eitaa logo
حکمش چیه؟
103.9هزار دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
148 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت دوم ⚜ @Ahkaam ⚜
مسافر13.mp3
1.64M
مسافر13 - حاج شیخ احمد مجتهدی ره #احکام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌸اقتدا در رکعت سوم و چهارم ⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت سوم ⚜ @Ahkaam ⚜
نماز در شراکت.mp3
3.79M
نماز در ملک مشترک - حاج شیخ احمد مجتهدی ره #احکام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅مسأله ۱۶۹۸ اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگیرد مانعی ندارد. ولی اگر وقت قضای رمضان آخر تنگ باشد (۱)، مثلًا پنج روز از رمضان آخر (۲) قضا داشته باشد و پنج روز هم به رمضان مانده باشد باید اول، قضای رمضان آخر را بگیرد (۳). 👇👇👇👇👇👇 (۱) (مکارم:) باید بنا بر احتیاط اوّل قضای رمضان آخر را بگیرد. (۲) (بهجت:) از رمضان گذشته.. (۳) (زنجانی:) ولی اگر قضای ماه رمضانهای قبل را بگیرد معصیت کرده ولی روزه اش صحیح است. (اراکی، فاضل:) احتیاط واجب آن است که اوّل، قضای رمضان آخر را بگیرد. (گلپایگانی، صافی، نوری:) احتیاط مستحب آن است که اوّل، قضای رمضان آخر را بگیرد. (خوئی، تبریزی، سیستانی:) بهتر آن است که اوّل، قضای رمضان آخر را بگیرد. ⚜ @Ahkaam
🌸جواب سلام ⚜ @Ahkaam ⚜
✅مسأله ۱۶۹۹ اگر قضای روزه چند رمضان بر او واجب باشد (۱) و در نیت معین نکند (۲) روزه ای را که می گیرد قضای کدام رمضان است، قضای سال اول حساب می شود (۳). 👇👇👇👇👇👇👇 این مسأله در رساله آیات عظام: مکارم و بهجت نیست (۱) (گلپایگانی:) که تأخیر یکی کفاره دارد و تأخیر دیگری ندارد باید در نیت معین کند روزه ای را که می گیرد قضای کدام رمضان است. (۲) (صافی:) که قضای سال آخری است، قضای آن سال حساب نمی شود و کفاره تأخیر آن از او ساقط نمی گردد. (۳) (خوئی، تبریزی، زنجانی:) قضای سال آخری حساب نمی شود. (زنجانی: بلکه از سالهای قبل حساب می شود.) (سیستانی:) قضای آخرین سال حساب نمی شود که کفاره تأخیر از او ساقط شود. 👇👇👇👇👇👇 مطابق نظر آيت الله خامنه اي اگر از چند ماه رمضان روزه‌ی قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگیرد مانع ندارد، ولی اگر وقت قضای آخرین ماه رمضان تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، در این صورت احتیاط (واجب) آن است که قضای رمضان آخر را بگیرد. ⚜ @Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت اول ⚜ @Ahkaam ⚜
وضو شرط نمازهای مستحبی.mp3
1.29M
وضو شرط نمازهای مستحبی - حاج شیخ احمد مجتهدی ره #احکام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅مسأله ۱۶۹۷ اگر برای عذری چند روز روزه نگیرد و بعد شک کند که چه وقت عذر او بر طرف شده می تواند مقدار کمتر را که احتمال می دهد روزه نگرفته قضا نماید (۱)، مثلًا کسی که پیش از ماه رمضان مسافرت کرده و نمی داند پنجم رمضان از سفر برگشته یا ششم (۲)، می تواند پنج روز روزه بگیرد و نیز کسی هم که نمی داند چه وقت عذر برایش پیدا شده، می تواند مقدار کمتر را قضا نماید، مثلًا اگر در آخرهای ماه رمضان مسافرت کند و بعد از رمضان برگردد و نداند که بیست و پنجم رمضان مسافرت کرده، یا بیست و ششم، می تواند مقدار کمتر یعنی پنج روز را قضا کند. 👇👇👇👇👇👇👇 این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست (۱) (گلپایگانی، خوئی، صافی، تبریزی، سیستانی:) واجب نیست مقدار بیشتری را که احتمال می دهد روزه نگرفته قضا نماید.. (زنجانی:) بنا بر احتیاط واجب باید مقدار بیشتری را که احتمال می دهد روزه نگرفته قضا نماید مثلًا کسی که پیش از ماه رمضان مسافرت کرده و نمی داند عصر پنجم ماه رمضان از سفر برگشته یا عصر ششم، به احتیاط واجب باید شش روز روزه بگیرد، ولی کسی که نمی داند چه وقت عذر برایش پیدا شده، می تواند مقدار کمتر را قضا نماید؛ مثلا اگر در آخرهای ماه رمضان مسافرت کند و بعد از ماه رمضان برگردد و نداند که شب بیست و پنجم ماه رمضان مسافرت کرده، یا شب بیست و ششم، می تواند مقدار کمتر را یعنی پنج روز (با فرض کامل بودن ماه) قضا کند، اگر چه احتیاط مستحب آن است که مقدار بیشتر؛ یعنی شش روز، را قضا نماید. (۲) (خوئی، گلپایگانی، سیستانی، تبریزی، صافی:) و یا این که مثلًا در اواخر ماه رمضان مسافرت کرده و بعد از رمضان برگشته و نمی داند که بیست و پنجم رمضان مسافرت کرده یا بیست و ششم، در هر دو صورت می تواند مقدار کمتر یعنی پنج روز را قضا کند اگر چه احتیاط مستحب آن است که مقدار بیشتر یعنی شش روز را قضا نماید. (مکارم:) مسأله روزه هایی که به خاطر مسافرت یا بیماری و مانند آن ترک شده باید قضا کند، اما اگر نداند تعداد روزه های فوت شده چه اندازه بوده، کافی است مقداری که یقین دارد قضا کند و اضافه بر آن واجب نیست هر چند احتیاط مستحب است. (فاضل:) مسأله اگر در تعداد روزهایی که نگرفته و باید قضا کند شک دارد باید به مقداری که یقین دارد روزه نگرفته قضا کند. مثلًا اگر شک کند که پنج روزه قضا بر عهده اوست یا هفت روزه باید پنج روز را قضا کند. بلی اگر زمان حدوث عذر را می داند ولی نمی داند چند روز طول کشیده است مثلًا می داند روز بیستم ماه بیمار شده یا به سفر رفته و نمی داند تا بیست و پنجم ماه ادامه داشته یا تا بیست و هفتم به احتیاط واجب باید حداکثر را قضا کند. ⚜ @Ahkaam
🌸آب کشیدن ⚜ @Ahkaam ⚜
🍃مطابق نظر آيت الله خامنه اي 👇👇👇👇👇👇👇 ✅کسی که چند روز از ماه رمضان را به خاطر عذری روزه نگرفته، و تعداد آن روزها را نمی‌داند، مثلاً نمی‌داند که آیا در روز بیست و پنجم ماه رمضان به سفر رفته تا روزه‌هایی که از او فوت شده مثلاً شش روز باشد یا در روز بیست و ششم رفته که پنج روز باشد می‌تواند مقدار کمتر را قضا کند و اما در صورتی که هنگام شروع عذر (مثلاً سفر) را می‌داند، مثلاً می‌داند که در روز پنجم ماه به سفر رفته ولی نمی‌داند که در شب دهم برگشته تا پنج روز فوت شده باشد یا شب یازدهم برگشته تا شش روز فوت شده باشد، در این صورت احتیاط (واجب) آن است که مقدار بیشتر را قضا کند. ⚜ @Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت دوم ⚜ @Ahkaam ⚜
وضوهای استحبابی.mp3
1.89M
وضو های استحبابی - حاج شیخ احمد مجتهدی ره #احکام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅مسأله ۱۵۵۹ اگر پیش از اذان صبح نیت کند و مست شود و در بین روز به هوش آید (۱) احتیاط واجب آن است که روزه آن روز را تمام کند و قضای آن را هم به جا آورد (۲). 👇👇👇👇👇👇👇👇 این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست (۱) (زنجانی:) در بین روز هوشیار شود.. (۲) (اراکی:) روزه آن روز باطل است و باید قضای آن را به جا آورد. (گلپایگانی، صافی:) احتیاطاً امساک کند و باید قضای آن را به جا آورد. (فاضل:) مسأله ۱۶۲۰ اگر بدون نیت روزه مست شود و در بین روز به هوش آید باید آن روز را روزه بگیرد و قضای آن را هم بگیرد ولی اگر بی هوش شود و در بین روز به هوش آید فقط قضای آن را بگیرد. ⚜ @Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸بی توجهی به خطبه ها ⚜ @Ahkaam ⚜
✅مسأله ۱۶۹۶ روزه ای که از انسان به واسطه مستی فوت شده، باید قضا نماید (۱) اگر چه چیزی را که به واسطه آن مست شده، برای معالجه خورده باشد (۲)، بلکه اگر نیت روزه کرده و مست شده (۳) و در حال مستی روزه را ادامه داده تا از مستی خارج شده باشد (۴) بنا بر احتیاط واجب باید روزه آن روز را تمام کند و بعداً قضا نماید. (۱) (فاضل:) [و] فرق نمی کند که آن چیزی را که به واسطه آن مست شده برای معالجه خورده باشد، یا این که بدون دلیل خورده باشد. (مکارم:) هر چند ماده مست کننده را از روی اشتباه و یا برای معالجه خورده باشد، بلکه اگر نیت روزه را قبلًا کرده بعد در حال مستی روزه را تمام کند بنا بر احتیاط واجب باید قضا نماید. (۲) (آیات عظام:) بقیه مسأله ذکر نشده. (۳) (نوری:) اگر در اثناء روز از مستی بیرون آید بنا بر احتیاط واجب باید روزه را تمام و نیز قضا نماید و اگر در حال مستی روزه را تمام کرده باشد قضا نماید. (۴) (اراکی:) باید قضا نماید. ⚜ @Ahkaam
حضرت آیت الله خامنه ای مدضله العالی: در پاسخ به این سؤال که اگر پیش از ظهر اعلام کردند که امروز اول ماه رمضان است؛ تکلیف روزه آن روز چه مى‌شود؟ فرموده‌اند: اگر مبطلات روزه را مرتکب نشده، بنابر احتیاط واجب باید نیت روزه کند و روزه بگیرد و بعداً نیز آن روز را قضا کند و اگر یکى از آن‌ها را مرتکب شده، روزه او باطل است؛ ولى (به احترام ماه رمضان) باید تا اذان مغرب از کارى که روزه را باطل مى‌کند، خوددارى نموده و بعد از ماه رمضان آن روز را قضا کند. ⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت سوم ⚜ @Ahkaam ⚜
غیبت کردن.mp3
3.29M
غیبت کردن - حاج شیخ احمد مجتهدی ره #احکام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸خشک بودن اعضای وضو ⚜ @Ahkaam ⚜