eitaa logo
حکمش چیه؟
107.7هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اميرالمؤمنين عليه السلام: طَعنُ اللِّسانِ أمَضٌ مِن طَعنِ السِّنانِ زخمِ زبان، دردناك تر از زخمِ نيزه است ميزان الحكمه جلد10 صفحه 265 امام باقر عليه السلام: ما مِن إنسانٍ يَطعَنُ في عَينِ مُؤمِنٍ إلاّ ماتَ بِشَرِّ ميتَةٍ ، و كانَ قَمِنا أن لا يَرجِعَ إلى خَيرٍ هيچ انسانى نيست كه پيش روى مؤمنى از او بد گويد و طعنه زند، مگر اين كه به بدترين شكل بميرد و سزاوار است كه روى خير و سعادت را نبيند ميزان الحكمه جلد8 صفحه341 ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
👶 👶 ⁉️ آيا به منافع كسب بچه صغیر كه زائد بر مؤونه‌ي سال باشد، خمس تعلق مي‌گيرد؟ در صورت تعلّق، چه كسي بايد بپردازد؟🤔 👇👇👇👇
(رحمة الله علیه) بنابر احتياط واجب بعد از آن كه بالغ شد، بايد خمس آن را بدهد. العروة الوثقي، ج2، ص214، م84 توضيح المسائل،ص255 ، م1794 _________ ✅آیت الله (رحمة الله علیه) بله تعلق مي‌گيرد و ولّي مي‌تواند پيش از بلوغ خمس آن را بدهد و اگر ندهد خود طفل بايد بعد از بلوغ خمس آن را بدهد. جامع المسائل، ج2، ص160، م21 ________ ✅امام (دام ظله العالی) بنابر احتياط واجب بعد از آن كه بالغ شد، خودش بايد بپردازد. اجوبة الاستفتائات، ص218 ، با استفاده از س1037 __________ ✅آیت الله (دام ظله العالی) بله تعلّق مي‌گيرد و بر وليّ بچه نابالغ واجب است كه خمس آن را بدهد و چنان چه نداد بر بچه نابالغ بعد از بلوغ واجب است كه خود، خمس آن را بدهد. ولی اگر بچه نابالغی که ممیز است از مجتهدی تقلید می‌کند که معتقد است مال بچه نابالغ خمس ندارد ولیّ او حق پرداخت خمس مال او را از مال وی ندارد. منهاج الصالحين، ج1، ص405، م1243 توضيح المسائل جامع، ج1، ص688، م2387 __________ ✅آیت الله (دام ظله العالی) بنابر احتياط واجب بايد بعد از آن كه بالغ شد، خمس آن را بدهد. العروة الوثقي مع تعليقات، ج2، ص242، م84 .توضيح المسائل، ص285، م 1521 .استفتائات جدید، ج2، ص 172، با استفاده از س 526 ___________ ✅آیت الله (دام ظله العالی) بلی بر ولیّ است که خمس آن را بدهد و اگر نداد صغیر بعد از بلوغ باید بپردازد. منهاج الصالحين، ج2، ص 380، م 1243، پاورقی 699. توضیح‌المسائل، ص 317، م 1811 🌐مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
جلوتر بودن زن در نماز بسیاری بر این باورند كه اگر زن جلوتر از مرد يا مساوی با مرد به نماز ايستاد، نماز او باطل است. در حالی كه اين طور نيست و نظر مراجع در اين زمينه متفاوت است. امام: رعايت نكردن مرد بر زن كراهت دارد ولی نماز باطل نيست.1 بهجت، زنجاني، صافی، نوری همدانی: نماز باطل نيست ولی كراهت دارد.2 خامنه ای، وحيد خراسانی: در صورتی كه يك وجب فاصله باشد نمازشان صحيح است.3 مكارم شيرازی، سيستانی: احتياط واجب زن عقب تر بایستد.4 1 و 2. رساله مراجع م 886 3. رساله مراجع م 886 و اجوبه س374 4. استفتاء از دفاتر ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬 پرسش: آیا می شود با کسی که دین یا مذهب اش فرق دارد ازدواج کرد ؟ ✅پاسخ: مرد مسلمان با زن اهل کتاب یعنی یهودی و مسیحی می تواند ازدواج موقت بکند ولی ازدواج دائم صحیح نیست ولی زن مسلمان نمی تواند با اهل کتاب ازدواج کند.ازدواج با اهل سنت هم اگر خطر عقیدتی برای فرد نداشته باشد اشکال ندارد. استفتا از دفتر مقام معظم رهبری ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 سوال: چگونگی محاسبه ایام حیض را بیان فرمایید؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ آیت الله خامنه ای: در محاسبه ایّام حیض، اگر شروع خونریزی ما بین غروب آفتاب تا طلوع آفتاب باشد، از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب روز بعد، یک روز حساب می شود نه بیست و چهار ساعت؛ امّا اگر شروع خونریزی ما بین طلوع آفتاب تا غروب شرعی باشد، از هر ساعتی که در بین روز شروع شده است تا روز بعد همان ساعت، یک روز محاسبه می گردد که در این جا یک روز آن، بیست و چهار ساعت حساب می شود. ❇️ مثلاً اگر ساعت ده صبح روز شنبه خون ببیند تا ده صبح روز یکشنبه یک روز شمارش می‌شود 🌎 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تجهیز اموات مبتلا به ویروس (احکام کرونایی) 🎙توضیحات زاده ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
