eitaa logo
مرکز تخصصی حدیث حوزه
494 دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
417 ویدیو
212 فایل
ارتباط با آدمین @fekri_ تلفن مرکز تخصصی علوم حدیث 02532938923 02532923719 ساعت تماس ۱۳ تا ۱۹
مشاهده در ایتا
دانلود
✅تحمل حدیث عبارت است از این كه راوى، حدیث را از استاد خود - كه در اصطلاح به او «شیخ» مى‌گویند - به یكى از راه‌هاى معتبر در تحمل حدیث، فراگیرد. ✅تحمل حدیث به معنای حمل آن نیز هست؛ اما علمای حدیث به این جهت اصطلاح تحمل را بر حمل ترجیح داده اند که تحمل به معنای «حمل با مشقت» است و از آنجا که حمل حدیث مستلزم وجوب احتیاط در عدم تداخل حدیث با سخنان دیگر است، خالی از مشقت نیست. (عبدالهادی فضلی، اصول الحدیث، بیروت 1414/1993، ص223) ✳️راه های تحمل حدیث براى تحمّل حدیث طرقى ذكر شده است. بیشتر عالمان حدیث، هشت طریق و برخى، هفت طریق ذكر كرده و طریق «وصیت» را در ذیل طریق «اعلام» آورده‌اند. (تلخیص مقباس الهدایة/169) ❇️این طرق عبارتند از: 1-سماع؛ شنیدن حدیث از استاد. 2-قرائت (عرض)؛ خواندن حدیث نزد شیخ؛ چه خود آن را بخواند یا دیگرى بخواند و او بشنود. 3-اجازه؛ بدین صورت كه استاد اجازه نقل از كتاب یا نقل روایت را براى شاگرد صادر كند. 4-مناوله؛ یعنى دادن كتاب به شاگرد، همراه اجازه یا بدون آن كه نوع اول «عرض المناوله» گفته مى‌شود. 5-کتابت؛ شیخ یا فردى دیگر به امر او حدیث را براى درخواست كننده بنویسد و ارسال كند. 6-اعلام؛ بدین معنا كه استاد به شاگردش اعلام كند كه فلان كتاب از او است یا فلان حدیث، سماع او از استاد خویش است. 7-وصیت؛ بدین صورت كه با وصیت شیخ، كتاب یا روایات او در اختیار كسى قرار گیرد و او در نقل آن‌ها مجاز باشد. 8-وجاده؛ یعنى راوى نوشته‌اى به خط یكى از مشایخ بیابد و پس از اطمینان از انتساب آن به صاحبش، آن را نقل كند. (نهایة الدرایة/ 445-472؛ معالم المدرستین ج3، ص 243-245) ❎اعتبار راه های تحمل حدیث راه‌هاى یاد شده از نظر میزان اعتبار با یكدیگر تفاوت دارند؛ از این‌رو، براى هر طریقى عبارتى منظور شده كه نوع تحمل راوى از حدیث را مشخص مى‌كند؛ تعبیرهایى همچون «سمعت» یا «حدثنى»؛ «قرأت على فلان» یا «قرى‌ء على فلان و انا اسمع»؛ «اخبرنى فلان إجازة»؛ «أخبرنى فلان مناولة»؛ «أخبرنى فلان مكاتبة»؛ «أخبرنى فلان إعلاما» و «أخبرنى فلان وصیّة» كه به ترتیب بیانگر و مشخص‌كننده‌ طریق سماع، قرائت، اجازه، مناوله، كتابت، اعلام و وصیت است. طریق تحمل حدیث از نوع وجاده از عباراتى همچون «وجدت» یا «قرأت بخطّ فلان» استفاده مى‌شود. معتبرترین طریق - از نظر عموم محدثان - طریق سماع و ضعیف‌ترین آن، طریق وجاده است و از آنجا كه ذكر طریق تحمل موجب طولانى شدن سند حدیث مى‌شده محدثانى چون ثقة الاسلام كلینى، سند را به صورت «معنعن» تلخیص كرده‌اند. (نهایة الدرایة/ 445-472؛ معالم المدرستین ج3، ص 243-245؛ تلخیص مقباس الهدایة/ 169-181) منبع: سایت دانشنامه اسلامی https://bitn.ir/CUqCJ
🔸تراث غبار گرفته 🔹مراسم در بیت مرحوم آیت الله بر پا بود و طبق روال، پیش از همه مسأله‌گو بالای منبر رفت تا احکام فقهی را بازگو کند. 🔹نوبت به مسأله ای رسید که میان برخی اختلاف بود؛ مسأله‌گو گفت: «در این این مسأله نظر آسید ابوالحسن اصفهانی چنین است اما آقای بروجردی نظر دیگری را دارند». 🔹چهره آیت الله بروجردی برافروخته شد و فریاد برآورد: «چرا در جایی که نظر آسید ابوالحسن مطرح است، اسم ما را می آوری؟!». ♨️مطالب تکمیلی در لینک زیر: 🌐 rasanews.ir/002nlH 🆔 @rasanewsagency
🔸جنگ امروز، جنگ قلم هاست حجت الاسلام در گفت و گو با رسا: 🔹الان در حوزه کلاس نگارش هست ولی ایدآل نیست و باید بیش از این به مسأله قلم اهتمام ورزیده شود، بخصوص در شرایط امروز که جنگ جنگ قلم هاست. 🔹تا از فردی خواسته نشود و او مجبور نشود به سوی مطالعه، یادداشت، نگارش و تحقیق نمی رود و آن توانمندی در او شکل نمی گیرد. 🔹بحث نویسندگی دچار تغیراتی شده، این موضوعی است که واقعیت دارد ولی این تغییرات سبب تغییر در ماهیت آن نمی شود. 🌐 rasanews.ir/002nmg 🆔 @rasanewsagency
🔰 لوح | دو روی تمدن وحشی 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: دفاع فرانسه از وحشیگریِ فرهنگی یک کاریکاتوریست، روی دیگر سکّه‌ی دفاع از منافقین و صدّام است. این کارها به اسلام و پیغمبر صدمه‌ای نمیزند، امّا وسیله‌ای برای شناخت این تمدن وحشی است. ۹۹/۰۸/۱۳ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، لوح «دو روی تمدن وحشی» را منتشر میکند. 💻 @Khamenei_ir
به نام خدا قابل توجه دانش پژوهان ارجمند سطح 2 و ۳ دوره 17 و 18 و 12 و 13 و 14 و 15 زبان عربی معاصر1 استاد عباسی pdfجلسه 3 سمینار1 استاد حیدری فطرت جلسه 4 و 5 جوامع حدیثی شیعه 1 استاد حاجی زاده جلسه 7 شناخت محتوایی صحیفه سجادیه استاد فکری جلسه 6 و 7 درایه استاد جدیدی نژاد جلسه 6 و 7 و 8 روایات تفسیری استاد شاه علی زاده جلسه 9 اختلاف و تعارض حدیث استاد مسجدی جلسه 9 فلسفه اسلامی1 استاد موسوی جلسه 5 و 6 و 7 در سامانه نجاح بارگذاری شد شنیدن صوت و تقریر آن به منزله حضور در کلاس می باشد. دفتر آموزش با تشکر
🌺 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺 🗓 امروز چهار شنبه: 21 آبان ماه 1399 25 ربیع الاول 1442 10 (نوامر) 2020 ✅ : سخت‌گیری در مراقبت از بیت المال و بهر‌مندی همگان از اموال عمومی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام شخصی به‌نام مصقلة بن هبیره را به فرمانداری یکی از شهرهای فارس منصوب کرد. به حضرت گزارش داده شد که وی اموال بیت‌المال را بى‌حساب و کتاب، به قوم و قبیله خود مى‌دهد. آن‌گاه امام(علیه السلام) نامه‌ای به این مضموی برای وی نوشت و او را سخت بر این کار ملامت نمود: «بَلَغَنِي عَنْكَ أَمْرٌ إِنْ كُنْتَ فَعَلْتَهُ فَقَدْ أَسْخَطْتَ إِلَهَكَ وَ عَصَيْتَ إِمَامَكَ؛ أَنَّكَ تَقْسِمُ فَيْءَ الْمُسْلِمِينَ الَّذِي حَازَتْهُ رِمَاحُهُمْ وَ خُيُولُهُمْ وَ أُرِيقَتْ عَلَيْهِ دِمَاؤُهُمْ فِيمَنِ اعْتَامَكَ مِنْ أَعْرَابِ قَوْمِكَ. فَوَالَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَئِنْ كَانَ ذَلِكَ حَقّاً لَتَجِدَنَّ لَكَ عَلَيَّ هَوَاناً وَ لَتَخِفَّنَّ عِنْدِي مِيزَاناً، فَلَا تَسْتَهِنْ بِحَقِّ رَبِّكَ وَ لَا تُصْلِحْ دُنْيَاكَ بِمَحْقِ دِينِكَ فَتَكُونَ مِنَ الْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا. أَلَا وَ إِنَّ حَقَّ مَنْ قِبَلَكَ وَ قِبَلَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ فِي قِسْمَةِ هَذَا الْفَيْءِ سَوَاءٌ، يَرِدُونَ عِنْدِي عَلَيْهِ وَ يَصْدُرُونَ عَنْه» به من درباره تو گزارشی رسیده که اگر درست باشد و این کار را انجام داده باشی، پروردگارت را به خشم آورده‌ای و امامت را نافرمانی نموده‌ای. خبر رسیده که تو غنايم مسلمانان را که باشمشیر