🌀 تفاوت نگاههای حماسی و احساسی به عاشورا
📝 بخش نخست
1⃣ اینکه مردم از کربلا چه درسی بگیرند و بر سر کدام مظلومیت اشک بریزند، به تبیین علمای دین برمیگردد.
همانطور که روایات بسیاری بر اجر اشک و عزاداری و زیارت ائمه (ع) به ویژه سیدالشهداء (ع) دلالت دارند، روایات بسیاری هم شرط قبولی تمام اعمال از جمله زیارت را، تقوا داشتن، اجتناب از محارم و انجام فرائض میدانند. وظیفه عالم دینی بیان هر دو دسته است. هرکدام که گفته نشود یا کمرنگ بیان شود، باعث انحراف در دین است. گاهی آنقدر از ثواب اشک برای مخاطب گفته میشود که مستمع بعد از روضه جری بر گناه میشود! این تلقی مخاطب، یعنی انحراف از مکتب ولایت سیدالشهداء (علیهالسلام).
لذا اینکه هر ساله عاشورا تکرار میشود؛ ولی مخاطب نسبت به قبل محرم، رشد چشمگیری ندارد، ریشهاش در تبیین غیرعالمانه از عاشوراست.
2⃣ مجلس ذکر اهل بیت، بیش از آنکه بر پایه ذکر مصیبت ایشان باشد، باید بر پایه تبیین صحیح ولایت حضرات، مطالبات و خواستههای ایشان از شیعیان باشد. مجلس ذکر اهل بیت، باید مجلس توحید و تقرب به خداوند باشد، نه مجلسی که معاذالله بوی اباحهگری و غلو بدهد. مجلس ذکر اهل بیت، باید مجلسی باشد که مستمع آن به عمق معرفت اباعبدالله برسد، نه اینکه صرفا آه و اشک و زدن سینه باشد. سینهزن حسین، وقتی از مجلس بیرون میرود، باید احساس کند شوق برای بندگی و اطاعت در او دوچندان شده است.
3⃣ عاشورا، تنها یک نبرد نیست، بلکه نوعی سبک زندگی است که هدفش اوج رضایت و تقرب الهی است. اگر از عاشورا گفته شود ولی از چگونگی کسب رضایت الهی در تمام عرصههای زندگی چیزی گفته نشود، کربلا ناقص تبیین شده است.
اینکه نتیجه این اشک و عزاداری چه شود و چه تأثیری بر ایمان و رفتار مردم بگذارد، به تحلیل و نگاه مداح و منبری برمیگردد؛ چون مردم، کربلا را از دید واعظ و روضهخوان میبینند. در نتیجه هرچه ایشان کربلا را عمیق فهمیده باشند، باعث رشد بینش مردم میشوند.
@ahadiis
یادی کنیم از پدر آیتالله بهجت؛ مرحوم کربلایی محمود بهجت فومنی ؛ شاعر شعر معروف و قدیمی :
"امشبی را شه دین در حرمش مهمان است
عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است
مکن ای صبح طلوع"
رحمت خدا بر ایشان و فرزند صالح او ...
@ahadiis
مخنف می گوید :
چون سر حسین ( ع ) را به
سمت الجصاصه بردند
و از تکریت عبور کردند به دیر مسیحیان
رسیدند راهب دیر از آنان پرسید
که این سر از آن کیست ؟
گفتند از آن کسی که بر امیرمومنان
یزید بن معاویه خروج کرده است
راهبِ جوانی آن جا بود به پیر دیر گفت :
این سر فرزند دختر پیامبر مسلمانان است .
پیر گفت : زنهار! برو و ناقوس های دیر را
به صدا دربیاور تا خدا و خلقش بدانند که
ما بری از این مسلمانانیم که بر فرزند
پیامبرشان نیز رحم ندارند !
✍🏻 تاریخ طبری
@ahadiis
👤 توییت استاد #رائفی_پور
✍ اباعبدالله علیهالسلام اجازه نداد ورژن و خوانش یزیدی و اموی از اسلام از امام که نماینده اسلام ناب محمدی و علوی بود، تأییدیه بگیرد.
🔹همانطور که ما نباید اجازه دهیم فساد سیاسی، اقتصادی یا هر نوع دیگر آن را به اسم انقلابی برای مردم جا بیندازند.
@ahadiis
▪️:: ماجرای تخریب چهره های انقلابی چیست؟
▫️این روزها هماهنگی پنهانی که بین برخی جریانات سنتی اصولگرایی و اطلاحطلبان که از اسفند ما شکل گرفته بود در تخریب دکتر زاکانی عیان شده و آنچیزی که مدتها میگفتیم که برخی اصولگرایان برای ماندن در قدرت حاضر هستند با اصلاحطلبان همصدا شوند! حالا واضح قابل تشخیص است.
