.
﷽؛
💠 #حديث
🏷 به دو چيز اعتماد نکن!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «بنده را نسزد كه به دو چيز اعتماد كند: عافيت و توانگرى، زيرا در حالى كه او را سالم مى بينى، ناگهان بيمار مى شود و در حالى كه توانگرش مى بينى ناگهان به فقر دچار مى گردد» .
🔹 «لا يَنبَغي لِلعَبدِ أن يَثِقَ بِخَصلَتَينِ : العافِيَةِ و الغِنى ، بَينا تَراهُ مُعافى إذ سَقِمَ، و بَينا تَراهُ غَنِيّا إذ افتَقَرَ».
📚 نهج البلاغه : حكمت ٤٢٦
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❇️خواندن دعاي الهي عظم البلاﺀ (با توجه به مخاطب قرار دادن غير خدا) در قنوت چه حكمي دارد؟
✅پاسخ:
خواندن دعای مذکور تا جایی که مخاطب خداست اشکال ندارد ولی مابقی که مخاطب غیر خدا می باشد جایز نیست و باعث بطلان نماز می شود.
🔶در فرض سوال قسمت یا محمد و یا علی به بعد منظور است و الا قبل از آن مشکلی ندارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌀 حکم رساندن عضوی از بدن جنب و حائض به خط قرآن، نام خداوند، پیامبران و ائمه 🌀
⁉سوال:
🔸آیا رساندن عضوی از بدن شخص جنب به خط قرآن، نام خداوند، پیامبران و ائمه حرام است؟
✅ پاسخ:
🔹رساندن عضوی از بدن به خط قرآن و نام خداوند متعال [1]
✍🏼 (آیات عظام خامنه ای و صافی: و صفات مخصوص باری تعالی) حرام است. [2]
✍🏼 همه مراجع (به جز سبحانی و سیستانی): اسامی مبارک پیامبران و امامان علیهم السلام
✍🏼 (آیات عظام بهجت و صافی: و اسم حضرت زهرا سلام الله علیها) [3] نیز بنابر احتیاط واجب حکم نام خداوند متعال را دارد.
✍🏼 آیت الله سیستانی: بهتر (احتیاط مستحب) آن است که به اسماء پیامبران و امامان و حضرت زهرا علیهم السلام نیز نرساند. [4]
✍🏼 آیت الله سبحانی: رساندن عضوی از بدن به خط قرآن یا به اسم خدا و پیغمبران و امامان علیهم السلام بر جنب حرام است. [5]
📚 پینوشت:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 355؛ امام، سیستانی و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی ما یحرم علی الجنب؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 427، 424 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 349؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 181.
[2]. خامنه ای: استفتا؛ صافی، توضیح المسائل، م 361.
[3]. بهجت، توضیح المسائل، م 359؛ صافی، توضیح المسائل، م 361.
[4]. سیستانی، توضیح المسائل، م 354 و المسائل المنتخبه، م 41.
[5]. سبحانی، توضیح المسائل، م 349.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📋 #پرداخت_کننده و #گیرندة_دیة_سقط_جنین📋
متن سوال: دیه سقط جنین بر عهده کیست؟ 🧐
و به چه کسی باید پرداخت شود؟🧐
👇👇👇
نظرات مراجع عظام تقلید
🔰🔰🔰
🌺 امام #خمینی (رحمة الله علیه)
کسي که مباشر در سقط است بايد ديه بدهد و ديه به وارث ميرسد. اگر کسي از ورثه، مباشر در سقط باشد از ديه ارث نميبرد.
🌺 امام #خامنه_ای (دام ظله العالی)
کسي که مباشر در سقط است بايد ديه بدهد و ديه به وارث جنين با رعايت طبقات ارث پرداخت ميشود ولي وارثي که مباشر سقط جنين بوده از آن سهمي ندارد.
🌺 آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
ديه بر عهده کسي است که عملاً به چنين کاري (سقط) دست مي زند و ديه را به وارث بايد بدهد. و وارثي که مباشر سقط است از ديه ارث نميبرد.
🌺 آیت الله #شبیری (دام ظله العالی)
کسي که مباشر در سقط است بايد ديه بدهد و ديه به وارث ميرسد. اگر کسي از ورثه، مباشر در سقط باشد از ديه ارث نميبرد.
🌺 آیت الله #صافی (دام ظله العالی)
هر کس مباشر سقط باشد ضامن ديه است و ديه به وارث ميرسد و اگر ورثه مباشر در سقط باشد از ديه، ارث نميبرد.
🌺 آیت الله #گلپایگانی (رحمة الله علیه)
مباشر سقط، بايد ديه بدهد و ديه به وارث ميرسد و ورثه اي که مباشر سقط هست از ديه ارث نميبرد.
🌺آیت الله #مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
دیه سقط بر عهده مباشر است ولی اگر مباشر مثلاً کسی که آمپول را تزریق می کند از اثر داروی سقط جنین باخبر نباشد، دیه بر عهده دستور دهنده است و در صورتی که درخواست سقط از مادر و تزریق از پدر باشد، دیه بر عهده هردو است، هرکدام به مقداری که در آن کار سهیم بوده اند.
🌺 آیت الله #نوری همدانی (دام ظله العالی)
ديه سقط جنين بر عهدهي مباشر است و ديه به وارث ميرسد و ورثهاي که مباشر سقط هست، از ديه ارث نميبرد.
🌺 آیت الله #وحیدخراسانی (دام ظله العالی)
ديه بر عهده كسي است كه متصدّي عمل سقط جنين بوده و متصدي بايد ديه را به ورثه بپردازد و خودش ارث نميبرد.
📚 منبع: مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا سلام الله علیها.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚جایگزین کردن نماز جعفر طیار با نافله
💠 سؤال: آیا می شود #نماز_ جعفر_طیار را به جای #نوافل خواند، این نماز جای چند رکعت حساب می شود؟
✅ جواب: نماز مذکور که چهار رکعت است (دوتا دو رکعتی)، می تواند جایگزین چهار رکعت از نوافل شود.
#احکام_نماز #احکام_نوافل
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓آیا عمل به استخاره واجب است؟
#احکام خانواده
🔹 کتاب «احکام خانواده در پرتو فقه اسلامی» اثری از آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی است که در آن به احکام شرعی موضوعات مختلف زندگی اشاره شده و «حوزه نیوز» به انتشار این احکام در شماره های گوناگون خواهد پرداخت.
◻️ #استخاره همیشه باید بعد از مطالعه جوانب مسأله و مشورت باشد، اگر فکر انسان بجایی رسید جای استخاره نیست و اگر فکر به جایی نرسید جای استخاره است.
◻️ عمل به استخاره واجب نیست ولی حتّی الامکان مخالفت نشود؛ مگر این که مدّت قابل ملاحظه ای تأخیر بیندازد و بعد اقدام کند.
◻️ در هیچ مورد تجدید استخاره درست نیست؛ مگر این که مدّت قابل ملاحظه ای بگذرد یا شرایط مورد استخاره تغییر کند.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⛔ حکم فکر شهوت آمیز ⛔
❓سوال:
♻ آیا فکر شهوانی حرام است؟
💠 پاسخ:
💭 فكر گناه تا زماني كه منتهي به انجام گناه نشود، گناه محسوب نمي شود، ولي بي شك آثار نامطلوبي بر روح انسان مي گذارد. [1]
✍🏼 آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب باید از فکر شهوانی خودداری شود. [2]
📚 منبع:
[1]. امام، بهجت، سیستانی، صافی و مکارم: استفتا.
[2]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 791.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
🗯 ملاک در تحقق عهد شرعی🗯
‼️متن سوال: عهد شرعی چگونه محقق میشود؟
👇👇👇👇
💠امام #خمینی (رحمة الله علیه)
براي اين كه عهد شرعي محقق شود صيغه لازم است و لازم نیست به عربی باشد و نيز كاري را كه عهد مي كند انجام دهد، بايد مرجوح* نباشد و رجحان داشتن معتبر نیست پس اگر فعل مباحی را عهد کرده لازم است انجام دهد.
* مرجوح: فعلی که انجام ندادن آن بهتر است.
💠امام #خامنه_ای (دام ظله العالی)
براي تحقق آن بايد صيغه خوانده شود و متعلّق عهد لازم نيست رجحان داشته باشد ولي بايد مرجوح ديني يا دنيايي نباشد
بايد به عربي يا معادل آن در زبان ديگر باشد.
💠آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
در عهد هم مثل نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نیست به عربی باشد مثلاً بگويد با خدا عهد كردم چنين كنم. كافي است از كاري كه عهد مي كند انجام دهد شرعاً نهي نشده باشد و در نظر عقلا رجحان داشته باشد يا براي آن شخص مصلحتي در برداشته باشد.
💠آیت الله #شبیری (دام ظله العالی)
در عهد هم مثل نذر بايد با خداي خود عهد نمايد و آن را انشاء کند و لازم نیست انشاء عهد با صیغه لفظی صورت گیرد بلکه میتواند با نوشته یا کار دیگری انجام دهد ولی در هر حال باید نام خداوند را به هر زبانی هر چند عربی باشد به زبان آورد.
💠آیت الله #صافی (دام ظله العالی)
براي اين كه عهد شرعي محقق شود صيغه لازم است و لازم نیست به عربی باشد و نيز كاري را كه عهد مي كند انجام دهد، بايد مرجوح دینی یا دنیایی (مرجوح: فعلی که انجام ندادن آن بهتر است. )نباشد و رجحان داشتن معتبر نیست پس اگر فعل مباحی را عهد کرده لازم است انجام دهد.
💠آیت الله #مکارم (دام ظله العالی)
عمل كردن به عهد مانند نذر واجب است به شرط اينكه صيغه عهد را (ولو به فارسی) بخواند، مثلاً بگويد: «با خدا عهد كردم كه فلان كار خير را انجام دهم» امّا اگر صيغه نخواند، يا آن كار شرعاً مطلوب نباشد عهد او اعتباري ندارد.
💠آیت الله #نوری همدانی (دام ظله العالی)
براي تحقق عهد بايد صيغه خوانده شود و لازم نیست به عربی باشد و بايد انجام آن كاري كه عهد مي كند، بهتر از تركش باشد و بنابر احتیاط واجب در صورتی که متعلّق عهد از جهت دنیوی رجحان داشته و مرجوح شرعی نباشد به آن عمل کند .
💠آیت الله #وحید (دام ظله العالی)
در عهد هم مثل نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نیست به عربی باشد و متعلق عهد نبايد مرجوح باشد ولي اعتبار رحجان محل اشكال است. بنابر احتياط واجب اگر متعلق عهد کار مباح باشد بايد انجام دهد.
🔹منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌شخص از چه زمانی باید سال خمسی داشته باشد؟
✅پاسخ:
🔸امام، بهجت، خامنه ای، صافی و فاضل:
آغاز سال خمسی برای کسانی که در آند تدریجی روزانه دارند (مانند تاجر و کاسب)، از وقتی است که شروع به کار می کند و برای کارمند و کارگر اولین در آمد و حقوق آنان است و برای کشاورز و مانند آن، از اولین محصولی است که برداشت می کند و چنان چه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد.
🔸تبریزی، مکارم و نوری: آغاز سال خمسی برای هر کس، اولین در آمد او است و چنان چه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد.
🔸سیستانی و وحید: آغاز سال خمسی برای هر کس، از وقتی است که شروع به ار می کند و چنان چه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد.
#خمس #سال_خمسی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅پاسخ:
آنچه بیان میشود، تنها بر اساس فهم ما از کتاب و سنت است و چه بسا وجوب خمس، حکمت و علل زیادی داشته باشد که از دیدما مخفی مانده است:
1⃣ تردیدی نیست که اسلام به صورت یک مکتب اخلاقی، فلسفی و یا اعتقادی محض ظهور نکرد بلکه به عنوان یک آیین جامع- که تمام نیازمندیهای مادی و معنوی در آن پیشبینی شده- پا به عرصه ظهور گذاشت. از سوی دیگر، این مکتب از همان عصر پیامبر اسلامصلی الله علیه وآله با تأسیس حکومت همراه بود در نتیجه برای اداره آن نیاز به یک پشتوانه مالی غنی و منظم داشت که بتواند در سایه تشکیل حکومت اسلامی از بینوایان، بیماران، بیسرپرستان، معلولان و یتیمان جامعه دستگیری نماید و این خلأ اقتصادی را پر کند. خداوند متعال با نزول آیات زکات، دست یاری و رحمت بیپایانش را به کمک نبی اکرمصلی الله علیه وآله فرستاد و با واجب ساختن زکات، این نقص و کاستی را برطرف کرد. این فریضه الهی از مالیاتهایی است که در حقیقت جزو اموال عمومی جامعه اسلامی محسوب میشود و نیز به غیر بنی هاشم (سادات) اختصاص دارد و لذا مصارف آن عموماً موارد یاد شده است. ولی امامعلیه السلام به عنوان رئیس حکومت نیز هزینههایی دارد که باید تأمین شود. او برای پیشبرد نظام اسلامی و اداره جامعه، به بودجه فراوانی نیاز دارد. فریضه خمس برای تأمین این منظور، بر متمکنان جامعه واجب گردیده است.(1) لذا در روایت از خمس به عنوان «وجه الاماره» یاد شده است.(2)
2⃣ خداوند متعال برای حفظ کرامت و عزت پیامبر اسلام، محل تأمین بودجه فقرا از بنیهاشم و منسوبان به آن حضرت را از خمس قرار داد و سهم آنان را قرین سهم خود و رسول فرمود تا زمینه تحقیر نسبت به آنان را از بین ببرد چون ممکن است برخی از مردم در پرداخت زکات به فقیران، یک نوع برتری برای خود و حقارتی نسبت به گیرنده احساس کنند. در حالی که در پرداخت خمس و آنچه که به عنوان «وجه الاماره» تلقی میشود، قضیه عکس آن است و برتری برای گیرنده میباشد.(3)
3⃣ خمس برای تأمین بودجه هر کار خیری است که امام بخواهد انجام دهد و برای هر موردی که صلاح بداند، مصرف کند.(4)
4⃣ خمس وسیلهای برای رشد و کمال انسان محسوب میشود. همچنان که هر فرد با انجام دادن هر وظیفهای، مرحلهای از کمال را میپیماید با ادای خمس به قصد قربت و بریدن از دنیا نیز وظیفهاش را انجام داده و خود را از گناهان پاک نموده و به سوی کمال ترقی میکند.(5)
5⃣ تحقق احیای دین خدا و پیاده کردن حکومت اسلامی- که هدف اصلی این مکتب است-(6) نیاز به بودجه مستقل و جدای از بودجه زکات دارد. خمس ثروت بسیار عظیمی برای تأمین هزینههای یک انقلاب جهت رسیدن به حکومت عدل الهی است.
«قدرت» موجودیت دینی تشیع و زنده ماندن این مکتب در طول عصر حضور و غیبت، بر اساس خمس استوار بوده است و به اهلبیتعلیهم السلام و علما- که وارثان آنان هستند- این توانایی را داد تا با فشار و اختناق دستگاه ظلم در راه خدا ایستادگی کنند.
📚پینوشت:
(1) مکارم شیرازی، ناصر، یک صد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص 425- 423 و تعلیقات علی العروة، کتاب الخمس، ص 392.
(2) ر. ک: وسائلالشیعه، ج 6، کتابالخمس، باب 2، ح 12.
(3) ر. ک: وسائل الشیعه، ج 6، ابواب قسمة الخمس، باب 1، ح 4 و 8.
(4)» فما کان للّه فهو لرسوله یضعه حیث شاء «» آنچه خاص خدا است، برای پیامبر اسلام است، هر جا صلاح بداند قرار میدهد «: همان، ابواب الانفال، باب 1، ح 12.
(5) در مکاتبه امامرضاعلیه السلام به یکی از یارانش آمده است:» ان اخراجه) خمس (مفتاح رزقکم و تمحیص ذنوبکم «» پرداخت خمس کلید جلب روزی و وسیله آمرزش گناهان است «: همان، ابواب الانفال، باب 3، ح 2.
(6) در همان مکاتبه آمده است» انّ الخمس عوننا علی دیننا «» خمس، کمک ما در پیاده کردن دین خداست «: همان، ابوابالانفال، باب 3، ح 2.
⚜️ @Ahkaam ⚜️