eitaa logo
حکمش چیه؟
107.5هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸واقعاً پوست بدی دارم. در واقع روی پوستم نقاط قهوه ای رنگی است که سعی کردم با استفاده از خیلی چیزها آنها را از بین ببرم، اما اکنون مجالی فراهم شده که بتوان آنها را با عمل لیزر از بین برد؛ هر چند آنها گران هستند، اما می توانم از عهده آن برآیم. ولی سؤال اینجاست که آیا می توانم با رضایت همسرم این کار را انجام دهم؟ 🌳پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر مستلزم لمس و نگاه حرام نباشد و ضرر معتنابه هم نداشته باشد، مانعى ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر در حرج (سختی زیاد) باشید اشکال ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتى که آمیخته با حرام یا ضرر مهمّ دیگرى نباشد ذاتاً اشکالى ندارد، ولى چنانچه مستلزم حرامى باشد (مانند لمس و نظر حرام) تنها در صورت ضرورت جایز است. ⚜ @Ahkaam
🌸برای کمک به استحکام زانو داروهایی وجود دارد که ترکیبات حاوی حلزون صدف دار، میگو، خرچنگ یا لابستر دارد آیا دکتر می تواند این داروها را تجویز کند؟ در صورت جواز آیا استفاده از آنها تأثیری در جریان پیشرفت معنوی مصرف کننده می گذارد؟ 🌸پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): به طور کلى حلزون و صدف و خرچنگ حرام گوشت مى‌باشند، ولى میگو و نیز لابستر (شاه‌میگو) اگر همان میگو باشد و تذکیه شرعی شده باشند حلال است؛ بنابراین اگر یقین به وجود حرام در آن دارید، خوردن آن جایز نیست مگر در موارد ضرورتِ علاج آن هم فقط به مقدار ضرورت. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):اگر به مقداری باشد که درصد آن ناچیز باشد (2%) خوردن اشکال ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): استفاده از این گونه داروهای جلدی (به صورت پماد) مانعی ندارد، ولی چنانچه حاوی اجزاء بدن حیوانات حرام گوشت باشد در حال نماز باید شسته شود. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): خوردن داروی مذکور حرام است و لکن استفاده از روغن آن بصورت پماد به بدن برای رفع پا درد و کمر درد و غیره اشکال ندارد و پزشک هم نباید بدون ضرورت شرعی خوردن داروی حرام را توصیه نماید و اثر غذای حرام در سلب توفیق و جلوگیری از پیشرفت معنوی قابل تردید نیست. ⚜ @Ahkaam
🌸اخذ مبلغ زیرمیزی توسط برخی پزشکان چه حکمی دارد؟ دهنده این مبلغ چه حکمی دارد؟ 🌳پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): پزشک اگر کارمند دولت در بیمارستان باشد که حقوق خود را از صندوق دولت دریافت مى‌کند و یا عمل جراحى را بر اساس دریافت اجرت عمل از شرکت بیمه دریافت مى‌نماید، حق مطالبه مبلغ اضافى از بیمار را ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در مورد هرگونه هدیه و پاداش، در صورتى که حقّى را باطل یا باطلى را حق کند، یا نوبت کسى ضایع شود جایز نیست. در غیر این صورت اگر با رضایت دهنده پول باشد اشکالى ندارد. و چنانچه مجبور باشد براى گرفتن حقّ خود چیزى بپردازد، براى دهنده جایز است، ولى براى گیرنده جایز نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر پزشکی متعهد شده که با مقررات خاص بیمارستان عمل کند، گرفتن زیر میزی جایز نیست و اما اگر بصورت آزاد معالجه می کند با رضایت طرفین مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸من دانشجو هستم و قصد ازدواج دارم، اما به علت زندگی در مناطق مرزی و محیط روستایی خودم ختنه نشده‌ام، آیا اکنون لازم است این کار انجام شود؟ آیا اساسا بر والدین واجب است نسبت به ختنه فرزند خود اقدام نمایند؟ 