⁉️پرسش: حکم شارژ تلفن همراه در مساجد و حسینیه ها چیست ؟
آیت الله خامنه ای:
✅تابع چگونگی وقف این برق است. اگر استفاده از آن در این گونه امور برای نمازگزاران رایج باشد در حد متعارف اشکال ندارد در غیر این صورت جایز نیست.
منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.
✅جایز نیست مگر اینکه از سوی مسجد یا حسینیه به جهت مصالحی محلی برای این کار قرار دهند.
منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
#راه_رفتن_در_حال_مسح
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
❗️بعضی از مردم فکر میکنن که راهرفتن موقع وضوگرفتن، وضو رو باطل میکنه. بعضیا هم فکر میکنن اگه بین وضو بیشتر از هفت قدم راه برن، وضوشون باطل میشه.
📛 درحالیکه اینا هیچکدوم درست نیست.
✍️ نه راهرفتن اشکالی داره، نه تعداد قدمها مهمه. اون چیزی که مهمه، پشتسرهم انجامدادن اعمال وضوئه؛ یعنی کارهای وضو رو باید بدون فاصله زیاد انجام بدیم؛ یعنی نمیشه یکی از اعمال وضو رو الآن انجام بدیم، یکی رو ده دقیقه یا نیمساعت بعد. اگه این کار رو کنیم، وضو باطل میشه.
✍️ بنابراین، اگه کسی بین شستن صورت و دستها یا مسح سر و پا، مقدار کمی راه بره که عرفاً پشتسرهم بودن اعمال وضو بههم نخوره، وضوش درسته؛ ولو بیشتر از هفت قدم باشه.
🔺عروةالوثقی، ج۱، م۲۵، شرایطالوضو، الحادیالعشر.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#نقل_کردن_شنیدهها
🙂✌️آدم نباید هرچی رو شنید زود نقل کنه؛ چون پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) در مجموعه سفارشات خودشون به جناب ابوذر غفاری فرمودن:
🦋 «يَا أَبَاذَرٍّ كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ يَتَحَدَّثَ بِكُلِّ مَا يَسْمَع». ای ابوذر! برای دروغگو بودن آدم همین بسه که هرچی میشنوه رو نقل کنه!
🦋امیرالمؤمنین (علیهالسلام) یه وقتی فرمودن: «أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِع». بدونین که بین حق و باطل فقط چهار انگشت فاصله هست...
یه کسی سؤال کرد یعنی چی❓
حضرت انگشتاشون رو جمع کردن و بین چشم👀 تا گوش👂گذاشتن و فرمودن: «الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ وَ الْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَيْت». باطل اینه که بگی شنیدم و حق اینه که بگی دیدم!
👈 یعنی خیلی از چیزایی که آدم ندیده و فقط شنیده، دروغ از آب درمیاد.
🚨شاید بههمینخاطر پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمودن: «برای دروغگو بودن آدم، همین بسه که هرچی میشنوه رو نقل کنه!» چون بالاخره همه حرفایی که ما از این ور و اون ور میشنویم، صحّت ندارن. و اگه ما هرچی رو شنیدیم نقل کنیم، خواسته یا ناخواسته پُلی برای انتقال یه سری حرفهای غیرواقعی خواهیم بود و باعث میشیم یه دروغی توی جامعه به مسیر خودش ادامه بده.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#یقینی_نقلکردن_گمانها
🤷🏻♂خیلی وقتا پیش میاد یه مطلبی رو با اینکه بهش یقین نداریم، بهصورت یقینی نقل میکنیم؛ اینم یکی از مصادیق دروغه.
✅ راهکار اصلی در این موارد اینه که کلاً درباره چیزی که یقین نداریم، صحبت نکنیم. اگه صحبتهای ما به یقینیات ما محدود بشه، خیلی از صحبتهای ما در طول روز حذف میشه و هم خدا رو راضی کردیم و هم خودمون به یه آرامش روحی میرسیم.
🦋 مرحوم آیت الله بهجت دستورالعمل فوقالعادهای برای زندگی امروز ما دارن و میفرماین: «ائمه ما به ما یاد دادهاند که به یقینیات عمل کنیم، و هرجا یقین نداشتیم توقف و احتیاط نماییم.»
اگر هم ناچار به نقل یا اظهارنظر هستیم، برای اینکه توی این موارد از دروغ در امان باشیم، از واژههای 👈«احتمال میدم»، 👈«شاید اینطور باشه» و امثال اینها استفاده کنیم و هیچوقت مطلب احتمالی رو بهصورت قطعی نقل نکنیم.
🔰 اینجا خوبه به سؤالی که از حضرت آیتالله مکارم شیرازی توجّه کنین:
❓سؤال: آيا هنگامى كه انسان، نسبت به درست بودن مطلبى احتمال زياد مىدهد، يا احتمال بيش از ۵۰درصد مىدهد مىتواند آن را بيان كند؟
✅ جواب: انسان تا يقين نداشته باشد، نبايد چيزى را به صورت قطعى بيان كند؛ بلكه بايد بهعنوان احتمال بيان كند، مگر اينكه قرائنى وجود داشته باشد كه آن بيان در واقع جنبه احتمالى دارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓کمفروشی یعنی چی؟🤔
❓فرق کمفروشی با گرونفروشی چیه؟🤨
❓کمفروشی فقط مخصوص فروشندههاست؟🧐
❓سود بیشتر از چه مقدار، گرونفروشی حساب میشه؟🙄
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم نماز خواندن با خون زخم ، جراحت یا دمل:
🌼اگر در بدن یا لباس نمازگزار، خون زخم، جراحت یا دُمَل باشد، چنانچه آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس برای بیشتر مردم یا برای شخص او سخت و مستلزم حرج و مشقَّت است، تا وقتی که زخم، جراحت یا دُمَل خوب نشده است، میتواند با آن خون نماز بخواند. همچنين چرکی که با خون بیرون می آید یا دوایی که روی زخم میگذارند و نجس میشود، همین حکم را دارد.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠مواردی که لازم نیست بدن یا لباس نمازگزار پاک باشد:
۱. آن که به واسطهی زخم یا جراحت یا دمل، لباس یا بدن به خون آلوده شده باشد.
۲. آن که خـون موجـود در لباس یا بدن کمتر از درهم (بنـــد انگشـت اشاره) باشد.
۳. آن که لباسهـای کـوچک نمازگزار، ماننـد جوراب که با آنها نمیتوان عورت را پوشاند نجس باشد.
۴. آن که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔸 غسل با تنگی وقت
⁉️ آیا شخص جنب می تواند در صورت تنگی وقت با تیمّم و نجاست بدن و لباس نماز بخواند یا این که باید بعد از تطهیر و غسل، نماز را قضا نماید؟
✅ اگر وقت به مقداری نیست که بدن و لباسش را تطهیر کند و یا لباس خود را عوض نماید و به علت سردی هوا و مانند آن نمی تواند نماز خود را برهنه هم بخواند، باید نماز را با تیمّم بدل از غسل جنابت با همان لباس نجس بخواند. این نماز مجزی است و قضای آن بر او واجب نیست.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔶#احکام_شرعی
🔶#احکام_جماعت_5
🔹#اتصال_به_جماعت_1
🔴 اگر هنگام رسيدن شما ، امام جماعت در ركعت اول است شما تا ركوع امام فرصت داريد كه با گفتن تكبير الاحرام و نيت جماعت، ركوع كنيد، در اين فرض ديگر نياز نيست حمد و سوره را بخوانيد.
🔹 در اين صورت نماز را با جماعت تمام مي نماييد.
👈البته لازم به ذكر است اگر امام جماعت در ركوع است و ذكر را گفته تا زمانی که هنوز سر از ركوع بر نداشته متصل شدن به نماز اشكالي ندارد.
🔹🔹
—————————
منبع :
سایت هدانا
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#دروغهای_بازنشری
🚫 امروزه هم برای دروغگو بودن آدم همین بسه که توی فضای مجازی هر پیامی به دستش رسید رو بدون اینکه از درستی یا نادرستیش اطمینان حاصل کنه، برای این و اون ارسال کنه‼️
♨️ دوست عزیز! ما نسبت به درستی یا نادرستی خیلی از پیامهایی که توی این فضا به دست ما میرسه، اطلاع و آگاهی نداریم؛ و قطعاً تعدادی از اینها خلاف واقع هستن؛ بههمینخاطر منتشرکردن این پیامها هم میتونه از مصادیق نشر اکاذیب باشه؛ خصوصاً اون وقتی باید ترسید که توی این پیامها اسم کسی برده شده باشه و اتّهامی بهش نسبت داده شده باشه، که دراینصورت نشر اون از مصادیق «بردن آبروی دیگران» میتونه باشه و همیشه باید بدونیم، آبی که بریزه دیگه قابل جمع کردن نیست.
😟 اصلاً فرض کنیم اون آقایی که اسمش توی پیام هست؛ واقعاً اونکار رو کرده باشه، سؤال اینه که مگه هرکس هر گناه و خطایی کرد، ما شرعاً اجازه داریم آبروش رو توی جامعه ببریم⁉️
جز در موارد مخصوصی، کجا دین اسلام چنین اجازهای به ما میده⁉️
🚨 خیلی مراقب باشیم با نشر این پیامها آبروی کسی رو نبریم؛ آخرتمون رو بهباد ندیم که قانون خدا اینه: اگه آبروی کسی رو ببری نمیمیری مگر اینکه دست تقدیر کسی رو میفرسته آبروی تو رو ببره!
🦋 اینه که توی روایت اومده: «كَمَا تَدِينُ تُدَان». از هر دست بدی از همون دستم میگیری و به سرت میاد!
✌️ همیشه به یاد داشته باشیم که:
«ما در مقابل تکتک کلماتی که حرف میزنیم و تکتک پیامهایی که منتشر میکنیم، یه روزی باید پاسخگو باشیم! آیا واقعاً چنین آمادگی داریم⁉️»
🦋 قرآن کریم توی سوره قاف آیه هجدهم، چه خوب فرموده:
«ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيد»
هيچ سخنى را به زبان نمیگويد جز اينكه نزد آن [ براى نوشتن و حفظش ] نگهبانى آماده است.
🦋 بهقول آیتالله جوادی آملی:
«چیزی که نمیتوانی در قیامت از آن دفاع کنی، نه ببین، نه بشنو، نه بگو و نه بنویس!»
✅✅ نسخه عملی
📩 هر وقت خواستین حرفی بزنین یا پیامی رو توی فضای مجازی منتشر کنین، تصوّر کنین فردا کسی بابت این حرف و پیام از شما شکایت میکنه و شما باید برین دادگاه و از صحّتش دفاع کنین!
✌️🙂اگه واقعاً توی خودت میبینی که بتونی ازش دفاع کنی، اون حرف روز بزن..
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#وضوی_قبل_از_اذان
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
❗️ بعضی از مردم فکر میکنن که برای نماز، حتماً باید صبر کنن تا اذان بشه، بعد وضو بگیرن.
📛 درحالیکه...
✅ وضوگرفتن برای نماز، چند صورت داره:
1️⃣ وقت نماز شده:
دراینصورت، به نیت همون نماز، وضو میگیریم و نماز میخونیم و مشکلی نیست.
2️⃣ وقت نماز نشده، اما خیلی به اذان نمونده:
به نیت آمادهشدن برای اون نماز، وضو میگیریم و نماز میخونیم و مشکلی نیست.
3️⃣ خیلی مونده تا وقت نماز:
دراینصورت، نمیشه به نیت اون نماز وضو بگیریم؛ بلکه اگه وضو میگیریم، باید به نیت دائمالوضوبودن یا طهارتداشتن یا ثواب و... باشه.
👈 اگه اینجوری وضو گرفتیم، بعد دیگه با اون میشه هر نماز واجب یا مستحبی رو خوند.
⭕️ پس یادتون باشه 👈 صبح که داریم میریم سر کلاس و کار و... ، نمیشه به نیت نماز ظهر وضو گرفت؛ چون خیلی تا اذان ظهر مونده.
اینجور مواقع، به نیت ثواب وضو بگیرین، یا به نیت ثواب و نماز ظهر هر دو با هم.
🔺توضيحالمسائل مراجع، م۳۲۰؛ وحيد، توضيحالمسائل، م۳۲۶؛ نورى، استفتائات، ج۱، س۴۲.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#نمایش_گیتار_در_تلویزیون
❓چرا انواع آهنگها توی تلویزیون ما پخش میشه؛ اما کسی حق نشوندادن ساز و سنتور و بقیه ابزارهای موسیقی رو نداره؟
📚 مقام معظم رهبری در جلسه ۳۲۰ درس خارجشون، دلیل این مسئله رو توضیح دادن:
✍️ «... یک سؤال دیگری از ما پرسیدند که این سؤال را هنرمندها هم زمانی که اینجا با من ملاقات داشتند، پرسیدند که چرا شما اجازه نمیدهید که در تلویزیون ابزارهای موسیقی نشان داده بشود؟ آنجا یک نفر بالاخره سنتور دارد میزند مثلاً، ویالون دارد میزند، صدایش به گوش میآید؛ امّا شما نمایش ابزارش را اجازه نمیدهید. این را ما از سالها پیش ممنوع کردیم. چرا؟ علتش همین است. این تهتّک است. نفس نشاندادن این آلات در سیمای عمومی کشور که همه میبینند، خود این، نزدیککردن مردم به این فضای رواج و غلبۀ این اشیا در جامعه است. این را ما از مذاق شرع بهکلّی دور میبینیم. لذاست که آن را اجازه ندادیم».
✍️ «... هر آن چیزی که ترویج کند موسیقی را در کشور، لااقل در شرایط کنونی اشکال دارد. حال اگر یک روزی به یک جایی رسیدیم که مطلقاً موسیقی حرام در جامعه وجود نداشت؛ یعنی موسیقیدانهای مسلمان متعبّد متدیّنی پرورش پیدا کردند که آنچه پخش میکنند، موسیقی غیرحرام است، موسیقی غیرلهوی است، بلکه مقرّب الی الله است؛ اگر به آنجا رسیدیم، آنوقت بگوییم آموزشگاه هم تشکیل بدهند، نمایشگاه هم تشکیل بدهند.
امروز آنطورها نیست، امروز وضع موسیقی در کشور، وضع مطلوبی نیست. همچنان موسیقی لهوی مضلّ بر موسیقی غیرلهوی غلبه دارد.
بنابراین، در این شرایط، هر چیزی که ترویج کند این موسیقی را، بهنظر ما جایز نیست».
🔺کتاب غنا و موسیقی، انتشارات انقلاب اسلامی، ص۴۵۶.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
شرط صحت نماز با خون کمتر از درهم:
۱. خون حیض نباشد؛ اگر اندکی هم از آن خون بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز باطل است و بنابر احتیاط واجب خون نفاس و استحاضه نیز همین حکم را دارد.
۲. خون حیوان نجس العین (سگ و خوک) و حیوان حرام گوشت و مردار و انسان کافر نباشد.
۳. رطوبتی از خارج به آن خون نرسیده باشد مگر در صورتی که رطوبت با خون مخلوط شده و در آن مستهلک شود و مجموع آنها هم بیش از اندازۀ مجاز نشود.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#منع_رطب
🧑🏻 سلام حاجآقا. میخواستم ببینم این حدیث «رطبخورده منع رطب کی کند» معتبره؟
👳🏻♂ سلام . داستانی که این ضربالمثل رو ازش برداشت کردن، اینه:
«طفلی بسیار خرما میخورد، مادرش او را نزد پیغمبر برد و عرض کرد به این طفل بفرمایید خرما نخورد. پیغمبر فرمودند: امروز برو و فردا بازآی.
روز دیگر زن باز آمد. حضرت کودک را فرمودند که رطب نخورد. زن گفت: یارسولالله! چرا دیروز به او نفرمودید؟ حضرت فرمودند: دیروز خودم خرما خورده بودم و حرفم در او تأثیر نداشت؛ رطبخورده منع رطب چون کند».
⭕️ در مورد این حدیث، جستوجوی زیادی در منابع روایی و حدیثی شد؛ ولی چنین حدیثی رو پیدا نکردیم. ظاهراً اصل داستان به یکی از علما و سخنرانها مربوط بوده که بعدها بهاشتباه، به پیامبر نسبت داده شده.
👈 البته این حرف درسته که کسی که خودش اهل عمله، حرفش تأثیر بیشتری داره؛ اما این حرفها نباید باعث تعطیلی امربهمعروف بشه.
📚 به فتوای تمام مراجع، حتی اگه خود انسان هم خطایی رو انجام داده، وظیفه امربهمعروف از گردنش برداشته نمیشه.
🔺 سایت انجمن گفتوگوی دینی.
⚜️ @Ahkaam ⚜️