▫️اما علت این هماهنگی مشکوک بین این دو جریان به ظاهر دشمن هم! در این مقطع زمانی چیست؟!
▫️آنچه مشخص است آقایان اصلاحطلب و پدرخواندههای اصولگرا در دو انتخابات پیاپی (مجلس و ریاستجمهوری) با شرایط غیرقابل پیشبینی مواجه شدند و نمیخواهند این تجربه را مجددا در #انتخابات_شورای_شهر سال آینده تجره کند.
▫️بله دقیقا تخریب این ۳چهره را تا انتخابات سال آینده در برنامه دارند.
۱. #جلیلی به دلیل پشتوانه ۱۴ میلیونی
۲. #رائفیپور به دلیل اقبال به جبهه صبح ایران
۳. #زاکانی به دلیل پشتوانه مردمی و اقدامات اثرگذار یکسال آینده
▫️بر اساس حضور جبههمردمی این ۳نفر در مطالبات جریان انقلابی/مردمی در رویدادهای سیاسی یکسال گذشته کشور، قطعا میتواند برای اصلاحطلبان و پدرخواندههای اصولگرا موجب دردسر در انتخابات سال آینده شورای شهر شوند و آنها هم به درستی این خطر را درک کرده اند و درحال تخریب این سه چهره مردمی هستند.
پن: همه جیغها به خاطر #انتخابات است.
#انتخابات
#انتخابات_شورای_شهر
#جهاد_تبیین
@ahadiis
هدایت شده از احادیث زندگی
هدایت شده از کافه بهلول (طنز سیاسی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شعر زیبای نزار فرانسیس، شاعر مسیحی لبنانی برای امام حسین علیه السلام
@bohlool
💬 سوال: در صورت عدم نیاز به وام قرض الحسنه آیا فروش حق اولویت و امتیاز آن به دیگری جایز است؟
قابل ذکر است که این وام به اسم من بوده و به حساب من واریز شده و دفتر چه اقساط نیز به نام من صادر می شود و بنده بعد از گرفتن وام تمام مبلغ را به همکارم می دهم تا اقساط آن را پرداخت نماید.
پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: در هر صورت فروش اصل وام جایز نیست.
🔹 آیت الله مکارم: چنانچه خريد و فروش امتياز وام، با مقررات بانکي که وام مي دهد مخالفت نداشته باشد، اشکالي ندارد.
🔹 آیت الله سیستانی: اگر پول را بابت حضور در بانک و امضا به نفع شخص دیگر می گیرید اشکال ندارد
❇️ حدیث: امام صادق(علیه السلام): هر کس بخواهد تجارت کند باید احکام دین خود را بیاموزد تا بدین وسیله حلال را از حرام باز شناسد. کسی که احکام دین خود را نیاموزد و تجارت کند در کام شبهات فرو میغلتد.
🌎 استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید
@ahadiis
💌امام حسین علیه السلام:
إنَّ شیعَتَنا مَن سَلِمَت قُلوبُهُم مِن کلِّ غِشٍّ وَغِلٍّ وَدَغَلٍ
بی گمان شیعیان ما، دل هایشان از هر خیانت، کینه، و فریبکاری پاک است.
منبع : بحارالأنوار، ج 68، ص 156
@ahadiis
هدایت شده از علی خان آبادی
ایلان ماسک توییت زده از پهپاد ایرانی تعریف کرده،خسروانی مافیای اصلاحات مسئول صنف خودرو توییت زده که نه ایران این نیست، عکس پراید له شده گذاشته. ما بخاطر وجود امثال تو ک مسئول هستید و نمیگذارید دانشمندان نخبه ایران صنعت خورده به دست بگیرند باید از این آشغالها سوار بشیم!
@alikhanabadi
💠وظيفه شيعيان ...
◽️
در جريان تشرف يکی از علما خدمت امام زمان عليه السلام در حرم امام حسين عليه السلام ،
☑️ حضرت مهدی ارواحنا فداه به وی فرموده بودند :
🔺شما وظيفه داريد از طريق جدم امام حسين عليه السلام مرا به تمام دنيا معرفی کنيد .
❓چرا به شيعيان نمی گوييد من هم مثل جد بزرگوارم غريب و تنها هستم .