🌳پاسخ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): واجب نیست، ولی احتیاط مستحب است که قبل از بلوغ، ولیّ کودک، او را ختنه کند. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): ختنه کردن بچه در روز هفتم توسط ولیّ مستحب است، اما چنانچه ولی کودک می‌‏داند اگر بچه‏اش را ختنه نکند، پس از بلوغ به هر دلیلی ختنه نمی‌شود، بر وی واجب است او را ختنه کند و اگر ختنه نکرد بر شخص واجب است بعد از بلوغ خود را ختنه کند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بر والدین واجب نیست، هر چند مطابق احتیاط بوده و بلکه در روز هفتم مستحب است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): از باب امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند این کار را انجام دهند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): ختنه در حالت صباوت و قبل از بلوغ بر والدین مستحب است، ولی بعد از بلوغ بر شخص واجب می‌شود. ⚜ @Ahkaam
🌸خداوند متعال در هر رابطه ای برای دو طرف حقوقی را قائل شده است. با این تصور بین پزشک و بیمارش چه حقوق متقابلی را می توان بر اساس شرع اسلام متصور شد؟ 🌳پاسخ از یک جهت احکام الاهی به دو بخش تقسیم می شوند. الف. احکام امضایی؛ ب. احکام تأسیسی؛ احکام امضایی احکامی هستند که پیش از اسلام سابقه داشته، امّا اسلام آن را با اصلاحاتی امضا نموده است؛ مانند بسیاری از انواع معاملات، امّا احکام تأسیسی احکامی هستند که قبلاً سابقه نداشتند، بلکه آن از ابداعات اسلام است؛ مانند بسیاری از عبادات. حقوق متقابل بین انسان ها نیز تنها مختص به اسلام نیست، بلکه در میان همه ادیان الاهی، حتی در میان ادیان غیر الاهی نیز وجود دارد. نظر به این که انسان مدنی بالطبع و اجتماعی است؛ از این رو برای حفظ نظام اجتماعی باید قوانینی تدوین شده و حقوقی را برای افراد تعریف نماید و تمام افراد جامعه را موظف نماید تا به آن پایبند باشند، و این همان است که از آن به حقوق طرفینی تعبیر نمودند. در مورد حقوق متقابل پزشک و بیمار باید گفت؛ هریک از بیمار و پزشک نسبت به یکدیگر حقوقی دارند؛ مانند این که: 1. بیمار باید به پزشک اعتماد کند، و پزشک هم نسبت به بیمار امین باشد؛ یعنی اگر بیماری دارای مریضی و یا عیبی است که مخفی بوده و برای بیمار از اسرار محسوب می شود، نباید آن را برای دیگران بازگو کند. 2. اگر بیمار نامحرم است، حدود شرعی را در نگاه کردن، لمس نمودن و ... رعایت کند. 3. پزشک باید نهایت سعی و تلاش خود را در فهم و تشخیص درست و دقیق بیماران به کار بندد، نه این که از روی حدس و احتمالات بیمارش را مداوا کند. 4. داروها را در حد نیاز و ضرورت برای بیمار تجویز کند و ... . 5. پزشک نباید به کار و تخصصش از بعد اقتصادی نگاه کند، بلکه از جنبه رسالت انسانی با آن برخورد کند. و بیمار نیز در مقابل باید به حق الزحمه پزشک توجه داشته باشد. 6. بیمار هم باید به توصیه های پزشک توجه کرده و تمام آنچه را که در جهت بهبود و معالجه نیاز است به کار بندد. ⚜ @Ahkaam
#فاطمیه فضه،زياد است اين همه خرما براى ختم غير از من و تو بچه ها ، كسي كه نيست ⚜ @Ahkaam ⚜
