eitaa logo
حکمش چیه؟
101.2هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
151 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️ یاد دادن نماز به اطفال 🔷 س : پدر و مادر به فرزندانشان در چه سنی احکام شرعی و عبادات را باید تعلیم دهند؟ ✅ ج: مستحبّ است که ولیّ اطفال احکام شرعی و عبادات را پس از رسیدن آنان به سن تمیز به ایشان یاد دهد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓سوال: باسلام و عرض ادب ببخشید میخواستم بپرسم که شخصی مبتلا به یکی از گناهان چشم شده که دوبار هم توبه کرده ولی متاسفانه دوباره سراغ اون گناه رفته اما ایندفعه ان‌شاءالله توبه واقعی هست و با یاری امام زمان دیگه سراغش نمیره آیا توبه‌ی این شخص قبول هست؟ و آیا حالا که ایشون توبه کرده اثر منفی گناه از چشم های ایشون میره؟ آیت الله سیستانی ✅ پاسخ: سلام علیکم قبول شدن توبه بستگی به رابطه شخص و خداوند داره. از طرف خداوند این فرصت برای همه فراهم هست که توبه بدون بازگشت کنند. و خداوند وعده داده است که می‌پذیرد پس این شخص هم هر زمان که توبه واقعی کنند خداوند میپذیرد. فقط باید توجه داشت که گناه عمدی به امید توبه کردن، انجام نشود که این مورد از توبه خارج است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🍁🍂🍁🍂 🍂🍁🍂 🍁🍂 🍂 ❓مسئله: آيا ازدواج موقّت با دختر مسيحى و يهودى، نياز به اجازه پدرش داره؟ 📚 همه مراجع: 📝 بستگی به مذهب‌شون داره. اگه توی دین و مذهب‌شون اجازه‌ی پدر واجب نیست، دیگه لازم نيست با اجازه پدر باشه. 🔺خامنه‌اى، استفتا، س۱۰۰؛ وحيد، توضيح‏‌المسائل، مسائلى از قاعده الزام؛ امام، تحريرالوسيله، ج۲، الكفر، م۲؛ صافى، هداية‌العباد، ج۲، الكفر، م۲؛ تبريزى، استفتائات، س۱۴۷۸؛ دفتر: سيستانى، فاضل، مكارم، نورى و بهجت. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ✅سوال بسیار مهم درباره ضدعفونی کننده‌های الکل‌دار که خیلی‌ها جوابش را نمی‌دانند. 🔹آیا بعد از استفاده از ژل‌های ضدعفونی کننده باید دستمان را برای نماز آب بکشیم؟ ♡••♡••♡••♡•• ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓سوال: سلام وقتتون بخیر من ۲۰سال د یکی از شهر های یاسوج زندگی کردم و الان ازدواج کردم و اومدم اصفهان زندگی میکنم حالا موقعی ک میرم خونه پدرم اینا یاسوج باید نمازم رو کامل بخونم یا شکسته؟ ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما را با سوال و جوابی از دفتر امام خامنه ای بیان میکنیم: س. مراد از اِعراض از وطن چیست؟ آیا مجرد ازدواج زن و رفتن وی همراه شوهر به هر جایی که او می‏‌خواهد، اعراض محسوب می‏‌شود یا خیر؟ ج) مراد از اِعراض، خروج از وطن با تصميم بر عدم بازگشت به آن برای سکونت است. و مجرد رفتن زن به ‏خانه ‏شوهر در شهر ديگر، مستلزم اعراض از وطن اصلی‏‌اش نيست. در نتیجه: تا وقتی که شما اعراض نکردید، وطن شما محسوب می شود. اعراض کردن یعنی قصد کنید که دیگر در آنجا زندگی نکنید. و نماز در وطن کامل است و روزه هم می توان گرفت منبع پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸امام جعفر صادق (ع): 🔹 ثلاَثٌ مِنْ عَلاَمَاتِ اَلْمُؤْمِنِ عِلْمُهُ بِاللَّهِ وَ مَنْ يُحِبُّ وَ مَنْ يُبْغِضُ 🔹سه چيز از علامات مؤمن است : شناختن خدا و شناختن دوستان و دشمنان خدا/اصول كافي، ج ۳، ص ۱۹۲ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢 مجلس غیبت بزرگترها ⁉️سوال: وقتی بزرگ تر های جمع مثلاً مادر و خاله و ... غیبت می کنند، آیا من باید تذکر بدهم؟ چگونه؟ پاسخ: ✍🏽 اگر بدانید در مجلسی غیبت می شود حضور در آن مجلس جایز نیست و اگر در مجلسی کسی قصد غیبت کردن داشته باشد یا در حال غیبت کردن باشد، با وجود شرایط نهی از منکر، نهی زبانی واجب است و در هر صورت اگر غیبت مسلمانی را بشنوید باید ردّ غیبت* کنید. ◀️ * ردّ غیبت، یعنی نفی آن نسبتی که غیبت‌کننده به غیبت‌شونده می‌دهد؛ مثلاً وقتی گفته می‌‌شود: "فلانی مال ناحق خورده"، بگوییم: "از کجا معلوم، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." اگر هم به‌‌‌‌‌‌گونه‌‌ای است که نمی‌‌شود آن را توجیه کرد، مثلاً بگوید: "ممکن است تا کنون توبه و استغفار کرده باشد." 🔺 آیت الله خامنه ای- پایگاه اطلاع رسانی .leader.ir 📎 📎 📎 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 فروش وسایل مسجد 💠 سؤال: آیا می توان وسایل مسجد - که دیگر مورد نیاز مسجد نیست - را فروخت و خرج مسجد کرد؟ ✅ جواب: موارد آن مختلف است؛ اگر منظور وسایلی است که هدیه به مسجد شده و یا برای مسجد خریداری شده ولی وقف نشده است، فروش و تبدیل آن با نظر متولی شرعی مانعی ندارد ولی چنانچه منظور وسایلی است که وقف مسجد شده، اگر موردِ نیاز مسجد نیست، بايد در مسجد ديگری استفاده شود و اگر مساجد دیگر نیاز ندارند، مى‏ توانند آن را بفروشند و پول آن را در همان مسجد ـ و در صورت عدم نیاز ـ در مسجد دیگری درهمان جهت مصرف کنند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ سلام وقت بخیر دکترخانگی مرد برای حجامت زن بیمار مورد شرعی ندارد؟ سلام اگر به دکتر همجنس دسترسی ندارید و حجامت الان برای شما ضروری است اشکال ندارد. البته دکتر هم وظیفه دارد تا جایی که امکان دارد بدون نگاه و لمس درمان کند و اگر لمس و نگاه ضرورت دارد به حداقل ممکن اکتفا کند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️ تصرف در ملک مشاع 🔷 س : ما در خانه ارثی زندگی می‌کنیم، کدورتی بین ما و بعضی از وارثان وجود دارد، اگر بعضی از ورثه، ابراز عدم رضایت کنند با توجه به این که شراکت به صورت مشاع است، زندگی کردن و نماز خواندن در این خانه برای ما چه حکمی دارد؟ ✅ ج: اگر حتی یکی از ورثه، رضایت نداشته باشد، تصرف جایز نیست و حکم غصب را دارد و نماز در آنجا نیز صحیح نیست. (دفتر مقام معظم رهبری ) (فقه واحکام امام خامنه‌ای) (مدظله العالی) ⚜️ @Ahkaam ⚜️
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍به نظر همه مراجع سود سهم عدالت اگر به سال خمسی بخورد و خرج در موونه نشود خمس دارد 🌴 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬اگر دستمال نجسی در جیب نمازگزار باشد نماز او صحیح است؟ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣امام جعفرصادق ( ع ): نوروز همان روزی است که قائم ما اهل بیت در آن ظهور خواهد کرد. 📚البحار، ج ۵۲، ص ۲۷۶ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌸نرم نرمڪ می رسد اینڪ بهـار... 12 ماه شـادی 52 هفته خنـده 365 روز سلامتے 8760 ساعت عشـق را برایتان آرزومندم "سال نـو مبـارک" ⁣⁣ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 فروش وسایل مسجد 💠 سؤال: آیا می توان وسایل مسجد - که دیگر مورد نیاز مسجد نیست - را فروخت و خرج مسجد کرد؟ ✅ جواب: موارد آن مختلف است؛ اگر منظور وسایلی است که هدیه به مسجد شده و یا برای مسجد خریداری شده ولی وقف نشده است، فروش و تبدیل آن با نظر متولی شرعی مانعی ندارد ولی چنانچه منظور وسایلی است که وقف مسجد شده، اگر موردِ نیاز مسجد نیست، بايد در مسجد ديگری استفاده شود و اگر مساجد دیگر نیاز ندارند، مى‏ توانند آن را بفروشند و پول آن را در همان مسجد ـ و در صورت عدم نیاز ـ در مسجد دیگری درهمان جهت مصرف کنند. (دفتر مقام معظم رهبری ) (فقه واحکام امام خامنه‌ای) (مدظله العالی) ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️ استفاده از اموال کسی که خمس نمی دهد 🔷س : پدرم اهل پرداخت خمس نیست، استفاده از اموال ایشان برای ما اشکال دارد؟ آیا فرزندان ایشان، ضامن خمسِ اموال استفاده شده هستند؟ ✅ ج: استفاده از اموال ایشان اشکال ندارد و نسبت به خمس آن وظیفه ای ندارید، ولی در صورتی که یقین دارید خمس نمی دهد، وظیفۀ شما ـ با وجود شرایط ـ تذکر به مسئلۀ خمس و امر به معروف است. (دفتر مقام معظم رهبری ) (فقه واحکام امام خامنه‌ای) (مدظله العالی) ⚜️ @Ahkaam ⚜️
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 〰〰〰🍀 〰〰🍀 〰☘ 🔴 «» همون «» می باشد؟؟ ╰═⊰🍂🌺🍂⊱━╯ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
سلام خدا قوت ببخشید خانم بارداری ک لک می‌بینه حکمش چیه❓ دکتر استراحت مطلق داده می‌تونه نمازش رو نشسته بخونه ❓ رهبری ــــــــــــــــ ☘️ سلام علیکم ☘️ 🔻اگه سه روز درون آلوده ، استحاضه است طبق وظیفه استحاضه عمل کنه نماز بخونه.. 🔻اگه ایستادن براشون ممکن نیست یا ضرر داره می‌تونه به صورت نشسته نمازش رو بخونه. 💢 و امّا برای تشخیص نوع استحاضه می‌تونید با شماره 👈 ۰۹۶۴۰۰ بخش احکام بانوان تماس بگیرید تا راهنمایی‌تون کنن😊 ❄️أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم❄️ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 از از می کند ♻️ سوال: کسی که نعوذ بالله از راه حرام جنب شود ( مثل خود اراضایی ) آیا برای نماز همین غسل کفایت می کند یا باید بعد از غسل وضو بگیرد؟ ✅ پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای : در فرض سؤال کفایت می کند. ✍ آیت الله سیستانی:‌ بله کفایت میکند البته اگر لواط بدون انزال منی باشد بنابر احتیاط واجب وضو هم بگیرد. ✍آیت الله مکارم شیرازی : تمام غسلهاى واجب و همچنین غسلهاى مستحبّى که با دلیل معتبر ثابت شده (مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاى قدر و مانند آن) کفایت از وضو مى کند. ✍ آیت الله وحید خراسانی :‌ اگر در اثر خودارضایی (نعوذ بالله) منی خارج شود غسل جنابت برای نماز کافی است و در لواط (نعوذ بالله) هم چنانچه منی خارج شود غسل جنابت برای نماز کافی است ولی اگر منی بیرون نیامده بنابراحتیاط واجب جمع کند بین وضو و غسل در صورتی که قبلا وضو نداشته و اگر وضو داشته غسل کفایت می کند. -------------- استفتا از سایت مراجع عظام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
ـ⁣⁣⁣⁣🍒🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣ 🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍓🍃🍒 ﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍒 ❓خانمی موقع عادت ماهیانه همیشه شش روز خون می‌دیده؛ اما این ماه، از روز هفتم تا دوازدهم، همچنان لکه‌بینی داره. حکم این لکه‌ها چیه؟ آیا همچنان حیض ادامه داره؟ 📚 آیات عظام امام، رهبری، بهجت، تبریزی، جوادی، سبحانی، سیستانی، فاضل، مکارم، نوری و وحید: ✍️ یک قاعده کلی وجود داره که برای همه‌جا هم می‌شه ازش استفاده کرد. اونم اینه: 👈 حداکثر خون حیض ده روزه؛ یعنی اگه خون‌دیدن از ده روز گذشت، دیگه همه روزهای خونریزی حیض نیست. ❓یعنی چی؟ 👈 یعنی وقتی که خون‌دیدن از ده روز می‌گذره، اگه خانمی قبلاً عادت مشخصی داشته، به تعداد روزهای عادتش حیض و بقیه‌‌ش استحاضه است. 👈 مثلاً خانمی که همیشه شش روز خون می‌دیده، وقتی این ماه از ده روز گذشت، از همون روز ششم به بعد پاک بوده و خون‌هایی که بعد از روز ششم دیده، استحاضه است. بنابراین باید نمازهای روز ششم به بعد رو که به خیال حیض نخونده، قضا کنه. ⭕️ نکته: این‌که گفتیم برای خانمیه که بیشتر از ده روز خون دیده؛ اما اگه کمتر دید، مثلاً ۹ روز، همه اون ۹ روز حیض حساب می‌شه و دیگه این ماه کاری به عادت قبلی‌ش که به فرض شش روز بوده، نداره. ⭕️ نکته: اِسْتِحاضه یکی دیگه از خون‌هاییه که از رحم خانم‌ها خارج می‌شه. خانمی که استحاضه شده، باید نماز بخونه و روزه بگیره؛ اما لازمه یه‌سری احکام رو رعایت کنه. پ‌ن: 👈🏻 آقا می‌گما من همیشه این حیض، نفاس و استحاضه، بجنورد و بروجرد و بیجار و بیرجند رو باهم قاتی می‌کنم😐؛ حلال کنین، اگه اشتباه به‌جای هم به‌کار بردمشون. 🔺 وحید، منهاج‌الصالحین، ج۲، م۲۲۱؛ همان، رساله، م۴۹۹ و استفتای شفاهی؛امام، تحریر‌الوسیله، ج۱، م۱۹؛ همان، رساله، م۴۹۳ و استفتای شفاهی؛ بهجت، رساله، م۴۱۹؛ همان، استفتائات، ج۱، م۹۷۷؛ تبریزی و رهبری و سبحانی و سیستانی، استفتا از دفتر؛ جوادی، رساله، م۵۱۱؛ فاضل، استفتا از دفتر؛ همان، رساله، م۴۸۹؛ مکارم، عروةالوثقی، ج۱، ص ۲۵۵، م۱؛ همان، رساله، م۴۷۳ و استفتا از دفتر. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💷💰 حکم شرعی دلالی و واسطه گری 💰💷 سوال: الان در بنگاهها و یا برخی مراکز فروش مرسوم است شخصی کالایی می آورد و به صاحب مغازه می دهد و می گوید این کالا را برایم به این قیمت بفروش و هر مقدار بیشتر فروختی برای تو باشد آیا این قرارداد صحیح است و اضافه هر مقدار باشد برای دلال است؟ ((مثلا می گوید خانه ام را صد میلیون بفروش و اضافه بر صد میلیون هر مقداری فروختی برای تو باشد)) پاسخ: 📝امام (ره) آیات عظام خامنه ای، مکارم و مظاهری : اگر انسان جنسي را به كسي بدهد و قيمت آن را معين كند و بگويد اين جنس را به اين قيمت بفروش و هر چه زيادتر فروختي مال خودت باشد، هرچه زيادتر از آن قيمت بفروشد مال دلّال است. 📝آیات عظام صافی، سیستانی، زنجانی ، نوری و وحید خراسانی: اگر انسان جنسی را به کسی بدهد و قیمت آن را معین کند و بگوید این جنس را به این قیمت بفروش و هر چه زیادتر فروختی اجرت فروشت باشد، هر چه زیادتر از آن قیمت بفروشد مال صاحب مال است، و فروشنده فقط می‌تواند مزد زحمت خود را از صاحب مال بگیرد. البته اگر قرارداد را بصورت جعاله با هم ببندند مثلا بگوید اگر این جنس را به زیادتر از آن قیمت فروختی، زیادی مال خودت باشد، اشکال ندارد. 👈🏼دلیل گروه دوم از بیان آیت الله زنجانی: درقرارداد «اجاره» (صورت اوّل) عامل تعهّد مي كند كه كاري براي صاحب مال انجام دهد، دراين قرار داد بايد مقدار اجرت معيّن باشد، ((و مجهول بودن اجرت باعث باطل شدن عقد اجاره است)) ولي در قرار داد «جعاله» (صورت دوم) عامل تعهّدي براي انجام كار ندارد، ولي صاحب مال تعهّد كرده است كه اگر عامل كاري را انجام دهد چیزی به وي بدهد، در جعاله، معيّن بودن مقدار اين پول شرط نيست. ----------------- ✅ منبع: رساله 12 مرجع مساله 2138 متفرقات خرید و فروش.رساله ایت اله مکارم مساله 1821 .رساله ایت اله سیستانی مساله 2148. 📚 👇 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
♨️ صفت رذیله ای که رذایل دیگر را به دنبال دارد❗️ ✍ کلمه "غضب" به معنای خشم گرفتن (1) و خلاف خشنودی، (2) به کار رفته است. خشم و غضب نیرویی است که خداوند برای دفاع انسان از حق خود در نهاد او گذاشته است، اما اگر از محور اصلی خویش خارج گردد تبدیل به یکی از رذائل بزرگ می‌شود و رذائل مهم دیگری را نیز با خود به همراه می‌آورد. ✅ خداوند متعال در برخی آیات، مومنان را به کنترل خشم سفارش کرده و از ویژگی های بارز آنان، عفو و بخشش در هنگام غضب، وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ (3) و صبر و تحمل در برابر حکم و قضای خداوند، فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ ...... (4) نام برده است. 🌷 امام صادق عليه السلام فرمود شنيدم پدرم مي فرمود: مردى بيابانى خدمت رسول خدا (ص) آمد و عرض كرد: من صحرا نشينم (و چون نمي توانم هميشه از خدمت شما استفاده كنم) كلمات جامعى به من بياموز، 🌹 فرمود: دستور مي دهم كه غضب مكن، مرد عرب درخواست خود را سه بار تكرار كرد (و همان جواب شنيد) تا آن مرد بخود آمد و گفت: ديگر سؤالى نمي كنم، رسول خدا (ص)، جز بخير مرا دستور نفرمود (زيرا غضب نكردن مرا از دشنام و تهمت و آزار مسلمان و چاقوكشى و آدم كشى و گناهان ديگر باز مي دارد) 🌺 سپس امام فرمود: پدرم مي فرمود: سخت تر از غضب چه چيز است؟ همانا مرد غضب مي كند و در اثر آن مرتكب قتل نفس كه خدا حرام كرده، مي شود و زن پاكدامن را متهم مى سازد.(5) ......................................... (1) لغت نامه دهخدا، ج۳۳، ص۲۴۶. (2) لسان العرب، ج۱، ص۶۴۸. (3) شوری/37. (4) قلم/48. (5) اصول كافى، ج3، ص؛412. ⚜️ @Ahkaam ⚜️