☑️ امام حسين عليه السلام ، اگر در صحرای کربلا تنها ماند ؛ من هم در صحراها تنها هستم و هر لحظه ندای " هَل مِن ناصِر یَنصُرُنی " را سر می دهم .
❗️اما کسی به ندای من توجهی نمی کند .
◽️ چون شيعيان علاقه خاصی به امام حسين عليه السلام دارند ، شما می توانيد از اين راه ، مظلوميت ما را با زبان و قلم خود به آنها معرفی کنيد .
📚 کيست مرا ياری کند : ص۷۴
@ahadiis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️کدام یک از انسانها با دینداری سطحی که دارند هلاک خواهند شد .
▪️تحلیل جالب سخنان امام حسین علیهالسلام از زبان استاد ازغدی
@ahadiis
!⚫چرا اسبها که حیوانات فهمیده و نجیبی هستند، روز عاشورا بر پیکر مطهر امام حسین علیه السلام تاختن؟!
▪️حدود هشتاد سال پیش
یکی از علمای اصفهان که از سادات خیلی اصیل هم هستند...
✔آن زمان ايشان جوان بوده و روضه خوان
دهه اول محرم بوده، به يكى از روستاهای اطراف منبر می رود. آن روز برف سنگينى مى آمده است.
🔹وقتى روضه اش تمام مى شود بايد به يك روستای ديگر با فاصله مثلاً يك فرسخ برود.
🍂نقل می کند:
عباى زمستانيم را به سر كشيدم و سوار بر الاغ شدم و رفتم. برف سنگينى مى آمد. مقدارى كه آمدم احساس کردم، گويا يك سوارِ ديگر از پشت سر من، دارد مى آيد.
☘حدس زدم یه نفر از روستا آخرش آمده مراقب من باشد.
▪️بعد آن آقا كه پشت سر من مى آمد گفت:« آ سيد مصطفى سلامٌ عليكم».
🔹گفتم:« سلام عليكم» .
▪️گفت: «مسئلةٌ»(یعنی سوالی داشتم؟)
🔹گفتم:« بفرماييد».
▪️گفت:« آيا در روز عاشورا دشمن بر جسد حضرت سيدالشهداء اسب تاخت؟
🔹گفتم:« بله من در تاريخ خوانده ام كه چنین کاری کرده اند.
▪️آن آقا گفتند:« و اسب ها هم بر بدن رفتند؟»
🔹گفتم: «بله در تاريخ هست كه اسب ها هم بر بدن رفتند.»
🔸مدتى گذشت و يك خورده جلوتر آمديم. باز آن آقا گفتند:« آسيد مصطفى! آيا متوكل عباسی خواست قبر حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) را، منهدم كند؟»
🔹گفتم: بله سعى كرد كه از بين ببرد».
▪️گفت:« گاوها را فرستاد كه قبر را شخم بزنند و مساوى كنند؟»
🔹گفتم:من در تاريخ خوانده ام كه فرستادند اما گاوها نرفتند.
▪️گفت« چطور؟ اسب كه حيوان نجيب و خوش فهمى است و در عالم خودش بيش از گاو متوجه می شود، اما بر جسد و بدن مبارك حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) رفت ولى آن گاوها حتى بر قبر مطهر هم نرفتند و قبر را از بين نبرند؟!»
✔آقا سید می گوید:
من به فکر رفتم که عجب سوالى شد! اين از محدوده توانائى فکری اين آبادى و اين منطقه بيرون است! داشتم به جوابش هم فكر مى كردم.
🔆گويا حس كردم از همان پشت سر نورى به دلم افتاد و جوابی برای این سوال به نظرم آمد.
🔸گفتم:« البته اين قضيه يك جوابى دارد».
گفتند:« چى هست؟»
🔸گفتم:« روز عاشورا حضرت سيد الشهداء (عليه السلام) خواسته بودند كه هر چه دارند را براى خدا بدهند حتى اين يك مشت استخوان را گذاشتند وسط و خودشان اجازه دادند و خودشان خواسته بودند كه اسب بر بدن مبارکشان برود. خود حضرت خواستند هر چه داشتند را در راه خدا داده باشند.
🔥اما در جريان متوكل، اينها مى خواستند آثار حضرت را از بين ببرند.
▪️نظر امام حسین (علیه السلام) بر از بين رفتن آثارشان نبود، از اول خود حضرت مى خواستند، آثارشان محفوظ بماند تا مردم به اين وسيله بهره ببرند و مقرّب به خدا شوند».
⚘آن آقا كه پشت سر بود، فرمود:« درست است.»
