🌸اگر در شرکتی، قرارداد یک کارگر به صورت شفاهی تنظیم شده اما در پایان کار بر سر میزان ساعات و حقالزحمه اختلاف شود، آیا کارگر میتواند مقدار مورد ادعای خود را از اموال شرکت بردارد؟
☘️پاسخ
در اینگونه اختلافات، موضوع باید صرفاً از طریق قانونی پیگیری شود. بله اگر به هیچ وجه امکان این امر فراهم نبود و فرد اطمینان به حقانیت ادعای خویش داشت، به عنوان تقاص، میتواند به مقدار حق شرعی خویش، از اموال کارفرما بردارد، مشروط بر اینکه این کار مفسدهای در پی نداشته باشد و بهتر است که در این زمینه از مجتهد جامع الشرایط اجازه بگیرد.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر نسبت به مقدار حق الزحمه اختلاف دارید تقاص جایز نیست و باید از طریق قانونی اقدام نمایید.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر راهی جز تقاص ندارید بنابر احتیاط مستحب از حاکم شرع اجازه بگیرید و به میزان طلبتان تقاص کنید.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): از خصوص مورد سوال اطلاعی ندارم به طور کلی هر شخصی باید بر طبق قرار داد بین خود و اجیر خود عمل کرده و حق الزحمه شرعی او را پرداخت کند و چنانچه ظلماً و عدواناً پرداخت نکند و اجیر طریقی را هم برای گرفتن آن نداشته باشد میتواند به مقدار حق شرعی خود از مال کارفرمای خود تقاص کند و احتیاطاً این تقاص باید با اجازه مجتهد جامع شرائط فتوی باشد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): از جزییات مسأله اطلاعی نداریم ولی به صورت کلی لازم است مدعی برای اثبات به محاکم قضایی مراجعه کند و چنانچه امکان آن نباشد استیفای حق از باب تقاص بلامانع است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا میتوان بدون اجازه برای مدت کوتاهی وارد باغ شخصی بشویم ولی آسیبی به آن نرسانیم؟ آیا میتوان وارد باغها و فضای سبز کنار جادهها و ییلاقها که حصار ندارد شویم؟
☘️پاسخ
اگر زمین یا باغ مالک داشته باشد، اطمینان به رضایت وی جهت ورود و تصرف در آنها، لازم است و البته ممکن است از عرف مناطق و باغداران بتوان به رضایت و یا عدم رضایت آنان پی برد.
برخی از مراجع تقلید در این زمینه میگویند، اگر قرینهای بر عدم رضایت مالک وجود نداشته باشد، ورود و تصرف اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): بدون رضایت مالک جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر حصار ندارد و قرینهای بر عدم رضایت وجود نداشته باشد، جایز است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
1. غصب است و جایز نیست.
2. در فرض سؤال یعنی کنار جادهها و کنار مناطق ییلاقی اگر بدانید که صاحب آن راضی نیست هر گونه تصرفی در آن جایز نیست و الا اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): 1و2. در فرض سؤال بدون اجازه صاحب ملک جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال، بدون رضایت مالک، جائز نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر فردی توان هککردن و از بینبردن چند سایت که باعث گناه دیگران میشود را داشته باشد، جایز است این کار را انجام دهد؟
☘️پاسخ
اگر فعالیت سایتهای مذکور، فقط ترویج مفاسد و امور خلاف شرع باشد و نصیحت و اخطار تاثیری نکند، لازم است هک شود، ولی بهتر است در این خصوص، مسئولان مربوطه در جریان قرار گیرند و در همین راستا، چنانچه اقدام فردی خلاف مقررات باشد، جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): تابع قوانین و مقررات مربوطه است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر امر اهم یا مساوی با حرمت تصرف بدون اذن در مال دیگری در بین باشد جایز است و گرنه جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر سایت ممحض در خلاف شرع باشد و نصیحت و اخطار تاثیری نکند لازم است هک شود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر خلاف مقررات باشد جایز نیست ولی میتواند آنها را به مسئولین مربوطه اطلاع دهد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): به مقتضای قوانین نظام اسلامی عمل شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
✅ حکم #شرعی پوشیدن طلا و... برای مرد 👇
س 1073. با توجه به هجوم مستمر فرهنگ غربى که در تضاد با اخلاق اسلامى است، و رواج بعضى از عادت هاى غيراسلامى، مثل به گردن آويختن صليب طلايى توسط بعضى از مردان، و يا استفاده بعضى از زنان از مانتو با رنگ هاى زننده، و يا استفاده بعضى از مردان و زنان، از زيورآلات و عينک هاى تيره و ساعت هايى که جلب نظر مى کند و استفاده از آن ها نزد عرف مردم قبيح است، و عده اى از آن ها حتى بعد از امر به معروف و نهى از منکر هم اصرار بر کار خود دارند، اميدواريم حضرت عالى روشى را که بايد در برابر اين افراد در پيش گرفت، بيان فرماييد. مقلد #مقام معظم #رهبری هستم.
ج. پوشيدن طلا يا آويختن آن به گردن بر مردان مطلقاً حرام است، و پوشيدن لباس هايى که از نظر دوخت يا رنگ يا غير آن تقليد و ترويج فرهنگ مهاجمِ غير مسلمانان در نظر عرف محسوب مى شود، جايز نيست. همچنين استفاده از زيورآلاتى که استعمال آن تقليد از فرهنگ تهاجمى دشمنان اسلام و مسلمين محسوب شود، جايز نيست، و بر ديگران واجب است که در برابر اين گونه مظاهر فرهنگى تقليدى از بيگانگان مبادرت به نهى از منکر زبانى کنند.
⚜ @Ahkaam ⚜
﷽ #احکام_وضو
❓پرسش
وجود لاک ناخنِ پا برای وضو چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ
اگر یکی از ناخن های پا(غیر از ناخن انگشت کوچک) تمیز باشد و مسح پا روی آن انجام شود، وضو اشکال ندارد ولی برای غسل باید همه ناخن ها را تمیز نمایید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر زمینی غصبی بوده و غاصب، با مصالح ساختمانی که ملک خود اوست، ساختمانی بسازد و واحدهای آپارتمانی ساخته شده را بفروشد، آیا مشتریان، مالک واحدهای آپارتمانی خریداری شده میشوند؟
☘️پاسخ
خریداران، مالک واحدهای مذکور میشوند، ولی باید به شکلی رضایت مالک زمین را به دست آورند، در غیر این صورت تصرف آنان در واحدها، جایز نیست. و برخی از فقها در فرض عدم رضایت مالک زمین، معامله را از اساس باطل شمرده و خریدار را مالک واحد ندانستهاند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): مالک چهار دیواری میشوند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): مشتریان، مالک واحدهای مذکور میشوند ولی باید رضایت مالک زمین را به دست آورند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال باید رضایت مالک را جلب کنند در غیر این صورت تصرف جایز نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئویی جالب و دیدنی از وضو گرفتن آیت الله سید علی سیستانی با یک لیوان آب!
میزان آب مصرفی برای وضو گرفتن را از یک مرجع دینی بزرگ بیاموزیم.
⚜ @Ahkaam ⚜
⭕️ پنج نکته درباره #آبرو
💠 ۱. آبروی مسلمان هم چون #جان او احترام ویژه دارد و دفاع از آبروی مسلمان #واجب است
💠 ۲. ترک مهمترین واجبات همچون رفتن به حج، امر به معروف و شکستن نماز برای حفظ آبرو #جایز است.
💠 ۳. حرمت بسیاری از گناهان کبیره برای جلوگیری از ریختن آبروی مسلمانان است. همچون سوءظن ، غیبت، تهمت افشاگری و .... و بیشترین شاهد در احکام فقهی، مربوط به مسائل #عِرضی و #آبروی است.
💠 ۴. آبروریزی مسلمان به هر گونه ای که باشد #حرام است، چه با زبان، چه قلم، چه پیامک، چه فیلم و سی دی ، چه در مورد #بستگان یا #غریبه ها.
💠 ۵. اگر کسی آبروی مومن را ببرد علاوه بر #ندامت باید طلب #حلالیت و جبران کند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌺هدیه ای ویژه به والدین در شب و روز جمعه/نمازی که والدین فوت شده آرزو می کنند زنده شوند و پای فرزندشان را ببوسند
💢کیفیت نماز هدیه به والدین:
♦️هر کس این نماز را بخواند چنان چه پدر, مادر و عزیزان او زنده باشند مورد رحمت خداوند رحمان و رحیم قرار میگیرند.
♦️چنان چه والدین فوت کرده باشند مورد آمرزش خداوند کریم قرار می گیرند.
♦️این نماز چنان موجب شادی پدر و مادر می شود که آرزو میکنند زنده شوند و زانوی فرزند خوبشان را ببوسند.
♦️خواندن آن موجب گشایش درهای رحمت الهی می شود.
-به خاطر سوره نوح آیه 28 هر مهمانی که وارد منزل می شود مورد لطف خدای منان قرار می گیرد.
♦️این نماز انسان را در افسرگی های بسیار شدیدی که بر اثر مصیبت های سنگین بوجود می آید آرامش می بخشد.
🌹بهتر است که این نماز در شب جمعه ترک نشود
🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷
طریقه خواندن نماز هدیه به والدین
این نماز دو رکعت است:
در رکعت اول :
بعد از حمد به جای خواندن سوره ,10 مرتبه آیه 41 سوره ابراهیم خوانده می شود، یعنی آیه زیر:
" رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ "
پروردگارا، مرا و بر پدر و مادرم و همه مومنان را ببخشاى در روزى كه حساب برپا مىشود.
در رکعت دوم:
بعد از خواندن سوره حمد 10 مرتبه آیه 28 سوره نوح خوانده می شود، یعنی آیه زیر:
" رَبِّ اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِمَن دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ "
پروردگارا بر من و پدر و مادرم و هر مؤمنى كه در سرایم درآید و بر مردان و زنان با ایمان ببخشاى.
پس از سلام نماز بدون تغییر حالت نماز , ده مرتبه آیه 24 سوره اسرا خوانده می شود:
" رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّیَانِی صَغِیراً "
پروردگارا: همچنان که پدر و مادر مرا به مهربانی از کودکی پرورش دادند. تو نیز در حق آنها مهربانی نموده و رحمت خود را شامل حالش بفرما.
📚مفاتیح ص ٤٠٩
🌹🍃
⚜ @Ahkaam ⚜
بنده دفتریار دفترخانه اسناد رسمی هستم که طی حکمی از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان نماینده اداره ثبت و معاون دفترخانه، در این سمَت مشغول شدهام. حال در مواردی بین بنده و سردفتر اختلافی پیش آمده است که باعث کدورت شخص سردفتر شده و چه بسا راضی به حضور من در آن دفترخانه نباشد. سؤال آن است که با توجه به اینکه سردفتر مالک ساختمان دفتر است، آیا استفاده از امکانات دفتر؛ مثل خوردن آب، وضو گرفتن، نماز خواندن در آنجا، چای خوردن و استفاده از قلم و کاغذ آنجا که لازمهی کار است و....، اشکال دارد؟ و نمازم باطل است؟
پاسخ
هر چند تصرف در ملک دیگران بدون اجازه مالک آن جایز نیست، ولی تا قرارداد شما با سردفتر پایان نیافته، تصرفات ضروری در طول ساعات کاری مصوب در آنجا اشکال ندارد، و در صورتی که رضایت ندارد، میتوانید نمازتان را در خارج از وقت اداری در محلی دیگر بخوانید.
شایان ذکر است، اگر طرف قرارداد شما سازمان یا ادارهای باشد، بستگی به قوانین آنجا دارد. پس اگر عمل شما طبق مقررات باشد حضور و تصرف شما مانعی نداشته و سردفتر اگر ناراضی است میتواند به سازمان مربوطه مراجعه نماید.
ضمائم:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): به هرحال تصرف در ملک دیگران بدون اجازه مالک آن جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): تا قرارداد شما با او پایان نیافته اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر اجیرِ سازمان باشید، مفروض سؤال بستگی به قوانین و مقررات سازمان دارد که اگر عمل شما مخالف آنها نباشد حضور و تصرف شما مانعی ندارد و سردفتر اگر ناراضی است میتواند به سازمان مربوطه مراجعه نماید و اگر اجیر سردفتر هستید بستگی به نحوه قرارداد شما با سردفتر دارد که اگر عمل شما مخالف قرارداد نباشد و به وظایف خود به خوبی عمل میکنید باز هم حضور و تصرف شما مانعی ندارد ولی اگر سردفتر راضی نباشد باید صریحاً به شما بگوید.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): تصرفات ضروری در طول ساعات کاری مصوب در آنجا مباح است ولی در صورتی که رضایت ندارد نمازتان را در خارج از وقت اداری در محل دیگر بخوانید.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): در این امور به مقتضای قوانین عمل شود و در عین حال رضایت مالک نیز جلب شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸من مغازهای را اجاره کردم. این مغازه دارای آب میباشد. آب هم مال صاحب ملک نمیباشد ولی چون این مغازه در زیر ساختمان واقع شده و فردی این مغازه را خریده ولی آب را نخریده و انشعاب آب در این مکان موجود میباشد صاحبان این موسسه هنوز در این مکان اسکان پیدا نکردهاند و خالی از سکنه میباشد. و کسی نیست که بخواهم هزینه آب مصرفی را به صاحب ملک پرداخت کنم. ولی نیازی مبرم به این آب دارم برای وضو و شستشو. چه کار باید بکنم. آیا میشود خمس آب را داد یا اینکه آب را استفاده کنم. تا زمانی که مالک اصلی پیدا بشود و به وی هزینههای آب استفاده شده را پرداخت کنم و اگر هم پیدا نشد چه کار کنم باید خمس آن پرداخت کنم؟
☘️پاسخ
تا یقین به رضایت مالک آب ندارید، نمیتوانید از آن استفاده کنید و در صورت استفاده مرتکب غصب شده و وضو با آن باطل است، ضمن اینکه در مورد مذکور پرداخت خمس، مجوّز برای تصرف محسوب نمیشود.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): تا یقین به رضایت مالک آب ندارید، نمیتوانید از آن استفاده کنید و در مورد مذکور پرداخت خمس مجوّز برای تصرف محسوب نمیشود.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): تصرف بدون رضایت مالک جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): باید از کسی که انشعاب را خریده اجازه بگیرید و در غیر این صورت غصب است و وضو با آن باطل است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): نمیتوانید استفاده نمایید.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): استفاده از آب موجب ضمان است و باید وجه آن را به صاحبش بدهد ولی اگر نداند صاحب آب نسبت به وضو یا غسل راضی است یا خیر؟ وضوی وی باطل است هر چند که بعداً صاحب آب راضی شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸سلام من دانش آموز سال آخر دبیرستان هستم که توانایی پرداخت شهریه کلاسهای کنکور مدرسه را نداشتم. به دلیل این که دانش آموز موفقی بودم مدیر مدرسه به من اجازه دادند که از کلاسها بدون هزینه استفاده کنم کلاسها با هزینههای بچهها برپا شده آیا استفاده از کلاسها برای من مشکلی شرعی دارد؟ در ضمن من به هیچ وجه نمیتوانم با بچهها موضوع را در میان بگذارم و رفتن یا نرفتن من به کلاسها تأثیری در شهریه آنها و روند کلاسها ندارد.
