eitaa logo
حکمش چیه؟
100.6هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸اگر مردی که دارای فرزند است تغییر جنسیت دهد، آیا نسبت به فرزندانش هنوز هم حکم پدر را دارد؟ 🌳پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال، ظاهر این است که حکم پدر را ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال تغییری در حکم ایجاد نمی‌شود، و رابطه نسبی همچنان باقی است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): تحقق تغییر جنسیت کامل، معلوم و ثابت نیست و در فرض تحقق، احکام جنس جدید بر آن مترتب است. ⚜ @Ahkaam
🌸احکام فقهی و حقوقی دو جنسه‌ها مخصوصاً خنثی مشکل چیست؟ 🌳پاسخ خُنثىٰ؛ به کسی می‌گویند که دارای آلت تناسلى مرد و زن است. و فقها از آن در باب‌هاى طهارت، صلات، حج، جهاد، حجر، نکاح، ارث، حدود، قصاص و دیات سخن گفته‌اند. احکام فقهی نسبت به فرد خنثی، دو صورت دارد: یکی احکامی که بر عنوان مکلّف (با قطع نظر از جنسیّت وى) مترتب می‌شود، (مانند وجوب نماز، روزه و حج) که بر خنثاى مشکل نیز جارى است؛ دوم، احکامی که مختص به زن یا مرد است، که درباره الحاق فرد خنثی به جنس مرد یا زن، بین فقها اختلاف نظر وجود دارد. اکنون، به نمونه‌هایى از احکام خنثای مشکل را که در ابواب مختلف فقه بیان شده، اشاره می‌شود: الف. طهارت: آمیزش کردن خنثىٰ با زن و نیز مرد با وى موجب جنابت نیست؛ زیرا در هر دو صورت، اصلى یا زاید بودن آلت خنثىٰ محلّ تردید است. البته اگر خنثىٰ با زنى آمیزش کند، سپس مردى با او آمیزش نماید، جنابت وى محقق می‌شود. با خروج منى از هر دو آلت خنثىٰ یا به طور عادت و غالب از یکى، جنابت تحقق می‌یابد. برخى، صرف خروج منى از هر یک از دو آلت را موجب تحقق جنابت دانسته‌اند. ب. نماز: پوشاندن هر دو عورت در نماز بر خنثىٰ واجب است؛ ولی در وجوب پوشاندن سایر بدن همچون زن، اختلاف نظر است. خنثىٰ –بنابر احتیاط- نمازهاى اخفاتى (ظهر و عصر) را آهسته و نمازهاى جهرى (صبح، مغرب و عشا) را بلند می‌خواند. ج. حج: بعضى محرّمات احرام، مشترک میان زن و مرد است؛ اما بعضى دیگر اختصاص به مرد یا زن مُحرم دارد، مانند حرمت پوشیدن لباس دوخته، پوشاندن سر و زیر سایه رفتن که مخصوص مرد و حرمت پوشاندن صورت که مختص زن است. پس در الحاق خنثاى مشکل به مرد یا زن اختلاف نظر است. البته پوشاندن سر و صورت باهم بر او جایز نیست و موجب ثبوت کفّاره است. د. احکام نگاه کردن: نگاه کردن به دُبُر خنثىٰ و نیز هر دو آلت تناسلى وى بر مرد و زن حرام است؛ و برخى نیز مطلقاً نگاه کردن به هر یک از دو آلت خنثىٰ را جایز ندانسته‌اند. امّا درباره‌ی دیگر اعضاى بدن خنثىٰ، برخى گفته‌اند: خنثاى مشکل نسبت به مرد حکم زن و نسبت به زن، حکم مرد را دارد؛ در نتیجه بر خنثىٰ واجب است خود را از مرد بپوشاند و مرد نمی‌تواند به بدن او -جز صورت و دستها تا مچ- نگاه کند. چنان که وى نیز نمى‌تواند به بدن مرد نگاه کند. و نیز واجب است خود را از زن بپوشاند؛ چنان‌که زن نیز نمی‌تواند به بدن او -جز مواضع استثنا شده- نگاه کند؛ همان‌گونه که خنثىٰ نیز نمی‌تواند به بدن زن -جز آنچه استثنا شده- نگاه کند. هـ. ازدواج: ازدواج -اعم از موقّت و دائم- با خنثاى مشکل حرام و باطل است. و. ارث: بنابر قول مشهور، خنثىٰ در مسئلۀ ارث، از سهم هر یک از مرد و زن، نصف، ارث می‌برد. قول مقابل مشهور، عمل بر اساس قرعه است. ⚜ @Ahkaam
🌸در بحث تغییر جنسیت، اگر مردی خود را به زن و یا زنی خود را به مرد تبدیل کند، در آخرت و در صورت بهشتی شدن او، به وی بر اساس اصل جنسیتش نعمت‌هایی؛ مثل حوری یا غلمان تعلق می‌گیرد و یا بر اساس جنسیت جدیدی که پس از مدتی در دنیا کسب کرده است؟ 🌳پاسخ بر اساس آیات و روایات، بهشتیان به تمام خواسته­‌های خود خواهند رسید و نعمت‌­هایی که به آنان داده می‌­شود منطبق با میل و رغبت آنان خواهد بود. براین اساس، اگر فرد مورد نظر در پرسش، سزاوار ورود به بهشت شود، در آن‌جا نعمتی به او تعلق خواهد گرفت که منطبق با تمایلات او باشد. ⚜ @Ahkaam
✅ جا به جا گفتن ذکر رکوع و سجده طبق نظر مقام معظم رهبری👌 💠 سؤال: اگر #ذکرهای_رکوع و #سجده را به جای یکدیگر بگوییم، اشکال دارد؟ ✅ جواب: در صورتی که سهواً باشد اشکال ندارد، همچنین اگر عمداً و به #قصد_مطلق_ذکر خداوند (عزوجل) بگوید، نماز صحیح است اما #ذکر_مخصوص_رکوع و یا سجده را نیز باید بگوید. ⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی از آخرین حضور حاج قاسم در ساختمان فرماندهی نیروی قدس ⚜ @Ahkaam
🔰شهید مطهری(ره): 《خون شهید به زمین نمی ریزد، خون شهید هر قطره اش تبدیل به صدها قطره و هزارها قطره بلکه به دریائی از خون می گردد و در پیکر اجتماع وارد می شود.》 ⚜ @Ahkaam
🌸آیا شخصی که از سلامت کامل جسمی و روانی بر خوردار است، می تواند (به هر انگیزه ای) تغییر جنسیت به شیوه امروزی دهد؟ 🌳حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر مقصود از تغییر جنسیت این باشد که با عمل جراحى آلات تناسلى مرد را قطع کنند و به جاى آن براى او مجراى بول و آلت تناسلى مصنوعى بسازند و با تزریق هورمون علامات زنانگى از قبیل ریختن موهاى صورت و برآمدگى سینه در او ایجاد کنند یا در مورد زنى که تغییر جنسیت مى دهد مقصود این باشد که براى او آلت تناسلى مردانه مصنوعى قرار دهند و با تزریق هورمون علامات مردى از قبیل کوچک شدن سینه و روییدن موى صورت ایجاد کنند این امر موجب تغییر واقعى جنسیت نیست و احکام شرعى او تغییر نمى کند و از جهتى چون مستلزم کشف عورت و لمس آن است جایز نیست. واما اگر مقصود تغییر دستگاه تناسلى داخلى وخارجى باشد که معیار اختلاف زن ومرد است پس این امر فى حد ذاته با قطع نظر از لوازمى که ممکن است حرام باشد اشکال ندارد ولى تا به حال این امر محقق نشده است و آن چه تا به حال صورت پذیرفته همان تغییر ظاهرى است که تاثیرى در تغییر احکام ندارد. البته ممکن است در مورد کسانى که دچار ناهنجارى در دستگاه تناسلى شده اند با عمل جراحى آلت تناسلى مردانه را که مخفى شده است در مردى که ظاهرى زنانه دارد ولى دستگاه تناسلى داخلى را ندارد نمایان سازند یا به عکس آلت تناسلى ظاهرى مردانه را از زنى که دستگاه تناسلى زنانه داخلى دارد قطع کنند. و این کار فى حد ذاته اشکالى ندارد و ارتباطى با تغییر جنسیت ندارد و البته اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام باشد در صورتى جایز است که ضرورت داشته باشد یا ترک آن مستلزم حرج و مشقت شدید باشد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): تغییر جنسیّت و ظاهر ساختن جنسیّت واقعى (در افراد دو جنسى که یک جنس آنها غلبه دارد) خلاف شرع نیست؛ بلکه واجب است. ولى تغییر جنسیّت صورى و کاذب جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): تغییر جنسیت به نحوی که فعلاً معمول است که تغییر واقعی نمی باشد جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا داشتن رابطه جنسی با افراد ترنس از لحاظ شرعی اشکال دارد؟ 🌳پاسخ گفته می‌شود بیماران دو جنسی بر دو گروه اند: الف: افرادی که به لحاظ جسمی دارای آلت مردانه و زنانه (هرچند ناقص) هستند و آنها را هرمافرودیت یا به تعبیر فقهی، خنثا می‌نامند که احکام خاص ایشان در کتاب های فقهی موجود است. ب: افرادی که به لحاظ جسمی صرفاً یکی از دو آلت مردانه یا زنانه را دارند، اما به لحاظ روانی (به هر دلیلی) دارای گرایشات جنس مخالف هستند و آنها را تی اس (transsexual) یا (فرا جنس) می‌نامند. در هر حال آنچه از سؤال بر می‌آید ظاهراً گروه دوم می‌باشد. بعضی از این افراد پس از تأیید پزشک، مجوز تغییر جنسیت دریافت کرده و با عمل جراحی جنسیت دیگری پیدا می‌کنند و بعضی دیگر تن به این عمل جراحی نمی‌دهند و با این حالت خویش سازش می‌کنند. به هر حال چنین اشخاصی مانند سایر افراد فقط می‌توانند با جنس مخالف خود ازدواج کنند. توضیح این که، ملاک زن یا مرد بودن از نظر فقهی و حتی از نظر پزشکی، به نوع آلت تناسلی است. بنابراین، بر اساس تمایلات یا گرایشات جنسی فرد، جنسیت تعیین نمی‌شود و چنین شخصی از نظر شرعی، چه قبل از عمل و چه بعد از عمل، فقط حق ازدواج با جنس مخالف خود را دارد. مثلاً قبل از عمل اگر پسر است فقط با دختران و بعد از عمل (که تغییر جنسیت داده) فقط با پسران می‌تواند ازدواج نماید. ⚜ @Ahkaam
🌸از نظر فقهی چه تعریف یا ملاکی برای تشخیص جنس مذکر یا مؤنث وجود دارد؟ 🌳پاسخ برخی احکام و مسائل، ویژه مردان است و مسائل دیگری ویژه زنان؛ مانند: ارث، حجاب، نفقه، ولایت و سرپرستی کودکان. برای تعیین جنسیت، ملاک ها و معیارهای گوناگونی از سوی پزشکان و روان پزشکان پیشنهاد شده است که برخی از آنها از این قرار است: 1. وضعیت کروموزومی شخص، 2. میزان هورمون های مردانه یا زنانه، 3. عامل روانی و روحی، 4. اندام های تناسلی. آنچه در فقه اسلامی مطرح شده و مورد اتفاق و اجماع فقیهان شیعه است، ملاک اخیر است، و اساساً جنسیت بر اساس «اندام تناسلی» است. در افراد تراجنسیتی (Transsexual)، معیار جنسیت، همان ظاهر جسمانی شخص است. در افرادی که دارای جنسیت پنهان هستند، ملاک جنسیت، همان واقع و نفس الامر است. و هرگاه فردی به صورت کامل، تغییر جنسیت داده باشد، احکام شرعی و وظایف دینی وی، بر اساس جنسیت فعلی شخص خواهد بود. در مورد افراد دو جنسی (خنثی ها) باید دید جنسیت غالب وی چیست. اگر دارای جنسیت غالب مردانه باشد مرد بوده، و گرنه زن است. چنان چه فرد، دو جنسی کامل (خنثای مشکل) باشد، جنسیت وی مبهم است و در احکام و مسائل شرعی باید احتیاط نماید. ⚜ @Ahkaam
🌸در صورت تغییر جنسیت زن آیا نگهداری عده بر او واجب است؟ 🌳پاسخ به عنوان یک «قاعدّّه کلی» می توان گفت: هرگاه پس از ازدواج، یکی از زوجین تغییر جنسیت دهد، عدّّه مطلقا ساقط است؛ چه مرد (شوهر) تغییر جنسیت دهد، یا زن (زوجه)، و یا این که تغییر جنسیت زوجه در زمان عدّّه باشد. در سقوط عدّّه هم فرقی نیست بین انواع عدّّه ها: چه عدّه طلاق باشد، یا عدّه فسخ و یا حتی عدّه وفات. مهم ترین دلیل در این باره، تبدل و تغییر موضوع است، و این که عدّّه مخصوص زنان است. پس هر گاه، «موضوع» عوض شود، «حکم» نیز عوض می شود. از این رو، عدّّه ساقط است. ⚜ @Ahkaam
🌸کسی که مبتلا به خود ارضایی است، اگر تمایل به پو شیدن لباس های جنس مخالف دارد باید تغییر جنسیت دهد؟ 🌳"استمناء" یعنی این که انسان با خودش کاری کند که از او منی بیرون بیاید، و این کار، از نظر اسلام حرام است و عامل این کار، مرتکب گناه شده است. اما نباید بگذارید که انجام گناه (هر چند که گناه بزرگ باشد)، مانع از ارتباط شما با خداوند مهربان باشد؛ زیرا گناه دام و مکر و هجوم شیطان است که متوجه همه ما انسان ها است و ما باید با این تهاجم، مبارزه کنیم و به هیچ وجه مغلوب نشویم. اما اگر به هر دلیل در یک یا چند مورد مغلوب شدیم، باید سعی کنیم، با ارتباط هر چه بیشتر با خدای خود این شکست خود را جبران و خود را برای حمله و هجوم به دشمن آماده نماییم. به این منظور نماز و روزه و دیگر عبادت های واجب بهترین راه است. پس در هیچ شرایطی نماز و روزه و ارتباط خود با خدا را قطع نکنید تا بیشتر مورد لطف و عنایت پروردگار قرار گیرید و بتوانید با روحیه قوی تری با شیطان مبارزه کنید. ⚜ @Ahkaam
📚 رقص زن در عروسی👆 ⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸اصلاح ژنتیکی از نظر اسلام به چه شکل است؟ و به دنیا آمدن یک فرد با این روش چه حکمی دارد و مسئله‌ی روح را چگونه حل می‌کنید؟ 🌳پاسخ اصلاح ژنتیکی در علم پژشکی اقسامی دارد که با توجه به نوع آن، طبیعی است که حکم آن نیز فرق می‌کند. اما به طور کلی اگر اصلاح مزبور بر روی جنین یا اسپرم و تخمک زن و شوهر، برای جلوگیری از بروز بیماری‌های ارثی و ژنتیکی و تولد نوزاد فلج و مریض باشد و نیز موجب کمال جسمی یا روحی نوزاد شود و مستلزم عمل حرام دیگری نباشد، از نظر شرع انجام چنین کار مانعی ندارد. و بچه‌ای که با این روش به دنیا می‌آید، چون از اسپرم و تخمک زن و شوهر است، هیچ مشکلی ندارد. و امٌا در ارتباط با مسئله‌ی روح باید گفت: اگر این اصلاح قبل از دمیدن روح باشد که هیچ مشکلی ندارد، و اگر بعد از دمیدن روح به بدن(چهار ماهگی) باشد، باز هم مشکل ندارد؛ چرا که نفس و روحی که پس از طی مراحلی از رشد به بدن متکوٌن، تعلق می‌گیرد، مربوط به آن بدن و تا زمان حیات همراه با آن است و تشخص بدن هم در گرو شخصیت همان روح است و روح تکویناً و تشریعاً مالک آن بدن و بدن مملوک آن روح است. ⚜ @Ahkaam
🌸من تحت تأثیر تبلیغات سالهای قبل، عمل وازکتومی(بستن لوله های تولید مثل مردان) انجام دادم و حالا از این عمل خیلی پشیمان هستم. و احساس گناه میکنم. در حال حاضر وظیفه من چیست؟ اگر امکان بازگشت باشد، آیا باید عمل بازگشت انجام دهم که خیلی سخت و پرهزینه است؟ 🌳پاسخ در فرض سؤال، باید از این عمل توبه و از خداوند طلب آمرزش کرد و در صورتی که - بدون عسر و حرج - امکان بازگشت به حالت طبیعی باشد، لازم است اقدام به آن نمود. البته برخی فقها[1] در این زمینه، تنها توبه را کافی شمرده‌اند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فعلاً تکلیفی جز توبه ندارید. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): واجب نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): چنانچه اقدام نکردن موجب عقیمی دائم شود و امکان بازگشت بدون حرج وجود داشته باشد و مستلزم لمس و نظر حرام نباشد باید بازگشت انجام شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): باید توبه نمایید و در صورت امکان بازگشت باید جبران نمایید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که بازگشت مشقت و هزینه‌ی زیادی نداشته باشد، باید به حالت سابق بازگردد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): باید توبه نمایید و در صورت امکان بازگشت باید جبران نمایید. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌸شش ماهه باردار بودم که بعد از سونوگرافی دکتر تشخیص داد فرزندم دچار بیماری آناسفالی شده و بعد از تولد قطعاً می‌میرد. به ناچار صلاح دیدند که ادامه بارداری به صلاح نمی‌باشد و من او را سقط نمودم، می‌خواستم بدانم. آیا این کار حرام بوده و دیه به آن تعلق می‌گیرد؟ 🌳پاسخ سقط جنین تا زمانی که خطر جانی برای مادر نداشته باشد (حتی در فرض سؤال)، حرام است و باید دیه پرداخت شود. حال اگر سقط را پزشک (هر چند به سفارش والدین) انجام داده باشد، دیه بر عهده اوست، مگر اینکه والدین دیه را ببخشند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): توبه و استغفار کنید و اگر قاتل (آمپول سقط را زده باشد) خود دکتر باشد، خود او باید دیه و کفاره بدهد هر چند به دستور شما بوده است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): سقط جنین بعد از ولوج روح (4 ماهگی) تا زمانی که خطر جانی برای مادر نداشته باشد، جایز نیست. در هر حال دیه به آن تعلق می‌گیرد. حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): حرام بوده باید توبه و استغفار شود و بر مباشر در سقط، دیه هم واجب شده است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): سقط جنین حرام است و دیه بر گردن مباشر قتل است. ⚜ @Ahkaam
🌸خانمی که برای انداختن کامل جنین مرده‌اش مجبور به انجام چندین کورتاژ شده، خونی که بعد از هر کورتاژ می‌بیند، چه حکمی دارد؟ 🌳پاسخ در این موارد، هر قطعه‌ای که خارج می‌شود نفاس مجدد به شمار می‌آید و بر این اساس، همانطوری که ده روز خونریزی بعد از خروج اولین قطعه جنین، حکم نفاس دارد، خون بعد از خروج قطعه آخر جنین نیز تا ده روز محکوم به نفاس است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): هر قطعه‌ای که خارج می‌شود نفاس مجدد محسوب می‌شود. و بعد از اتمام دوره نفاس که از زمان بیرون‌آوردن آخرین جزء محاسبه می‌شود باید غسل نفاس به جا آورد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال از زمانی که قطعه آخر جنین خارج شده تا ده روز خون محکوم به نفاس است همانطوری که ده روز اول هم محکوم به نفاس بوده است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سوال اگر خلقت بچه کامل شده بوده است خون اول حکم نفاس دارد و در ایام پاکی حکم زنان پاک را دارد و در خونریزی دوم بین اعمال نفاس و مستحاضه احتیاط کند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در فرض سؤال خون دوّم نیز نفاس است و بعد از پاکی باید مجدداً غسل نفاس انجام دهد. ⚜ @Ahkaam
🌸دانشجوی ارشد میکروبیولوژی هستم که دارم روی جنبه های اخلاقی و اسلامی ژن درمانی کار می کنم می خواستم ببینم آیا می توانید مقالات و کتاب های در اختیار بگذارید؟ و این که کدام جنبه اسلامی کار مورد نظر هست و اهمیت دارد. ما داریم پرسش نامه درست می کنیم که از مردم نظر سنجی کنیم دانشگاه شهید بهشتی با تشکر. 🌳پاسخ همان گونه که مستحضرید، می توان با توجه به چشم اندازهای مختلف، تقسیم بندی های متفاوتی را در مباحث مرتبط با تغییرات ژنتیکی داشت؛ زیرا: 1. برخی از آنها، قبل از تولد و گروهی بعد از تولد می باشند. 2. پاره ای از این تغییرات، تنها نقش درمانی داشته و در طول و یا عرض درمان های دیگر از آن استفاده می شود، اما گروهی از این تغییرات، ممکن است به تحول شخصیتی انسان ها در جهت مثبت و یا منفی منجر شده، یا در دراز مدت، موجب نابودی برخی نژادها و گسترش نژادهای دیگر، همسان سازی استعدادها و توانایی ها و ... شود که در نهایت، تعادل موجود در کره خاکی را دچار مخاطره می کند. 3. انجام تغییرات در ژن انسان ها، می تواند با رضایت و یا بدون رضایت آنها انجام شود. و ... براین اساس، نمی توان به صورت کلی، چنین دانشی را تأیید نموده و یا آن را مخالف با اصول اسلامی دانست، بلکه مطالعات و فعالیت هایی که در ارتباط با چگونگی بهره گیری از تغییرات ژنتیکی در راستای درمان واقعی انجام می شود، نمی تواند مورد مخالفت اسلام باشد. به عنوان نمونه، نوعی از ژن درمانی که موجب نابودی و یا بی اثر شدن سلول های سرطانی می شود را نمی توان خلاف اسلام دانست؛ زیرا بر اساس منابع اسلامی، باید به دنبال درمان هر دردی بوده و دانش خود را در این زمینه تقویت نماییم. روایتی از امام صادق (ع) بیان می دارد که هیچ بیماری وجود ندارد، مگر آن که خداوند درمانی را نیز برای آن در نظر گرفته است، (و طبیعتا انسان ها باید از راه های مختلفی که یکی از آنها همین ژن درمانی است، به دنبال کشف آن شیوه درمانی باشند). اما در برخی زمینه ها، باید جزئیات دقیق فعالیتی که قرار است انجام شود، مشخص شده و سپس در ارتباط با نظر اسلام در مورد آن به بحث و گفت و گو نشست. مثلاً، آیا می توان از راه تغییرات ژنتیکی، راه حلی اندیشید که طی آن تمام نوزادانی که از والدین سیاه پوست متولد می شوند، رنگی سفید داشته باشند و آیا اصولاً این راهبرد، درمان به شمار می آید یا خیر؟ و آیا چنین تغییراتی با سنت خداوند در وجود تفاوت های نژادی و قومی میان انسان ها سازگار است؟ احتمال بروز چنین اتفاقاتی در دنیای دانش ژنتیک، موجب نگرانی هایی در میان اندیشمندان شده و این نگرانی، اختصاص به دنیای اسلام نداشته و مطمئناً طی مطالعات خود، مشاهده فرمودید که چنین مباحثی، حتی در جهان غرب نیز به شدت در جریان است. از طرفی به دلیل این که این دانش، از پیشینه چندانی برخوردار نیست، هر چند که اخیراً مقالات و سخنرانی هایی در کنگره های مرتبط با دانش ژنتیک ارائه شده، اما به صورت گسترده نمی توان در منابع اسلامی از جمله گنجینه عظیم کتاب های فقهی، سرفصل هایی را یافت که مستقیماً در ارتباط با آن باشد و به عبارتی پژوهش در ارتباط با این دانش، از مسائل مستحدثه ای است که باید با تکیه بر اصول و قواعد کلی بدان پرداخته شود و همان طور که اشاره شد، زمانی می توان عقیده ای را ابراز کرد، که جوانب موضوع مرتبط با آن، کاملاً مشخص شده باشد. بر این اساس، شما باید برای دریافت نظر اسلام در ارتباط با تغییرات ژنتیک، دقیقاً نوع تغییری که قرار است انجام شود را به پژوهشگران دینی ارائه داده تا آنان بتوانند نظریات خود را به صورت مستند در این زمینه ابراز کنند و گرنه به صورت کلی نمی توان پاسخی مثبت یا منفی در ارتباط با کلیت این دانش ابراز کرد. ⚜ @Ahkaam
📚 خواندن نماز عشا پیش از نماز مغرب 💠 سؤال: اگر پيش از خواندن ، سهواً مشغول شود و در بين نماز بفهمد كه اشتباه كرده چه وظیفه ای دارد؟ مقلد مقام معظم هستم. ✅ جواب: چنانچه به نرفته است، بايد نيت را به نماز برگرداند و نماز را تمام كند و سپس نماز را بخواند. اما اگر به ركوع ركعت چهارم رفته بنابراحتیاط بايد نماز را تمام كند، سپس نماز مغرب و عشا را بخواند. ⚜ @Ahkaam
📚 کیفیت سجده #سهو👆 ⚜ @Ahkaam ⚜
💕 کیفیت سجده سهو 💕 💠 سؤال: کیفیت به چه شکل است؟ 🧐 ✅ جواب: براى سجده‏ سهو بايد پس از سلام نماز فوراً به نيّت سجده‏ سهو، را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بنابراحتیاط بگويد: «بسم اللَّه و باللَّه، السلام عليك ايها النّبىُّ و رحمة اللَّه و بركاته» سپس سر از سجده بردارد و دوباره به سجده رود و سهو را تكرار كند؛ آن گاه سر از سجده بردارد و بخواند و دهد. ⚜ @Ahkaam
ملحق شدن به نماز جماعت در رکعت سوم یا چهارم @Ahkaam
❓پرسش 1. با غسل جنابت چند بار می توان نماز خواند؟ 2. ایا با غسل جنابت میتوان علاوه بر نماز واجب نماز قضا نیز خواند؟ 📝پاسخ 1- همه مراجع: تا زمانى که یکى از مبطلات وضو رخ ندهد، مى ‏توان با آن (غسل جنابت) نماز خوان. 2- بله با غسل جنابت می توان نماز قضا و نماز مستحبی خواندن. ⚜ @Ahkaam
💍 💍 ❓پرسش :استفاده از انگشتر و دستبند در برابر نامحرم برای زن چه حکمی دارد؟🤔 ✅پاسخ :پوشاندن زيورآلاتي که معمولا در معرض ديد نامحرم است مانند انگشتر و حلقه ازدواج چنانچه مفسده اي نداشته باشد واجب نيست ولي غير اينها را بايد از ديد نامحرم پوشاند. 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی. ⚜ @Ahkaam