🔹آقا سید مصطفی می گوید: بعد پشت سرم را نگاه كردم ديدم هيچ كسى نيست حتى جاى پائى غير از همين مسيرى كه من آمده ام، نيست...(فهمیدم آقا امام زمان عج بوده اند)
📚دفتر نشر بیانات حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری
🙏 اللهم عجل لولیک الفرج
@ahadiis
🔴اگر به جای زن بودن کالا باشی بالاخره تاریخ مصرفت تموم میشود
🔹متاسفانه فضای مجازی دختران مارو در مسیری انداخته که هر روز بیشتر به سمت اثرگذاری اجتماعی با ظاهر خودشون میرن که این به نوعی استفاده کالایی از جسم زنانه است که بعد از مدتی کارایی خودش رو از دست میده ..
هر آنچه که این روانشناس غیر مذهبی گوشزد کرده است را سالها قبل اسلام در قالب زیست عفیفانه، رشد عقلانی، تشخص اجتماعی، آگاهی سیاسی فرهنگی، سرمایه گذاری معنوی به بانوان هدیه کرده است و هر زن مسلمان را یک ملکه در عمارت اسلامی خودش کرده است.
✍عالیه سادات
@ahadiis
#عارفانه
◼️ حماسهای که امام زین العابدین علیه السلام در مجلس یزید آفرید!
▪️در روز جمعهاى در شام نماز جمعه است. ناچار خود یزید باید شرکت کند. اول آن خطیبى که به اصطلاح دستورى بود، رفت و هرچه قبلا به او گفته بودند گفت؛ تجلیل فراوان از یزید و معاویه کرد، هر صفت خوبى در دنیا بود براى اینها ذکر کرد و بعد شروع کرد به سبّ کردن و دشنام دادن على(ع) و امام حسین(ع) به عنوان اینکه اینها -العیاذباللَّه- از دین خدا خارج شدند، چنین کردند، چنان کردند.
▪️زین العابدین(ع) از پاى منبر نهیب زد: «ایهَا الْخَطیبُ! اشْتَرَیتَ مَرْضاةَ الَمخْلوقِ بِسَخَطِ الْخالِق» تو براى رضاى یک مخلوق، سخط پروردگار را براى خودت خریدى.
بعد خطاب کرد به یزید که آیا اجازه مىدهى من بروم بالاى این چوبها دو کلمه حرف بزنم؟ یزید اجازه نداد.
▪️آنهایى که اطراف بودند، از باب اینکه على بن حسین(ع)، حجازى است، اهل حجاز است و سخن مردم حجاز شیرین و لطیف است، براى اینکه به اصطلاح سخنرانىاش را ببینند، گفتند: اجازه بدهید، مانعى ندارد. ولى یزید امتناع کرد. پسرش آمد و به او گفت: پدرجان! اجازه بدهید، ما مىخواهیم ببینیم این جوان حجازى چگونه سخنرانى مىکند. گفت: من از اینها مىترسم. اینقدر فشار آوردند تا مجبور شد؛ یعنى دید دیگر بیش از این، اظهار عجز و ترس است؛ اجازه داد.
▪️ببینید این زین العابدین(ع) که در آن وقت از یک طرف بیمار بود (منتها بعدها دیگر بیمارى نداشت، با ائمّه دیگر فرق نمىکرد) و از طرف دیگر اسیر، و به قول معروفِ اهل منبر چهل منزل با آن غُل و زنجیر تا شام آمده بود، وقتى بالاى منبر رفت چه کرد! چه ولولهاى ایجاد کرد! یزید دست و پایش را گم کرد. گفت الآن مردم مىریزند و مرا مىکشند.
▪️دست به حیلهاى زد. ظهر بود، یکدفعه به مؤذّن گفت: اذان! وقت نماز دیر مىشود. صداى مؤذّن بلند شد. زین العابدین(ع) خاموش شد.
▪️مؤذّن گفت: «اللَّهُ اکبَرُ، اللَّهُ اکبَرُ»،
امام حکایت کرد: «اللَّهُ اکبَرُ، اللَّهُ اکبَرُ».
مؤذّن گفت: «اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ، اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ»، باز امام حکایت کرد،
تا رسید به شهادت به رسالت پیغمبر اکرم(ص).
تا به اینجا رسید، زین العابدین(ع) فریاد زد: مؤذّن! سکوت کن.
رو کرد به یزید و فرمود: یزید! این که اینجا اسمش برده مىشود و گواهى به رسالت او مىدهید کیست؟
ایهاالناس! ما را که به اسارت آوردهاید کیستیم؟ پدر مرا که شهید کردید که بود؟ و این کیست که شما به رسالت او شهادت مىدهید؟ تا آن وقت اصلا مردم درست آگاه نبودند که چه کردهاند.