☘️پاسخ
در صورتی که با اجازه مسئول مربوطه (که معمولاً مدیر مدرسه است) باشد، اشکال ندارد، مگر آنکه برایتان ثابت شود که مدیر از چنین اختیاری برخوردار نیست.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): در صورتی که با اجازه مسئول مربوطه باشد اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه مدیر این اختیار را داشته باشد مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه مدیر چنین اختیاری را داشته است اشکالی ندارد و الا نمیتوانید در کلاسها حضور داشته باشید، مگر با رضایت پول دهندگان.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): به مقتضای قوانین عمل شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸چنانچه مظلمه حقی بوده که عینیت ندارد، در پرداخت رد مظالم آن چگونه باید عمل شود؟ آیا فقط باید پول بپردازیم یا خوراک و پوشاک هم میشود به مستمند داد؟ با تشکر.
☘️پاسخ
اگر انسان، مالی را به دیگری مدیون بوده اما اکنون یا دیگر او را نمیشناسد و یا دسترسی به او ندارد، باید جهت رد مظالم، به مقدار دینش پول نقد به فقرا بپردازد، اما تنها در صورتی که نیازمند، خواهان خوراک و پوشاک باشد، پرداخت آنها نیز مشکلی ندارد.
در جبران مظالم غیر مالی با آنکه الزاماً نباید اموال نقدی و جنسی پرداخت کرد و انجام هر کار خیری برای رد مظالم غیر مالی کافی است، اما پرداخت صدقات نقدی و جنسی نیز میتواند یکی از راههای جبران حق الناس باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): پرداخت خوراک و پوشاک نیز در صورتی که نیازمند خواهان باشد اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر مظلمه، مالی نباشد ضمان مالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): مظلمه؛ دیون مالی است که باید جهت مالک غیر معلوم به فقیر غیر سید صدقه داده شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸من دانش آموز سال آخر دبیرستان هستم که توانایی پرداخت شهریه کلاسهای کنکور مدرسه را نداشتم. به دلیل این که دانش آموز موفقی بودم مدیر مدرسه به من اجازه دادند که از کلاسها بدون هزینه استفاده کنم کلاسها با هزینههای بچهها برپا شده آیا استفاده از کلاسها برای من مشکلی شرعی دارد؟ در ضمن من به هیچ وجه نمیتوانم با بچهها موضوع را در میان بگذارم و رفتن یا نرفتن من به کلاسها تأثیری در شهریه آنها و روند کلاسها ندارد.
☘️پاسخ
در صورتی که با اجازه مسئول مربوطه (که معمولاً مدیر مدرسه است) باشد، اشکال ندارد، مگر آنکه برایتان ثابت شود که مدیر از چنین اختیاری برخوردار نیست.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): در صورتی که با اجازه مسئول مربوطه باشد اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه مدیر این اختیار را داشته باشد مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه مدیر چنین اختیاری را داشته است اشکالی ندارد و الا نمیتوانید در کلاسها حضور داشته باشید، مگر با رضایت پول دهندگان.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): به مقتضای قوانین عمل شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸چنانچه مظلمه حقی بوده که عینیت ندارد، در پرداخت رد مظالم آن چگونه باید عمل شود؟ آیا فقط باید پول بپردازیم یا خوراک و پوشاک هم میشود به مستمند داد؟
☘️پاسخ
اگر انسان، مالی را به دیگری مدیون بوده اما اکنون یا دیگر او را نمیشناسد و یا دسترسی به او ندارد، باید جهت رد مظالم، به مقدار دینش پول نقد به فقرا بپردازد، اما تنها در صورتی که نیازمند، خواهان خوراک و پوشاک باشد، پرداخت آنها نیز مشکلی ندارد.
در جبران مظالم غیر مالی با آنکه الزاماً نباید اموال نقدی و جنسی پرداخت کرد و انجام هر کار خیری برای رد مظالم غیر مالی کافی است، اما پرداخت صدقات نقدی و جنسی نیز میتواند یکی از راههای جبران حق الناس باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): پرداخت خوراک و پوشاک نیز در صورتی که نیازمند خواهان باشد اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر مظلمه، مالی نباشد ضمان مالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): مظلمه؛ دیون مالی است که باید جهت مالک غیر معلوم به فقیر غیر سید صدقه داده شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸من یک خواستگار دارم که قبلاً دزدی میکرده، ولی الآن توبه کرده، البته فکر نمیکنم اموالی که از این راه بدست آورده است را به صاحبان آنها برگردانده باشد، میخواستم بپرسم اموال و داراییهای ایشان چه حکمی دارد؟
☘️پاسخ
تصرف در اموالی که قطعاً از دزدی به دست آمده جایز نیست و باید آن اموال به صاحبانش برگردانده و یا به شکلی رضایت آنها جلب شود، ولی تا یقین به دزدى بودن اموال مورد ابتلا نباشد، استفاده از آنها اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): تا یقین به دزدى بودن اموال مورد ابتلا نداشته باشید، استفاده شما با رضایت ایشان مانعى ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): هر مالی که یقین داشته باشید غیر مشروع است استفاده از آن جایز نیست، ولی اگر شک داشته باشید، استفاده مانعی ندارد هر چند توبه واقعی زمانی است که شخص اموال دزدی را به صاحبانشان برگرداند یا رضایت آنها را جلب کند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال، تصرف در آنها جایز نیست و در صورت امکان معادل حق صاحبان آنها را باید به دستشان برساند، یا به شکلی با هم مصالحه کنند، و اگر این کار ممکن نیست توسط شخص ثالث، یا بوسیله حواله بانکی، یا توسط پست برایشان ارسال نماید. و چنانچه به آنها دسترسی ندارد به نیتشان به فقرا صدقه دهد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): تصرف در مواردی که به عینه میدانید از راه دزدی بدست آمده جائز نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸چندین بار به جمع آوری شکوفههای بهار نارنج از درختان سطح خیابان و پیادهروها اقدام نمودم؛ در صورتی که خانههای اطراف، مالک آن باشند. حکم چیست؟ آیا نیاز به جبران و پرداخت مبلغ آن است؟
☘️پاسخ
اگر آن درختان صاحبی داشته باشند، لازم است ضمن مراجعه به ایشان، رضایت آنها جلب گردد، مگر اینکه قراینی باشد که صاحبان درختان از آنها اعراض کردهاند؛ مانند درختان توتی که در بسیارى از مناطق وجود دارد.
ولی اگر به صاحبان درختان دسترسی نیست، میتوان به نیت آنها به فقرا صدقه داد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): لازم است ضمن مراجعه به صاحبان آن رضایت آنها جلب گردد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): استفاده از میوههایى که در عرف و عادت محل، براى همه مباح شده، مانند توت در بسیارى از مناطق، اشکالى ندارد، ولى غیر آن متعلق به صاحبان آن است، و اگر ملک بیت المال باشد متعلق به دولت است. و برای جبران در صورت امکان معادل حق او را به دستش برسانند، یا به شکلی با هم مصالحه کنند، و اگر این کار ممکن نیست توسط شخص ثالث، یا بوسیله حواله بانکی، یا توسط پست برایش ارسال نمایند. و چنانچه به او دسترسی ندارند به نیتش به فقرا صدقه دهند. و بیت المال را نیز به دولت برگردانند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مادامی که صاحبان آن اعراض نکرده باشند تصرف در آن بدون رضایت مالکین جائز نیست و در فرض تصرف، باید رضایت مالکین جلب شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر از آنها اعراض کردهاند اشکال ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا استفاده از خودروی شخصی، موجب حق الناس است؟ چون آلودگی ایجاد میکند و ممکن است شخصی که خودرو ندارد آسیب ببیند.
☘️پاسخ
هر چند ممکن است استفاده از خودروی شخصی، موجب ضرر رساندن به سایرین باشد، ولی این مقدار از ضرر که عرفاً چندان مورد توجه نیست، موجب حق الناس نمیشود. البته چنانچه در این زمینه مقرراتی وضع شود، باید رعایت گردد و تلاش در حفظ محیط زیست هم اقدامی خداپسندانه است.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): استفاده از آن اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): به این مقدار موجب حق الناس نمیشود، البته لازم است همه در رعایت قوانین و همچنین در کاهش آلودگیها و کاهش مصرف انرژی تلاش نمایند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اضرار بر غیر، چنانچه عرفاً معتنی به نباشد مانعی ندارد، علی الخصوص در مواردی که استفاده از مورد مذکور در سؤال ضرورت عرفی داشته باشد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸با توجه به ناعدالتی در تقسیم بیت المال (یارانه ها)، اگر شخص فقیری از دفترچه بیمۀ دیگران استفاده کند حکم آن چیست؟
☘️پاسخ
استفاده از دفترچه بیمه درمانى فقط براى کسى جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات، به او تعهد کرده است، حال اگر خلاف تعهد عمل شود، موجب ضمان بوده و لازم است با مراجعه به اداره بیمه خسارت مربوطه جبران شود.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): استفاده از دفترچه بیمه درمانى فقط براى کسى جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده دیگران از آن موجب ضمان است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): حضرت آیت الله العظمى سیستانى هر عمل خلاف قانون را جایز نمی دانند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): از قوانین و مقرّرات حکومت اسلامى تخلّف نکنید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸فردی 19 ساله هستم که تا کنون صرفا مذهب شناسنامهای داشتم؛ یعنی تا به حال حتی اگر شهادتین را گفته باشم، اعتقادی به آن نداشتم؛ چرا که هیچ ادلهای برای اثبات «لا اله الا الله و محمد رسول الله» نداشتم؛ از همینرو از کودکی همیشه گفتهام که من مسلمان نیستم و هنوز به وجود خدا اعتقاد ندارم و به همه چیز شک دارم! اما از آن زمان تا به امروز به هر روش ممکن از جمله تحقیق، مطالعه و مباحثه توانستم به اصل و حقیقت اسلام نائل آیم و بعثت، حقانیت نبی اکرم(ص)، قرآن اعجاز جاوید و ولایت امیرالمومنین(ع) را درک کنم؛ لذا تازه با اعتقاد قلبی شهادتین را گفتم و حالا بر خود واجب میدانم احکام را هر چه سریعتر بدانم. سؤال این است که با توجه به اینکه به حق، اسلام نیاورده بودم و مسلمان محسوب نمیشدم، آیا انجام نماز و روزههای گذشته و کفاره روزهها بر من واجب است، یا خیر؟
☘️پاسخ
اگر در همان زمان بیاعتقادی، نماز و روزهها را انجام میداد که قضایی ندارد، اما اگر نماز و روزه را ترک میکرده اکثر مراجع معتقدند که وی هر چند ایمان قلبی نداشت، ولی در حکم مسلمان بود و باید نماز و روزههایی را که انجام نداد، قضا کند. با این وجود، برخی از فقها معتقدند وی در حکم کافری است که تازه مسلمان شده و قضای نماز و روزهها بر او واجب نیست.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): بله، واجب است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): از توجه شما به اعتقادات صحیح و رعایت احکام مقدس اسلام که برای سعادت دنیا و آخرت مردم است تشکر میشود. در فرض سؤال قضای نماز و روزه لازم است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): قضا و کفاره گذشته بر او لازم نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): لازم است علاوه بر قضای روزهها کفاره نیز انجام شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر فردی دیگران را تهدید کند که در صورت به قتل نرساندن یک فرد بیگناه، با انفجار بمب، جان صدها نفر را خواهد گرفت (طوری که اطمینان داریم این تهدید را عملی میکند)، آیا میتوان برای جلوگیری از کشته شدن تعداد زیادی از مردم، آن یک نفر بیگناه را کشت؟ (البته همهی آنها از افراد و مردم عادی هستند).
☘️پاسخ
بیشتر مراجع - حتی در فرض سؤال - کشتن فرد بیگناه را جایز ندانستهاند، اما برخی از فقها، مشروط بر اینکه یقین صد در صد به عملیشدن تهدید و کشتهشدن جمعی از مردم وجود داشته باشد، این کار را جایز دانسته، اما پرداخت دیه به خانواده او را نیز لازم میدانند.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال، قتل او جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): تهدید شخص مذکور، مجوز کشتن دیگری نیست، حتی اگر بدانیم به تهدید خود عمل خواهد کرد.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): کشتن دیگران حرام است، حتی اگر بداند عدم اقدام به قتل موجب مرگ افراد دیگر میشود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که یقین به انجام این عمل پیدا کردید، مانعی ندارد، ولی باید دیه را بپردازید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر ببینیم فرد مظلومی در خیابان مورد ضرب و جرح قرار میگیرد -و چه بسا احتمال قتل او نیز وجود دارد- و اگر ما هم بخواهیم از او دفاع کنیم خطر جانی برای نیز ما وجود دارد، چه تکلیفی داریم و این دفاع ما ذیل کدامیک از احکام خمسه قرار گیرد؟
☘️پاسخ
اگر دفاع از مظلوم، خطر جانی برای فرد داشته باشد، اقدام به آن واجب نیست، ولی اگر بتوان به گونهای عمل نمود که بدون آسیب دیدن، احتمال نجات آن فرد برود -مثل سر و صدا کردن و مردم را به کمک طلبیدن و یا اطلاعرسانی به پلیس- اقدام به این کار واجب است.
البته برخی از فقها معتقدند که دفاع از افراد خانواده و ساکنان خانه از واجبات و در موارد دیگر از مستحبات است. و همچنین اگر ترک دفاع به گسترش ناامنی بیانجامد، مسلمانانی که توانایی آنرا دارند، موظفاند در این موارد به دفاع برخیزند.
به هر حال، اگر یقین به کشتهشدن خودش ندارد – حتی اگر احتمال آنرا بدهد – اقدام به دفاع حرام و یا مکروه نخواهد بود.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): باید به وسیلهای که برای ما خطری مهم وجود نداشته باشد(مانند سر و صدا یا اطلاع رسانی به مراکز مربوطه و مانند اینها) از او دفاع نماییم.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال، دفاع جائز است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال، که در دفاع از مظلوم خوف تلف نفس خود انسان باشد، تکلیفی به وجوب ندارد.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر یقین به خطر مرگ باشد، دفاع جایز نیست و اگر شک دارد، دفاع مباح است و اگر احتمال ضعیف به خطر جانی میدهد دفاع مستحب و در برخی موارد واجب است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸منطقه ما جدیداً دارای لوله کشی آب شده، اما این آب تصفیه شده نیست و همان آب روستایی قبل است. ما از این لوله یک انشعاب گرفتیم چون آب روستایی قطع شده و کنتور نداریم. آیا خوردن این آب یا وضو با آن، اشکال دارد؟
☘️پاسخ
اینگونه امور باید با اجازه و رضایت مسئولین سازمان آب باشد، و اگر عمل شما برخلاف مقررات آنها باشد، جایز نیست و حکم غصب را دارد و وضو و غسل با چنین آبى باطل مىباشد. در هر حال چنانچه به این شکل از آب استفاده شده است باید هزینه آن محاسبه و به مراکز مربوطه پرداخت گردد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اینگونه امور باید با اجازه و رضایت مسئولین سازمان آب باشد، و اگر عمل شما برخلاف مقررات آنها باشد، جایز نیست و حکم غصب را دارد و وضو و غسل با چنین آبى باطل مىباشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه بر خلاف مقررات باشد، جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): عمل مذکور چنانچه تخلف از قوانین باشد جائز نیست و باید وجه آن پرداخت شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه گرفتن انشعاب بدون رضایت متصدیان مربوطه باشد غصب و مصرف آن به هر شکل حرام است.
⚜ @Ahkaam ⚜