🔴 قَالَ آيَةُ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : المؤمنُ أخو المؤمِن لأبيهِ واُمِّهِ .
🟠 حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : مؤمن برادر تنى مؤمن است.
📚اصول كافی ج ۳ ص ۳۷۰
🟡 علت ناراحتی و غمِ بدون دلیل چیست ؟
🔴 عنه ، عن أبيه،عن فضالة بن أيّوب ، عن عمر بن أبان ، عن جابر الجعفيّ قال : تقبّضت بين يدي أبي جعفر عليه السّلام فقلت : جعلت فداك ربّما حزنت من غير مصيبة تصيبني أو أمر ينزل بي حتّى يعرف ذلك أهلي في وجهي ، و صديقي ، فقال : نعم يا جابر ، إنّ اللّه عزّ و جلّ خلق المؤمنين من طينة الجنان و أجرى فيهم من ريح روحه ، فلذلك المؤمن أخو المؤمن لأبيه و أمّه ، فإذا أصاب روحا من تلك الأرواح في بلد من البلدان حزن حزنت هذه لأنّها منها .
🟠 جابر جعفى گفته است : در خدمت حضرت باقر عليه السّلام اظهار دلتنگى كرده ، گفتم : جانم فدايت زمانى پيش مىآيد كه بدون رسيدن مصيبتى يا فرود آمدن بلايى اندوهگين مىشوم ، چنانكه خانواده و دوستانم آن را در رخسارم درمى يابند . حضرت فرمودند : آرى اى جابر ، خداوند عزّتمند مؤمنان را از سرشتِ بهشت آفريد و از نسيمِ روحش در آن جارى كرد ، براى همين است كه مؤمن ، 👈برادرِ پدر و مادرىِ👉 مؤمن ديگر است ، كه چون به روحى از آن روح ها در سرزمينى از سرزمينها اندوهى برسد ، روح ديگر هم اندوهگين مىشود ؛ زيرا كه هر دو از يک چيزند .
📚اصول کافی جلد ۳ صفحه ۳۷۰ و ۳۷۱
🟡 به چه کسی صدقه بدهیم ؟...
🔴 {قُلتُ لاَبى عَبدِ اللّهِ علیه السلام} اُطعِمُ سائِلاً لا اَعرِفُهُ مُسلِما؟ فَقالَ: نَعَم اَعطِ مَن لا تَعرِفُهُ بِوِلايَةٍ وَ لا عَداوَةٍ لِلحَقِّ اِنَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقولُ: و قولوا لِلنّاسِ حُسنا» و لا تُطعِم مَن نَصَبَ لِشَىْءٍ مِنَ الحَقِّ اَو دَعا اِلى شَىْءٍ مِنَ الباطِلِ ؛
🟠 {به امام صادق علیه السلام گفتم} آيا به فقيرى كه نمى دانم مسلمان است غذا بدهم؟ حضرت فرمود: آرى، به كسى كه نمى دانى دوست است يا دشمن حق، غذا بده؛ زيرا خداوند مى فرمايد: با مردم به نيكى سخن بگوييد» ولى به كسى كه با حق دشمنى مى كند و يا به باطلى دعوت مى كند غذا مده .
📚تهذیب الاحکام(تحقیق خرسان) ج ۴ ، ص ۱۰۷ ، ح ۳۰۶
📚كافى(ط-الاسلامیه) ج ۴ ، ص ۱۳ ، ح ۱
🟡 دعایی که با خواندنش هیچ غذایی به بدن ضرر نمی زند ...
🔴 محمّد بن يحيى عن محمّد بن الحسن عن موسى بن عمر عن جعفر بن بشير عن إبراهيم بن مهزم عن أبي مريم عن الأصبغ بن نباتة قال : دخلت على أمير المؤمنين عليه السّلام و بين يديه شواء، فقال لي: ادن فكل. فقلت : يا أمير المؤمنين! هذا لي ضارّ. فقال لي : ادن أعلّمك كلمات لا يضرّك معهنّ شيء ممّا تخاف. قل : «بسم اللّه خير الأسماء ملء الأرض و السّماء الرّحمان الرّحيم الّذي لا يضرّ مع اسمه شيء و لا داء»؛ تغدّ معنا.
🟠 اصبغ بن نباته گويد : خدمت امير مؤمنان على عليه السّلام شرف ياب شدم در برابر آن حضرت گوشت بريانى قرار داشت ، پس به من فرمود : نزديک بيا و بخور. عرض كردم : اى امير مؤمنان! اين غذا براى من ضرر دارد ، حضرت به من فرمود : نزديك بيا تا كلماتى به تو بياموزم كه با آنها هيچ چيزی كه از آن بيمناكى ، به تو ضرر نمىزنند.
👈بگو «بسم اللّه خير الأسماء ملء الأرض والسّماء الرّحمان الرّحيم الّذي لا يضرّ مع اسمه شيء و لا داء» با ما صبحانه بخور.
📚فروع کافی جلد ۸ صفحه ۱۱۱
🟡 دلیل #هلاکت پیشینیان چه بود ؟ ...
🔴 قَالَ آيَةُ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلرَّحْمَة سَيِّدُ اَلْمُرْسَلِين رَسُولُ اَللهِ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : إنّما أهلك الّذين من قبلكم أنّهم كانوا إذا سرق فيهم الشّريف تركوه و إذا سرق فيهم الضّعيف أقاموا عليه الحدّ.
🟠 حضرت آیت الله العظمی امامِ رحمت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : هلاک پيشينيان شما از آنجا بود كه دزد #معتبر را رها می كردند و دزد #ضعيف را مجازات می دادند.
📚نهج الفصاحة ۳۴۵
مولی العوالم ، علیِّ بنِ موسی الرّضا صلوات الله علیه فرمود ؛
إِذَا أَخَذَ النَّاسُ يَمِيناً وَ شِمَالًا فَالْزَمْ طَرِيقَتَنَا ، فَإِنَّهُ مَنْ لَزِمَنَا لَزِمْنَاهُ ، وَ مَنْ فَارَقَنَا فَارَقْنَاهُ. إِنَّ أَدْنَى مَا يُخْرِجُ الرَّجُلَ مِنَ الْإِيمَانِ أَنْ يَقُولَ لِلْحَصَاةِ هَذِهِ نَوَاةٌ ثُمَّ يَدِينُ بِذَلِكَ وَ يَبْرَأُ مِمَّنْ خَالَفَهُ . يَا ابْنَ أَبِی مَحْمُودٍ احْفَظْ مَا حَدَّثْتُكَ بِهِ فَقَدْ جَمَعْتُ لَكَ فِيهِ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.
هرگاه مردم به راست و چپ گراييدند ، تو فقط ملزم به راه و طریق ما باش ، چرا كه هر کس همراه ما شود ، ما همراه او خواهيم بود ، و هر كه از ما جدا شود ، ما نيز او را رها خواهيم كرد . كمترين چيزی كه مرد را از ايمان خارج میكند اين است كه از پيش خود ريگی را هسته خرما بداند و سپس بر اساس آن اعتقاد ورزی نمايد و دین برای خويش درست كند ، و از هر کس كه مخالف او بود ، بيزاری جويد.
ای فرزند ابی محمود ،
آنچه را اكنون به تو گفتم ، به خاطر بسپار كه خير دنيا و آخرت در اين سفارش جمع است.
بحارالأنوار ۲۶ / ۲۳۹ .
در تفسیر آیه ان من یجیب المضطر
امام باقر(علیه السلام) در تفسیر این آیه و بیان مصداقِ آن مضطری که دعایش به اجابت می رسد، فرمود:
نَزَلتْ فِی القائِمِ.
[این آیه] در مورد قائم، نازل شده است.
در روایتی دیگر از ایشان، آمده است که فرمود:
وَ اللّهِ ! کَأَنّی أنْظُرُ إلَی القائِمِ، وَ قدْ أسْنَدَ ظَهْرَه إلی حَجَرٍ ثُمَّ یَنشُدُ اللّهَ ... هُوَ وَ اللّهِ المُضطَرُّ فی کِتابِ اللّهِ فی قَولِهِ: (أَمَّن یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ).
به خدا سوگند! گویا من مهدی را می بینم که پشت به حجر الأسود زده و خدا را به حقّ خود می خوانَد... به خدا سوگند، مُضطر در کتاب خدا در آیه (أَمَّن یجِیبُ الْمُضْطَرَّ...) اوست!
در حدیث دیگری از امام صادق(علیه السلام) چنین آمده است:
نَزَلَتْ فی القائِمِ مِن آلِ مُحَمَّدٍ، هُوَ ـ وَ اللّهِ ـ المُضطَرُّ! إذا صَلَیٰ فِی المَقامِ رَکعَتَینِ وَ دَعا إلَی اللّهِ عز و جل فَأَجابَهُ، وَ یَکشِفُ السّوءَ وَ یَجعَلُهُ خَلیفَةً فِی الأرضِ.
این آیه در مورد قائم از آل محمّد(علیهم السلام) نازل شده است. به خدا سوگند، مضطر اوست. هنگامی که در «مقام»، دو رکعت نماز بگزارد و دست دعا به سوی خدا بردارد، خدا، دعایش را اجابت می کند و بدی را بر می دارد و او را جانشین خویش در زمین می گردانَد.
📗نمل: آیه ۶۲.
📗البرهان فی تفسیر القرآن: ج۴ ص۲۲۵.
📗الغیبة، نعمانی: ص۱۸۸.
📗تفسیر القمّی: ج۲ ص۱۲۹.
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
«مضطر» به معنای اجبار، ناچار و... است.
در دعای ندبه می خوانیم: «أَيْنَ الْمُضْطَرُّ الَّذِي يُجَابُ إِذَا دَعَا»؛ کجاست آن مضطری که چون دعا کند، خواست او به اجابت می رسد.دعای ندبه.
«اين المضطرّ الذى يجاب اذا دعى، كجاست آن مضطرى كه چون دعا كند، خواست او به اجابت مىرسد.ندبه.
همينطور در روايتى كه از امام صادق عليه السّلام دربارۀ تفسير آيه: «أَمَّنْ يُجِيبُ اَلْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ اَلسُّوءَ...» وارد شده چنين آمده است: سوگند به خدا منظور از مضطر در اين آيه قائم آل محمد صلّى اللّه عليه و اله است. وقتى كه در آخر الزمان ستم و بيداد و فساد در نتيجه سلطه پيدا كردن مستكبران و انحراف مردم از صراط مستقيم سرتاسر جهان را پر ساخت، آن حضرت در بين ركن و مقام [در مسجد الحرام]دو ركعت نماز مىخواند و آنگاه دست به دعا برداشته از خداوند تعجيل در فرج خود را مىخواهد و پروردگار عالم نيز دعاى او را اجابت نموده و به او اذن ظهور مىدهد و به دنبال اين واقعه مبارك آن حضرت به بركت امدادهاى غيبى و همچنين يارى انسانهاى مؤمن و شجاع-كه در آن زمان از سرتاسر عالم به گرد آن حضرت جمع شدهاند- بساط ستم را از روى زمين برخواهد چيد.
📗سوره نمل، 62
📗بحار الانوار، ج 51 ، ص 48
📗موعود نامه فرهنگ الفبایی مهدویت، مجتبی تونه ای ص670
آیه أَمَّنْ یَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ وَ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللهِ قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ [نمل64]
یا کسى که آفرینش را آغاز مىکند، سپس آن را باز مىگرداند و کسى که شما را از آسمان و زمین روزى مىدهد؛ آیا معبودى با خداست؟! بگو: «اگر راست مىگویید دلیلتان را بیاورید»!
یا کسی که [دعای] مضطر را هنگامیکه او را بخواند اجابت میکند و ناراحتی [او] را برطرف میسازد!
أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللهِ قَلِیلاً ما تَذَکَّرُونَ [نمل62]
یا کسى که [دعاى] مضطر را هنگامىکه او را بخواند اجابت مىکند و ناراحتى [او] را برطرف مىسازد و شما را خلفاى زمین قرار مىدهد؛ آیا معبودى با خداست؟! کمتر متذکّرمىشوید.
الصّادق (علیه السلام):عَن صَالِحِبْنِعُقْبَهًْ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ نَزَلَتْ فِی الْقَائِمِ (علیه السلام) هُوَ وَ اللَّهِ الْمُضْطَرُّ إِذَا صَلَّی فِی الْمَقَامِ رَکْعَتَیْنِ وَ دَعَا اللَّهَ فَأَجَابَهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُهُ خَلِیفَهًًْ فِی الْأَرْضِ.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: این آیه دربارهی قائم آل محمّد (علیهم السلام و عجل الله تعالی فرجه الشریف) نازل گردیده است. به خدا سوگند! مضطرّ اوست، آنگاه که در مقام، دو رکعت نماز بهجا آورد و به درگاه خدا دعا کند و خداوند دعای وی را مستجاب نموده، بدی را از او دور نماید و او را خلیفهی روی زمین قرار میدهد.
📗بحار الأنوار، ج۵۱، ص۴۸
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
الصّادق (علیه السلام):إِنَّ الْقَائِمَ (عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلام الله علیه) إِذَا خَرَجَ دَخَلَ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ فَیَسْتَقْبِلُ الْکَعْبَهًَْ وَ یَجْعَلُ ظَهْرَهُ إِلَی الْمَقَامِ ثُمَّ یُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ ثُمَّ یَقُومُ فَیَقُولُ یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنَا أَوْلَی النَّاسِ بِآدَمَ یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنَا أَوْلَی النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنَا أَوْلَی النَّاسِ بِإِسْمَاعِیلَ یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنَا أَوْلَی النَّاسِ بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) ثُمَّ یَرْفَعُ یَدَیْهِ إِلَی السَّمَاءِ فَیَدْعُو وَ یَتَضَرَّعُ حَتَّی یَقَعَ عَلَی وَجْهِهِ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللهِ قَلِیلًا ما تَذَکَّرُونَ.
امام صادق (سلام الله علیه و آله) فرمودند:
چون قائم (سلام الله علیه عجل الله تعالی فرجه الشریف) خروج کند، وارد مسجد الحرام میشود و رو به قبله ایستاده بهگونهای که مقام در پشت سر وی قرارگرفته باشد. سپس دو رکعت نماز میخواند و آنگاه برخاسته و میگوید: «ای مردم! من نزدیکترین مردم به آدم (علیه السلام) هستم؛ ای مردم! من نزدیکترین مردم به ابراهیم (علیه السلام) هستم. ای مردم! من نزدیکترین مردم به اسماعیل (علیه السلام) هستم. ای مردم! من نزدیکترین مردم به محمّد (صلی الله علیه و آله) هستم». سپس دستان خود را به طرف آسمان بلندکرده و آنقدر دعا میخواند و تضرّع میجوید تا اینکه بهصورت بر زمین میافتد و این خود نشان میدهد که مصداق آیه: أَمَّن یُجِیبُ المُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللهِ قَلِیلًا مَّا تَذَکَّرُونَ، خود اوست.
📗 بحار الأنوار، ج۵۱، ص۵۹/📗 تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۹۹
حضرت سجاد سلام الله علیه و آله فرمودند: در پرتو وجود ماست كه خداوند آسمان را از فرو پاشى جز به اذن او نگه مى دارد. در پرتو وجود ماست كه خداوند زمين را از لرزش و سلب آرامش ساكنانش، نگه مى دارد. به واسطه ماست كه خداوند باران نازل مى كند و رحمت خود را مى گستراند و بركات و نعمت هاى زمين را بيرون مى آورد. و اگر آن كس از ما كه در زمين است نبود، زمين اهل خود را فرو مى برد.
📗(1). كلينى، اصول کافی، ج 1، ص 179؛ 📗كمال الدين، قم مؤسسه النشر الاسلامیه (التابعه) لجماعه المدرسين بقم المشرفه، 1405 ه. ق، ج 1 ص 201 – 210. 📗 أمالى صدوق، قم، مطبعه الحكمه، ص 112، مجلس 35.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در توقيع اول خود به شيخ مفيد(رحمة الله عليه) مى فرمايد: «إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاءُ»؛ (ما در رسيدگى و سرپرستى شما كوتاهى و اهمال نكرده و ياد شما را از خاطر نبرده ايم كه اگر جز اين بود، دشوارى ها و مصيبت ها بر شما فرود مى آمد و دشمنان شما را ريشه كن مى نمودند).
📗 الإحتجاج على أهل اللجاج، طبرسى، ج 2، ص 497،
📗 كمال الدين و تمام النعمة، ج 2، ص 441، باب 43 (ذكر من شاهد القائم(علیه السلام) و رآه و كلمه)، ح 12.
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
روایت شده که مأمون لعنت الله علیه
جلسهای را ترتیب داد و از علمای تمامی ادیان گرد آورد تا با امام رضا (علیه السلام) مناظره کنند در قسمتی از این حدیث آمده که:
جاثلیق نصرانی پرسید: درباره نبوّت عیسى و کتابش چه عقیدهاى دارى؟ آیا منکر آن دو هستى؟
حضرت فرمودند: من به نبوّت عیسى و کتابش و به آنچه امّتش را بدان بشارت داده و حواریون نیز آن را پذیرفتهاند، ایمان دارم و به هر عیسایى که به نبوّت محمّد صلى اللَّه علیه و آله و کتابش ایمان نداشته و امّت خود را به او بشارت نداده، کافرم.
📗عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج۱، ص۱۵۶و۱۵۷
📗مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، ج۴، ص۳۵۲
📗الإحتجاج (للطبرسي)، ج۲، ص۴۱۷
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
امام الحجه القائم
بقیه الله الاعظم عجل الله فرجه الشریف فرمودند :
أَکْثِرُوا الدُّعآءَ بِتَعْجِیلِ الفَرَجِ فَإِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ؛
برای نزدیک شدن ظهور و فرج زیاد دعا کنید به راستی همین دعا فرج شماست».
کمال الدین ج ٢ص٢٣٩
استاد زارع شیرازی :12 خرداد 403
🔴مداح و روضه خوان باید چندین بار در طول یک مجلس و هرمجلس . نام حضرت بقیه الله را ببرد و برای فرجشان . از مردم تمنا کند و بخواهد در حین روضه و اشک بر اباعبدالله صلوات الله علیه
از سوز دل . اللهم عجل لولیک الفرج بگویند
در شروع مجلس در اوج مجلس و درنهایت مجلس . لبیک یا حجت بن الحسن العسکری❤️
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#استاد_زارع_شیرازی
#مخترع_فنون_مداحی_کشور
#تنها_استاد_مداحی_با_سوابق_در_پنجاه_ارگان_و_اماکن_مذهبی_کشور
#تنها_استاد_با_تربیت_۹۷۰۰_روضه_خوان_و_مداح_در_کل_کشور_۹۲_تا_۱۴۰۳
کانال ایتای
احادیث خالص دوازده امام معصوم
جمع آوری استاد گرانقدر زارع شیرازی♦️
https://eitaa.com/ahadisostadzareshirazi110
کانال تلگرامی احادیث خالص دوازده امام معصوم جمع آوری استاد گرانقدر زارع شیرازی
عضو شوید🌹
https://t.me/ahadisostadzareshirazi110/
کانال اصلی تلگرام
https://t.me/ostadzareshirazi110
کانال اصلی ایتا
https://eitaa.com/ostadzareshirazi110
شخصی مغرض به امام صادق صلوات الله علیه گفت: بعضی از شیعیان شما محارم را مرتکب میشود و به گناهان بزرگ دست میزنند؟!
امام صلوات الله علیه فرمود: امید است توبه کند و گناهانش را جبران سازد.
گفت: گاه بدون توبه از دنیا میرود؟!
فرمود:خدا گناهانشان را با بیماریها، کاستی در اموال و اولاد (و غیر آن) میپوشاند.
گفت: گاه اینگونه نیست.!
فرمود: شاید آنها را با سلطان جور به وسیله ستمی که بر آنها روا میدارد بپوشاند و این کار، کفاره گناهانشان باشد.
گفت: گاهی چنین نیست.!!
فرمود: شاید آن گناهان را با همسایه بدی که آزارشان میرساند، بپوشاند.
گفت: گاهی چنین نیست.!!!
فرمود: گاه با زن بدی که از همه این موارد سختتر است، گناه وی را میپوشاند.
گفت: گاه این چنین نیست.!
امام صلوات الله علیه به خشم آمد و فرمود: برای به خاک مالیدن بینی تو، شفاعت ما به داد آنها میرسد (و کفاره گناهانشان میشود).
📗صحیفة الابرار، ج۲، ص۴۴۸
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
نبی اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
إذا رَأَیتُم أهلَ الرَّیبِ وَ البِدَعِ مِن بَعدى ، فَأَظهِرُوا البَراءَةَ مِنهُم ، وَ أَكثِروا مِن سَبِّهِم وَ القَولِ فیهِم وَ الوَقیعَةِ ، وَ باهِتوهُم كَى لا یطمَعوا فِى الفَسادِ فِى الإِسلامِ وَ یحذَرَهُمُ النّاسُ وَ لا یتَعَلَّمونَ مِن بِدَعِهِم ، یكتُبِ اللّهُ لَكُم بِذلِكَ الحَسَناتِ ، وَ یرفَع لَكُم بِهِ الدَّرَجاتِ فِى الآخِرَةِ .
پس از من، هر گاه شكّاكان و بدعت گذاران را دیدید ، از آنان بیزارى نشان دهید و بسیار به آنان ناسزا گویید و در باره شان بدگویى و افشاگرى كنید و آنان را مبهوت [و محكوم ]سازید تا به تباه كردن اسلام، طمع نكنند و مردم از آنها بر حذر باشند و از بدعت هایشان چیزى نیاموزند . براى این كار ، خداوند برایتان ثواب ها مى نویسد و در آخرت بر درجات شما مى افزاید .
الكافى : ج ۲ ص ۳۷۵ ح ۴ ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۲۰۲ ح ۴۱ .
لیكن علّامه مجلسى رحمه الله در توضیح حدیثِ یاد شده، مى گوید :
وَ الظاهر أنّ المراد بالمباهتة إلزامهم بالحجج القاطعة و جعلهم متحیرین لا یحیرون جوابا كما قال تعالى : «فَبُهِتَ الَّذِى كَفَرَ»بقره : (آيه ۲۵۸)
، ویحتمل أن یكون من البهتان للمصلحة فإنّ كثیرا من المساوى یعدّها أكثر الناس محاسن خصوصا العقائد الباطلة ، وَ الأوّل أظهر ، قال الجوهرى : بهته بهتا أخذه بغتةً .
ظاهرا مراد از «مباهته» ، محكوم كردن آنها با دلایل قاطع است، به طورى كه حیران بمانند و از عهده پاسخ بر نیایند ، چنان كه خداى متعال مى فرماید : «پس آن كس كه كفر ورزیده بود، مبهوت ماند» . احتمال هم دارد كه به معناى بهتان زدن مصلحتى باشد ؛ زیرا بیشتر مردم، بسیارى از بدى ها و معایب را حسن و خوبى مى شمارند ، بویژه عقاید باطل را . وجه اوّل ، ظهور بیشترى دارد . جوهرى مى گوید : «بَهَتَهُ بَهْتا» یعنى: او را غافلگیر كرد .
📕مرآة العقول : ج ۱۱ ص ۸۱ .
