eitaa logo
اهل قلم
122 دنبال‌کننده
143 عکس
2 ویدیو
0 فایل
محفلی برای خواندن از نوشته های نویسندگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که دل در گرو اهل بیت علیه السلام و معارف دین دارند ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Jr14710
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅همراهی اجتماعی، ارمغان آرامش معنوی و مادی ✍️ امام جواد علیه السلام، داشتن سه خصلت را سبب جلب محبّت معرفی می‌کند؛ ۱. انصاف در معاشرت با مردم ۲. هم‌دردى در مشکلات آنها ۳. همراه و همدم شدن با معنویات این روایت اجتماعی را در جلد 75 بحارالانوار خواندم. انصاف در معاشرت با مردم در بین وابستگان اقوام، دوستان، همسایه و همکاران از انسان چهره و شخصیت قابل اعتماد می‌سازد به حدی که برداشت نیک و مثبت از گفتار و کردار او یکی از ثمرات آن است. شهرت به خیرخواهی و احترام و عزت در بین مردم هم از همین رفتار نشأت می‌گیرد. و از سوی دیگر سبب می شود دیگران نیز در قبال او همین رفتار را در پیش بگیرند. همدردی با مشکلات مردم یکی از شئون انسانیت است و در اشعار فارسی هم مکرر اشاره شده مثل آنجا که می گوید چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار. همدردی زبانی و گفتاری به دردمند قدری آرامش خاطر همراه با افزایش تحمل سختی می دهد. همراهی و همدردی دیگران در غم و غصه و مشکلات به او قوت قلب وامید و انگیزه می‌دهد تا از این وضعیت خلاص شود. حال اگر همدردی فقط زبانی نبوده بلکه در عمل کارگشایی و رفع گرفتاری نیز همراه آن شود اثری چندیدن برابر در اجتماع دارد و ضمن جلب رضای خالق و مخلوق، تکثیر محبت و نوع دوستی و همیاری را در بین مردم درپی خواهد داشت. اکنون که بخشی از مردم میهنمان ایران گرفتار زلزله و مشکلات عدیده در این سرمای سخت شده‌اند هر قدمی که هرکسی برای همدردی و کمک به آنها بردارد در یاد و خاطر آنها خواهد ماند و سبب کِشش قلبی و جلب محبت آنها می شود. همراه و همدم شدن با معنویات صیقل روح و جلای آن را در پی دارد سبب لطافت گفتار و کردار در تقابل با اطرافیان و اجتماع می شود. هر اندازه انسان اهل معنویت باشد و در قلب خود محبت خدا را اندوخته کند خدا نور محبت او را در قلب دوستان و اطرافیان و اهل معاشرت با او قرار می دهد. معنویات سبب اصلاح رفتار انسان می شود صفات بد را از او دور کرده و زمینه رشد صفات نیک و انسانی را فراهم می کند و نسبت به جامعه اطراف هم تاثیر مثبت می گذارد. در کل مجموع این سه گانه انسان را در نظر دیگران عزیز و باعزت و مورد احترام می سازد و شخصیت نیکی از آن به نمایش می گذارد. @ahalieghalam
مقام رضوان الهی چگونه به دست می آید؟! امام جواد علیه السلام فرمودند سه چیز سبب رسیدن به مقام رضوان خداوند متعال است: ١. نسبت به گناهان و خطاها، زیاد استغفار و اظهار ندامت کردن؛ ٢. اهل تواضع کردن و فروتن بودن؛ ٣. صدقه و کارهاى خیر بسیار انجام دادن. ✍ این کلام نورانی را در کتاب بحارالانوار، ج75، ص81 می توانید ببینید.. استغفار و ابراز پشیمانی وقتی تاثیر داره که این سبب ترک گناه شود به حدی که اگر دوباره زمینه گناه فراهم شد از آن دوری کند و به خدا پناه ببرد و افزون بر آن در فکر جبران خطا و گناه گذشته باشد اگر این کار سبب ناحقی و ظلم و جور و یا حق الناس شده است در پی جبران و جلب رضایت باشد. همین که انسان این اراده را به صورت واقعی در خود ببیند مدد و توفیق الهی هم در وقوع آن یاری گر او خواهد بود و برکت و رحمت و مغفرت شامل حالش می شود. انسان زمانی اهل تواضع و فروتنی می شود که فقط تظاهر نباشد بلکه در دل وفکر خود نسبت به دیگران متواضع بوده و برتری برای خود نجوید. انسان متواضع همگان را بنده خدا و برتر از خود می بیند فخری نسبت به داشته های علمی و معنوی و مالی ندارد و از این رو در برخورد با دیگران لطافت رفتار و نرمی گفتار خواهد داشت و همین شیوه تاثیر نیکی نسبت به جامعه اطراف او و واکنش مثبتی از آنها را در پی خواهد داشت. صدقه و کارهای خیر فراوان اثر بیشتری خواهد داشت اگر پنهانی و برای خدا باشد. صدقه و انفاق و نیکی در حق دیگران اگر کم بوده اما مورد رضای خدا باشد اثر روحی و روانی و معنوی بسیاری در اجتماع دارد و انسان را محترم و موجه جلوه می دهد. عملی که برای رضای خدا نباشد و در بوق و کُرنا به اطلاع همگان برساند اجر معنوی که نخواهد داشت جلوه مادی آن کم و نگاه شخصیتی آن نیز محدود بوده و در نظر و یاد مردم نخواهد ماند. البته می شود رضای خدا را در این عمل همراه با تظاهر به آن داشت در صورتی که مراد جریان سازی و تشویق دیگران به این کار و گسترش عمل باشد. @ahalieghalam
انتشار یادداشت جواد رستمی، نویسنده حوزوی در روزنامه خراسان امروز صفحه زندگی سلام @ahalieghalam
🖍زن ضعیفه نیست! 🖊زن محدودیت پذیر نیست! 🖋زینب(س) الگوی زنان و مردان! ✍ زینب نامی است که خدا برای او انتخاب کرده و پیامبر گرامی اسلام هم حرمت او را همسان با همسرگرامی شان خدیجه(س) دانسته و بدان تشبیه کرده که این نکته ای بس مهم دارد. حضرت خدیجه با مال و ثروت خود پای اسلام ایستاد و از لذت های دنیوی و دارایی و زندگی راحت گذشت تا این نهال را درکنار رسول خدا یاری کند و تلاش و همت او در این مسیر بر کسی پوشیده نیست. زینب سلام الله علیه هم با فدا کردن فرزندان و برادران و نزدیکانش در عاشورا و اسارت و تحمل رنج و درد سفری بدون خویشان در کنار دشمنان پای اسلام ایستاد و حقیقت را در زمانی که غبار باطل، همگان را گمراه کرده بود فریاد زد. 🖍زن در نگاه اسلام ضعیفه نیست! زینب(س) بدون عاشورا هم شخصیتی عالمه و برجسته همراه با معنویت و معرفت بود که نمی توان از کنار فضیلت او بی توجه گذشت. ابن عباس از او با عنوان بانوی عاقل و خبیر و دانا نام می برد وقتی حدیث نقل می کند کلاس های تفسیر قرآن او در مدینه بسیاری را با حقیقت آشنا و از گمراهی دور کرد. زن در نگاه اسلام ضعیفه نیست وقتی الگویی چون زینب کبری(س) ارائه می کند. او جایگاه واقعی زن در اسلام را نشان داد آنجا که تمام قد در دفاع از ولایت و امام زمانش در جمع دشمنان به یاوه گویی ها پاسخ داد و ضمن روشنگری، پستی و زبونی دشمن را آشکار ساخت. زبان برنده و حقگوی علی در کام دخترش ستون و پایه های ظلم را در مجلسی که برای جشن پیروزی خود به پا کرده بود چنان زلزله ای ایجاد کرد که از کرده خود پشیمان شدند. 🖍یک دختر، خواهر، همسر، مادر! زینب یک دختر، یک خواهر، یک همسر و یک مادری بود که در همه این عرصه ها بروز و ظهوری نمونه داشت. نه تنها برای زنان که برای مردان هم در حق گویی دفاع از اسلام، ولایت و امامت، صبوری بر مصائب و درد و رنج ها، شجاعت و دیگر صفات پسندیده انسانی اسلامی الگویی نمونه وبارز بود. او همانطور که مادر و همسر در خانه بود و تربیت فرزند را عهده دار بود در زمان‌ نیاز به حضورش در اجتماع و مبارزه سیاسی با دشمن، بر این عرصه قدم نهاد و استوار و راست قامت با وجود بند اسارت و کینه توزی دشمن، خفقان و ظلم و ستم و فضای غبارآلودی که تبلیغ باطل را به جای حق به خورد مردم می داد بدون هیچ ترسی که نشان از صفات قرآنی اولیاء خدا دارد به دفاع از حق پرداخت. 🖍ماندگاری قیام عاشورا و سبک زندگی زینبی همه این موفقیت و ماندگاری قیام عاشورا در طول تاریخ از تبلیغ و ترویج موفق آن نشات گرفته که کار زینب کبری بود و این نیز ناشی از تربیت اسلامی و ایمانی در خانه علی(ع) و زهرا(س) بود که با گوشت و پوست و خون خود شجاعت و انسانیت، توکل به خدا، امید به او و عدم ترس از دشمنان و دیگر معارف حقه الهی را آموخته و در زندگی خویش اجرا کرده است. 🖍زن محدودیت پذیر نیست! کلام گویای بزرگی زینب به عنوان یک زن مسلمان و الگو نیست چرا که دختر علی در سبک زندگی خود همچون پدر ساده زیست و نسبت به دین و اجتماع و مردم و خانواده خویش مسولیت پذیر بود و این سبک زندگی او بود که کلامش را در گوش جان غبار گرفته از باطل مردم هم رسوخ داد و بساط ظلم و جور را برچید. در حالی که در خانه وظایف مهمی چون همسرداری و تربیت فرزند را به خوبی انجام می داد در زمان لزوم با نجابت و حفظ وقار زن مسلمان و حجاب و عفاف مثال زدنی به مبارزه سیاسی در اجتماع پرداخت و نشان داد که زن محدودیت پذیر نیست بلکه با این وضعیت جایگاهی والا و بدور از هوا و هوس زندگی مادی و دنیایی دارد که می تواند راهبر و روشنگر مسیر هدایت باشد. @ahalieghalam
انتشار یادداشت جوادرستمی، نویسنده حوزوی در روزنامه خراسان ویژه زندگی سلام، صفحه مشاوره و خانواده امروز دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ @ahalieghalam
8 عملیات والفجر با توجه موقعیت مکانی و وسعت آن در بهمن ماه سال ۶۴ از نظر علوم نظامی مدرن دشوار و ناممکن بود اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصمیم خود را گرفته بود و با برنامه ریزی و آموزش نیروها اقدام به اجرای عملیات گسترده در مواضع از پیش تعیین شده کرد و به همه اهداف آن نائل آمد. این عملیات توازن نظامی بین دوطرف درگیر جنگ را به نفع ایران برهم زد. و ضمن تخریب روحیه دشمن، شرایط روحی و انگیزه قوای خودی افزایش یافت. در ادامه گزارش مختصری از این عملیات ارائه می شود: در تاریخ 1364/11/20 در ساعت 22:10 توسط فرمانده کل سپاه با رمز یا فاطمةالزهرا آغاز شد. غواص ها که از قبل درون آب رفته در نزدیکی سنگرهای دشمن کمین بودند تهاجم خود را برای شکستن خط و پاکسازی آن آغاز کردند و همزمان آتش پرحجم ادوات و توپ خانه خودی روی ساحل جنوبی اروند اجرا شد بلافاصله نیروهای موج دوم که در نهرهای منتهی به اروند منتظر بودند به خط دشمن منتقل شدند. اهداف سیاسی نظامی عملیات: ۱_تصرف شهر فاو و تاسیسات بندری آن ۲_هم مرزی با کویت ۳_تهدید بندر اُم القصر ۴_انهدام و یا تصرف سکوهای پرتاب موشک ۵_تأمین خورموسی و تردد کشتی ها به بندر امام خمینی(ره) ۶_تسلط بر اروندرود ۷_انسداد راه ورود عراق به خلیج فارس قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) سپاه هدایت و اجرای عملیات را با دو قرارگاه عملیاتی کربلا و نوح بر عهده داشت. ۴ قرارگاه یونس،رعد،شهیدسلیمان خاطر و قدس با ماموریت های جداگانه در این عملیات شرکت داشتند. اجرای ان هم در ۴مرحله انجام شد. نتایج عملیات افزون بر رسیدن به اهداف: ۱_به اسارت درآوردن 2105 نفر از نیروهای دشمن ۲_کشته و زخمی کردن حدود 15000 نفر از نیروهای دشمن ۳_انهدام 39 فروند هواپیما ـ 5 فروند بالگرد ـ 300 دستگاه تانک ـ 24 دستگاه نفربر ـ 5 دستگاه لودر و بلدزر ـ 250 دستگاه انواع خودرو ـ 20 قبضه توپ صحرایی 20 قبضه توپ صحرایی ـ 55 قبضه توپ ضدهوایی ـ 2 فروند ناوچه موشک انداز. ۴_غنایم 50 دستگاه تانک ـ 45 دستگاه نفربـر ـ 30 دستگاه لودر و بلـدزر ـ 180 دستگاه انواع خـودرو ـ 3 دستگاه رادار موشک ـ 20 قبضه توپ صحرایی ـ 120 قبضه توپ ضدهوایی @ahalieghalam
فرزند پیامبر اکرم(ص) (10ق) در سال ده هجری قمری ابراهیم فرزند نبی مکرم اسلام از همسرش ماریه قبطیه که حدود یکسال و شش تا ده ماه از خدا عمر گرفته بود از دنیا رفت. حضرت رسول(ص) سه پسر و چهار دختر داشت که همگی از خدیجه(س) بودند به غیر از ابراهیم که از ماریه قبطیه بود. نکته قابل تامل آن است که همه فرزندان ایشان به جز حضرت زهرا(س) در زمان حیات پیامبر از دنیا رفتند. داستان ابراهیم به نقل از ابن عباس در کتاب مناقب آل ابی طالب جلد ۳ صفحه ۲۳۴ حاکی از حالت تسلیم و رضای پیامبر در برابر امر خداست و از سوی دیگر جایگاه والای وصی و پسر عم و دامادش علی و دخترش فاطمه زهراست که ناراحتی خویش را بر غم و اندوه آنان ترجیح داد. از ابن عباس روایت است که روزى حضرت رسول نشسته بود و ابراهیم و حسین را بر روى زانوهایش، یک مرتبه حسین وبار دگر ابراهیم را می بوسید. ناگاه حالت وحى بر آن حضرت عارض شد و چون رفع شد، فرمود که جبرئیل از جانب پروردگار سلام می رساند و می فرماید که هر دو طفل را براى تو جمع نخواهم کرد یکى را فداى دیگرى کن! حضرت به آن دو نظر کرد و گریست فرمود که ابراهیم مادرش ماریه است چون بمیرد غیر از من کسى بر او محزون نخواهد شد و مادر حسین، فاطمه(س) و پدرش على(ع) است که پسر عم من و بمنزله جان من و گوشت و خون من است و چون حسین نباشد دخترم و پسر عمم هر دو اندوهناک می شوند و من نیز بر او محزون می گردم. پس انتخاب من حزن خود بر حزن ایشان است ای جبرئیل! ابراهیم را فداى حسین کردم! بعد از سه روز ابراهیم وفات کرد و از آن روز چون رسول خدا، حسین را می دید او را بسینه خود چسبانده و لب هاى او را می مکید و می گفت فداى تو شوم اى آن کسی که ابراهیم را فداى تو کردم. روایت دیگری از امام صادق(ع) نیز حاکی از حالت تسلیم و رضای پیامبر است که می فرماید: چون ابراهیم از دنیا رحلت کرد، آب از دیده هاى مبارک رسول خدا(ص) فرو ریخت و فرمود که دیده می گرید و دل اندوهناک می شود اما نمى گویم چیزى که باعث غضب پروردگار گردد! این حکایت به ما می آموزد در مقابل امر و خواست خدا باید مطیع بوده و از سوی دیگر در مصیبت و درد و رنج ها صبوری پیشه کرد تا مبادا با حرف و سخنی نادرست ناشکری کرده و یا غضب خدا را برانگیزیم. @ahalieghalam