eitaa logo
احادیث الطلاب
6.4هزار دنبال‌کننده
15.5هزار عکس
2.8هزار ویدیو
14 فایل
کپی برداری آزاد است ،نقل احادیث از کتاب (احادیث الطلاب) بدون ذکر آن اشکال شرعی دارد ، زیرا برای تهیه آن هشت سال وقت صرف شده است . آیدی مدیر کانال👇👇👇 @ahadis_tollab
مشاهده در ایتا
دانلود
💐💐💐💐حدیث 30451 از راه اهل بیت (ع)جدا نشوید 1696 - وَ قالَ امیر المومنین علی عليه السلام: اُ نْظُرُوا اَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ فَالْزَمُوا سَمْتَهُمْ، وَ اتَّبِعُوا أَثَرَهُمْ، فَلَنْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ هُدًى وَ لَنْ يُعِيدُوكُمْ فى رَدًى. نگاه كنيد به اهل بيت پيامبرتان(صلى الله عليه وآله وسلم) و از طريقه آنها جدا نشويد و رفتارشان را پيروى كنيد كه هرگز شما را از راه راست بيرون نمى ‏برند و به هلاكت و گمراهى بر نمى‏ گردانند. کتاب احادیث الطلاب ص 473 💐💐💐💐💐💐💐💐💐 @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🔆💠🔅💠﷽💠🔅 💠🔅💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅 🔅 ✅از موارد مهم در نظافت بدن ماده ای ب نام نوره( زرنیخ) است 🔹نوره یک موبر ساده نیست 🔹نوره ، دارای یک فرمول خاص برای پیشگیری و درمان حائز اهمیت است 🔹اهمیت نوره چندان است که در روایات و احادیث آمده؛ اگر ب دلیل ضعف مالی نوره نداشتید، قرض کنید و نوره تهیه کنید نوره یک پاکساز بسیار قوی است و فضولات و اخلاط مضر را از عمق پوست ب سمت بیرون می کشد 👈در این حالت پوست را شفاف و از سموم پاکسازی می کند 👈و ب بدن نشاط می دهد 👈نوره کلیه را گرم و تقویت می کند 👈و موجب فرح و شادی می شود 👈نوره، مغز را تقویت و گرم می کند 👈 تقویت کننده ی جنسی بسیار مهمی است 🔴چند نکته از نوره افراد گرمایی که غلبه ی گرما و صفرا دارند دقت داشته باشند که اگر خشکی و پوست خشک دارند ممکن است با زدن نوره یک مقدار بدنشان اذیت شود...لذا بعد از نوره و پایان استحمام؛ روغن گل ب کل بدن بزنند 📌زیاد و بیش از حد نوره روی بدن نماند ،چرا که حالت بُرندگی روی پوست ایجاد می کند 📌نوره حاوی ماده ی قوی آرسنیک است و زیاد ماندنش روی بدن، قوای بدن را تحلیل می برد 📌نوره ب دلیل گرمایی که دارد،روزنه های پوست را باز می کند، موجب خروج سودو و بلغم از عمق بدن و خروج صفرای اضافی از بدن می شود 📌استشمام بوی نوره ب دلیل ارسینیک، موجب سرطان زدایی و پیگشیری از انواع سرطانهاست 📌نوره ی فاقد آرسینک، خاصیت درمانی ندارد و بلکه برعکس سبب بیماری و سقط جنین می شود @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🔴نشانه های آخرالزمان🔴 🔷 در روایات اسلامی برای دوره آخرالزمان علایم و نشانه‌‏‌هایی ذکر شده که با تحقق این علایم و نشانه‌‏‌‌ها، پی می‌‏‌بریم که هم اکنون در دوره آخرالزمان قرار داریم. اینک به برخی از این علایم و نشانه‌‏‌ها اشاره می‌‏‌کنیم: 💮 گسترش ترس و ناامنی 💮 ◀️امام باقر (ع) می‌‏فرماید: «لایقوم القائم الاّ علی خوف شدید...»