شیخ مرتضی انصاری تالی تلو مقام عصمت شد. نماز ظهر و عصر را گاهی ده بار تکرار میکردند؛ میگفتند وسواس ندارم؛ خوشم میآید با خداوند حرف میزنم؛ این را واجب تبعی میگویند؛ به واجب تبعی عمل میکردند؛ اینها تربیت خدایی است. 🔚 امام خمینی (ره) میفرمودند، دعای کمیل را به زبان خودتان نخوانید؛ دروغ میشود؛ دعا را به زبان خود علی (ع) بخوانید؛ چونکه علی (ع) گفت من میگویم، علی (ع) فرمود، (صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ)، من نمیتوانم بگویم؛ من کجا میتوانم صبر بر عذابت کنم؛ نمیتوانم. _ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
بسم الله الرحمن الرحیم شب دوازدهم رمضان ۹۸ 🌀یکی از آسیب های بزرگ اجتماعی خطر واپس گرایی است. البته این واژه از نظر علمی پر مغز است و کاربرد آن در دانشگاه در کتابهای علمی مطرح شد. ⬅️واپس گرایی در علم ما به معنای اِرتِداد است، یعنی در فقه به کسی میگویند که مرتد میشود. قرآن قرنها قبل گفت که ارتداد از خود شخص نیست، یعنی مثلاً هیج جوانی نمیآید مرتد شود، چون همه میدانند خالق این جهان خداوند است. لذا خود قرآن هم میفرماید: أَفِي اللَّهِ شَكٌّ. (سوره مبارکه ابراهیم آیه ١٠) یعنی هیچ کس نمیتواتد در خدا شک کند. پس ارتداد از من و شما نیست. ❌این خطر ارتداد یا خطر واپس گرایی از کجاست؟ در اثر اطاعت از فرهنگ بیگانه است. الله اکبر این را قرآن میگوید قرآن معجزه است. یعنی اگر کسی میگوید: من دین و قرآن را قبول ندارم، به خاطر اینست که فرهنگ بیگانه او را مسخ کرد و چشم و گوشش را بست، وگرنه خودش هم میداند آنچه همیشه با اوست، خداوند است. آنچه با اوست، قرآن است و نمیتواند از آنها فاصله بگیرد. ✅أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا، خطاب آیه به مومنان است، إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلى‌ أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ‌. شما اگر فرهنگ کفار را در خودتان گسترش بدهید خطر انحراف و ارتداد در شما جدیست و بر میگردید به اِعقاب یعنی واپس گرایی. ↩️البته قرآن میگوید بیشتر اینها که دنبال افکار بیگانه میروند، از روی خیر خواهی است. مثلاً میگویند چه اشکالی دارد؟ مردم میخواهند شاد باشند، میخواهند بخندد. ❗️ماهم نمیگوییم نه امّا به چه بخندد با رقص زنان؟ به اختلاط زن و مرد؟ به چی بخندد؟ این برای ما مهم است. ♻️مرحوم علامه طباطبایی میفرماید، لذا از این آیه استفاده میشود که تک تک کفار از در خیرخواهی وارد میشوند، فرهنگ خود را در میان مسلمانان ترویج میدهند بگونه ای که مسلمانان میگویند: خیر خواه تر از کفار ندیدیم. چون عقلشان مسموم شد. مسمومیت عقل باعث میشود کاملاً بیگانه را بر خودی ترجیح بدهند. ❇️لذا بنده به اساتید دانشگاه و بزرگان عرض میکنم مطالعه کنید. غالب متخصصین ما در قسمت های مختلف علمی خودشان مسلط اند امّا فاقد بهره های قرآنی و دینی هستند. جهل علمی و جهل دینی در کشور ما خیلی زیاد شد. چون واپس گرایی بر اصول اخلاقی و روش های دینی مقدم شد. 🔴جوانی در یکی از جلسات بنده بلند شد و گفت، کشورهای غربی چرا جهنم بروند؟ پیامبر ندارند کسی که پیامبر ندیده چرا جهنم برود؟ عرض کردم پیامبر دو قسم است: 1⃣◀️پیامبر ظاهری ⬅️ پیامبر (ص) است 2⃣◀️پیامبر باطنی ⬅️ عقل است. پیامبر ظاهری در خدمت پیامبر باطنی است. 🔹اروپایی ها و آمریکایی ها عقل دارند یا نه؟ به اعتبار عقل آنها میشود عذابشان کرد یا نه؟ در نهج البلاغه داریم: وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول(خطبه ۱) یعنی پیامبر ظاهری آمده عقل بشر را شکوفا کند، زیر و رو کند، یعنی آنها در خدمت عقل اند. ❎لذا ما در فلسفه و عرفان میگوییم: بعثت در طول عقل است نه در عرض عقل. میگوییم بعثت معلول عقل است و عقل علت بعثت. رابطه بین بعثت و عقل رابطه علت و معلول است، عرضیت نیست. یعنی من در عرض دیوار هستم، دیوار سنگ و آجر است و بدن من گوشت است این عرض میشود. امّا سر، قلب و خون من، طول هم هستند، تمام بیست عضو بدن من طول هم هستند و با هم رابطه علت و معلول دارند، همه به هم وصل اند. فعالیت بعثت و فعالیت عقل با هم یکی است. 💠در واپس گرایی، جامعه درگیر دو رکن اساسی است: اساتید محترم در دانشگاه ها دو چیز باعث میشود که سر کلاس شما منحرف شوند و دو عامل قطعی باعث میشود منبر شما اثر نکند یا یک هیئت هزار نفری همه گریه کنند ولی نتواند دو نفر را با حجاب کند. 1⃣◀️خروج از تحت ولایت الله هر وقت از تحت ولایت الله خارج شدید بدانید ولایت شیطان بر شما حاکم میشود. 2⃣◀️تکامل ابزار، جایگزین تکامل نفس میشود. هر وقت تمام زندگی شما، فکر شما، درس شما بشود تکامل ابزار و چیزی از تکامل نفس نگویید شما کامل به طرف خطر واپس گرایی میروید. 🔚 لذا میگویند چرا عقل را زیر حجاب شهوت قربانی میکنید؟ چرا عقل را زیر فرهنگ بیگانه از بین میبرید؟ ادامه دارد.... __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا کمکم کن! جلوی درندگی نفسم را بگیرم.🙏🙏🙏 __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
با سلام ⬅️دوستانی که جهت تدوین کلیپ میتوانند کمک کنند به ادمین کانال پیام بدهند. __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir