#مدال_طلا🏅
🎗️مدال هاى طلا كه #ورزشكاران دريافت مى كنند و به گردن شان، مى آويزند چه حكمى دارد؟
👈همه مراجع : دريافت مدال #طلا اشكال ندارد؛ ولى به گردن انداختن آن براى مردان جايز نيست.[1]
آيه اللّه مكارم: دريافت مدال طلا اشكال ندارد؛ ولى به گردن انداختن آن براى مردان جايز نيست، مگر در موارد ضرورت.[2]
💎تبصره. چنانچه مدال هاى ياد شده از آب طلا باشد، اشكال ندارد.
------------------------------
منبع:👇👇
[1]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س۴۴۶؛ توضيح المسائل مراجع، م۸۳۲؛ نورى، توضيح المسائل، م۸۳۳؛ وحيد، توضيح المسائل، م۸۳۸.
[2]. مكارم، استفتائات، ج۱، س۱۳۶.
•┈┈••✾❀✿💙✿❀✾••┈┈•
🌺 کانال پاسخگوی #احکام👇
http://eitaa.com/ahkam01
سوالات شرعی خود را به ایدی ما بفرستید👇👇
@hosein5
╲\ ╭``┓
╭``🌺``╯
┗``╯ \╲
🔰احکـ🔎ــام عــ🏴ــزاداری
💬 سوال :
❓آیا تولد گرفتن ساده در ماه های محرم و صفر (البته بعد از دهه) گناه دارد؟
✍ پاسخ :
☑️ برگزاری جشن تولد اگر همراه با رقص و یا موسیقی لهو و لعب باشد ، در هر صورت و در هر زمان اشکال دارد.
اما در صورتی که جشن تولّد ساده باشد و توأم با معصیت و یا هتک حرمت حضرت سیّدالشهدا (ع) نباشد، اشکال ندارد. البته سزاوار است مسلمانان و شیعيان علاقهمند به اهل بیت (ع) ، سعی کنند. این گونه مراسمات را در ماههای دیگر و ایّام متناسب خود برگزار کنند.
http://www.pasokhgoo.ir/node/23805 👆منبع📚
•┈┈••✾❀✿🍁✿❀✾••┈┈•
📲 کانال پاسخگوی #احکام👇
http://eitaa.com/ahkam01
سوالات شرعی خود را به ایدی ما بفرستید👇👇
@hosein5
╲\ ╭``┓
╭``🌼``╯
┗``╯ \╲
🔰احکـ🔎ــام عــ🏴ــزاداری
#غلوّ در مداحی😨🎙️
❓پرسش:
♻️ برخی از ذاکرین در مدح اهل بیت علیهم السلام تعبیراتی مانند زهرا پرستم، علی پرستم، لااله الا الزهراء و.. . مطرح می کنند. این گونه الفاظ چه حکمی دارد؟
☑️ پاسخ:
❌ نباید مسائلی که خلاف شأن ائمه است، مطرح شود.[1]
ــــــــــــــــــــــــ
❓پرسش:
♻️ گفتن ذکرهایی مثل خدای من حسین من، من علی اللهی ام و.. . چه حکمی دارد؟
☑️ پاسخ:
❌ جایز نیست و باید ترک شود.[2]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚پی نوشت ها:
۱) مسائل جديد، ج 1، ص 41، استفتائات بهجت، ج 4، س 6395 و 6396.
۲) استفتائات آيت الله جوادى آملى، ص 114.
•┈┈••✾❀✿🍁✿❀✾••┈┈•
📲 کانال پاسخگوی #احکام👇
http://eitaa.com/ahkam01
سوالات شرعی خود را به ایدی ما بفرستید👇👇
@hosein5
╲\ ╭``┓
╭``🌼``╯
┗``╯ \╲
🔰احکـ🔎ــام زیارت اهل قبور/بانــ🧕🏻ـوان
💠حکم زیارت اهل قبور برای حائض
#زن_حائض
#زیارت_اهل_قبور
〰〰〰〰〰〰〰
❓سؤال:
♻️ زیارت اهل قبور و نیز خواندن #نماز_میّت برای زن حائض چه حکمی دارد؟
☑️ پاسخ :
⚰️ زیارت اهل قبور برای زنان جایز است و این کار در زمانی که عذر شرعی دارند کراهتی ندارد و می توانند نمازمیت بخوانند و تنها کراهتی که در این زمینه وارد شده است رفتن به قبرستان در شب است که شامل همه افراد می شود.
〰〰〰〰〰〰〰〰
🖥️ سایت آیت الله مکارم - makarem.ir
•┈┈••✾❀✿🍁✿❀✾••┈┈•
📲 کانال پاسخگوی #احکام👇
http://eitaa.com/ahkam01
سوالات شرعی خود را به ایدی ما بفرستید👇👇
@hosein5
╲\ ╭``┓
╭``🌼``╯
┗``╯ \╲
❇آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
-------------------------------------------------
🔷 آیت الله خامنه ای : با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
1- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد.
2- چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند
و وضو و غسلهاى بعدى را باید بهصورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)
3- در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود .
---------------------------------------
🔶آیت الله سیستانی : ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید.
------------------------------------------
♦ آیت الله مکارم شیرازی : در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند.
--------------------------------------
🔷آیت الله وحید خراسانی : کاشتن ناخن که موجب نرسیدن آب به پوست یا ناخن اصلی در وضو و غسل می باشد جایز نیست.
در فرض کاشتن واجب است اگرچه به حرج و مشقت بیافتد ناخن کاشته شده را بردارد و اگر حتی با حرج و مشتقت قابل برداشتن نبود بنابراحتیاط واجب باید هم وضو و غسل جبیره انجام دهد و هم تیمم نماید
➖➖➖➖
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
ایدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇😊
@hsein5
كانال پاسخگوی احکام👇😊
http://eitaa.com/ahkam01
شرکت کودک در نماز جماعت👦👦
بسیاری از مردم معیار صحیح بودن شرکت در نماز جماعت را، بلوغ می دانند.
در حالی که بلوغ فقط در امامت لازم است و در صفوف جماعت معیار صحیح بودن نماز، مأمومین هستند نه بلوغ.
مسأله: اگر بین کسانی که در یک صف ایستاده اند بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد فاصله شود چنانچه ندانند نماز او باطل است، می توانند اقتدا کنند.
توضیح المسائل مراجع ج1 ص802 م1417
•┈┈••✾❀✿🍁✿❀✾••┈┈•
📲 کانال پاسخگوی #احکام👇
http://eitaa.com/ahkam01
سوالات شرعی خود را به ایدی ما بفرستید👇👇
@hosein5
╲\ ╭``┓
╭``🌼``╯
┗``╯ \╲