؛ «حضرت قائم (عج) قیام نمی‌‏کند مگر در دورانی پر از بیم و هراس.» (الغيبة نعمانی، ص ۲۳۵) و نیز فرمود: «مهدی (عج) هنگامی قیام می‌‏کند که زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد.» (ملاحم ابن طاووس، ص ۷۷) 💮 تهی شدن مساجد از هدایت 💮 ◀️پیامبر (ص) درباره وضعیّت مساجد در آخرالزمان می‌‏فرماید: «مساجدهم عامرة و هی خراب من الهوی»؛ «مسجدهای آن زمان آباد و زیباست، ولی از هدایت و ارشاد در آن خبری نیست.» (بحارالأنوار، ج ۲، ص ۱۹۰) 💮 سردی عواطف انسانی 💮 ◀️رسول گرامی اسلام (ص) در این‌باره می‌‏فرماید: «فلاالکبیر یرحم الصغیر ولاالقوی یرحم الضعیف، و حینئذ یأذن اللَّه له بالخروج»؛ «در آن روزگار، بزرگتر‌ها به زیردستان و کوچکتر‌ها ترحّم نمی‌‏کنند و قوی بر ضعیف ترحّم نمی‌‏نماید. در آن هنگام خداوند به او [مهدی (عج)] اذن قیام و ظهور می‌‏دهد.» (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۸۰) 💮 گسترش فساد اخلاقی 💮 ◀️محمد بن مسلم می‌‏گوید: به امام باقر (ع) عرض کردم:‌ای فرزند رسول خدا! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟ امام فرمود: «إذا تشبّه الرجال بالنساء، والنساء بالرجال، واکتفی الرجال بالرجال، والنساء بالنساء»؛ «هنگامی که مرد‌ها خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان کنند. آن‌گاه که مردان به مردان اکتفا کرده و زنان به زنان اکتفا کنند.» (كمال الدين، ج ۱، ص ۳۳۱) 💮 آرزوی کمی فرزند 💮 ◀️پیامبر اسلام (ص) فرمود: «رستاخیز بر پا نمی‌‏شود تا آنکه که کسی پنج فرزند دارد آرزوی چهار فرزند کند. و آنکه چهار فرزند دارد می‌‏گوید: کاش سه فرزند داشتم، و صاحب سه فرزند آرزوی دو فرزند دارد. و آنکه دو فرزند دارد، آرزوی یک فرزند بنماید. و کسی که یک فرزند دارد آرزو کند که کاش فرزندی نداشت.» (فردوس الاخبار، ج ۵، ص ۲۲۷) 💮 مرگ‌‌‏های ناگهانی 💮 ◀️پیامبر اکرم (ص) فرمود: «قیامت برپا نمی‌‏گردد، تا اینکه مرگ سفید ظاهر شود. گفتند:‌ای رسول خدا! مرگ سفید چیست؟ فرمود: مرگ ناگهانی.» (الفائق، ج ۱، ص ۱۴۱) 💮 جنگ و کشتار 💮 ◀️امام رضا (ع) فرمود: «پیش از ظهور امام زمان (عج) کشتارهای پیاپی و بی‌‏‌وقفه رخ خواهد داد.» (الغيبة نعمانی، ص ۲۷۱) @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🌺 بحث روایتی سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بحث روايتى (رواياتى درباره محاسبه اعمال در قيامت، نزول آيه : (و اما من اوتى كتابه...)، (لتركبن طبقا عن طبق ) و...) 🔸در تفسير قمى در ذيل آيه (اذا السماء انشقت) آمده كه: منظور روز قيامت است. و در الدر المنثور است كه ابن ابى حاتم، از على عليه السلام نقل كرده كه گفت: آسمان از مجره شكافته مى شود. و در تفسير قمى در ذيل آيه (واذا الارض مدت و القت ما فيها و تخلت )آمده كه: زمين كشيده مى شود، سپس مى شكافد و انسانها از شكمش بيرون مى آيند. 🔸و در الدر المنثور است كه حاكم به سندى خوب و معتبر از جابر از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم روايت كرده كه فرموده: در روز قيامت كشيده مى شود، آنطور كه چرم كشيده مى شود تازه آنقدر انسان محشور مى شود كه براى هر يك نفر بيش از جاى دو پايش محل نيست. و در احتجاج از على عليه السلام روايت كرده كه در حديثى فرمود: و مردم آن روز صفات و منزلهايى دارند: بعضى از مردم مشغول حساب پس دادن هستند، و به حسابشان آسان مى رسند و به خوشى و مسرت به سوى اهلشان مى روند. و بعضى هستند كه اصلا حساب داخل مى شوند، براى اينكه در دنيا كارى به لذائذ آن نداشتند و خلاصه دست و دامنشان آلوده نشده چون در آن روز به حساب از كسانى مى رسند كه دنيا را زير و رو كرده باشند. بعضى ديگر هستند كه در خرد و كلان حسابشان مى رسند، و در آخر هم به سوى باز مى گردند. 