eitaa logo
حکمش چیه؟
101.4هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
151 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸کار بنده پرورش گل و گیاه در گلخانه می‌باشد و گاهی اوقات افرادی برای دفع آفات و پرورش بهتر گل‌های خانگی‌شان، آنها را به بنده می‌سپارند. حال سؤال اینجاست که من در مراحل پرورش در جهت رشد بهتر این گل‌ها ساقه‌های اضافی آنها را چیده و در ظرف دیگری قرار می‌دهم تا بعد از ایجاد شدن ریشه، آنها را در گلدان دیگری بکارم و استفاده شخصی کنم. از طرفی هم شاید این شاخه‌های چیده شده به درد مشتری نخورد و عملاً نتواند استفاده‌ای از آنها کند. آیا استفاده از این ساقه‌ها بدون اجازه صاحب گل یا گیاه صحیح است یا خیر؟ ☘️پاسخ رضایت مالکان گلها لازم است؛ ولی اگر عرفاً اطمینان به رضایت صاحب گل وجود داشته باشد، استفاده از آن مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اجازه صاحبان آنها لازم است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): بدون اجازه مالک جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در غالب موارد که اطمینان به رضایت یا اعراض صاحب گل وجود دارد، استفاده از آن مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که شاخه‌ها و ساقه‌ها، فایده‌ای داشته باشد، باید با رضایت صاحب آن استفاده شود. ⚜ @Ahkaam
☘️اگر حقی از شخصی که غیر مسلمان باشد ضایعه کرده باشیم با این‌که مسلمان نیست رد مظالم دارد؟ ☘️پاسخ چنانچه تضییع حق، مالی بوده و این امر مربوط به غیر مسلمانی باشد که اموالش محترم است (مانند اهل ذمه و کسانی که با مسلمانان پیمان و قرارداد بسته‌اند) و او در دسترس نباشد، باید از طرف وی رد مظالم داد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر حق مالی باشد باید آن‌را به صاحبش برگردانید. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): به «ادای حقوق مالی که بر گردن انسان است و امکان دسترسی به صاحبان آنها را ندارد»، رد مظالم گفته می‌شود که باید با اجازه حاکم شرع به فقیر داده شود. [و در این زمینه بین مسلمان و غیر آن، فرقی نیست]. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه محترم باشند نظیر کافر ذمی و یا معاهد پرداخت مظالم لازم است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که دسترسی به او به هیچ وجه نباشد، رد مظالم بدهید. ⚜ @Ahkaam
🌸حکم دزدی در بچگی چیست؟ ☘️پاسخ سرقت یکی از گناهانی است که هم موجب به عهده آمدن حق الناس شده و هم حق الله را به دنبال دارد؛ هم جنبه کیفری دارد و هم حقوقی و برای آن حد تعیین شده است. و اگر همه شرایط، موجود باشد، باید دست سارق (چهار انگشت دست راست) قطع شود. [1] اگر شخص نابالغی مرتکب سرقت شود، جنبه کیفری آن ساقط است؛ به دلیل این که یکی از شرایط تکلیف شرعی، رسیدن به بلوغ است، پس نه عقاب دنیوی(حد) متوجه او خواهد بود و نه عقاب اخروی.[2] اما از جنبه حق الناس، لازم است آن کالایی که به سرقت رفته، به صاحب آن برگردانده شود.[3] پس تا زمانی که سارق به بلوغ نرسیده و تکلیف متوجه او نشده، بر عهده ولی اوست که در صورت آگاه شدن از دزدی، مال را به صاحبش برگرداند، اما وقتی که سارق به سن بلوغ رسید، خودش مکلف است تا نسبت به برگرداندن مال اقدام کند. با این وجود، اگر در زمانی که شخص سارق قصد دارد تا مال دزدیده شده را به صاحبش برگرداند، امکان دسترسی به صاحب مال و یا وارثان او وجود نداشته باشد، باید مال دزدی شده و یا مبلغ آن را به عنوان رد مظالم پرداخت کند. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا دزدی از دزد حرام است؟ مثلا اگر یک نفر را بشناسی که حق مردم را خورده و تو آن مال را از او بدزدی و به دست صاحبش برسانی، اشکال دارد؟ ☘️پاسخ بر اساس احکام اولیه فقهی – و نیز قانون متداول در جوامع بشری - اگر کسی مالش به سرقت رفته و دزد را بشناسد، لازم است برای پس گرفتن آن از طریق مراجع قانونی اقدام نماید، اما اگر پیگیری قانونی به سادگی قابل انجام نبوده و امکان تقاص داشته باشد، این کار بر او جایز است؛ یعنی می‌تواند مال خود را به شکلی از بین اموال سارق بردارد. اما اگر شرایطی وجود داشته باشد که صاحبان حق نتوانند نه از طریق محاکم دادرسی و نه از طریق تقاص به حق خود برسند، آیا مجاز است که فردی غیر از مالک، به سراغ غاصبان اموال رفته و بعد از بازپس‌گیری‌ آنها، اموال را به صاحبان حق برساند؟! در پاسخ باید گفت که چنین تلاشی در صورت رضایت مالکان و نیز در صورتی که نظم عمومی به خطر نیافتد، به خودی خود اشکالی ندارد، اما باید مراقب بود که خطر عرض و آبرو در میان است و همواره ممکن است خود فردی که واسطه در تقاص شده به جرم سرقت دستگیر و مجازات شود، زیرا دلیلی برای اثبات واقعیت نداشته و محاکم نیز موظفند بر اساس ظاهر حکم دهند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر بدون اجازه مالک این کار را انجام دهد، جایز نیست، گرچه اگر بر دارد واجب است به صاحبش برگرداند، مگر از صاحبش اذن بگیرد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): تصرف در آن مال به قصد اینکه به صاحبش رسانده شود فی حدّ نفسه اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه مشخص باشد که عین مال غیر بوده مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که مفسده‌ای نداشته باشد، مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸می‌دانم برای مقابله با پیشبرد حملات رسانه‌ای از سوی دشمنان می‌توان دست به خدعه و نیرنگ زد. اما محدوده‌ی این مقابله به مثل، چگونه است؟ آیا می‌توان برای شناسایی عوامل بیگانه، مخصوصاً در زمینه مسائل جنسی، تله‌هایی از جمله نشر محتوای مستهجن قرارداد تا افراد را شناسایی کرد؟ ☘️پاسخ اقدام در این زمینه تنها از سوی کسی جایز است که قانون به او اجازۀ آن کار را داده باشد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): موارد مختلف است و بسته به موضوع و هدف تغییر می‌یابد. باید توجه داشت امور غیر مشروع جز در فرض تزاحم با مصلحت اهم یا مساوی، جائز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): موارد مختلف است جواب کلی نمی‌شود داد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در این امور باید به ولی امر مسلمین مراجعه شود. ⚜ @Ahkaam
در 👇👇👇 ✅ 1. نافله صبح ✍ دو رکعت است و پیش از نماز صبح خوانده می شود. ✅ 2. نافله ظهر ✍چهار نماز دو رکعتی است و بعد از دخول وقت نماز، پيش از نماز ظهر خوانده مى‏شود. ✅ 3. نافله عصر ✍ چهار نماز دو رکعتی است و پیش از نماز عصر خوانده می شود. ✅ 4. نافله مغرب ✍ دو نماز دو رکعتی است و بعد از نماز مغرب خوانده می شود. ✅ 5. نافله عشا ✍ دو رکعت است و بعد از نماز عشاء ـ بنابر احتیاط واجب به صورت نشسته ـ خوانده می شود. ✅ 6. نماز شب ✍ یازده رکعت است، چهار نماز دو ركعتی به نيت نافله شب و دو ركعت به نيت نماز شفع و يك ركعت به نيت نماز وتر خوانده ميشود. ⁉️ نکته: 1- در روز جمعه، چهار رکعت بر شانزده ركعت نافله ظهر و عصر، اضافه مى‏شود، جايز است قبل از اذان ظهر، بیست رکعت با هم خوانده شود. 2- نماز نافله را ــ حتی برای غیرمعذور ــ می توان نشسته خواند، اما در اين صورت بهتر است هر دو رکعت یک رکعت حساب شود، مثلا برای نافلۀ صبح، دو نماز دو رکعتی نشسته خوانده شود. @Ahkaam
☑️سوال اگه کسی ندونه که چقدر روزه قضا داره و اینکه شک داشته باشه که کفاره روزه هاش رو پرداخت کرده یا نه چون خیلی مقید نبوده اما حالا که توبه کرده و میخواد جبران کنه حکمش چیه همین که استغار کنه کافیه ؟؟ رهبری ✅پاسخ کسی که نمی داند چه مقدار روزه قضا به گردن دارد، باید به حداقل احتمالی که می دهد روزه به گردن دارد، روزه های خود را قضا نماید و اگر شک داشته باشید کفاره خود را پرداخت کرده اید یا نه باید پرداخت نمایید و باید علاوه بر استغفار، قضای روزه همراه با دادن کفاره را بجا آورد. توضیح المسائل مراجع 16مرجع مسئله 1697 ⚜ @Ahkaam
🌸حیوانات من از درختان خانه همسایه استفاده کردند و او مبلغی را قیمت‌گذاری کرد. آیا قیمت‌گذاری در این گونه مسائل حلال است؟ ☘️پاسخ در این صورت باید خسارت احتمالی همسایه توسط صاحب حیوان جبران شود، البته برخی از فقها لزوم جبران خسارت را، مشروط به کوتاهی صاحب حیوان دانسته‌اند. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر خسارت مذکور مستند به کوتاهی شما باشد، به مقدار خسارت وارده ضامنید. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه حیوانات کسی موجب تخریب درختان گردد صاحب حیوان ضامن است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر لطمه‌ای به درختان زده‌اند، باید خسارت آن را بپردازد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورت ایجاد خسارت باید خسارت جبران شود. ⚜ @Ahkaam
🌸یک شخصی در خانه‌ای زندگی می‌کند که از برق دزدی (با دستکاری کنتور) استفاده می‌کنند و امر به معروف هم کرده است، ولی تأثیری نداشته، حال وظیفه‌ی این شخص که فرزند خانواده است در استفاده از برق چیست؟ ☘️پاسخ با این فرض که فرد مجبور به زندگی در چنین خانه‌ای است، باید مبلغ مقدار برقی که خود استفاده کرده است را به اداره برق بپردازد و اگر امکان آن نیست، مبلغ را به فقیر متدین صدقه دهد و اگر توانایی مالی برای پرداخت ندارد، به حداقل استفاده ضروری بسنده کرده و بهای آن را نیز در خاطر داشته باشد که به محض توانایی مالی، آن را بازپرداخت کند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): پول آن مقدار که خود استفاده کرده به اداره برق بدهد و اگر امکان دادن آن مبلغ به آن اداره نیست به فقیر متدین صدقه بدهد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): استفاده مذکور اشکال دارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): مادامی که مجبور هستید در آن خانه باشید، می‌توانید به مقدار ضرورت استفاده کنید و قیمت آن را به ذمه بگیرید که به هنگام توانایی بپردازید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در فرض سؤال اگر راهی وجود ندارد مبلغ مقداری که استفاده شده است باید به سازمان مربوطه پرداخت شود. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر شاخه‌های درخت همسایه وارد منزل شود، تکلیف چیست؟ آیا خوردن میوه‌های آن که وارد پشت بام و حیاط ما شده اشکالی دارد؟ ☘️پاسخ اگر ورود شاخه‌ها به منزل، موجب مزاحمت و سلب آسایش شده و فرد راضی به آن نیست، چنانچه برگرداندن شاخه‌ها به منزل همسایه ممکن است، تنها مى‌تواند شاخه‌ها را به طرف ملک او برگرداند، در غیر این صورت، به صاحب درخت اعلام کند، اگر اقدامی نکرد، با اجازه حاکم شرع (دادگاه) می‌تواند قسمت‌هایی که وارد خانه شده را قطع کند. در هر حال نمی‌توان بدون اجازه یا اطمینان به رضایت صاحب درخت، از میوه‌ها استفاده کرد. همچنین صاحب درخت نیز اجازه ندارد وارد حریم خانه همسایه‌اش شده و میوه‌ها را بچیند. البته در این‌گونه موارد بهترین کار، مصالحه بین دو طرف بوده و سزاوار است همسایگان در رعایت حقوق یکدیگر کوشا باشند. ⚜ @Ahkaam
🌸ﺍﮔﺮ کسی ﺑﺎ ﺑﺬﺭ ﻳﺎ ﺩﺍﻧﻪ غصبی گندم، ﻛﺸﺎﻭﺭﺯی ﻛﻨﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺯﺣﻤﺎﺕ ﻭ ﻫﺰﻳﻨﻪ‌ﻫﺎی ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﻪ‌ﻫﺎ ﻳﺎ ﺑﺬﺭﻫﺎ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﻨﻔﻌﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺁﻥ ﻣﺤﺼﻮﻻ‌ﺕ ﻭ ﻣﻨﻔﻌﺖ ﺁﻥ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻏﺎﺻﺐ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺻﺎﺣﺐ ﺩﺍﻧﻪ؟ ﻭ ﺁﻳﺎ ﻏﺎﺻﺐ ﻓﻘﻂ ﺩﺍﻧﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﺎﺣﺐ ﺩﺍﻧﻪ ﺑﺪﻫﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ باید کل منفعت کسب را به صاحب زمین تحویل دهد؟ ☘️پاسخ نظر مراجع تقلید در این زمینه متفاوت است؛ برخی تمام محصول را متلعق به مالک بذر دانسته و برخی آن را متعلق به کسی می‌دانند که آن را کاشته است، ولی او باید قیمت بذر را به نرخ روز به مالکش بدهد. بعضی نیز معتقدند مالک بذر مخیر است که قیمت بذر را مطالبه کند و محصول براى غاصب باشد و یا محصول را مطالبه کند و مزد زحمت او را بدهد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): مغصوب منه مخیر است قیمت دانه را مطالبه کند و محصول براى غاصب باشد یا محصول را مطالبه کند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): در فرضی که بذر غصبی باشد تمام محصول متلعق به مالک بذر می‌باشد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): زراعت متعلق به کسی است که آن را کاشته است ولی قیمت بذر را به نرخ روز باید به مالک آن بدهد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در فرض سوال؛ منفعت حاصل از بذر متعلق به صاحب بذر است. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر در شرکتی، قرارداد یک کارگر به صورت شفاهی تنظیم شده اما در پایان کار بر سر میزان ساعات و حق‌الزحمه اختلاف شود، آیا کارگر می‌تواند مقدار مورد ادعای خود را از اموال شرکت بردارد؟ ☘️پاسخ در این‌گونه اختلافات، موضوع باید صرفاً از طریق قانونی پی‌گیری شود. بله اگر به هیچ وجه امکان این امر فراهم نبود و فرد اطمینان به حقانیت ادعای خویش داشت، به عنوان تقاص، می‌تواند به مقدار حق شرعی خویش، از اموال کارفرما بردارد، مشروط بر اینکه این کار مفسده‌ای در پی نداشته باشد و بهتر است که در این زمینه از مجتهد جامع الشرایط اجازه بگیرد. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر نسبت به مقدار حق الزحمه اختلاف دارید تقاص جایز نیست و باید از طریق قانونی اقدام نمایید. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر راهی جز تقاص ندارید بنابر احتیاط مستحب از حاکم شرع اجازه بگیرید و به میزان طلبتان تقاص کنید. حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): از خصوص مورد سوال اطلاعی ندارم به طور کلی هر شخصی باید بر طبق قرار داد بین خود و اجیر خود عمل کرده و حق الزحمه شرعی او را پرداخت کند و چنانچه ظلماً و عدواناً پرداخت نکند و اجیر طریقی را هم برای گرفتن آن نداشته باشد می‌تواند به مقدار حق شرعی خود از مال کارفرمای خود تقاص کند و احتیاطاً این تقاص باید با اجازه مجتهد جامع شرائط فتوی باشد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): از جزییات مسأله اطلاعی نداریم ولی به صورت کلی لازم است مدعی برای اثبات به محاکم قضایی مراجعه کند و چنانچه امکان آن نباشد استیفای حق از باب تقاص بلامانع است. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا می‌توان بدون اجازه برای مدت کوتاهی وارد باغ شخصی بشویم ولی آسیبی به آن نرسانیم؟ آیا می‌توان وارد باغ‌ها و فضای سبز کنار جاده‌ها و ییلاق‌ها که حصار ندارد شویم؟ ☘️پاسخ اگر زمین یا باغ مالک داشته باشد، اطمینان به رضایت وی جهت ورود و تصرف در آنها، لازم است و البته ممکن است از عرف مناطق و باغداران بتوان به رضایت و یا عدم رضایت آنان پی برد. برخی از مراجع تقلید در این زمینه می‌گویند، اگر قرینه‌ای بر عدم رضایت مالک وجود نداشته باشد، ورود و تصرف اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): بدون رضایت مالک جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر حصار ندارد و قرینه‌ای بر عدم رضایت وجود نداشته باشد، جایز است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): 1. غصب است و جایز نیست. 2. در فرض سؤال یعنی کنار جاده‌ها و کنار مناطق ییلاقی اگر بدانید که صاحب آن راضی نیست هر گونه تصرفی در آن جایز نیست و الا اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): 1و2. در فرض سؤال بدون اجازه صاحب ملک جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال، بدون رضایت مالک، جائز نیست. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر فردی توان هک‌کردن و از بین‌بردن چند سایت که باعث گناه دیگران می‌شود را داشته باشد، جایز است این کار را انجام دهد؟ ☘️پاسخ اگر فعالیت سایت‌های مذکور، فقط ترویج مفاسد و امور خلاف شرع باشد و نصیحت و اخطار تاثیری نکند، لازم است هک شود، ولی بهتر است در این خصوص، مسئولان مربوطه در جریان قرار گیرند و در همین راستا، چنانچه اقدام فردی خلاف مقررات باشد، جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): تابع قوانین و مقررات مربوطه است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر امر اهم یا مساوی با حرمت تصرف بدون اذن در مال دیگری در بین باشد جایز است و گرنه جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر سایت ممحض در خلاف شرع باشد و نصیحت و اخطار تاثیری نکند لازم است هک شود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر خلاف مقررات باشد جایز نیست ولی می‌تواند آنها را به مسئولین مربوطه اطلاع دهد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): به مقتضای قوانین نظام اسلامی عمل شود. ⚜ @Ahkaam
✅ حکم پوشیدن طلا و... برای مرد 👇 س 1073. با توجه به هجوم مستمر فرهنگ غربى که در تضاد با اخلاق اسلامى است، و رواج بعضى از عادت هاى غيراسلامى، مثل به گردن آويختن صليب طلايى توسط بعضى از مردان، و يا استفاده بعضى از زنان از مانتو با رنگ هاى زننده، و يا استفاده بعضى از مردان و زنان، از زيورآلات و عينک هاى تيره و ساعت هايى که جلب نظر مى کند و استفاده از آن ها نزد عرف مردم قبيح است، و عده اى از آن ها حتى بعد از امر به معروف و نهى از منکر هم اصرار بر کار خود دارند، اميدواريم حضرت عالى روشى را که بايد در برابر اين افراد در پيش گرفت، بيان فرماييد. مقلد معظم هستم. ج. پوشيدن طلا يا آويختن آن به گردن بر مردان مطلقاً حرام است، و پوشيدن لباس هايى که از نظر دوخت يا رنگ يا غير آن تقليد و ترويج فرهنگ مهاجمِ غير مسلمانان در نظر عرف محسوب مى شود، جايز نيست. همچنين استفاده از زيورآلاتى که استعمال آن تقليد از فرهنگ تهاجمى دشمنان اسلام و مسلمين محسوب شود، جايز نيست، و بر ديگران واجب است که در برابر اين گونه مظاهر فرهنگى تقليدى از بيگانگان مبادرت به نهى از منکر زبانى کنند. ⚜ @Ahkaam
❓پرسش وجود لاک ناخنِ پا برای وضو چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ اگر یکی از ناخن های پا(غیر از ناخن انگشت کوچک) تمیز باشد و مسح پا روی آن انجام شود، وضو اشکال ندارد ولی برای غسل باید همه ناخن ها را تمیز نمایید. ⚜ @Ahkaam
🌸سوال: در چه صورتی حکم می‏شود که رطوبت خارج شده از مرد منی است؟مقلد مقام معظم رهبری هستم. 🌴پاسخ: اگر همراه با شهوت، جستن و سست شدن بدن باشد، حکم منی را دارد. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر زمینی غصبی بوده و غاصب، با مصالح ساختمانی که ملک خود اوست، ساختمانی بسازد و واحدهای آپارتمانی ساخته شده را بفروشد، آیا مشتریان، مالک واحدهای آپارتمانی خریداری شده می‌شوند؟ ☘️پاسخ خریداران، مالک واحدهای مذکور می‌شوند، ولی باید به شکلی رضایت مالک زمین را به دست آورند، در غیر این‌ صورت تصرف آنان در واحدها، جایز نیست. و برخی از فقها در فرض عدم رضایت مالک زمین، معامله را از اساس باطل شمرده‌‌ و خریدار را مالک واحد ندانسته‌اند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): مالک چهار دیواری می‌شوند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): مشتریان، مالک واحدهای مذکور می‌شوند ولی باید رضایت مالک زمین را به دست آورند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال باید رضایت مالک را جلب کنند در غیر این‌ صورت تصرف جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئویی جالب و دیدنی از وضو گرفتن آیت الله سید علی سیستانی با یک لیوان آب! میزان آب مصرفی برای وضو گرفتن را از یک مرجع دینی بزرگ بیاموزیم. ⚜ @Ahkaam
⭕️ پنج نکته درباره 💠 ۱. آبروی مسلمان هم چون او احترام ویژه دارد و دفاع از آبروی مسلمان است 💠 ۲. ترک مهمترین واجبات همچون رفتن به حج، امر به معروف و شکستن نماز برای حفظ آبرو است. 💠 ۳. حرمت بسیاری از گناهان کبیره برای جلوگیری از ریختن آبروی مسلمانان است. همچون سوءظن ، غیبت، تهمت افشاگری و .... و بیشترین شاهد در احکام فقهی، مربوط به مسائل و است. 💠 ۴. آبروریزی مسلمان به هر گونه ای که باشد است، چه با زبان، چه قلم، چه پیامک، چه فیلم و سی دی ، چه در مورد یا ها. 💠 ۵‌. اگر کسی آبروی مومن را ببرد علاوه بر باید طلب و جبران کند. ⚜ @Ahkaam
🌺هدیه ای ویژه به والدین در شب و روز جمعه/نمازی که والدین فوت شده آرزو می کنند زنده شوند و پای فرزندشان را ببوسند 💢کیفیت نماز  هدیه به والدین: ♦️هر کس این نماز را بخواند چنان چه پدر, مادر و عزیزان او زنده باشند مورد رحمت خداوند رحمان و رحیم قرار میگیرند. ♦️چنان چه والدین فوت کرده باشند مورد آمرزش خداوند کریم قرار می گیرند. ♦️این نماز چنان موجب شادی پدر و مادر می شود که آرزو میکنند زنده شوند و زانوی فرزند خوبشان را ببوسند. ♦️خواندن آن موجب گشایش درهای رحمت الهی می شود. -به خاطر سوره نوح آیه 28 هر مهمانی که وارد منزل می شود مورد لطف خدای منان قرار می گیرد. ♦️این نماز انسان را در افسرگی های بسیار شدیدی که بر اثر مصیبت های سنگین بوجود می آید آرامش می بخشد. 🌹بهتر است که این نماز در شب جمعه ترک نشود 🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷 طریقه خواندن نماز هدیه به والدین این نماز دو رکعت است: در رکعت اول : بعد از حمد به جای خواندن سوره ,10 مرتبه آیه 41 سوره ابراهیم خوانده می شود، یعنی آیه زیر: " رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ " پروردگارا، مرا و بر پدر و مادرم و همه مومنان را ببخشاى در روزى كه حساب برپا مى‏شود. در رکعت دوم: بعد از خواندن سوره حمد 10 مرتبه آیه 28 سوره نوح خوانده می شود، یعنی آیه زیر: " رَبِّ اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِمَن دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ " پروردگارا بر من و پدر و مادرم و هر مؤمنى كه در سرایم درآید و بر مردان و زنان با ایمان ببخشاى. پس از سلام نماز بدون تغییر حالت نماز , ده مرتبه آیه 24 سوره اسرا خوانده می شود: " رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّیَانِی صَغِیراً " پروردگارا: همچنان که پدر و مادر مرا به مهربانی از کودکی پرورش دادند. تو نیز در حق آنها مهربانی نموده و رحمت خود را شامل حالش بفرما. 📚مفاتیح ص ٤٠٩ 🌹🍃 ⚜ @Ahkaam
☝️📰 📰☝️ آیا بدون درآوردن انگشتر، النگو و ساعت، میتوان گرفت؟ ⚜ @Ahkaam
بنده دفتریار دفترخانه اسناد رسمی هستم که طی حکمی از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان نماینده اداره ثبت و معاون دفترخانه، در این سمَت مشغول شده‌ام. حال در مواردی بین بنده و سردفتر اختلافی پیش آمده است که باعث کدورت شخص سردفتر شده و چه بسا راضی به حضور من در آن دفترخانه نباشد. سؤال آن است که با توجه به اینکه سردفتر مالک ساختمان دفتر است، آیا استفاده از امکانات دفتر؛ مثل خوردن آب، وضو گرفتن، نماز خواندن در آنجا، چای خوردن و استفاده از قلم و کاغذ آنجا که لازمه‌ی کار است و....، اشکال دارد؟ و نمازم باطل است؟ پاسخ هر چند تصرف در ملک دیگران بدون اجازه مالک آن جایز نیست، ولی تا قرارداد شما با سردفتر پایان نیافته، تصرفات ضروری در طول ساعات کاری مصوب در آنجا اشکال ندارد، و در صورتی که رضایت ندارد، می‌توانید نمازتان را در خارج از وقت اداری در محلی دیگر بخوانید. شایان ذکر است، اگر طرف قرارداد شما سازمان یا اداره‌ای باشد، بستگی به قوانین آنجا دارد. پس اگر عمل شما طبق مقررات باشد حضور و تصرف شما مانعی نداشته و سردفتر اگر ناراضی است می‌تواند به سازمان مربوطه مراجعه نماید. ضمائم: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): به هرحال تصرف در ملک دیگران بدون اجازه مالک آن جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): تا قرارداد شما با او پایان نیافته اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر اجیرِ سازمان باشید، مفروض سؤال بستگی به قوانین و مقررات سازمان دارد که اگر عمل شما مخالف آنها نباشد حضور و تصرف شما مانعی ندارد و سردفتر اگر ناراضی است می‌تواند به سازمان مربوطه مراجعه نماید و اگر اجیر سردفتر هستید بستگی به نحوه قرارداد شما با سردفتر دارد که اگر عمل شما مخالف قرارداد نباشد و به وظایف خود به خوبی عمل می‌کنید باز هم حضور و تصرف شما مانعی ندارد ولی اگر سردفتر راضی نباشد باید صریحاً به شما بگوید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): تصرفات ضروری در طول ساعات کاری مصوب در آنجا مباح است ولی در صورتی که رضایت ندارد نمازتان را در خارج از وقت اداری در محل دیگر بخوانید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): در این امور به مقتضای قوانین عمل شود و در عین حال رضایت مالک نیز جلب شود. ⚜ @Ahkaam
🌸من مغازه‌ای را اجاره کردم. این مغازه دارای آب می‌باشد. آب هم مال صاحب ملک نمی‌باشد ولی چون این مغازه در زیر ساختمان واقع شده و فردی این مغازه را خریده ولی آب را نخریده و انشعاب آب در این مکان موجود می‌باشد صاحبان این موسسه هنوز در این مکان اسکان پیدا نکرده‌اند و خالی از سکنه می‌باشد. و کسی نیست که بخواهم هزینه آب مصرفی را به صاحب ملک پرداخت کنم. ولی نیازی مبرم به این آب دارم برای وضو و شستشو. چه کار باید بکنم. آیا می‌شود خمس آب را داد یا اینکه آب را استفاده کنم. تا زمانی که مالک اصلی پیدا بشود و به وی هزینه‌های آب استفاده شده را پرداخت کنم و اگر هم پیدا نشد چه کار کنم باید خمس آن پرداخت کنم؟ ☘️پاسخ تا یقین به رضایت مالک آب ندارید، نمی‌توانید از آن استفاده کنید و در صورت استفاده مرتکب غصب شده و وضو با آن باطل است، ضمن اینکه در مورد مذکور پرداخت خمس، مجوّز برای تصرف محسوب نمی‌شود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): تا یقین به رضایت مالک آب ندارید، نمی‌توانید از آن استفاده کنید و در مورد مذکور پرداخت خمس مجوّز برای تصرف محسوب نمی‌شود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): تصرف بدون رضایت مالک جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): باید از کسی که انشعاب را خریده اجازه بگیرید و در غیر این صورت غصب است و وضو با آن باطل است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): نمی‌توانید استفاده نمایید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): استفاده از آب موجب ضمان است و باید وجه آن را به صاحبش بدهد ولی اگر نداند صاحب آب نسبت به وضو یا غسل راضی است یا خیر؟ وضوی وی باطل است هر چند که بعداً صاحب آب راضی شود. ⚜ @Ahkaam
🌸سلام من دانش آموز سال آخر دبیرستان هستم که توانایی پرداخت شهریه کلاسهای کنکور مدرسه را نداشتم. به دلیل این که دانش آموز موفقی بودم مدیر مدرسه به من اجازه دادند که از کلاس‌ها بدون هزینه استفاده کنم کلاس‌ها با هزینه‌های بچه‌ها برپا شده آیا استفاده از کلاس‌ها برای من مشکلی شرعی دارد؟ در ضمن من به هیچ وجه نمی‌توانم با بچه‌ها موضوع را در میان بگذارم و رفتن یا نرفتن من به کلاس‌ها تأثیری در شهریه آنها و روند کلاس‌ها ندارد. ☘️پاسخ در صورتی که با اجازه مسئول مربوطه (که معمولاً مدیر مدرسه است) باشد، اشکال ندارد، مگر آنکه برایتان ثابت شود که مدیر از چنین اختیاری برخوردار نیست. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در صورتی که با اجازه مسئول مربوطه باشد اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه مدیر این اختیار را داشته باشد مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه مدیر چنین اختیاری را داشته است اشکالی ندارد و الا نمی‌توانید در کلاس‌ها حضور داشته باشید، مگر با رضایت پول دهندگان. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): به مقتضای قوانین عمل شود. ⚜ @Ahkaam