eitaa logo
احادیث الطلاب
6.3هزار دنبال‌کننده
15.3هزار عکس
2.8هزار ویدیو
14 فایل
کپی برداری آزاد است ،نقل احادیث با ذکر کتاب (احادیث الطلاب) بلا مانع است آیدی مدیر کانال👇👇👇 @ahadis_tollab
مشاهده در ایتا
دانلود
❓جوان‌های مجرد که با پدر و مادر زندگی می‌کنن هم، آیا باید سال خمسی داشته باشن؟ 📚 همه مراجع: سال خمسی به مجرد و متأهل‌بودن ربط نداره، بلکه به درآمد ربط داره. درصورتی‌که درآمد شخصی (هرچند کم) دارن، واجبه که سال خمسی داشته باشن؛ اگه تا پایان سال از درآمدشون چیزی اضافه اومد، خمسش رو بپردازن. 🔺 رهبری، اجوبة، س۹۹۶؛ توضیح‌المسائل مراجع، م۱۷۵۲؛ نوری، رساله، م۱۷۴۸؛ وحید، م۱۷۶۰. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
✅سیره عملی (ره) 🖇تهذیب در جوانی اگر در جوانی انسان مهذّب شد، شد. اگر در جوانی -خدای نخواسته- مهذّب نشد، بسیار مشکل است که در زمان کهولت و پیری مهذّب گردد، که اراده ضعیف است و دشمن قوی. اراده انسان ضعیف می‌شود و جنود ابلیس در باطن انسان، قوی می‌گردند؛ طوری که دیگر در آن وقت ممکن نیست. اگر هم ممکن باشد، بسیار مشکل است. از حالا به فکر باشید! از جوانی به فکر باشید! ------------------ @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
* ✳️ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻یک وقت یک نفر هست که حرفی ندارد تسبیح به دست بگیرد در پیاده رو برود و لب‌های او تکان بخورد، حالا طوری نیست ذکر خدا است؛ در هر حالی خوب است 🔸 اما ما باید تغذیه بشویم اگر می‌خواهیم خود را پیدا کنیم، باید ببینی چه مقدار از این ذکر به باطن تو سرایت می‌کند. 🔹 انسان تشنه اگر لیوان شربتی یا لیوان آبی را گرفت و خورد تشنگی او فروکش می‌کند، تازه اگر بیماری نداشته باشد، اگر این آب را یا این شربت را در یقۀ خود ریخت، حق بدهید که تشنگی او برطرف نشود، مدام لیوان لیوان آب در یقۀ خود بریزد، 🔸 ذکر بی‌توجه گاهی ریختن آب در یقه هست و این رفع تشنگی نمی‌کند، ذکر توجه می‌خواهد. 🔻يک مشكلی كه در قضايای سلوکی هست اين است كه انسان جايی هم می‌رود در صدد اين است كه يک ذكر مؤثر بخواهد؛ در حالي كه ذكر مؤثر دردی را برای هميشه درمان نمی‌کند. 🔸 اول بايد ساختار تغيير كند و شاكله اصلاح بشود. گاهی اصلاً احتياج به ذكر نيست. گاهی شاكله موانع اساسی دارد. مثلا فعلاً دنياطلبی در او غالب است. 🔹 شاکله اين شخص اول باید یک اصلاحاتی بخورد تا آماده سلوک بشود؛ بعد از آن درمان خاص (ذکر یا هر دستور دیگر) برايش ارائه شود. 💠 محو موهوم 🔻 سعی و کوشش در مسیر معنویت و رشد اخلاقی مثل ذکر گفتن و عبادات، تمامش باید مقدمه برای محو موهوم باشد. 🔸 در هر فردی به یک نحو، موهوم محو می‏شود که اقرب طرق الی الله هرکسی با دیگری فرق دارد، حال موهوم چیست؟ اکثر قضایای عالم امور وهمی و اعتباری است. ‌ ‌ ‌ @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
❓پرسش اگر به هر دلیلی روزه یک روز (روز اول یا دوم یا سوم) از اعتکاف باطل شود،باید چکار کرد؟ مثلا عمدا عطر ببوید یا ... آیت الله مکارم 📝پاسخ اگر شخص روز اول روزه خود را افطار کند یا روز دوم قبل از اتمام روز روزه خود را باطل کند فقط اعتکافش باطل می گردد ولی اگر بعد از روز دوم یا روز سوم کاری که باطل کننده اعتکاف است را انجام دهد باید به عنوان قضا یک اعتکاف سه روزه دیگر انجام دهد. ❓پرسش در ایام بیض اعتکاف حتما باید در مسجد انجام شود؟ اگر درخانه اعمال ان را انجام دهیم قبول است؟ مکارم شیرازی 📝پاسخ انجام اعمال و خواندن دعا ها در منزل اشکالی ندارد اما اعتکاف در منزل صحیح نیست. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
@ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فضائل بی نظیر علیّ علیه السّلام در کتب اهل سنّت @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🌷❤️💐🌹🌺🌷 چه کسانی براحتی از پل صراط عبور میکنند 473 - وَ قالَ‏ رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: إِذا كانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ وَ نُصِبَ الصِّراطُ عَلى جَهَنَّمَ لَمْ يَجُزْ عَلَيْهِ إِلاَّ مَنْ كانَ مَعَهُ جَوازٌ فِيهِ وِلايَةُ عَلِىِ بْنِ اَبِى طالِبٍ ‏عليه السلام وَ ذلِكَ قَوْلُهُ: »وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ« يَعْنِى عَنْ وِلايَةِ عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ‏ عليه السلام . هنگامى كه روز قيامت شود و( پل ) صراط را روى جهنم بگذارند، جز كسى كه ولايت على‏ بن ابيطالب‏ (عليه السلام ) را داشته باشد از آن عبور نمى ‏كند، و اين است گفتار خداوند: »آنان را نگاه داريد تا مورد سئوال قرار گيرند«، يعنى از ولايت على ‏بن ابى‏ طالب ‏عليه السلام بپرسند. 418 - قالَ رَسُولُ اللَّهِ‏ صلى الله عليه وآله وسلم:اِذا كانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ اَقِفُ اَ نَا وَ عَلِىٌّ عَلَى الصِّراطِ، وَ بِيَدِ كُلِّ واحِدٍ مِنَّا سَيْفٌ، فَلا يَمُرُّ اَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ، اِلاَّ سَأَلْناهُ عَنْ وِلايَةِ عَلِىّ ‏عليه السلام فَمَنْ كانَ مَعَهُ شَىْ‏ءٌ مِنْها، نَجى وَ فازَ، وَ اِلاَّ ضَرَبْنا عُنُقَهُ وَاَ لْقَيْناهُ فِى النَّارِ. هنگامى كه روز قيامت مى ‏شود، من و على‏ عليه السلام بر پل صراط مى‏ ايستيم، و در دست هر كدام از ما شمشيرى است، و هيچكس از بندگان خدا عبور نمى ‏كند، مگر اينكه درباره ولايت على ‏عليه السلام از او سئوال كنيم، و اگر كسى ولايت على ‏عليه السلام را داشته باشد نجات پيدا مى ‏كند و رستگار خواهد شد، و گرنه گردنش را خواهيم زد و او را در جهنم خواهيم انداخت. کتاب احادیث الطلاب ص 157 🌺🌹💐🌷🌺🌹🌷🌺🌹💐🌷 @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