🔸و در معانى الاخبار به سند خود از ابن سنان از امام ابى جعفر عليه السلام روايت آورده كه فرمود: رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود: همه پس مى دهند و همه عذاب مى شوند. شخصى عرضه داشت: يا رسول اللّه پس آيه (فسوف يحاسب حسابا يسيرا - به زودى حساب مى شود، حسابى آسان ) چه مى شود؟ فرمود: اين آيه راجع به عرض است يعنى بررسى ابتدايى براى تشخيص اينكه وى از كدام طبقه است، از آنها كه بايد به حساب خرد و كلانشان رسيد يا آنها كه بى حساب داخل بهشت مى شوند. 🔸مؤلف: در الدر المنثور هم از بخارى و مسلم و ترمذى و ديگران، از نظير آن را روايت كرده. 🔸و در تفسير قمى و در روايت ابى الجارود از امام باقر عليه السلام آمده كه در تفسير آيه (فاما من اوتى كتابه بيمينه) فرمود: اين آيه راجع به ابو سلمه عبد اللّه بن عبد الاسود بن هلال مخزومى نازل شده، كه مردى از قبيله بنى مخزوم بود. و اما آيه (و اما من اوتى كتابه وراء ظهره )، درباره برادرش اسود بن عبد الاسود مخزومى نازل شده كه حمزه او را در جنگ بدر به قتل رسانيد. و در مجمع البيان در تفسير آيه (لتركبن طبقا عن طبق ) مى گويد: بعضى گفته اند: معنايش شدت بعد از شدت است، يعنى حيات، و سپس مرگ، و بعد از آن بعث، و سپس جزا. و اين معنا در روايتى كه راويان وسط آن ذكر نشده آمده است. و از جوامع الجامع نقل شده كه در تفسير اين آيه گفته: و از ابى عبيد نقل شده كه گفته معنايش اين است كه شما همان احوالى را به خود مى گيريد و داراى همان سنت هايى مى شويد كه امت هاى قبل از شما داشتند. و اين معنا از امام صادق عليه السلام رسيده است. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
بیدار کردن افراد خانواده برای نمازصبح؟ @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
✍🏼 بررسی روایات _نفس زکیه_ 🔹درباره خاندان *نفس زکیّه* : 👈یکسری از روایت ها گفته اند فرزند حسن است. ولی این حسن چه کسی است مشخص نیست⁉️ و ما نمی توانیم بگوییم این حسن، امام حسن مجتبی (ع) است. چون اصلا به هیچ وجه نمی شود، الان که امام حسن مجتبی زنده نیست که این فرد هم بخواهد فرزند ایشان باشد. 💭اگر هم بگوییم فرزند حسن است در روایت ها راجع به پدر *نفس زکیّه* چیز خاصی نگفته اند. پس این روایت خالی از اعتبار است.🚫 👈 روایاتی در کتاب ″الغیبة نعمانی، ص266″ گفته شده این فرد از خاندان قریش است 👈روایتی هم در ″تفسیر عیاشی، ج1، ص65″. گفته شده این فرد از خاندان امام حسین (ع) است. امام باقر علیه السلام: «وَ النَّفْسُ الزَّكِيَّةُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْن‏ (ع)». البته این روایت ~مرسل~ است. یعنی این وسط راویان حدیث نقل نشدند. پس حدیثی که راویان حدیثش نقل نشده، خالی از اعتبار است از طرفی روایتی شبیه همین روایت، در کتاب الغیبة نعمانی که از کتب معتبر ما هست در ″ص288، باب14، ح67″ آمده (شبیه همین روایت امام باقر) ولی آنجا «مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْن‏» دیگر در روایت نیامده است. ◀️پس دو روایت شبیه هم در دو کتاب داریم؛ ⬅️1- تفسیر عیاشی 2- الغیبة نعمانی. در تفسیر عیاشی ذکر شده *نفس زکیّه* از فرزندان امام حسین است. ولی در الغیبة نعمانی از فرزندان امام حسین (ع) ذکر نشده، حالا کدام را قبول کنیم⁉️ 📚اینجا حدیث شناس ها به کتاب معتبرتر رجوع می کنند. معتبرترین کتاب در عرصه مهدویّت *الغیبة نعمانی* است. پس به الغیبة نعمانی رجوع می کنیم و در الغیبة نعمانی فرزند امام حسین بودن *نفس زکیّه* ذکر نشده است. پس این که بگوییم فرزند امام حسین است ،روایت ضعیف است.و قابل اعتبار نیست❌ ⚠️ پس *نفس زکیّه* از خاندان چه کسی است⁉️ شاید اجمالا بپذیریم که از خاندان قریش است، در همین حدّ و الّا از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) یا امام حسین (ع) است به هیچ عنوان قابل قبول نیست ☝️اتفاقا فردی به نام محمد بن عبدالله که در زمان امام صادق (ع) از همین عنوان (محمّد بن حسن) سوءاستفاده کرد و ادعای مهدویّت کرد و می گفت من *نفس زکیّه* هستم. که امام صادق علناً این فرد را تکذیب کرد. ⚠️ *نفس زکیّه* بعد از ظهور و قبل از قیام حضرت مهدی (عج) به شهادت می رسد. 📜اما یک روایتی داریم که گفته می شود سید حسنی قبل از ظهور شهید می شود، ( *خروج حسنی* از علائم غیر حتمی ظهور) ❌یک عده این روایت را مستمسک قرار دادند که *نفس زکیّه* همان سید حسنی است. در حالی که به هیچ عنوان از این روایت چنین چیزی برداشت نمی شود.❌ 📜روایت فقط می گوید اندکی پیش از ظهور امام زمان (عج)، سید حسنی قیام می کند و شهید می شود و این ربطی به *نفس زکیّه* ندارد. پس آنهایی که *نفس زکیّه* را سید حسنی می دانند، حرف اشتباهی می زنند. ☝️اما زمان شهادت: 🕔 حدیث معتبری از آقا امام صادق (ع) در کتاب ″کمال الدین و تمام النعمة، ص649، باب57″ آمده، که امام می فرمایند میان قیام قائم و کشته شدن *نفس زکیّه* تنها پانزده شب فاصله است. 👌پس پانزده شب بعد از شهادت *نفس زکیّه* قیام امام زمان (عج) رخ خواهد داد. 📜اما حدیثی در کتاب ″معجم احادیث مهدوی، ج5، ص224″ هست که می گوید *نفس زکیّه* در پشت کوفه با هفتاد نفر از یارانش شهید می شوند. ❌این روایت را خیلی ها، بعد از شهادت آیت الله حکیم به ایشان ربط دادند، که در ظهر عاشورا بعد از نماز جمعه در یک بمب گذاری در کربلا به شهادت رسید. ❌اصلا این روایت معتبر نیست و سند معتبری ندارد. و تازه روایت معتبر ما می گوید *نفس زکیّه* در مکه کشته می شود، نه در پشت کوفه..🕌 ⚠️پس این روایت ضعیف است و آن عزیزانی هم که این روایت را مستمسک قرار می دهند به شهادت آیت الله حکیم، که *نفس زکیّه* همان آیت الله حکیم باشد حرف اشتباهی می زنند. 📚چون روایت معتبر می گوید پانزده شب بعد از شهادت *نفس زکیّه* امام زمان (عج) ظهور می کنند. در صورتی که شهادت آیت الله حکیم چندین سال پیش بود. ⚠️حرف نهایی ما؛ در رابطه با *نفس زکیّه* به حتمی بودن خروج این فرد و به کشته شدن و شهادت ایشان در پانزده شب قبل از ظهور می توانیم به روایات معتبر دست پیدا کنیم. 🔅بیش از این در رابط با *نفس زکیّه* روایات معتبر نداریم. پس اصل خروج این فرد حتمیست، و کشته شدن این فرد بین رکن و مقام در خانه خدا و پانزده شب قبل از ظهور هم حتمیست. و بقیه چیزها از حتمیّات نیست و روایات معتبر نداریم. احادیث الطلاب 🆔 @ahadis_tollab
