پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن لَطَمَ خَدَّ امرِئٍ مُسلِمٍ أو وَجهَهُ بَدَّدَ اللّه ُ عِظامَهُ يَومَ القِيامَةِ، و حُشِرَ مَغلولاً حتّى يَدخُلَ جَهَنَّمَ، إلاّ أن يَتوبَ
هركه به گونه يا چهره شخص #مسلمانى سيلى زند ، خداوند استخوانهاى او را در روز قيامت خُرد كند و دست بسته محشور شود ، تا آن كه به #جهنّم درآيد، مگر اين كه توبه كند .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم پوشیدن لباس شهرت:
💐پوشیدن لباس شهرت چه برای مرد و چه برای زن بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. اگر چه به خاطر جنس لباس یا دوخت و طرح آن و یا رنگ، یا نحوه پوشیدن آن و یا ممزوجی از هر یک باشد.
📚امام خامنهای/احکام روابط/مسئله ۱۵۳
#لباس_شهرت
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز نوزدهم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓یک عزاداری مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
✅ در جواب باید عرض کنیم عزاداری دو حیث دارد: یک حیث محتوایی است و مطالبی که گفته میشود؛ یک حیث قالب و شیوه عزاداری است؛ از نظر محتوا آنچه که گفته میشود نباید مطالب حرام و خلاف شرع باشد، یعنی دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن مذهب نباشد، موجب تنقیص مقام معصومین علیهمالسلام نباشد و همچنین موجب پایین آمدن مقام خود مومنین و عزاداران هم نباشد؛ یعنی از نظر محتوا مطالب مستند باشد؛ خلاف عقاید مکتب اهلبیت علیهمالسلام نباشد، خلاف مرام اهلبیت علیهمالسلام نباشد؛
(اما) نسبت به شیوه عزاداری، اولاً همراه با کار حرام نباشد مثل موسیقی حرام و امثال اینها، و (ثانیاً) موجب وهن مذهب هم نباشد، یعنی کاری نکنند که سوژه به دست دشمنان بیفتد و با این شیوه عزاداری که داریم، آنها علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و پیروان مکتب اهلبیت، تبلیغ سوء داشته باشند؛ اجمالا این را میتوانیم ویژگیهای عزاداری مناسب مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام برشماریم.
📚منبع: khamenei.ir
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱
#احکـ📚ــام نمــ📿ــاز جماعتـــ👥
💢 فراموش کردن تشهد در جماعت ☹️
┘◄ پرسش :
❓اگر در رکعت دوم به نماز جماعت ملحق شویم اما در رکعت سوم امام که رکعت دوم ماست فراموش کنیم تشهد را به جا آوریم و همراه امام برای رکعت بعد بلند شویم، بعد از نماز وظیفه ما چیست؟
✅ پاسخ :
✍ اگر قبل از رکوع رکعت بعد (رکعت سوم) متوجه شوید، باید بنشینید و تشهد را بخوانید و نماز را ادامه دهید و اگر بعد از رکوع یا در رکعت بعد به یاد بیاورید، باید بعد از سلام دو سجدۀ سهو انجام دهید، اما بنابر احتیاط واجب، باید قبل از سجدۀ سهو ابتدا تشهد فراموش شده را بخوانید.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱
#احکـ📚ــام نمــ📿ــاز
┘◄ پرسش :
❓اگر در حال خواندن «حمد و سوره» به نمازگزار تنه بزنند و او بیاختیار قدری حرکت کند، نمازش چه حکمی دارد؟
☑️ پاسخ:
✍ اگر از حال نمازگزار خارج نشود، نمازش باطل نیست؛ ولی ذکری را که در حال حرکت خوانده است، باید دوباره در حال آرامش بدن تکرار کند.
🖇 برای مثال:
✍ اگر به گونهای حرکت کند که پشت به قبله شود یا به پشت به زمین بیفتد، نمازش باطل میشود.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱
#احکـ📚ــام نمــ📿ــازجماعتـــ👥
💢 اقتدا به امام جماعت در تشهد آخر نماز 🧐
┘◄ مساله :
✍ اگر زمانی به جماعت برسد که امام مشغول خواندن تشهد رکعت آخر نماز است، چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد، باید نیت کند و پس از تکبیرة الاحرام بنشیند و تشهد نماز را با امام بخواند ولی سلام نگوید و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید، بعد بایستد و نماز را ادامه بدهد؛ یعنی حمد و سوره را بخواند و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند.
◀️ این عمل مختص تشهد آخر نماز جماعت و برای درک ثواب جماعت است و نمی توان آن را در تشهد رکعت دوم نمازهای سه رکعتی و چهار رکعتی انجام داد.
📚 منبع:
رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله ۷۵۰
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام:
سلام خوب هستید
من دو دختر دارم یکی ۱۵ ساله ویکی ۵ ساله
اگر حساب بانکی باز کنم و مقداری پول ماهیانه بریزم به حسابشون که بعدا در خرید جهیزیه از اون پول استفاده کنم
یا هدیه ای باشه از جانب من به دو دخترم آیا خمس بهش تعلق میگیره؟
✅ پاسخ
سؤال:آیا پس از گذشت سال، به پول کسب که براى تهیه جهیزیه ذخیره شده - به گونهاى که قادر به تهیه آن یک جا نیستیم - خمس تعلق مىگیرد؟
جواب: حضرات آیات عظام امام، تبریزى، صافى، سیستانى، مکارم و وحید: آرى، خمس دارد.
حضرت آیت الله نورى: خمس ندارد.
حضرت آیت الله فاضل و حضرت آیت الله بهجت : چنانچه پسانداز کوتاه مدت (مثلًا تا سه سال) باشد، خمس ندارد.
حضرت آیت الله خامنهاى: اگر براى تهیه جهیزیه در آینده نزدیک (مثلًا تا دو سه ماه پس از سال خمسى) پسانداز شده باشد و با پرداخت خمس آن نتواند آنها را تهیه کند، خمس ندارد.
و در مورد هدیه:
آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: هديه، خمس ندارد.
آيات عظام بهجت، فاضل و مكارم: چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بنابر احتياط واجب، بايد خمس آن را بدهد.
آيات عظام تبريزى و وحيد: چنانچه مقدار آن زياد و قابل توجه باشد و از مخارج سال زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد.
آيات عظام سيستانى و صافى: چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، خمس دارد.
#خمس
#خمس_جهیزیه
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓ متن پیام
سلام خسته نباشید
اگر پولی به مبلغ 150 میلیون به شخصی بدهیم اون شخص به گفته خودش ماهی 15 میلیون بابت سود به ما بدهد حکمش چیست درضمن خمس پول رو هم بدهم
✅ پاسخ
کسی که پولی را به شخص مقابل برای تجارت و خرید و فروش داده و می خواهد در مقابلش سودی را بگیرد، حتما باید تحت عناوین معاملات شرعی باشد که به آن عقود شرعیه می گویند
عقود شرعی مانند شرکت، مضاربه'قرض و...
اما شما چون میخواهید شرط بگذارید وسود مشخص بگیرید بهترین راه وکالت است
وکالت
اما قراردادی که راحت است و دست انسان را باز می کند، قرارداد «وکالت» است که در بانک ها هم مرسوم است.
یعنی پول را به شخصی می دهید و آن شخص وکیل شما می شود و به جای شما کاری را انجام می دهد که ممکن است تولیدی باشد و ممکن است تجارت باشد؛ فرقی نمی کند؛ یعنی از طرف شما و به وکالت از شما کارهای اقتصادی انجام می دهد و سودی که از آن کارها به دست می آید، به شما تعلق می گیرد؛ مثلا باهم قرار می گذارید که ۷۰ درصد از سود برای شما باشد و ۳۰ درصد باقیمانده آن به او تعلق بگیرد.
برخی اینجور می گویند که ما می خواهیم سقف قطعی برای سود داشته باشیم؛ مثلا اگر ۱۰ میلیون پول داده ایم، باید به من ماهی ۵۰۰ هزار تومان به من بدهد؛ این کار در یک صورت مشکل نخواهد داشت و آن اینکه شخصی که وکیل شما برای خرید و فروش شده است، فعلا علی الحساب از جیب خود ماهی ۵۰۰ تومان به شما بدهد، بعد که قرارداد تان تمام شد (قرارداد باید زمان خاص داشته باشد مثلا یک ساله) در پایان می توانید باهم مصالحه کنید؛ یعنی بفرمایید آن درصد سود که در قرارداد بود، اگر بیشتر از آن به من دادی، شما بنده را حلال کن و اگر کمتر از آن به من دادی، بنده شما را حلال می کنم و در این صورت مصالحه صورت می گیرد و مشکل شرعی نداشته و مانعی ندارد.
#وکالت
#سود
⚜️ @Ahkaam ⚜️