🌷 بیشک خدا سرشته تو را از گل حسين...
🌷 سقای با فضيلت و دريا دل حسين...
🌷 تو آمدی و روشنی روز و شب شدی...
🌷از جنس نور بودی و زهرا نسب شدی
#شعبان
@ahalieghalam
نابغه آلمانی که عاشق #صحیفه_سجادیه بود!
روی سنگ قبرش این حدیث امیرالمومنین نقش بسته: النّاس نیام فإذا ماتوا انتبهوا.
پروفسور آنهماری شیمل، اسلامپژوه وخاورشناس معروف آلمانی بود که علاقه شایانی به دعاهای صحیفه سجادیه داشت.
دکتر شيمل میگه: من خودم بخشی کوچکی از کتاب صحیفه سجادیه را به آلمانی ترجمه و منتشر کردهام، چند سال پیش وقتی مشغول ترجمه دعای «رؤیت هلال ماه رمضان» بودم، مادرم در بیمارستان بستری بود و من که به او سر میزدم، در گوشهای از آن اتاق هم بکار پاکنویس کردن ترجمهها مشغول میشدم.
اتاق مادرم دو تختی بود. در تخت دیگر خانمی بسیار فاضله بستری بود که کاتولیک متعصب بود.وقتی فهمید که من دعاهای اسلامی را ترجمه میکنم، دلگیر شد که مگه در مسیحیت و در کتب مقدسه خودمان کمبودی داریم که تو به آنها رو آوردی!؟ وقتی کتابم چاپ شد یک نسخه برای او فرستادم
۱ ماه بعد تلفن زد و گفت: صمیمانه از هدیه این کتاب متشکرم،زیرا هر روز به جای دعا آن را میخوانم.امام زین العابدین علیه السلام برای بسیاری از مردم جهان غرب کارساز است.
#دریافتی
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
مردم ولینعمت کارگزاران نظاماند؟!
✍️حجت الاسلامغلامرضا #رضایی تربقان
انقلاب اسلامی ایران برای حاکمیت دین خدا و احیای سنت و ارزشهای اسلامی به وجود آمد، هزاران انسان مخلص شهید شدند تا شجره طیبه ارزشهای اسلامی و سنت محمدی(ص) به بار بنشیند. اینک و در حالی که انقلاباسلامی وارد چهل و هفتمین سال عمر خود میشود، توجه به این سخن امام خمینی(ره) که بارها میفرمود: “مردم” ولینعمت ما هستند، بیش از پیش ضروری به نظر میرسد. واقعا معنای این سخن چیست؟
🔻در بعضی جوامع و حکومتها، “مردم” در برابر حاکمان برده و مملوک بوده و هستند و اصلاً وجود آنها برای رفاه و آسایش حاکم است و مردم جز ادای تکلیف و وظیفه حقی ندارند و حق فقط برای حاکم منحصر شده است.
🔻ولی از نظر اسلام و در مقابل این نظریه، اگر حقی هست دوطرفه میباشد. در منطق قرآن، امام و حکمران، امین و پاسدار حقوق مردم و مسئول در برابر آنها است و اگر بنا باشد یکی از این دو (مردم و حکمران) برای دیگری باشد این حکمران است که برای توده مردم است، نه توده مردم برای حکمران. سعدی میگوید:
گوسفند از برای چوپان نیست
بلکه چوپان برای خدمت اوست
🔹در اسلام حکومت یک امانت الهی است که مردم آن را به حاکم میسپارند، حاکمانی که امین بوده و اهلیت و شایستگی این امر را داشته باشند. این دیدگاه ائمه دین به ویژه امام علی(علیهالسلام) است. امیرمؤمنان علی(علیهالسلام) به حاکم آذربایجان فرمودند: «حکومت برای تو طعمه نیست که به چنگ آورده باشی و اجازه نداری که در میان مردم به استبداد و خودسری رفتار کنی، بلکه امانتی است که بر گردنت نهاده شده است. تو باید به مافوق پاسخگو باشی و اجازه نداری در میان مردم به استبداد و خودسری رفتار کنی».
🔻و نیز به مأموران مالیاتی فرمودند: «با مردم به عدالت رفتار کنید و به آنان درباره خودتان حق بدهید. پرحوصله باشید و در برآوردن حاجات مردم بیحوصلهگی نکنید که شما خزانهداران مردم و نمایندگان ملت و سفیران حکومتید».
بنابراین حاکمان در واقع، نعمت حکومت را از مردم به امانت گرفتهاند و باید بهدرستی این نعمت الهی را ادا کرده و در برابر مردم پاسخگو باشند و از حدود الهی این نعمت تجاوز نکند. به عبارت دیگر، در واقع مردم ولینعمت مسئولان نظام اسلامی هستند، زیرا اگر مردم نبودند، حکومت حاکمان معنایی نداشت. پس علت این نعمت، خود مردماند و مردم باید از عملکرد حاکمان راضی باشند و نارضایتی آنها میتواند تغییر حاکمان را رقم بزند.
🔸علی(علیهالسلام) در زمان حکومتش به دو موضوع توجه خاصی داشت؛ که امروز جامعه ما نیز باید آنها را مدنظر قرار دهد، یکی انتخاب کارگزاران و دیگر بهرهگیری از بیتالمال. اما متأسفانه یکی از مواردی که امروزه مردم را رنج میدهد، استفاده و بهرهگیری ویژه برخی از مسئولان و نزدیکان آنها از بیتالمال است که باعث شده فاصله طبقاتی در جامعه شکل بگیرد و عدهای در پول و ثروت شناور گردند و عدهای هم برای نان شب بمانند. امروز مردم میبینند؛ برای عدهای از دولتیها و مدیران خاص، انواع و اقسام وامها و پاداشها و مزایای مختلف و بیمههای خوب برقرار است ولی کارگران و اقشار ضعیف و کشاورز و دامدار از این مزایا بیبهره یا کمبهرهاند. یکی از روستائیان به حقیر میگفت: “فلان شخص نظامی انقلابی بازنشسته همه پسران و دامادهایش در مؤسسات و ادارات شاغل شدهاند، ولی فرزندان من دریغ از یک آبدارچی! چرا اینگونه است؟“ اینها را مردم زیر نظر دارند و بعضاً گلایههای به حقی مطرح میکنند.
🔻این در حالی است که علی(علیهالسلام) به مالک اشتر توصیه میکند؛ خود و نزدیکانش در استفاده از اموال عمومی و بیتالمال حریم قانون را حفظ کند و خود با کسانی که از بیتالمال غیرقانونی بهره برده بودند مانند ابنعباس و مروانحکم و… به شدت برخورد نمود و شنیدهاید که با برادرش عقیل که سهم بیشتری میخواست، چه کرد. لذا کارگزاران دولت ، مجلس ، استانداران، فرمانداران و بخشداران و... بدانند که زیر ذرهبین مردم قرار دارند و آینده درباره خوب و بد کردارشان قضاوت خواهند شد
حضرت علی(علیهالسلام) در انتخاب یا عزل کارگزاران بر اساس اصول و ارزشهای اسلامی عمل میکرد نه بر اساس روابط و جناحبندیهای سیاسی و مصلحتاندیشی، چنانکه عزل معاویه از حکومت شام بر همین اساس صورت گرفت. متأسفانه در جامعه امروزی، برخی از کارگزاران بر اساس روابط و جناحبندیهای سیاسی برگزیده میشوند که این خود نوعی قانونشکنی است.
ادامه دارد..👇
🔹حضرت علی(علیه السلام) گزینش معاونان و مدیران حکومتی را بر اساس معیارها و ارزشهای اسلامی ضروری دانست و به مالک اشتر فرمود: برای کارگزاری، افراد باتجربه و باحیا را از خانوادههای صالح و کسانی که سابقه خدمت به اسلام دارند برگزین، زیرا اخلاق آنان گرامیتر، آبرویشان محفوظتر و طمعشان کمتر و عاقبتنگریشان افزونتر است.
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam
«برات» حوالهای از جنس خیرات برای اموات
✍️حجتالاسلام #رضایی تربقان
🔹یکی از مهمترین اصول اعتقادی ما مسلمانان معاد است و آیات زیادی در قرآن مجید معاد و برنامههای بعد از مرگ را برای ما تبیین میکند. اولین منزل پس از مرگ “قبر” یا “برزخ” است (وَ مِن وَرائهِم بَرزخٌ الی یومُ یُبعَثون ـ سوره مومنون آیه ۱۰۰). مراد از عالم برزخ عالم قبر است و برزخ دورانی است میان زندگی دنیا و زندگی آخرت. به تعبیر دیگر فاصله بین دنیا و قیامت عالم برزخ است، در عالم برزخ یا قبر عدهای در ناز و نعمت و عدهای در عذاب میباشند. برای آنکه بتوانیم به اموات در عالم برزخ کمک کنیم ائمه اطهار علیهالسلام دستوراتی دادهاند؛ یکی از عوامل سعادت و رفاه در عالم برزخ هدایایی است که از دنیا برای اموات فرستاده میشود.
🔻پیامبر(ص) فرمودند: مرده در قبر چون انسانی است که در حال غرق شدن است و هر لحظه به انتظار رسیدن کمکی است، گاهی چشم به دعای این و آن دارد و همین که میبیند شخصی در حق او و برای نجات او دعای خیر و استغفاری کرد از اینکه تمام دنیا را به او بدهند شادتر میشود.
سپس پیامبر فرمود: (انَّ هدایا الأحیاءِ لِلامواتِ الدُّعا و الاستِغفار)، هدیههایی که زندهها برای اموات دارند همان دعاها و استغفارهاست و در حدیث دیگر است که پیامبر (ص) فرمود: سختترین شبها، شب اول قبر یا عالم قبر است که شما میتوانید با پرداخت صدقه به اموات خود ترحم نمایید و اگر مال برای صدقه نداشتید، لااقل دو رکعت نماز بخوانید و به روح او هدیه کنیم. و در این زمینه امام صادق (ع) فرمود: گاهی مرده در فشار است و به خاطر نمازی که شما به او هدیه میکنید، در رفاه قرار میگیرد و به او گفته میشود که این تخفیف یا رفاه به خاطر نمازی است که فلان برادر یا خواهر ایمانی برای شما هدیه کرد و سپس امام فرمودند: همانگونه که زندگان با هدایا شاد میشوند، اهل قبر و برزخیان نیز با ترحم استغفاری که نسبت به آنان میشود، شاد میگردد. در کتاب سفینه البحار نقل شده که خداوند به خاطر اینکه فلان فرزند جادهای را برای مردم احداث و یتیمی را پذیرایی نمود، خداوند عذاب را از پدرش برداشت.
🔸گاهی میبینیم که خانواده شخص متوفی چنان درگیر کارها و رسمهای عامیانه میباشند که از اصل غافل میشوند. در میان کارهایی که نسبت به میت باید انجام دهیم در مرحله اول انجام دیون مالی و عبادی میت است که بعضی از آنها بر پسر بزرگتر واجب است، مانند نماز واجب و روزهای که بر ذمه میت بوده و انجام نداده (تا زمانی که انسان زنده است نمیشود برای او عبادت واجبی انجام داد ولی بعد از مرگ بلامانع است). یا کفاراتی که بر او واجب شده زکات و خمسی که پرداخت نکرده و یا چنانچه به مردم بدهی دارد انجام این امور در مرحله اول جزء واجبات است و بعد انجام کارهای مستحبی و خیرات زیارت اهل قبور هم در روایات سفارش شده است. و سخن آخر اینکه به گونهای عمل کنیم که برای والدین ما خدا بیامرزی دهند معروف است که وقتی از کسی خوبی میبینند، میگویند؛ خدا پدر و مادرش را بیامرزد و روایت است؛ از گناهان کبیره است که فرزندان کاری کنند که برای پدر و مادر نفرین بخرند. امیدوارم خداوند فیض و بشارتی در این ماه با فضیلت شعبان به روح همه اموات و در گذشتگان خصوصا آنها که بر گردن ما حق داشتن نثار و ایثار بدارد.
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam
نمایی از حکومت حضرت مهدی(عج)
✍حجت الاسلام غلامرضا #رضایی تربقان
💢حکومت امام زمان(ع) از مهمترین موضوعاتی است که از گذشتههای دور در میان ادیان مختلف آسمانی مطرح بوده است. پیروان ادیان آسمانی حداقل سه دین اسلام، مسیحیت و یهود در این عقیده مشترکاند که آینده جهان به دست صالحان و خداپرستان است و هرکدام از ادیان، حکومت آخرالزمان را از آنِ خود میدانند. مثلاً مسیحیان منجی آخرالزمان را حضرت مسیح میدانند درحالیکه مسلمانان معتقدند او از نسل پیامبراسلام است، دین او اسلام و بر اساس شریعت محمدی(ص) قیام و حکم میراند.
🔹در اینجا به بعضی از ویژگیهای حکومت حضرت مهدی(عج) بهطور مختصر از منظر قرآن و احادیث میپردازیم:
🔻۱ـ ماهیت حکومت جهانی اماممهدی(عج): حکومت جهانی اسلام به رهبری امامزمان(عج) دارای روح و ماهیت ویژهای است که دیگر حکومتها از آن بیبهرهاند. این حکومت پیامی دارد که در بستر عمل به ارزشهای وحیانی، دنیای بهتری را به بشر ارزانی بدارد که در سایه عبادت و بندگی خداوند به دست میآید. متأسفانه آنچه در حکومت امروز بشری کمتر یا اصلاً به چشم نمیخورد، خداست و عدم پایبندی به وحی و اخلاق و ارزشهای معنوی است و اساساً تار و پود حکومتها بر سرمایهاندوزی، مالپرستی و سود بیشتر از هر طریق و ترفندی بناگذاری شده است و این تار و پود، جای عشق بهخوبیها، ارزشها، ایثار و مجاهدتها و بالاخره زیباییهای زندگی را اشغال کرده و جامعه انسانی را از گردونه خوبیها حذف کرده است.
🔻۲ـ قلمرو جهانی: حکومت امام(ع) حکومتی جهانی است که روایات آن را تأیید میکنند. امام باقر(ع) فرمودند؛ “قائم از خاندان پیامبر است. فرمانروایی او شرق و غرب را فرا خواهد گرفت و خداوند به دست او دین خود را بر همه ادیان غلبه میدهد. اگرچه مشرکان را خوش نیاید“.
🔻۳ـ مقبولیت عمومی: برای تشکیل جامعه واحد و امت واحده مقبولیت لازم است. از اینرو در زمان حکومت حضرت مهدی جهانبینی توحیدی برگرفته از آموزههای ناب اسلامی فراگیر و جهانی میشود و حکومت او مورد قبول همه افراد و اجتماعات بشری است. امام صادق(ع) فرمودند: امام مهدی(عج) از میان ملتها و آیینها اختلاف را برمیدارد و یک دین بر همه مردم حاکم میگردد.
🔻۴ـ احیاء سنّت محمدی و نابودی بدعتها: با گذشت زمان بهوسیله منحرفان و زورمندان دگرگونی و تحریفهایی در احکام الهی پدید آمده است که حضرت حجت پس از ظهور و تشکیل حکومت، آنها را تصحیح و تعدیل میکند. علاوه بر آن اجرای بعضی از احکام الهی تنها در زمان حکومت او فراهم میشود.
🔻۵ـ گسترش عدالت: امام عصر(عج) عدالت اجتماعی عظیمی را در جامعه جهانی ایجاد میکند. پیامبر(ص) فرمودند: “مهدی(عج) چنان عدالتی را در زمینبر پا میکند که زندگان آرزو میکنند ایکاش مردگانشان زنده بودند و از عدالت او بهرهمند میگردیدند.“
🔻۶ـ پیشرفت علم: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: “نهمین امام از فرزندان امام حسین(ع) قائم است که خداوند به دست او سرزمین تاریک زندگی را نورانی و روشن میکند و از عدل آکنده میسازد و علم و دانایی را پس از جهل و نادانی فراگیر میسازد.
🔻۷ـ شکوفایی اقتصاد و رفاه اجتماعی: ازجمله اقدامات امام زمان(عج) آباد کردن زمین و بهرهبرداری از امکانات آن تا سر حد امکان است. او با برنامهریزیهای دقیق که از دانش بیکران الهی او برخاسته است، همه مناطق زمین را آباد میکند، بهگونهای که هیچ ویرانهای بر روی زمین نمیماند، مگر آنکه آباد میگردد. فقر از جامعه ریشهکن و هیچ نیازمند به زکات دیده نمیشود.
🔻۸ـ رشد و کمال عقلی مردم: امام باقر (ع) فرمودند: “در زمان حکومت حضرت به همه مردم حکت و علم آموزند تا آنجا که زنان در خانهها بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) قضاوت کنند“.
🔻۹ـ رشد تربیت انسانی: پیامبر (ص) فرمودند: “مهدی (عج) اموال را برابر تقسیم میکند و خداوند بینیازی و غنا را در دلهای این امت پدید میآورد و کینه از دلها بیرون میرود و از بیماری کوری، کری و گنگی نجات میدهد.
🔻۱۰ـ بارانهای مفید: طبق تعالیم قرآن و احادیث، پارسایی، نیکوکاری، احسان و بهخصوص دادگری موجب نزول رحمتهای الهی و وفور نزولات آسمانی است. پیامبر اکرم(ص) فرمودهاند: “امت من در زمان مهدی(عج) به نعمتهایی دست مییابند که پیش از آن و در هیچ دورهای دست نیافته بودند.
در آن روزگار آسمان فراوان ببارد و زمین هیچ روییدنی را در دل خود نگاه ندارد.“
ادامه دارد..👇
🔻۱۱ـ بازپسگیری ثروتهای غصب شده: “امام مهدی(عج) پس از ظهور، مالکیتهای دروغین و صوری را ابطال میکند و حق هر حقداری را میگیرد و به او میدهد حتی اگر حق آن شخص زیر دندانهای دیگری باشد به صاحب حق بازگرداند“.
🔻۱۲ـ استفاده از همه اموال جهان: امام مهدی(عج) برای پیشبرد اهداف انقلاب جهانی خود از همه اموال خصوصی و عمومی بهره میگیرد. امام باقر (ع) فرمودند: “همه اموال جهان در نزد امام گرد آید. آنچه در دل زمین است و آنچه بر روی زمین، آنگاه امام به مردمان گوید، بیایید این اموال را بگیرید، اینها همهچیزهایی است که برای به دست آوردن آنها قطع رحم کردید و خویشان خود را رنجاندید، خونهای ناحق ریختید و مرتکب گناهان شدید.“
🔹ویژگیهای کارگزاران حکومت جهانی امام مهدی(عج)
در حدیثی از امام علی(ع)، صفات کسانی که با حضرت بیعت میکنند و بعد جزو کارگزاران امام عصر(عج) قرار میگیرند، عبارتاند از: دزدی و زنا نکنند. به هیچ مسلمانی دشنام ندهند. خون حرامی نریزند، به خانه کسی حمله نکنند، آبروی کسی که احترامش لازم است لگدمال نکنند، کسی را بنا حق کتک نزنند، مال یتیم نخورند، طلا و نقره و گندم و جو ذخیره نکنند، به چیزی که نمیدانند گواهی ندهند، مسجدی را ویران نکنند، مشروبات الکلی نخورند، جامهی حریر و ابریشم نپوشند، کمربند زرین نبندند، راهزنی نکنند، راهها را ناامن نکنند، مواد خوراکی را احتکار نکنند، از پلیدیها دوری کنند، عطر بزنند، مردم را به نیکی فرمان دهند، به مقدار اندک خشنود باشند، دیگران را از زشتیها بازدارند، در راه خدا آنگونه که شایسته است جهاد کنند، از پلیدیها دوری کنند.
در حدیث فوق آمده که در حکومت مهدوی کارها و پُستها به شایستگان واگذار میشود.
#اهل_قلم
#اهل_قلم
@ahalieghalam
شش توصیه امام زمان عج برای زندگی برتر و مهدوی
1⃣ نماز صبح خود را عمداً به تأخیر نیانداز که از رحمت خداوند دور میشوی.( بحارالانوار،ج۵۵،ص۱۶)
2⃣ برای تعجیل ظهور من بسیار دعا کن که در آن فرج و حل مشکلات تو خواهد بود.(کمال الدین ص۴۸۵)
3⃣ اعمالی انجام بده که باعث نزدیک شدن به ما شود و از اعمالی که تو را از ما دور میکند حذر کن چرا که مرگ یک دفعه میرسد.( بحارالانوار ج۵۳ ص۱۷۴)
4⃣ از خدا بترس و تسلیمِ ما باش و امورت را به ما واگذار ، چون وظیفهی ماست که شما را بی نیاز وسیراب کنیم.(غیبت شیخ طوسی ج۱ص ۲۸۵)
5⃣ خودت را برای خدمت در اختیار مردم بگذار، در جایی بنشین که قابل دسترس باشی و حوائج مردم را برآور.(کلمةالامامالمهدی ص۵۶۵)
6⃣ در اموال دیگران تصرف نکن مگر با اجازه صاحب آن.( بحارالانوار ج۵۳ ص۱۸۳)
اَلَّلهُمعجِّللِوَلیک الفرَج
#بقیة_الله
#دریافتی
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam