🔻 با سلام اگر کسی به قطب شمال سفر کند چگونه نماز و روزه بگیرد؟
🔵شماره رکعت های نماز در قطب شمال و قطب جنوب فرق نمی کند فقط از نظر وقت باید اوقات نماز را با مناطق معتدله مقایسه و تعیین نمایند یعنی اگر در مناطق معتدله مثلا روزها در آن موقع ۱۴ ساعت و شبها ۱۰ ساعت است همان صورت نماز و روزه خود را تنظیم کنند. (استفتاءات جدید آیت الله مکارم، ج ۲، س ۱۳۹).
🔵اگر براى نماز و روزه بلاد و شهرهاى متعارفه که شب و روز آنها تقریبا مساوى است (مثل مکه و مدینه) قرار دهند یعنى نماز ظهر و عصر را بخوانند. شش ساعت بعد نماز مغرب و عشاء را بخوانند و یازده ساعت بعد نماز صبح را بخوانند و روزه را هم به همین ملاک بگیرند.
🔵اگر مسافر است مى توانند ملاک را وطن و شهر خود قرار دهند مثلاً اگر از تهران رفته اند (از طریق رادیو) با اذان ظهر تهران نماز ظهر و عصر را بخوانند و همچنین با اذان هاى دیگر وقت نماز صبح و مغرب و عشاء را تشخیص دهند و عمل کنند ، (جامع المسائل آیت الله فاضل، ج ۱، ص ۷۷).
🔵به نظر مقام معظم رهبری: مکلف باید در مورد اوقات نمازهای یومیه و روزه همان افق محل سکونت خود را رعایت کند ولی اگر روزه گرفتن بر اثر طولانی بودن روز غیر مقدور یا حرجی باشد، ادای آن ساقط و قضای آن (بعدا) واجب است (ترجمه اجوبه الاستفتاآت، س ۳۵۷).
💠 کدام غسل احتیاج به وضو ندارد و می شود با آن نماز خواند؟ 💠
✅ پاسخ:
◀️آیت الله خامنهای: کسى که غسل جنابت کرده، نباید براى نماز وضو بگیرد، ولى با غسل هاى دیگر (چه واجب یا مستحبّ) نمىشود نماز خواند و باید وضو هم گرفت.
◀️آیت الله مکارم شیرازی: با هر غسلی (چه جنابت و چه غیر آن، چه واجب و چه مستحب قطعی که استحباب آن با دلیل معتبر ثابت شده باشد مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاي قدر و مانند آن)) میتوان نماز خواند و وضو واجب نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که در غیر غسل جنابت وضو بگیرد. غسلهای مستحبی که به عنوان «رجا» به جا آورده میشوند، جانشین وضو نمیگردند.
◀️آیت الله سیستانی: مسأله ۳۸۹ ـ کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسلهای دیگر واجب ـ غیر غسل از استحاضه متوسطه ـ و با غسلهای مستحب که در مسأله (۶۳۳) میآید نیز میتواند بدون وضو نماز بخواند، اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد.
◀️ آیت الله وحید: مسأله ۳۹۷ ـ كسى كه غسل جنابت كرده ، نبايد براى نماز وضو بگيرد ، بلكه با غسلهاى ديگر واجب غير از غسل استحاضه متوسّطه و با غسلهاى مستحبّ كه در مسأله «۶۵۰» مى آيد ، نيز مى تواند بدون وضو نماز بخواند ، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه وضو هم بگيرد.
◀️ آیت الله فاضل: كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد. اما با غسلهاى واجب ديگر نمى تواند بدون وضو نماز بخواند بلكه بايد وضو هم بگيرد.
➖➖➖➖
📝 توضیح المسائل مراجع، م 391 آیت الله خامنهاى، اجوبه، س 188
#احکام_غسل
#احکام_جمعه
@ahkam01
🔵حکم گفتن الفاظی همچون کلب الحسین در عزاداری سید الشهدا چه حکمی دارد؟
@ahkam01
🔵ردّ مظالم
🔻س: مظالم چيست و کيفيت پرداخت آن چگونه است؟
🔵ج) مظالم اصطلاحاً به اموال و بدهىهايى گفته مىشود که انسان از روى ظلم و بىعدالتى از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است، و حکم شرعى آن اين است که اگر صاحب آنها را مىشناسد بايد عين اموال را به آنها برگرداند، و اگر صاحب آنها را نمىشناسد و معلوم نيستند، اين اموال و بدهىها را بايد از طرف آنها به فقرا صدقه بدهد و براى اين کار احوط آن است که از حاکم شرع اذن بگيرد.
✅ کانال پاسخگوی احکام👇😊
eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
▪کراهت لباس سیاه و سیاه پوش کردن مساجد در ایام عزاداری▪
✅ سوال:
🚦 آیا سیاه پوش کردن مسجد و پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری کراهت دارد⁉
🔹پاسخ:
سیاهپوش کردن مساجد و پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است در هر صورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست.
------------------
📚منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، بخش فقه و احکام شرعی، احکام مناسبتی، احکام عزاداری، س 5.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
☑️ کانال پاسخگوی احکام 👇
🆔 @ahkam01
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
فرا رسیدن ماه محرم
ماه حزن و اندوه اهلبیت
بر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شما شیعیان و محبین امام حسین (علیه السلام) تسلیت باد.
----------------------
کانال پاسخگوی احکام
@ahkam01
⬛️حکم برهنه شدن هنگام سینه زنی⬛️
سوال:
⁉️ نظر آیت عظام خامنه ای و مکارم شیرازی درباره برهنه شدن در هنگام سینه زنی چیست؟
پاسخ:
◀ نظر آیت الله خامنه ای: لخت شدن و سینه زدن در صورتی که نامحرم نباشد و مستلزم مفسده نباشد جایز است ولی مناسب است با لباس عزاداری انجام بگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین فلاحزاده: توصیه حضرت آقا به برخی از مداحان که در عزاداریها برهنه نشوند به عنوان یک فتوای فقهی نیست که ما بگوییم حرام است.
اگر نامحرمانی نیستند، اگر مسئله سویی بر آن مترتب نیست، دشمنان سواستفاده نمیکنند خب ممکن است بگوییم حرام هم نباشد؛ مثلا یک جمع محدودی هستند فیلمبرداری هم نمیکنند، فقط مردان هستند حالا پیراهن را از تن درآوردند و سینه میزنند.
◀ آیت الله مکارم شیرای: برهنه شدن هنگام سینه زنی اگر در مقابل نامحرم باشد، حرام است و در غیر این صورت نیز چون سبب وهن است بنابر احتیاط باید ترک شود ولی باز گذاشتن کمی از جلوی سینه برای سینه زدن یا کمی از پشت برای زنجیر زنی مانعی ندارد.
--------
منبع سایت مراجع عظام
#احکام_عزاداری
➖➖➖➖➖➖
📱كانال پاسخگوی احکام
🆔 http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
💠چهار نكته دربارۀ عزادارى🏴 معصومين عليهم السلام💠
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
1⃣عزدارى🏴براى خامس آل عبا و ساير معصومين عليهم السلام از افضل قربات است. «١»
2⃣مجالس سوگوارى ائمۀ اطهار را بايد حفظ نمود، اينها شعائر مذهبى ماست. «٢»
3⃣بيان مصيبت، شيون و نوحه بر مردگان جز معصومين عليهم السلام مكروه است. اما نوحه سرايى بر اهل بيت پيامبر عليهم السلام تأكيد شده است و در عملِ حضرات معصومين عليهم السلام مكرر ديده شده است.
⚫️ امام صادق عليه السلام فرمود:
🔘نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة «٣»
🏴نَفَس مهموم و اندوهگين براى ظلم و ستمى كه بما روى آورده تسبيح واندوه او براىماعبادت محسوب مىشود.
🔰در فرازى از دعاى ندبه آمده است:
🔘وَ لِمِثلِهِم فَالتَذرفِ الدموع وَ اليَصرخِ الصّارِخُون وَ يَضِجَّ الضّاجُون... «۴»
4⃣درروزهاى عزاى اهلبيت عليهم السلام شركت در مجالسعزادارى، خواندن زيارت آنها و احسان و خيرات مناسب است؛ اما بهترين نوع عزادارى شناخت، پيروى، الگو قرار دادن معصومين عليهم السلام و عمل به دستورات آنهاست.