▪️آنوقت شما مىشنوید که یزید بعدها اهل بیت پیغمبر(ص) را از آن خرابه بیرون آورد و بعد دستور داد که آنها را با احترام ببرند. نعمان بن بشیر را که آدم نرمتر و ملایمترى بود، ملازم قرار داد و گفت: حداکثر مهربانى را با اینها از شام تا مدینه بکن.
▪️این براى چه بود؟ آیا یزید نجیب شده بود؟ روحیه یزید فرق کرد؟ ابداً. دنیا و محیط یزید عوض شد. شما مىشنوید که یزید، بعد دیگر پسر زیاد را لعنت مىکرد و مىگفت: تمام، گناه او بود. اصلا منکر شد و گفت من چنین دستورى ندادم، ابن زیاد از پیش خود چنین کارى کرد. چرا؟ چون زین العابدین(ع) و زینب(س) اوضاع و احوال را برگرداندند.
📚 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج1، ص294-293 (با تلخیص)
@ahadiis
توییت استاد شجاعی در واکنش به اظهارات ظریف برای انتخاب وزرای دولت پزشکیان!
اللهم عجل لولیک فرج
@ahadiis
از هر جا خرید نکنیم: اصحاب کهف وقتی از خواب بیدار شدن قرار شد یکی بره خرید...
جالبه قرآن میگه: هر کی رفت خرید دقت کنه کدوم فروشنده بیشتر اهل مراعاته از اون بخره
فَلْيَنظُرْ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا فَلْيَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ
@ahadiis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
※ یه اسم اعظم هست در مسیر خودسازی،
که اگر در روح کسی ایجاد بشه؛
همهی قدرتها رو با خودش میاره !
※ یعنی قدرتهایی مثل صبر، گذشت، تدبیر، مهرورزی، توکل، عشق، چشم پوشی از خطاها، و ...... همه رو باهم افزایش میده!
@ahadiis
بدترين وزيران تو، وزيرى است كه وزير بدكاران پيش از تو بوده است و شريك گناهان ايشان.
مبادا كه اينان همراز و همدم تو شوند، زيرا ياور گناهكاران و مددكار ستم پيشگان بوده اند.
نامه ۵۳ نهجالبلاغه
@ahadiis
🔻طبق یه تحقیق دانشگاه در کالیفرنیا، ۸۵ درصد چیزهایی که بابتش نگرانیم هرگز رخ نمیدهند.
🔻و برای اون ۱۵ درصد باقی مانده ۷۹ درصد مردم راهکاری بهتر از تصورشون پیدا میکنند.
🔻ولی خب باز ما همچنان نگرانیم.
@ahadiis
نمیدونم چرا این اصلاح طلبا زمان انتخابات نمیگن میخوایم خر مرده سوار بشیم
و سر همین خر مرده همدیگرو تیکه و پاره میکنن!
وقتی رای میگیرن چهار سال اول بحث اینه که خر مرده به ما انداختن...
چهار سال دوم هم بحث سر اینه ما نبودیم وضع بدتر هم میشد!!
اگر معتقدی اینقد وضع فاجعه اس شما که انتخابات مجلس رو تحریم میکردی چرا برای تحویل گرفتنش اینقد به در و دیوار کوبیدی خودتو؟!!
@ahadiis
هدایت شده از عقلب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
والدینی که به فرزندان خود باج میدهند، قیامت شاکی خصوصی دارند...
#استاد_شجاعی
@aghalb
هدایت شده از علی خان آبادی
⭕️کارزار برگزاری علنی دادگاه متهمان کرسنت و انتشار صورت جلسات دادگاه، ۲۵۰ هزار امضا را رد کرد
🔹کارزار درخواست از قوه قضاییه برای برگزاری علنی جلسات دادگاه متهمان کرسنت و انتشار صورت جلسات قبلی دادگاه، ۲۵۰ هزار امضا را رد کرد.
🔹در توضیح این کارزار جمع آوری امضا آمده است: با توجه به اهمیت موضوع مبارزه با فساد و روشنگری برای افکار عمومی از قوه قضاییه تقاضا میشود جلسات باقی مانده از دادگاه کرسنت را علنی برگزار کند یا صورت جلسات دادگاه های برگزار شده را در اختیار رسانه ها قرار دهد.
🔴 علاقه مندان برای شرکت در این کارزار می توانند از لینک زیر امضاء و حمایت کنند.
https://www.karzar.net/134964
#نشر_حداکثری
@alikhanabadi