eitaa logo
رساله مصور
732 دنبال‌کننده
90 عکس
9 ویدیو
0 فایل
اولین رساله مصور @yas1386 سوال از شما پاسخ از ما بندگی خدا با انجام واجبات و ترک محرمات مجموعه کتابهای چاپ شده رساله مصور : رساله مصور عبادات 2 جلد رساله آموزشی مقام معظم رهبری رساله احکام پوشش بانوان رساله جوانان رساله کودکان دختر و پسر
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مبلغ فطریه رمضان ۱۴۰۰ از سوی مراجع تقلید اعلام شد https://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 کارت به کارت کردن فطریه 💠 سوال: باتوجه به اینکه باید از مالی که کنار گذاشته میشود پرداخت شود؛ آیا جایز است به صورت کارت به کارت به فقیر داده شود؟ ✅ جواب: اگر مبلغ فطریه را کنار نگذاشته باشید، می توانید با انتقال از کارت خود به کارت فقیر نیت فطریه کنید، ‌و چنانچه قبلاً مبلغ فطریه را کنار گذاشته اید، باید همان را به فقیر برسانید. https://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 پرداخت فطریه با اجناسی غیر از گندم و جو 💠 سؤال: آیا می توانیم غیر از ، و ... که در رساله ها گفته شده است، جنس دیگر و وسایل دیگری که مورد نیاز است خریداری کرده و عوض فطریه به مستحق بدهیم؟ ✅ جواب: باید همان جنس هایی که در رساله گفته شده یا پول آن به مستحق داده شود. بله اگر از مستحق برای قبول و خرید جنس دیگر، وکالت بگیرید، می توانید جنس مورد نیاز مستحق را با فطریه بخرید و به او بدهید. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚فطریه میهمان 💠 سؤال: آیا پرداخت به عهده میزبان است؟ ✅ جواب:به طور کلی اگر مهمانی ، متصل به مهمانی شب های گذشته یا آینده باشد به حدی که مهمان عرفا، محسوب شود، فطریه او بر عهده است. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
سلام‌ سوال شده فردا رو مقلدین مراجعی که عید اعلام نکردن تکلیف چیست ؟ 👇👇👇👇 *در صورت بروز اختلاف میان نظر مراجع تکلیف مردم چه می‌شود؟ آیا باید به حکم مرجع تقلید خود رجوع کنند یا حاکم اسلامی؟ در اینجا یک بحث وجود دارد که آیا این موضوع یک بحث اجتماعی و حکومتی است که نظر حاکم در آن ترجیح داشته باشد یا خیر. این‌طور که در نظر مراجع و بیان مقام معظم رهبری دیده می‌شود، تشخیص روز اول ماه بودن یا نبودن را یک امر حکومتی نمی‌دانند و آقا نیز در یکی از خطبه‌های عید فطر اشاره کردند که این یک موضوع فقهی است و هرکس باید به فتوای فقیه خود رجوع کند. نظر مراجع نیز در این موضوع مانند آقا است. از فتوا که بگذریم، به «موضوع» می‌رسیم، اینکه آیا هلال ماه با چشم غیرمسلح رؤیت می‌شود یا خیر، وظیفه‌ی مکلف است که آن را پیگیری کند. برای مثال درباره‌ی اینکه این لکه‌ی قرمز روی لباس، خون است یا آب آلبالو، فقیه تنها می‌گوید «حکم» را بیان می‌کند که اگر خون حیوان جهنده یا انسان باشد، نجس است. اما نمی‌آید موضوع را مشخص کند که آن لکه چیست. این وظیفه‌ی مکلف است که تشخیص دهد. مراجع نیز پذیرفته‌اند که این مسئله (رؤیت هلال ماه) از جمله امور موضوعی است که مکلف باید پیگیر باشد. پس بنابراین مقلد طبق قاعده حکمی استهلال ماه مرجع خودش میتواند بررسی کند و به نتیجه برسد اگرمرجعش رویت رو با چشم مسلح معتبر میدانید و مرجعی دیگر با چشم معمولی هر کسی طبق قاعده حکمی مرجعش عمل کند و با آن شیوه رویت را پیگیری کند . تا حصول نتیجه. که عید قرار دهند یا روزه بگیرند @ahkam120 http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
برخی هم که شک میکنن با چشم مسلح یا معمولی عید ثابت شده برای اینکه این حالت شک رو نداشته باشند میتونن بعد اذان صبح قصد سفر کنن به مسافت ۲۲/۵ کیلومتر از شهر خارج شوند اینجا مسافر محسوب شده وافطار کنند و به وطن برگردند که دیگه درهر حالتی چه عید باشه چه نباشه حکمی براشون مترتب نیست . اگه بعدا مشخص شد عید نبوده ، بعدا قضایش رو بجا می آورند. ‌‌ @ahkam120
✍️ چند نکته در باب عید فطر ◻️ اختلاف در فقه مانند هر علم دیگری وجود دارد؛ کما اینکه در مراجعه به پزشکان میبینیم یکی دارو تجویز می‌کند و دیگری راه درمان را در عمل جراحی می‌بیند و مردم هیچ گاه از آن تعبیر به دعوا بین اطبا نمی‌کنند. ◻️ اختلاف در تعیین روز عید فطر اختلاف اساسی و در اصول دین نیست تا از آن برداشت به اختلاف میان فقها شود. بله اصل روزه داری امری اساسی و از اصول اسلام است و همه مراجع در این زمینه نظر یکسانی دارند. ◻️ این اختلاف نه بر اساس عدم اعتماد مراجع به یکدیگر بلکه بر اساس اختلاف در است؛ که یکی یا را قبول دارد و دیگری نه. ◻️ اینکه علت این اختلافِ مبنا چیست بحث مفصلی می‌طلبد اما اگر کسی اندک اطلاعات و معلوماتی در فقه داشته باشد می‌داند دلایل و استدلال‌های طرفین متقن، قوی و بر اساس اصول و مبانی مشخص و معین است. ◻️ روزه دو بُعد دارد؛ یکی فردی و دیگری اجتماعی. در بعد فردی هرکسی به فتوای مرجع تقلید خود عمل می‌کند و فردا (یکشنبه) را روزه می گیرد یا نمی گیرد اما در بعد اجتماعی طبیعی است که باید یک نظر در جامعه و کشور حاکم شود و چه مبنایی بهتر از مبنای ولی فقیه در هر زمان. ◻️ بر خلاف آنچه برخی می خواهند القا کنند که این اختلافات در ایران است در حوزه نجف هم این تفاوت مبنا وجود دارد. آیت الله سیستانی و آیت الله مدرسی فردا را سی‌ام رمضان و آیت الله حکیم، فیاض و بشیر نجفی فردا را عید اعلام کرده اند. ❗️نکته آخر اینکه اثبات اول ماه امری ؛ بله در باید طبق نظر مرجع تقلید عمل کرد مثل این که رؤیت با ابزار را قبول داشته باشد یا نه؟ مرتضی سعیدی‌نجفی/ طلبه درس خارج و عضو ستاد استهلال HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🔳 نظر رهبر انقلاب در خصوص اختلاف نظر مراجع در زمینه اعلام عید فطر در قضیه‌‌ی این عید فطر هم که فرمودند، به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیده‌‌ی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همه‌‌ی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمیشود. بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل میکند. منتها البته امسال هم مشاهده کردید، با اینکه بعضی از آقایان بزرگ و محترم و مراجع عظام نظرشان نظر دیگری بود، هیچ تظاهری به این نظر مخالف انجام نگرفت؛ شما ملاحظه کردید. این خیلی چیز مهمی است؛ این خیلی چیز عظیمی است؛ خیلی باید قدردانی کرد. اینجور نبود که حالا یک نماز عید روز یکشنبه تشکیل بشود مثلاً در اصفهان یا در مشهد یا در تهران یا جای دیگر، یک نماز عید هم روز دوشنبه. همچین کاری اتفاق نیفتاد؛ این خیلی مهم است. خوب، بزرگان انصافاً همینطور که همیشه‌‌ی عقیده‌‌ی ما بوده و الان هم هست، به مصالح نظام، به مبانی نظام خیلی پایبندند، خیلی معتقدند؛ انسان اینها را میبیند؛ و واقعاً باید قدردانی کرد، شکرگزاری کرد. بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است. دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمه‌‌ی دشمن که نیستیم. ان‌‌شاءالله خداوند همه‌‌مان را موفق و مؤید بدارد. بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۵ شوال ۱۴۳۰ HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
سلام و احترام سال گذشته فرمایشی از حضرتعالی درباب حکم بودن اعلام عید از سوی ولی فقیه بود امسال در پیام دفتر آقا عنوان (حکم کردن) قید شده ...براي رهبر معظم انقلاب اسلامي (مدظله‌العالي) محرز شده و به آن حکم کرده اند...
🌸 فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد. 🌒 دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ روز اول شوال المکرم و "عید سعید فطر " است. متن اطلاعیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) محرز شده و به آن حکم کرده‌اند، بنابراین پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، اول شوال المکرم ۱۴۴۲ و عید سعید فطر خواهد بود. @Hawzahnews http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 زمان کنار گذاشتن و پرداخت زکات فطره 💠 سؤال: زمان کنار گذاشتن و پرداخت آن چه موقع است؟ ✅ جواب: از غروب شب می تواند را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از به فقیر بپردازد؛ ولی اگر نماز عید نمی خواند می تواند پرداخت آن را تا ظهر به تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست. اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هر گاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴ارتباط شخص مبتلا به بیماری کرونا با دیگران 🔷س : اگر شخصی به مبتلا شده یا برخی از علائم مشکوک به این بیماری را دارد، آیا جایز است با کسانی که از وضعیت او اطلاع ندارند رفت و آمد نماید؟ ✅ج: اگر احتمال عقلاییِ قابل توجه بدهد که موجب سرایت به دیگران گردد، باید از این کار اجتناب کند. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🏴تغییر و تبدیل در انجام دادن نذر 🔷س : آیا در شرایط فعلی می توان به جای هر ساله در ایام محرم، پول آن را محاسبه و به موسسات خیریّه اهدا کرد؟ ✅ج: اگر را به نحو صحیح بر زبان جاری نکرده است، تغییر و تبدیل در انجام دادن آن مانعی ندارد. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🏴شرکت زنان در مراسم عزاداری و زیارت عاشورا در زمان عادت ماهیانه 🔷س : حکم شرکت زنان در مراسم عزاداری و سینه زنی و یا خواندن دعاها و زیارت عاشورا در زمان عادت ماهیانه چیست؟ ✅ج: اشکال ندارد، ولی اگر مراسم در مسجد برگزار می شود توقف در مسجد جایز نیست و موقع خواندن دعا از تماس دست و بدن با اسماء متبرکه خودداری کنند. 📕منبع: leader.ir http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🏴آرایش کردن بانوان در ایام عزاداری 🔷س : آیا آرایش کردن و ابرو برداشتن خانم ها و یا کوتاه کردن موی سر و صورت آقایان در ایام عزاداری و سوگواری اهل بیت علیهم السلام اشکال دارد؟ ✅ج: اگر به گونه ای باشد که هتک حرمت ایام عزاداری محسوب شود جایز نیست و در غیر این صورت، فی نفسه اشکال ندارد. 📕منبع: khamenei.ir http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️تباکی در مراسم عزاداری 🔷س : کسی که در مراسم عزاداری اهل بیت(علیهم السلام)نمی تواند گریه کند و اشکش هم جاری نمی شود ولی خود را به حالت گریه در می آورد (تباکی)، آیا این حالت از مصادیق دروغ و دورویی محسوب می شود؟ ✅ج: تباکی نسبت به کسی که محزون و ناراحت می باشد، دروغ و دورویی محسوب نمی شود. 📕منبع: leader.ir http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🏴لطمه زنی بدون اختیار 🔷س : اگر شخصی در روضه ابا عبد الله(علیه السلام) از خود بی خود شده و به سر و صورت خود لطمه وارد کند و ضرر قابل توجهی به بدن خود وارد سازد، آیا این کار اشکال دارد؟ ✅ج: اگر در موقع لطمه زدن حقیقتاً بی‌اختیار بوده، اشکال ندارد. 📕منبع: khamenei.ir http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🏴لطمه زدن در عزاداری 🔷س : اگر شخصی در روضه‌ها به صورتش دست بزند تا جایی که صورتش زخم شود، حتی کبود شود، آیا این عمل مشکلی دارد؟  ✅ج: در پاسخ باید عرض کنیم در حد کبود شدن که حالا ممکن است با زنجیر زدن با سینه زدن بدن کبود شود، اگر ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد به نظر حضرت آقا اشکالی ندارد. اما کارهایی فراتر از اینها که ممکن است دشمنان سوء استفاده کنند، مثل مجروح کردن خود یا بدن را زخم کردن و قمه زدن یا مثل عبور از روی آتش و امثال اینها که در بعضی جاها برخی از افراد انجام می‌دهند، چون به هر حال اینها اعمال مستندی نیست، در عزاداری‌ها نه وارد شده است، نه سیره بر این بوده است و امروزه هم دشمنان از اینگونه اعمال علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام سوءاستفاده می‌کنند، اگر در آن حد باشد بله اشکال دارد. اما اگر در همین حد که متعارف است سینه میزنند زنجیر می‌زنند بدنشان ممکن است سرخ شود کبود شود، در حد متعارفش که ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، اشکالی ندارد. 📕منبع: khamenei.ir http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🏴حضور در مجلس عزاداری با احتمال ابتلا به کرونا 🔷س : حکم حضور در مجلس عزاداری سالار شهیدان (علیه السلام) در ایام کرونا چیست؟ ✅ج: حضور در مجلس عزاداری با رعایت نکات و دستور العمل های بهداشتی، اشکال ندارد بلکه از بهترین کارها و جزء مستحبات موکّد است. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🏴برهنه شدن در سینه زنی 🔷س : برهنه شدن در سینه زنی به شرط این که نامحرم نباشد اشکال دارد؟ ✅ج: شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی ـ که با لباس انجام می گرفته ـ برگزار گردد. 📕منبع: leader.ir http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴فروختن نذورات عزاداری 🔷س : افرادی برای احسان دادن در برنج و گوشت کرده اند اگر برنج بیشتر از گوشت باشد آیا می توان مقدار اضافی برنج را فروخت و گوشت یا وسایل مورد نیاز احسان را تهیّه کرد؟ ✅ج: و باید در همان جهتی که یا هدیه ‌کننده گفته و نیت کرده، مصرف شود و اگر نذر کننده نذر نخوانده باشد، می توان با اجازه او جنس اهدایی او را تعویض یا در محل دیگر مصرف کرد. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
احکام شرعی کانال براساس فتاوای رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله می باشد.
🏴استفاده از اموال بیت المال جهت مراسم عزاداری 🔷س : آیا می توان از اموال برای استفاده کرد؟ ✅ج: به طور کلی این گونه امور تابع و می باشد و تخلف از آن جایز نیست و اگر بر طبق قوانین و مقررات باشد، مانعی ندارد. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🏴تند تند گفتن ذکر حسین در مداحی 🔷س : آیا گفتن ذکر حسین علیه‌السلام در سینه‌زنی و به اصطلاح شور تند و پشت سر هم، بی احترامی است و اشکال شرعی دارد؟ آیا این مصداق غنای روضه‌خوانی است؟  ✅ج: ظاهرا مصداق غنا نباشد، اما باز یک توصیه‌ای رهبر انقلاب داشتند به برخی از مداحان که تکرار این الفاظ ثمره چندانی ندارد و عین عبارت این بود که فرمودند "این مداحی شما، نوحه‌خوانی شما باید حکم یک منبر آموزنده را داشته باشد". یعنی قصیده‌هایی را بخوانید ، مطالبی را داشته باشید که مردم بر معرفت‌شان نسبت به ائمه اطهار علیهم‌السلام و تاریخی که گذشته است، وقایعی که در عاشورا اتفاق افتاده است اطلاع بیشتری پیدا کنند؛ باید یک منبر آموزنده باشد. و می‌فرمودند که تکرار این الفاظ ثمره‌ای ندارد. البته نمی‌توانیم به طور کلی بگوییم حرام است؛ نه، حرام نیست و به عنوان یک فتوا نیست. به عنوان یک توصیه که به جای تکرار این الفاظ مطالبی گفته شود که برای مخاطبین ضمن اینکه عزاداری هست مفید هم باشد و بر معرفت آنها بیفزاید و چیز یاد بگیرند. 📕منبع: khamenei.ir http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا