🌸آیا مرجع تقلیدی هست که شبیه سازی را جایز بداند؟ نظر اسلام در این باره چیست؟
🌳پاسخ
شبیه سازی و به ویژه شبیه سازی انسانی یکی از مسائل جدید (مستحدثه) است به همین جهت حکم آن در آیات و روایات بیان نشده است، ولی عالمان و دانشمندان فقیه شیعه با استفاده از روش اجتهاد در آیات و احادیث، نظریه هایی در این مسئله ابراز نموده اند. هم اکنون در این زمینه در بین فقهای شیعه چند نظریه وجود دارد:
1. برخی آن را فی حد نفسه جایز می دانند.
2. برخی دیگر آن را تنها در سطح فردی و به گونه ای محدود مجاز می شمارند.
3. گروه سوم اصل این عمل را به عنوان اولی حرام می شمارند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا تحقیق، و پژوهش سلول های بنیادی حرام است؟
🌳پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): اشکالی ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): فی نفسه مانعی ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): در مورد سؤال عمل فی نفسه اشکال ندارد، بلی اگر تبعات سوء داشته باشد مثلاً فتح بابی برای اشتباه کاری در بعضی از امور یا بعضی ادعاهای بدون واقعیت یا گول زدن اشخاص و هرتالی فاسد دیگر، از این جهت جایز نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر شخصی بخواهد کارت اهدای عضو بگیرد و پس از مرگش راضی به اهدای اعضای بدنش باشد، ولی بداند پدر و مادرش راضی به این کار نیستند، حکم چیست؟
🌳پاسخ
دریافت کارت اهدای عضو اشکالی نداشته و رضایت والدین در این زمینه تأثیری در حکم ایجاد نمیکند، ولی لازم است طوری رفتار نمود که این مسئله موجب آزار آنان نشود. البته برخی فقها، چون اصل پیوند اعضا را فقط در صورت ضرورت جایز شمردهاند، دریافت چنین کارتی را جایز نمیدانند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): در مورد سؤال، رضایت والدین شرط نیست، ولی اینکار نباید موجب ایذاء والدین شود.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): گرفتن این کارت جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): گرفتن کارت مذکور و رضایت والدین تأثیری در حکم مسئله مذکور ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی): بهتر است که رضایت والدین را جلب کند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورت وصیت به اهدای اعضا بعد از مرگ مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا شخصی که بر اثر اجرای حدود و یا قصاص، یکی از اعضای بدن خود را از دست داده است میتواند بدون اجازه مجنی علیه یا حاکم شرع اعضای بدن دیگران را حسب مورد به بدن خود پیوند بزند؟
🌳پاسخ
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): در صورتی که خودش اقدام به پیوند کند اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر به جهت حد بوده، جایز نیست و اگر به جهت قصاص باشد بدون رضایت مجنی علیه جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که با رضایت صاحب عضو باشد و خطری برای او نداشته باشد جایز است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): منوط به صلاحدید حاکم شرع است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸چنانچه فردی دچار مرگ مغزی شود (در کما و بیهوشی باشد ولی دکترها بگویند که امیدی به بازگشت او نیست) آیا می توان اعضای بدن او را اهدا کرد؟
🌳پاسخ
نظر برخی از مراجع تقلید درباره اهدای اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده، چنین است:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): به طور کلی، اگر این افراد دچار ضایعات مغزی غیر قابل درمان و برگشت شوند که بر اثر آن همه فعالیت های مغزی آنان از بین رفته و به حالت اغمای کامل فرو روند به نحوی که باعث فقدان و از دست رفتن هر نوع شعور و احساس و حرکت های ارادی میگردد در صورتی که استفاده از اعضای بدن چنین بیمارانی برای معالجه بیماران دیگر باعث تسریع در مرگ و قطع حیات آنان شود جایز نیست؛ در غیر این صورت، اگر عمل مزبور با اذن قبلی وی صورت بگیرد و یا نجات نفس محترمی متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد اشکال ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): برداشتن بخشى از بدن انسان زنده براى پیوند زدن در صورتى که قطع آن زیان مهمى داشته باشد مانند چشم و دست و امثال آنها جایز نیست، ولى اگر زیان مهمى نداشته باشد مانند قطعهاى از پوست یا نخاع یا یک کلیه در صورت سالم بودن کلیه دیگر با فرض رضایت صاحبش جایز است اگر کودک یا دیوانه نباشد وگرنه به هیچ وجه جایز نیست وهرگاه قطع آن جایز بود گرفتن پولى به ازاى آن نیز جایز است . و قطع عضو مسلمان مرده، مانند چشم و دستش براى پیوند زدن به بدن زنده جایز نیست، و اگر کسى چنین کند، بر او دیه لازم مىآید. و دفن آن عضو قطع شده واجب است، ولى اگر پیوند زد و عضو زندهاى از بدن شد، قطع آن واجب نیست.
و کسى که از نظر مغزى مرده است در حالى که قلب و ریه او هر چند به کمک دستگاه وظیفه خود را انجام مىدهند میت شمرده نمىشود و قطع اعضاى او براى الحاق به زنده به هیچ وجه جایز نیست. و نفوذ وصیت به اهداى عضو بعد از مرگ مشکل است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در مورد مرگ مغزی اگر قضیه قطعی و یقینی باشد چنان فردی در این گونه احکام مانند میت است (هر چند پاره ای از احکام میت مانند غسل، نماز، کفن، دفن و غسل میت برای او جاری نمی شود). بنابر این، برداشتن اعضای او برای نجات جان مسلمان مانعی ندارد.
هرگاه مرگ مغزی به طور کامل و مسلّم باشد و هیچ گونه احتمال بازگشت به زندگی عادی وجود نداشته باشد برداشتن بعضی از اعضا (خواه مانند قلب باشد یا کلیه یا عضو دیگر) برای نجات جان مسلمانی مانعی ندارد خواه وصیت به این کار کرده باشد یا نه، ولی بهتر جلب رضایت اولیای میت است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به نظر اینجانب برداشتن عضو مسلمانی که هنوز فوت نکرده ولو مرگ مغزی او مسلّم باشد جایز نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
💍 #حکم_پوشاندن_انگشتر_و_زیورآلات 💍
❓پرسش :استفاده از انگشتر و دستبند در برابر نامحرم برای زن چه حکمی دارد؟🤔
✅پاسخ :پوشاندن زيورآلاتي که معمولا در معرض ديد نامحرم است مانند انگشتر و حلقه ازدواج چنانچه مفسده اي نداشته باشد واجب نيست ولي غير اينها را بايد از ديد نامحرم پوشاند.
📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی.
⚜ @Ahkaam ⚜
﷽ #احکام_خمس
❓پرسش
به جهت نیاز وسیله ای خریده ام، ولی با اینکه بیش از یک سال از خرید آن می گذرد،هیچ استفاده ای نکرده ام،آیا به آن خمس تعلق می گیرد؟
✅ پاسخ
اگر در معرض استفاده بوده، خمس ندارد.
آیت الله سیستانی: باید خمس آن را بدهد مگر آنکه وجود آن در خانه ضروری باشد و در وقت نیاز نتواند فوری آن را تهیه کند. در این صورت اگر تهیه آن از قبل متعارف باشد، خمس ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر مردی که دارای فرزند است تغییر جنسیت دهد، آیا نسبت به فرزندانش هنوز هم حکم پدر را دارد؟
🌳پاسخ
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): در فرض سؤال، ظاهر این است که حکم پدر را ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال تغییری در حکم ایجاد نمیشود، و رابطه نسبی همچنان باقی است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): تحقق تغییر جنسیت کامل، معلوم و ثابت نیست و در فرض تحقق، احکام جنس جدید بر آن مترتب است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸احکام فقهی و حقوقی دو جنسهها مخصوصاً خنثی مشکل چیست؟
🌳پاسخ
خُنثىٰ؛ به کسی میگویند که دارای آلت تناسلى مرد و زن است. و فقها از آن در بابهاى طهارت، صلات، حج، جهاد، حجر، نکاح، ارث، حدود، قصاص و دیات سخن گفتهاند.
احکام فقهی نسبت به فرد خنثی، دو صورت دارد: یکی احکامی که بر عنوان مکلّف (با قطع نظر از جنسیّت وى) مترتب میشود، (مانند وجوب نماز، روزه و حج) که بر خنثاى مشکل نیز جارى است؛ دوم، احکامی که مختص به زن یا مرد است، که درباره الحاق فرد خنثی به جنس مرد یا زن، بین فقها اختلاف نظر وجود دارد.