‍ 📝 🔴چگونه می‌توان فهمید که آن کسی که قیام کرده، همان امام زمان است⁉️ ✔️ : ✍برای شناخت آن حضرت در هنگام ظهور، راه‌های متعددی وجود دارد که همه در کنار هم می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و ما را از دام مدعیان نجات دهند. برای نمونه چند راه را بیان می‌کنیم: 1⃣ ایمان به حضرت مهدی و شناخت آن حضرت؛ به این معنا که انسان باید تقوا و ایمان به خدا را در روح خود تقویت کند. مؤمن باید شناخت مناسبی درباره مقام امامت پیدا کرده، اطلاعات کافی در مورد صفات و ویژگی‌های معصومین و به طور خاص، ولی‌عصر به دست آورد. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «کسی آن را تصدیق می‌کند که قبل از وقوع آسمانی، به آن ایمان داشته باشد».[۱] 2⃣ ظهور امام زمان همراه علایم و نشانه‌هایی است که در صورت تحقق آن نشانه‌‌ها، می‌توانیم علم پیدا کنیم که آن حضرت ظهور کرده است؛ برای مثال، خروج و فرو‌رفتن لشگر او در سرزمین بیداء (مکانی بین مکه و مدینه) یکی از علایم ظهور و راه شناخت امام مهدی علیه‌السلام است. 💢 علایم حتمی ظهور عبارتند از: خروج سفیانی، (فرو‌رفتن در سرزمین بیداء)، خروج ، قتل ، آسمانی. [۲] 💠آن حضرت برای معرفی و شناساندن خود به مؤمنان، از امدادهای الهی مثل: نزول حضرت عیسی علیه‌السلام و فرو‌رفتن لشگر سفیانی در زمین بهره‌ می‌برد. 3⃣ حرکت امام و ظهور او، حقیقت پنهانی نیست که فقط عده کمی از آن آگاهی یابند و دیگران مطلع نشوند؛ بلکه یک حرکت جهانی است و همه از جریان ظهور مطلع می‌شوند؛ بنابراین هرگونه ادعا، آن هم در جلسات مخفیانه و میان گروهی خاص، نمی‌تواند به ظهور حضرت بینجامد و مسلماً ادعا کننده، دروغگو است. 4⃣ یکی دیگر از راه‌های شناسایی، مراجعه به علمای دین است که امام زمان، ما را به آنها ارجاع داده و فرموده‌ است: که در دوران غیبت از آنها اطاعت کنیم. مواضع علما برضد مدعیان دروغین می‌تواند دلیل روشنی باشد که فرد مدعی، دروغ‌گوست. 🔻موضع‌گیری علما، یکی از حجت‌ها و برهان‌های ما در شناسایی آن حضرت است. 5⃣ با ‌توجه به معصوم بودن امام زمان، صداقت بیان و نفوذ کلام آن حضرت، هماهنگ‌بودن دعوت او با فطرت انسان‌‌ها و …، مردم به‌سرعت به سمت او جذب شده، دعوت حضرتش را لبیک خواهند گفت. 6⃣ محل ظهور و نقطه شروع دعوت آن حضرت، از کنار خانه خداست؛ از‌این‌رو اگر فردی ادعا دارد که‌‌ همان مهدی موعود است، ولی دعوت خود را از جایی غیر از خانه خدا و کعبه آغاز کرد، دلیل دیگری بر کذب بودن ادعای او است. 7⃣ دعوت امام به دین پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت علیهم‌السلام است و مردم را به اطاعت از قرآن و پیامبر خدا و اهل بیت دعوت می‌کند. اگر کسی ادعای مهدویت کرد و در دعوت خود به غیر مکتب اهل بیت علیهم‌السلام فراخواند و برخلاف احکام اسلام عمل کرد، ادعای او باطل است. 