❇آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
-------------------------------------------------
🔷 آیت الله خامنه ای : با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
1- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد.
2- چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند
و وضو و غسلهاى بعدى را باید بهصورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)
3- در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود .
---------------------------------------
🔶آیت الله سیستانی : ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید.
------------------------------------------
♦ آیت الله مکارم شیرازی : در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند.
--------------------------------------
🔷آیت الله وحید خراسانی : کاشتن ناخن که موجب نرسیدن آب به پوست یا ناخن اصلی در وضو و غسل می باشد جایز نیست.
در فرض کاشتن واجب است اگرچه به حرج و مشقت بیافتد ناخن کاشته شده را بردارد و اگر حتی با حرج و مشتقت قابل برداشتن نبود بنابراحتیاط واجب باید هم وضو و غسل جبیره انجام دهد و هم تیمم نماید
➖➖➖➖
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
ایدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇😊
@hsein5
كانال پاسخگوی احکام👇😊
http://eitaa.com/ahkam01
📗 #احکام | سفر شخص بدهکار
س۹. فردی که به خویشان ویا دوستان بدهکاراست آیا می تواند به زیارت اربعین مشرف شود؟
🔹ج. اگر زمان ادای قرض نرسیده و یا قرض دهنده به شما مهلت برای پرداخت قرض بدهد اشکالی ندارد و در صورتی که زمان ادای آن رسیده و بتوانید بدهی خود را بدهید و طلبکار هم مطالبه کند، اول قرض خود را پرداخت نمایید. و اگر مکلف به قصد ترک واجب مثل نپرداختن دینی که وقت پرداختش رسیده است به سفر برود، نمازش تمام است؛ اما اگر بدون این قصد سفر میرود هرچند مستلزم ترک واجب میشود، نماز شکسته است.
استفتائات مقام معظم رهبری
پاسخگوی احکام👇👇👇
http://eitaa.com/ahkam01
#اربعین
📗 #احکام | نذرهای مربوط به #اربعین
🔻س۱۰. خانمی هر ساله روز اربعین نذر پخت غذا دارد امسال قصد پیاده روی اربعین داشته و روز اربعین در عراق است تکلیف ونحوه ادای نذرش چگونه است؟
🔹ج. اگرصیغه نذر شرعی نخوانده است عمل به نذر واجب نیست، ولی اگر صیغه نذر با مراعات شرایط شرعی خوانده است، باید همان گونه که نذر کرده عمل کند و تخلف از آن جایز نیست.
🔹کانال پاسخگوی احکام👇
http://eitaa.com/ahkam01
💠 ملاک تشخیص موسیقی حرام چیست؟
🔵به نظر آیات عظام:
خامنه ای – مکارم شیرازی سیستانی
◀ اول:موسیقی که مطرب باشد.
◀ دوم: مناسب مجالس لهو و لعب باشد.
◀ سوم: شامل مضامین زشت و زننده است که باعث گرایش انسان به سوی فساد و فحشا می شود.
⛔ گوش دادن به موسیقی هایی که یکی از این سه مشخصه را داشته باشد حرام است هر چند در شنونده تاثیر خاصی نداشته باشد.
کانال پاسخگوی احکام👇😊
http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
آیدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇
@hosein5
خمس وام بانكى
🔵پرسش آيا به سرمايه اى كه از بانك به عنوان قرض الحسنه دريافت مى شود، خمس تعلق مى گيرد؟
🔻همه مراجع: آن مقدار از وام كه اقساط آن تا آخر سال خمسى (از درآمد كسب) پرداخته شود، خمس دارد.
🔻👇کانال پاسخگوی احکام
http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
❇️ حق الماره ✳️
✅ سوال : وقتی شخصی از كنار درختی یا باغی میگذرد میتواند از میوه و محصول آن باغ استفاده كند یا خیر؟
🔴 حق الماره و رهگذر در رابطه با خوردن میوه جات سه گونه است :
1⃣- نسبت به میوه هایی که در خیابان و راه های عمومی است که مانعی ندارد.مگر خلاف قانون و مقررات باشد
2⃣- استفاده از میوه های باغات مردم با شرائطی حلال است :
◀️ الف: به طوری اتفاقی از کنار انها عبور کنید نه با قصد خوردن.
◀️ ب: منجر به افساد نگردد بدین معنا که شاخه ی درخت و شاخه گیاه را نشکند.
◀️ ج: به خوردن بسنده کند و چیزی از محصول را با خود نبرد.
◀️ د: باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد.
◀️ ه:علم یا ظن به ناخشنودی صاحب باغ نداشته باشد.
3⃣ - مواردی که شرائط فوق را ندارد حرام است .
✴️ دو نکته درباره درختان میوه
1⃣- از میوه شاخه ی درخت همسایه بدون اجازه نمی تواند استفاده نمود.
2⃣ - طلب حلالیت از مردم بخاطر چیدن یا خوردن میوه هایشان لازم است.
آیدی ما جهت پاسخ به سوالات👇
@hosein5
➖➖➖➖
استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510
کانال پاسخگوی احکام🆔
https://eitaa.com/ahkam01
🔵کدام پرنده حلال گوشت است ؟
🔻هر پرندهای که مثل شاهین و عقاب و باز درنده هست و چنگال دارد یا هنگام پرواز بال زدنش کمتر از صاف نگه داشتن بالش باشد، حرام است. و همچنین هر مرغی که چینه دان و سنگ دان و خارِ پشت پا ندارد، مگر آن که معلوم باشد که بال زدنش بیشتر از صاف نگه داشتن او است که در این صورت حلال است.
🔻کانال پاسخگوی احکام🆔
https://eitaa.com/ahkam01
🔻سوال از یا زهرا:
🔵پولی ک چشم روشنی برا نوزاد میارن، والدین میتونن خرج کنن یا باید براش نگه دارن تا بزرگ شد بهش بدن؟
سلام علیکم🙏
🔵پاسخ دفاتر مراجع عظام در خصوص سؤال مذکور به این شرح است:
🔻دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):تابع قصد و نیت اهدا کنندگان است که هر کدام را قصد کند، مال همان محسوب مىشود.
🔻دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):تعلق به والدین دارد و اگر بستگان پدر بیاورند متعلق به پدر و اگر بستگان مادر بیاورند متعلق به مادر است.
🔻دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):ظاهر این است که متعلّق به پدر و مادر است.
کانال پاسخگوی احکام👇😊
http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
آیدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇
@hosein5
✨💫✨💫✨💫✨
🔷 مواردی که نماز باید آهسته خوانده شود:
1⃣- حمد و سوره نماز ظهر و عصر، بهجز نماز ظهر روز جمعه که بلند خواندن آن اشکال ندارد.
2⃣- حمد در نماز احتیاط که حتی بسمالله آن هم باید آهسته خوانده شود. مقصود از نماز احتیاط، نمازی است که به سبب شک در رکعات واجب میشود.
3⃣- در رکعت سوم و چهارم که نمازگزار مخیر است حمد بخواند یا تسبیحات اربعه، ولی هر کدام را که انتخاب کند، باید آهسته بخواند.
4⃣- کسیکه در نماز جماعت یک رکعت عقب است، مثلاً رکعت سوم امام است و رکعت دوم مأموم، در این صورت، مأموم باید حمد و سوره را آهسته بخواند. گرچه نماز مغرب و عشا باشد.
5⃣- زن میتواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند، ولی اگر نامحرم صدای او را میشنود، باید آهسته بخواند.
❇سؤال: اگر نمازگزار در رکعت سوم یا چهارم نماز، حمد را انتخاب نماید، جمله «بسماللهالرحمنالرحیم» آن را بلند بخواند یا آهسته؟
🔵پاسخ: آهسته
#احکام_نماز
----------------------
کانال پاسخگوی احکام👇😊
http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
آیدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇
@hosein5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌مخصوص بانوان
🔻سوال:
🔻۱: خانمی که مستحاضه است آیا حتما برای هر نماز حتی اگر لک وخون نبیند باید وضو بگیرد؟
🔻۲: آیا میتواند مستحاضه قلیله با یک وضو سریع وبلافاصله دونماز را باهم بخواند مانند نماز ظهروعصر؟
🔻۳:آیا زن مستحاضه متوسطه وکثیره هم میتواند با یک وضو دونماز را بدون فاصله بخواند البته با انجام غسلهای مربوطه؟
🔵جواب:
🔻ج۱و۲) اگر از زمانی که وضو می گیرد خون حتی در باطن قطع شده باشد، لازم نیست دوباره وضو بگیرد، اما اگر خون – هر چند در باطن – باشد باید برای نماز دوم وضو بگیرد.
🔻ج۳) نمی تواند.
کانال پاسخگوی احکام👇😊
http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
آیدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇
@hosein5
🔻سؤال: ساخت عروسک و مجسمه و نقاشی و ترسیم چهره موجودات زنده اعم از گیاهان، حیوانات و انسان چه حکمی دارد؟ خرید و فروش و نگهداری و ارائه آنها در نمایشگاه چه حکمی دارد؟
🔻جواب: ساخت مجسمه و نقاشی و ترسیم چهره موجودات و لو ذیروح اشکال ندارد. همچنین خرید و فروش و نگهداری نقاشی و مجسمه جایز است و ارائه آنها در نمایشگاه هم اشکال ندارد.
اجوبة الاستفتائات، سؤال ۱۲۲۲ رهبری
کانال پاسخگوی احکام👇😊
http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
آیدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇
@hosein5
🔵آیا روایت"کسی که مرا به #خروج_ماه_صفر و ورود #ماه_ربیع_بشارت دهد،من او را به بهشت بشارت می دهم" صحت دارد؟؟ متن عربی حدیث این است: «
«من بشّرني بخروج صفر بشّرته بالجنّة!!
#پاسخ:
به صورت کلی خیر برای اینکه اصل قضیه مشخص شود اصل حدیث توضیح داده میشود.👇😊
در كتاب مستدرك سفينة البحار نوشته الشيخ علي النمازي الشاهرودي اينچنين آمده:…وعن كتاب عجائب المخلوقات قال : روي عن النبي ( صلى الله عليه وآله ) إنه قال : من بشرني بخروج صفر أبشره بالجنة . مستدرك سفينة البحار ، ج ۶ ص ۲۹۳. همانطور كه مي بينيد بدون سند و با لفظ«روي» آمده است.پس این حدیث ضعیف است
🔵 اما توضیح این حديث با لفظ «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة».👇👇
👈ابن عبّاس گوید: روزى پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وى بودند فرمود: نخستین شخصى که اکنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهى از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتى گردد، پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پى برد، و به باقى مانده اصحابش که نزد وى بودند فرمود؛ بزودى چند تن بر شما وارد مىشوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است.
سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبوذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههاى رومى بسر مىبریم؟ أبوذر گفت: یا رسول اللَّه آذر بپایان رسیده است. پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود: اى أباذرّ آن را میدانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت مىباشى...»(معانی الأخبار ص205، علل الشرایع ج1 ص175)
👌پس همانطور که ملاحظه می کنید پیامبر(صلی الله علیه واله) در قالب این جمله خواستند به اصحاب بفرمایند که جناب ابوذر(ع) از اهل بهشت است.و این حدیث عمومیت ندارد
👌نکته دوم ماه رومی را پیامبر اسلام فرموده نه ماه قمری را
@ahkam01
👇آیدی ما👇
@hosein5