#تبری
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
حضرت زهرا سلاماللهعلیها فرمودند: «وَ مَا نَقَمُوا مِنْ أَبِی الْحَسَنِ نَقَمُوا وَ اللَّهِ مِنْهُ نَکِیرَ سَیْفِهِ وَ شِدَّهْ وَطْئِهِ وَ نَکَالَ وَقْعَتِهِ وَ تَنَمُّرَهُ فِی ذَاتِ اللَّهِ عزّوجل ... أَلَا هَلُمَّ فَاسْمَعْ وَ مَا عِشْتَ أَرَاکَ الدَّهْرُ الْعَجَبَ وَ إِنْ تَعْجَبْ فَقَدْ أَعْجَبَکَ الْحَادِثُ إِلَی أَیِّ سِنَادٍ اسْتَنَدُوا وَ بِأَیِّ عُرْوَهْ تَمَسَّکُوا اسْتَبْدَلُوا الذُّنَابَی وَ اللَّهِ بِالْقَوَادِمِ وَ الْعَجُزَ بِالْکَاهِلِ فَرَغْماً لِمَعَاطِسِ قَوْمٍ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لکِنْ لا یَشْعُرُونَ»، «چه عیب و ایرادی از امیرالمومنین صلواتاللهعلیه گرفتهاند؟! به خدا سوگند عیب او، شمشیر برّنده او، بیاعتناییاش به مرگ، جدّی و شدید بودن در برخوردها (عمل به احکام خدا) و عقوبت دردناک (به سزای اعمال رساندن مجرمان) و غضبش در راه خدا بود ... بیا و بشنو! هرچه زندگی کنی، روزگار عجائب (بیشتری) را به تو نشان میدهد و اگر (میخواهی از چیزی) تعجّب کنی، از گفتار اینان (مخالفان امیرالمومنین صلواتاللهعلیه) تعجّب کن که گفتارشان تعجّبآور است. ای کاش میدانستم به چه چیزی پناهنده شدهاند و به چه ستون و تکیهگاهی تکیهدادهاند (و اعتماد کردهاند)! به خدا قسم که آنان دُم مرغ را گرفته و سر آن را رها کردهاند و گردن آن را رها کرده و دُمش را گرفتهاند (ضرب المثلی است به معنای ترک کردن امر مهم و مشغول شدن به کار پست) قومی که میپندارد با این کار، عمل خوبی انجام داده است، ذلیل خواهد شد، آنها فاسدند امّا خود نمیدانند».(1)
امام کاظم علیهالسلام فرمودند: «الْمُنَافِقِینَ الَّذِینَ خَالَفُوا بَعْدَ النَّبِیِّ»، «منافقین کسانی هستند که پس از پیامبر صلیاللهعلیهوآله مخالفت کردند».(2)
باچه مخالفت کردند؟ توحید، نبوت و امر رسالت، غدیر، ولایت، امامت!
📗1 . بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۵۸/ الأمالی للطوسی، ص۳۷۴
📗 2 . تفسیر الإمام العسکری سلام الله علیه، ص۱۱۸
📗کنوزالبرائه، ج1، ص36
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
ابوخالد كابلى گوید: از امام باقر علیه السلام درباره نام امام مهدی عجل الله فرجه سوال کردم، حضرت فرمودند: «چيزى را از من پرسيدى كه اگر بنىفاطمه (سادات) او را بشناسند بحرص او را تكه تكه خواهند كرد.»!!
سید احمد فهرى زنجانی در شرح روایت مینویسد:
ظاهراً آن حضرت ميخواهد بفرمايد كه مردم نه تنها به انتظار دولت حق نيستند بلكه حتى در بنىفاطمه(سادات) كه نسبتاً خودى هستند، كسانى يافت مىشود كه با آن حضرت كه برپاكننده #دولت_حق و مجرى عدالت واقعى است، تا آن پايه(حد) كينه دارند كه حاضرند او را بكشند و قطعه قطعهاش نمايند تا براى رسيدن به اميال خود مانعى در پيش نباشد..!!
📕غییبه نعمانی، ترجمه سید احمد زنجانی، ص۳۳۹
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج