eitaa logo
احادیث الطلاب
6.4هزار دنبال‌کننده
15.4هزار عکس
2.8هزار ویدیو
14 فایل
کپی برداری آزاد است ،نقل احادیث از کتاب (احادیث الطلاب) بدون ذکر آن اشکال شرعی دارد ، زیرا برای تهیه آن هشت سال وقت صرف شده است . آیدی مدیر کانال👇👇👇 @ahadis_tollab
مشاهده در ایتا
دانلود
📌راهکاری برای از بین بردن گناه روز در همان شب 🔰مرحوم آیت الله شوشتری: اگر در روز یه گناهی انجام دادید نماز شب بخوانید وسجده آخر آن را حسابی طول بدهید خستگی که از طول دادن سجده حاصل می شود پاک کننده گناه می‌باشد. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🌹🌹🌹حدیث 30159 جواب ابلهان خاموشی است 1350 - وَ قالَ‏ اَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عَلِىّ عليه السلام: رُبَّ كَلامٍ جَوابُهُ السُّكُوتُ. @ahadis_tollab بسا سخنى كه پاسخش سكوت است. کتاب احادیث الطلاب ص 399 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 @ahadis_tollab
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 🔰احڪـــام معاملـــات و مشاغل ⁉️ شخصی برای هر لباسی که ببریم و بسته‌بندی کنیم ۱٠٠٠ تومان می‌دهد، اگر دو نفر بخواهند به صورت شراکت این کار را قبول کنند، چطور باید تقسیم کار کنند که اشکال نداشته باشد؟🤔 ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ همه مراجع عظام تقلید: اگر دو نفر بخواهند با همکاری هم بسته‌بندی کنند، تقسیم کار و اجرت با توافق یکدیگر، اشکالی ندارد. 📚 منابع: استفتائات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
اگه می‌خوای همسرت عاشقت باشه، باهاش رفیق باش! رفيق‌ها، محرم راز همديگه هستند. کاری کن که اگر چيزی توی دلش هست، با آرامش بتونه باهات در ميون بذاره و از چيزی نترسه. يه رفيق، هيچ وقت راز رفيقش رو به کسی نميگه! پس اگه همسرت يه وقت خدای نکرده اشتباهی هم مرتکب شد، کسی نبايد خبردار بشه. حتی خانواده‌ات!!! ‌‌‌ ‌ @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
تصور کنید در یک جمع یا مهمانی بدون مقدمه به شما بگویند : لطفا یه دهن برای ما بخون تا فیض ببریم. شما چه احساسی پیدا خواهید کرد؟ چه اضطرابی شما را فرا خواهد گرفت؟ زمانی که در مهمانی یا در سایر جمع ها به فرزند خود می گویید که : شعر مهد کودک را بخوان یا انگلیسی صحبت کن تا همه ببینند چقدر قشنگ انجام می دهی ، به فرزندتان استرس وارد می کنید. به هیچ وجه کودک را مجبور نکنید تا کاری را انجام دهد. کودکان عروسک سخنگو نیستند. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🔴راههای عملی کسب عشق و محبت الهی ⏪ ترک مشتهیات و هواهای نفسانی ♦️برای عامه‌ ی مومنین ترک گناه و دوری از محرمات ،از ابتدایی ترین و ضروری ترین و چنین لازمه دین و دیانت آنان می باشد و همین اندازه که بتوانند از گناهان کبیره و تا آنجا که در توان دارند از گناهان صغیره هم دوری گزینند، در عداد و صف مومنین قرار می گیرند ،ولی برای سالکین الله که هوای وصال و لقائ دوست را در سر و در قلب می پرورانند ،این از مقدمات کار بوده و می باید علاوه بر ترک محرمات موارد دیگری بالاتری از جمله ترک مشتهیات نفسانی را در برنامه کار خود قرار دهند که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد . ♦️قال الله تبارك و تعالى: «... و من أضل ممن اتبع هواه بغير هدى من الله...». هواها و مشتهيات مباح اگر چه مباح است و حرام نيست، ليكن مباح بودن به آن معنا هم نيست كه پرداختن به آنها و غوطه ور گشتن د رآنها، در منازل و مراتب عاليه عبوديت، و در مدارج بالاى توحيد براى انسان سد راه نمى‏شود، و اشكالى پيش نمى‏آورد. و اين حقيقتى است كه اهل آن از آن آگاه، و محجوبان از آن بى خبرند. ♦️اين، يك خيال محض، و وهم بى اساس است كه كسى اسير هواهاى نفسانى و غوطه‏ ور در مشتهيات باشد، و هواى خود را معبود خويش سازد، و آنگاه در طريق توحيد و عبوديت بتواند طى منازل كند. و اين، گمان باطل است كه كسى غرق در لذات نفسانى باشد، و آنگاه لذت ذكر و عبادت، و خلوت انس را بيابد. ♦️تعابير و لحن خاص اين كريمه مباركه را نبايد فراموش کرد كه مى‏فرمايد: «أرأيت من اتخذ الهه هواه أفأنت تكون عليه وكيلا». يعنى «اى پيامبر، مى‏بينى كسى را كه هواى خود را معبود خود ساخته است؟! آيا تو مى‏توانى وكيل و نگهبان او باشى؟!». ♦️در تعبيرات اين آيه و در لحن آن، حكايتها و هدايتها براى صاحبدلان هست. جمله «اتخذ الهه هواه» از «معبود» گشتن «هواى نفس» و از جايگزين شدن آن به جاى حضرت معبود كه «معبود حق» است خبر مى‏دهد، و اينكه، غوطه ور شدن در هواى نفس، در حقيقت، معبود قرار دادن «نفس» است. ♦️و جمله «أفأنت تكون عليه وكيلاً» كه خطاب به پيامبر است، خبر از اين مى‏دهد كه چنين كسى در ضلالت عميقى گرفتار آمده است، و مادامى كه در اين حال است راه به جايى نمى‏برد، مگر اينكه از معبود باطل كه براى خود ساخته است دست بردارد، و به حضرت «معبود حق» روى بياورد. ♦️ناگفته نماند كه معنى آيه شريفه بسيار وسيع است، و نبايد آيه را در معنى محدودى خلاصه كنيم، و آنچه گفتيم، گوشه‏ اى از معنى وسيع آن، و وجهى از وجوه معانى آن است. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🔺حرص در راه تحصیل علم! ▫️آیت الله : 💢در راه تحصیل، این که مسائلی پیش می آید که انسان حرص می خورد، ثواب دارد. من در زمستان با آنکه زیر کفشم سوراخ بود، می رفتم خانه استاد برای درس. یک وقت می شد که می گفت: «خسته ام سرم درد میکند» و بر می گشتم . 🔹گاهی می شد برای سئوال منظومه می رفتم در خانه یکی از آقایان و از جهت اینکه با دو خواهر جوانش زندگی می کرد، ابا داشت که ما داخل شویم. آنقدر دم در می ایستادیم و یکی از رفقا هم با من بود، گردنش را کج می کرد و می ایستادیم تا آقا بیایند و سؤالی که از منظومه داریم جواب بدهند. 📚کتاب حافظان شریعت، صفحه ۳۰۵. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌اهمیت ثلث آخر شب برای خلوت و مناجات 🔰علامه حسن زاده آملی: « ناشئة اللیل » یک حسابی دیگر دارد، که مطلقاً ادعیه، اذکار، اوراد، خلوت، وحدت را در شب حساب دیگر هست. 🔰به خصوص در ثلث آخر شب که هوا تصفیه شده است ، هوا با روح بخاری خیلی مناسب است و هوای مناسب ملایم و تصفیه شده، تلطیف شده، روح بخاری هم حالا تلطیف شده، بدن از خستگی بدر آمده، غذا هضم شده، مزاحم نیست. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
📌راهکاری برای از بین بردن گناه روز در همان شب 🔰مرحوم آیت الله شوشتری: اگر در روز یه گناهی انجام دادید نماز شب بخوانید وسجده آخر آن را حسابی طول بدهید خستگی که از طول دادن سجده حاصل می شود پاک کننده گناه می‌باشد. @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
🌹🌹🌹حدیث 30159 جواب ابلهان خاموشی است 1350 - وَ قالَ‏ اَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عَلِىّ عليه السلام: رُبَّ كَلامٍ جَوابُهُ السُّكُوتُ. @ahadis_tollab بسا سخنى كه پاسخش سكوت است. کتاب احادیث الطلاب ص 399 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 @ahadis_tollab
حضرت آیه الله مجتهدی تهرانی فرمودند :اگر می خواهی قدر مادرت را بفهمی یک شب دو تا آجر به شکمت ببند و بخواب ، در همان شب متوجه سختی ولادت و بارداری خواهی شد. سعی کن پدر و مادر را از دست خودت راضی نگه داری ، اگر خدایی ناخواسته ناراضی باشند کارت گیر می کند و سلب توفیق می شوی . شخصی نزد من آمد که او را نصیحت کنم که با پدرش اختلاف نداشته باشد ، وقتی او را نصیحت می کردم گفت :پدرم تقصیر ندارد بیسواد است و نمی فهمد . من به شما طلاب موعظه می کنم که مبادا خدایی نکرده با چند سال درس خواندن چنین روحیه ای پیدا کنی به طوری که پدرت را بی سواد و نفهم بدانی که در این حالت اصلا به درد طلبگی نخواهی خورد . نباید کارهایی انجام بدی که آنها را ناراحت کنی مانند دیر رفتن به خانه که موجب نگرانی آنها شود ، یا جایی بروی که مورد رضایت آنها نیست ، یا در خانه با اعضای خانواده جر و بحث و دعوا کنی به طوری که هر وقت وارد شوی آنها نگران شوند و در دل بگویند الان باز هم دعوایشان می شود . اینگونه موارد برای شما طلاب علوم دینیه خطرناک است و سلب توفیق می کند کتاب آداب الطلاب ص 371 @ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
💠 @AHKAME ⚪️ ﺩﺭ ﺷﺮﯾﻌﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﻏﺴﻞ ﺟﻨﺎﺑﺖ، ﺍﺯ ﻏﺴﻞ‌ﻫﺎﯼ ﻭﺍﺟﺒﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻨﺐ ﺷﺪﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﻮﺩ. 🔶 ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺟﻨﺐ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻭ ﭼﯿﺰ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺟﻨﺐ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ: 🔸 ﺟﻤﺎﻉ (ﺁﻣﯿﺰﺵ): ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺟﻤﺎﻉ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺧﺘﻨﻪ‌ﮔﺎﻩ ﻭ ﯾﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﺯﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺩﺭ ﻣﺮﺩ، ﺩﺭ ﻗُﺒﻞ (ﺟﻠﻮ) ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺩﺭ ﺩُﺑﺮ (ﻋﻘﺐ)، ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﯾﺎ ﻧﺎﺑﺎﻟﻎ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﻣﻨﯽ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻧﯿﺎﯾﺪ، ﻫﺮ ﺩﻭ ﺟﻨﺐ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ. 🔸 ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻥ ﻣﻨﯽ: ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻥ ﻣﻨﯽ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﺎﺷﺪ (ﺍﺣﺘﻼﻡ)، ﯾﺎ ﺑﯿﺪﺍﺭﯼ، ﮐﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺯﯾﺎﺩ، ﺑﺎ ﺷﻬﻮﺕ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺑﯽ ﺷﻬﻮﺕ، ﺑﺎﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺑﯽ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ، احتیاج به غسل می شود ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﻘﯿﻦ ﺩﺍﺭﺩ ﺁﺑﯽ ﮐﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻩ ﻣﻨﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﻣﺎ ﺭﻃﻮﺑﺖ ﯾﺎ ﺁﺑﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯽ‌ﺁﯾﺪ، ﻭﻟﯽ ﻧﻤﯽ‌ﺩﺍﻧﺪ ﻣﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺭﻃﻮﺑﺖ ﺩﯾﮕﺮ، ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻦ ﺷﺨﺺ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺁﻥ ﺁﺑﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺳﻪ ﻋﻼﻣﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺣﮑﻢ ﺑﻪ ﻣﻨﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺑﺸﻮﺩ (ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﮏ). ﺑﺎ ﺷﻬﻮﺕ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻥ ﺟﻬﻨﺪﮔﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻥ، ﺑﺪﻥ ﺳﺴﺖ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ. ◽️ ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺷﺨﺺ، ﻣﺮﺩﯼ ﻣﺮﯾﺾ ﻭ ﯾﺎ ﺯﻥ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺁﺏ ﺑﺎ ﺷﻬﻮﺕ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﺭ ﺟﻨﺎﺑﺖ ﺍﻭ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻋﻼﻣﺖ ﺩﯾﮕﺮ ﻻﺯﻡ ﻧﯿﺴﺖ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ‌ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﯾﺾ - ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺯﻥ - ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﻏﺴﻞ، ﻭﺿﻮ ﻫﻢ ﺑﮕﯿﺮﺩ (ﺍﮔﺮ ﻗﺒﻼً ﻭﺿﻮ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ) ﻭ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﺍﮔﺮ ﺳﻪ ﻋﻼﻣﺖ ﺟﻤﻊ ﻧﺒﻮﺩ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﻏﺴﻞ، ﻭﺿﻮ ﻫﻢ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﺍﮔﺮ ﻗﺒﻼً ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ‌ﺍﺳﺖ ﻭ ﻭﻇﯿﻔﻪ‌ﺍﺵ ﻫﻢ ﻭﺿﻮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻮﺩﻩ‌ﺍﺳﺖ، ﻣﻨﺘﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﻏﺴﻞ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻭﺿﻮ ﻫﻢ ﺑﮕﯿﺮﺩ. ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻭﻝ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﻏﺴﻠﯽ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺒﺮﺩ، ﺑﻌﺪ ﻭﺿﻮ ﺑﮕﯿﺮﺩ؛ ﭼﻮﻥ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻏﺴﻞ ﺟﻨﺎﺑﺖ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻭﺿﻮ ﮔﺮﻓﺖ. 🔘 ﺳﻮﺍﻝ: ﭼﺮﺍ ﺍﺳﻼﻡ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺟﻨﺐ ﺷﺪﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻮﯾﯿﻢ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﻋﻀﻮ ﻣﻌﯿﻨﯽ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﯾﺎ ﻣﯿﺎﻥ ﺑﻮﻝ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻥ ﻣﻨﯽ ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﯾﻜﯽ ﻓﻘﻂ ﻣﺤﻞ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺷﺴﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ؟ 🔶 ﭘﺎﺳﺦ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻥ ﻣﻨﯽ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﯾﻚ ﻋﻤﻞ ﻣﻮﺿﻌﯽ ﻧﯿﺴﺖ (ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻮﻝ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﺯﻭﺍﯾﺪ) ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻨﻜﻪ ﺍﺛﺮ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻣﯽ‌‌ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﻠﻮﻝ‌ﻫﺎﯼ ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺧﺮﻭﺝ ﺁﻥ ﺩﺭ ﯾﻚ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﺴﺘﯽ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻓﺮﻭ ﻣﯽ‌ﺭﻭﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺁﻥ ﺭﻭﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺟﺰﺍﺀ ﺑﺪﻥ ﺍﺳﺖ. 🔸 ﻃﺒﻖ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﻭ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﻧﺒﺎﺗﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻣﯽ‌ﻛﻨﺪ (ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺳﻤﭙﺎﺗﯿﻚ) ﻭ (ﺍﻋﺼﺎﺏ ﭘﺎﺭﺍﺳﻤﭙﺎﺗﯿﻚ) ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺭﺷﺘﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺑﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ‌ﻫﺎ ﻭ ﺟﻬﺎﺯﺍﺕ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ. ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺳمپاﺗﯿﻚ (ﺗﻨﺪ ﻛﺮﺩﻥ) ﻭ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻭﺍﺩﺍﺷﺘﻦ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ (پاﺭﺍﺳﻤﭙﺎﺗﯿﻚ) (ﻛﻨﺪ ﻛﺮﺩﻥ) ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﻧﺒﺎﺗﯽ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ‌ﻫﺎﯼ ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺘﻌﺎﺩﻝ ﻛﺎﺭ ﻣﯽ‌‌ﻛﻨﺪ. ﮔﺎﻫﯽ ﺟﺮﯾﺎﻥ‌ﻫﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﺭﺥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯽ‌ﺯﻧﺪ،‌ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﯾﻦ ﺟﺮﯾﺎﻧﻬﺎ ﻣﺴﺄﻟﻪ (ﺍﺭﮔﺎﺳﻢ = ﺍﻭﺝ ﻟﺬّﺕ ﺟﻨﺴﯽ) ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻣﻘﺎﺭﻥ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻨﯽ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﺩ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﻗﻊ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ پاﺭﺍﺳﻤﭙﺎﺗﯿﻚ ﺑﺮ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺳﻤپاﺗﯿﻚ ﭘﯿﺸﯽ ﻣﯽ‌‌ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﻨﻔﯽ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺭﺩ. 🔸 ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻧﯿﺰ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻣﻮﺭﯼ ﻛﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺳﻤپاﺗﯿﻚ ﺭﺍ ﺑﻜﺎﺭ ﻭﺍﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺭﻓﺘﻪ ﺭﺍ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻛﻨﺪ ﺗﻤﺎﺱ ﺁﺏ ﺑﺎ ﺑﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺎ ﻛﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ (ﺍﺭﮔﺎﺳﻢ) ﺭﻭﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻋﻀﺎﯼ ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺭﺩ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻣﯿﺰﺵ ﺟﻨﺴﯽ ﯾﺎ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻨﯽ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺑﺎ ﺁﺏ ﺷﺴﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ پرﺗﻮ ﺍﺛﺮ ﺣﯿﺎﺕ ﺑﺨﺶ ﺁﻥ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺑﺪﻥ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﺩﺩ. (ﻭ ﺍﯾﻨﻜﻪ ﻣﯽ‌ﺑﯿﻨﯿﻢ ﺩﺭ ﺧﺒﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽ ﺑﻦ ﻣﻮﺳﯽ ﺍﻟﺮﺿﺎ ـ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ـ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺍﻥ ﺍﻟﺠﻨﺎﺑﻪ ﺧﺎﺭﺟﻪ ﻣﻦ ﻛﻞ ﺟﺴﺪﻩ ﻓﻠﺬﻟﻚ ﻭﺟﺐ ﻋﻠﯿﻪ ﺗﻄﻬﯿﺮ ﺟﺴﺪﻩ ﻛﻠﻪ» «ﺟﻨﺎﺑﺖ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯽ‌ﺁﯾﺪ ﻭ ﻟﺬﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺷﺴﺖ» (ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱، ﺹ ۴۶۶) ﮔﻮﯾﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺳﺖ.) 🔸 ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻓﺎﯾﺪﻩ ﻏﺴﻞ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻏﺴﻞ ﻛﺮﺩﻥ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﯾﻚ ﻧﻮﻉ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻧﯿﺰ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﺁﻥ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﮔﺮ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﻧﯿّﺖ ﻭ ﻗﺼﺪ ﻗﺮﺑﺖ ﺑﺸﻮﯾﯿﻢ ﻏﺴﻞ ﺻﺤﯿﺢ ﻧﯿﺴﺖ. ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﺮﻭﺝ ﯾﺎ ﺁﻣﯿﺰﺵ ﺟﻨﺴﯽ ﻫﻢ ﺭﻭﺡ ﻣﺘﺄﺛﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺟﺴﻢ. ﺭﻭﺡ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺷﻬﻮﺍﺕ ﻣﺎﺩﯼ ﻛﺸﯿﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺟﺴﻢ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺳﺴﺘﯽ ﻭ ﺭﻛﻮﺩ. ﻏﺴﻞ ﺟﻨﺎﺑﺖ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺷﺴﺘﺸﻮﯼ ﺟﺴﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﯾﻨﻜﻪ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻗﺮﺑﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ‌ﯾﺎﺑﺪ ﺷﺴﺘﺸﻮﯼ ﺟﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﺛﺮ ﺩﻭﮔﺎﻧﻪ‌ﺍﯼ ﺭﻭﯼ ﺟﺴﻢ ﻭ ﺭﻭﺡ ﻣﯽ‌‌ﮔﺬﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﺭﻭﺡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﺳﻮﻕ ‌ﺩﻫﺪ ﻭ ﺟﺴﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﭘﺎﻛﯽ ﻭ ﻧﺸﺎﻁ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ. ادامه مطلب 👇👇👇👇