📜 بررسی روایات نشان می‌دهد که اگر شخصی مدعی امامت و مهدویت شد، شایسته است با سؤالاتی که کسی جز امام معصوم توان پاسخ‌گویی به آن را ندارد، مورد سنجش قرار گیرد. در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: 🔶«اذا ادّعی مدع فاسألوه عن تلک العظائم التی یجیب فیها مثله؛[۳] 🔻چنانچه کسی مدعی مهدویت شد، از او درباره مسائل بزرگی که همانند امام پاسخ آن را می‌دهد، سؤال کنید.» 📚 پی‌نوشت‌ها : ۱. کافی، کلینی، ج۸، ص۲۰۹. ۲. بحار‌الانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۲۹۴. ۳. الغیبه، نعمانی، ص۱۷۳؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، احادیث الطلاب(در ایتا ) 🆔 @ahadis_tollab
☀️ ☀️ ❤️تشرفات محضرولی عصر(عج) 💠آیت الله مظاهری ضمن درس اخلاق خود حکایتی نقل کردند با این مضمون : ✅یکی از علمای بزرگ، در زمان قدیم در تخت فولاد خدمت امام زمان «ارواحنا‌فداه» رسیده بود و از آن حضرت درخواست «علم اکسیر» کرده بود. در حالی که یاد گرفتن علوم غریبه حرام است و گفت و شنود و تعلیم و تعلّمش نیز حرام است. ♻️آن حضرت به او فرموده بودند: علوم غریبه به تو چه ربطی دارد؟ من به جای آن ختمی به تو یاد می‌دهم که بهتر از اکسیر است. ▫🔸بعد فرموده بودند: به پنج تن و امام زمان توسّل پیدا کن و در توسّل‌هایت بگو: 🔵«یا محمّد یا علی یا فاطمه یا حسن یا حسین، ‌یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی». ❕🔻آن عالم نقل می‌کند: وقتی حضرت فرمودند: «ادرکنی»، به ذهنم خطور کرد که باید بفرمایند: «ادرکونی»، یعنی برای درخواست کمک از پنج نور مقدّس، باید فعل جمع به کار ببریم، پس چرا ایشان فعل مفرد به کار برده و می‌فرمایند: «ادرکنی و لاتهلکنی»؟! 🔸وقتی چنین تصوّری کردم، امام زمان «ارواحنا‌فداه» تبسّم کردند و فرمودند: 🔻همین است که گفتم. برای اینکه واسطه فیض این عالم، فعلاً من هستم. 🔶یعنی اگر در زمان حاضر توسّلی به پیغمبر اکرم صلی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم یا سایر حضرات معصومین سلام ‌الله ‌علیهم بشود، فیض الهی به واسطه وجود مقدّس امام زمان «ارواحنا‌فداه» به بندگان می‌رسد. 📘به نقل از تبیان کانال احادیث الطلاب در(ایتا) 🆔 @ahadis_tollab
🌺🌺🌺🌺حدیث 30450 ریشه دشمنی شوخی است 1695 - وَ قالَ‏امیر المومنین علی عليه السلام:لِكُلِّ شَىْ‏ءٍ بَذْرٌ، وَ بَذْرُ الْعَداوَةِ الْمِزاحُ. هر چيزى بذرى دارد و بذر دشمنى شوخى كردن است. کتاب احادیث الطلاب ص 472 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺🌺حدیث 30499 خود رای هلاک می شود 1694 - قالَ اَمِيرُالْمُؤْمِنيِنَ عَلِىّ ‏عليه السلام: مَنْ مَلَكَ اسْتَأْثَرَ، وَ مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ، وَ مَنْ شاوَرَ الرِّجالَ شارَكَها فى عُقُولِها. هركس (بر چيزى) دست يافت خود رأى مى ‏شود و هر كه خود رأى باشد هلاك مى‏ گردد، و هر كه با مردان مشورت كند در عقل آنان مشاركت خواهد داشت. کتاب احادیث الطلاب ص 472 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