eitaa logo
حکمش چیه؟
107.4هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
👶🏻 👶🏻 متن : آیا نگاه مرد به عکس دوران کودکی نامحرم جایز است؟🤔 _____ 🛑 آیت الله (رحمة الله علیه)🔻 اگر خوف مفسده نباشد❌ ظاهرا جایزاست.👌 استفتائات ج4، ص217، س5385 _______ 🛑 آیت الله (دام ظله العالی)🔻 اگر مفسده داشته باشد جایز نیست.❌ ______ 🛑 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی)🔻 در صورتي‌كه مربوط به زماني بوده كه آن نامحرم مميز نبوده اشكالي ندارد.❌ _ 📚 منبع: سایت جامعه الزهرا سلام الله علیها. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔴 🔴 ⁉️متن سوال: شخصی بدین صورت باخدا عهد کرده است که: خدایا با تو عهد می‌بندم تا سیر نشده ام، دست ازخوردن بردارم. الف) آیا این عهد صحیح است؟ ب) در صورت صحت عهد، آیا راهی برای خالی شدن ذمّه از این عهد وجود دارد؟ ✅ امام (دام ظله العالی) الف و ب) در فرض مذكور عهد منعقد شده و مخالفت با آن پس از انعقاد موجب كفاره است و با يك بار مخالفت، عهد حنث شده و پس از آن وفاء به آن لازم نيست. ✅آیت الله (دام ظله العالی) بسمه تعالي. ج الف- صحيح است. ج ب- اگر پدر يا مادر جداً او را از اين عمل نهي كنند در اينصورت مي‌تواند مخالفت كند و ديگر ملزم نيست به عهد خود وفا كند 🔸منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓پرسش منظور از صله رحم چیست؟ یعنی چه كارهایی باید بكنیم تا اطلاق صله ارحام بشود؟ 📿 پاسخ 🔸صله رحم یعنی داشتن رابطه با قوم و خویش نسبی. 🔹رفت و آمد داشتن یا مرتبط بودن با یکدیگر از طریق تلفن، احوالپرسی و ... از مصادیق صله رحم است و الزام در نوع خاصی نیست. 🔺البته عرف باید بر این گونه ارتباط صحه بگذارد و با توجه به شرائط کافی بداند. 🔗محدوده رحم را عرف مشخص می کند. حتی عمو زاده ها و فرزندان آنها و ... را هم شامل می شود. بله، مثلا نسل ششم ممکن است جزء ارحام محسوب نشوند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸امام علی (ع): 🔹زیاد کار نیک انجام دادن، عمر را مى افزاید و نام را پرآوازه مى سازد. (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۳۸۶، ح ۸۸۳۰) ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰 انجام تعمیرات منزل و اذیت همسایگان ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 گریه کردن در نماز برای گناهی که کردیم یا برای کار های دنیوی چه حکمی داره؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: از مبطلات نماز آن است كه براى كار دنيا عملاً با صدا گريه كند ولى اگر براى كار دنيايى بى صدا گريه كند اشكال ندارد ولى اگر از ترس خدا يا براى آخرت گريه كند آهسته باشد يا بلند اشكال ندارد بلكه از بهترين اعمال است. 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: گریه کردن با صدا نماز را باطل مى کند هرچند بى اختیارشود، بلکه بنابر احتیاط واجب گریه بى صدا نیز نماز را باطل مى کند اینهادر صورتى است که گریه از ترس خدا و براى آخرت نباشد، و الاّ نه تنها نماز را باطل نمى کند، بلکه از بهترین اعمال و از کارهاى اولیاى خداست. 🔹 آیت الله وحید خراسانی: اگر کسی برای کار دنیا عمدا گریه کند بنابراحتیاط واجب باید نماز را تمام کند و دوباره بخواند مگر این که مساله را نداند و در یادگیری مساله کوتاهی نکرده باشد یعنی در ندانستن مساله معذور باشد ولی اگر از ترس خدا یا برای آخرت گریه کند از بهترین اعمال است. 🔹 آيت الله سيستاني: از مبطلات نماز بنابر احتیاط واجب برای کار دنیا عمدا با صدا یا بی صدا گریه کند ولی اگر از ترس خدا یا از روی شوق به سوی او یا برای آخرت گریه کند آهسته باشد یا بلند اشکال ندارد بلکه از بهترین اعمال است بلکه اگر برای خواستن حاجت دنیوی از خدا روی تذلل در پیشگاه او گریه کند اشکال ندارد و همچنین گریه برای مصائب اهل بیت (علیهم‌السلام) 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓پرسش براي وضو گرفتن اگر دست و صورت خيس و يا نمدار باشد اشکالي دارد؟ آيا فقط جاي مسح سروپاها فقط خشک باشد کفايت ميکند ياخير؟؟ 📿پاسخ خیس بودن دستها و صورت در وضو اشکال ندارد و فقط باید جای مسح سر و پاها خشک باشد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓پرسش معنای جايز نيست و بنابر احتياط واجب جايز نيست چيه؟ 📿پاسخ احکام شرعی به دو قسم تکلیفی و وضعی، تقسیم می شوند. مراد از احکام تکلیفی، احکامی است که ابتداءً و مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق می گیرد که عبارتند از: وجوب، حرمت، استحباب، کراهت و جواز (اباحه) و مراد از احکام وضعی، احکامی است که ابتداءً و مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق نمی گیرد بلکه این حکم موجب و منشأ احکام تکلیفی می شود و آن احکام تکلیفی مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق می گیرندمثل: مالکیت، زوجیت(همسری)، ضمانت و...که مثلا زوجیت علت حکم تکلیفی وجوب نفقه و... می شود و همینطور سایر احکام وضعی دیگر. با این توضیح اگر جایز نبودن (عدم جواز) در احکام تکلیفی استعمال شود مراد همان حرمت و حرام بودن است. اما اگر در رابطه با احکام وضعی استعمال شود معنای آن عدم صحت و عدم ترتب آثار آن عمل است مثلا اگر گفته شد زوجیت مرد با دوخواهر هم زمان جایز نیست به این معنی است که چنین زوجیتی صحیح نیست و آثار زوجیت مثل حلال بودن تمتع های جنسی و وجوب نفقه و...بر آن مترتب نمی شود. در احتیاط واجب می توانید طبق نظر مرجع خود عمل کنید ویا به مرجع اعلم بعد که در آن مسأله فتوا داشته باشد رجوع کنید. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔻 🔍 متن : آیا وضو گرفتن برای حائض در غیر اوقات نماز، استحباب دارد؟🧐 ↙️↙️↙️ 🔵 امام (رحمة الله علیه)👇 وضوهای مستحبی ، برای حائض نیز مستحب است. ________ 🔵 آیت الله (رحمة الله علیه)👇 بله مستحب است. ________ 🔴 امام (دام ظله العالی)👇 بلی مستحب است.✅ _________ 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)👇 به قصد رجاء مانعی ندارد.❌ _______ 🔵 آیت الله (دام ظله العالی)👇 خیر.❌ _______ 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)👇 در هر وقتي كه وضو گرفتن براي مردان يا زنان غير حائض استحباب دارد براي حائض هم استحباب دارد. _______ 🔴 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی)👇 وضوهای مستحبی ، برای حائض نیز مستحب است. _________ 🔴 آیت الله همدانی (دام ظله العالی)👇 خير استحباب آن ثابت نيست.❌ _________ 🔵 آیت الله خراسانی (دام ظله العالی)👇 بله. 📚 منبع: مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا سلام الله علیها. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
😇 در 😇 🔵 از نظر برخی مراجع عظام مانند امام به طور کلی نماز خواندن در آشپز خانه دارد و فرقی بین اپن و غیر اپن بودن آن قائل نشده اند❌ و برخی مراجع مانند آیه الله شیرازی می گویند:🔻 نماز خواندن در زمانی کراهت دارد که ای روشن باشد، اما اگر هیچ شعله ای روشن نباشد، نماز خواندن مکروه نیست.❌ 🔴 معنای داشتن :👇👇 مکروه،در اصطلاحی فقهی درباره عملی است که ترک کردن آن بهتر از انجام دادن است.😊 کراهت در عبادات به معنای کم شدن ثواب آن عبادت نسبت به عبادت‌های مشابه است 👌. نماز خواندن در برخی مکان‌ها مانند حمام و آشپزخانه و در برخی حالت‌ها مانند خواب آلودگی یا در لباس سیاه از جمله عبادات مکروه است، به این معنا که ثوابش کمتر است.✅ 📚منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری و برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ﷽؛ 💠 🔺 اقرار نشانه ایمان! 🔅 (ص) : 🔸 «امامانِ پس از من، دوازده نفرند. نخستينِ آنان، على بن ابى طالب و آخرينشان قائم عليه السلام است. اينان، جانشينان و اوصيا و اولياى من و پس از من، حجّت هاى خدا بر امّتم هستند. اقرار كننده به ايشان، مؤمن است و انكار كننده شان، كافر» . 🔹 الأَئِمَّةُ بَعدِيَ اثنا عَشَرَ ، أوَّلُهُم عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ وآخِرُهُمُ القائِمُ عليهم السلام ، فَهُم خُلَفائي وأوصِيائي وأولِيائي ، وحُجَجُ اللّهِ عَلى اُمَّتي بَعدي ، المُقِرُّ بِهِم مُؤمِنٌ ، وَالمُنكِرُ لَهُم كافِرٌ . 📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ٤ ص ١٨٠ ح ٥٤٠٦ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
آیا به هم می‌توان صدقه داد؟ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️دادن سود در برابر قرض 🔷سوال: شخصی پولی را برای انجام یک کار اقتصادی قرض گرفت، اگر آن کار برای او سودآور باشد، آیا جایز است مبلغی از سود آن را به قرض دهنده بپردازد؟ و آیا جایز است قرض دهنده آن را مطالبه کند؟ ✅جواب : قرض دهنده حقّی در سود حاصل از تجارت قرض گيرنده با مال قرضی ندارد و نمیتواند هيچ مقداری از آن سود را از او مطالبه کند، ولی اگر قرض گيرنده خودش بخواهد بدون هيچ قرار قبلی با پرداخت مبلغی زائد بر مقدار اصل قرض به قرضدهنده به او نيکی کند، اشکال ندارد، بلکه مستحب است. 📕منبع: khamenei.ir ⚜️ @Ahkaam ⚜️
حکمش چیه؟؟👇👇 ✅سوال اگر چسب قطره اي به دست بچسبد و مانع رسيدن اب شود و با چند بار شستن دست برطرف نشود غسل چگونه وضعيتي دارد؟ ✍پاسخ: باید تلاش کنید ومانع رابرطرف کنید اگر برطرف کردنش ممکن نباشد ویا سختی ومشقت داشته باشد به نیت جبیره وضو و غسل انجام دهید وبا دست خیس روی چسب دست بکشید. آیت الله خامنه ای ⚜️ @Ahkaam ⚜️
حکمش چیه؟👇👇 ⁉️ سوال: سلام خرید وفروش وام چه حکمی دارد؟مثلا یک وام ۲۰ میلیونی رو۵ میلیون میگیرن ومیفروشن ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍ پاسخ سلام خرید و فروش امتیاز وام مشکلی ندارد ولی خود پول وام فروشش معنا ندارد یعنی قبل از اینکه وام را گرفته باشد می تواند بگوید امتیاز وام را می فروشم ولی دو شرط دارد اولا بانک باید راضی به این انتقال باشد و ثانیا اگر وام عقود شرعی است کسی که امتیاز به او منتقل می شود در همان مسیری مصرف کند که وام گیرنده گرفته. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌پرسش: این درسته که میگن اگر هنگام وضو بیشتر از ۱ متر حرکت کنی باطل می شود؟ ✅پاسخ: فرض کنید مثلا صورت و دست ها رو بشوییم بعد بریم به جایی که آینه داره و جلوی آینه مسح انجام بدیم ولی خیلی سریع طوری که مدت زمان حرکتمون حتی ۱ دقیقه هم نشه و چیزی از تری دست و صورت کم نشه کلا ملاک به هم خوردن یا نخوردن موالات چی هست؟ ✍️پاسخ: در فرض سؤال (در زمان کوتاه و بدون خشک شدن اعضاء)، حرکت کردن حتی اگر چند متر هم باشد، مانعی ندارد و وضو صحیح است. موالات یعنی مکلف کارهای وضو را پشت سر هم انجام دهد و بین آنها فاصله ای نیندازد که عرف بگوید از حال وضو خارج شده است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
حکم با در زمان 🙁 پرسش :چنانچه مردی با زنی که در عده ی طلاق یا وفات می باشد ازدواج (موقّت یا دائم ) نماید، حکم آن چیست؟🧐 پاسخ :هرگاه زني را که در عده ديگري است براي خود عقد کند: ❤️ 1- اگر يکي از مرد يا زن، بداند زن در عده است و بداند عقد کردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام ابدي مي شود، خواه نزديکي کرده باشد يا نه. 2- اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود. 3- اگر عقد را فردي به وکالت از آن ها خوانده باشد نه خودشان، در هيچ يک از دو صورت، حرام ابدي حاصل نمي شود و پس از عده مي توانند ازدواج کنند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 احکام تصویری : این قسمت احکام رهن و اجاره ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ﷽؛ 💠 🏷 پاداش دنيا و آخرت 🔅 : 🔸 «مؤمن، براى سه پاداش كار مى‌كند: يا براى خير دنيا، كه خداوند پاداش كار او را در دنيايش مى‌دهد. .... پس، هر كه تنها براى خداى متعال كار كند، خداوند عز و جل پاداش او را در دنيا و آخرت مى‌دهد و نيازهايش را در دنيا و آخرت برآورده مى‌سازد... . پس خداوند براى آنچه در دنيا به ايشان دهد، در آخرت از آنان حساب نمى‌كشد. خداوند عز و جل مى‌فرمايد : «براى كسانى كه نيكى كنند، نيكى است و زيادتى». نيكى، همان بهشت است و زيادت، همان دنيا» . 🔹 «أَنَّ المُؤمِنَ يَعمَلُ لِثَلاثٍ مِنَ الثَّوابِ: إِمّا لِخَيرِ الدُّنيا، فَإِنَّ اللّهَ يُثيبُهُ بِعَمَلِهِ في دُنياهُ؛ ....، فَمَن عَمِلَ للّهِِ تَعالى أَعطاهُ أَجرَهُ فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ وكَفاهُ المُهِمَّ فيهِما. ...، فَما أَعطاهُمُ اللّهُ فِي الدُّنيا لَم يُحاسِبهُم بِهِ فِي الآخِرَةِ. قالَ اللّهُ عز و جل: «لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَ زِيَادَةٌ»، فَالحُسنى هِيَ الجَنَّةُ وَالزِّيادَةُ هِيَ الدُّنيا». 📚 الأمالي للمفيد : ص ٢٦١ ح ٣ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📿📖 📕سؤال در نماز جماعت وقتی که امام حمد را قرائت می کند ما هم بخوانیم یا فقط گوش دهیم؟ 📗پاسخ همه مراجع: اگر ماموم صداى قرائت امام را در نمازهاى صبح و مغرب و عشا بشنود، نباید حمد و سوره را بخواند و اگر صداى امام را نشنود، می تواند حمد و سوره را آهسته بخواند و در نمازهاى ظهر و عصر همیشه باید حمد و سوره را ترک کند اما ذکر گفتن به طور آهسته مستحب است ⚜️ @Ahkaam ⚜️