#احکام_حق_الناس
❓پرسش
بدهي که صاحبش را نميتوانيم پيداکنيم چطور پرداخت شود؟
📝پاسخ
تحقیق کنید و تمام تلاش خود را برای پیدا کردن صاحبش انجام دهید تا مال را به صاحبش برگردانید اگر از یافتن صاحبش ناامید شدید با اجازه از دفتر مرجع تقلید آن را به فقیر بدهید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸یک فقیه چطور حکم استحباب را کشف میکند؟ مثلا برخی میگویند از طریق ترتب ثواب، برخی میگویند وجود عبارت «احب» و «ینبغی»، و... برخی میگویند صیغه امر. اینها تا چه حد درست است؟
🌳پاسخ
دربارهی این پرسش ابتدا باید گفت، گرچه انجام هر کار نیکی پسندیده است، ولی صرف مصلحت و نیک بودن یک عمل، موجب فتوا به استحباب آن عمل نمیگردد، بلکه آنچه اکنون از استحباب فقهی به ذهن متبادر میشود، -مانند سایر احکام خمسه- نیازمند دلیل شرعی خاص است، که در اینباره بیشتر، روایات معصومین(ع) مورد استفاده قرار میگیرند. حال اگر مجتهد، از سخن معصوم(ع)، ترجیح و برتری اقدام به یک عملی را استنباط نماید -نه لزوم و وجوب آنرا- فتوا به استحباب آن عمل میدهد.
اما، آنچه در این استنباط، مجتهد را یاری میسازد، برخی امور، از جمله موارد زیر است:
وجود برخی واژگان؛ مانند «احب» و «ینبغی»، در کلام معصوم(ع) که نسبت به یک عمل، بیان شده باشد؛ مانند استدلال فقها به حدیثی درباره استحباب امساک برای مسافری که در ماه رمضان به وطنش رسیده و در سفر افطار کرده است.
بیان پاداش دنیوی یا اخروی برای یک عمل؛ مانند استحباب قرائت برخی سورههای قرآن.
اینکه در جایی امر به انجام عملی شود، ولی در جایی دیگر نسبت به ترک آن رخصت داده شود؛ مانند استحباب خواندن نمازهای پنجگانه در وقت فضیلت آن.
و ...
البته بسیاری از امور به صورت کلی دارای وجوب و یا استحباب میباشند، اما فقها نمیتوانند به تبیین تمام مصادیق آن بپردازند، به عنوان نمونه، کمک به فقرا در یک حکم کلی، مستحب است، و در برخی موارد نیز مصادیقی برای چگونگی کمک ذکر شده است، اما طبیعی است که روشهای فراوانی وجود دارد که تمامشان در روایات ذکر نشده و طبیعتا فقیه نیز از این نگاه نمیتواند حکم به استحباب آن بدهد، اما با این وجود میتواند از باب تطبیق مصادیق، آنرا مستحب و یا واجب اعلام کند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا بر اساس آموزههای دینی، نباید با زنان ثروتمند و زیبا ازدواج کرد؟!
منظور از روایتی که بیان میدارد: «هرکس با زنی به دلیل داشتن ثروت و مال ازدواج کند، خداوند او را به همان مال و زیبایی واگذار میکند»، چیست؟
🌳پاسخ
در هیچ آیه و روایتی ازدواج با زنان زیبا و ثروتمند به خودی خود مورد نکوهش قرار نگرفته است و خود پیامبر اسلام(ص) با زن ثروتمندی به نام خدیجه(س) ازدواج کرده و دست کم برخی از همسران ایشان از زیبایی مناسبی برخوردار بودند. اما در آموزههای اسلامی بر این نکته تأکید شده است که ثروت و زیبایی نباید تنها عامل ازدواج باشد و اینگونه پنداشته شود که بدون توکل بر خداوند، یک فرد تنها با داشتن همسری زیبا و ثروتمند به سعادت و خوشبختی خواهد رسید.
پیامبر(ص) فرمود: «هر کس با زنی تنها به جهت مالش ازدواج کند، خداوند سرنوشت او را به مال آن زن واگذار میکند، و هر کسی با زنی تنها به دلیل زیباییاش ازدواج نماید، چیزهایی از آن زن خواهد دید که خوشایند او نخواهد بود، و هر کسی با زنی برای دینش ازدواج کند، خداوند تمامی این مزایا را برای او جمع میکند».
پیامبر(ص) فرمود: «هر کسی زنی را تنها برای زیبایی وی انتخاب نماید، خداوند زیبایی آن زن را وبال گردن وی قرار میدهد».
امام صادق(ع) فرمود: «زمانی که مردی با زنی تنها برای زیبایی یا ثروتش ازدواج کند، خداوند وی را به همان چیزها واگذار میکند و زمانی که برای دین آن زن ازدواج نماید، خداوند هم بر مال او خواهد افزود و هم همسرش را برای او زیبا جلوه خواهد داد».
گفتنی است که مخاطب این روایات انسانهای باایمان هستند و به آنها هشدار داده میشود که نهایت خیری که از ازدواجهای مبتنی بر ثروت و زیبایی، نصیب آنان خواهد شد آن است که شاید مقداری ثروت به دست آورده که مشخص نیست در آن هم برکتی نهفته باشد و یا تنها در کنار همسر زیبایی قرار گیرند که دلبستگی روحی و معنوی ویژهای با او ندارند و ... .
به عبارت دیگر، خداوند به آنان میگوید که اکنون چون از اعتماد به من و توکل بر من دست برداشتهاید، دیگر از من توقعی نداشته باشید! این شما و این همسرهای زیبا و ثروتمندتان!
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر اسلام تقلید در اصول دین را نپذیرفته و تأکید بر پذیرش آنها از روی تحقیق دارد؛ چرا در عمل بدان پایبند نیست؟ به عنوان نمونه، چرا قبل از پذیرش تحقیقی، تأکید بر آموزش فروع دین – مانند نماز - به کودکان و تشویق به اجرای چنین فروعی از سوی آنان دارد؟
🌳پاسخ
این پرسش به بخشهای مختلفی قابل تفکیک است که در این پایگاه تقریباً به تمام آنها پرداخته شده است که در ذیل به آن اشاره میکنیم:
1. همانگونه که در پرسش نیز بیان شد، از نظر اندیشمندان دینی اصول دین باید از روی تحقیق پذیرفته شود، نه از روی تقلید.
2. مسئله آموزش و تعلیم مسائل دینی به کودکان قبل از بلوغ دارای دلیل و فلسفه خاص است و منافات با لزوم تحقیقی بودن اصول دین ندارد.
توضیح اینکه از یک سو انسانها همراه با فطرت پاک و خداشناسی خلق شدهاند؛ ولی غالباً در اثر عوامل محیطی و زندگی روزمره، گرد و غبار بر روی روح آنها مینشیند و فطرت پاک به فراموشی سپرده میشود. یک پدر و مادر باایمان و مسئولیتپذیر تلاش میکنند تا قبل از آنکه غبار آلودگیها بر جسم فرزندانشان بنشیند، تا حدودی آنان را با معارف دینی آشنا کنند و صدالبته این فرزندان بعد از بلوغ نباید به شنیدههای خود از والدین کفایت کرده و آنها را حق مطلق بپندارند، بلکه باید با استفاده از قواعد منطقی، به سمت و سویی حرکت کنند که آموختههای صحیح خود را تبدیل به باور درونی کرده و احیاناً آموختههای نادرست را از ذهن خود خارج کنند.
از سوی دیگر همانگونه که انسان از نظر جسمی دارای بلوغ است و معمولاً در مردان در حدود 15 سالگی بلوغ جسمی او کامل میشود، از نظر فکری و عقلی نیز دارای بلوغ است که از زمان بلوغ جسمانی آغاز و تقریباً در سن چهل سالگی کامل میشود. ملاصدرا معتقد است در انسان ابتدا ویژگیهای مادی و جسمی پدید میآیند و تقویت میشوند، اما ویژگیهای روحی و عقلی پس از تقویت و تکمیل ویژگیهای جسمی پدید میآیند و تقویت میگردند.
به نظر میرسد یکی از دلایلی که بسیاری از جوانان در سن بلوغ جسمی دچار شک و تردید در مسائل اعتقادی میشوند، همین نکته است؛ یعنی در سن بلوغ، عقل آغاز به فعالیت میکند، اما آنچه تا به حال بیشتر به آن انس داشته مسائل مادی بوده، و نسبت به مسائل ماورای مادی یا انس نداشته یا نمیتوانسته به عمق آن پی ببرد. زمان بلوغ که آغاز حرکت تکاملی عقل است، میخواهد به عمق اعتقادات و باورهای خود برسد و حقیقت آنرا درک کند، قهراً با سؤالات متعددی روبرو خواهد شد.
از اینرو اسلام دستور داده است تا فرزند قبل از دوران بلوغ مسائل دینی را فرا گیرند، تا بتواند از این دوران بحرانی براحتی گذر کند؛ این دستور اسلام نظیر آموزش دادن نیروهای رزمنده و آمادگی جسمانی آنها قبل از عملیات نظامی است.
3. هر چند دین و مذهب حق دین اسلام و مذهب تشیع است، ولی این بدان معنا نیست که تمام افرادی که از مذهب تشیع پیروی نمیکنند دچار عذاب الهی خواهند شد؛ بلکه خداوند با آنها نیز به عدالت رفتار میکند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا گلیم یا فرش نجسی را که با آب لوله کشی متصل به منبع آب شهری شستشو میدهیم، به مجرد رسیدن آب لوله کشی به محل نجس، پاک میشوند یا باید آب غساله از آن جدا شود؟
🌳امام خامنه ای: در تطهير با آب لوله کشى، جدا شدن آب غساله شرط نيست، بلکه به مجرد رسيدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عين نجاست و حرکت غساله از جاى خود به وسيله دست کشيدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل مىشود.
