eitaa logo
حکمش چیه؟
100.6هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸امام صادق (ع): 🔹افتَتِحْ سَفَرَكَ بالصَّدقَةِ و اخرُجْ إذا بَدا لكَ؛ فإنَّكَ تَشتَرِي سلامَةَ سَفَرِكَ 🔹مسافرت خود را با صدقه دادن آغاز كن و هرگاه خواستى بيرون برو؛ زيرا [با صدقه دادن ] سلامت سفرت را مى خرى/ بحار الأنوار : ١٠٠/١٠٣/٥ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
   ‼️ آیا می توان با عمل جراحی، صورت و یا قسمت های دیگر بدن را زیبا ساخت؟ ✅ با پرهیز از لمس و نگاه حرام، جایز است. 🔴 پایگاه اطلاع رسانی ایت الله العظمی ⚜️ @Ahkaam ⚜️
شرم و حیا در احکام شرعی برخی از مردم فکر می کنند شرم و حیا می تواند عذر شرعی باشد، در حالی که در مسائل دینی نباید حیا نمود. پرسش: شخصی احتیاج به غسل پیدا کرده و به علت خجالت، تیمم می کند. آیا صحیح است؟ پاسخ: در مسائل شرعی خجالت و عذر، مجوز تیمم نیست. ولی اگر وقت تنگ باشد واجب است تیمم کند و نماز خود را بخواند و نماز صحیح است و قضا ندارد. جامع المسائل فاضل ج2 ص106 س171 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
🔴 🔴 ⁉️متن سوال: امر به معروف و نهی از منكر در جامعه انقلابی و اسلامی چه حكمی دارد؟ نظرات مراجع عظام تقلید🔰🔰🔰 💠آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) امر به معروف و نهی از منكر وظيفه‌ی عموم مسلمانان است. 💠آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) امر به معروف و نهي از منکر دو تکليف عبادي هستند که بر هر مرد و زن مؤمن هر گاه شرائط جمع باشند واجب مي‌شوند. فقه براي غرب نشينان، ص212، م310 منهاج الصالحين، ج1، ص417، با استفاده از مبحث امر به معروف و نهي از منکر 💠آیت الله صافی (دام ظله العالی) به جاي آوردن معروف و ترک نمودن منکر بر هر مسلمان واجب است و لکن آنان که امر و نهي مي‌کنند بايد در عمل به معروف و ترک منکر بر ديگران پيش قدم باشند زيرا، شرط تأثير گفتار است. توضيح المسائل، ص589، م2869 💠آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) امر به معروف و نهي از منکر از احکام مسلم دين اسلام است که هر مسلماني بايد با فراهم آوردن مقدمات و شرائط آن بدان عمل کند. استفتائات، ج4، ص345، س880 💠آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) امر به معروف با رعايت شرائط و رعايت موازين شرعي، واجب است. توضیح المسائل، ص569، م2784 💠آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) امر به معروف و نهي از منکر از احکام مسلم دين اسلام است که هر مسلمانی بايد با فراهم آوردن مقدمات و شرائط آن بدان عمل کند. توضيح المسائل، ص571، با استفاده از مبحث احکام امر به معروف و نهي از منکر 💌 منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 تغییر نذر به جهت ویروس کرونا ⁉️ سوال: با توجه به شیوع و جلوگیری از تجمعات، اگر کسی در ایام در هیئات و تکایا، غذا کرده باشد، آیا تغییر این نذر امکان پذیر است؟ ✅ پاسخ رهبر انقلاب : اگر را به نحو صحیح بر زبان جاری نکرده است تغییر آن مانع ندارد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
مقام معظم رهبری بايد براى پنج مورد پس از سلام نماز، به جا آورد: 👈۱. در بين نماز، سهواً بزند. 👈۲. در نماز چهار ركعتى، پس از سجده‏ دوم، شك كند كه خوانده است يا . 👈۳. را فراموش كند. در دو مورد هم احتياط واجب آن است كه دو سجده‏ سهو به جا آورد: 👈۴. يك سجده را فراموش كند. 👈۵. در جايى كه نبايد را بگويد، سهواً سلام دهد. 🔚براى سجده‏ سهو بايد پس از سلام نماز فوراً به نيّت سجده‏ سهو، را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بنابراحتیاط بگويد: «بسم اللَّه و باللَّه، السلام عليك ايها النّبىُّ و رحمة اللَّه و بركاته» 🔝سپس سر از سجده بردارد و دوباره به سجده رود و سهو را تكرار كند؛ آن گاه سر از سجده بردارد و بخواند و دهد. ========== ایت الله العظمی سیستانی رساله جامع 🔻 1⃣. تشهد فراموش شده 2⃣ شک بین چهار و پنج یا آنچه در حکم آن است. 🔻 1.👈کلام بی‌جا. 2. 👈سلام بی‌جا. 3. 👈علم اجمالی به کم یا زیاد شدن سهوی افعال یا اجزای نماز ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💧 💧 اگر زنی قبل از پایان ده روز در ادامه حیض لکه هایی به رنگ‌های زیر ببیند آیا حیض محسوب می‌شود؟ 🤔 الف) 🔴 ب) 🔵 👇👇👇👇
✅پاسخ: 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 الف و ب) اگر خون باشد و قبل از پایان ده روز قطع شود، حیض محسوب می شود و تشخیص موضوع بر عهده مکلف است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 هرگاه پس از ایام عادت خون استمرار پیدا کند تا سرِ ده روز استظهار می‌کند یعنی جمع می‌کند بین احکام حیض و استحاضه و درصورتی که سر ده روز قطع شد حکم حیض را دارد و در غیر این صورت حکم استحاضه را دارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 الف و ب) اگر خون است حیض محسوب می شود در صورتی که از ده روز تجاوز نکند والا فقط به مقدار عادت حیض و بقیه استحاضه است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 الف وب) اگر لکه ها را بعد از تکمیل عدد عادتش دیده، لکه‌ها حیض نیست بلکه استحاضه است. سؤال: اگر مضطربه 9 روز خون ببیند که فقط 5 روز آن واجد صفات حیض باشد و 4 روز آخر فاقد صفات، آیا همه خونها حیض است یا فقط مقدار صفت دار؟ فقط خون نشانه‌دار حیض است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 الف و ب) اگر مطمئن است که آنچه از رحم خارج شده خون است احکام آن مرتب است. (در صورتی که از ده روز تجاوز نکند، خونها حیض است) ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی)🔻🔻 الف و ب) تنها در صورتی حکم خون دارد که عرفاً صدق خون بر آن بکند.(در صورتی که از 10 روز تجاوز نکند، خونها حیض است.) ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 آیت الله خراسانی (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) اگر نه آب زرد رنگ و نه خون باشد، پاک است. ب) پاک است. استفتاء شفاهی از دفتر معظم له ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰 منبع: سایت جامعه الزهرا سلام الله علیها. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
سوال: آیا استفاده از برخی الفاظ مانند سگ حسینم در عزاداری اشکال دارد؟ پاسخ👆 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 امیر المومنین علی (ع) : ✍ هر گاه سرزنش کردی، جایی برای بازگشت باقی بگذار... 📚 غررالحکم حدیث 3977 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
💬 سوال: آیا در نماز نافله در حال استقرار و اختیار می توان رکوع و سجده را با ایماء و اشاره انجام داد؟ 🔹امام (دام ظله العالی) بسمه تعالي. در حال استقرار در مكاني بايد هم قبله را مراعات كند و هم ركوع و سجود را به نحو صحيح انجام دهد ولي مانع ندارد نافله را در حال اختيار هم نشسته بخواند. 🔹آیت الله (رحمة الله علیه) خير، ركوع و سجده؛ با ايماء و اشاره، صحيح نيست و نماز باطل است. 🔹آیت الله (دام ظله العالی) خير، ركوع و سجده با ايماء و اشاره، صحيح نيست و نماز باطل است. 🔹آیت الله (دام ظله العالی) خير، ركوع و سجده با ايماء و اشاره، صحيح نيست و نماز باطل است. 🔹آیت الله (دام ظله العالی) خير، ركوع و سجده با ايماء واشاره، صحيح نيست 🔹مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیه ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 سوال: آیا می توان نماز مستحبّی را به نیابت از حيّ (زنده) خواند؟ 🔹 (رحمة الله علیه) جايز نيست، اما مي توان نماز مستحبي را خواند و ثواب آن را به زندگان هديه كرد. 🔹آیت الله (رحمة الله علیه) بسمه تعالي: بله، مي توان، و بهتر است ثواب آن را براي او هديه كند 🔹 امام (دام ظله العالی) بسمه تعالي. نيابت از حيّ در نماز مستحبي صحيح نيست، مگر آنكه زيارت يا طواف مستحبي را به نيابت از حيّ بجا آورد و در اين صورت بخواهد نماز زيارت يا نماز طواف مذكور را بخواند كه مانعي ندارد. 🔹 آیت الله (دام ظله العالی) بسمه تعالي. جايز نيست مگر مثل نماز و طواف كه بعد از عمل نيابي آورده مي شود مي تواند نماز را براي خودش بخواند و ثوابش را هديه به شخص مورد نظرش نمايد.  ولی مي توان نماز مستحبي را رجاءاً براي حيّ خواند. 🔹آیت الله (دام ظله العالی) جايز نيست اما مي تواند نماز مستحبي بخواند و ثواب آن را به زندگان هديه نمايد. 🔹آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) جايز نيست ولي مي تواند به نيّت خودش خواند و ثوابش را به شخص مورد نظر هديه کرد 🔴مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا س ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 پرسش کسی که وسط پيشونی‌ش جوش زده و موقع سجده خونى مى‌شه، چطوری باید سجده كنه؟ 🔹 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم و وحید: 📝 سجده رو می‌شه با همهٔ پيشونى انجام داد. به‌همین خاطر، اگه یه قسمتی مشکلی داشته باشه، می‌شه با قسمتای سالم سجده كرد كه مهر خونى نشه. 🔺توضيح‌المسائل مراجع، م1066؛ نورى، توضيح‌المسائل، م1067؛ وحيد، توضيح‏‌المسائل، م1075. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 سوال: الف) نماز ظهر و عصر تا چه زمانی ادا می باشد؟ ب) وقت فضیلت آن چه زمانی است؟ 👇👇👇
🔹 امام (رحمة الله علیه) الف) از زوال (ظهر شرعي) تا مغرب است. (انتهای وقت نماز ظهر موقعی است که به اندازه چهاررکعت به مغرب مانده باشد. وقت ادای نماز عصر تا زمانی است که به اندازه یک رکعت تا مغرب وقت باقی باشد.) ب) از اول ظهر است تا وقتي كه سايه شاخص به اندازه خود شاخص شود، و وقت فضيلت عصر، بعد از مقدار اداء نماز ظهر است تا سايه شاخص دوبرابر شاخص شود. 🔹 امام (دام ظله العالی) الف) وقت نماز ظهر از اول ظهر تا هنگامي كه فقط به اندازه نماز عصر تا غروب آفتاب، باقي مانده است. و وقت نماز عصر، از هنگامي است كه به اندازه خواندن نماز ظهر از ظهر گذشته تا غروب آفتاب . ب) از اول ظهر است تا وقتي كه سايه شاخص به اندازه خود شاخص شود، و وقت فضيلت عصر، بعد از مقدار اداء نماز ظهر است تا سايه شاخص دوبرابر شاخص شود. 🔹آیت الله (دام ظله العالی) الف) ما بين زوال و مغرب (غروب آفتاب) مي‌باشد. و بنابر احتياط واجب جايز نيست نماز ظهر و عصر را از غروب آفتاب تأخير بيندازد. و اگر تأخير انداخت نيّت اداء و قضا ننمايد. ب) وقت فضيلت ظهر از زوال تا رسيدن سايه شاخص به چهار هفتم شاخص، و فضيلت عصر از زماني است که سايه به دو هفتم شاخص برسد. و پايان فضيلت وقتي است که سايه به شش هفتم شاخص برسد و اين علائم در شدت گرما است، اما در غير اين صورت امتداد فضيلت تا وقتي است كه سايه به بيشتر از يك برابر و دو برابر شاخص برسد. 🔹 آیت الله (دام ظله العالی) الف) از زوال تا مغرب مي‌باشد. ب)در مورد وقت فضیلت نماز ظهر و عصر با رعایت اعلمیت نسبی به دیگر مجتهدین رجوع شود. 🔹 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) الف)از اول ظهر شرعي  تا هنگام غروب آفتاب است. ب)وقت فضيلت ظهر از زوال تا رسيدن سايه شاخص به اندازه خود شاخص و وقت فضيلت عصر از انتهای فضيلت ظهر است تا سايه شاخص دو برابر شود. 🔹 آیت الله همدانی (دام ظله العالی) الف) از زوال تا مغرب است. ب) وقت فضيلت ظهر از زوال تا وقتي که سايه شاخص به اندازه خودش شود و وقت فضيلت عصر از زوال بعد از وقت اختصاصي ظهر است تا سايه دو برابر شاخص شود. 🔹 آیت الله خراسانی (دام ظله العالی) الف) ما بين زوال تا غروب آفتاب است. ب) وقت فضيلت ظهر ما بين زوال و رسيدن سايه شاخص به اندازه خودش شود، و فضيلت عصر ما بين زوال و رسيدن سايه به دو برابر شاخص مي‌باشد. 💢منبع :مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 سوال: محدوده تربتی که خوردن آن به قصد شفا یافتن مستحب است، از مرقد شریف حضرت سید الشهدا (علیه السلام) چقدر است و آیا خوردن مهرهای کربلا نیز همان حکم را دارد؟ ✅پاسخ:🔹 آیت الله خامنه ای: قدر متیقن، قبر شریف و ملحقات عرفی آن است و مهر اگر از آن دو محل تهیه شده باشد، همان حکم را دارد. 🔹 آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب از قبر شریف و ملحقات آن نباید تجاوز کند. اگر غیر از محل نامبرده مانند اطراف قبر استفاده کنند، باید با آب مخلوط شود که صدق خوردن خاک نکند. 🔹 آیت الله مکارم:الف) نقاط نزدیکی که دسترسی به آن در شرایط فعلی ممکن است، خواه چند صد متر باشد، یک کیلومتر یا بیشتر. ب) آری، همان حکم را دارد؛ مقدار کمی را در آب حل کند و بخورد. 🔹 آیت الله صافی: استحباب آن بعید نیست؛ ولی احتیاط این است که به قصد رجا و تبرک کمی از مهر را در مقداری آب حل کنند به طوری که در آب مستهلک شود و آن را بیاشامند. 🔹 آیت الله تبریزی: خوردن آن به عنوان خاک قبر امام حسین (علیه السلام) یا مهر کربلا که در دسترس است، چنانچه با آب مخلوط شود به طوری که مستهلک گردد، به قصد شفا یافتن مانعی ندارد. 🔹 آیت الله فاضل: هر چه عرفا تربت کربلا محسوب شود (که در روایات محدوده آن مشخص شده) و مهرهای ساخته شده از آن محل نیز همن حکم را دارد. 🔹 آیت الله بهجت: احوط اقتصار بر مأخوذ از قبر و اطراف مجاور قبر مطهر است و در زائد بر آن در آب مستهلک شود. منبع: سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 4، ص 205. »> برگرفته از کتاب «واجب است بدانیم1»، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ص 134-133. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
سوال: راه تشخیص منی و احتلام در مرد چیست؟ پاسخ: آیات عظام: امام، رهبری، سیستانی، وحید، زنجانی، نوری، اراکی، خویی، فاضل و تبریزی: باید سه نشانه (جَستن، خروج با شهوت و سست شدن بدن) را با هم داشته باشد. [یعنی حتی اگر یکی از آنها را نداشته باشد، منی نیست] آیات عظام: مکارم، بهجت: دو نشانه (جستن و خروج با شهوت) کافی است. آیات عظام: صافی، گلپایگانی: با شهوت و جستن و یا با جستن و سست شدن بدن، خارج شود. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️برای پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی مسائل جدیدی برای خانواده ها پیش آمده که لازم است آنها را مطرح کنیم. 1- آیا جایز است زن ودختر با هر شخصی که می خواهد نامه نگاری کند آنهم بدون اطلاع شوهر و پدر ، وهمجنین ﭘسران با دختران نا محرم؟ 2- هنگامی که مرد از همسرش ویا از دخترش ویا پسرش ویا از خواهرش می پرسد که چه فعالیتی را بر روی اینترنت و با چه کسانی انجام می دهید ، ﮔاهی جواب می دهند که: ( ارتباط با شما ندارد، و نباید در امور شخصی ما دخالت کنی ) ، آیا این درست است؟ 3- آیا شوهر و یا پدر چنین حقی دارد که اگر همسر یا فرزندان ، ارتباط با دیگران را ادامه دهند مخصوصا اگر این صحبتها با دیگران در خفا بوده و باعث شک و شبهه به ارتباطهای حرام باشد، ایشان را بازخواست کند. و به تعبیر دیگر وظیفه شوهر نسبت به همسر و پدر نسبت به فرزندان در این گونه موارد چیست ؟ 👇👇
پاسخ آیت الله سیستانی 🔰🔰🔰 ✅ : ارتباط زن و مرد نامحرم از راه ارسال ﭘیامهای نوشتاری و یا ﮔفتاری جایز نیست مگر به همان مقدار که به طور مستقیم جایز است. و شایسته نیست زن طوری رفتار کند که شک و شبهه شوهر را برانگیزد و همچنین است حکم فرزندان نسبت به پدر و مادر بلکه در بعضی از موارد این کار حرام است مانند این که رفتار زن به طوری شبهه انگیز باشد که از نظر عقلا با رعایت حقوق شوهر منافات داشته باشد یا رفتار فرزند موجب اذیت پدر و یا مادر از جهت شفقت ودلسوزی برای فرزند باشد.  و اگر رفع مشکل متوقف بر اطلاع شوهر یا پدر و یا مادر از محتوای ﭘیامهای ارسالی ودریافتی باشد در صورتی که محذوری در پی نداشته باشد متعین است. به طور کلی باید توجه داشت که شوهر و پدر در مقابل همسر و فرزند مسئولیت شرعی دارند، خداوند می فرماید (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ) ((ای کسانی که ایمان آورده اید خود وخانواده خود را از آتشی که سوخت آن مردم و سنگها هستند حفظ کنید، فرشتگانی درشتگفتار و سختگیر بر آن آتش موکلند هرچه خدا بگوید نافرمانی نمی کنند و همان می کنند که به آن مأمور شده اند)) . بنابر این زن و فرزند باید شوهر و پدر را در انجام این وظیفه کمک کنند و اگر نکنند بر آنها است که به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر طبق ضوابط آن عمل نمایند . 🔴 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ حدیث 🔸امام علی (ع) 🔹عجِبتُ لِمَن شَكَّ فِي اللّهِ وهُوَ يَرى خَلقَ اللّهِ. 🔹در شگفتم از كسى كه مخلوقات خدا را مى بيند و با اين حال، در وجود خداوند، شك مى كند/نهج البلاغه: الحكمه ١٢٦ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
🙁حکم کنترل ادرار هنگام وضو و نماز🙁 ‼️سلام خسته نباشید کنترل ادار در هنگام وضو گرفتن و نماز خواندن ایراد داره ؟ ✅سلام علیکم کراهت دارد و موجب کم شدن ثواب نماز است. ♻️توضیح بیشتر برخی از مکروهات نماز عبارت‌اند از: 1. گرداندن صورت به مقدار کم به طرف راست یا چپ، 2. بستن چشم‌ها، 3. گرداندن چشم به چپ و راست، 4. فوت کردن محل سجده، 5. خمیازه کشیدن، 6. بازى کردن با ریش یا دست، 7. داخل هم کردن انگشتان، 8. آب دهان انداختن، 9. گرفتن آب بینى و خلط سینه، 10. نگاه کردن به خط قرآن یا کتاب یا خط انگشترى و هرکار دیگرى که خضوع و خشوع را از بین ببرد، 11. نماز خواندن در حال غلبه‌ خواب، 12. نماز خواندن در حال غلبه و فشار ادرار یا مدفوع، بلکه فشار باد معده. بنابراین، فشار ادرار هنگام نماز خواندن از مکروهات در نماز است، که موجب کم شدن ثواب نماز می‌شود، ولی نماز را باطل نمی‌کند. 📚بهجت، محمد تقى‌، رساله توضیح المسائل،‌ ص 186، انتشارات شفق‌، قم، چاپ 92، 1428 ق. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
😳 و 😳 ⁉️متن سوال: با توجه به ثبوت زوال عقل و ضرر بدنی كراک و شيشه و ... الف) حكم استفاده از موارد مذكور چيست؟ ب) در صورت حرمت، آيا ثبوت حرمت به دليل زوال عقل و ضرر بدني است يا دلايل ديگر؟ نظرات مراجع عظام تقلید🔰🔰🔰 🔴امام (دام ظله العالی) حرام است. ___________ 🔴 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) به يقين چنين مواردي كه ضررهاي مهمّي دارد شرعاً حرام است به علاوه اين مواد نوعي مسكر هم با خود همراه دارد. 💌 منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیه ⚜️ @Ahkaam ⚜️