eitaa logo
رساله مصور
758 دنبال‌کننده
89 عکس
8 ویدیو
0 فایل
اولین رساله مصور @yas1386 سوال از شما پاسخ از ما بندگی خدا با انجام واجبات و ترک محرمات مجموعه کتابهای چاپ شده رساله مصور : رساله مصور عبادات 2 جلد رساله آموزشی مقام معظم رهبری رساله احکام پوشش بانوان رساله جوانان رساله کودکان دختر و پسر
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 استمرار بيمارى از ماه رمضان تا رمضان آينده 💠 سؤال: چند سال به علت نگرفتم، در حال حاضر چه وظیفه ای دارم؟ ✅ جواب: اگر بیماری تا سال بعد بر طرف نشده، ساقط است، ولی باید برای هر روز یک به عنوان به فقیر بپردازید، ولی اگر تا پیش از ماه رمضان آینده، بیماری بر طرف شده ، باید علاوه بر قضای روزه، قضای آن را بپردازید. کفاره تأخیر و فدیه، تقریبا 750 گرم ، ، برنج و مانند آن است که باید به فقیر داده شود. 🆔 @ahkam120
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 چشیدن غذا برای روزه دار 💠 سوال: آيا براى کودک و در طول روز برای شخص اشکال دارد؟ ✅ جواب: جويدن غذا براى کودک و چشيدن غذا و مانند آن كه معمولاً به نمى‏ رسد، را باطل نمى‏ كند، اگر چه اتفاقاً (بى اختيار) به حلق برسد؛ ولى اگر از اول مى‏ داند كه به حلق مى‏ رسد، چنانچه فرو رود، روزه باطل مى‏ شود. @ahkam120
📚 پرداخت فطریه با اجناسی غیر از گندم و جو @ahkam120
📚 پرداخت فطریه با اجناسی غیر از گندم و جو 💠 سؤال: آیا می توانیم غیر از ، و ... که در رساله ها گفته شده است، جنس دیگر و وسایل دیگری که مورد نیاز است خریداری کرده و عوض فطریه به مستحق بدهیم؟ ✅ جواب: باید همان جنس هایی که در رساله گفته شده یا پول آن به مستحق داده شود. بله اگر از مستحق برای قبول و خرید جنس دیگر، وکالت بگیرید، می توانید جنس مورد نیاز مستحق را با فطریه بخرید و به او بدهید. @ahkam120
مدتی است سوالی میپرسن اینکه آیا نمازی داریم که جبران نمازهای فضای گذشته باشه ؟👇👇 ☘*آیا نماز آخرین جمعه ماه رمضان برای جبران نماز قضا صحت دارد؟* ☘ *توجه توجه* روایات متعددی [«وجوب قضاء ما فات کما فات» شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، سال ۱۴۰۹ هـ.ق، ج‏۸، ص ۲۶۸] دلالت بر وجوب قضای نماز فوت شده به همان شکل که قضا شده دارد یعنی قضای نماز های فوت شده قطعا واجب و بر عهده مکلف است و باید همانگونه که از دست رفته انجام شود. اگر ۲ رکعت بود ۲ رکعت، اگر شکسته بوده شکسته و .... بنابراین هیچ چیزی جز بجا آوردن نمازهای قضا شده نمی‌تواند جایگزین آن شود. باید دقت شود منظور از این روایت بر فرض صحت سند این است که ثواب نمازهای قضا را دارد، نه این که جای آن ها را پر کند. مثل اینکه درباره برخی کارها گفته شده ثواب حج را دارد. معنای آن این نیست که اگر مستطیع هست، نیازی به حج رفتن نیست. به دست همه برسون 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 قوت غالب در فطریه 💠 سؤال: کسی که در کل سال بیشتر استفاده می کند، آیا باید برنج یا مبلغ سه کیلو برنج را برای محاسبه کند؟ ✅ جواب: اگر از ، ، ، برنج و مانند اینها یا پول هر کدام داده شود، کفایت می کند و منحصر به شخص نیست. 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 زمان پرداخت و کنار گذاشتن فطریه 💠 سؤال: زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چه موقع است؟ ✅ جواب: از غروب شب -فطر می تواند را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از بدهد، ولی اگر نماز عید نمی خواند می تواند دادن فطریه را تا ظهر تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست. اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هر گاه دسترسی پیدا کرد به بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 قیمت و جنس فطریه 💠 سؤال: مبلغ و مقدار برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟ ✅ جواب: مکلف بايد براى خودش و كسانى كه نان خور او هستند، هر نفرى (تقريباً سه كيلو) گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج يا ذرت و مانند اين ها به مستحق بدهد و اگر پول يكى از اين ها را هم بدهد كافى است. 🔶 ( براي سال 1399 شمسی مطابق سال 1441 قمری، بر مبنای ، مبلغ ده هزار تومان مي باشد.) http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 پرداخت زکات فطره به فرزند فقیر 💠 سؤال: آیا پدر می تواند را به خود بدهد؟ ✅ جواب: اگر فرزندان فقیر باشند، پدر و مادر باید مخارج واجب آنان را بپردازند و نمی‌توان چیزی از زکات فطره را بابت به آنها داد. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 کارت به کارت کردن زکات فطره 💠 سؤال: آیا می توان را برای کرد؟ ✅ جواب: اشکالی ندارد، ولی اگر زکات فطره را جدا کرده باشد، تعویض آن جایز نیست و اگر در شهرش، فقیر وجود دارد، پس از ، انتقال آن به شهر دیگر هم بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚فطریه میهمان 💠 سؤال: آیا پرداخت به عهده میزبان است؟ ✅ جواب:به طور کلی اگر مهمانی ، متصل به مهمانی شب های گذشته یا آینده باشد به حدی که مهمان عرفا، محسوب شود، فطریه او بر عهده است. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام‌ سوال شده فردا رو مقلدین مراجعی که عید اعلام نکردن تکلیف چیست ؟ 👇👇👇👇 *در صورت بروز اختلاف میان نظر مراجع تکلیف مردم چه می‌شود؟ آیا باید به حکم مرجع تقلید خود رجوع کنند یا حاکم اسلامی؟ در اینجا یک بحث وجود دارد که آیا این موضوع یک بحث اجتماعی و حکومتی است که نظر حاکم در آن ترجیح داشته باشد یا خیر. این‌طور که در نظر مراجع و بیان مقام معظم رهبری دیده می‌شود، تشخیص روز اول ماه بودن یا نبودن را یک امر حکومتی نمی‌دانند و آقا نیز در یکی از خطبه‌های عید فطر اشاره کردند که این یک موضوع فقهی است و هرکس باید به فتوای فقیه خود رجوع کند. نظر مراجع نیز در این موضوع مانند آقا است. از فتوا که بگذریم، به «موضوع» می‌رسیم، اینکه آیا هلال ماه با چشم غیرمسلح رؤیت می‌شود یا خیر، وظیفه‌ی مکلف است که آن را پیگیری کند. برای مثال درباره‌ی اینکه این لکه‌ی قرمز روی لباس، خون است یا آب آلبالو، فقیه تنها می‌گوید «حکم» را بیان می‌کند که اگر خون حیوان جهنده یا انسان باشد، نجس است. اما نمی‌آید موضوع را مشخص کند که آن لکه چیست. این وظیفه‌ی مکلف است که تشخیص دهد. مراجع نیز پذیرفته‌اند که این مسئله (رؤیت هلال ماه) از جمله امور موضوعی است که مکلف باید پیگیر باشد. پس بنابراین مقلد طبق قاعده حکمی استهلال ماه مرجع خودش میتواند بررسی کند و به نتیجه برسد اگرمرجعش رویت رو با چشم مسلح معتبر میدانید و مرجعی دیگر با چشم معمولی هر کسی طبق قاعده حکمی مرجعش عمل کند و با آن شیوه رویت را پیگیری کند . تا حصول نتیجه. که عید قرار دهند یا روزه بگیرند @ahkam120
برخی هم که شک میکنن با چشم مسلح یا معمولی عید ثابت شده برای اینکه این حالت شک رو نداشته باشند میتونن بعد اذان صبح قصد سفر کنن به مسافت ۲۲/۵ کیلومتر از شهر خارج شوند اینجا مسافر محسوب شده وافطار کنند و به وطن برگردند که دیگه درهر حالتی چه عید باشه چه نباشه حکمی براشون مترتب نیست . اگه بعدا مشخص شد عید نبوده ، بعدا قضایش رو بجا می آورند. ‌‌ @ahkam120
✍️ چند نکته در باب عید فطر ◻️ اختلاف در فقه مانند هر علم دیگری وجود دارد؛ کما اینکه در مراجعه به پزشکان میبینیم یکی دارو تجویز می‌کند و دیگری راه درمان را در عمل جراحی می‌بیند و مردم هیچ گاه از آن تعبیر به دعوا بین اطبا نمی‌کنند. ◻️ اختلاف در تعیین روز عید فطر اختلاف اساسی و در اصول دین نیست تا از آن برداشت به اختلاف میان فقها شود. بله اصل روزه داری امری اساسی و از اصول اسلام است و همه مراجع در این زمینه نظر یکسانی دارند. ◻️ این اختلاف نه بر اساس عدم اعتماد مراجع به یکدیگر بلکه بر اساس اختلاف در است؛ که یکی یا را قبول دارد و دیگری نه. ◻️ اینکه علت این اختلافِ مبنا چیست بحث مفصلی می‌طلبد اما اگر کسی اندک اطلاعات و معلوماتی در فقه داشته باشد می‌داند دلایل و استدلال‌های طرفین متقن، قوی و بر اساس اصول و مبانی مشخص و معین است. ◻️ روزه دو بُعد دارد؛ یکی فردی و دیگری اجتماعی. در بعد فردی هرکسی به فتوای مرجع تقلید خود عمل می‌کند و فردا (یکشنبه) را روزه می گیرد یا نمی گیرد اما در بعد اجتماعی طبیعی است که باید یک نظر در جامعه و کشور حاکم شود و چه مبنایی بهتر از مبنای ولی فقیه در هر زمان. ◻️ بر خلاف آنچه برخی می خواهند القا کنند که این اختلافات در ایران است در حوزه نجف هم این تفاوت مبنا وجود دارد. آیت الله سیستانی و آیت الله مدرسی فردا را سی‌ام رمضان و آیت الله حکیم، فیاض و بشیر نجفی فردا را عید اعلام کرده اند. ❗️نکته آخر اینکه اثبات اول ماه امری ؛ بله در باید طبق نظر مرجع تقلید عمل کرد مثل این که رؤیت با ابزار را قبول داشته باشد یا نه؟ مرتضی سعیدی‌نجفی/ طلبه درس خارج و عضو ستاد استهلال HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🔳 نظر رهبر انقلاب در خصوص اختلاف نظر مراجع در زمینه اعلام عید فطر در قضیه‌‌ی این عید فطر هم که فرمودند، به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیده‌‌ی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همه‌‌ی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمیشود. بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل میکند. منتها البته امسال هم مشاهده کردید، با اینکه بعضی از آقایان بزرگ و محترم و مراجع عظام نظرشان نظر دیگری بود، هیچ تظاهری به این نظر مخالف انجام نگرفت؛ شما ملاحظه کردید. این خیلی چیز مهمی است؛ این خیلی چیز عظیمی است؛ خیلی باید قدردانی کرد. اینجور نبود که حالا یک نماز عید روز یکشنبه تشکیل بشود مثلاً در اصفهان یا در مشهد یا در تهران یا جای دیگر، یک نماز عید هم روز دوشنبه. همچین کاری اتفاق نیفتاد؛ این خیلی مهم است. خوب، بزرگان انصافاً همینطور که همیشه‌‌ی عقیده‌‌ی ما بوده و الان هم هست، به مصالح نظام، به مبانی نظام خیلی پایبندند، خیلی معتقدند؛ انسان اینها را میبیند؛ و واقعاً باید قدردانی کرد، شکرگزاری کرد. بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است. دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمه‌‌ی دشمن که نیستیم. ان‌‌شاءالله خداوند همه‌‌مان را موفق و مؤید بدارد. بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۵ شوال ۱۴۳۰ HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345