eitaa logo
حکمش چیه؟
107.7هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️ لمس اسما متبرکه 🔷س ۵۶۹۱: اسامی مبارکی که احترام آنها واجب و مسّ بدون وضوی آنها حرام است، کدامند؟ ✅ ج،: مسّ اسماء و صفات مخصوص ذات باری تعالی بدون وضو حرام است، و احوط الحاق نام‌های انبیاء عظام و ائمه معصومین(علیهم السلام) به نام‌های خداوند متعال، در حکم مذکور است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 خمس ارزش افزوده ارث 💠 سؤال: زمین ارثی را پس از بیست سال فروختم، آیا به آن خمس تعلق می گیرد؟ ✅ جواب: ندارد، مگر آنکه زمین را با قصد سود و رشد قیمت نگه داشته باشید، که در این صورت، پس از فروش، بنابر احتیاط واجب ارزش افزودۀ آن _ پس از کسر مقدار تورم _ از درآمد سال حساب می‌شود که در صورت موجود بودن آن در پایان سال خمسی، خمس آن باید داده شود. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️پخش موسیقی از مسجد 🔷س 5696: آیا پخش موسیقی شاد از مسجد به مناسبت جشن میلاد ائمه معصومین (علیهم السلام) شرعاً اشکال دارد؟ ✅ج: واضح است که مسجد جایگاه شرعی خاصی دارد، لذا اگر پخش موسیقی در آن منافی با حرمت مسجد باشد، حرام است، حتی اگر موسیقی غیر لهوی باشد. 📕منبع: اجوبة الاستفتائات سؤال 399 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕پیامبر اکرم (ص): 🔸️نِعمَتانِ مَكفُورَتانِ: الأمنُ والعافِيَةُ 🔹️دو نعمت است كه شكر آنها گزارده نمى شود: امنيّت و سلامتى. (الخصال ،ص ۳۴) ⚜️ @Ahkaam ⚜️
👥📿حکم جماعت در نمازهای مستحب📿👥 👈🏽سوال: آیا می شود نمازهای مستحب را به جماعت خواند؟ پاسخ: ❇️ نمازهای مستحبی را نمی شود [1] به جماعت خواند؛ مگر🔰 1⃣نماز «استسقا» که برای آمدن باران می خوانند. (همه مراجع) 2⃣نماز عید فطر و قربان. [2] (همه مراجع جز امام) ⚠️امام: احتیاط واجب آن است که نماز عید فطر و قربان را در زمان غیبت امام علیه السلام با جماعت نخوانند، ولی به قصد رجا مانعی ندارد. [3] 3⃣نماز غدیر. [4] (آیت الله بهجت) 📙 پی نوشت: [1]. سیستانی: بنابر احتیاط واجب. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1407؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1342. [3]. امام، توضیح المسائل، م 1407. [4]. بهجت: مستحب است به امید مطلوبیت نزد خدای متعال خوانده شود. توضیح المسائل، م 1132. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
♻️حکم کاشت ناخن طبق نظر رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
♻️ حکم مزاحمت صدای موبایل در نماز ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️دست زدن در شادی اهل بیت 🔷 دست‌زدن همراه با شادی و خواندن و ذکر صلوات بر پیامبر اکرم و آل او(صلوات الله علیهم اجمعین) در جشن‌هایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و اعیاد وحدت و مبعث برگزار می شود چه حکمی دارد؟ اگر این جشن ها در مکان‌های عبادت مانند مسجد و نمازخانه های ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیه ها برگزار شوند، حکم آن‌ها چیست؟ ✅ج: به‌ طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشن‌های اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به‌ خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آن‌ها برسد. 📕منبع: khamenei.ir ⚜️ @Ahkaam ⚜️
حقوق شوهر نسبت به زن ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 جهر و اخفات به چه معناست؟ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
___ ❓سؤال: آیا می توانیم صله رحم را تلفنی انجام دهیم؟ ✅ پاسخ: آیت الله خامنه‌ای: صله رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق می‌شود. 🔶آیت الله مکارم: صله رحم یعنی پیوند با خویشاوندان، گاه با دیدار آنها حاصل می شود و گاه با نامه یا تلفن یا دعوت از آنان یا طرق دیگر تحقق می یابد و خویشاوندان خیلی دور را شامل نمی شود و مادام که محذور و مانع شرعی و عرفی در کار نباشد نباید قطع گردد. _____ ◀️ سایت مراجع عظام خامنه ای و مکارم شیرازی ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امیرالمؤمنین عليه السلام: خوشبخت، كسى است كه به آنچه از دست رفته بى اعتنا باشد السَّعيدُ مَنِ استَهانَ بِالمَفقودِ 📚میزان الحکمه جلد5 صفحه298 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔷قصد سفر به نقطه خاص از شهر 🔻سؤال: شخصی از وطن به مقصد شهری مسافرت میکند که تا اول آن شهر نیست، لکن تا نقطه ای که مقصود اوست مسافت شرعی میباشد؛ آیا برای محاسبه مسافت شرعی اول شهر ملاک است؛ یا نقطه ای که در آن شهر مقصود فرد میباشد؟ 🔺جواب: اگر مقصد او نقطه‌ای خاص است، به نحوی که عبور از شهر طریق رسیدن به آن مقصد است در محاسبه مسافت همان نقطه باید در نظر گرفته شود؛ ولی اگر با این که مقصد مشخصی دارد با شهر هم کار دارد به نحوی که رسیدن به شهر رسیدن به مقصد محسوب می شود، اول شهر ملاک است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ييلاق و قشلاق عشایر و حکم وطنشان 🔻سؤال: آيا قبيله‌هايی که سه، چهار ماه از به يا بر عکس منتقل می‌شوند، ولی بقيه سال را در ييلاق يا قشلاق به سر می‌برند، دارای هستند؟ هايی که در خود در يکی از اين دو مکان به مکان ديگر انجام می‌دهند، از جهت قصر يا تمام بودن نماز چه حکمی دارد؟ 🔺جواب: اگر از ييلاق به قشلاق و بر عکس را دارند، تا روزهايی از سال را در يکی و روزهايی را در ديگری بگذرانند و هر دو مکان را برای زندگی دائمی خود انتخاب کرده باشند، هر يک از آن دو مکان آنان محسوب می‌شود و بر آنان در آن دو مکان، حکم وطن جاری می‌گردد و اگر فاصله بين آن دو به مقدار باشد، در راه سفر از يکی به ديگری، حکم ساير مسافرين را دارند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🤔❓یکی از شرایط غیبت شناختن فرد است، منظور از شناختن فرد در غیبت چیست؟ دانستن اسم و فامیل یا شناخت بیشتر؟ 🌿 ✍️ همه مراجع: در غیبت، منظور از شناختن و فرد آشنا یعنی فردی كه معیّن و معلوم باشد و شنونده بفهمد منظور چه کسی است، حتی اگر آن فرد غریبه باشد و برای اولین بار او را می‌بینید. مثلا شما و دوستتان در اتوبوس نشسته‏اید و شخص غریبى وارد مى‏شود، اگر شما به دوستتان عیب او را (كه آشكار نیست) بگوید غیبت است. 👌 تبصره: 1. آشنا در مقابل غریبه نیست بلكه به معنای معلوم و در مقابل فرد مجهول است،‌ پس اگر انسان بگوید: در شهر با یك نفر بداخلاق روبرو شدم و معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نیست. 2. صرف دانستن اسم یا فامیلی شناخت (در غیبت) نیست مثلا شما شنیده باشید فردی به این نام که در آن اداره کار می‌کند دارای چنین عیبی است. این غیبت نیست. 3. اگر شخص مشخص و معلوم باشد حتی اگر اسم و فامیلش را ندانید باز هم غیبت است مثلا در خانه عیب پنهان همسایه‌ را بگوید گرچه اسم و فامیلش را نمی‌دانید، این غیبت است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅پرسش: چرا در این دنیا حرام است ولی در آخرت حرام نیست؟ ✍️پاسخ: اولا در بهشت ( که حتما منظور شما از آخرت بوده) مثل دنیا بساط تکلیف و حلال و حرام وجود ندارد. در دنیاست که انسان در معرض امتحان است و بعضی چیزها بر او ممنوع شده تا با خودداری از آنها و همچنین انجام آنچه بر وی واجب است، مسیر هدایت و کمال را طی کند. بهشت مقصد است و وقتی به آنجا رسیدیم، دیگر نیازی به تکلیف و باید ونباید نیست. 🔸دوما، آنچه در بهشت است با آنچه در دنیا است بسیار بسیار متفاوت است. اگر از کلمه ی شراب استفاده شده به این معنی نیست که همین شراب دنیایی در آنجاست. بلکه نوشیدنی هایی پاک و گوارا و با لذت و شیرینی غیر قابل قیاس با دنیا و همچنین بدون ذره ای از مشکلات نوشیدنی های دنیاست. مثلا در این جا اگر شربت بسیار شیرینی هم بنوشیم، بعد از چند لیوان دچار دل درد خواهیم شد. ولی در بهشت این چنین نیست. همراه با نعمتهای آنجا هیچ مشکل و دردسری وجود ندارد. همه چیز در بهشت پاک و زیبا و عالی است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💦 نحوه ی آب کشیدن ظرف شراب 🍷 🔹 آیت الله خامنه ای: ظرفى را که با شراب نجس شده، باید با آب قلیل سه مرتبه بشویند و با آب کر یا جاری یک مرتبه کافی است. 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: ظرفى را که با شراب نجس شده، باید با آب قلیل سه مرتبه بشویند و دست در آن بمالند و با آب کر یا جاری یک مرتبه کافی است. 🔹 آیت الله سیستانی: ظرفی را که به شراب نجس شده، باید سه بار شسته شود هرچند با آب کر یا جاری و یا مانند آن باشد. -------- 🖊 توضیح المسائل مراجع، م ۱۵۳ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️ اوقات نماز ‌ 🔷 نمازگزار برای تعیین وقت نمازهای یومیه (حتی در مناطق نزدیک به قطب) باید افق محل سکونت خود را رعایت کند. 📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۱۷ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️اعتنا به وسواس در عبادات 🔷آیا اعتنا نمودن به وسواس در اعمال عبادی علاوه بر حرمت، سبب بطلان عمل نیز می شود؟ ✅ج: در نماز، تکرار افعال از روی وسواس جایز نیست، و نماز را باطل می کند؛ و همچنین تکرار اذکار و قرائت از روی وسواس جایز نیست، و بنابر احتیاط واجب نماز را باطل می کند؛ ولی در وضو و غسل تکرار عمل از روی وسواس هر چند حرام است، ولی موجب بطلان عمل نمی شود، مگر در صورتی که یکی از شرایط صحت را مراعات نکرده باشد (مثل این که در وضو دست چپ را بیش از دو بار بشوید یا مسح با آب خارج از وضو انجام شود). 📕منبع: leader.ir ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حدیث امام علی (ع): هر روز جمعه مقداری میوه به خانواده خود هدیه دهید تا از آمدن جمعه خوشحال شوند. میزان الحکمة،ج۲. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬سوال: آیا وضوی زن و مرد تفاوتی با هم دارند؟ ☑️ پاسخ: ↙️ وضوی زن و مرد در کیفیت و مقدار واجب آن فرقی ندارند و تنها تفاوت وضوی زن و مرد در شستن دست هاست؛ به این صورت که برای مرد مستحب است در شستن اول،‌ آب را به پشت آرنج بریزد؛ ولی برای زن مستحب است آب را به داخل آرنج بریزد. 🖊 منبع: امام، سیستانی و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، بعض مستحبات الوضوء، (العاشر)؛ امام، استفتائات، ج1، س 54؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 454 و 522 و جامع المسائل، ج1، ص 115؛ خامنه ای، سبحانی و صافی: استفتا. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 154. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
✨﷽✨ 🔴چه مواردی غیبت جایز است ✍در موارد 7 گانه زیر غیبت با رعایت حدود و ضرورت جایز است: 1♦️ شکایت بردن نزد سلطان، رییس، قاضی از کسی که به انسان ظلم کرده است. کارگری اگر در شکایت از سرکارگر خود به رییس کارخانه، مراجعه و از اخلاق سرکارگر بگوید، غیبت نکرده است. هر چند ما آن را به عنوان زیرآبزنی و کار بدی می‌دانیم. 2♦️کسی اگر گناه آشکاری بکند و از آن شرم نکند غیبت در زمان ضرورت جایز است. کسی در خیابان عربده می‌کشد و اگر کسی این صحنه را ببیند و جایی بگوید، غیبت نیست. البته اگر گفتنش ضرورت باشد. 3♦️برای تحقیق غیبت جایز است. مثال کسی می‌خواهد با کسی ازدواج کند، اگر چیزی در مورد او بدانیم و بگوییم غیبت نکردیم. به شرطی‌ که این تحقیق ضرورت داشته باشد و برای پاسخ به کنجکاوی بی‌مورد کسی نباشد. 4♦️ برای کسب مشورت و فتوی جایز است، کسی مثال پدرش بداخلاقی در منزل دارد، غیبت او نزد عالمی می‌کند، تا برای درمان او راه درستی بجوید. 5♦️برای راهنمایی جایز است. انسان فاسقی برای انسان سالمی مطمین هستیم کمین کرده و تله گذاشته است، اگر او را آگاه کنیم و برای شناساندن او غیبت کنیم، جایز است. 6♦️برای کسب نصیحت جایز است، مثال: ما عیب برادرمان را به دوستش بگوییم و چون برادرمان از دوستش حرف شنوی دارد، از دوستش بخواهیم او را نصیحت کند. غیبت اینجا هم جایز است. 7♦️اگر عیب آشکاری در کسی باشد، غیبت نیست. مانند کسی که یک چشمش نابینا است. 【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】 ⚜️ @Ahkaam ⚜️