سلام
سوال شده فردا رو مقلدین مراجعی که عید اعلام نکردن تکلیف چیست ؟
👇👇👇👇
*در صورت بروز اختلاف میان نظر مراجع تکلیف مردم چه میشود؟ آیا باید به حکم مرجع تقلید خود رجوع کنند یا حاکم اسلامی؟
در اینجا یک بحث وجود دارد که آیا این موضوع یک بحث اجتماعی و حکومتی است که نظر حاکم در آن ترجیح داشته باشد یا خیر. اینطور که در نظر مراجع و بیان مقام معظم رهبری دیده میشود، تشخیص روز اول ماه بودن یا نبودن را یک امر حکومتی نمیدانند و آقا نیز در یکی از خطبههای عید فطر اشاره کردند که این یک موضوع فقهی است و هرکس باید به فتوای فقیه خود رجوع کند. نظر مراجع نیز در این موضوع مانند آقا است.
از فتوا که بگذریم، به «موضوع» میرسیم، اینکه آیا هلال ماه با چشم غیرمسلح رؤیت میشود یا خیر، وظیفهی مکلف است که آن را پیگیری کند. برای مثال دربارهی اینکه این لکهی قرمز روی لباس، خون است یا آب آلبالو، فقیه تنها میگوید «حکم» را بیان میکند که اگر خون حیوان جهنده یا انسان باشد، نجس است. اما نمیآید موضوع را مشخص کند که آن لکه چیست. این وظیفهی مکلف است که تشخیص دهد. مراجع نیز پذیرفتهاند که این مسئله (رؤیت هلال ماه) از جمله امور موضوعی است که مکلف باید پیگیر باشد.
پس بنابراین مقلد طبق قاعده حکمی استهلال ماه مرجع خودش میتواند بررسی کند و به نتیجه برسد
اگرمرجعش رویت رو با چشم مسلح معتبر میدانید و مرجعی دیگر با چشم معمولی هر کسی طبق قاعده حکمی مرجعش عمل کند و با آن شیوه رویت را پیگیری کند . تا حصول نتیجه.
که عید قرار دهند یا روزه بگیرند
#رساله_مصور
@ahkam120
http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
برخی هم که شک میکنن با چشم مسلح یا معمولی عید ثابت شده
برای اینکه این حالت شک رو نداشته باشند میتونن بعد اذان صبح قصد سفر کنن به مسافت ۲۲/۵ کیلومتر از شهر خارج شوند اینجا مسافر محسوب شده وافطار کنند و به وطن برگردند که دیگه درهر حالتی چه عید باشه چه نباشه حکمی براشون مترتب نیست . اگه بعدا مشخص شد عید نبوده ، بعدا قضایش رو بجا می آورند.
@ahkam120
✍️ چند نکته در باب عید فطر
◻️ اختلاف در فقه مانند هر علم دیگری وجود دارد؛ کما اینکه در مراجعه به پزشکان میبینیم یکی دارو تجویز میکند و دیگری راه درمان را در عمل جراحی میبیند و مردم هیچ گاه از آن تعبیر به دعوا بین اطبا نمیکنند.
◻️ اختلاف در تعیین روز عید فطر اختلاف اساسی و در اصول دین نیست تا از آن برداشت به اختلاف میان فقها شود. بله اصل روزه داری امری اساسی و از اصول اسلام است و همه مراجع در این زمینه نظر یکسانی دارند.
◻️ این اختلاف نه بر اساس عدم اعتماد مراجع به یکدیگر بلکه بر اساس اختلاف در #مبنایفقهی است؛ که یکی #شبمشترک یا #چشممسلح را قبول دارد و دیگری نه.
◻️ اینکه علت این اختلافِ مبنا چیست بحث مفصلی میطلبد اما اگر کسی اندک اطلاعات و معلوماتی در فقه داشته باشد میداند دلایل و استدلالهای طرفین متقن، قوی و بر اساس اصول و مبانی مشخص و معین است.
◻️ روزه دو بُعد دارد؛
یکی فردی و دیگری اجتماعی.
در بعد فردی هرکسی به فتوای مرجع تقلید خود عمل میکند و فردا (یکشنبه) را روزه می گیرد یا نمی گیرد
اما در بعد اجتماعی طبیعی است که باید یک نظر در جامعه و کشور حاکم شود و چه مبنایی بهتر از مبنای ولی فقیه در هر زمان.
◻️ بر خلاف آنچه برخی می خواهند القا کنند که این اختلافات در ایران است در حوزه نجف هم این تفاوت مبنا وجود دارد. آیت الله سیستانی و آیت الله مدرسی فردا را سیام رمضان و آیت الله حکیم، فیاض و بشیر نجفی فردا را عید اعلام کرده اند.
❗️نکته آخر اینکه اثبات اول ماه امری #تقلیدینیست؛
بله در #مبانی باید طبق نظر مرجع تقلید عمل کرد مثل این که رؤیت با ابزار را قبول داشته باشد یا نه؟
مرتضی سعیدینجفی/ طلبه درس خارج و عضو ستاد استهلال
HawzahNews | خبرگزاریحوزه
#رساله_مصور
http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🔳 نظر رهبر انقلاب در خصوص اختلاف نظر مراجع در زمینه اعلام عید فطر
در قضیهی این عید فطر هم که فرمودند، به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیدهی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همهی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمیشود. بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل میکند.
منتها البته امسال هم مشاهده کردید، با اینکه بعضی از آقایان بزرگ و محترم و مراجع عظام نظرشان نظر دیگری بود، هیچ تظاهری به این نظر مخالف انجام نگرفت؛ شما ملاحظه کردید. این خیلی چیز مهمی است؛ این خیلی چیز عظیمی است؛ خیلی باید قدردانی کرد.
اینجور نبود که حالا یک نماز عید روز یکشنبه تشکیل بشود مثلاً در اصفهان یا در مشهد یا در تهران یا جای دیگر، یک نماز عید هم روز دوشنبه. همچین کاری اتفاق نیفتاد؛ این خیلی مهم است. خوب، بزرگان انصافاً همینطور که همیشهی عقیدهی ما بوده و الان هم هست، به مصالح نظام، به مبانی نظام خیلی پایبندند، خیلی معتقدند؛ انسان اینها را میبیند؛ و واقعاً باید قدردانی کرد، شکرگزاری کرد. بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است. دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمهی دشمن که نیستیم. انشاءالله خداوند همهمان را موفق و مؤید بدارد.
بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
۵ شوال ۱۴۳۰
HawzahNews | خبرگزاریحوزه
#رساله_مصور
http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
تقلید در رؤیت هلال و حکم ولی فقیه
#استاد فلاح زاده پاسخ میدهید 👇👇👇
حتما ببینید
https://hawzah.net/fa/News/View/89233/%D8%AA%D9%82%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A4%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D9%84%D8%A7%D9%84-%D9%88-%D8%AD%DA%A9%D9%85-%D9%88%D9%84%DB%8C-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87
سلام و احترام
سال گذشته فرمایشی از حضرتعالی درباب حکم بودن اعلام عید از سوی ولی فقیه بود
امسال در پیام دفتر آقا
عنوان (حکم کردن) قید شده
...براي رهبر معظم انقلاب اسلامي (مدظلهالعالي) محرز شده و به آن حکم کرده اند...
🌸 فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد.
🌒 دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیهای اعلام کرد پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ روز اول شوال المکرم و "عید سعید فطر " است.
متن اطلاعیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع میرساند برابر گزارشهای رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) محرز شده و به آن حکم کردهاند، بنابراین پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، اول شوال المکرم ۱۴۴۲ و عید سعید فطر خواهد بود.
@Hawzahnews
http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 زمان کنار گذاشتن و پرداخت زکات فطره
💠 سؤال: زمان کنار گذاشتن #فطریه و پرداخت آن چه موقع است؟
✅ جواب: از غروب شب #عید_فطر می تواند #فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از #نماز_عید به فقیر بپردازد؛ ولی اگر نماز عید نمی خواند می تواند پرداخت آن را تا ظهر به تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست.
اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هر گاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.
#احکام_فطریه #نحوه_پرداخت_فطره
#رساله_مصور
http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🏴ارتباط شخص مبتلا به بیماری کرونا با دیگران
🔷س : اگر شخصی به #بیماری_کرونا مبتلا شده یا برخی از علائم مشکوک به این بیماری را دارد، آیا جایز است با کسانی که از وضعیت او اطلاع ندارند رفت و آمد نماید؟
✅ج: اگر احتمال عقلاییِ قابل توجه بدهد که موجب سرایت به دیگران گردد، باید از این کار اجتناب کند.
#کرونا #کرونا_ویروس #ویروس_منحوس
#رساله_مصور
http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🏴تغییر و تبدیل در انجام دادن نذر
🔷س : آیا در شرایط فعلی #کرونا می توان به جای #نذر هر ساله در ایام محرم، پول آن را محاسبه و به موسسات خیریّه اهدا کرد؟
✅ج: اگر #صیغه_نذر را به نحو صحیح بر زبان جاری نکرده است، تغییر و تبدیل در انجام دادن آن مانعی ندارد.
#احکام_نذر #تغییر_ادای_نذر #محرم
#رساله_مصور
http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🏴شرکت زنان در مراسم عزاداری و زیارت عاشورا در زمان عادت ماهیانه
🔷س : حکم شرکت زنان در مراسم عزاداری و سینه زنی و یا خواندن دعاها و زیارت عاشورا در زمان عادت ماهیانه چیست؟
✅ج: اشکال ندارد، ولی اگر مراسم در مسجد برگزار می شود توقف در مسجد جایز نیست و موقع خواندن دعا از تماس دست و بدن با اسماء متبرکه خودداری کنند.
📕منبع: leader.ir
#رساله_مصور
http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345