🔰حضرت زهرا عليها السلامم در پاسخ به زنى كه از طرف شوهرش سؤال كرده بود كه آيا من از شيعيان شما هستم يا نه، فرمود:
☑️nullقُولى لَهُ إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا وَ إِلَّا فَلا «۵»
🏴به او بگو اگر به دستورات ما عمل مىكنى و از نهىهاى ما دورى مىكنى، تو از شيعيان ما هستى والا نه.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
(١) . استفتائات مكارم، ج ٣، ص ١٧٧، س ٥٠٤ و ص ١٧٨، س ٥٠٦ (عزدارى ائمۀ اطهار عليهم السلام).
(٢) . صحيفۀ نور، ج ١٠، ص ٣٢.
(٣) . بحارالانوار، ج ٢، ص ٦٤ ..
(۴). مفاتيح نوين، آية الله مكارم، ص ٥٩٤.
(۵) . بحارالانوار، ج ٦٥ ، ص ١٥٥..
#احکام_عزاداری
➖➖ ➖➖
📱كانال پاسخگوی احکام
🆔 http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
☝️ سوال
🔷 می خواستم حکم اسلام را در مورد استمنا بدانم ؟ و لطفا بگویید که چه ضررهایی برای بدن انسان دارد ؟
🔶 پاسخ :
-استمناء درمکتب اسلام ، عملی حرام و خلاف شرع مبین است و آن را از گناهان کبیره بر شمرده اند .
استمناء عبارت از بیرون کردن منی خود از راه غیر طبیعی مانند مالیدن بدست یا سایر اعضاء خود یا به اعضاء دیگری غیر از همسر [1]
این مسأله از امام صادق (ع) پرسیده شد. امام فرمود: گناه بزرگی است که خداوند در قرآن مجید از آن نهی فرموده است و استمناء کننده مثل این است که با خودش نکاح کرده است و اگر کسی را که چنین کاری می کند بشناسم با او هم خوراک نخواهم شد.
راوی حدیث می پرسد از کجای قرآن حکم آن فهمیده می شود؟ فرمود: از آیه
فَمَنِ ابْتَغَی وَرَاءَ ذَلِک فَأُولَئک هُمُ الْعَادُونَ [2]
و هر کس پا از این [حدّ] فراتر نهد، آنان همان از حدّ درگذرندگانند.
راوی پرسید گناه زنا بزرگتر است یا استمناء حضرت فرمود: استمناء گناه بزرگی است، [3]
2-استمناء چون یک عمل غیر طبیعی است قهرا عوارض خاص خود را خواهد داشت
آنچه که امروزه در این مورد به اثبات رسیده است می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
الف: ایجاد ضعف قوای جنسی و کوچک شدن تخمدانها
ب: ایجاد اختلال در اعصاب و بنیه انسان و ضعف در اراده
ج: ایجاد بی حوصلگی و پرخاشگری های خطرناک
د: ایجاد سرعت انزال یا تندی انزال – عدم نعوظ و ..
هـ: فرسوده شدن مجاری خروج منی و اعتیاد به این عمل شنیع.
و: احتمال گرفتاری و جنون در دراز مدت
ز: استعداد ابتلاء به بیماریهای گوناگون (به خاطر ضعف بنیه و قوای بدنی)
ح: ضعف قوای سامعه و باصره (گوش و چشم) و...
[1] گناهان کبیره شهید دستغیب ج 2 – گناه دهم – استمناء .
[2] سوره المومنون آیه 7 .
[3] جواهر الکلام کتاب حدود مسئله دوم - همچنین گناهان کبیره شهید دستغیب ج 2 گناه دهم استمناء .
🌱 ✌️ آی دی کانال عوارض خودارضایی جنسی و راهکارهای ترک آن 👊 :
http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
🏴 روز سوم محرم سال 61 قمری عُمَر بن سعد با چهارهزار (1) یا شش هزار یا نه هزار سوار برای قتل پسر پیامبر صلّی الله علیه و آله وارد کربلا شد و در مقابل آن حضرت لشکرگاه ساخت و خیمه بر افروخت. (2)
ورود ابن سعد به کربلا در روز چهارم هم نقل شده است. (3)
📚 منابع :
1. ارشاد ج 2 ص 84 و ... .
2. معالی السبطین ج 1ص 301. و ... .
3. قلائد النحور ج محرّم و صفر ص 48.
http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
🔵با سلام نافله نماز عشا به چه صورت خوانده میشود؟
🔻دو ركعت نماز نشسته، بعد از نماز عشا که يك ركعت محسوب میشود و نام آن وتيره است.
🔻وقت نافله عشا، بعد از تمام شدن نماز عشا تا نصف شب است. و بهتر است بعد از نماز عشا بلافاصله خوانده شود.
👌طریقه خواندن : نیت، تکبیره الاحرام در همان حال نشسته گفته می شود و پس از حمد و سوره هنگام رکوع سر را تا روبروی زانوها خم می کنیم و پس از آن به حالت نشسته قرار می گیریم و سپس به سجده می رویم. و رکعت دوم نیز به همین صورت انجام می شود و در حال نشسته تشهد و سلام خوانده می شود.
📱كانال پاسخگوی احکام
🆔 http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
آیدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇
@hosein5
🔵آیا پوشیدن لباس مشکی در اسلام مکروه است یا خیر؟
پاسخ 👇👇
🔻از مجموع آموزه های دین بدست می آید که لباس زن باید ساتر بدن او باشد و همچنین هنگام مواجهه با نامحرم جلب توجه ننماید. و بدیهی است که رنگ مشکی در مقایسه با رنگهای دیگر به نحو شایسته پوشش غلیظتر و بهتری را برای زن تأمین میکند.
بر این اساس؛ بعضی از فقها و مراجع تقلید مثل آیات عظام خامنهای و تبریزی نیز تصریح کردهاند که چادر مشکی کراهت ندارد و بعضی نیز مانند آیت الله فاضل لنکرانی بالاتر از عدم کراهت، تصریح کردهاند که چادر مشکی بهترین نوع حجاب است.
👌بهرحال کراهت پوشش سیاه مختص مردان است و بس.
👈اما استفاده از رنگ مشکی در مراسم عزاداری نه تنها کراهت ندارد. بلکه بخاطر همدردی با اهل بیت پیامبر (ص) ثواب نیز دارد.
🔻از فرزند امام سجاد(ع) نیز نقل شده است که وقتی جدّم امام حسین (ع) شهید شد زنان بنیهاشم در عزای آن حضرت لباس سیاه پوشیدند و این لباس را در گرما و سرما تغییر نمیدادند.[1]
🔻بنابر این پوشیدن لباس سیاه در ایام سوگواری ائمه(علیهم السلام) خصوصا در دو ماه #محرم و صفر نه تنها کراهت ندارد بلکه از آن جهت که اظهار همدردی با آن ذوات مقدس و احیای امر ایشان است، دارای فضیلتی بس بزرگ است.
[1] البحرانی، الحدائق الناظرة فی احکام العترة الطاهرة، ج 7، ص. 118
📱كانال پاسخگوی احکام
🆔 http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
آیدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇
@hosein5
🔵شعبده بازى
🔵پرسش . حكم شعبده بازى و تردستى كه در مجالس عروسى و مانند آن رايج است، چيست؟
🔻آيات عظام امام، فاضل و نورى: شعبده بازى و تردستى حرام است.
🔻[آيه اللّه صافى: شعبده بازى عبارت است از اين كه شعبده باز غير واقع را بسبب سرعت حركات بصورت واقع نشان مىدهد و اين عمل شرعاً حرام است].
🔻آيه اللّه خامنه اى: شعبده بازى حرام است؛ ولى بازى هايى كه در آن سرعت حركت و تردستى وجود دارد (و به عنوان نمايش و سرگرمى انجام مى گيرد) و شعبده محسوب نمى شود، اشكال ندارد.
🔻آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: شعبده بازى، اگر عنوان حرامى بر آن مترتب شود، مانند ضرر رساندن به مؤمن، حرام است
🔻آيه اللّه مكارم: بازى هايى كه به عنوان نمايش و سرگرمى و تفريح انجام مى گيرد و هدفى جز تردستى و زرنگى شخص را به دنبال ندارد، جايز است؛ ولى اگر براى اغفال مردم باشد، نوعى از سحر محسوب مى شود و حرام است.
🔻آيه اللّه بهجت: تمام اقسام شعبده بازى حرام است؛ مگر آنكه نفس كار جايز و از لهو خارج و داراى غرض عقلايى و مشروع باشد.
📱كانال پاسخگوی احکام
🆔 http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
آیدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇
@hosein5
👩🍳نماز در آشپزخانه
🔵پرسش: خواندن نماز در آشپزخانه چه حکمی دارد؟
🔻پاسخ : کراهت دارد مگر اینکه هیچ شعله ای روشن نباشد.
کانال پاسخگوی احکام👇😊
http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
🔵خمس وسایل منزل
🔻پرسش . به جهت نياز وسايلى خريده ام؛ ولى با اينكه بيش از يك سال از خريد آنها مى گذرد هيچ استفاده اى نكرده ام، آيا به اينها خمس تعلق مى گيرد؟
🔻همه مراجع (به جز سيستانى و وحيد): چنانچه در معرض استفاده بوده، خمس ندارد.
🔻آيه اللّه سيستانى: بايد خمس آن را بپردازد؛ مگر اينكه وجود آن در خانه ضرورى باشد و در وقت نياز نتواند فورا آن را تهيه كند. در اين صورت اگر تهيه آن از قبل متعارف باشد، خمس ندارد.
🔻آيه اللّه وحيد: خمس دارد.
کانال پاسخگوی احکام👇😊
http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
📒 #احکام_عزاداری | عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر
🔻 سوال: حکم برگزاری مراسم عقد و عروسی در ایام محرم و صفر و دیگر ایام عزاداری ائمهی معصومین علیهم السّلام چه حکمی دارد؟
🔹 ج: مجرد انجام عقد در ایام عزاداری فینفسه منعی ندارد، ولی برگزاری مجالس جشن و انجام کارهایی که موجب هتک و بیحرمتی گردد، در خصوص ایام عزا جایز نبوده و حرام است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
⚫️كانال پاسخگوی احکام
🆔 http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
آیدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇
@hosein5
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
💠 غیبت را تعریف کنید؟
✅ پاسخ: 👇👇
◀️ امام خمینی:
اگر صفتی ناروا در شخص مؤمن باشد و یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بیاطلاعند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن در غیاب او پیش دیگران، به قصد تنقیص و عیبجویی غیبت است و چنین کاری برای گوینده و شنونده حرام است.
◀️ مقام معظم رهبری:
غيبت آن است كه پشت سر مسلمان و مؤمن عيب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت میشود، مشروط به اينكه به قصد تنقيص باشد، يا در نزد عرف تنقيص بهحساب آيد.
◀️ آیت الله مکارم:
غیبت آن است که عیب پنهان کسی را پشت سر او بگویند.
◀️ آیت الله سیستانی:
غیبت حرام است و منظور از غیبت این است که انسان عیب پنهانی شیعهی دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت او باشد و چه بدون این قصد باشد و اگر به قصد اهانت و توهین عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است. فرقی ندارد در این که آن عیب در اندام فرد باشد یا در نسب و خاندانش یا در عملکرد و رفتار یا اخلاقش باشد یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی باشد. همچنین فرقی ندارد آن عیب را به کنایه یا صراحت بگوید؛ نیز فرقی نمیکند یاد کردن عیب با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی باشد که آن عیب را بفهماند (مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائهی آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سیدی، فیلم ویدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن ...). بنابراین غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنهی وسیعی دارد.
◀️ آیت الله بهجت:
هر چه از عیوب مخفی مؤمن باشد و او را ناراحت کند از موارد غیبت است.
#احکام_گناه
#احکام_غیبت
*ء*------------------*ء*
📚 منبع:
◀️ استفتائات، امام، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج 2، سال 1380، ص 618-619، س 9 و 13.
◀️ سایت leader.ir، بخش پرسشهای متداول، قسمت مسائل فرهنگی و اجتماعی، م 429؛ همان، بخش استفتائات جدید، قسمت غیبت.
◀️ استفتائات، مکارم، قم، انتشارات امام علی بن ابیطالب، ج 1، سال 1390، ص 137، م 552.
◀️ توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج 1، ص 636-637، م 2264 و 2266؛ سایت Sistani.org، بخش سؤالها و جوابها، قسمت غیبت.
◀️ استفتائات، بهجت، قم، انتشارات دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 4، ص 560، س 6467.
----------------------
⚫️كانال پاسخگوی احکام
🆔 http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
آیدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇
@hosein5