🌸حکم شرعی رحم اجاره ای چیست؟ 🌳پاسخ این سؤال دو صورت دارد: 1. اینکه مراد، اجاره رحم زن، همراه با تخمک اوست. یعنی نطفه مردی را در رحم غیر همسرش تزریق کنند تا وی از این طریق صاحب فرزند گردد. 2. اینکه مراد، آنست که نطفه مرد و تخمک زن را در خارج از رحم مخلوط و به دلیل عدم توانایی زن در بارداری، آن را به رحم زن دیگری تزریق نمایند. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): این کار فى نفسه اشکال ندارد ولى باید از مقدمات حرام از قبیل نگاه و لمس حرام و غیر آنها اجتناب شود، به هر حال در صورتى که با این روش کودکى به دنیا بیاید ملحق به شوهر زنى که صاحب رحم است نمى‌شود بلکه ملحق به صاحب نطفه و به زنى است که صاحب تخمک است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): این کار فی نفسه اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هر گاه نطفۀ زن و شوهرى را در خارج از رحم با هم ترکیب کنند، و در رحم شخص ثالثى قرار دهند، این امر ذاتاً جایز است؛ ولى چون غالباً مستلزم نگاه و لمس حرام است، تنها در موارد ضرورت مجاز است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه ملازم با حرام از قبیل لمس و نظر نباشد فی نفسه مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸حکم شرعی عمل (آی وی اف) که یک نوع درمان نازایی است چیست؟ 🌳پاسخ عمل آی وی اف (IVF)، از انواع تلقیح مصنوعی است و همانطور که در سؤال آمده از این عمل در درمان نازایی استفاده می‌شود. به این صورت که در آزمایشگاه اسپرم مرد و تخمک زن را گرفته و در دستگاههای مخصوص، آن را با هم تلقیح و بارور می‌سازند و پس از آن دوباره به رحم زن منتقل می‌کنند. نظر فقهی: اگر اسپرم شوهر و تخمک زن در بیرون رحم یعنى در دستگاه مصنوعى به هم آمیخته و نطفه‌اى منعقد گردد، وارد کردن این نطفه (به هر یک از مراحل جنین که رسیده باشد) در رحم این همسر جایز است، امّا باید از مقدمات حرام اجتناب کنند و فرزندى که از این طریق متولد مى‌شود، فرزند همان زن و شوهر است و همۀ احکام شرعى فرزندان عادى را دارد. شایان ذکر است مقصود از مقدمات حرام در این مسئله، نگاه مرد نامحرم به بدن زن یا لمس آن است و همچنین انجام عمل استمنا توسط مرد براى تهیۀ اسپرم و یا تحمیل بارورسازى مصنوعى به مرد یا زن است. البته اگر این امر، جز با ارتکاب مقدمات حرام ممکن نباشد، در صورت ضرورت اشکال ندارد و منظور از ضرورت این است که مثلاً اگر این کار انجام نشود، زندگى زناشویى آنها مختل مى‌شود و یا زن گرفتار بیمارى مى‌گردد. ⚜ @Ahkaam
🌸بنده 24 سالم است و قصد ازدواج دارم، خودم و خانواده ام نیاز شدید مالی داریم، سؤالم این است که آیا با علم به اینکه یقیناً بعدها برایم مشکلات بزرگی به وجود می‌آورد، شرعاً می‌توانم برای مخارجی که جهت ازدواج و کمک به خانواده نیاز دارم، کلیه خودم را بفروشم؟ 🌳پاسخ فروش اعضای بدن؛ در صورتی که با رضایت شخص و غرض عقلایی همراه بوده و ضرر قابل توجهی برای بدن، نداشته باشد، اشکالی ندارد. اما در فرض سؤال، بهتر است از آن اجتناب شده و در انتظار راه حل دیگری بود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): برداشتن بخشى از بدن انسان زنده براى پیوند زدن در صورتى که قطع آن زیان مهمى داشته باشد مانند چشم و دست و امثال آنها جایز نیست، ولى اگر زیان مهمى نداشته باشد مانند قطعه‏اى از پوست یا نخاع یا یک کلیه در صورت سالم بودن کلیه دیگر با فرض رضایت صاحبش جایز است (اگر کودک یا دیوانه نباشد) وگرنه به هیچ وجه جایز نیست و هرگاه قطع آن جایز بود گرفتن پولى به ازاى آن نیز جایز است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): فروش اعضایی که بدل دارد مانند یکی از دو کلیه اشکالی ندارد، ولی احتیاط آن است که پول را در مقابل اجازه‌ی برداشتن عضو بگیرد نه خود عضو. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): دریافت پول در ازای بعضی از اعضا مانند کلیه مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸چرا ختنه دختران باعث کاهش لذت جنسی می‌شود، اما در مورد پسران برعکس این مطلب گفته می‌شود؟ ختنه پسران هم باعث کاهش لذت می‌شود؟ 