▪️صلوات خاصه حضرت امام جواد علیه السلام: "اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَا وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ‏ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى‏ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏" 🏴سالروز شهادت حضرت جوادالائمه امام محمد تقی علیه السلام را تسلیت می گوییم. ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمدی - احکام بین الصلاتین 👈عنوان: خمس ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸رسول گرامی اسلام (ص): 🔹نگاه بر علی بن ابی طالب (علیه السّلام) عبادتست و یادآوریش عبادتست و ایمان بنده پذیرفته نیست جز بولایت او و برائت از دشمنان او. (الأمالی (للصدوق)، جلد ۱، صفحه ۱۳۸) ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⚫️سالروز شهادت حضرت امام جواد علیه‌السلام را تسلیت عرض می کنیم. ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 وظیفه مأموم در صورت قرائت اشتباه امام ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 سوال: در روستای‌ ما گندم بیشتر با آب چاه آبیاری‌ می‌شود البته تا عید با آب باران آبیاری‌ می‌شود حکم زکات ما چگونه است؟ مثلاً در ٤٠ تن گندم چقدر باید زکات داد؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: به نسبتی‌ که با آب چاه آبیاری‌ شده، یک بیستم و به نسبتی‌ که با آب باران آبیاری‌ شده، یک دهم؛ بنابراین اگر نصف با آب باران آبیاری‌ شده و نصف با آب چاه آبیاری‌ شده باشد، زکات چهل تن گندم، سه تن گندم می‌ شود. 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: اگر زراعتى با آب باران و آب چاه آبيارى شود، چنانچه يكى از آنها بقدرى كم باشد كه به حساب نيايد، بايد مطابق آن‏كه غالباً مشروب شده زكات بدهد، ولى اگر از هر دو به مقدار قابل توجهى مشروب شده است، مثلًا نصف يا ثلث مدّت با آب باران و بقيّه با آب چاه مشروب شده بايد زكات آن را نيمى به حساب یک دهم و نيمى به حساب یک بیستم بدهد. ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
حکم وضو بعد از غسل جنابت ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 سوال: آیا کم کردن مخارج (گندم و جو و خرما و انگور) موقع دادن زکات جایز است؟ ✅ پاسخ: 🔹 آيت الله خامنه اي : مخارجى را كه براى گندم و جو و خرما و انگور كرده است حتى مقدارى از قيمت اسباب و لباس را كه به‌واسطة زراعت كم شده مى‌تواند‏‏ از حاصل كسر كند، و چنانچه پيش از كم كردن اينها به 288 من و 45 مثقال كم برسد، بايد زكات باقى‌مانده آن را بدهد. 🔹 آیت الله مکارم شیرازی : مخارجى را که براى زراعت کرده اید از جمله قیمت بذری که برای زراعت پاشیده اید، می­توانید از محصول کم کنید و زکات بقیّه را بپردازید؛ هر چند احتیاط مستحب آن است که کم نکنید. 🔹 آيت الله وحيد خراساني : مصارفى را كه انسان پيش از تعلّق زكات نموده ، بنابراحتياط واجب نمى تواند كسر كند و فقط زكات بقيّه را بدهد. مصارفى كه بعد از تعلّق زكات است ، مى تواند براى صرف آنها از حاكم شرع اذن بگيرد و آنچه نسبت به مقدار زكات خرج شده بردارد. 🔹 آيت الله سيستاني : به احتياط واجب هيچ گونه مصارفي کم نمي شود. ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 آیا دختری كه پدر و جد پدری اش فوت شده اند می تواند بدون اذن خانواده ازدواج كند؟ ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖌حکم دعا نویسی (احکام کرونایی) 📽توضیح حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمدی - احکام بین الصلاتین 👈عنوان: خمس ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸امام علی علیه السلام: 🔹بدین وسیله بنده خدا على امیرمؤمنان دو مزرعه معروف به چشمه ابى نیزر و بغیبغه را براى تهیدستان مدینه و در راه ماندگان صدقه قرار داد تا به واسطه این دو [صدقه]خداوند در روز قیامت چهره او را از گرماى آتش نگه دارد. (الکامل للمبرّد: ۳/۱۱۲۷) ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 پرسش: روایت یا حدیثی راجع به توانایی ائمه در امور دنیوی و توسل به اون ها در زمانی که حضور فیزیکی ندارند وجود دارد؟ ✅ پاسخ: موضوع توسل به ائمه علیهم السلام موضوعی مهم و با ادله قرآنی و روایی متعدد است با این ادله اصل موضوع توسل ثابت میشود و موضوعات متفرقه ای مانند جواز توسل به امام بعد از شهادت ایشان و یا توسل به امام از راه دور و به صورت غیر فیزیکی نیز بحث و ثابت می شود امام صادق(علیه السلام) فرمود:نَحنُ السَّبَبُ بَینکمُ و بینَ اللهِ عزّوجلّ . «ما سبب و وسیله خدا بین شما و پروردگار عزّوجلّ هستیم». این حدیث کلی است و برای هر موقعیت می باشد و نیاز نیست که حتما امام حضور فیزیکی داشته باشد شخصی می گوید به حضرت امام هادى علیه السلام نامه ای نوشتم باين مضمون : شخصی ميل داردآن درخواستى را که از خدا دارد از امامش بنماید امام در جواب نوشت: إن كان لك حاجة فحرك شفتيك فإن الجواب يأتيك. اگر حاجتى داشتى لب‏هاى خود را حركت بده جواب را خواهى يافت. تکان دادن لبها کنایه از توسل است. ➖➖➖➖➖ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا