به نام خدا
قابل توجه دانش پژوهان ارجمند
نمرات امتحانی سال تحصیلی ۹۹_۹۸ در سامانه نجاح ثبت شده است.
معاونت آموزش
📚#معرفی_کتاب
✅ اسباب اختلاف الحدیث
نویسنده: استاد احسانی فر
❇️توضیح اجمالی پیرامون کتاب
كتاب «اسباب اختلاف حديث» به انگيزه و در جهت ارائه راهكارهاى فهم درست از عوامل تنافى و اختلاف احاديث در حوزه هاى معرفتى نگاشته شده است، شايد از اين راه نگرش قشرى و جمودى متحجران و تأويلگرایى بى پرواى افراطيان و سهل انگارى برخى ديگر را در برخورد با احاديث چاره كند.
در اين پژوهش بيش از هشتاد عامل و سبب اختلاف احاديث با ارايه راهكارهاى علاج آنها ارائه شده است و اين اسباب در پنج بخش «اسباب اختلاف برآمده از شيوه هاى نقل حديث»، «اسبابى كه به اقتضاى قانونگذارى وجود يافته اند»، «اسباب اختلافاتى كه از شكل تعبيرهاى روايات سرچشمه گرفته است»، «اختلافاتى كه به سبب تغيير شرايط زمانى و مكانى به وجود آمده اند»، «سبب هایى كه ويژۀ روايات تفسيرى قرآن كريم هستند»، سازمان يافته شده است.
در هر يك از سبب هاى اختلاف حديث نخست سبب اختلاف، معرفى و تبيين شده است و سپس نمونه هایى از احاديثى كه به آن سبب با يكديگر اختلاف دارند، ارائه مى شود و در پايان نيز راهكار علاج اختلاف در آن موارد نشان داده شده است.
✳️رتبه علمی کتاب
در نهمين همايش كتاب سال حوزه، كتاب «اسباب اختلاف حديث» نوشتۀ حجتالاسلام و المسلمين «محمد احسانی فر لنگرودی»، از پژوهشگران مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث، برگزيده شد.
🔹آیتالله العظمی سید محمد محقق داماد (۱۳۲۵ - ۱۳۸۸ق) فقیه اصولی و از استادان برجسته حوزه علمیه قم بود. ایشان پس از یک دوره تحصیل در یزد، به قم آمد. ارتباط وثیق ایشان با مرحوم آیتالله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، منجر به ازدواج محقق یزدی با صبیه حاج شیخ شد و از همین رو ایشان به محقق داماد ملقّب گشت.
🔸پس از ارتحال آیتالله العظمی حائری، آیتالله داماد تدریس علوم دینی را آغاز نمود و به دلیل ویژگیهای علمی خاص درس ایشان، این درس به یکی از درسهای مورد توجه نخبگان حوزوی تبدیل گشت. آیتالله العظمی شبیری زنجای که بیش از دو دهه در درس خارج فقه و بیش از پنج سال در دروس اصول فقه ایشان شرکت کردهاند درباره ویژگیهای درس آقای داماد میگویند:
«در درس مرحوم آقای داماد طلبههای ممتاز شرکت میکردند؛ علّتش ویژگیهایی بود که در خود مرحوم آقای داماد و درسش بود: یکی اینکه رئیس نبود و لذا مطامع غیر علمی در میان نبود تا شخص برای آنها در درس وی حاضر شود. افراد صرفا برای استفاده علمی در درس وی حاضر میشدند. از طرفی آقای داماد بیان خیلی روشنی نداشت و خیلی احتیاج به مقدمات مطویه داشت و لازم بود طلبه مقدمات دیگری برای فهم مطالب در ذهن داشته باشد. از طرف دیگر مطالب ایشان نوعا مشکل بود، چون دقیق النظر بود. این ویژگیها سبب شده بود که هر کسی صلاحیت شرکت در درس آقای داماد را نداشته باشد.»( جرعهای از دریا، ج۳، ص ۵۲۲)🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
♥️ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ♥️
🍃 اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ🍃
🍃 و آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🍃
🗓 امروز جمعه
3 مردادماه 1399
3 ذیالحجه 1441
24 ژوئیه (جولای) 2020
🌹حدیث روز🌹
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ص
كَانَ يَقُولُ طُوبَى لِمَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ الْعِبَادَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ لَمْ يَشْغَلْ قَلْبَهُ بِمَا تَرَى عَيْنَاهُ وَ لَمْ يَنْسَ ذِكْرَ اللَّهِ بِمَا تَسْمَعُ أُذُنَاهُ وَ لَمْ يَحْزُنْ صَدْرَهُ بِمَا أُعْطِيَ غَيْرُهُ.
حضرت رضا عليه السّلام فرمايد: امير المؤمنين عليه السّلام ميفرمود: خوشا به حال كسى كه عبادت و دعايش را براى خدا خالص كند و دلش را به آنچه چشمش مي بيند مشغول ندارد و بدان چه گوشش مي شنود، ياد خدا را فراموش نكند و براى آنچه به ديگرى داده شده اندوهگين نشود.
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص 16
💠 بیانات آیت الله جوادی آملی حفظه الله درباره شخصیت علمی علامه عسکری (ره)
🔶 بارها فکر می کردم که علامه عسکری روش ابوریحان بیرونی را دارد. ابوریحان از افراد کم نظیر #هزار_ساله است که بدون اینکه از حوزه و دانشگاه کسب فیض کند چراغ فروزان جهانی بود و حتی تا لحظات پایانی عمر خویش به دنبال دانستن و کسب علم بود. مرحوم علامه عسکری هم تا نفس میکشید در صدد کسب علم بود.
🔷 علامه عسکری در عین اینکه از هوش علمی بالایی برخوردار بود، محتاج کسی نبود و این از کرامتهای انسان است. این گونه افراد در علوم، مردم شناسی، جامعه شناسی، تالیف کتاب، حکمت، تزکیه، رفتار و گفتار جمع سالم هستند!
📋بیانات در دیدار با ستاد برگزاری جشنواره علامه عسکری به نقل از پایگاه حوزه دات نت
✅مطالب درباره علامه عسکری🔰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
✳️ غزل زیبا در رابطه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ✳️
به تو دل بستم و غیر تو کسی نیست مرا
جُز تو ای جان جهان، دادرسی نیست مرا
عاشق روی توام، ای گل بی مثل و مثال
به خدا، غیر تو هرگز هوسی نیست مرا
با تو هستم، ز تو هرگز نشدم دور؛ ولی
چه توان کرد که بانگ جرسی نیست مرا
پرده از روی بینداز، به جان تو قسم
غیر دیدار رخت ملتمسی نیست مرا
گر نباشی برم، ای پردگی هرجایی
ارزش قدس چو بال مگسی نیست مرا
مده از جنت و از حور و قصورم خبری
جز رخ دوست نظر سوی کسی نیست مرا
📚 دیوان اشعار امام خمینی (رحمة الله علیه )
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
#معرفی_کتاب
📚 کتاب «راز ماندگاری قرآن»، تازهترین تألیف آیتالله #محمدعلی_جاودان (از شاگردان علامه عسکری) است که توسط مؤسسۀ #ایمان_ماندگار و انتشارات #واژه_پرداز_اندیشه به چاپ رسیدهاست.
📚 سخن بر سر این است که اسلام اگر بخواهد جاوید باشد و پیامبر اسلام صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم اگر بخواهد آخرین پیامبر باشد و نیازی به آمدن پیامبر جدید نباشد، ناگزیر باید همیشه یک راه سالم و بدون تحریف برای دسترسی به اسلام باقی بماند.
📚 در همین راستاست که حدیث ثقلین معنا مییابد؛ پیامبر خدا مسلمین را به قرآن و عترت علیهمالسلام ارجاع میدهد تا از کمند تحریفات و کجاندیشیها مصون بمانند و اسلام حقیقی را با چنگ زدن به این دو دریابند.
📚 نویسندۀ کتاب در طول مباحثی که در طول سالها عرضه داشته، همواره به این نکته تأکید میکند که پیامبر در مدت حیات خویش کوشیدهاند تا #قرآن و #اهل_بیت خویش را بطور شایسته به مردم بشناسانند و آن دو محفوظ بمانند تا پس از اینکه از این دنیا رخت بربستند، مشکلی برای شناخت صحیح اسلام و عمل به آن پیش نیاید.
📚 در این کتاب نیز نویسنده کوشیده تا اثبات کند پیامبر برای اینکه قرآن، امروز بدست ما برسد و اصحاب قدرت و ثروت نتوانند به آن دستبرد بزنند، تلاشهای زیادی انجام دادهاست.
📚 معظمله در هفت فصل، بهتفصیل به تلاشهای پیامبر در جهت ماندگاری قرآن پرداختهاند:
1)ایجاد نهضت سوادآموزی
2)تعلیم قرآن بطور عمومی و خصوصی
3)توجه ویژه به کتابت قرآن توسط مسلمین
4)آموزش تفسیر قرآن
5)گردآوری قرآن
6)قرآنخوانی خود پیامبر و اصحاب ایشان
7)تشویقها
سفارش👇🏻👇🏻
@yomolhasrat
🔻رهبر معظم انقلاب :
🚫ما جامعهی اسلامی نداریم، ما دولت اسلامی هم نداریم! از آن مراحل چندگانهای که ما مطرح کردیم، هنوز در دولت اسلامیاش ماندهایم؛ بعد از دولت اسلامی نوبت جامعهی اسلامی است؛ ما این مراحل را در پیش داریم.
▪️ما توانستیم یک #انقلاب_اسلامی -یعنی یک حرکت انقلابی- به وجود بیاوریم؛ [بعد] توانستیم بر اساس آن، یک #نظام_اسلامی به وجود بیاوریم؛ خیلی خب، تا اینجا توفیق حاصل شده که خب خیلی هم مهم است؛ لکن بعد از این، ایجاد یک دولت اسلامی است؛ یعنی [ایجاد] تشکیلات مدیریّتیِ اسلامی برای کشور؛
▪️ما در این قضیّه هنوز خیلی فاصله داریم تا به مقصود برسیم. البتّه معنایش این نیست که کسی احساس ناامیدی کند؛ ابداً؛ داریم پیش میرویم؛ با همهی مخالفتها، با همهی کارشکنیها، با همهی دهنکجیهایی که میشود، حرکت میکنیم و داریم پیش میرویم بلاشک. دلایل زیادی وجود دارد؛ لکن [هنوز] کار داریم، کار دارد؛ هنوز خیلی فاصله داریم تا اینکه بتوانیم یک دولت اسلامی به وجود بیاوریم. بعد که دولت اسلامی به وجود آمد، آنوقت تازه نوبت [ایجاد] #جامعهی_اسلامی است.
♨️خب، بنابراین باید مبارزه کرد عزیزان من
🗓 ۱۳۹۶/۶/۶
♨️رسانه مستقل خبرحوزه
🔻🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336