🍃مسأله ۱۶۷۵ اگر عمداً روزه خود را باطل کند و بعد عذری مانند حیض یا نفاس یا مرض برای او پیدا شود، کفاره بر او واجب نیست (۱).
🔹این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست
🔹(۱) (خوئی:) احتیاط واجب این است که کفاره را بدهد.
🔹(اراکی، صافی:) بنا بر احتیاط کفاره بر او واجب می شود.
🔹(تبریزی:) احتیاط این است که کفاره را بدهد. و بعید نیست که در این صورت کفاره واجب نباشد.
🔹(سیستانی:) احتیاط مستحب این است که کفاره را بدهد مخصوصاً اگر به وسیله ای مانند دارو، حیض یا مرضی را بوجود بیاورد.
📚توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید
⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت ششم
⚜ @Ahkaam ⚜
1_61093536.mp3
3.89M
شش چیزی که باید با وضو باشه - حاج شیخ احمد مجتهدی ره
#احکام
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🍃مسأله ۱۶۷۴ کسی که عمداً روزه خود را باطل کرده (۱) اگر بعد از ظهر مسافرت کند، یا پیش از ظهر برای فرار از کفاره سفر نماید (۲)، کفاره از او ساقط نمی شود بلکه اگر قبل از ظهر مسافرتی برای او پیش آمد کند (۳)، بنا بر احتیاط کفاره بر او واجب است.
🍃(۱) (بهجت:) اگر برای فرار از کفاره به سفر برود اگر چه پیش از ظهر باشد کفاره از او ساقط نمی شود.
🍃(مکارم:) بعد به مسافرت برود، کفاره از او ساقط نمی شود.
🍃(۲) (اراکی:) بلکه اگر قبل از ظهر مسافرتی برای او پیش آمد کند، کفاره از او ساقط نمی شود. (۳) (خوئی، سیستانی، تبریزی:) نیز کفاره بر او واجب است.
🍃(زنجانی:) مسأله کسی که عمداً و بدون عذر روزه خود را باطل کرده، اگر بعد از ظهر مسافرت کند کفاره از او ساقط نمی شود هم چنین است اگر پیش از ظهر مسافرت کند و از شب در فکر سفر حتّی به نحو تردید نباشد، ولی اگر از شب در فکر سفر باشد و پیش از ظهر مسافرت کند، کفاره بر او واجب نیست؛ هر چند به جهت فرار از کفاره سفر نماید و احتیاط مستحب این است که در مسافرت پیش از ظهر هم کفاره بدهد.
⚜ @Ahkaam ⚜
شرایط وضو2.mp3
1.28M
شرایط وضو 2 - حاج شیخ احمد مجتهدی ره
#احکام
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅مسأله ۱۵۶۰ اگر پیش از اذان صبح نیت کند و بخوابد و بعد از مغرب بیدار شود، روزه اش صحیح است.
📚این مسأله در رساله آیات عظام: مکارم و بهجت نیست.
📚توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
📚مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي
کسی که یک یا چند روز بیهوش و در حال اغما بوده و روزهی واجب از او فوت شده، لازم نیست قضای روزه آن روزها را به جا آورد.
۲. کسی که به خاطر مستی، روزه از او فوت شده، مانند این که بر اثر مستی نیت روزه نکرده هر چند همه روز را امساک کرده باشد، قضای روزهیی که از او فوت شده واجب است.
۳. کسی که نیت روزه کرده ولی سپس مست شده و همه یا بخشی از روز را با حال مستی گذرانیده بنا به احتیاط (واجب) باید روزهی آن روز را قضا کند، مخصوصاً در مستیهای شدید که موجب زایل شدن عقل است.
توجه:
در این مسأله فرقی نیست میان این که صَرف مادهی سکرآور برای او حرام باشد یا به خاطر بیماری یا بیاطلاعی از موضوع، حلال بوده باشد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در چند صورت فقط قضای روزه بر انسان واجب است و کفاره واجب نیست:
1⃣اول: آن که روزه دار در روز ماه رمضان عمداً قی کند.
2⃣دوم: آن که در شب ماه رمضان جنب باشد و تا اذان صبح از خواب سوم بیدار نشود.
3⃣سوم: عملی که روزه را باطل می کند به جا نیاورد ولی نیت روزه نکند، یا ریا کند، یا قصد کند که روزه نباشد.
4⃣چهارم: آن که در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش کند و با حال جنابت یک روز یا چند روز روزه بگیرد.
❗️ادامه دارد...
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در چند صورت فقط قضای روزه بر انسان واجب است و کفاره واجب نیست:
5⃣پنجم: آن که در ماه رمضان بدون این که تحقیق کند صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده
و نیز اگر بعد از تحقیق با این که گمان دارد صبح شده، کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد بعد معلوم شود صبح بوده قضای آن روزه بر او واجب است
ولی اگر بعد از تحقیق گمان یا یقین کند که صبح نشده و چیزی بخورد و بعد معلوم شود صبح بوده قضا واجب نیست
بلکه اگر بعد از تحقیق شک کند که صبح شده یا نه و کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده، قضا واجب نیست.
❗️ادامه دارد...
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در چند صورت فقط قضای روزه بر انسان واجب است و کفاره واجب نیست:
6⃣ششم: آن که کسی بگوید صبح نشده و انسان به گفته او کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده است.
7⃣هفتم: آن که کسی بگوید صبح شده و انسان به گفته او یقین نکند، یا خیال کند شوخی می کند و کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده است.
8⃣هشتم: آن که به گفته کس دیگر که عادل باشد افطار کند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است.
9⃣نهم: آن که در هوای صاف به واسطه تاریکی یقین کند که مغرب شده و افطار کند بعد معلوم شود مغرب نبوده است ولی اگر در هوای ابر به گمان این که مغرب شده افطار کند، بعد معلوم شود مغرب نبوده، قضا لازم نیست.
🔟دهم: آن که برای خنک شدن، یا بی جهت مضمضه کند یعنی آب در دهان بگرداند و بی اختیار فرو رود، ولی اگر فراموش کند که روزه است و آب را فرو دهد، یا برای وضو مضمضه کند و بی اختیار فرو رود، قضا بر او واجب نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
🔹طبق نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی
❓چنانچه فردی قبل از اذان صبح نیت نماید و بعدا بیهوش شود و در اثناء روز به هوش آید، روزه ی او چه حکمی دارد؟
🍃پاسخ : اگر پیش از اذان صبح نیّت روزه کند و بعد بیهوش یا مست شود و در بین روز به هوش آید در حالى که هیچ کار خلافى به جا نیاورده، احتیاط واجب آن است روزه آن روز را تمام کند و قضاى آن را هم به جا آورد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓چنانچه روزه ی فرد به علّت مست شدن ترک شود، وظیفه ی او چیست؟
🍃پاسخ: هرگاه به واسطه مستى روزه او ترک شده، باید قضا کند؛ هرچند مادّه مست کننده را از روى اشتباه و یا براى معالجه خورده باشد. بلکه اگر نیّت روزه را قبلًا کرده، بعد در حال مستى روزه را تمام کند بنابر احتیاط واجب باید قضا نماید.
⚜ @Ahkaam ⚜