اکنون، به نمونههایى از احکام خنثای مشکل را که در ابواب مختلف فقه بیان شده، اشاره میشود:
الف. طهارت: آمیزش کردن خنثىٰ با زن و نیز مرد با وى موجب جنابت نیست؛ زیرا در هر دو صورت، اصلى یا زاید بودن آلت خنثىٰ محلّ تردید است. البته اگر خنثىٰ با زنى آمیزش کند، سپس مردى با او آمیزش نماید، جنابت وى محقق میشود.
با خروج منى از هر دو آلت خنثىٰ یا به طور عادت و غالب از یکى، جنابت تحقق مییابد. برخى، صرف خروج منى از هر یک از دو آلت را موجب تحقق جنابت دانستهاند.
ب. نماز: پوشاندن هر دو عورت در نماز بر خنثىٰ واجب است؛ ولی در وجوب پوشاندن سایر بدن همچون زن، اختلاف نظر است. خنثىٰ –بنابر احتیاط- نمازهاى اخفاتى (ظهر و عصر) را آهسته و نمازهاى جهرى (صبح، مغرب و عشا) را بلند میخواند.
ج. حج: بعضى محرّمات احرام، مشترک میان زن و مرد است؛ اما بعضى دیگر اختصاص به مرد یا زن مُحرم دارد، مانند حرمت پوشیدن لباس دوخته، پوشاندن سر و زیر سایه رفتن که مخصوص مرد و حرمت پوشاندن صورت که مختص زن است. پس در الحاق خنثاى مشکل به مرد یا زن اختلاف نظر است. البته پوشاندن سر و صورت باهم بر او جایز نیست و موجب ثبوت کفّاره است.
د. احکام نگاه کردن: نگاه کردن به دُبُر خنثىٰ و نیز هر دو آلت تناسلى وى بر مرد و زن حرام است؛ و برخى نیز مطلقاً نگاه کردن به هر یک از دو آلت خنثىٰ را جایز ندانستهاند.
امّا دربارهی دیگر اعضاى بدن خنثىٰ، برخى گفتهاند: خنثاى مشکل نسبت به مرد حکم زن و نسبت به زن، حکم مرد را دارد؛ در نتیجه بر خنثىٰ واجب است خود را از مرد بپوشاند و مرد نمیتواند به بدن او -جز صورت و دستها تا مچ- نگاه کند. چنان که وى نیز نمىتواند به بدن مرد نگاه کند. و نیز واجب است خود را از زن بپوشاند؛ چنانکه زن نیز نمیتواند به بدن او -جز مواضع استثنا شده- نگاه کند؛ همانگونه که خنثىٰ نیز نمیتواند به بدن زن -جز آنچه استثنا شده- نگاه کند.
هـ. ازدواج: ازدواج -اعم از موقّت و دائم- با خنثاى مشکل حرام و باطل است.
و. ارث: بنابر قول مشهور، خنثىٰ در مسئلۀ ارث، از سهم هر یک از مرد و زن، نصف، ارث میبرد. قول مقابل مشهور، عمل بر اساس قرعه است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸در بحث تغییر جنسیت، اگر مردی خود را به زن و یا زنی خود را به مرد تبدیل کند، در آخرت و در صورت بهشتی شدن او، به وی بر اساس اصل جنسیتش نعمتهایی؛ مثل حوری یا غلمان تعلق میگیرد و یا بر اساس جنسیت جدیدی که پس از مدتی در دنیا کسب کرده است؟
🌳پاسخ
بر اساس آیات و روایات، بهشتیان به تمام خواستههای خود خواهند رسید و نعمتهایی که به آنان داده میشود منطبق با میل و رغبت آنان خواهد بود. براین اساس، اگر فرد مورد نظر در پرسش، سزاوار ورود به بهشت شود، در آنجا نعمتی به او تعلق خواهد گرفت که منطبق با تمایلات او باشد.
⚜ @Ahkaam ⚜
✅ جا به جا گفتن ذکر رکوع و سجده طبق نظر مقام معظم رهبری👌
💠 سؤال: اگر #ذکرهای_رکوع و #سجده را به جای یکدیگر بگوییم، اشکال دارد؟
✅ جواب: در صورتی که سهواً باشد اشکال ندارد، همچنین اگر عمداً و به #قصد_مطلق_ذکر خداوند (عزوجل) بگوید، نماز صحیح است اما #ذکر_مخصوص_رکوع و یا سجده را نیز باید بگوید.
⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی از آخرین حضور حاج قاسم در ساختمان فرماندهی نیروی قدس
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا شخصی که از سلامت کامل جسمی و روانی بر خوردار است، می تواند (به هر انگیزه ای) تغییر جنسیت به شیوه امروزی دهد؟
🌳حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر مقصود از تغییر جنسیت این باشد که با عمل جراحى آلات تناسلى مرد را قطع کنند و به جاى آن براى او مجراى بول و آلت تناسلى مصنوعى بسازند و با تزریق هورمون علامات زنانگى از قبیل ریختن موهاى صورت و برآمدگى سینه در او ایجاد کنند یا در مورد زنى که تغییر جنسیت مى دهد مقصود این باشد که براى او آلت تناسلى مردانه مصنوعى قرار دهند و با تزریق هورمون علامات مردى از قبیل کوچک شدن سینه و روییدن موى صورت ایجاد کنند این امر موجب تغییر واقعى جنسیت نیست و احکام شرعى او تغییر نمى کند و از جهتى چون مستلزم کشف عورت و لمس آن است جایز نیست.
واما اگر مقصود تغییر دستگاه تناسلى داخلى وخارجى باشد که معیار اختلاف زن ومرد است پس این امر فى حد ذاته با قطع نظر از لوازمى که ممکن است حرام باشد اشکال ندارد ولى تا به حال این امر محقق نشده است و آن چه تا به حال صورت پذیرفته همان تغییر ظاهرى است که تاثیرى در تغییر احکام ندارد.
البته ممکن است در مورد کسانى که دچار ناهنجارى در دستگاه تناسلى شده اند با عمل جراحى آلت تناسلى مردانه را که مخفى شده است در مردى که ظاهرى زنانه دارد ولى دستگاه تناسلى داخلى را ندارد نمایان سازند یا به عکس آلت تناسلى ظاهرى مردانه را از زنى که دستگاه تناسلى زنانه داخلى دارد قطع کنند. و این کار فى حد ذاته اشکالى ندارد و ارتباطى با تغییر جنسیت ندارد و البته اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام باشد در صورتى جایز است که ضرورت داشته باشد یا ترک آن مستلزم حرج و مشقت شدید باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): تغییر جنسیّت و ظاهر ساختن جنسیّت واقعى (در افراد دو جنسى که یک جنس آنها غلبه دارد) خلاف شرع نیست؛ بلکه واجب است. ولى تغییر جنسیّت صورى و کاذب جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): تغییر جنسیت به نحوی که فعلاً معمول است که تغییر واقعی نمی باشد جایز نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا داشتن رابطه جنسی با افراد ترنس از لحاظ شرعی اشکال دارد؟
🌳پاسخ
گفته میشود بیماران دو جنسی بر دو گروه اند:
الف: افرادی که به لحاظ جسمی دارای آلت مردانه و زنانه (هرچند ناقص) هستند و آنها را هرمافرودیت یا به تعبیر فقهی، خنثا مینامند که احکام خاص ایشان در کتاب های فقهی موجود است.
ب: افرادی که به لحاظ جسمی صرفاً یکی از دو آلت مردانه یا زنانه را دارند، اما به لحاظ روانی (به هر دلیلی) دارای گرایشات جنس مخالف هستند و آنها را تی اس (transsexual) یا (فرا جنس) مینامند.
در هر حال آنچه از سؤال بر میآید ظاهراً گروه دوم میباشد.
بعضی از این افراد پس از تأیید پزشک، مجوز تغییر جنسیت دریافت کرده و با عمل جراحی جنسیت دیگری پیدا میکنند و بعضی دیگر تن به این عمل جراحی نمیدهند و با این حالت خویش سازش میکنند. به هر حال چنین اشخاصی مانند سایر افراد فقط میتوانند با جنس مخالف خود ازدواج کنند.
توضیح این که، ملاک زن یا مرد بودن از نظر فقهی و حتی از نظر پزشکی، به نوع آلت تناسلی است. بنابراین، بر اساس تمایلات یا گرایشات جنسی فرد، جنسیت تعیین نمیشود و چنین شخصی از نظر شرعی، چه قبل از عمل و چه بعد از عمل، فقط حق ازدواج با جنس مخالف خود را دارد. مثلاً قبل از عمل اگر پسر است فقط با دختران و بعد از عمل (که تغییر جنسیت داده) فقط با پسران میتواند ازدواج نماید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸از نظر فقهی چه تعریف یا ملاکی برای تشخیص جنس مذکر یا مؤنث وجود دارد؟
🌳پاسخ
برخی احکام و مسائل، ویژه مردان است و مسائل دیگری ویژه زنان؛ مانند: ارث، حجاب، نفقه، ولایت و سرپرستی کودکان. برای تعیین جنسیت، ملاک ها و معیارهای گوناگونی از سوی پزشکان و روان پزشکان پیشنهاد شده است که برخی از آنها از این قرار است: 1. وضعیت کروموزومی شخص، 2. میزان هورمون های مردانه یا زنانه، 3. عامل روانی و روحی، 4. اندام های تناسلی.
آنچه در فقه اسلامی مطرح شده و مورد اتفاق و اجماع فقیهان شیعه است، ملاک اخیر است، و اساساً جنسیت بر اساس «اندام تناسلی» است.
در افراد تراجنسیتی (Transsexual)، معیار جنسیت، همان ظاهر جسمانی شخص است. در افرادی که دارای جنسیت پنهان هستند، ملاک جنسیت، همان واقع و نفس الامر است. و هرگاه فردی به صورت کامل، تغییر جنسیت داده باشد، احکام شرعی و وظایف دینی وی، بر اساس جنسیت فعلی شخص خواهد بود. در مورد افراد دو جنسی (خنثی ها) باید دید جنسیت غالب وی چیست. اگر دارای جنسیت غالب مردانه باشد مرد بوده، و گرنه زن است. چنان چه فرد، دو جنسی کامل (خنثای مشکل) باشد، جنسیت وی مبهم است و در احکام و مسائل شرعی باید احتیاط نماید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸در صورت تغییر جنسیت زن آیا نگهداری عده بر او واجب است؟
🌳پاسخ
به عنوان یک «قاعدّّه کلی» می توان گفت: هرگاه پس از ازدواج، یکی از زوجین تغییر جنسیت دهد، عدّّه مطلقا ساقط است؛ چه مرد (شوهر) تغییر جنسیت دهد، یا زن (زوجه)، و یا این که تغییر جنسیت زوجه در زمان عدّّه باشد.
در سقوط عدّّه هم فرقی نیست بین انواع عدّّه ها: چه عدّه طلاق باشد، یا عدّه فسخ و یا حتی عدّه وفات.
مهم ترین دلیل در این باره، تبدل و تغییر موضوع است، و این که عدّّه مخصوص زنان است. پس هر گاه، «موضوع» عوض شود، «حکم» نیز عوض می شود. از این رو، عدّّه ساقط است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸کسی که مبتلا به خود ارضایی است، اگر تمایل به پو شیدن لباس های جنس مخالف دارد باید تغییر جنسیت دهد؟
🌳"استمناء" یعنی این که انسان با خودش کاری کند که از او منی بیرون بیاید، و این کار، از نظر اسلام حرام است و عامل این کار، مرتکب گناه شده است. اما نباید بگذارید که انجام گناه (هر چند که گناه بزرگ باشد)، مانع از ارتباط شما با خداوند مهربان باشد؛ زیرا گناه دام و مکر و هجوم شیطان است که متوجه همه ما انسان ها است و ما باید با این تهاجم، مبارزه کنیم و به هیچ وجه مغلوب نشویم. اما اگر به هر دلیل در یک یا چند مورد مغلوب شدیم، باید سعی کنیم، با ارتباط هر چه بیشتر با خدای خود این شکست خود را جبران و خود را برای حمله و هجوم به دشمن آماده نماییم. به این منظور نماز و روزه و دیگر عبادت های واجب بهترین راه است. پس در هیچ شرایطی نماز و روزه و ارتباط خود با خدا را قطع نکنید تا بیشتر مورد لطف و عنایت پروردگار قرار گیرید و بتوانید با روحیه قوی تری با شیطان مبارزه کنید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اصلاح ژنتیکی از نظر اسلام به چه شکل است؟ و به دنیا آمدن یک فرد با این روش چه حکمی دارد و مسئلهی روح را چگونه حل میکنید؟
🌳پاسخ
اصلاح ژنتیکی در علم پژشکی اقسامی دارد که با توجه به نوع آن، طبیعی است که حکم آن نیز فرق میکند. اما به طور کلی اگر اصلاح مزبور بر روی جنین یا اسپرم و تخمک زن و شوهر، برای جلوگیری از بروز بیماریهای ارثی و ژنتیکی و تولد نوزاد فلج و مریض باشد و نیز موجب کمال جسمی یا روحی نوزاد شود و مستلزم عمل حرام دیگری نباشد، از نظر شرع انجام چنین کار مانعی ندارد. و بچهای که با این روش به دنیا میآید، چون از اسپرم و تخمک زن و شوهر است، هیچ مشکلی ندارد.
و امٌا در ارتباط با مسئلهی روح باید گفت: اگر این اصلاح قبل از دمیدن روح باشد که هیچ مشکلی ندارد، و اگر بعد از دمیدن روح به بدن(چهار ماهگی) باشد، باز هم مشکل ندارد؛ چرا که نفس و روحی که پس از طی مراحلی از رشد به بدن متکوٌن، تعلق میگیرد، مربوط به آن بدن و تا زمان حیات همراه با آن است و تشخص بدن هم در گرو شخصیت همان روح است و روح تکویناً و تشریعاً مالک آن بدن و بدن مملوک آن روح است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸من تحت تأثیر تبلیغات سالهای قبل، عمل وازکتومی(بستن لوله های تولید مثل مردان) انجام دادم و حالا از این عمل خیلی پشیمان هستم. و احساس گناه میکنم. در حال حاضر وظیفه من چیست؟ اگر امکان بازگشت باشد، آیا باید عمل بازگشت انجام دهم که خیلی سخت و پرهزینه است؟
🌳پاسخ
در فرض سؤال، باید از این عمل توبه و از خداوند طلب آمرزش کرد و در صورتی که - بدون عسر و حرج - امکان بازگشت به حالت طبیعی باشد، لازم است اقدام به آن نمود. البته برخی فقها[1] در این زمینه، تنها توبه را کافی شمردهاند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): فعلاً تکلیفی جز توبه ندارید.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): واجب نیست.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): چنانچه اقدام نکردن موجب عقیمی دائم شود و امکان بازگشت بدون حرج وجود داشته باشد و مستلزم لمس و نظر حرام نباشد باید بازگشت انجام شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): باید توبه نمایید و در صورت امکان بازگشت باید جبران نمایید.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که بازگشت مشقت و هزینهی زیادی نداشته باشد، باید به حالت سابق بازگردد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): باید توبه نمایید و در صورت امکان بازگشت باید جبران نمایید.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌸شش ماهه باردار بودم که بعد از سونوگرافی دکتر تشخیص داد فرزندم دچار بیماری آناسفالی شده و بعد از تولد قطعاً میمیرد. به ناچار صلاح دیدند که ادامه بارداری به صلاح نمیباشد و من او را سقط نمودم، میخواستم بدانم. آیا این کار حرام بوده و دیه به آن تعلق میگیرد؟
🌳پاسخ
سقط جنین تا زمانی که خطر جانی برای مادر نداشته باشد (حتی در فرض سؤال)، حرام است و باید دیه پرداخت شود. حال اگر سقط را پزشک (هر چند به سفارش والدین) انجام داده باشد، دیه بر عهده اوست، مگر اینکه والدین دیه را ببخشند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): توبه و استغفار کنید و اگر قاتل (آمپول سقط را زده باشد) خود دکتر باشد، خود او باید دیه و کفاره بدهد هر چند به دستور شما بوده است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): سقط جنین بعد از ولوج روح (4 ماهگی) تا زمانی که خطر جانی برای مادر نداشته باشد، جایز نیست. در هر حال دیه به آن تعلق میگیرد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): حرام بوده باید توبه و استغفار شود و بر مباشر در سقط، دیه هم واجب شده است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): سقط جنین حرام است و دیه بر گردن مباشر قتل است.
⚜ @Ahkaam ⚜