eitaa logo
حکمش چیه؟
108.6هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
140 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓اگه روزه‌دار عمداً سرش رو زیر آب ببره، حکم روزه‌ش چی می‌شه؟ ❓اگه غیرعمدی باشه، چی؟ ❓اگه سرش رو زیر دوش یا شیر بشوره، چی؟ 👈 اصلاحیه: 📚 آیات عظام سبحانی، بهجت، تبریزی و وحید: چیزی که روزه رو باطل مى‌كنه، فروبردن سر زير آبه، اونم طورى كه يه‌دفعه آب همهٔ سر رو بگیره؛ اما شستن سر زير شير آب، زير دوش و... اشكالى نداره. 📚 آيت‌اللّه سيستانى و مظاهری: شستن سر زير شير، زير دوش و... اشکال نداره؛ حتی فروکردن تمام سر زیر آب هم روزه رو باطل نمى‌كنه (سیستانی: اما كراهت شديد داره؛ مظاهری: مستحبه که روزه‌دار این کار رو نکنه). 📚 آیت‌الله زنجانی: شستن سر زير شير، زير دوش و... اشکال نداره؛ اما روزه‌داری که عمداً تمام سر رو زیر آب ببره، کار حرامی انجام داده؛ اگرچه روزه‌ش باطل نیست. 📚 آیات عظام رهبری، مکارم و نوری: چیزی که روزه رو باطل مى‌كنه، بنابر احتیاط واجب، فروبردن سر زير آبه، اونم طورى كه يه‌دفعه آب همهٔ سر رو بگیره؛ اما شستن سر زير شير آب، زير دوش و... اشكالى نداره. 🔺توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۱۶۰۸ و ۱۶۵۸؛ عروةالوثقی، ج۲، کتاب‌الصوم، فصل فیما یجب‌الامساک، السابع و فصل فی کفارةالصوم؛ منهاج‌الصالحین، ج۲، کتاب‌الصوم، المفطرات‌الخامس و فصل فی کفارةالصوم؛ وسیلةالنجاة، ج۱، م۱۱۰۱و ۱۱۱۷؛ هدایةالعباد، ج۱، م۱۲۹۸ و ۱۳۱۸؛ سبحانی، رساله، م۱۵۲۷ و ۱۵۷۳؛ زنجانی، رساله، م۱۶۱۷ و ۱۶۶۷؛ سیستانی، رساله جامع، ج۱، م۲۰۳۲؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی، درس ۶۲. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم شنیدن آیه سجده از رادیو و تلویزیون: 🌹اگر به آیه سجده ای که از رادیو یا تلویزیون یا ضبط صوت و مانند آن پخش می گردد، گوش دهد، سجده واجب می شود. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠سجده های واجب قرآن: 🌺در هریک از چهار سوره سجده (الم تنزیل)، فصلت (حم سجده)، نجم و علق، یک آیه سجده واجب وجود دارد که اگر انسان آن را بخواند یا به آن گوش دهد، باید پس از پایان آیه فوراً سجده کند و اگر فراموش کند، هر وقت یادش آمد باید سجده را انجام دهد. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💥قَالَ الامام علی عليه‌السلام: لاَ يَصْدُقُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَكُونَ بِمَا فِي يَدِ اَللَّهِ أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِي يَدِهِ 🌹امیرالمؤمنین علیه‌السلام: ايمان بنده‌اى درست نباشد جز آن كه اعتماد او به آنچه در دست خداست بيشتر از آن باشد كه در دست اوست. 📜 نهج‌البلاغه، حکمت ۳۱۰ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📬:اگر پزشک نظر بدهد که روزه برای شخصی اشکال ندارد اما خود انسان بداند که در این صورت به او ضرری متوجه می‌شود، تکلیف چیست؟ 🎙پاسخ حجت الاسلام و المسلمین زین العابدینی نماینده دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویژه برنامه احکام الصیام 🔹 احکام ماه مبارک رمضان براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته جلسه: 18 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی(عليه السلام): خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻زندگی مومنانه؛ 🎬 حکم شرعی "رفت و آمد با کسی که خمس پرداخت نمی‌کند" بیان حکم شرعی "رفت و آمد با کسی که خمس پرداخت نمی‌کند" توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدی، کارشناس احکام که تقدیم مخاطبان ارجمند می‌شود. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد، ولى اگر براى فرار از روزه باشد، مكروه است. ✅ مسافرى كه بايد نمازهاى چهار ركعتى را در سفر دو ركعت بخواند، نبايد روزه بگيرد؛ ولی مسافرى كه نمازش را تمام مى‏خواند، مثل كسى كه شغلش مسافرت، يا سفرش، سفر معصيت است، بايد در سفر روزه بگيرد. ✅ كسى كه نمى‏داند روزه مسافر باطل است، اگر در سفر روزه بگيرد و در بين روز مسأله را بفهمد، روزه‏اش باطل مى‏شود، ولی اگر تا مغرب نفهمد، روزه‏اش صحيح است. ✅ اما اگر فراموش كند كه مسافر است، يا فراموش كند كه روزه مسافر باطل مى‏باشد و در سفر روزه بگيرد، روزه او باطل است. ✅ اگر روزه دار بعدازظهر مسافرت کند، باید روزه خود را تمام کند و روزه او صحیح است. 📚 طبق نظر مشهور مراجع عظام تقلید ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓پرسش: زن باردارى که نتوانسته روزه بگیرد، تکلیفش چیست؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: آیت الله خامنه‌اى: زن بارداری که زایمان او نزدیک است؛ اگر می‌ ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول (ضرر برای جنین) باید برای هر روز یک مدّ طعام؛ یعنی گندم یا جو و مانند اینها (به عنوان فدیه) به فقیر بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد و در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزه هایی را که نگرفته، قضا نماید و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. آیت الله سیستانی: اگر در ماه نزدیک زائیدن( ماه هشتم و نهم) باشد، افزون بر قضاى روزه‌ها، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد؛ خواه روزه براى جنین ضرر داشته باشد، یا براى خودش. اما اگر اگر در ماه های دور ( ماه اول تا آخر هفتم)، باشد، اگر روزه برای او یا حملش ضرر داشته باشد یا اینکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتاً قابل تحمل نیست، گردد، روزه بر او واجب نیست و باید قضا نماید و کفاره ندارد. آیت الله مکارم: اگر روزه براى جنین ضرر داشته است، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و اگر براى خودش ضرر داشته، پرداخت کفّاره واجب نیست و در هر حال روزه‌ها را باید قضا کند. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚منابع: رساله نماز و روزه رهبر معظم انقلاب، مسئله ٩۵۴، پرسش و پاسخ سایت آیت الله سیستانی، استفتائات سایت آیت الله مکارم ⚜️ @Ahkaam ⚜️