eitaa logo
حکمش چیه؟
107.9هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 حکم رساندن عضوی از بدن جنب و حائض به خط قرآن، نام خداوند، پیامبران و ائمه 🌀 ⁉سوال: 🔸آیا رساندن عضوی از بدن شخص جنب به خط قرآن، نام خداوند، پیامبران و ائمه حرام است؟ ✅ پاسخ: 🔹رساندن عضوی از بدن به خط قرآن و نام خداوند متعال [1] ✍🏼 (آیات عظام خامنه ای و صافی: و صفات مخصوص باری تعالی) حرام است. [2] ✍🏼 همه مراجع (به جز سبحانی و سیستانی): اسامی مبارک پیامبران و امامان علیهم السلام ✍🏼 (آیات عظام بهجت و صافی: و اسم حضرت زهرا سلام الله علیها) [3] نیز بنابر احتیاط واجب حکم نام خداوند متعال را دارد. ✍🏼 آیت الله سیستانی: بهتر (احتیاط مستحب) آن است که به اسماء پیامبران و امامان و حضرت زهرا علیهم السلام نیز نرساند. [4] ✍🏼 آیت الله سبحانی: رساندن عضوی از بدن به خط قرآن یا به اسم خدا و پیغمبران و امامان علیهم السلام بر جنب حرام است. [5] 📚 پی‌نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 355؛ امام، سیستانی و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی ما یحرم علی الجنب؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 427، 424 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 349؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 181. [2]. خامنه ای: استفتا؛ صافی، توضیح المسائل، م 361. [3]. بهجت، توضیح المسائل، م 359؛ صافی، توضیح المسائل، م 361. [4]. سیستانی، توضیح المسائل، م 354 و المسائل المنتخبه، م 41. [5]. سبحانی، توضیح المسائل، م 349. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📋 و 📋 متن سوال: دیه سقط جنین بر عهده کیست؟ 🧐 و به چه کسی باید پرداخت شود؟🧐 👇👇👇
نظرات مراجع عظام تقلید 🔰🔰🔰 🌺 امام (رحمة الله علیه) کسي که مباشر در سقط است بايد ديه بدهد و ديه به وارث مي‌رسد. اگر کسي از ورثه، مباشر در سقط باشد از ديه ارث نمي‌برد. 🌺 امام (دام ظله العالی) کسي که مباشر در سقط است بايد ديه بدهد و ديه به وارث جنين با رعايت طبقات ارث پرداخت مي‌شود ولي وارثي که مباشر سقط جنين بوده از آن سهمي ندارد. 🌺 آیت الله (دام ظله العالی) ديه بر عهده کسي است که عملاً به چنين کاري (سقط) دست مي زند و ديه را به وارث بايد بدهد. و وارثي که مباشر سقط است از ديه ارث نمي‌برد. 🌺 آیت الله (دام ظله العالی) کسي که مباشر در سقط است بايد ديه بدهد و ديه به وارث مي‌رسد. اگر کسي از ورثه، مباشر در سقط باشد از ديه ارث نمي‌برد. 🌺 آیت الله (دام ظله العالی) هر کس مباشر سقط باشد ضامن ديه است و ديه به وارث مي‌رسد و اگر ورثه مباشر در سقط باشد از ديه، ارث نمي‌برد. 🌺 آیت الله (رحمة الله علیه) مباشر سقط، بايد ديه بدهد و ديه به وارث مي‌رسد و ورثه اي که مباشر سقط هست از ديه ارث نمي‌برد. 🌺آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) دیه سقط بر عهده مباشر است ولی اگر مباشر مثلاً کسی که آمپول را تزریق می کند از اثر داروی سقط جنین باخبر نباشد، دیه بر عهده دستور دهنده است و در صورتی که درخواست سقط از مادر و تزریق از پدر باشد، دیه بر عهده هردو است، هرکدام به مقداری که در آن کار سهیم بوده اند. 🌺 آیت الله همدانی (دام ظله العالی) ديه سقط جنين بر عهده‌ي مباشر است و ديه به وارث مي‌رسد و ورثه‌اي که مباشر سقط هست، از ديه ارث نمي‌برد. 🌺 آیت الله (دام ظله العالی) ديه بر عهده كسي است كه متصدّي عمل سقط جنين بوده و متصدي بايد ديه را به ورثه بپردازد و خودش ارث نمي‌برد. 📚 منبع: مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا سلام الله علیها. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 با توجه به موقعیت فعلی آیا سفر به كربلای معلّا جهت زیارت مرقد مطهّر سیّد الشهداء (علیه‌السلام) به صورت غیرقانونی توسط مرزنشینان با پرداخت مبلغی به آنان چه حكمی دارد؟ ✅پاسخ: خروج از كشور بدون اجازه دولت جمهوری اسلامی جايز نيست. 📚منبع: leader.ir ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حدیث امام على عليه السلام: الرِّفقُ يَفُلُّ حَدَّ المُخالَفَةِ نرمش و مدارا، تيزى مخالفت را كُند مى كند غررالحكم حدیث560 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚جایگزین کردن نماز جعفر طیار با نافله 💠 سؤال: آیا می شود جعفر_طیار را به جای خواند، این نماز جای چند رکعت حساب می شود؟ ✅ جواب: نماز مذکور که چهار رکعت است (دوتا دو رکعتی)، می تواند جایگزین چهار رکعت از نوافل شود. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓آیا عمل به استخاره واجب است؟ خانواده 🔹 کتاب «احکام خانواده در پرتو فقه اسلامی» اثری از آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی است که در آن به احکام شرعی موضوعات مختلف زندگی اشاره شده و «حوزه نیوز» به انتشار این احکام در شماره های گوناگون خواهد پرداخت. ◻️ همیشه باید بعد از مطالعه جوانب مسأله و مشورت باشد، اگر فکر انسان بجایی رسید جای استخاره نیست و اگر فکر به جایی نرسید جای استخاره است. ◻️ عمل به استخاره واجب نیست ولی حتّی الامکان مخالفت نشود؛ مگر این که مدّت قابل ملاحظه ای تأخیر بیندازد و بعد اقدام کند. ◻️ در هیچ مورد تجدید استخاره درست نیست؛ مگر این که مدّت قابل ملاحظه ای بگذرد یا شرایط مورد استخاره تغییر کند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 بدون حجاب عکس گرفتن ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 حکم قرار گرفتن در معرض دید نامحرم ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⛔ حکم فکر شهوت آمیز ⛔ ❓سوال: ♻ آیا فکر شهوانی حرام است؟ 💠 پاسخ: 💭 فكر گناه تا زماني كه منتهي به انجام گناه نشود، گناه محسوب نمي شود، ولي بي شك آثار نامطلوبي بر روح انسان مي گذارد. [1] ✍🏼 آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب باید از فکر شهوانی خودداری شود. [2] 📚 منبع: [1]. امام، بهجت، سیستانی، صافی و مکارم: استفتا. [2]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 791. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 شست پا در سجده ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗯 ملاک در تحقق عهد شرعی🗯 ‼️متن سوال: عهد شرعی چگونه محقق می‌شود؟ 👇👇👇👇
💠امام (رحمة الله علیه) براي اين كه عهد شرعي محقق شود صيغه لازم است و لازم نیست به عربی باشد و نيز كاري را كه عهد مي كند انجام دهد، بايد مرجوح* نباشد و رجحان داشتن معتبر نیست پس اگر فعل مباحی را عهد کرده لازم است انجام دهد. * مرجوح: فعلی که انجام ندادن آن بهتر است. 💠امام (دام ظله العالی) براي تحقق آن بايد صيغه خوانده شود و متعلّق عهد لازم نيست رجحان داشته باشد ولي بايد مرجوح ديني يا دنيايي نباشد بايد به عربي يا معادل آن در زبان ديگر باشد.                                                 💠آیت الله (دام ظله العالی) در عهد هم مثل نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نیست به عربی باشد مثلاً بگويد با خدا عهد كردم چنين كنم. كافي است از كاري كه عهد مي كند انجام دهد شرعاً نهي نشده باشد و در نظر عقلا رجحان داشته باشد يا براي آن شخص مصلحتي در برداشته باشد. 💠آیت الله (دام ظله العالی) در عهد هم مثل نذر بايد با خداي خود عهد نمايد و آن را انشاء کند و لازم نیست انشاء عهد با صیغه‌ لفظی صورت گیرد بلکه می‌تواند با نوشته یا کار دیگری انجام دهد ولی در هر حال باید نام خداوند را به هر زبانی هر چند عربی باشد به زبان آورد. 💠آیت الله (دام ظله العالی) براي اين كه عهد شرعي محقق شود صيغه لازم است و لازم نیست به عربی باشد و نيز كاري را كه عهد مي كند انجام دهد، بايد مرجوح دینی یا دنیایی (مرجوح: فعلی که انجام ندادن آن بهتر است. )نباشد و رجحان داشتن معتبر نیست پس اگر فعل مباحی را عهد کرده لازم است انجام دهد. 💠آیت الله (دام ظله العالی) عمل كردن به عهد مانند نذر واجب است به شرط اينكه صيغه عهد را (ولو به فارسی) بخواند، مثلاً بگويد: «با خدا عهد كردم كه فلان كار خير را انجام دهم» امّا اگر صيغه نخواند، يا آن كار شرعاً مطلوب نباشد عهد او اعتباري ندارد. 💠آیت الله همدانی (دام ظله العالی) براي تحقق عهد بايد صيغه خوانده شود و لازم نیست به عربی باشد و بايد انجام آن كاري كه عهد مي كند، بهتر از تركش باشد و بنابر احتیاط واجب در صورتی که متعلّق عهد از جهت دنیوی رجحان داشته و مرجوح شرعی نباشد به آن عمل کند . 💠آیت الله (دام ظله العالی) در عهد هم مثل نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نیست به عربی باشد و متعلق عهد نبايد مرجوح باشد ولي اعتبار رحجان محل اشكال است. بنابر احتياط واجب اگر متعلق عهد کار مباح باشد بايد انجام دهد. 🔹منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حدیث ❣ امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام: هنگامی ‌که ‌از ‌چیزی ‌میترسی، ‌خود‌ را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی از خود آن سخت تر است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌شخص از چه زمانی باید سال خمسی داشته باشد؟ ✅پاسخ: 🔸امام، بهجت، خامنه ای، صافی و فاضل: آغاز سال خمسی برای کسانی که در آند تدریجی روزانه دارند (مانند تاجر و کاسب)، از وقتی است که شروع به کار می کند و برای کارمند و کارگر اولین در آمد و حقوق آنان است و برای کشاورز و مانند آن، از اولین محصولی است که برداشت می کند و چنان چه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد. 🔸تبریزی، مکارم و نوری: آغاز سال خمسی برای هر کس، اولین در آمد او است و چنان چه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد. 🔸سیستانی و وحید: آغاز سال خمسی برای هر کس، از وقتی است که شروع به ار می کند و چنان چه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فلسفه پرداخت چیست؟ 👇👇👇
✅پاسخ: آنچه بیان می‏شود، تنها بر اساس فهم ما از کتاب و سنت است و چه بسا وجوب خمس، حکمت و علل زیادی داشته باشد که از دیدما مخفی مانده است: 1⃣ تردیدی نیست که اسلام به صورت یک مکتب اخلاقی، فلسفی و یا اعتقادی محض ظهور نکرد بلکه به عنوان یک آیین جامع- که تمام نیازمندی‏های مادی و معنوی در آن پیش‏بینی شده- پا به عرصه ظهور گذاشت. از سوی دیگر، این مکتب از همان عصر پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله با تأسیس حکومت همراه بود در نتیجه برای اداره آن نیاز به یک پشتوانه مالی غنی و منظم داشت که بتواند در سایه تشکیل حکومت اسلامی از بینوایان، بیماران، بی‏سرپرستان، معلولان و یتیمان جامعه دستگیری نماید و این خلأ اقتصادی را پر کند. خداوند متعال با نزول آیات زکات، دست یاری و رحمت بی‏پایانش را به کمک نبی اکرم‏صلی الله علیه وآله فرستاد و با واجب ساختن زکات، این نقص و کاستی را برطرف کرد. این فریضه الهی از مالیات‏هایی است که در حقیقت جزو اموال عمومی جامعه اسلامی محسوب می‏شود و نیز به غیر بنی هاشم (سادات) اختصاص دارد و لذا مصارف آن عموماً موارد یاد شده است. ولی امام‏علیه السلام به عنوان رئیس حکومت نیز هزینه‏هایی دارد که باید تأمین شود. او برای پیشبرد نظام اسلامی و اداره جامعه، به بودجه فراوانی نیاز دارد. فریضه خمس برای تأمین این منظور، بر متمکنان جامعه واجب گردیده است.(1) لذا در روایت از خمس به عنوان «وجه الاماره» یاد شده است.(2) 2⃣ خداوند متعال برای حفظ کرامت و عزت پیامبر اسلام، محل تأمین بودجه فقرا از بنی‏هاشم و منسوبان به آن حضرت را از خمس قرار داد و سهم آنان را قرین سهم خود و رسول فرمود تا زمینه تحقیر نسبت به آنان را از بین ببرد چون ممکن است برخی از مردم در پرداخت زکات به فقیران، یک نوع برتری برای خود و حقارتی نسبت به گیرنده احساس کنند. در حالی که در پرداخت خمس و آنچه که به عنوان «وجه الاماره» تلقی می‏شود، قضیه عکس آن است و برتری برای گیرنده می‏باشد.(3) 3⃣ خمس برای تأمین بودجه هر کار خیری است که امام بخواهد انجام دهد و برای هر موردی که صلاح بداند، مصرف کند.(4) 4⃣ خمس وسیله‏ای برای رشد و کمال انسان محسوب می‏شود. همچنان که هر فرد با انجام دادن هر وظیفه‏ای، مرحله‏ای از کمال را می‏پیماید با ادای خمس به قصد قربت و بریدن از دنیا نیز وظیفه‏اش را انجام داده و خود را از گناهان پاک نموده و به سوی کمال ترقی می‏کند.(5) 5⃣ تحقق احیای دین خدا و پیاده کردن حکومت اسلامی- که هدف اصلی این مکتب است-(6) نیاز به بودجه مستقل و جدای از بودجه زکات دارد. خمس ثروت بسیار عظیمی برای تأمین هزینه‏های یک انقلاب جهت رسیدن به حکومت عدل الهی است. «قدرت» موجودیت دینی تشیع و زنده ماندن این مکتب در طول عصر حضور و غیبت، بر اساس خمس استوار بوده است و به اهل‏بیت‏علیهم السلام و علما- که وارثان آنان هستند- این توانایی را داد تا با فشار و اختناق دستگاه ظلم در راه خدا ایستادگی کنند. 📚پی‏‌نوشت‏: (1) مکارم شیرازی، ناصر، یک صد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص 425- 423 و تعلیقات علی العروة، کتاب الخمس، ص 392. (2) ر. ک: وسائل‏الشیعه، ج 6، کتاب‏الخمس، باب 2، ح 12. (3) ر. ک: وسائل الشیعه، ج 6، ابواب قسمة الخمس، باب 1، ح 4 و 8. (4)» فما کان للّه فهو لرسوله یضعه حیث شاء «» آنچه خاص خدا است، برای پیامبر اسلام است، هر جا صلاح بداند قرار می‏دهد «: همان، ابواب الانفال، باب 1، ح 12. (5) در مکاتبه امام‏رضاعلیه السلام به یکی از یارانش آمده است:» ان اخراجه) خمس (مفتاح رزقکم و تمحیص ذنوبکم «» پرداخت خمس کلید جلب روزی و وسیله آمرزش گناهان است «: همان، ابواب الانفال، باب 3، ح 2. (6) در همان مکاتبه آمده است» انّ الخمس عوننا علی دیننا «» خمس، کمک ما در پیاده کردن دین خداست «: همان، ابواب‏الانفال، باب 3، ح 2. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
به عکس و فیلم ⚜️ @Ahkaam ⚜️
اگه قسمتی از آیه رو بشنویم، آیا سجده بر ما واجبه؟ تمام آیه رو نشنیدیم. ✅ پاسخ تنها درصورتی‌که رو یا ، سجده واجب می‌شه. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰آیا آماده کردن برای به صورتی که در کافی نتها انجام میشود و حتی در نرخ نامه آنها نیز مبلغ آن ذکر شده حلال است یا حرام؟ 🔰حکم تحقیقات و مقاله های آماده که در سایتها به فروش میرسند چیست؟ ✍️پاسخ: ✅به طور کلی نظر همه مراجع این است که اگر این کار برخلاف قوانین و مقررات مربوطه باشد، جايز نيست. 👈و ظاهرا اگر مقصود این باشد که پايان نامه را فرد دیگری بنويسد و به فرد نيازمند بفروشد که به عنوان پايان نامه خودش ارائه کند، جايز نيست؛ 👈همچنین باید دقت کرد که این کار (حتی در صورت مجاز بودن اصل این عمل)، موجب ورود ضرر و زيان اجتماعی يا شخصی به دیگران، اختلال امور و يا معرفی فرد غير صالح به جای فرد صالح نشود. 👈حکم خرید و فروش این گونه پایان نامه ها نیز همین است که عرض شد. (یعنی بر خلاف مقررات نباشد و موجب تضییع حق دیگری نیز نشود.) 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ⚜️ @Ahkaam ⚜️
آيا مى‏‌شه با دوش حمام انجام داد؟ 📚 همه مراجع: نه ، در غسل ارتماسى، باید تمام بدن رو يک‌دفعه زیر آب ببریم؛ و این در حالیه که زیر دوش فقط می‌شه غسل ترتيبى کرد. 🔺توضيح‏‌المسائل مراجع، م361؛ نورى، توضيح‌المسائل، م362؛ دفتر: خامنه‌اى. ⭕️ نکته: غسل رو به دو مدل مى‌شه انجام داد: 1️⃣ ترتيبى 2️⃣ ارتماسى 👈 توی ترتيبى، اول سر و گردن، بعد سمت راست بدن تا كف پا و بعد سمت چپ بدن تا كف پا شسته می‌شه. 👆🔸روش‌های دیگه‌ای هم هست؛ اما اگه این‌جوری انجام بدین، طبق نظر همه مراجع، درسته. 👈 توی غسل ارتماسى، فقط کافیه همه بدن رو يک‌دفعه‌ای زیر آب ببریم. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا