هنگام لمس بدن میت در چه صورت باید غسل کرد ؟ استاد بیگی افین.mp3
745.3K
🌷هنگام لمس بدن میت در چه صورت باید غسل کرد ؟
🌷پاسخ توسط استاد بیگی افین
⚜ @Ahkaam ⚜
🌼مطابق نظر آيت الله مکارم شیرازی حفظه الله
❓من در منزل معمولا با لباس آستین کوتاه و دامن (بدون شلوار و روسرى) به همراه چادر نماز مىخوانم؛ ولى دو مطلب برایم موجب سؤال شده است، از شما ممنون خواهم شد اگر جواب آن را بفرمائید :
الف) به هنگام رکوع قسمتى از ساق پا، و به هنگام سجده قسمتى از ساق دستم نمایان مىشود، چه حکمى دارد؟
ب) گاهى از اوقات که مىخواهم چادرم را مرتّب کنم، قسمتى از بدنم که باید پوشیده باشد آشکار مىشود، آیا این موارد جزئى نیز براى نماز اشکال دارد؟
☘️جواب : آرى ظاهر شدن ساق دست یا ساق پا و مانند آن اشکال دارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌼مطابق نظر آيت الله خامنه اي حفظه الله
❓برخی از خانواده ها دختران خود را که هنوز مکلف نشده اند با وضع نامناسب پوشش در انظار می فرستند! هنگامی که تذکر داده می شود می گویند هنوز به سنتکلیف نرسیده است؟
آیا داشتن پوشش مناسب اسلامی تنها برای مکلفین است و خانواده ها در این امور وظیفه ای ندارند؟
☘️پاسخ: در صورتی که به تکلیف نرسیده باشد نسبت به مراعات حجاب وظيفهاى ندارد. ولى والدین او نبايد لباسی به او بپوشانند که موجب تحریک شهوت شود و مفسدهانگيز باشد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌼مطابق نظر آيت الله خامنه اي حفظه الله
❓آیا دختربچهها را قبل از رسیدن به سن بلوغ باید ملزم به رعایت حجاب کرد؟
☘️کودک قبل از سن بلوغ تکلیف ندارد، ولی از نظر تربیتی اگر در معرض نگاه نامحرم است، باید تا حدودی حجاب را رعایت کند. این کار وظیفهی پدر و مادر یا سرپرست کودک است. اما زمانی این کار واجب است که رعایت نکردن حجاب برای کودک مفسده داشته باشد یا در معرض نگاه حرام قرار گیرد یا خوف این باشد که اگر الان حجاب را رعایت نکند در آینده بیحجاب بار میآید و حجاب را مراعات نمیکند؛ در این صورت حجاب لازم است و در غیر این صورت خیر.
⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت اول
⚜ @Ahkaam ⚜
❓سلام؛ اگر کسی روزه گرفتن برایش ضرر دارد و نباید روزه بگیرد، ولی خود از این ضرر آگاهی نداشته باشد و با این حال روزه نگیرد، چه حکمی دارد؟ آیا قضا و کفاره هم دارد؟
🌼در فرض سؤال، چنانچه تا قبل از رمضان سال بعد، بیماریاش بهبود یابد، لازم است، روزهها را قضا نماید، ولی کفّاره لازم نیست. البته اگر تجرّی بر گناه را گناه بدانیم، باید از این رفتار خود از خداوند طلب بخشش نماید.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر شخصی عمداً در ماه رمضان نیت روزه نکند یا بگوید نمیخواهم روزه بگیرم، هر چند مبطلی انجام ندهد و با این نیت وارد روز بعد شود حکم چیست؟
☘️یک از شرایط صحت روزه، داشتن نیت آن است، پس کسی که نیت روزه نداشته باشد، روزهاش صحیح نیست و اگر مربوط به ماه رمضان است، باید قضای آن را بجا آورد. همچنین اگر مبطل دیگری مانند خوردن و آشامیدن انجام دهد، غیر از قضا، کفاره افطار عمدی نیز بر وی واجب میشود.
⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت دوم
⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت سوم
⚜ @Ahkaam ⚜
نماز در شراکت.mp3
3.79M
نماز در ملک مشترک - حاج شیخ احمد مجتهدی ره
#احکام
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅مسأله ۱۶۹۸ اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگیرد مانعی ندارد. ولی اگر وقت قضای رمضان آخر تنگ باشد (۱)، مثلًا پنج روز از رمضان آخر (۲) قضا داشته باشد و پنج روز هم به رمضان مانده باشد باید اول، قضای رمضان آخر را بگیرد (۳).
👇👇👇👇👇👇
(۱) (مکارم:) باید بنا بر احتیاط اوّل قضای رمضان آخر را بگیرد.
(۲) (بهجت:) از رمضان گذشته..
(۳) (زنجانی:) ولی اگر قضای ماه رمضانهای قبل را بگیرد معصیت کرده ولی روزه اش صحیح است.
(اراکی، فاضل:) احتیاط واجب آن است که اوّل، قضای رمضان آخر را بگیرد.
(گلپایگانی، صافی، نوری:) احتیاط مستحب آن است که اوّل، قضای رمضان آخر را بگیرد.
(خوئی، تبریزی، سیستانی:) بهتر آن است که اوّل، قضای رمضان آخر را بگیرد.
⚜ @Ahkaam ⚜
✅مسأله ۱۶۹۹ اگر قضای روزه چند رمضان بر او واجب باشد (۱) و در نیت معین نکند (۲) روزه ای را که می گیرد قضای کدام رمضان است، قضای سال اول حساب می شود (۳).
👇👇👇👇👇👇👇
این مسأله در رساله آیات عظام: مکارم و بهجت نیست
(۱) (گلپایگانی:) که تأخیر یکی کفاره دارد و تأخیر دیگری ندارد باید در نیت معین کند روزه ای را که می گیرد قضای کدام رمضان است.
(۲) (صافی:) که قضای سال آخری است، قضای آن سال حساب نمی شود و کفاره تأخیر آن از او ساقط نمی گردد.
(۳) (خوئی، تبریزی، زنجانی:) قضای سال آخری حساب نمی شود. (زنجانی: بلکه از سالهای قبل حساب می شود.) (سیستانی:) قضای آخرین سال حساب نمی شود که کفاره تأخیر از او ساقط شود.
👇👇👇👇👇👇
مطابق نظر آيت الله خامنه اي
اگر از چند ماه رمضان روزهی قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگیرد مانع ندارد، ولی اگر وقت قضای آخرین ماه رمضان تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، در این صورت احتیاط (واجب) آن است که قضای رمضان آخر را بگیرد.
⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت اول
⚜ @Ahkaam ⚜
وضو شرط نمازهای مستحبی.mp3
1.29M
وضو شرط نمازهای مستحبی - حاج شیخ احمد مجتهدی ره
#احکام
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅مسأله ۱۶۹۷ اگر برای عذری چند روز روزه نگیرد و بعد شک کند که چه وقت عذر او بر طرف شده می تواند مقدار کمتر را که احتمال می دهد روزه نگرفته قضا نماید (۱)، مثلًا کسی که پیش از ماه رمضان مسافرت کرده و نمی داند پنجم رمضان از سفر برگشته یا ششم (۲)، می تواند پنج روز روزه بگیرد و نیز کسی هم که نمی داند چه وقت عذر برایش پیدا شده، می تواند مقدار کمتر را قضا نماید، مثلًا اگر در آخرهای ماه رمضان مسافرت کند و بعد از رمضان برگردد و نداند که بیست و پنجم رمضان مسافرت کرده، یا بیست و ششم، می تواند مقدار کمتر یعنی پنج روز را قضا کند.
👇👇👇👇👇👇👇
این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست
(۱) (گلپایگانی، خوئی، صافی، تبریزی، سیستانی:) واجب نیست مقدار بیشتری را که احتمال می دهد روزه نگرفته قضا نماید..
(زنجانی:) بنا بر احتیاط واجب باید مقدار بیشتری را که احتمال می دهد روزه نگرفته قضا نماید مثلًا کسی که پیش از ماه رمضان مسافرت کرده و نمی داند عصر پنجم ماه رمضان از سفر برگشته یا عصر ششم، به احتیاط واجب باید شش روز روزه بگیرد، ولی کسی که نمی داند چه وقت عذر برایش پیدا شده، می تواند مقدار کمتر را قضا نماید؛ مثلا اگر در آخرهای ماه رمضان مسافرت کند و بعد از ماه رمضان برگردد و نداند که شب بیست و پنجم ماه رمضان مسافرت کرده، یا شب بیست و ششم، می تواند مقدار کمتر را یعنی پنج روز (با فرض کامل بودن ماه) قضا کند، اگر چه احتیاط مستحب آن است که مقدار بیشتر؛ یعنی شش روز، را قضا نماید.
(۲) (خوئی، گلپایگانی، سیستانی، تبریزی، صافی:) و یا این که مثلًا در اواخر ماه رمضان مسافرت کرده و بعد از رمضان برگشته و نمی داند که بیست و پنجم رمضان مسافرت کرده یا بیست و ششم، در هر دو صورت می تواند مقدار کمتر یعنی پنج روز را قضا کند اگر چه احتیاط مستحب آن است که مقدار بیشتر یعنی شش روز را قضا نماید.
(مکارم:) مسأله روزه هایی که به خاطر مسافرت یا بیماری و مانند آن ترک شده باید قضا کند، اما اگر نداند تعداد روزه های فوت شده چه اندازه بوده، کافی است مقداری که یقین دارد قضا کند و اضافه بر آن واجب نیست هر چند احتیاط مستحب است.
(فاضل:) مسأله اگر در تعداد روزهایی که نگرفته و باید قضا کند شک دارد باید به مقداری که یقین دارد روزه نگرفته قضا کند. مثلًا اگر شک کند که پنج روزه قضا بر عهده اوست یا هفت روزه باید پنج روز را قضا کند. بلی اگر زمان حدوث عذر را می داند ولی نمی داند چند روز طول کشیده است مثلًا می داند روز بیستم ماه بیمار شده یا به سفر رفته و نمی داند تا بیست و پنجم ماه ادامه داشته یا تا بیست و هفتم به احتیاط واجب باید حداکثر را قضا کند.
⚜ @Ahkaam ⚜