‍ زندگينامه حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام در يك نگاه نام مبارك : على عليه السلام نام پدر : عمران و عبد مناف، و ابوطالب كنيه آن جناب بود بخاطر پسر بزرگش كه طالب نام داشت نام مادر : (فاطمه) بنت اسد لقب شريف : مرتضى، اميرمؤمنان، مولى الموحّدين، سيد الوصيين،خليفة الله كنيه : ابوالحسن، ابوتراب تاريخ تولد : روز جمعه 13 رجب سى سال پس از عام الفيل محل تولد : شهر مكه در خانه كعبه مدت امامت : 30 سال مدت عمر : 63 سال تاريخ شهادت : شب 21 ماه رمضان سال چهلم هجرى سبب شهادت : ضربت عبد الرحمن بن ملجم مرادى (لعنة اللَّه عليه) محل شهادت : شهر كوفه، در خانه خود محل دفن : نجف اشرف تعداد فرزندان : 12 پسر و 16 دختر مختصرى از زندگينامه حضرت على بن ابيطالب عليه السلام ولادت مشهور آن است كه آن حضرت در روز جمعه 13 رجب، سال 30 از عام الفيل، تقريباً 21 سال قبل از هجرت در خانه كعبه بدنيا آمدند پدر اميرالمؤمنين، نامش عبد مناف بود و چون پسر بزرگش طالب نام داشت لذا او را بنام ابوطالب مى خواندند و در تاريخ اسلام هيچ گاه او را به عبد مناف نخوانده اند، عبدالمطلب كه پدر ابوطالب است با پدر رسول خدا برادر بودند، مادر حضرت على فاطمه بنت اسد است، در روايت است كه روزى فاطمه بنت اسد كه آبستن به اميرالمؤمنين بود. درد زائيدن گرفت، خود را به خانه خدا كعبه رسانيد وگفت: پروردگارا.... به حق اين فرزندى كه در شكم من است و با من سخن مى گويد، و به سخنانش مأنوس شدهام و يقين دارم كه او يكى از آيات با عظمت تو است، تو را قسم مىدهم كه ولادت و زائيدن مرا آسان كنى. چون فاطمه از اين دعا فارغ شد ديوار خانه خدا شكافته شد و فاطمه داخل شد و شكاف بهم پيوست اهل شهر اين قصه را براى همديگر نقل مى كردند تا روز چهارم كه از همان شكاف، در حالى كه فاطمه فرزند خود را در بغل داشت خارج شد و در اين چند روز از غذاها و ميوههاى بهشتى تناول مىكرد. اميرالمؤمنين على عليه السلام مى فرمايد: وَ لَقَدْ صَلَّيْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم قَبْلَ النَّاسِ بِسَبْعِ سِنيِنَ وَ أَنَا اَوَّلُ مَنْ صَلَّى مَعَهُ( در حالى كه هفت سال بيشتر نداشتم قبل از همه مردم با پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله وسلم نماز خواندم و من اولين فردى بودم كه با آن حضرت نماز خواندم) عمر با بركت آن حضرت 63 سال بود 10 سال قبل از بعثت و 23 در حضور رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم و 30 سال بعد از آن حضرت زندگى كرد و مدت خلافت ظاهرى آن حضرت 4 سال و 10 ماه بود و بيشتر به جنگيدن با ناكثين (پيمان شكنان) و قاسطين (ظالمان) و مارقين (خوارج) گذارنيد. ايمان آوردن يهودى روزى حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام در راهى مى گذشت، يك نفر يهودى كه از يهوديان خَيْبَر بود با آن حضرت همراه شد (در حالى كه امام عليه السلام را نمى شناخت)، در بين راه به درّهاى كه بر اثر سيل، آب زيادى در آن جمع شده بود رسيدند، مرد يهودى جمله اى گفت و بر روى آب به راه افتاد و مقدارى كه رفت، على عليه السلام را صدا زد و گفت: اگر آنچه را من مى دانم تو نيز مى دانستى از آب مانند من عبور مى كردى اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: قدرى توقّف كن، سپس اشارهاى فرمود، فوراً آب منجمد گرديد و سفت شد و روى آن به راه افتاد مرد يهودى كه چنين ديد خود را بر قدم هاى آن حضرت انداخت و عرض كرد: اى جوانمرد، چه چيزى گفتى كه آب را به سنگ تبديل كردى؟ امام عليه السلام فرمودند: تو چه چيزى گفتى كه بر روى آب عبور كردى؟ عرض كرد: أَنَا دَعَوْتُ اللَّهَ بِاسْمِهِ الْأَعْظَمِ( من خدا را به اسم اعظم او خواندم) اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمود: اسم اعظم خدا چيست؟ عرض كرد: (على )كه اسم وصى و جانشين حضرت محمد صلى الله عليه وآله وسلم است اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: من وصى و جانشين حضرت محمدم صلى الله عليه وآله وسلم مرد يهودى( پس از شنیدن این مطلب و دیدن معجزه آن حضرت در طول مسیر ) به حقّانيت آن حضرت اعتراف كرد و اسلام آورد. کتاب احادیث الطلاب ص 350 @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
‍ محبت علی(ع)آدمی را وارد بهشت مى كند مرحوم شيخ صدوق از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود: روزى رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم در ميان جمعى ازاصحاب بودند كه ناگهان چهار نفر سياه پوست جنازه سياه پوستى را بر دوش حمل مى كردند و در حالى كه او را در كفن پيچيده بودند او را به سوى قبرش حمل مى كردند. رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم چون اين صحنه را ديد فرمودند: جنازه را به نزد من آوريد، وقتى كه جنازه را آوردند و در مقابل آن حضرت به زمين گذاشتند و صورتش را باز كردند، آن حضرت فرمودند: اَيُّكُمْ يَعْرِفُ هذا (كداميك از شما اين شخص را مى شناسد) چون اميرالمؤمنين عليه السلام او را ديد فرمود: أَنَا يا رَسُولَ اللَّهِ (من او را مى شناسم)، او رِياحْ نام دارد و غلام آل نجّار است سپس امامعليه السلام فرمودند: به خدا قسم، هر گاه او مرا مى ديد ( گرچه بارى را هم بر دوش داشت لحظاتى مىايستاد و) تواضع مى كرد و از ديدن من خوشحال مى شد و مى گفت: يا عَلِىُّ اِنّى اُحِبُّكَ (اى على عليه السلام من تو را دوست دارم) پيامبراسلام صلى الله عليه وآله وسلم چون اين جملات را از امامعليه السلام شنيد فرمودند:يا عَلِىُّ لا يُحِبُّكَ اِلاَّ مُؤْمِنٌ وَ لا يُبْغِضُكَ اِلاَّ كافِرٌ يا على جز مؤمن كسى تو را دوست نمى دارد و جز منافق كسى با تو دشمن نيست. فَأَمَرَ بِغُسْلِهِ، وَ كَفَّنَهُ فى ثَوْبٍ مِنْ ثِيابِهِ آن حضرت دستور داد كه جنازه رياح را غسل دادند (و بخاطر اميرالمؤمنين عليه السلام) او را در لباسى از لباسهاى خودش كفن كرد و به همراه مسلمانان تا كنار قبرش تشييع كرد و بر جنازه او نماز خواند، و مردم زمزمههاى شديدى را از آسمان مى شنيدند. سپس رسول خدا فرمودند اين زمزمهها بخاطر اين است كه اَنَّهُ قَدْ شَيَّعَهُ سَبْعُونَ اَلْفَ قِبيلَةٍ مِنَ المَلائِكَةِ، كُلُّ قَبِيلَةٍ سَبْعُونَ اَلْفَ مَلَكٍ، وَ اللَّهِ ما نالَ ذَلِكَ اِلاَّ بِمَحَبَّتِكَ يا عَلِىُّ (70 هزار از گروه فرشتگان او را مشايعت كردند كه هر گروه 70 هزار نفر بودند و به خدا قسم جز به محبت و دوستى تو اى على عليه السلام به اين درجه و مرتبه نرسيد) سپس رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم داخل قبر رياح شد و با دست خود او را در ميان قبر نهاد و لحظهاى از او روى برگردانيد و خاكها را روى قبر ريخت، اصحاب عرض كردند: اى رسول خدا ديديم شما لحظهاى از او روى برگرداندى، سپس قبر را با خاك پوشاندى، علتش چه بود؟ پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم فرمودند: اين شخص ( چون دوستدار على عليه السلام بود) به همين خاطر از اولياء خدا و از فرمانبرداران خداوند محسوب شد و چون تشنه از دنيا رفته بود، همسران بهشتى او، يعنى حورالعين با عجله برايش از بهشت آب آوردند و او چون غيرتمند بود، دوست نداشتم با نگاه كردن به همسرانش او را محزون سازم، لحظهاى از او روى برگرداندم تا آب آشاميد. کتاب احادیث الطلاب ص 351 @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🔰چرا امام علی (ع) امیرالمومنین نامیده شد؟ و چرا به خود پیامبر (ص) امیرالمومنین نمی گویند؟ ✍پاسخ در روایات عنوان امیرالمؤمنین از القاب خاص علی(ع) شمرده شده است،[۳] امیرمؤمنان در این روایات معنای ویژه ای دارد كه آن معنا متضمن خلافت بلافصل است؛ با توجه به این معنا تنها شامل امام علی(ع) می شود، چون جز او كسی لایق این مقام نیست. در برخی از روایات بیان شده كه حتی در زمان پیامبر(ص)، نیز توسط پیامبر(ص) از حضرت علی(ع) به امیرمؤمنان یاد شده است.[۴] به همین خاطر، این لقب برای دیگران و حتی امامان معصوم(ع) اطلاق نشده است. شخصی از امام صادق(ع) پرسید: آیا روا است كه به امام زمان(ع) به عنوان "سلام بر تو، ای امیرمؤمنان" سلام یاد كرد؟ امام فرمود: نه، زیرا خداوند تنها علی(ع) را به این لقب نامیده است. نه قبل او كسی به این لقب نامیده شده و نه پس از او. آن شخص پرسید: پس چگونه بر قائم آل محمد (ع) می بایست سلام كرد؟ فرمود: میگویید: السلام علیك یا بقیة الله".[۵] اختصاص لقب امیرالمؤمنین به امام علی(ع) تنها با معنای متضمن خلافت بلافصل قابل توجیه است؛ یعنی بعد از پیامبر(ص) باید او امیر و حاكم مسلمانان بوده و مردم باید به این مهم آشنا شوند. شاید بر همین اساس باشد كه پیامبر(ص) فرمود: "اگر مردم می دانستند در چه زمانی علی(ع) به این لقب ملقب گردید، هرگز منكر فضایل او نمی شدند، زیرا علی در زمانی كه آدم بین روح و جسد بود، ملقب به این لقب شد؛ زمانی كه خداوند فرمود: آیا من پروردگار شما نبودم؟ گفتند: بلی. فرمود: من پروردگار شمایم و محمد پیامبر شما است و علی امیر شما است".[۶] اما این كه به پیامبر اسلام(ص) امیرمؤمنان گفته نمی شد، بدان جهت بود كه عنوان "امیرالمؤمنین" به معنای خلیفه بلافصل و جانشین آن حضرت است. طبیعی است كه به خود حضرت، امیرمؤمنان گفته نشود. پی نوشت [۳]. معارف و معاریف، ج۲، ص ۴۴۸؛ دایرةالمعارف تشیع، ج۲، ص ۵۲۲. [۴]. بحارالانوار، ج۳۵، ص ۳۷، ارشاد مفید، ص ۴۲. [۵]. كافی، ج۱، ص ۴۱۱؛ بحارالانوار، ج۲۴، ص ۲۱۱؛ مظهر ولایت، ص ۴۱. [۶]. ینابیع الموده، ۲، ص ۶۳؛ بحارالانوار، ج۹،ص ۲۵۶؛ مظهر ولایت، ص ۴۰. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب