در مذمت علمای فاسد آخرالزمان
یااباعبدالله یااباعبدالله یااباعبدالله
♦️❤️رسول الله ص:
پسر مسعود:پس از من مردمى مىآيند كه غذاهاى لذيذ و رنگارنگ مىخورند
،و بر مركبهاى راهوار مىنشيند
و خود را بزيورهائى كه زنان خود را براى شوهر آرايش ميكنند مىآرايند
و چون زنان خودنمايى و تفرّج ميكنند
و زىّ و روش جبابره و قدرتمندان بخود مىگيرند،
آنها منافقان اين امت اسلامند
،در آخر الزمان شراب مىنوشند،با نرد بازى مىكنند
،بر مركب هوسها سوارند،
نماز جماعت را رها مىسازند از نماز شب و نمازهاى شبانه در خوابند
و در شبها در پى افراط در لذت و دنيا ميدوند
خداوند ميفرمايد:(پس از خود نسلى بجاى نهادند كه نماز را ضايع ساختند و از شهوات پيروى كردند و بزودى گمراهى و عذاب را ديدار كنند-مريم ۶۰)
.پسر مسعود:مثل اينها چون( خرزهره)است كه رنگش زيبا ولى مزهاش تلخ است
،سخنانشان زيباست،و اعمالشان بيمارى شفاء ناپذير مىباشد
(آيا در قرآن نمىانديشند يا بر دلهاشان قفلها است)
.يا ابن مسعود:آن كس كه در دنيا در لذت و نعمت است چه سودى مىبرد
وقتى در آتش ابدى دوزخ خواهد بود(فقط ظاهرى از زندگى دنيا مىدانند و از آخرت در غفلتند)
خانهها مىسازند و كاخها بر افراشته مىكنند و مسجدها را بزيور مىآرايند،
همتشان جز دنيا نميباشد خود را بر دنيا افكندهان و بر آن تكيه كردهاند،
خدايشان شكمهايشان است،
خداوند ميفرمايد:(خانههايى ساختهايد گويا در آنها ابدى خواهيد بود،و چون جباران شكل و قيافه مىگيريد و رفتار مىكنيد،از خدا بترسيد و از وى اطاعت كنيد)و
ميفرمايد:(آيا مىبينى افرادى را كه هواى خود را خداى خود قرار دادهاند؟و خداوند با داشتن آگاهى گمراهشان ساخته و بر دل و گوششان مهر نهاده)تا آنجا كه:(آيا متذكر نمىشويد؟)و اين كس جز منافقى كه هوا و هوسش دينش و شكمش خدايش است نمىباشد،از هيچ چيز كه بدان ميل پيدا كند حلال يا حرام سرباز نمىزند،
خداوند ميفرمايد:(و بزندگى دنيا سخت دلخوش شدند و زندگى دنيا در جنب آخرت جز متاعى ناچيز نمىباشد).
پسر مسعود
محراب آنها زنانشان و شرف آنها زر و سيم و همّت ايشان شكمهايشان است
،آنها بدترين بدانند،
و فتنه از ايشان بر آيد و هم بديشان باز گردد.
پسر مسعود:اين آيه را بخوان:(آيا نمىبينى كه اگر سالهايى به آنها ناز و نعمت دهيم و بعد وعدهاى كه بايشان دادهايم(دوزخ) بيايد،لذايذى كه بردهاند بر ايشان سودى نبخشد؟).
پسر مسعود:بدنهاشان سير و دلهاشان خاشع نگردد
.پسر مسعود:اسلام در آغاز غريب بود و در آينده نيز چون گذشته غريب خواهد شد،پس بهشت و سعادت براى غريبان است،پس هر كه از نسل شما آن زمان را در يابد بر آن مردم سلام نكند
،و بر جنازه هاشان حاضر نگردد و مريضانشان را عيادت ننمايد،كه آنها بروش شما و به عقايد و به گفتههاى شما تظاهر مينمايند ولى با كردارهايتان مخالفت ميورزند و بر غير دين شما مىميرند
،آنها از من نيستند و من از آنها نيستم
.پسر مسعود:از هيچ كس جز از خدا مترس،كه خداوند متعال ميفرمايد:(هر جا باشيد مرگ گريبانتان را خواهد گرفت،اگر چه در برجهاى محكم و سر بر افراشته باشيد)
و ميفرمايد:(روزى كه زن و مرد منافق بمؤمنان خواهند گفت،بما مهلت دهيد تا از نورتان بهره گيريم ...و سرنوشت شومى خواهند داشت،حديد ۱۳ و ۱۴).
پسر مسعود:بر ايشان است لعنت من و همۀ انبياء و ملائكۀ مقرّب،و بر ايشان است خشم خدا و بدى حساب در دنيا و آخرت،و فرمود:(لعنت بر كسانى از بنى اسرائيل كه كافر گشتند)...تا آنجا كه (ولى بسيارى از ايشان فاسقند)
.اى پسر مسعود:آنان حرص فراوان و حسد آشكار نشان مىدهند و قطع رحم ميكنند و بكارهاى خوب بىميلند و خداوند ميفرمايد:(آنان كه عهد خدا را پس از محكم ساختن آن مىشكنند و نسبت به كسانى كه خدا فرموده صله رحم كنند قطع رحم مىكنند،و در زمين فساد راه مىاندازند آنها كسانيند كه لعنت و خانهاى نكتب بار بر ايشان خواهد بود)و
ميفرمايد (مثل كسانى كه تورات را گرفتند و بآن عمل نكردند چون الاغى است كه كتابها بر دوش مىكشد).
♦️
پسر مسعود:زمانى خواهد آمد كه: صبركننده بر دين چون نگهدار آتش است در دست مگر كسى گرگ باشد و گر نه گرگها مىخورندش.
🔴
پسر مسعود:علماء و فقهاء آنها خائن و فاجرند آنها بدترين خلق خدايند،
و همچنين پيروان ايشان
و كسانى كه بنزد ايشان مىروند
و از ايشان(فتوى)مىگيرند و بآنها محبّت مىورزند و با آنها مجالست و مشورت مىنمايند و
آنها كه اشرار خلق هستند ايشان را به دوزخ مىكشانند
(كر و كور و لالند و باز نخواهند گشت)(و در قيامت كر و كور و لال محشور ميگردند،جايشان دوزخ است كه هر گاه شعلهاى از آن فرونشيند بر شعلههايش مىافزاييم)،(هر گاه پوستهاشان بريان شود،پوستهايى ديگر بجايش برويانيم تا عذاب را بچشند)(چون بدوزخ در افتند صداى شعلههاى آتش را بشنوند كه بر هم مىغلطد)(هر گاه خواهند كه از دوزخ بدر آيند بدان در افكنده شوند و
بآنها گفته
مىشود كه عذاب آتش را بچشيد)(در آنجا براى
ايشان شعلهها و بازدمها است كه آنها
نمىشنوند)
🔴
پسر مسعود:آنها ادعا مىكنند كه بر دين و روش و احكام
من هستند و حال آنكه از من بيزارند و من هم از آنها بيزارم
.پسر مسعود:در ملاء و آشكار با ايشان منشين،و در بازارها با آنها معامله مكن،و راه را نشانشان مده،و آب بآنها مياشام،
خداوند ميفرمايد:(هر كه زندگى و زيور دنيا بخواهد اعمالش را در دنيا پاداش مىدهيم و در آنجا ضررى نمىبرند)و ميفرمايد:(هر كه دانه دنيا ميخواهد مىدهيمش و در آخرت نصيبى نخواهد داشت)
🔴.پسر مسعود:جمعى از امت من بيايند كه:عداوت و دشمنى و جدال در ميان ايشان برخيزد كه در دنيا گمراهكنندۀ اين امّت ميباشند،
قسم بخدائى كه مرا بحق پيغمبر گردانيد خداوند آنها را بزمين فرو برد و بوزينه و خنزيرشان گرداند،گويد:پيغمبر(صلّى اللّه عليه و آله)بگريه افتاد و ما از گريهاش بگريه افتاديم،پرسيديم يا رسول الله(صلّى اللّه عليه و آله)چرا مىگرييد؟
فرمود:دلم بر بيچارگان و اشقياء ميسوزد كه خداوند ميفرمايد:آن هنگام كه ناله و فريادشان را بشنوى و فرار نتوانند بلكه دستگير شوند . و
مراد آيه علماء و فقها مىباشند♦️
.پسر مسعود:هر كه علم را براى دنيا آموزد،و مهر دنيا و زيورهاى آن را بر علم برترى دهد و برگزيند مستوجب خشم خداوند است و با يهود و نصارى كه كتاب خدا پشت سر نهادند در طبقۀ پائينترين قسمتهاى دوزخ بماند كه خداوند فرمايد چون آنچه را كه ميشناختند و خبر داشتند بر ايشان آمد بدان كافر شدند پس لعنت خدا بر مردم كافر .
پسر مسعود:هر كه قرآن را براى دنيا و زيورهاى آن آموزد خداوند بهشت را بر او حرام گرداند.پسر مسعود:هر كه بياموزد و عمل نكند خداوندش در قيامت كور محشور سازد،و هر كه دانش را براى رياء و بدست آورى دنيا فرا گيرد، خداوند بركت آن را از وى بگيرد و روزى را بر او تنگ سازد،و او را بخود واگذارد،و هر كه را كه خدا بخودش واگذارد هلاك گردد كه خداوند ميفرمايد هر كه لقاء و ديدار خدا را خواهد بايد عمل صالح كند و كسى را در عبادت خداوند شريك نگيرد
.پسر مسعود:بايد همنشينان تو خوبان باشند و برادران تو پاكان و مردم زاهد كه خداوند ميفرمايد:دوستان اين دنيا در آن جهان با هم دشمنانند مگر متقيان-زخرف/۶۷)
.پسر مسعود:بدان كه آنها خوب را بد و بد را خوب ميدانند و از اين رو خداوند بر دلهاشان مهر نهد و در ميان آنها كسى كه بحق شهادت دهد و يا عدالت را بپا دارد نخواهد بود كه خداوند ميفرمايد:بپا دارندۀ عدل باشيد و براى خدا گواهى دهيد گرچه بضرر شما و يا والدين و اقوام شما باشد-نساء/۱۳۴)
.پسر مسعود:آنان بمال و مقام بر هم برترى جويند خداوند ميفرمايد:(هيچ بندهاى را نزد حق پاداشى نيست مگر آنكه براى رضاى خداى بزرگ كار كند كه اين كس بزودى خشنود خواهد شد-و الليل ۱۹-۲۰-۲۱).
پسر مسعود:بر تو باد ترس از خدا،و اداء واجبات كه خداوند ميفرمايد:(او طرفدار تقوى و آمرزش است-المدثر ۵۵)و ميفرمايد: (خدا از آنها راضى و آنها از وى راضى شدند و اين مقام براى كسانى است كه تقوى داشته باشند و از خدا بترسند-البيّنة ۸
پسر مسعود:آنچه را فايده ندارد واگذار كن و بدنبال چيزى برو كه ترا سود بخشد كه خداوند ميفرمايد:هر مردى را در آن روز(در قيامت) براى خود كار و گرفتارى است كه او را بخويش مشغول ميدارد-عبس ۳۷).
پسر مسعود:بپرهيز كه بخاطر اهل خود(خانواده و بستگان خود) اطاعت خدا را رها كنى و به معصيتش روى آرى كه خدا ميفرمايد:(اى مردم از خدا بترسيد و از روزى بترسيد كه نه پدرى بجاى پسر پاداش، بيند و نه فرزندى عوض از پدر جزا داده شود كه وعدۀ خدا حق است و زندگى دنيا شما را نفريبد،و خود را برحمت خدا بفريبد-لقمان ۳۳).
حدیث بسیارزیباوطولانیست
اسناد♦️
مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۴۴۶
عنوان باب: الباب الثاني عشر في نوادر الكتاب > الفصل الرابع في موعظة رسول الله صلّى اللّه عليه و آله لابن مسعود
الوافي ج ۲۶، ص ۲۰۲
عنوان باب: الجزء السادس و العشرون > [كتاب الروضة] > أبواب المواعظ > باب مواعظ رسول اللّٰه صلى اللّٰه عليه و آله و سلم > [11] > بيان
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۷۴، ص ۹۲
عنوان باب: الجزء الرابع و السبعون > كتاب الروضة > أبواب المواعظ و الحكم > باب 5 وصية النّبيّ صلّى اللّه عليه و آله إلى عبد الله بن مسعود
✅ثواب زیارت سید الشهداء با پای پیاده
✍ ابن قولویه قمی رضوان الله علیه در کتاب شریف کامل الزیارات بابی برای زیارت امام حسین با پای پیاده میآورد، و در آن روایتی آورده که:
🔸 علی بن میمون صائغ، از حضرت امام صادق علیه السّلام نقل کرده است که آن حضرت فرمودند: اى علی! قبر حسین علیه السّلام را زیارت کن و ترک مکن. عرض کردم: ثواب کسی که آن حضرت را زیارت کند چیست؟حضرت فرمودند: کسی که پیاده زیارت کند آن حضرت را، خداوند به هر قدمی که بر میدارد، یک حسنه برایش نوشته، و یک گناه از او محو میفرماید، و یک درجه مرتبهاش را بالا میبرد. و وقتی به زیارت رفت، حق تعالی دو فرشته را موکل او میفرماید که آنچه خیر از دهان او خارج میشود را نوشته و آنچه شر و بد میباشد را ننویسند. و وقتی برگشت با او وداع کرده و به وی میگویند: اى ولی خدا ! گناهانت آمرزیده شد. و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل بیت رسولش میباشی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد نمود.
📚 کامل الزیارات، تألیف ابن قولویه قمی، باب ۴۹، حدیث ۶، صفحه ۲۸۰، چاپ دار الحجة
کانال احادیث اهل بیت .استاد زارع شیرازی:
الكافي، جلد ۸، كِتَابُ الرَّوْضَة
عنه عن علي بن الحسين عن علي بن ابي حمزه عن ابي بصير عن ابي عبد الله سلام الله علیه و آله:
فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مََا يَكُونُ مِنْ نَجْوىََ ثَلاََثَةٍ إِلاََّ هُوَ رََابِعُهُمْ وَ لاََ خَمْسَةٍ إِلاََّ هُوَ سََادِسُهُمْ وَ لاََ أَدْنىََ مِنْ ذََلِكَ وَ لاََ أَكْثَرَ إِلاََّ هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مََا كََانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمََا عَمِلُوا يَوْمَ اَلْقِيََامَةِ إِنَّ اَللََّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ قَالَ نَزَلَتْ هَذِهِ اَلْآيَةُ فِي فُلاَنٍ وَ فُلاَنٍ وَ أَبِي عُبَيْدَةَ اَلْجَرَّاحِ وَ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ وَ سَالِمٍ مَوْلَى أَبِي حُذَيْفَةَ وَ اَلْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ حَيْثُ كَتَبُوا اَلْكِتَابَ بَيْنَهُمْ وَ تَعَاهَدُوا وَ
تَوَافَقُوا لَئِنْ مَضَى مُحَمَّدٌ لاَ تَكُونُ اَلْخِلاَفَةُ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ لاَ اَلنُّبُوَّةُ أَبَداً
فَأَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِمْ هَذِهِ اَلْآيَةَ قَالَ قُلْتُ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنََّا مُبْرِمُونَ `أَمْ يَحْسَبُونَ أَنََّا لاََ نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْوََاهُمْ بَلىََ وَ رُسُلُنََا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ قَالَ وَ هَاتَانِ اَلْآيَتَانِ نَزَلَتَا فِيهِمْ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ ع لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّهُ كَانَ يَوْمٌ يُشْبِهُ يَوْمَ كَتْبِ اَلْكِتَابِ إِلاَّ يَوْمَ قَتْلِ اَلْحُسَيْنِ ع وَ هَكَذَا كَانَ فِي سَابِقِ عِلْمِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلَّذِي أَعْلَمَهُ رَسُولَ اَللَّهِ صلیاللهعلیهوآله
🔴أَنْ إِذَا كُتِبَ اَلْكِتَابُ قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ وَ خَرَجَ اَلْمُلْكُ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ
فَقَدْ كَانَ ذَلِكَ كُلُّهُ قُلْتُ وَ إِنْ طََائِفَتََانِ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ اِقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمََا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدََاهُمََا عَلَى اَلْأُخْرىََ فَقََاتِلُوا اَلَّتِي تَبْغِي حَتََّى تَفِيءَ إِلىََ أَمْرِ اَللََّهِ فَإِنْ فََاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمََا بِالْعَدْلِ قَالَ اَلْفِئَتَانِ إِنَّمَا جَاءَ تَأْوِيلُ هَذِهِ اَلْآيَةِ يَوْمَ اَلْبَصْرَةِ وَ هُمْ أَهْلُ هَذِهِ اَلْآيَةِ وَ
🔴 هُمُ اَلَّذِينَ بَغَوْا عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع فَكَانَ اَلْوَاجِبَ عَلَيْهِ قِتَالُهُمْ وَ قَتْلُهُمْ حَتَّى يَفِيئُوا إِلَى أَمْرِ اَللَّهِ وَ لَوْ لَمْ يَفِيئُوا لَكَانَ اَلْوَاجِبَ عَلَيْهِ فِيمَا أَنْزَلَ اَللَّهُ أَنْ لاَ يَرْفَعَ اَلسَّيْفَ عَنْهُمْ حَتَّى
يَفِيئُوا وَ يَرْجِعُوا عَنْ رَأْيِهِمْ لِأَنَّهُمْ بَايَعُوا طَائِعِينَ غَيْرَ كَارِهِينَ وَ هِيَ اَلْفِئَةُ اَلْبَاغِيَةُ كَمَا قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى فَكَانَ اَلْوَاجِبَ عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع أَنْ يَعْدِلَ فِيهِمْ حَيْثُ كَانَ ظَفِرَ بِهِمْ كَمَا عَدَلَ رَسُولُ اَللَّهِ ص فِي أَهْلِ مَكَّةَ إِنَّمَا مَنَّ عَلَيْهِمْ وَ عَفَا وَ كَذَلِكَ صَنَعَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ علیهالسلام بِأَهْلِ اَلْبَصْرَةِ حَيْثُ ظَفِرَ بِهِمْ مِثْلَ مَا صَنَعَ اَلنَّبِيُّ ص بِأَهْلِ مَكَّةَ حَذْوَ اَلنَّعْلِ بِالنَّعْلِ قَالَ قُلْتُ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اَلْمُؤْتَفِكَةَ أَهْوىََ قَالَ هُمْ أَهْلُ اَلْبَصْرَةِ هِيَ اَلْمُؤْتَفِكَةُ قُلْتُ وَ اَلْمُؤْتَفِكََاتِ أَتَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنََاتِ قَالَ أُولَئِكَ قَوْمُ لُوطٍ اِئْتَفَكَتْ عَلَيْهِمُ اِنْقَلَبَتْ عَلَيْهِمْ
🟢
ابو بصير از امام صادق عليه السّلام روايت كند در تفسير گفتار خداى عز و جل: «رازگوئى سه نفرى نباشد جز آنكه خدا چهارمين آنهاست و نه پنج نفرى جز آنكه خدا ششمين آنها است و نه كمتر از اين و نه بيشترى هست جز آنكه هر كجا باشند خدا نزد آنها است، آنگاه روز رستاخيز از كارهائى كه كردهاند آگاهشان سازد كه براستى خدا بهمه چيز دانا است» (سوره مجادله آيه ۷) فرمود: اين آيه در باره فلان (عمر)و فلان (ابوبکر) و ابو عبيده جراح و عبد الرحمن بن عوف و سالم مولى ابو حذيفه و مغيرة بن شعبة لعنت الله علیهم نازل شد
آنگاه كه ميان خود نامه نوشتند و هم عهد گشته و توافق كردند كه اگر محمد (صلی الله علیه و آله) از دنيا رفت هرگز نگذارند خلافت در بنى هاشم قرار گيرد،
پس خداى تعالى اين آيه را در شأن آنها نازل فرمود. گويد: عرضكردم: گفتار
خداى عز و جل (چيست كه فرمايد):
«آيا مگر كارى را استوار كردهاند كه ما هم استواركنان هستيم، يا پندارند كه ما نهان گفتن و راز گفتنشان را نميشنويم، چرا و فرستادگان ما كه همراه آنانند مينويسند» (سوره زخرف آيه ۷۹- ۸۰).
فرمود: اين دو آيه نيز در باره آنها در همان روز نازل گشت.
امام صادق عليه السّلام فرمود: شايد تو عقيده دارى كه بجز روز كشته شدن حسين عليه السّلام روزى (در شومى و نحسی) مانند آن روزى كه اين نامه در ميان آنها نوشته شد هست؟ (نه . روزی مثل چنين روز . شوم نبود) و اين چنين در علم خداى عز و جل گذشته بود و
خدا هم پيامبر خود را بدان آگاه كرده بود كه
🔴اگر اين نامه (صحیفه ملعونه) نوشته شود حسين عليه السّلام كشته خواهد شد
و زمامدارى و حكومت از دست بنى هاشم بيرون خواهد رفت و همه اينها هم شد.
گويد: عرضكردم: (تفسير اين آيه چيست): «و اگر دو طائفه از مؤمنان با هم جنگيدند ميانشان را اصلاح دهيد و اگر يكى از آنها بر ديگرى تجاوز كند با آن متجاوز جنگ كنيد تا بفرمان خدا بازگردد و چون بازگشت ميان آنها را بعدالت اصلاح دهيد» (سوره حجرات آيه ۵) فرمود: مقصود از دو طائفه دو گروه از مسلمانانند، و تأويل اين آيه در جنگ بصره (و جنگ جمل) بود و اهل اين آيه آنها بودند يعنى
🔴آنان كه بر امير مؤمنان عليه السّلام شوريدند، و در آنجا بود كه بر امير مؤمنان جنگ با آنها و كشتارشان واجب شد تا بفرمان خدا بازگردند، و اگر باز نمی گشتند طبق آنچه خدا نازل فرموده بود بر آن حضرت واجب بود كه شمشير از آنها برندارد تا باز گردند و از نظريه خود دست بردارند، زيرا آنها از روى رغبت و ميل بدون هيچ گونه اجبار و اكراهى بيعت كرده بودند
و آنها همان گروه متجاوزى بودند كه خدا فرموده بود، پس بر امير مؤمنان عليه السّلام واجب بود كه پس از پيروزى بعدالت با آنها رفتار كند چنانچه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در باره مردم مكه بعدالت رفتار كرد، و بر آنها منت گذارده از آنها درگذشت، و بهمين ترتيب امير مؤمنان عليه السّلام پس از پيروزى مردم بصره با آنها بعدالت رفتار كرد همان طور كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با مردم مكه رفتار كرد بىكم و كاست. گويد: عرضكردم: (تفسير) گفتار خداى عز و جل (در اين آيه چيست): «و دهكده واژگون شده را بيفكند» (سوره نجم آيه ۵۳) فرمود: آنها همان مردم بصرهاند و دهكده مزبور همان بصره است. عرضكردم: (اين آيه): «و دهكدههاى واژگون شده كه پيمبرانشان با حجتها بسويشان آمدند» (سوره توبه آيه ۷۰) فرمود: آنها قوم لوط بودند كه دهكدهها بر سرشان واژگون شد.
صحیفه ملعونه، عهدنامهای بود که توسط ابوبکر، عمر، ابی عبیده جراح، عبد الرحمن بن عوف، سالم غلام ابی حذیفه، مغیره بن شعبه و جمعی دیگر از منافقین (علیهم العنه)نوشته شد و محتوای آن چنین بود كه نگذارند خلافت و امامت مسلمین بعد از پیامبر صلی ﷲ علیه و آله به امیرالمؤمنین و اهل البیت علیهم السلام برسد و بر اساس آن مقدمات و زمینههای غصب خلافت و گرفتن بیعت از آن حضرت به هر صورت ممكن را فراهم نمودند؛ با نوشتن آن صحیفه اساس ظلم و ستم به اهل البیت را بنا نهادند؛ پس به حقیقت امام حسین علیه السلام در كربلا شهید نشد! بلكه ریشه این شهادت در آن روز بود..!
#صحیفه_ملعونه
#قتل_الحسین_سلام_الله_علیه_و_آله
سند🔴
الكافي، جلد ۸، كِتَابُ الرَّوْضَة
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
زوراء محل نزول عذاب الهی و مذمت سکونت در آن و اشاره به ویرانی و خرابی آن!
جناب مفضل بن عمر رضوان الله علیه به امام صادق( سلام الله علیه وآله)عرض کرد:
ای آقای من! در آن وقت دار الفاسقین زوراء چگونه خواهد بود؟
امام صادق علیهالسلام فرمودند: در لعنتِ خدا و خشمِ او خواهد بود ، فتنهها آن جا را خراب میکند و رها میکند آن را در حالتی که صاف شده باشد پس تمام وای بر آن و بر کسی که در آن ساکن است!
تمام وای از پرچم های زرد و از پرچم های مغرب و کسی که از جزیره جلب میکند و از پرچمهایی که در آن جا بلند شود و از هر نزدیک و دوری به سوی آن سیر میکند!
به خدا قسم که در آنجا از هر صنف عذاب و شکنجهای نازل میشود که حتی بر سایر امّت های متمرد پیشین از اول تا آخر نازل نشده است! و هر آینه بر آن عذابی نازل شود که به مانند آن را هیچ چشمی ندیده باشد و هیچ گوشی نشنیده باشد! و طوفان اهل آن نمیباشد مگر با شمشیر!
🔴پس وای بر کسی که در آن زمان آنجا برای خود مسکن بگیرد، زیرا اقامت کننده در آن جا به دلیل شقاوتش باقی میماند!
و خارج شونده از آن جا با رحمت الهی است!
به خدا قسم بعضی از اهلِ آن جا باقی میماند در دنیا تا این که گفته میشود که: دنیا آنجاست و خانهها و قصرهای آن جا بهشت است و زنهای آن جا حورالعیناند و پسرانِ آن پسرانِ بهشتی هستند، و همانا مردم گمان میکنند که خداوند رزق بندگان را قسمت نکرده مگر در آن جا!
وقطعا از رهبرانِ آنجا آشکار میکنند بر خدا و رسول او صلی الله علیه و آله و حکم کردن به غیر کتاب خدا و شهادتهای دروغ و آشامیدن شرابها و ارتکاب فسق و فجور و خوردن حرام و ریختن خونها را و آن کارهای زشت و نارواییهایی که مثل آنها در کل دنیا نمیباشد!
سپس خدا قطعا آن جا را با آن فتنهها و آن پرچمها خراب میکند، تا جایی که عابری از آن جا میگذرد پس میگوید: اینجا بوده است زوراء!
📓بحار الأنوار، ج۵۳، ص۱۴، باب ۲۸ ما يكون عند ظهوره ع برواية المفضل بن عمر
📓مختصر البصائر، ص۴۵۰ ، تتمّة ما تقدّم من أحاديث الرجعة
📓الهداية الكبرى، ص۴۰۲ ، الباب الرابع عشر باب الإمام المهدي المنتظر (عليه السلام)
📓حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار عليهم السلام، ج۵، ص۳۸۵
📓إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف، ج۲، ص۲۱۷
🔴
🛑زوراء بغداد است یا تهران..؟
📓معاوية بن وهب مىگويد: امام صادق علیه السلام به من فرمود: زوراء را مىشناسى؟عرض كردم: قربانت شوم، میگویند: زوراء همان بغداد است. فرمود: نه،
سپس فرمود: آيا به «رى» رفتهاى؟🔴
عرض كردم: آرى.
فرمود: بازار چهارپايان آنجا را ديدهاى؟ عرض كردم:آرى.
فرمود: آن كوه سياه را كه در طرف راست جاده است ديدهاى؟ آنجا همان زوراء است.
📓الكافي، ج۸، ص۱۷۷، ح۱۹۸
هم چنین در روایت دیگر امام صادق علیه السلام به مفضل بن عمر رضوان الله علیه فرمودند: «ای مفضل آیا میدانی زوراء کجا واقع شده است؟ عرض کردم خدا و حجتش داناترند. فرمود:
بدان ای مفضل در حوالی ری🔴
کوه سیاهی است که در دامن آن شهری بنا میشود که آن را طهران مینامند🔴
و آنجا زوراء است.»
📓مستدرك سفينة البحار، ج۴، ص۲۷۰
📓مجمع النورین، ص۲۹۷
📓منتخب التواریخ، ۸۷۵
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
امروز 7 صفر
روز شهادت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه 🏴🖤
به سند قویست
و در کشور ایران در شهرهای قم و تهران و مشهد مجالس بزرگ عزا برپامیشود
اما متاسفانه بعلت عدم ثبت در تقویم های ایرانی
باقی شهرها کم اطلاعند
🟢بخشش و عطاء و کرم امام حسن مجتبی صلوات الله علیه
حلبی میگوید: از امام صادق عليه السلام درباره فضیلت پیاده روی سؤال کردم، پس حضرت فرمودند: «حسن بن علی عليهما السلام سه بار، تمام درهم دینار و اموالش حتی کفش و پیراهنش را در راه خدا به فقراء انفاق کرد و او بیست بار پیاده - بدونه اینکه سوار مرکب بشود - به حج مشرف شد.»
📓تهذيب الأحكام، ج۵، ص۱۴، ح۲۹ «عن الحلبي قال : سألت ابا عبد الله عليهالسلام عن فضل المشي فقال : الحسن ابن علي عليهالسلام قاسم ربه ثلاث مرات حتى نعلا ونعلا وثوبا وثوبا ودينارا ودينارا ، وحج عشرين حجة ماشيا على قدميه.»
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
#استاد_زارع_شیرازی
#مخترع_فنون_مداحی_کشور
#آموزش_مداحی_استاد_زارع_شیرازی
#تنها_استاد_مداحی_با_سوابق_در_پنجاه_ارگان_و_اماکن_مذهبی_کشور
#تنها_استاد_با_تربیت_۹۸۰۰_روضه_خوان_و_مداح_در_کل_کشور_۹۲_تا_۱۴۰۳
#استاد_تمام_دستگاه_آوازی_و_موسیقی_کشور_بشیوه_عالی
#اینجا_مداح_نشدن_نداریم
#اینجا_روضه_خوان_نشدن_نداریم
#یا_فاطمه_اشفعی_لنا_فی_الجنه
رابط ایتا
@Rabet69
رابط تلگرام
@Rabet69110
وبسایت رسمی ❤️
zareshirazi.com
تمام اطلاعات🔵
https://yek.link/zareshirazi.com
کانال اصلی تلگرام
https://t.me/ostadzareshirazi110
کانال اصلی ایتا
https://eitaa.com/ostadzareshirazi110
اینستا🧡
http://instagram.com/ostad_zareshirazi110yaali
عایشه لعنت الله علیها
مانع دفن امام حسن مجتبی سلام الله علیه
در کنار قبر رسول الله صلی الله علیه و آله
🖤«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»🖤
#استاد_زارع_شیرازی
#مخترع_فنون_مداحی_کشور
#تنها_استاد_مداحی_با_سوابق_در_پنجاه_ارگان_و_اماکن_مذهبی_کشور
#تنها_استاد_با_تربیت_۹۸۰۰_روضه_خوان_و_مداح_در_کل_کشور_۹۲_تا_۱۴۰۳
کانال ایتای
احادیث جمع آوری استاد گرانقدر زارع شیرازی♦️
https://eitaa.com/ahadisostadzareshirazi110
کانال تلگرامی احادیث جمع آوری استاد گرانقدر زارع شیرازی
https://t.me/ahadisostadzareshirazi110/
کانال اصلی تلگرام
https://t.me/ostadzareshirazi110
کانال اصلی ایتا
https://eitaa.com/ostadzareshirazi110
🏴 «صلّی الله علیک یا حسن بن علی
أیّها المجتبی یا بن رسول الله.»
عایشه ملعونه علت و باعث تیر باران کردن تابوت امام حسن مجتبی سلام الله علیه
هفتم صفر، بنا بر نظر اغلب مراجع و علماء، سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام میباشد. حضرت در سن ۴۷ سالگی، در خانه خود و به دست همسر نامهربانشان، جُعده دختر اشعث، با خورانیدن شیر زهر آلوده در وقت افطار مسموم شده و در نهایتِ مظلومیّت به شهادت رسیدند.
معاویه علیه الهاویة با ارسال صد هزار درهم برای جعده به همراه سمّی مُهلک، به او قول داده بود که اگر امام مجتبی علیهالسلام را به شهادت برساند، او را به همسری یزید ملعون نیز درآورد. جعده پس از این جنایت به شام رفت و به معاویه گفت: «من به عهدم وفا کردم و اینک وقت احسان توست!» معاویه گفت: «از پیش من دور شو، میترسم همان کاری را که با فرزند رسول خدا نمودی با پسر من هم بنمایی!»
مظلومیّت امام مجتبی علیهالسلام با شهادت حضرت به پایان نرسید. در كتب تاریخی آمده است كه وقتى خواستند پیکر مطهّر حضرت را برای وداع به حرم رسول خدا صلّی الله علیه و آله ببرند، عايشه سوار قاطرى سفید شد و از بنی اميه و مروان و ساير طرفداران ايشان كمک گرفت و مردم را علیه امام حسن علیهالسلام شورانید. عایشه خطاب به بنی هاشم گفت: «به خدا سوگند تا مو در سر من هست، نمیگذارم حسن (علیهالسلام) را در اینجا (کنار قبر پیامبر صلّی الله علیه و اله) دفن کنید!» این حرکت او باعث شد بنیامیّه، پیکر پاک امام مجتبی علیهالسلام را تیرباران کردند، تا آنکه بنیهاشم (که بنا بر وصیت ایشان مأمور به صبر بودند)، هفتاد تیر از جنازهی حضرت بیرون کشیدند و امام مجتبی علیهالسلام را طبق وصیّتشان در قبرستان بقیع، نزدیک جدّهشان حضرت فاطمه بنت اسد، در اوج مظلومیّت دفن کردند.
شاعر عرب در همين خصوص خطاب به عایشه مىگويد:
«تَجَمَّلَت تَبَغَّلَت وَ لَو عِشتَ تَفَیَّلَت، لَکَ التِّسعُ مِنَ الثَّمَن، فَفِی كُلِّ تَطَمَّعَت!»
يعنى: «اى عايشه! روزى سوار بر شتر شدى (و جنگ جمل را بر ضد امیرالمؤمنین علیهالسلام به راه انداختی!)؛ روز ديگرى هم سوار قاطر شدى (و به پیکر مطهّر امام مجتبی علیهالسلام جسارت کردی!)، اگر زنده بمانى، حتماً سوار فيل هم خواهى شد (و غائلهی دیگری را به پا خواهی کرد!)، تو از هشتيکِ ارثیهی (زنان از) خانه رسول خدا، يک نهم آن را مىبرى، ولى همه را طمع كردى!»
و این مظلومیّت در طول تاریخ ادامه داشت و با تخریب قبور ائمّهی بقیع علیهمالسلام توسط وهابیت ملعون آل سعود دوباره جریان پیدا کرد و تا به امروز نیز ادامه دارد...
🚩 واقعهی تیرباران پیکر مطهّر امام مجتبی علیهالسلام در منابع تاریخی زیر آمده است:
📎 کتب عامه:
📕 انساب الاشراف، ج٣، ص۶۱
📙 الطبقات الکبری، ج۸، ص۱۷۵
🖇 کتب شیعه:
📔 تاریخ یعقوبی، ج٢، ص۲۲۵
📘 مقاتل الطالبین، ص۷۴
📗 مجمع البحرین، ج١، ص۵۷۲
📓 شرح اصول کافی (مازندرانی)، ج۶، ص۱۶۷
📙 الایضاح (ابن شاذان)، ص۲۶۲
و ... .
امیرالمومنین علی صلوات الله علیه می فرماید:
«فانظروا اهل بیت نبیکم فان لبدوا فالبدوا وان استنصروکم فانصروهم فلیفرجن الله بغتة برجل منا اهل البیت . بابی ابن خیرة الاماء ; شما همواره به اهل بیت پیامبرتان نگاه کنید، اگر آنها ساکت شدند و در خانه نشستند شما نیز سکوت کرده به زمین بچسبید و اگر از شما یاری طلبیدند به یاری آنها بشتابید که البته خدای متعال به دست مردی از ما اهل بیت، ناگهان فرج عنایت خواهد کرد . پدرم فدای او باد که فرزند بهترین کنیزان است.
📓بحارالانوار، ج 34، ص 118 و ج 41، ص 353 و ج 51، ص 121، 📓ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، ج 7، ص 58.
🔴
در روایتی دیگر که امام باقر علیه السلام نقل فرموده است چنین آمده که بین علی امیر (سلام الله علیه و آله) و عمر بن خطاب زنا زاده ملعون سخنانی رد و بدل شد.
عمر ملعون گفت: «اخبرنی عن المهدی ما اسمه؟ فقال علیه السلام: اما اسمه فان حبیبی عهد الی ان لا احدث باسمه حتی یبعثه الله . قال [عمر] فاخبرنی عن صفته قال: هو شاب مربوع حسن الوجه حسن الشعر یسیل شعره علی منکبیة ونور وجهه یعلو سواد لحیته وراسه بابی ابن خیرة الاماء.
از مهدی (سلام الله علیه )به من خبر ده که نامش چیست؟ فرمود: اما درباره اسم او; حبیبم با من عهد کرده که درباره آن با کسی صحبت نکنم تا اینکه خداوند او را برانگیزد . عمر گفت: پس درباره صفت او به من خبر ده؟ حضرت فرمود: او جوانی چهارشانه، نیکو صورت و نیکو مو است که موهایش بر شانه هایش فرو ریخته و نور صورتش سیاهی موی سر و ریش را تحت الشعاع قرار می دهد . پدرم فدای او باد که فرزند بهترین کنیزان است.
📓کتاب الغیبة، مؤسسه معارف اسلامی، ص 470; علی بن عیسی اربلی کشف الغمه، مکتبة بنی هشام، تبریز، 2 جلد، ج 2، ص 462 .
🔴
مرحوم کلینی در روایتی از آن حضرت نقل کرده که شدت محبت به حضرت مهدی علیه السلام باعث شده تا اشتیاق به دیدن یاران و دوستداران او نیز مورد توجه حضرتش قرار گیرد; در آنجا که می فرماید: «یا شوقا الی رؤیتهم فی حال ظهور دولتهم ; چقدر مشتاق دیدار آنها هستم، در آن زمان که در ظهور دولتشان به سر می برند .»
و شبیه همین مضمون را در نهج البلاغه اینگونه آورده است:
«الا بابی وامی هم من عدة اسمائهم فی السماء معروفة وفی الارض مجهولة ; آگاه باشید! آنان که پدر و مادرم فدایشان باد; از کسانی هستند که اسامی آنها در آسمان معروف و در زمین ناشناخته است .»
📓الکافی، دارالصعب دارالتعارف، ج 1، ص 335، ح 3 .
📓نهج البلاغه، خ 187 .
🔴
امام صادق سلام الله علیه و آله فرمودند:
«انی لو ادرکت ذلک لاستبقیت نفسی لصاحب هذا الامر .
به درستی که اگر من آن روز را درک می کردم; جانم را برای صاحب این امر (امام زمان علیه السلام) نگه می داشتم .»
📓کتاب الغیبة النعمانی، ص 145 .
📓عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 6; با اندک تفاوتی 📓دلائل الامامه، ص 245;📓 غیبت نعمانی، ص 180; 📓کمال الدین، ج 2، ص 370 .
🔴
در روضه کافی (حدیث ۳۸۱) روایت کند که حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند:
برشما باد بتقوای خدای وحده لاشریک له و برای جان خود نظر کنید و با نظر باشید تا اینکه فرمود بخدا قسم اگر هریک از شما را دو جان میبود که با یکی مقاتلــــــــــه میکردید و تجربه می آموختید و با دیگری عمل میکردید باکی نبود ولیکن هریک از شما را #یک_جان بیش نیست هرگاه آن یک برود پس بخدا قسم که توبه از دست شما رفته پس شما سزاوارتر هستید باینکه برای جان خود خیر بینی و خیر اندیشی کنید پس اگر قیام کننده و دعوت کننده ای بر شما بیاید نظر کنید که بر چه برای چه خروج میکنید و نگوئید زیدبن علی بن الحسين عليهما السلام خروج کرد ، زیرا که زید مردی بود عالم و راستگو و با صداقت و هم شما را دعوت بنفس خودو
وپیشوائی خود نکرد بلکه او شما را دعوت برضای آل محمد (صلی الله علیه و آله) نموده و اگر او غالب میشد هراینه وفا میکرد بآنچه دعوت کرده بود ) تا اینجا تقیه بوده و شاهدش جملات بعد است تا اینکه فرمود کسانیکه از ما خروج میکنند بچه چیز دعوت میکنند جز برضائی از آل محمد (صلی الله علیه و آله) و ما اکنون شما را شاهد میگیریم که راضی بخروج ایشان نیستیم آن خروج کنندگان الان که هنوز هیچکس با اونیست نافرمانی ما میکند وقتی که بیرقها و علمها با او باشد سزاوارتر خواهد بود که ازما نشود و نپذیرد.
#جانم_فدای_مهدی_سلام_الله_علیه
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
ولایت تکوینی امام حسن مجتبی
صلوات الله و سلامه علیه
__
📃قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ سُوَيْدٍ الْأَزْرَقِ، عَنْ سَعْدِ بْنِ مُنْقِذٍ، قَالَ: رَأَيْتُ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ عظیم الشأنه صلوات الله و سلامه علیه بِمَكَّةَ وَ هُوَ يَتَكَلَّمُ بِكَلَامٍ، وَ قَدْ رُفِعَ الْبَيْتُ- أَوْ قَالَ: حُوِّلَ- فَتَعَجَّبْنَا مِنْهُ، فَكُنَّا نُحَدِّثُ وَ لَا نُصَدَّقُ، حَتَّى رَأَيْنَاهُ فِي الْمَسْجِدِ الْأَعْظَمِ بِالْكُوفَةِ، فَحَدَّثْنَاهُ: يَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ، أَ لَسْتَ فَعَلْتَ كَذَا وَ كَذَا؟!
فَقَالَ: لَوْ شِئْتُ لَحَوَّلْتُ مَسْجِدَكُمْ هَذَا إِلَى فَمِ بَقَّةَ، وَ هُوَ مُلْتَقَى النَّهْرَيْنِ: نَهَرِ الْفُرَاتِ، وَ النَّهَرِ الْأَعْلَى.فَقُلْنَا: افْعَلْ. فَفَعَلَ ذَلِكَ، ثُمَّ رَدَّهُ، فَكُنَّا نُصَدِّقُ بَعْدَ ذَلِكَ بِالْكُوفَةِ بِمُعْجِزَاتِهِ.
🟢یکی ازکرامات و فضائل حضرت کریم بن کریم امام حسن مجتبی عظیم الشأنه صلوات الله و سلامه علیه
-----------------------------
💢سعد بن منقذ گوید : حضرت کریم آل عبا امام حسن مجتبی عظیم الشأنه صلوات الله و سلامه علیه
را در مکّه دیدم که کلماتی بر زبان جاری کرد و خانه کعبه را بالا برد یا آن را از جای خود به جای دیگر منتقل کرد و از مشاهده آن تعجّب کردیم
این معجزه را برای دیگران نقل می کردیم و ما را تصدیق نمی کردند تا اینکه آن حضرت را در مسجد اعظم شهر کوفه ملاقات کردیم و در محضر حضرتش عرض کردیم : ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه وآله! آیا شما چنین و چنان نکردید ؟
فرمود:اگر بخواهم همین مسجد شما را به محلّ برخورد دو نهر یعنی نهر فرات و نهر اعلی منتقل می کنم .
📕دلائل الامامه :محمد بن جریر طبری شیعی رحمه الله تعالی ص یکصد شصت نهم
🔶 هفتم #صفر #شهادت #امام_حسن_مجتبی علیه السلام 🔶
در این روز در سال ۵۰ ه.ق #امام_حسن علیه السلام در سن ۴۷ سالگی در #مدینه به شهادت رسیدند ولی أشهر بین علمای امامیّه شهادت حضرت در ۲۸ماه صفر است.
📚 توضیح المقاصد ص۶
#رسول_خدا صلّی الله علیه و آله درباره #حضرت_مجتبی علیه السلام فرموده اند :
کسی که بر او #گریه کند کور نمی شود روزی که چشم ها نمی بینند، و کسی که بر آن حضرت #محزون باشد دلش محزون نمی شود روزی که دل ها محزون است، و کسی که آن حضرت را در #بقیع اش #زیارت کند قدمش بر #صراط ثابت می ماند روزی که قدم ها بر صراط می لغزد ...
📚 امالی صدوق ص۱۷۷
🔸 نسب شریف آن حضرت علیه السلام
از طرف مادر، جدّشان خاتم الأنبیاء و المرسلین #حضرت_محمد بن عبدالله صلّی الله علیه و آله، جدّه شان جناب #حضرت_خدیجه بنت خویلد #ام-المومنین علیها السلام است.
از طرف پدر جدّشان سیّد بطحاء #حضرت_ابوطالب علیه السلام، جدّه شان جناب #فاطمه_بنت_اسد علیها السلام است.
پدر : مولی الموالی #امیرالمومنین #حضرت_علی بن ابی طالب علیهماالسلام ؛ مادر : سیدة النساء #حضرت_فاطمه زهراء علیها السلام.
برادرانی مانند حضرت #امام_حسین سیّدالشهدا علیه السلام و #حضرت_ابالفضل العباس علیه السلام، و خواهرانی همچون #حضرت_زینب کبری و امّ کلثوم علیهما السلام.
🔸بعضی از صفات آن حضرت علیه السلام
در جود و #سخاوت زبانزد همگان بود، به حدّی که در طول عمر شریف سه بار مالشان را (حتّی کفش خود را) در راه خدا تقسیم کردند.
حلم و صبر آن حضرت تعجّب همگان را بر انگیخته بود. #مروان_بن_حکم با آن بغض و عنادی که داشت بعد از تیر باران شدن جنازه می آید و تابوت آن حضرت را به دوش می کشد. هنگامی که #حضرت_حسین علیه السلام از او سؤال می کند :
تا دیروز غیظ و کینه او را داشتی و امروز تابوت او را حمل می کنی ؟
در پاسخ می گوید : با کسی این کارها را کردم که حلم او با کوه ها برابر بود.
📚بحار الأنوار ج۴۴ ص۱۴۵
🔸 عمر شریف آن حضرت علیه السلام
مشهور طبق روایت #امام_باقر و #امام_صادق علیهما السلام عمر شریف آن حضرت ۴۷ سال و چند ماه بوده است.
📚 مناقب آل ابی طالب علیهم السلام ج۴ ص۳۴
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🏴فرارسیدن هفتم صفر، سالروز شهادت غریبانهٔ سبط اکبر، کریم اهلبیت علیهم السّلام، حضرت امام مجتبی علیه السّلام، به محضر مقدس اعلیحضرت ولیّعصر بقیّة اللّه الأعظم عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف تسلیت و تعزیت باد/
⚫️امام مجتبی علیهالسّلام:
اِحْذَرُا أنْ تَکُونُوا أعْوَاناً لِلظّالِمِ فَإنَّ رسُولَ اللّهِ قَالَ مَنْ مَضیٰ مَعَ ظَالِمٍ یُعِیْنُهُ عَلیٰ ظُلْمِهِ فَقَدْ خَرَجَ عَنْ رِبْقَةِ الإسْلَامِ
مراقب باشید یاریگر ستمکار نشوید، که همانا رسول خدا فرمودند: کسی که با ستمکاری در ظلم او همراهی کند، حتما از رشتهٔ فرمانبرداریِ اسلام خارج شده است!
📚تحفالعقول ص۲۳۱
«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
🔳فضیلت گریه بر امام حسن مجتبی علیه السّلام در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم
✍مرحوم حاج شیخ عباس قمی رضوان الله علیه می نویسد :
🔹و در فضیلت گریه بر آن حضرت و زیارت آن بزرگوار از ابن عبّاس روایت شده که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود : که چون فرزندم حسن را به زهر شهید کنند ملائکۀ آسمانهای هفتگانه بر او گریه کنند و همه چیز بر او بگرید حتّی مرغان هوا و ماهیان دریا. و هرکه بر او بگرید دیده اش کور نشود روزی که دیده ها کور می شود و هر که بر مصیبت او اندوهناک شود اندوهناک نشود دل او در روزی که دلها اندوهناک شوند، و هر که در بقیع او را زیارت کند قدمش بر صراط ثابت گردد در روزی که قدمها بر آن لرزان است.
📚منتهی الآمال، جلد ١، صفحه ٣۶٩
🏴 «صلّی الله علیک یا حسن بن علی
أیّها المجتبی یا بن رسول الله.»
عایشه ملعونه علت و باعث تیر باران کردن تابوت امام حسن مجتبی سلام الله علیه
هفتم صفر، بنا بر نظر اغلب مراجع و علماء، سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام میباشد. حضرت در سن ۴۷ سالگی، در خانه خود و به دست همسر نامهربانشان، جُعده دختر اشعث، با خورانیدن شیر زهر آلوده در وقت افطار مسموم شده و در نهایتِ مظلومیّت به شهادت رسیدند.
معاویه علیه الهاویة با ارسال صد هزار درهم برای جعده به همراه سمّی مُهلک، به او قول داده بود که اگر امام مجتبی علیهالسلام را به شهادت برساند، او را به همسری یزید ملعون نیز درآورد. جعده پس از این جنایت به شام رفت و به معاویه گفت: «من به عهدم وفا کردم و اینک وقت احسان توست!» معاویه گفت: «از پیش من دور شو، میترسم همان کاری را که با فرزند رسول خدا نمودی با پسر من هم بنمایی!»
مظلومیّت امام مجتبی علیهالسلام با شهادت حضرت به پایان نرسید. در كتب تاریخی آمده است كه وقتى خواستند پیکر مطهّر حضرت را برای وداع به حرم رسول خدا صلّی الله علیه و آله ببرند، عايشه سوار قاطرى سفید شد و از بنی اميه و مروان و ساير طرفداران ايشان كمک گرفت و مردم را علیه امام حسن علیهالسلام شورانید. عایشه خطاب به بنی هاشم گفت: «به خدا سوگند تا مو در سر من هست، نمیگذارم حسن (علیهالسلام) را در اینجا (کنار قبر پیامبر صلّی الله علیه و اله) دفن کنید!» این حرکت او باعث شد بنیامیّه، پیکر پاک امام مجتبی علیهالسلام را تیرباران کردند، تا آنکه بنیهاشم (که بنا بر وصیت ایشان مأمور به صبر بودند)، هفتاد تیر از جنازهی حضرت بیرون کشیدند و امام مجتبی علیهالسلام را طبق وصیّتشان در قبرستان بقیع، نزدیک جدّهشان حضرت فاطمه بنت اسد، در اوج مظلومیّت دفن کردند.
شاعر عرب در همين خصوص خطاب به عایشه مىگويد:
«تَجَمَّلَت تَبَغَّلَت وَ لَو عِشتَ تَفَیَّلَت، لَکَ التِّسعُ مِنَ الثَّمَن، فَفِی كُلِّ تَطَمَّعَت!»
يعنى: «اى عايشه! روزى سوار بر شتر شدى (و جنگ جمل را بر ضد امیرالمؤمنین علیهالسلام به راه انداختی!)؛ روز ديگرى هم سوار قاطر شدى (و به پیکر مطهّر امام مجتبی علیهالسلام جسارت کردی!)، اگر زنده بمانى، حتماً سوار فيل هم خواهى شد (و غائلهی دیگری را به پا خواهی کرد!)، تو از هشتيکِ ارثیهی (زنان از) خانه رسول خدا، يک نهم آن را مىبرى، ولى همه را طمع كردى!»
و این مظلومیّت در طول تاریخ ادامه داشت و با تخریب قبور ائمّهی بقیع علیهمالسلام توسط وهابیت ملعون آل سعود دوباره جریان پیدا کرد و تا به امروز نیز ادامه دارد...
🚩 واقعهی تیرباران پیکر مطهّر امام مجتبی علیهالسلام در منابع تاریخی زیر آمده است:
📎 کتب عامه:
📕 انساب الاشراف، ج٣، ص۶۱
📙 الطبقات الکبری، ج۸، ص۱۷۵
🖇 کتب شیعه:
📔 تاریخ یعقوبی، ج٢، ص۲۲۵
📘 مقاتل الطالبین، ص۷۴
📗 مجمع البحرین، ج١، ص۵۷۲
📓 شرح اصول کافی (مازندرانی)، ج۶، ص۱۶۷
📙 الایضاح (ابن شاذان)، ص۲۶۲
و ... .
🏴 فرا رسیدن هفتم صفر، سالروز شهادت مظلومانهی کریم اهل البیت، امام حسن مجتبی صلوات الله علیه را به محضر مقدّس امام زمان عجّل الله فرجه الشریف و همه شیعیان و ارادتمندان آن حضرت تسلیت عرض مینمائیم.
😭 غریب یعنی امامی که زِرِه در زیر لباس میپوشید و به مسجد میرفت.
📜 امام حسن علیه السلام زِرهی در زیر لباس میپوشید برای محافظتِ خود از شرّ منافقان و به نماز حاضر میشد. روزی در اثنای نماز، یکی از آن خارجیان تیری انداخت به جانب آن حضرت، چون زره پوشیده بود اثری در آن حضرت نکرد!
📓 جلاءالعیون، ص ۴۳۱
📜 اکثر رُؤَسای لشکرِ آن حضرت به معاویه ملعون نوشتند: ما مطیع و منقاد توئیم، پس زود متوجّه عراق شو، چون نزدیک شدی ما حسن را گرفته بتو تسلیم میکنیم!
📓 جلاء العیون، ص ۴۳۳
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ :
حَقٌّ عَلَى اَلْغَنِيِّ أَنْ يَأْتِيَ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي اَلسَّنَةِ مَرَّتَيْنِ
وَ حَقٌّ عَلَى اَلْفَقِيرِ أَنْ يَأْتِيَهُ فِي اَلسَّنَةِ مَرَّةً.
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
بر عهده غنى است كه در سال دو مرتبه
و بر فقير است كه در سال يك مرتبه به زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السّلام بروند.
📗كامل الزيارات ج۱ ص۲۹۳
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#هشتم_صفر_شهادت_حضرت_سلمان علیه السلام
.
هشتم ماه صفر سال ۳۶هجری قمری مطابق با هفدهم مرداد سال ۳۵هجری شمسی حضرت سلمان علیه السلام در سن ۳۵۰سالگى در مدائن به ملکوت اعلی پیوست.
#حضرت_سلمان_علیه_السلام بسیارمورد توجه معصومین بودند. راوی میگوید امام صادق علیه السلام فرمودند:
"لاتقل سلمان الفارسي ولكن قل سلمان المحمدي أتدري ماكثرة ذكري له؟"
نگوسلمان فارسی بلکه بگوسلمان محمدی،
#میدانی_چراازسلمان_زياديادمیکنم؟
گفتم نه، فرمودند بخاطرسه خصلت
یکی خواست اميرالمؤمنين رابرخواست خودترجيح میداد.
دوم فقرا رادوست داشت وبراهل ثروت ترجيح میداد.
سوم به علم وعالم محبت داشت.
#سلمان_بنده_ای_صالح_بود
بحارالانوار ج۲۲ص۳۲۷
امالی طوسی ص۱۳۳
امام صادق عليه السلام فرمودند: سلمان علم اول وآخررادرک كرد ودريائى است كه هركس رابهره اى ازآن نيست واو ازما #اهل_بيت است.
#اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: سلمان ازكسانى بودكه بر #حضرت_زهراعليهاالسلام نمازخواند.
اختصاص ص۴-۸
روزی حضرت سلمان چشمش به شتری افتاد وبالگد به آن شتر زد. دیگران به اوگفتند یاسلمان چه میکنی؟
فرمود: "ما هذاالبهیمه هذا عسکربن کنعان الجنی لاتنفق جملک هاهنا..."
این حیوان نیست بلکه جنی بنام #عسکر_بن_کنعان است که عایشه بااو به جنگ جمل میرود.
واین #شترخبیث را امام مجتبی پی کردند.
سفینةالبحار ج١ص۶۵۸
وقتی سلمان درسفرمدائن به #کربلا رسید، فرمود "هذه مصارع إخوانی وهذامناخ رکابهم..."
اینجاقتلگاه برادرانم است، خیام آنهااینجاست واینجا پسربهترین اولین وآخرین شهیدمیشود...
رجال کشی ج۱ص۷۴
بحارالانوار ج۲۲ص۳۸۶
معجم الرجال ج۹ص۲۰۴
#زاذان خدمتکار سلمان درلحظه آخر پرسید:
پس ازشما چه کسی غسلتان میدهد؟
سلمان فرمودهمان کسی که پيامبرراغسل داد.
پرسيد: اودرمدينه وشما درمدائن؟
فرمودوقتی مُردم اومی آید.
زاذان گويد پس ازجان دادن سلمان ناگه ديدم امیرالمؤمنین وقنبر نزدسلمان آمدند. حضرت روپوش راکنارزد، سلمان #لبخندی زد وپایش راجمع کرده ودوباره زنده شد ونشست.
حضرت فرمود بحالت قبلی برگرد. خوشا بحالت وقتی حضورپيامبر رسيدی بگوبامن چه کردند.
سپس اوراغسل وکفن کرده ودوبيت شعرروی کفنش نوشتند
"وفدت علی الکريم بغيرزاد
من الحسنات والقلب السليم
وحمل الزادأقبح کل شیء
إذاکان الوفودعلی الکريم"
الوقایع ج۵ص۳۲۵
سپس همراه #حضرت_خضر و۷صف ازملائکه که درهرصف ۷۰هزار ملک حضورداشت، برسلمان نمازگزارده واو رابخاک سپردند.
#جبرئيل به پيامبرعرضه داشته بودکه اشتياق بهشت به سلمان بيشترازاشتياق اوبه بهشت است.
نفس الرحمن فى فضائل سلمان
سلمان بن الاسلام
🏴 علم غیب ِ جناب سلمان
[۸ صفر سالروز شهادت ایشان]
قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : لَمَّا دَخَلَ سَلْمَانُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ الْكُوفَةَ وَ نَظَرَ إِلَيْهَا ذَكَرَ مَا يَكُونُ مِنْ بَلَائِهَا حَتَّى ذَكَرَ مُلْكَ بَنِي أُمَيَّةَ وَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ ثُمَّ قَالَ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَالْزَمُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى يَظْهَرَ الطَّاهِرُ بْنُ الطَّاهِرِ الْمُطَهَّرُ ذُو الْغَيْبَةِ الشَّرِيدُ الطَّرِيدُ.
حضرت آیت الله العظمی امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند :
موقعی که سلمان فارسی رحمت الله علیه
وارد کوفه شد و به آن شهر نظر افکند، بلاهای کوفه را که بعدها پدید می آید (برای مردم) بیان کرد. حتی (فجایع) سلطنت بنی امیه و اشخاص بعد از آنها را نیز ذکر کرد و
آنگاه گفت: «چون کار به اینجا کشید،
با گلیم های خانه خود به سر برید(سکوت و خانه نشینی )
تا وقتی که طاهر بن طاهر المطهر یعنی پاک پسر پاک و پاکیزه سرشت
(امام زمان حجت بن الحسن العسکری )
که غیبت می کند و از وطن و بستگانش دور می ماند
، آشکار شود.
📚بحارالأنوار (ط - بيروت)/ج52/ص126
📚الغيبة (شیخ طوسي)/ص163
📚إثبات الهداة/ج5/ص119
حقیقت راز پیامبر صلی الله علیه و اله که توسط ان دو
حفصه و عایشه لعنت الله علیهما بر ملا شد
ماجراى زمامدارى ابوبکر و عمر لعنت الله علیهما
پس از پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله)
یکى از مواردى که در برخى تفاسیر شیعى به آن پرداخته شده و به عنوان راز پیامبر با حفصه، مطرح گردیده است، ماجراى زمامدارى ابوبکر و عمر پس از پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله)است که برخى مفسران شیعى نیز آن را پذیرفته اند.
قمى این ماجرا را این گونه نقل مى کند:
پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) به حفصه فرمود: من رازى را با تو در میان مى گذارم که اگر آن را فاش سازى، لعنت خدا و فرشتگان و تمامى مردم بر تو باشد.
حفصه سؤال کرد: آن راز چیست؟
فرمود: ابوبکر پس از من خلافت را به دست مى گیرد و پس از او عمر، پدرت، خلیفه مى شود.
حفصه سؤال کرد: چه کسى این خبر را به تو داده است؟
فرمود: خداوند این خبر را به من داده است.
آن گاه حفصه این خبر را همان روز به عایشه رساند و عایشه نیز ابوبکر را با خبر کرد.
پس ابوبکر نزد عمر آمد و به او گفت: عایشه از حفصه خبرى به من داده که من نمى توانم به قول او اطمینان کنم، تو (اى عمر) از حفصه آن را بپرس.
عمر نزد حفصه آمد و به او گفت: آن چه عایشه از تو نقل کرده، چیست؟
حفصه آن را انکار کرد و گفت: من چیزى نگفته ام.
عمر به او گفت: اگر این مسئله درست باشد، به ما خبر ده تا خود را آماده سازیم.
حفصه گفت: بلى، این مطلب را رسول خدا فرموده است.
تا این جاى ماجرا در کتاب هاى روایى و تفسیرى شیعه و سنى آمده است، اما آن چه فقط در کتاب تفسیر على بن ابراهیم قمى مشاهده مى شود و در کتاب هاى روایى و تفسیرى اهل سنت وجود ندارد، جمله زیر است:
فاجتمع أربعة على أن یَسُمّوا رسول الله فنزل جبرئیل على رسول الله(صلى الله علیه وآله) بهذه السورة... .
هم چنین على بن ابراهیم قمى در تفسیر این بخش از آیه سوم سوره مبارکه تحریم که مى فرماید: (وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْض) مى نویسد: پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) به آن ها اطلاع نداد که از نیت شوم آن ها مبنى بر قتل پیامبر، خبر دارد.
📖 على بن ابراهیم قمى،
تفسیر القمى، ج 2، ص 375و 376
#استاد_زارع_شیرازی
#مخترع_فنون_مداحی_کشور
باطن قرآن . امام معصوم است🔥
سایت
zareshirazi.com
کانال اصلی
@ostadzareshirazi110
کانال احادیث اهل بیت . استاد زارع شیرازی⚘
@ahadisostadzareshirazi110