eitaa logo
احکام و اخلاق هوشیاری
18 دنبال‌کننده
8 عکس
0 ویدیو
11 فایل
بیان احکام شرعی طبق فتاوای مراجع معظم تقلید در قالبهای متنوع، و ذکر احادیث اخلاقی و تربیتی
مشاهده در ایتا
دانلود
📚📏📚📏📚 💢نسبت دادن دروغ به خدا و پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه علیهم السلام ✅پرسش: تكليف شخصي كه عمدأ به خدا و پيغمبر اسلام صلي الله و ائمه (عليهم السلام )دروغ نسبت بدهد، چيست؟(1) 🌺پاسخ: الف:📌 روزه 🌱مكارم، سيستاني، سبحاني، خامنه اي: بنابر احتياط واجب روزه‌اش باطل مي‌شود هر چند بلافاصله توبه كند. 🌼مظاهري: روزه او باطل نميشود گرچه گناه بزرگي نموده است. 🌲امام ،خوئي،بهجت،تبريزي، فاضل،وحيد ،نوري،صافي،شبيري: روزه او باطل است، اگرچه فوراً بگويد دروغ گفتم يا توبه كند. ب:📌 كفاره ☘️مكارم، سبحاني خامنه ‏اي ،شبيري: دادن يك كفّاره كافي است. 🌸مظاهري، سيستاني: كفاره ندارد. 🌱فاضل: بنابراحتياط واجب يك كفّاره براو لازم است . 🌼صافي :بايد كفاره جمع بدهد. 🌿امام ،خوئي،بهجت،تبريزي، وحيد ،نوري، بنابر احتياط واجب كفاره جمع بر او واجب ميشود. پاورقي: 1- توضيح المسائل 16 مرجع، م 1596 و 1666؛ العروه الوثقي، ج 2، كتاب الصوم، المفطرات، الخامس و فصل في كفاره الصوم، م 4؛ منهاج الصالحين، جلد 2، كتاب الصوم، المفطرات، الرابع وم 1009؛ صافي: هدايه العباد ج 1، م 1295 وم1319 – بهجت: وسيله النجاه، م 1098وم1118؛ خامنه اي: رساله آموزشي ج 1، ص246
رضا هوشیاری: 👇👇👇 ✍️ مطالب و درباره زکات فطره (بخش اول) 1- شدن زکات فطره چیست؟ کسی که هنگام غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل و غني باشد، بايد براي خودش و كساني كه نانخور او هستند فطریه بدهد. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 2- زکات فطره چه اندازه می باشد؟ نظر آیت الله شبیری : مقدار زکات فطره برای کسی که می خواهد گندم یا برنج پرداخت کندبرای هر نفر تقریبأ سه و600 گرم می باشد نظر بقیه مراجع: مقدار زکات فطره برای کسی که می خواهد گندم یا برنج پرداخت کندبرای هر نفر تقریبأ 3 کیلوگرم می باشد مکلف می تواند گندم یا برنج تهیه کند وبه فقیر بدهد ویا قیمت آن را از بازار محل خود سوال کند و به فقیر بدهد طبق قیمت گندم مقدار فطریه امسال برای هر نفر 8هزار تومان است . 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 3- پرداخت زکات فطره چه موقع می باشد؟ : کسی که نمازعید می خواند: طبق نظرآیت الله مظاهری: مستحّب است فطره را پيش از نماز عيد بدهد. طبق نظر آیات عظام: مكارم، زنجاني: بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد. بقیه مراجع: بنابراحتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد. #ب: کسی که نماز عید نمی خواند: طبق نظر آیت الله زنجاني: به احتياط واجب در روز عيد فطر، زكات فطره را بدهد. طبق نظربقیه مراجع: مي تواند دادن فطریه را تا ظهر تأخير بيندازد. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 4-- اگرکسی درزمان وجوب، فطریه راندهدیاكنارنگذارد،تکلیفش چیست؟ طبق نظر آیات عظام اراكي، گلپايگاني،تبريزي، صافي: بعداً بايد بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند، فطره را بدهد. طبق نظر آیت الله بهجت : زكات فطره ديگر بر او واجب نيست ولى معصيت كرده است. طبق نظرآیات عظام زنجانی،خوئی: زکات فطره براو واجب نیست واحتیاط مستحب است که عوض آن را بدهد. طبق نظر بقیه مراجع : احتياط واجب آن است كه بعداً بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند فطره را بدهد. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 5-نپرداختن فطریه توسط دیگری اگر فطریۀ انسان بر شخصی واجب باشد و او فطره را عمدأ یا سهوأ ندهد،تکلیف چیست؟ طبق نظر آیات عظام:مکارم،سیستانی: بنابراحتیاط،واجب خودش فطریه اش را بپردازد. طبق نظر بقیه مراجع: برخود انسان پرداخت فطریه واجب نیست
👇👇👇 ✍️ مطالب و درباره زکات فطره (بخش دوم) 6-دادن فطریه به سادات آیا غیر سادات می توانندبه سادات فطریه بدهند؟ همه مراجع:غیرسادات نمی توانند زکات فطره خود را به سادات فقیرپرداخت کننداماسادات می توانند زکات فطره خود را به سادات یاغیرسادات فقیرپرداخت کنند. 🌷🌷🌷🌷🌷 فطریه یک شبه 7- فطریه مهمانی که قبل از غروب وارد شده وفقط یک شب می ماند، برعهده کیست؟ طبق نظر آیات عظام وحید،سیستانی،خویی،تبریزی: اگرمیهمان قبل از غروب شب عید فطر وارد شود و شب درمنزل میزبان (هرچند غذا نخورد) فطریه اش برعهده میزبان است. ولی اگر شب نماند مثلا شام بخورد وبرود فطریه اش برعهده خودش است. طبق نظر آیات عظام :بهجت ،صافي،گلپایگانی ،نوری : میهمانی که قبل از غروب شب عید فطر وارد می شود درصورتی که بگویند امشب نان او را داده( شام بخورد) فطریه اش بر عهده میزبان است هرچند نان خور او حساب نشود. طبق نظرآیات عظام امام، اراکی،خامنه ای ،مکارم،سبحانی،فاضل،زنجانی: اگر میهمان یک شب می ماند فطریه اش برعهده خودش است 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 فطریه میهمانی که بعداز غروب وارد می شود. 8- آیا فطریه میهمانی که بعداز غروب وارد می شود برعهده صاحبخانه است؟ طبق نظر آیات عظام .سيستاني،تبریزی،خوئي: اگرمهمان بعد از غروب بیایدوشب هم بماند درصورتی که نانخور او محسوب شود فطریه اش بنابراحتیاط واجب بر میزبان است طبق نظر بقیه مراجع: فطره مهماني كه بعد از غروب شب عيد فطر وارد مي شود، بر صاحبخانه واجب نيست نکته: در تمام مواردی که فطریه میهمان بر میزبان واجب می شود میهمان می تواند از میزبان اجازه بگیرد و فطریه را خودش پرداخت کند 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
👇👇👇 ✍️ مطالب و درباره زکات فطره (بخش سوم) شدن فطریه از میهمان ومیزبان 9-اگرطبق نظرمرجع تقلیدمیهمان ،فطریه اش برعهده میزبان باشد وطبق نظر مرجع میزبان فطریه میهمان برعهده خودش باشد تکلیف چیست؟ طبق نظر همه مراجع: دراین صورت فطریه برکسی واجب نیست. 🌷🌷🌷🌷🌷 شدن فطریه بر میزبان ومیهمان 10-اگرطبق نظرمرجع تقلیدمیهمان ،فطریه اش برعهده خودش باشد وطبق نظر مرجع میزبان فطریه میهمان برعهده میزبان باشد ،تکلیف چیست؟ طبق نظر همه مراجع: دراین صورت باید هم میزبان وهم میهمان فطریه را بدهند. 🌷🌷🌷🌷🌷 فرزندی که بعد از غروب متولد شده 11-آیا فطریه فرزندی که بعد از غروب شب عیدفطر متولد شده واجب است؟ طبق نظر همه مراجع: پراخت فطریه برای جنین در شکم مادر واجب نیست و پرداخت فطریه برای بچه ای که بعداز غروب متولد شود واجب نیست. اما اگرقبل ازغروب متولد شده زکات فطره اش واجب است. 🌷🌷🌷🌷🌷 زکات فطره به واجب النفقه 12-آیا می توان زکات فطره را به واجب النفقه داد؟ طبق نظرهمه مراجع: زکات فطره را نمی توان به کسانی که واجب النفقه انسان هستند مانند پدر ومادروفرزندان پرداخت کرد. نکته: برادر وخواهر می توانند به یکدیگر اگر فقیر باشند فطریه بدهند داماد می تواند به مادر وپدر زن خود اگر فقیر باشند فطریه بدهند پدرشوهر ومادرشوهر می توانند به عروس خود اگر فقیر باشد فطریه بدهند. پدرومادر زن می توانند به داماد خود اگر فقیر است فطریه بدهند 🌷🌷🌷🌷🌷 زکات فطره به اقوام ونزدیکان 13-آیا می توان زکات فطره را به اقوام ونزدیکان داد؟ طبق نظرهمه مراجع: مستحّب است در دادن زكات فطره، خويشان فقير خود(غیر از واجب النفقه ها) را بر ديگران مقدّم دارد. 🌷🌷🌷🌷🌷
👇👇👇 ✍️ مطالب و درباره زکات فطره (بخش سوم) شدن فطریه از میهمان ومیزبان 9-اگرطبق نظرمرجع تقلیدمیهمان ،فطریه اش برعهده میزبان باشد وطبق نظر مرجع میزبان فطریه میهمان برعهده خودش باشد تکلیف چیست؟ طبق نظر همه مراجع: دراین صورت فطریه برکسی واجب نیست. 🌷🌷🌷🌷🌷 شدن فطریه بر میزبان ومیهمان 10-اگرطبق نظرمرجع تقلیدمیهمان ،فطریه اش برعهده خودش باشد وطبق نظر مرجع میزبان فطریه میهمان برعهده میزبان باشد ،تکلیف چیست؟ طبق نظر همه مراجع: دراین صورت باید هم میزبان وهم میهمان فطریه را بدهند. 🌷🌷🌷🌷🌷 فرزندی که بعد از غروب متولد شده 11-آیا فطریه فرزندی که بعد از غروب شب عیدفطر متولد شده واجب است؟ طبق نظر همه مراجع: پراخت فطریه برای جنین در شکم مادر واجب نیست و پرداخت فطریه برای بچه ای که بعداز غروب متولد شود واجب نیست. اما اگرقبل ازغروب متولد شده زکات فطره اش واجب است. 🌷🌷🌷🌷🌷 زکات فطره به واجب النفقه 12-آیا می توان زکات فطره را به واجب النفقه داد؟ طبق نظرهمه مراجع: زکات فطره را نمی توان به کسانی که واجب النفقه انسان هستند مانند پدر ومادروفرزندان پرداخت کرد. نکته: برادر وخواهر می توانند به یکدیگر اگر فقیر باشند فطریه بدهند داماد می تواند به مادر وپدر زن خود اگر فقیر باشند فطریه بدهند پدرشوهر ومادرشوهر می توانند به عروس خود اگر فقیر باشد فطریه بدهند. پدرومادر زن می توانند به داماد خود اگر فقیر است فطریه بدهند 🌷🌷🌷🌷🌷 زکات فطره به اقوام ونزدیکان 13-آیا می توان زکات فطره را به اقوام ونزدیکان داد؟ طبق نظرهمه مراجع: مستحّب است در دادن زكات فطره، خويشان فقير خود(غیر از واجب النفقه ها) را بر ديگران مقدّم دارد. 🌷🌷🌷🌷🌷
👇👇👇 ✍️ مطالب و درباره زکات فطره (بخش چهارم) زکات فطره 14- زکات فطره را درچه مواردی می توان مصرف کرد؟ طبق نظر آیات عظام صافی ،گلپایگانی ،مکارم،وحید، سیستانی، سبحانی: فطریه را بنا براحتياط واجب بايد فقط به فقرا داد. طبق نظر بقیه مراجع :اگر فطریه را به يكى از این موارد مصرف زکات برسانند كافى است هرچند احتياط مستحب آن است كه فطره را فقط به فقرا بدهند 🌷🌷🌷🌷🌷 دادن زکات فطره به و 15- آیا می توان زکات فطره را برای مسجد وحسینیه مصرف کرد؟ طبق نظر آیات عظام صافی ،گلپایگانی ،مکارم، وحید سیستانی سبحانی: زکات فطره را بنابراحتياط واجب بايد فقط به فقرا داد. طبق نظربقیه مراجع: پرداخت زکات فطره برای صرف در مسجد ،حسینیه و مدارس اشکال ندارد هرچند احتیاط مستحب است به فقرا پرداخت شود. 🌷🌷🌷🌷🌷 کردن فطریه از 16- آیا می توان فطریه را از شهر محل سکونت خارج کرد ودرشهر دیگر به مصرف رساند؟ طبق نظر آیات عظام:اراكي ،سبحانی ،زنجانی، بهجت: می تواندزكات فطره به شهردیگر ببرد هرچند احتیاط مستحب این است بیرون نبرد. طبق نظر آیت الله سيستاني: انتقال زکات فطره به سوی امام یا نائب خاص آن حضرت یا نائب عام ایشان یعنی حاکم شرع، درشهر دیگر جایز است هرچند برای انجام این کار مجبور شود آن را به شهر دیگری ببرد.واگر درشهر خود مستحق پیداشود خارج کردن آن بنابراحتیاط واجب جایز نیست. طبق نظر بقیه مراجع: اگردر محلّ خودش مستحقّ پيدا شود،احتياط واجب آن است كه فطره را بجاى ديگر نبرد. 🌷🌷🌷🌷🌷 زکات فطره به عنوان به فقیر 17-آیا می توان زکات فطره را با عنوان هدیه به فقیر داد؟ همه مراجع:چيزي را كه انسان بابت زكات به فقير مي دهد لازم نيست به او بگويد كه زكات است بلكه اگر فقير خجالت بكشد، مستحّب است به طوري كه دروغ نشود به اسم هدیه بدهد ولي بايد قصد زكات نمايد.
جلوتر ایستادن زن در نماز آيا محل ايستادن خانم‏ ها در نماز، بايد عقب‏ تر از مردها باشد؟ آيات عظام امام، بهجت، صافى و نورى: خير، اگر جلوتر از مرد هم بايستد اشكال ندارد ؛ ولى بهتر است زن عقب‏ تر از مرد بايستد. آيةاللَّه تبريزى: بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.[۲] آيةاللَّه خامنه‏ اى: بنا بر احتياط واجب بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.[۳] آيات عظام فاضل و مكارم: زن بايد عقب‏ تر از مرد بايستد ؛ وگرنه نماز او باطل است و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.[۴] آيةاللَّه سيستانى: بنابر احتياط لازم، زن بايد عقب‏تر از مرد بايستد و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.[۵] آيةاللَّه وحيد: بايد بين مرد و زن در حال نماز، حداقل يك وجب فاصله باشد ؛ ولى اگر زن برابر مرد يا جلوتر – در كمتر از فاصله‏اى كه ذكر شد بايستد و هر دو با هم وارد نماز شوند، بايد نماز را دوباره بخوانند.[۶] [۱]- توضيح‏ المسائل مراجع، م ۸۸۶ و نورى، توضيح ‏المسائل، م ۹-۸۸۷. [۲]-توضيح‏المسائل مراجع، م ۸۸۶. [۳]- توضيح ‏المسائل مراجع، م ۸۸۶ و خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۳۷۴. [۴]– توضيح‏ المسائل مراجع ، م ۸۸۶. [۵]-توضيح‏ المسائل مراجع، م ۸۸۶. [۶]- وحيد، توضيح‏المسائل، م ۸۹۵ – ۸۹۶. (رساله دانشجويي، پرسمان)
در سال های اخیر شیوه های غلط و جعلیات و سخنان کذبی به علامه حسن زاده آملی نسبت داده شده است. یکی از این جعلیات جدید، قرآن به سر گرفتن در شب قدر به شیوه منسوب به علامه حسن زاده آملی است. در این شیوه دروغین از زبان علامه به مخاطبان چنین گفته می شود: « در آن بخش از دعا که قرآن ها را برابر چهره می گیرند،قرآن را به شکل استخاره باز کرده و روبروی چهره می گیریم. آنجا هم که بنا است قرآن بر سر گذاشته شود بدون این که صفحه باز شده تغییر کند آن را روی سر قرار دهید. به این شکل که قرآن به شکل باز شده و رو به بالا باشد. یعنی صفحات و نوشته ها رو به آسمان و جلد قرآن روی سر قرار می گیرد. بعد از برداشتن قرآن از سر آن صفحه را علامت گذارده یا شماره صفحه را حفظ کنید تا سر فرصت مطالعه کنید. آنچه در این ۲ صفحه به دست شما رسیده، تقدیری است که در شب قدر مقدر شده. یعنی خوانشی است بر احوالات شما در سالی که پیش رو دارید. اینگونه است که آن چه در شب قدر نازل می شود سرنوشت یک ساله را معین می کند. خوشا به حال آنانی که در این چند شب، هر شبشان صفحه ای روشن تر و پسندیده تر از شب قبل دارد.» چرا این برداشت و بیان نادرست و دروغ است؟ این شیوه و سخن بالا کاملا کذب است و اساسا نظر علامه حسن زاده نیست. چراکه: ۱- کتاب هزار و یک نکته اثر علامه حسن زاده مورد بررسی قرار گرفت، حتی از نرم افزار هم استفاده شد اما چنین مطلبی یافت نشد. ۲- این شیوه در هیچ یک از منابع روایی شیعه نیامده است. لذا از جهت اعتبار بی ارزش است، بهترین شیوه قرآن به سر گرفتن همان شیوه مشهور میان شیعیان است که به صورت مبسوط در مفاتیح الجنان نقل شده است. اینگونه نیست که هر کسی توانایی آن را داشته باشد که از آیات سرنوشت و آینده خود یا دیگران را تعیین کند. قرآن کریم دارای بطون عمیق و پیچیده ای هست که فهم و دست یابی به آن مقامات تنها برای امام معصوم امکان پذیر هست و هر کسی نمی تواند و اجازه ندارد به آن غیب الغیوبی قرآن راه یابد، ۳- در هر حال این شیوه هایی که پشتوانه دینی ندارند نباید ترویج و مورد استفاده قرار گیرد و به گونه ای باب شود که از فردا دکان هایی برای تفسیر و تعیین سرنوشت مردم در کوچه و خیابان باز شود و خدای ناکرده سبب برخی از انحرافات و بدعتهای حرام در جامعه شود. پس ضروری است که مومنان در هر عبادتی جنبه روایی و کلام معصومین را ملاک قرار دهند
فا دهيد؟ حضرت باقر (ع) فرمود: آرى به اذن خداوند همه اين كارها را انجام مي دهيم پس از اين فرمود: نزديك من بيا، دست خود را بر صورتم كشيد در اين هنگام آفتاب و آسمان و زمين و خانه‏ها را ديدم، فرمود: اگر ميل دارى همين گونه باش و مانند مردم در ثواب و عقاب شركت كن، و اگر هم ميل دارى مانند كور زندگى كنيد و روز قيامت بهشت برويد. ابو بصير گويد: عرض كردم: دوست دارم مانند اول باشم، وى گويد: حضرت بار ديگر دست بر چهره‏ام كشيد مانند اول نابينا شدم.(4) در نتيجه براي رفع تمام حاجت بزرگ و كوچك،دو عامل در كنار هم مقرر شده است و انسان براي درخواست از هر كدام، مختار است، گر چه مانند مثال بيان شده، قدرت و اختيار يكي وابسته به اذن ديگري است پي نوشت ها: 1. فاتحه(1)آيه 5 2. ر.ك علامه حلي، ألفين، ترجمه وجدانى‏،جعفر، چ سعدي،تهران، بي تا، ص 748 . 3. نساء (4) آیه 64. 4. شيخ طبرسى‏، إعلام الورى بأعلام الهدى‏، چ اسلاميه‏، تهران 1390 ه ش، ص267 .
درخواست مستقیم از خدا یا توسل کدام را کجا به کار ببریم؟ سلام، سوال من درباره ی توسل است. من مفهوم توسل را قبول دارم و اعتقاد دارم برای رسیدن به هر چیزی باید از وسیله ی آن استفاده کرد. اما در رابطه با اینکه وسیله ی تقرب ما به خدا چیست و مسیر مستقیم دقیقا به چه صورت است مردد هستم و آزارم می دهد. اگر قرار است ما حاجاتمان را به جدای خدا از اهل بیت طلب کنیم و آنها وسیله باشند پس چرا "استغفرالله" می گوییم و مستقیم از خدا می خواهیم ما را ببخشد؟ و چرا دعای کمیل می خوانیم؟ از طرفی دیگر اگر باید همیشه از خدا بخواهیم پس طلب هایی که از ائمه هدا می کنیم چیست؟ بالاخره یک راهکار مشخص باید باشد تا انسان بفهمد راه درست چیست. از طرفی وقتی قرآن می خوانم و با خیل آیاتی که می گوید از خدا بخواهید و برای وی شریک قرار ندهید (البته می دانم توسل شرک نیست و اراده ی خدا در مسیر اراده ی ائمه و به صورت طولی است) اما به هر حال اگر در سلسله ی رفع حاجات و قبول دعاهای ما عنصر " توسل به امامان " هست چرا همیشه نیست مثل اذکار سوره ی حمد " اهدنا الصراط المستقیم" و اگر نیست پس ما چرا متواترا توسل به ائمه داریم؟ و اگر هر دو است باید بشود قانون منطقی برایش تعریف کرد که هم انسان بتواند ذهن پرسشگر خود را قائع کند و هم واقعا به عنایات الهی نائل شود. امیدوارم سوال من با سوال درباره ی اصل توسل اشتباه گرفته نشود چون من با آن آشنایی کامل دارم و منطقا مقبول است اما آرامش فکری من جایی از دست رفته که نمی دانم باید دعاهایم را به ائمه بگویم یا به خدا یا هردو و منطقه ی تفکیک بین آنها کجاست؟ آنچه من الان در ذهنم این است که به طور کلی استغفارها و درخواست های معمول را باید مستقیم از خدا بخواهیم مثل " استغفرالله، اهدنا الصراط المستقیم، زدنی علمک و..." ولی در برخی مسائل خاص که اضطرار بیشتر است توسل لازمه اما اینها بر اساس یک پایه ی قوی علمی نیست. ببخشید زیاد شد اينكه مطابق آيه "إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعين"(1)انسان موظف است همواره خواسته هاي خود را از خداوند بخواهد، شكي وجود ندارد لذا مطابق آنچه در سوال بدان اشاره كرده ايد، حتي در درخواست از ائمه نيز نوعي اراده خداوند در اعطاء قدرت به آنها مد نظر است اما درباره ملاك و موارد درخواست از خداوند و يا از ائمه، بايد گفت، اراده خداوند بر آن تعلق گرفته است كه بزرگان دين از جمله اهل بيت(ع)به عنوان عاملي براي رفع نياز بندگان، مقرر شوند يعني در چنين مواردي اراده خدا به آن تعلق گرفته است كه آنها، خود داراي قدرتي براي رفع حاجت باشند مثلاً رئيس اداره كسي را منصوب مي كند تا تمام امور مربوط به شهروندان را بررسي و مشكلات آنها را حل نمايد. لذا در اين موارد فرد هم مي تواند به خود رئيس و هم به منصوب رئيس،مراجعه كند بنابراين انسان در تمامي امور مختار است كه حاجات خود را مستقيماً از خداوند بخواهد يا به اهل بيت مراجعه كرده و با اراده خداوند از آنها طلب حاجت نمايد اما توجه داشته باشيد كه خود توسل از اهل بيت(ع) نيز به دو صورت است 1- اينكه شخص، بر آورده شدن حاجتي را از خداوند طلب كند و فقط از ائمه بخواهد استجابت آن دعا را از خدا بخواهند؛ همان گونه که در بسیاری از مواقع شخصی دعا می کند و از جمع می خواهد در برابر دعای ایشان آمین بگویند؛ آن چنان که خود رسول خدا (ص) در جریان مباهله وقتی که حسين (ع) را در آغوش و دست حسن (ع) را در دست گرفته، فاطمه (س) دنبالش و على (ع) به دنبال فاطمه (س) به راه افتادند، فرمود: هر گاه من دعائى كردم شما آمين بگوئيد (2) و يا خداوند در قرآن خطاب به پيغمبر (ص) می‏فرماید: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اَللَّهَ وَ اِسْتَغْفَرَ لَهُمُ اَلرَّسُولُ لَوَجَدُوا اَللَّهَ تَوَّاباً رَحِیماً ؛ (3) اگر به هنگام ستم برخویش نزد تو آیند "ای پیامبر" و استغفار کرده و تو نیز برای آنان استغفار کنی خدا را توبه پذیر و مهربان خواهند یافت"، حال همان گونه كه ملاحظه مي كنيد شخص مي تواند حتي در استغار نيز، از هر دو طريق استفاده نمايد يعني يا مستقيم بگويد"استغفرالله" و يا بزرگان دين را واسطه در استغفار قرار دهد . 2- فرض دوم آن است که ما مستقیماً از آنها طلب کمک کرده و بخواهیم که فلان حاجت ما را بر آورده کنند یعنی از آنجا که آنها را از مقربان در گاه حق می دانیم، اعتقاد داریم خداوند به آن ها قدرتی عنایت کرده است که بواسطه آن قادرند فلان حاجت ما را برآورده کنند همچنانکه ما برای درمان بیماری علاوه بر دعا، نزد متخصصین امر رفته و از آن ها کمک می خواهیم آن چنانكه از ابو بصير نقل شده است كه خدمت حضرت باقر (ع) رسيدم و عرض كردم: شما ورثه حضرت رسول (ص) هستيد؟ فرمود: آرى، عرض كردم: رسول خدا وارث همه پيغمبران است و تمام علوم آنها را هم داشت؟ فرمود: آرى، عرض كردم: پس اينك شما قادر هستيد مردگان را زنده كنيد و امراض سخت را ش
منبرهای احکامی
هدایت شده از  ستاد ترویج احکام
💥 کسب درآمد از کاشت ناخن ⁉️ آیا کسب درآمد از خدمات ، جایز است؟ ✅اگر ، قابل برداشتن باشد، کاشتن آن و دریافت دستمزد به خودی خود اشکال ندارد؛ اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، کاشتن ناخن (بدون ضرورت غیر قابل اجتناب) و دریافت دستمزد، جایز نیست. 📚منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ┏━🔹🔸🆔🔸🔹━┓ 🔰لینک کانال: http://C88.ir/ahkm 🌐آدرس سایت: ahkam.org