⚜ @Ahkaam ⚜
طهارت و نجاست الکل
سؤال: آیا الکلهایی که در داروسازی و پزشکی برای ضد عفونی یا تزریقات مورد استفاده قرار میگیرند نجس هستند؟
جواب: اگر الکل موجود در آن، الکل مست کنندهای باشد که در اصل مایع بوده است، بنابر احتیاط واجب نجس است و نمیتوان با بدن یا لباسی که به آن آغشته شده است، نماز خواند و در صورت شک محکوم به طهارت است.
الکل اتانول(سفید) معروف به طبی نجس است
الکل متانول (سرخ) معروف به صنعتی پاک است به نظر اکثر آیات عظام.
الله اعلم
⚜ @Ahkaam ⚜
✅ جا به جا گفتن ذکر رکوع و سجده طبق نظر مقام معظم رهبری👌
💠 سؤال: اگر #ذکرهای_رکوع و #سجده را به جای یکدیگر بگوییم، اشکال دارد؟
✅ جواب: در صورتی که سهواً باشد اشکال ندارد، همچنین اگر عمداً و به #قصد_مطلق_ذکر خداوند (عزوجل) بگوید، نماز صحیح است اما #ذکر_مخصوص_رکوع و یا سجده را نیز باید بگوید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸1. با غسل جنابت چند بار می توان نماز خواند؟ 2. ایا با غسل جنابت میتوان علاوه بر نماز واجب نماز قضا نیز خواند؟
🌳پاسخ
1- همه مراجع: تا زمانى که یکى از مبطلات وضو رخ ندهد، مى توان با آن (غسل جنابت) نماز خوان.
2- بله با غسل جنابت می توان نماز قضا و نماز مستحبی خواندن.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا گلیم یا فرش نجسی را که با آب لوله کشی متصل به منبع آب شهری شستشو میدهیم، به مجرد رسیدن آب لوله کشی به محل نجس، پاک میشوند یا باید آب غساله از آن جدا شود؟
🌳ج: در تطهير با آب لوله کشى، جدا شدن آب غساله شرط نيست، بلکه به مجرد رسيدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عين نجاست و حرکت غساله از جاى خود به وسيله دست کشيدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل مىشود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸حکم وضو و غسل با آبی که بهطور طبیعی غلیظ است چیست؟ مانند آب دریایی که بر اثر وجود املاح فراوان غلیظ شده است، مثل دریاچه ارومیه یا موارد دیگری که غلظت بیشتری دارند.
🌳ج: مجرد غلظت آب به سبب وجود املاح، مانع از صدق عنوان آب مطلق بر آن نمىشود، و براى ترتب آثار شرعى آب مطلق، صدق عنوان آن در نظر عرف کافى است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸در مسأله (147) رساله امام خمینی(قدّسسرّه) آمده است: «در طهارت و نجاست به گفته کودک ممیز تا زمان بلوغ اعتنا نمیشود». این فتوا تکلیف دشواری است. زیرا بهطور مثال مستلزم این است که پدر و مادر تطهیر فرزندشان را پس از قضاء حاجت تا سن پانزده سالگی به عهده بگیرند. لطفاً وظیفه شرعی ما را بیان فرمایید.
🌳ج: قول کودکى که در آستانه بلوغ است در اينباره معتبر است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸برای پاک شدن کف پا یا کفش، راه رفتن به مقدار پانزده گام شرط است. آیا این کار باید بعد از زوال عین نجاست صورت بگیرد یا پانزده گام رفتن با وجود عین نجاست کافی است؟ آیا پس از آنکه عین نجاست با پانزده گام از بین رفت، کف پا یا کفش پاک میشود؟
🌳ج: کسى که بر اثر راه رفتن روى زمين، کف پا يا کفش او، نجس شده است هرگاه تقريباً به قدر ده قدم روى زمين خشک و پاک راه برود، کف پا و کفش او پاک مىشود مشروط به اين که عين نجاست، زائل شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا آفتاب از مطهّرات است؟ اگر هست، شرایط مطهّریت آن چیست؟
🌳ج: تابيدن آفتاب باعث طهارت زمين و همه اشياء غير منقول از قبيل ساختمان و چيزهايى که در آن بکار رفته مانند چوب، در، پنجره و مانند آن مىشود، به شرطى که عين نجاست قبلاً از آنها زائل شده باشد و در موقع تابش آفتابتر باشند و به وسيله آفتاب خشک شوند.
⚜ @Ahkaam ⚜