زدن و اسب تاختن و اهدای خون‌هایشان به‌دست آورده‌اند، بین افراد قبیله‌ات‌ تقسیم می‌کنی! سوگند به کسی که دانه را زیر خاک شکافت و انسان را آفرید، اگر این گزارش درست باشد، خود را نزد من خوار و بى‌اعتبار خواهى يافت. حق پروردگارت را سبک مشمار و دنیایت را با نابودی دینت آباد مکن، که از زیان‌کارترینِ مردم خواهی بود! آگاه باش! حق مسلمانانی که نزد من و نزد تو هستند در تقسیم غنایم مساوی است. همه آن‌ها باید نزد من بیایند و سهم خود را دریافت کنند. 📚نهج‌البلاغه، نامه43
💠 شرافت همه ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم. اینها بندگان خدا هستند، خدای تبارک و تعالی، علاقه دارد به این بندگان و ما مسئولیم، باید خدمت بکنیم. 📚صحیفه نور، جلد ١۵،صفحه ٨٣ 👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره) @Sahifeh_noor 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
📑 شهید صدر اگر شاگردانش را می‌دید که بین راه سرشان به این‌ور و آن‌ور می‌چرخد، تشر می‌زد که از فرصت بین راه برای فکر‌کردن استفاده کنند. می‌گفت: «بیشتر از آنچه می‌خوانید، فکر کنید. اگر به صِرف خواندن عادت کنید، در بین متنها و سطرها محدود می‌شوید. آنوقت نوآور نمی‌شوید.» 📚 کتاب نا ص‌ ۹۲ @HawzahNews
✅نام مقاله: واکاوی روش‏های ناقدان (محدث، رجالی) در اعتبارسنجی راویان نوع مقاله: ✍🏻نویسنده: علیرضا طبیبی، مجید زیدی جودکی 📙نشریه: ✳️چکیده بعد از آن‏که برخی افراد خواسته یا ناخواسته در احادیث پیامبر دست بردند و سخنان وی را تحریف کردند، ناقدان در صدد چاره‏‏جویی برآمدند تا هر سخنی را از هر کسی نپذیرند بدین جهت از راه‏‏ها و روش‏‏های مختلفی از احوال راویان گرد آوردند. در همین راستا این مقاله روش‏‏هایی که ناقدان از طریق آن‏ها به اعتبار سنجی راویان پرداخته‏‏ را بررسی کرده است. که بعد از تتبع و جست‏وجو در چگونگی کسب اطلاع ناقدان از احوال روات به دست آمد که عمده روش‏‏های آن‏ها از سه طریق استقراء، مقارنه و تحلیل بوده است. که هر سه روش از روش‏‏های علمی بوده و در سایر علوم نیز به کار گرفته می‏‏شوند. روش استقراء از طریق تتبع در روایات راوی حاصل شده، روش مقارنه نیز از طریق مقایسه روایات راوی با سایر روات بوده و تحلیل نیز بوسیله واگشودن و تقسیم یک کلّ ناشناخته به چند جزئی معلوم صورت می‏‏پذیرد. ❇️کلیدواژه‏‏ها: ناقدان، استقراء، مقارنه، تحلیل، اعتبارسنجی ❎دسترسی به مقاله از طریق لینک👇🏻 https://bitn.ir/UufsQ
🎧 صوت نشست 〽️ کتاب عیون اخبار الرضا (ع) از نگاه فرهیختگان 〽️ با محوریت بررسی کتاب عیون اخبار الرضا(ع) ❇️ نشست بیستم 📌 تعلیقات شیخ صدوق بر احادیث کتاب عیون اخبار الرضا (ع)؛ گونه‌ها و کارکردها 🎙 حجت الاسلام دکتر غلامعلی 🗓 چهارشنبه / 22 آبان ⏰ ساعت 10:00
120 120 گیگ اینترنت هدیه برای اساتید حوزه سلام علیکم پیرو پیگیری شورای هماهنگی نهادهای مدیریتی حوزوی وموافقت وزارت محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات، لطفا ،روز با به سایت http://ictgifts.ismc.ir نسبت به ثبت‌نام نهایی هدیه اینترنت رایگان(120 گیگ) اقدام فرمایید. اساتید گرامی باید همان شماره تلفن همراهی که مسئولین آموزش برای اساتید در فرم اکسل ثبت و ارسال کرده‌اند را درسامانه وارد کنند و الا سامانه پیغام می‌دهد که «اطلاعات شما در سامانه یافت نشد»
〽️ کنگره بین المللی "گام دوم انقلاب از منظر قرآن و حدیث" 🆔 @taraef_ir