🌳پاسخ ختنه در زنان، به شکل‌های مختلف قابل انجام است. روایات بر نوع خاصی از ختنه زنان دلالت دارد. با توجه و دقت در این روایات به آن به دست می‌آید که در اسلام کم آسیب‌ترین نوع ختنه برای زنان در نظر گرفته شده است. از علتی که در روایات برای ختنه زنان بیان شده، به دست می‌آید که این کار نه تنها برای کاهش شهوت نیست، بلکه برای بهتر شدن رابطه جنسی است که در نتیجه آن هم مرد و هم خود زن لذت می‌برند. روایات در این مسئله متفاوت‌ است که در مقام جمع آنها می‌توان حکم به استحباب نمود. اما این استحباب به مانند بسیاری از احکام مستحبه دیگر نیست، بلکه تنها رجحانی برای آن وجود دارد و هیچ تأکید خاصی بر آن نیست؛ لذا در جامعه اسلامی، اثری از ختنه زنان به عنوان یک عمل دینی، مشاهده نمی‌شود. تنها در زمان گذشته به جهت مصالحی انجام می‌شده و اسلام نیز خیلی بر آن تأیید نکرد. ⚜ @Ahkaam
🌸حکم شرعی در خصوص عمل جراحی نوزاد پسر که از ناحیه کمر توده دارد و در صورت عمل قطع نخاع شده و کنترل دفع خود را تا ابد از دست خواهد داد کلیه هایش خراب می‌شوند و قدرت جنسی‌اش هم نابود خواهد شد، و در صورت عمل نشدن احتمال عفونت هست؛ چیست؟ 🌳پاسخ در این‌گونه موارد، اختیار با ولى‌ّ طفل است، و او باید با مشورت پزشکان حاذق و متدین، مصالح و مفاسد این کار را سنجیده و آنچه اهم بوده و ضررش کمتر است را انجام دهد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اختیار با ولى‌ّ طفل است و حکم خاصى‌ در شرع ثابت نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): باید با مشورت پزشکان حاذق و متدین مصالح و مفاسد این کار سنجیده شود و آنچه اهم است، ارجح و لازم است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): عمل اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): خداوند به او شفای عاجل عنایت فرماید. در فرض سؤال باید آنچه ضررش کمتر می‌باشد اختیار شود ولی اگر حفظ جان او متفرع بر عمل مذکور باشد باید انجام شود هر چند از بعض اعضاء دیگر ناتوان شود. ⚜ @Ahkaam
🌸حکم درمان از طریق هومئوپاتی (یا همسان درمانی) چیست؟ (گفتنی است، هومئوپاتی یک روش درمانی مانند واکسیناسیون است که با تحریک دستگاه ایمنی بیمار، با داروهایی خاص انجام می‌پذیرد.) 🌳پاسخ اگر از مواد نجس یا حرام برای خوردن استفاده نشود و شیوه‌های غیر مشروع در آن نبوده و ضرر خاصی برای بیمار نداشته باشد، اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه ضرر خاصی برای بیمار نداشته باشد، اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه مستلزم عمل حرامی نباشد، مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸حکم واکسن و ایمن سازی بدن چیست؟ اگر در آن، از نوعی آنزیم خوک (ترپسیت) استفاده شود چطور؟ 🌳پاسخ 1. استفاده از واکسن اشکال ندارد. 2. با توجه به اینکه واکسنها معمولاً به صورت تزریق مصرف می‌شوند و نه خوراکی، چنانچه نسبت به مسئله فوق، یقین هم حاصل شود، اشکالی ندارد. ضمن اینکه امروزه، استفاده از واکسن به عنوان یک امر ضروری مطرح است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اوّلا: در موارد مشکوک که نمى‌دانید از چه مادّه‌اى گرفته شده، حکم حلّیّت و طهارت است، و جستجو لازم نیست. ثانیاً: اگر یقین داشته باشید از حیوان حرام گوشت، یا حیواناتى که ذبح شرعى نشده‌اند گرفته شده، هرگاه تغییرات زیادى روى آن داده مى‌شود، حکم استحاله را دارد، و پاک و حلال است. در غیر این صورت جایز نیست؛ مگر در موارد ضرورت. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه اضطرار باشد مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): ایمن سازی بدن فی نفسه مانعی ندارد ولی اگر آنزیم خوک در آن باشد جهت تزریق مانعی ندارد ولی خوراکی جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
🌸کمک کردن به زن زناکار به جهت ترمیم پرده بکارت وی که بتواند باکره بودنش را به خاطر ازدواج بدست آورد، چه حکمی دارد؟ 🌳پاسخ 1. زنا عملی حرام و از گناهان کبیره است و زناکار مستحق دوزخ است، مگر آن که توبه کند. 2. اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا هنگام ازدواج، حرام است و باید از آن اجتناب شود. 3. در صورتی که بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی در نظر عرف باشد و بعد از عقد خلاف آن آشکار شود شوهر حق فسخ نکاح را خواهد داشت. 3. انجام جراحی ترمیم بکارت که مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است، جایز نیست و دریافت اجرت برای آن حرام است. البته برخی از فقها[3] در این‌باره می‌گویند، اگر این عمل برای غرض عقلایی مشروع، مانند حفظ آبروی مؤمن یا حفظ جان کسی بوده و مفسده‌ای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و دریافت اجرت در این فرض اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد، جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): این عمل جراحی حرام است چون مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است. و همچنین فریب دادن و معرفی خود به خواستگار به عنوان باکره جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه مستلزم لمس و یا نظر به عورت او باشد جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸آیا تشریح پیکر مسلمان جایز است؟ 🌳پاسخ حکم اولیه تشریح انسانها، عدم جواز است، اما برخی از فقها می‌گویند، اگر نجات جان مردم و کشف مطالب جدید علم پزشکى، جز از این راه امکان‌پذیر نباشد،‌ تشریح پیکر مردگان آن هم در حد ضرورت اشکال ندارد، ولى واجب است تا حد امکان از جسد میّت مسلمان استفاده نشود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر نجات نفس محترمى یا کشف مطالب جدید علم پزشکى که مورد نیاز جامعه است و یا دستیابى به اطلاعاتى راجع به بیمارى که زندگى مردم را تهدید مى‏کند، منوط به آن باشد، تشریح جسد میّت اشکال ندارد، ولى واجب است تا حد امکان از جسد میّت مسلمان استفاده نشود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): تشریح مرده مسلمان برای مقاصد طبی به چند شرط جایز است: 1. مقصود یاد گرفتن و تکمیل اطلاعات طبی برای نجات جان مسلمانان بوده باشد و بدون تشریح این مقصود حاصل نشود. 2. دسترسی به مرده غیر مسلمان نباشد. 3. به مقدار ضرورت و احتیاج قناعت کند و اضافه بر آن جایز نیست، با چنین شرایطی تشریح جایز بلکه واجب است، اما در مورد مرده غیر مسلمان این شرایط لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): تشریح پیکر مسلمان جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
🌸1. آیا استفاده از حیوان حرام گوشت به عنوان دارو جایز است؟ 2. آیا فروش داروهای مفصل ساز که از خرچنگ تهیه شده با نسخه پزشک در داروخانه اشکال دارد؟ 3. آیا تنها با گفتن مسئله به بیمار از گردن داروساز یا فروشنده خارج می‌شود یا نباید مطلقاً دارو را فروخت؟ 🌳پاسخ هیچ یک از موارد سؤال جایز نیست، مگر اینکه به تشخیص پزشک حاذق متدین، راه درمان منحصر به استفاده از آن دارو باشد و مصرف این گونه داروها تنها در زمان و به مقدار ضرورت که راه دیگری برای درمان نباشد مانعی ندارد. بنابراین در صورت اضطرار و انحصار درمان به چنین داروهایی، استفاده، فروش و تجویز آن به بیمار اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): 1و2. در مقام معالجه به مقدار رفع ضرورت مانعى ندارد. 3. فروختن آن به جهت معالجه فى نفسه مانعى ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): 1و2و3. جایز نیست مگر اینکه به تشخیص پزشک حاذق متدین راه منحصر درمان باشد. مصرف این گونه داروها تنها در زمان و به مقدار ضرورت که راه دیگری برای درمان نباشد مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): در صورت ضرورت ومنحصر بودن شفا به استعمال این درمان به مقدار ضرورت اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): 1. در فرض سؤال، جایز نیست. 2. در صورتی که به حد ضرورت و اضطرار نرسد، جایز نیست. 3. در فرض سؤال، نباید فروخته شود. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا در تحقیقات پزشکی، جایز است از جنین سقط شدهٔ انسان یا حیوان استفاده کرد؟ 🌳پاسخ بیشتر فقها تشریح بدن انسان(جنین یا غیر جنین) را جایز نمی‌دانند، اما برخی از مراجع[1] در این‌باره می‌گویند، اگر این‌گونه تحقیقات در راستای کشف مطالب پزشکى جديد و مورد نیاز جامعه و نیز درمان بيمارى‌های تهدید کننده زندگى مردم باشد، جايز است؛ ولى تا حد امکان از جنين انسان مسلمان استفاده نشود. در هر حال، تشریح بدن حیوان جهت تحقیقات علمی، جایز است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر نجات جان نفس محترمى يا کشف مطالب پزشکى جديدى که جامعه به آن نيازمند است و يا دستيابى به اطلاعاتى راجع به يک بيمارى که زندگى مردم را تهديد مى‏کند، منوط به تشريح جنين سقط شده باشد، اين عمل جايز است ولى سزاوار است که تا حد امکان از جنين سقط شده متعلّق به مسلمانان و يا کسى که محکوم به اسلام است استفاده نشود و تشريح حيوان مانع ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست از جنین انسان استفاده شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر ضرورتى براى آموزش‌هاى لازم ایجاب کند، و چیزى جانشین آن نشود، در جنین حیوان مانعى ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): انسان جایز نیست ولی حیوان مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸عضوی از بدنم (رحم) توسط عمل جراحی خارج شده، از نظر شرعی باید با آن چه کار کرد؟ 🌳پاسخ در این‌گونه موارد باید عضو خارج شده از بدن در پارچه‏‌ای پیچانده شده و دفن ‏‌شود. البته برخی از فقها این کار را مستحب شمرده‌اند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): بنابر احتیاط واجب در پارچه‏‌ای پیچانده و دفن ‏‌شود و بیش از این وظیفه‌اى ندارید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مستحب است دفن شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به طور کلی عضو خارج شده باید دفن شود. ⚜ @Ahkaam
🌸به لحاظ شرعی، جنین منجمد، مال محسوب می‌شود یا جان؟ و آیا در ازای آن می‌توان مبلغی را دریافت نمود؟ 🌳پاسخ در این‌که جنین منجمد را می‌توان مال دانست یا نه؟ بین فقها اختلاف نظر وجود دارد. اما جدای از این مسئله، گرفتن مبلغ در ازای جنین منجمد، جایز است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): چون مورد حق صاحب نطفه می‌باشد؛ لذا می‌توانند به ازای آن مال دریافت کند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): مال نیست ولی گرفتن مبلغی در مقابل رفع ید از آن مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که فایده صحیح و مشروعی داشته باشد مال محسوب می‌شود و خرید و فروش آن جایز است. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر شخصی بداند که با ضرر زدن به جسم خود مثل سوزاندن دست یا زخم کردن و ...، در لحظاتی که شهوت بر او غلبه می‌کند، می‌تواند از ارتکاب گناه جلوگیری کند، آیا چنین کاری جایز است؟ 🌳پاسخ اضرار به نفس، به نحوی که موجب آسیب جدی بر بدن شود، جایز نیست، ولی در آسیب‌های محدود، اگر مفسده ارتکاب گناه، بیش از مفسده چنین آسیب رساندنی به بدن بوده و این کار نیز تنها راه جلوگیری از گناه باشد، مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در هر صورت اگر ضرر قابل توجهی برای بدن داشته باشد جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر موجب ضرر اساسی بر بدن شود جایز نیست مگر جلوگیری از منکر متوقف بر این کار باشد و مفسده تحقق منکر بیشتر یا مساوی با مفسده اضرار به بدن باشد. حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه برای فرار از گناه بزرگتر، راه منحصر باشد به مقداری که نفس را منصرف کند مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): اضرار معتنا به که جنایت بر نفس باشد جائز نیست. ⚜ @Ahkaam
🌸حکم جفت جنین بعد از تولد (placenta) چیست؟ آیا نجس است؟ آیا می‌توان از آن در ساخت برخی مواد (مانند لوازم آرایشی) استفاده نمود؟ 🌳پاسخ با آنکه برخی مراجع تقلید، جفت جنین را نجس می‌دانند، اما استفاده از آن در صنایع، اشکال شرعی ندارد، اما بدیهی است که در صورت نجس‌بودن جفت، در عبادات مشروط به طهارت و نیز در خوراکی‌ها که پاک‌بودن از شروط آن است، باید مراقب این موضوع بود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): نجس است و باید در هر استفاده‌اى این جهت مد نظر باشد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): احتیاط اجتناب از آن است، مطلقا. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): دلیلی بر نجاست جفت جنین نداریم. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر آلوده به خون نباشد مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا استفاده از موش آزمایشگاهی و آزمایش روی حیوانات مجاز است؟ اگر همراه با درد آنها باشد چطور؟ تزریق ویروس و عوامل بیماری‌زا به آنها چه حکمی دارد؟ آیا تشریح جانوران در مدارس برای مشاهده اشکال دارد؟ 🌳پاسخ هر چند از دیدگاه اسلام، آزار حیوانات جایز نیست، ولی در مواردی که حفظ جان انسان‌ها و پیدا کردن راهی برای درمان و سلامتی آنها و نیز برخی آموزش‌های لازم، وابسته به استفاده از حیوانات باشد، استفاده از آنها - که در برخی موارد موجب آزار آنان نیز می‌شود - اشکال شرعی ندارد ولی باید تلاش کرد که تا حد ممکن، کمترین آزار به آنان وارد شود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فى نفسه مانعى ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جهت تعلیم و کشفیات پزشکی استفاده از موش و یا خرگوش مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که برای نجات جان و حل مشکل بیماری انسان‌ها باشد، مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا استفاده از خون و فرآورده‌های خونی که از انسان بدست می‌آید، اشکالی ندارد؟ 🌳پاسخ استفاده از خون و فرآورده‌های آن در مواردی که غرض عقلائی مشروعی - مانند درمان - وجود داشته باشد، جایز است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): تزریق خون و فرآورده‌های خونی اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):استفاده از آنها در مصارف حلال مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): استفاده از آن برای معالجه و امثال آن با حفظ شرائط، اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam
📚 جواب سلام هنگام نماز👆 ⚜ @Ahkaam ⚜